Totdat de belasting langskomtquote:Op donderdag 26 juli 2007 21:58 schreef HaerdenC het volgende:
Auto: Toyota Avensis D4D Sol
Bouwjaar: 2006
Gereden km per jaar: ca: 40.000
Vaste kosten:
- all in lease: 560+BTW
- Wegenbelasting: nvt
- Verzekering: nvt
- Pechhulp: nvt toyota zelf 5 jaar gratis
Totaal vaste kosten: nvt
Variabele kosten:
- wassen: Kaart voor wasstation meegeleverd 2 keer per maand verplicht wassen
- benzine Tankkaart geen idee :-) werkgever betaald
Totaal variabel nvt
TOTALE KOSTEN PER MAAND: voor mij geen
Dus ongeveer 0 cent de kilometerr
Je vergeet de bijtelling...quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:03 schreef WalkingDisaster het volgende:
TOTALE KOSTEN PER MAAND: ¤ voor mij nikswat de baas betaald weet ik niet
Dat heb ik dan ook gedaanquote:Op donderdag 26 juli 2007 22:11 schreef k_man het volgende:
[..]
Weet ik, maar die die kun je hoogstens schatten zolang je de auto nog hebt.
Idd, 7,50 per maand, ik zit wel in de hoogste trede (ZLM)quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:33 schreef Sjummie het volgende:
Afschrijving heb je altijd tenzij je de auto gratis hebt gekregen.
Herr Flick: 7,50 verzekering per maand ?!?!?! Da's nie duur. Is je APK ook gratis ?
Damn, dat is goedkoopquote:Op donderdag 26 juli 2007 22:37 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Idd, 7,50 per maand, ik zit wel in de hoogste trede (ZLM)
Auto is gekregen, en APK klopt wat je zegt, hier betaal ik alleen de afmeldkosten (5,- euro)
Mijn fout dus...
Wat rijd je dan?quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:22 schreef TeChNo2 het volgende:
Ik hou het niet bij, want de auto die ik rijd is een uitgekomen jongensdroom en dromen zijn nou eenmaal onbetaalbaar... (euh ik wil het gewoon niet weten...)maar... wel mega-gaaf !
bij een parkeerkrasje op een opel zullen ze het niet doen, maar als jij tijdens het rijden gepijpt wordt en die prachtige, stilstaande M5 over het hoofd ziet en keihard pakt van achteren, zullen ze vast en zeker het een en ander willen natrekkenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 01:52 schreef Dingest het volgende:
Via het NAP misschien? Ik zou anders ook niet weten hoe![]()
Als ze het inderdaad goed controleren, tenminste
jaquote:Op vrijdag 27 juli 2007 03:11 schreef Berkery het volgende:
Hoe berekenen jullie de onderhoudskosten? Gewoon reparaties + grote/kleine beurt + APK gedeeld door 12?
Bij een oude auto wordt het verschil tussen aanschafprijs en restwaarde steeds kleiner, de afschrijving is dan dus nihil aangezien het bedrag waarover je afschrijft gelijk is aan de aanschafprijs min de restwaarde.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:33 schreef Sjummie het volgende:
Afschrijving heb je altijd tenzij je de auto gratis hebt gekregen.
Geen bijtelling bij je leaser?quote:Op donderdag 26 juli 2007 21:35 schreef osho het volgende:
Auto: Golf Sportline 1.6
Bouwjaar: 2006
Gereden km per jaar: ca: 30.000
Vaste kosten:
leaseprijs: 513 euro
Variabele kosten:
- wassen 10 euro
- parkeren 50 euro (Amsterdam)
TOTALE KOSTEN PER MAAND: ¤ 573
Afschrijving wordt natuurlijk minder naarmate de auto ouder wordt, maar nihil is ie zeker niet.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 04:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bij een oude auto wordt het verschil tussen aanschafprijs en restwaarde steeds kleiner, de afschrijving is dan dus nihil aangezien het bedrag waarover je afschrijft gelijk is aan de aanschafprijs min de restwaarde.
Rijdt die Swift van jou echt zo zuinig dat je maar 50 euro per maand kwijt bent aan benzine met 15.000 km per jaar ?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:10 schreef Metro2005 het volgende:
De aanschafprijs van mijn brik was zo laag dat het amper de prijs per km beinvloedt
quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:17 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Rijdt die Swift van jou echt zo zuinig dat je maar 50 euro per maand kwijt bent aan benzine met 15.000 km per jaar ?
1 op 15 a 1 op 16 gemiddeld, en dat is nog veel in de stad ook.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:17 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Rijdt die Swift van jou echt zo zuinig dat je maar 50 euro per maand kwijt bent aan benzine met 15.000 km per jaar ?
Ik betaal ook zoiets als jouw.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:04 schreef Bigfoot414 het volgende:
Auto: Peugeot 405 Bouwjaar:1990
Gereden km per jaar: ca. 12.000
Vaste kosten/mnd
- Wegenbelasting: ¤ 26
- Verzekering: ca.¤ 35
- ANWB: ¤ 9
Totaal vaste kosten: ¤ 70
Variabele kosten
- Onderhoud: +/- net APK gekeurd, nog geen problemen gehad
- Benzine: ¤ 50
Totaal variabele kosten /mnd: ca. ¤75
TOTALE KOSTEN PER MAAND: ca. ¤ 150,-
Valt best mee voor zo'n ouwe bak
Kun je zelf uitrekenen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:29 schreef Borkydude het volgende:
Haha, mijn ouders gister: "je krijgt geen auto, dat kost wel 500 per maand!"
Wat kost het verzekeren van een B-segmentauto 1.4 voor een 18-jarige?
Bij elke verzekeringsmaatschappij kan je online je premie berekenen (ik zit zelf bij Univé).quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:29 schreef Borkydude het volgende:
Haha, mijn ouders gister: "je krijgt geen auto, dat kost wel 500 per maand!"
Wat kost het verzekeren van een B-segmentauto 1.4 voor een 18-jarige?
In your dreams (or in the other ones!quote:Op zaterdag 28 juli 2007 08:18 schreef SeLang het volgende:
Wel perfect dat ze de belasting bijtelling kennelijk hebben afgeschaft
Van de mensen hier met huurauto's noemt iig niemand het. Vroeger kostte je dat toch al gauw zo'n 250 euro/ maand.
( 20% ofzo van de nieuwwaarde, zeg 30.000, maal 52% belasting = 250 eur).
Maar goed, ik woon ook al 7,5 jaar niet meer in NL...
Bij mij staat ie er gewoon bij. Verder zie ik één lease-auto in het topic staan waar de bijtelling vergeten wordt (of niet betaald, want dat het ding privé gebruikt wordt staat er ook niet) en één leaseauto waar geen bijtelling wordt gerekend, maar ook geen aanwijzing staat dat het een zakelijk leasecontract betreft. (ook particulier kan leasen handig/voordelig zijn).quote:Op zaterdag 28 juli 2007 08:18 schreef SeLang het volgende:
Wel perfect dat ze de belasting bijtelling kennelijk hebben afgeschaft
Van de mensen hier met huurauto's noemt iig niemand het. Vroeger kostte je dat toch al gauw zo'n 250 euro/ maand.
( 20% ofzo van de nieuwwaarde, zeg 30.000, maal 52% belasting = 250 eur).
Maar goed, ik woon ook al 7,5 jaar niet meer in NL...
Doe toch eens een pogingquote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:35 schreef Sloper het volgende:
Auto: BMW E30 325i
Bouwjaar: 1988
Kosten? Geen idee, ik rij deze auto puur voor de fun
Eeeeehhh, die verzekering, dat moet toch goedkoper kunnen ? Betaal je werkelijk 280 euro per maand ?quote:Op zaterdag 28 juli 2007 21:10 schreef Athmozz het volgende:
Auto: Kia Rio 1.6EX automaat
Bouwjaar:2007
Gereden km per jaar: ca. 3000
Vaste kosten (per maand)
- Wegenbelasting: ¤ 16.20
- Verzekering: ¤ 280 (all-risk, geen schadevrije jaren, 1 ongeval in fout)- Pechhulp: ¤ 0 (gratis bij auto)
Totaal vaste kosten: ¤ 296.2
Variabele kosten (per maand)
- Onderhoud: ¤ 5
- Wassen e.d.: ¤ 0 (ik was hem niet, ouders ook niet. De vorige is 1x gewassen op 13 jaar)
- Benzine: ¤ 30
- Boete's: ¤ 10
Totaal variabele kosten: ¤ 45
TOTALE KOSTEN PER MAAND: ¤ 341.2
- omgerekend 1¤36 cent per km.
met de afschrijving erbij is de taxi goedkoper![]()
Full omnium (zelfs een krasje wordt hersteld) voor een 21jarige (staat op mijn naam aangezien ik er het meeste km's mee doe) die zijn eerste verzekering afsluit, 3 maand ervoor een auto pertotal gereden heeft? kost altijd een pak... Er waren zelfs maatschappijen die niet eens aan mij wilden beginnenquote:Op zaterdag 28 juli 2007 23:13 schreef Sjummie het volgende:
Eeeeehhh, die verzekering, dat moet toch goedkoper kunnen ? Betaal je werkelijk 280 euro per maand ?
Waarom neem je de afschrijving dan niet er in mee? Want nu 'reken je je rijk' zoals men hier allemaal bijna doet.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 21:10 schreef Athmozz het volgende:
TOTALE KOSTEN PER MAAND: ¤ 341.2
- omgerekend 1¤36 cent per km.
met de afschrijving erbij is de taxi goedkoper![]()
Afschrijving erbij is 12.000¤ over 15 jaar (als hij dan nog niet doorgeroest is), dus nog eens 70¤/maand erbij. Dan komen we op 410¤ / maand uit, wat 1¤64 is per km. Taxi = 1.5¤/km dus goedkoper.quote:Op zondag 29 juli 2007 09:04 schreef _Arthur het volgende:
Waarom neem je de afschrijving dan niet er in mee? Want nu 'reken je je rijk' zoals men hier allemaal bijna doet.
Klopt, ik heb het mijn vader ook proberen uitleggen om een 2dehands te kopen (corolla of een civic ofzo; iets dat in ieder geval niet snel kosten geeft), maar hij wil een nieuwe omdat er dan garantie op zit en omdat niemand hem al mishandeld kan hebben. Daar komt nog bij dat ik er momenteel mee rijdt, waardoor er dus "veel" km's mee gedaan worden, eens ik mijn eigen auto koop (di binnen dit en 2 jaar) zal het zakken naar rond de 1000km / jaar. Er wordt door mijn ouders met die auto eigenlijk enkel naar mijn grootmoeder gereden en naar de Colruyt (eens per maand).quote:Verder, een nieuwe auto en dan rij je 'maar' 3000km per jaar? Lijkt me dan erg zonde om voor zo weinig kilometers een nieuwe auto aan te schaffen..
Maar dat wordt minder naarmate je meer KM rijdt met weinig kosten..... al zal dat ook wel stijgen, wat de verwarming is kapot en das een dag werk hele dashboard moet eruit....quote:Aanschaf 1250
Afschrijving 625
Verzekering 600 (1 jaar schadevrij, alleen WA)
Belasting 600
Vaste Kosten: 1825 euro
1 liter brandstof kostte mij gemiddeld tot nu toe: 91,5 cent
Verbruik 1 op 18,76
Totale kilometers tot nu toe: 8448
extra kosten (alles wat met de auto te maken heeft, ook lampen en sjit) 124,50
Dat alles opgeteld, gedeeld vermenigvuldigd etc, komt mij op een KM prijs van 31 eurocent. Datis dan 22 cent aan vaste kosten, en 9 cent aan variabele kosten
Klopt, de onze staat 15.000 cataloog (zonder opties) in België; 17.500 in Nederland. Wij geven trouwens enkel uit wat we besparen door ons belastingen creatief in te vullenquote:Op zondag 29 juli 2007 09:34 schreef --- het volgende:
Je woont dus in belgie? daar zijn nieuwe auto;s niet duur. en Belgen geven nou eenmaal geld uit om te leven. wij nederlanders zijn meer van het sparen. (ook niet slecht),
Aangezien er "bijtelling" bijstaat zal het hier wel om een leasewagen gaan, onderhoudskosten zijn dus al inclusief, of het dashboad er nooit uit hoeft of 9 keer.....quote:Op zondag 29 juli 2007 10:04 schreef gateway het volgende:
[..]
Maar dat wordt minder naarmate je meer KM rijdt met weinig kosten..... al zal dat ook wel stijgen, wat de verwarming is kapot en das een dag werk hele dashboard moet eruit....
bijtelling??? leasebak??? nee hoor, is gewoon me eigen auto? waar ie jij bijtelling staan ???quote:Op zondag 29 juli 2007 10:21 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Aangezien er "bijtelling" bijstaat zal het hier wel om een leasewagen gaan, onderhoudskosten zijn dus al inclusief, of het dashboad er nooit uit hoeft of 9 keer.....![]()
Ach f*ck, ik kijk verkeerd!quote:Op zondag 29 juli 2007 10:26 schreef gateway het volgende:
[..]
bijtelling??? leasebak??? nee hoor, is gewoon me eigen auto? waar ie jij bijtelling staan ???
Jaaaa ! We hebben er één, een eerlijke lease rijder bedoel ik.quote:Op zondag 29 juli 2007 10:57 schreef Schnabbeltje het volgende:
Hmmm, waarom zit ik eigenlijks altijd te klagen over mijn dure bijtelling (leaseauto). Als ik zo lees, dan is een leaseauto echt veel goedkoper.
Ja, vandaar dat de Belastingdienst al 180.000 leaserijders heeft betrapt op prive in de bak rijden zonder dit te melden?quote:Op zondag 29 juli 2007 11:45 schreef quo_ het volgende:
[..]
Maar in de praktijk worden veel leaseauto's gewoon hoofdzakelijk voor woon werk verkeer gebruikt.
Hoofdzakelijk is het niet zozeer. Als ik werk in de stad waar ik woon doe ik het gewoon op de fiets. Als ik boodschappen doe is dat ook altijd met de fiets en als ik vrienden bezoek is dat altijd met de fiets. Alleen als ik moet werken in een andere stad ga ik met de auto, of als ik vrienden bezoek in andere steden doe ik dat met de auto. Vakanties, weekendjes weg etc gaat allemaal met de auto. Ik heb maanden dat ik niks zakelijk rijd en duizenden kilometers prive en andersom. Die auto is gewoon een noodzakelijk kwaad en mijn baas moet hem wel betalen omdat ik soms op een dag naar verschillende klanten moet. Dat kan gewoon niet met de trein, mijn tarief is voor mijn baas te hoog om zo inefficient te reizen.quote:Op zondag 29 juli 2007 11:45 schreef quo_ het volgende:
[..]
Jaaaa ! We hebben er één, een eerlijke lease rijder bedoel ik.
Ik verbaas me altijd over dat gekerm over de bijtelling want per saldo rij je dan nog voor een habbekrats.
Ik heb er geen moeite mee dat mensen die 40.000 km per jaar voor de baas onderweg zijn voor een paar centen ook de auto prive mogen gebruiken. Maar in de praktijk worden veel leaseauto's gewoon hoofdzakelijk voor woon werk verkeer gebruikt.
Met 2000 km in 1 maand zou ik toch diesel gaan rijden als ik jou was...quote:Op zondag 29 juli 2007 12:15 schreef Mikkie het volgende:
Heb m'n auto pas een maand, en tot nu toe:
Wegenbelasting: 30 euro
Verzekering: 55 euro
Benzine 200 euro
Lampje, spiritus, water: 5 euro
Aantal km: 2.000
Da's 14,5 ct/km. Maar daar zit nog geen onderhoud en afschrijving bij...
waarom?quote:Op zondag 29 juli 2007 12:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Met 2000 km in 1 maand zou ik toch diesel gaan rijden als ik jou was...
Wat wou je dan? Benzineauto rijdt (even zuinig genomen) 1:15, diesel haalt 1:20. Bij 2000 km/maand scheelt dat al stevig, zelfs gelet op de hogere wegenbelasting. Je hebt meer trekkracht ook nog.quote:Op zondag 29 juli 2007 12:24 schreef draaijer het volgende:
[..]
waarom?
Omslagpunt is niet altijd rond de 25k
Ik ken de voordelen van een diesel en ik overweeg ook ooit een diesel, echter is 2.000 p/mnd nog niet de norm voor een omslagpunt naar een diesel. Tenzij het meer dan 4 cilinder auto's betreftquote:Op zondag 29 juli 2007 12:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wat wou je dan? Benzineauto rijdt (even zuinig genomen) 1:15, diesel haalt 1:20. Bij 2000 km/maand scheelt dat al stevig, zelfs gelet op de hogere wegenbelasting. Je hebt meer trekkracht ook nog.
12000 per jaar? LPG al overwogen?quote:Op zondag 29 juli 2007 12:34 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ik wíst dat die opmerking ging komen
Normaal gesproken zou ik je gelijk geven
Het is echter zo dat ik die auto enkel heb om naar m'n werk te rijden (en binnenkort ff naar Frankrijk). In de zomer heb ik veel meer gewerkt dan normaal, vandaar dat ik nu in korte tijd wat meer km's erop zet. Waarschijnlijk zal binnen nu en een paar weken mijn aantal km's veel minder worden, nog geen 1.000 per maand waarschijnlijk. Dus vandaar dat op jaarbasis een diesel niet rendabel is.
ojah? ligt er maar net aan welke auto je hebt, wat je aan wegenbelasting betaalt (verschilt ook per provincie) etc....quote:Op zondag 29 juli 2007 12:24 schreef draaijer het volgende:
[..]
waarom?
Omslagpunt is niet altijd rond de 25k
Is dat niet wat erg optimistich voor een auto van 4 jaar oud die nieuw voor ca. 12000 in de folder staat?quote:Op zondag 29 juli 2007 12:41 schreef Bigs het volgende:
Auto: Fiat Panda Emotion 1.2
Wel relaxed om voor dat geld een nieuwe auto met alles erop en eraan (zelfs climate control) te rijden. Na 4 jaar staat er van de financiering nog 2400 euro open. De geschatte restwaarde van de atuo ligt dan rond de 8000.
Als ik op AutoTelegraaf kijk lijkt het wel te kloppen. Wie hem voor dat geld koopt snap ik ook nietquote:Op zondag 29 juli 2007 12:45 schreef quo_ het volgende:
[..]
Is dat niet wat erg optimistich voor een auto van 4 jaar oud die nieuw voor ca. 12000 in de folder staat?
Ding kost 12000 nieuw, 191*12*5= 11460, en dan heb je geen schuld meer van 2400 euro (20% van de waarde!!)quote:Op zondag 29 juli 2007 12:41 schreef Bigs het volgende:
Auto: Fiat Panda Emotion 1.2
Bouwjaar: 2007
Gereden km/jaar: 12.000
Vaste kosten per mnd
Financiering auto: ¤ 191
All-risk verzekeing: ¤ 58
Wegenbelasting: ~ ¤ 12
Totale vaste kosten: ¤ 261
Variabele kosten
Onderhoud: ¤ 15 / maand (1x per jaar een beurt)
Benzine: ¤ 90 / maand
Totale variabele kosten: ¤ 105
Totale kosten per maand: ¤ 366
Wel relaxed om voor dat geld een nieuwe auto met alles erop en eraan (zelfs climate control) te rijden. Na 4 jaar staat er van de financiering nog 2400 euro open. De geschatte restwaarde van de atuo ligt dan rond de 8000. Dus ik kan de auto dan kopen of van het verschil weer een nieuwe nemen. Dus uiteindelijk is de prijs per maand lager dan het hierboven genoemde getal. Dit is al de tweede auto die ik met deze constructie heb gekocht, bevalt primaVoor mij geen tweedehands barrels meer.
Dan had ik pas over 4 jaar een auto gehadquote:Op zondag 29 juli 2007 12:49 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Ding kost 12000 nieuw, 191*12*5= 11460, en dan heb je geen schuld meer van 2400 euro (20% van de waarde!!)
Was gewoon 191,- per maand sparen geen betere optie geweest?
Reiskostenvergoeding krijg je ook met de trein of fiets, dus dat kun je niet wegstrepen tegen je autokostenquote:Op donderdag 26 juli 2007 21:51 schreef Sjummie het volgende:
TOTALE KOSTEN PER MAAND: ¤ 324,46
- omgerekend 19,46 cent per km. (ik had me verrekend)
Jullie vergeten de afschrijving![]()
En als ik de reiskostenvergoeding van mijn baas meereken betaal ik maar iets van 11 cent![]()
Kan en mag natuurlijk, maar ik vind rente betalen altijd erg zonde van mijn geld.quote:Op zondag 29 juli 2007 12:49 schreef Bigs het volgende:
[..]
Dan had ik pas over 4 jaar een auto gehadIk zie hier overigens mensen Mazda 121's en Hyundai Excel's rijden voor bijna dezelfde kosten.. dan kies ik liever voor deze oplossing hoor.
Niet volledig juist. Met de trein moet je ook betalen om je abo te krijgen, en dat wordt dan terugbetaald. Het is niet dat het je niets kost om te rijden en dat je er geld op toekrijgt.quote:Op zondag 29 juli 2007 12:50 schreef henkway het volgende:
[..]
Reiskostenvergoeding krijg je ook met de trein of fiets, dus dat kun je niet wegstrepen tegen je autokosten
Als ik mag kiezen tussen een 10 jaar oude hyundai Excel of een nieuwe fiat panda weet ik het toch écht wel. Die Hyundai's zijn nog van redelijke kwaliteit, die fiat's van tegenwoordig is op de motor na gewoon rommel.quote:Op zondag 29 juli 2007 12:49 schreef Bigs het volgende:
[..]
Dan had ik pas over 4 jaar een auto gehadIk zie hier overigens mensen oude Mazda 121's en Hyundai Excel's rijden voor bijna dezelfde kosten.. dan kies ik liever voor deze oplossing hoor.
Ik ga bijna iedere dag met de fiets 18km, maar trek niet de van de werkgever ontvangen reiskosten (51 euro) van de autokosten af, kun je ze ook wel van de ziektekosten aftrekken of van de boodschappen.quote:Op zondag 29 juli 2007 13:01 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Niet volledig juist. Met de trein moet je ook betalen om je abo te krijgen, en dat wordt dan terugbetaald. Het is niet dat het je niets kost om te rijden en dat je er geld op toekrijgt.
Met de auto moet je ook betalen om te rijden, maar ook daar krijg je een stukje van terug, dus in principe moet je dat wel aftrekken van je kosten aan je auto...
Fiets is een ander verhaal (hoewel je ook daar kosten aan hebt, maar die vallen natuurlijk een pak lager uit), maar om nu voor die paar cent per kilometer de fiets te nemen... Ik zou het in ieder geval niet doen, tenzij ik dicht genoeg woon dat ik er een mooie tijdswinst uit haal tov met de auto (én dat het mooi weer is natuurlijk).
Dan ben je nog al flink achteruit gegaan.quote:Op zondag 29 juli 2007 13:09 schreef Adfundum het volgende:
Vorige auto, mercedes C klasse lease: Eigen bijdrage incl belasting: 801 ¤
Nu, Skoda octavia elegance lease: Eigen bijdrage incl belasting: 321 ¤
Heb meer schik met de Skoda, heerlijk ruime auto
Watskeburt met de 4?quote:Op zondag 29 juli 2007 11:56 schreef draaijer het volgende:
Afgelopen 4 weken een Audi A8.
Kosten onderhoud en verzekering : Euro 0
Kosten bezine ?! Behoorlijk.
Verbruik ca. 1op7 / 1op8
Om de dag stond ik te tanken. Ik gooide de tank steeds voor de helft vol. Dat kost bijna Euro 50,- Dus ik schat dat ik rond Euro 600,- aan benzine heb uitgegeven voor de afgelopen maand. Maar goed, plezier mag wat kosten
Ja dat scheelt ook wel, het wordt nu maandelijks verrekend en waarschijnlijk zijn zij er vorig jaar mee weggekomen.quote:Op zondag 29 juli 2007 11:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, vandaar dat de Belastingdienst al 180.000 leaserijders heeft betrapt op prive in de bak rijden zonder dit te melden?
Maar het gaat hier wel om een reiskostenvergoeding. Als ik met de auto reis, verreken ik dat met mijn autokosten. Als jij met de fiets reist, verreken jij dat met je fietskostenquote:Op zondag 29 juli 2007 13:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik ga bijna iedere dag met de fiets 18km, maar trek niet de van de werkgever ontvangen reiskosten (51 euro) van de autokosten af, kun je ze ook wel van de ziektekosten aftrekken of van de boodschappen.
Het gaat hier sec om autokosten, dat je een vergoeding krijgt van iemand maakt de auto niet goedkoper.
ja de een rekent de wegenbelasting niet om dat zijn ouders betaald, de ander rekent trekt de reiskosten van de benzine af.quote:Op maandag 30 juli 2007 01:15 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Maar het gaat hier wel om een reiskostenvergoeding. Als ik met de auto reis, verreken ik dat met mijn autokosten. Als jij met de fiets reist, verreken jij dat met je fietskosten
Je kan ook stellen dat het gaat om de kosten die jezelf maakt om de auto te rijden.quote:Op maandag 30 juli 2007 07:20 schreef henkway het volgende:
[..]
ja de een rekent de wegenbelasting niet om dat zijn ouders betaald, de ander rekent trekt de reiskosten van de benzine af.![]()
Het gaat wel om de kosten, wie het betaald maakt niet uit, wat kost de auto
Zeg knaap, leg mij eens uit hoe je als 19-jarige een auto met 110 pk zo goedkoop verzekerd krijgtquote:Op maandag 30 juli 2007 10:08 schreef blup het volgende:
Auto: Renault Clio RSi 1.8
Bouwjaar: 1995
Gereden KM per jaar: ca 20.000
Vaste kosten
- Wegenbelasting: ¤ 12,-
- Verzekering: ¤ 14,-
- Pechhulp: inclu verzekerning.
Totaal vaste kosten: ¤ 26,-
Variabele kosten
- Onderhoud: ¤ 40,00
- Wassen e.d.: ¤ 5,0
- Benzine: ¤ 200,00 <- ja hij zuipt als de motherfyckers.
Totaal variabele kosten: ¤ 245,00
totaal 271,- in de maand..
Staat op m'n pa's naam die goed verzekerd is via zn werk met fikse korting + schadevrije jaren. De vezekering kost geen drol zo.quote:Op maandag 30 juli 2007 12:35 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Zeg knaap, leg mij eens uit hoe je als 19-jarige een auto met 110 pk zo goedkoop verzekerd krijgt
Je bouwt alleen ook geen drol op aan je eigen schadevrije jaren en als je schade rijdt is je pa de lul met zijn bonus/malus korting.quote:Op maandag 30 juli 2007 13:04 schreef blup het volgende:
[..]
Staat op m'n pa's naam die goed verzekerd is via zn werk met fikse korting + schadevrije jaren. De vezekering kost geen drol zo.
Klopt, alleen tegen die tijd ben ik geen beginned bestuurder meer. Als ik mezelf nu zou verzekeren bij ik dik 50 euro de maand kwijt. En die 5 jaar eventuele schadevrije jaren wegen niet op tegen die korting van nu.quote:Op maandag 30 juli 2007 13:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je bouwt alleen ook geen drol op aan je eigen schadevrije jaren en als je schade rijdt is je pa de lul met zijn bonus/malus korting.
tssk ik betaal ook ruim ¤ 50 per maand en ik heb 18 schadevrije jarenquote:Op maandag 30 juli 2007 13:08 schreef blup het volgende:
[..]
Klopt, alleen tegen die tijd ben ik geen beginned bestuurder meer. Als ik mezelf nu zou verzekeren bij ik dik 50 euro de maand kwijt. En die 5 jaar eventuele schadevrije jaren wegen niet op tegen die korting van nu.
Dito. Maar wel all risk verzekerd, inclusief inzittenden, natuurlijkquote:Op maandag 30 juli 2007 13:16 schreef TeChNo2 het volgende:
[..]
tssk ik betaal ook ruim ¤ 50 per maand en ik heb 18 schadevrije jaren![]()
Voor de verzekering wel. je hebt namelijk geen bonus/malus opgebouwd, dus begin je alsnog in de minquote:Op maandag 30 juli 2007 13:08 schreef blup het volgende:
[..]
Klopt, alleen tegen die tijd ben ik geen beginned bestuurder meer.
Als jij de primaire regelmatige bestuurder bent van die auto en dit is niet bij de verzekering opgegeven (wat me gezien jouw premie het geval lijkt) pleeg je fraude. Als je ooit een grote schade veroorzaakt gaat je verzekering dit zeker uitzoeken en ben je gruwelijk de klos. Voorbeelden hiervan zijn al eens in het nieuws geweest.. hoop dat je niks veroorzaakt dus.quote:Op maandag 30 juli 2007 13:04 schreef blup het volgende:
[..]
Staat op m'n pa's naam die goed verzekerd is via zn werk met fikse korting + schadevrije jaren. De vezekering kost geen drol zo.
Dat is idd duur.quote:Op maandag 30 juli 2007 15:36 schreef Catch22- het volgende:
BMW 518i
Verzekering 90 euro per maand
WB 100 euro per maand
0.39 euro per liter tanken
Dure hobbie.. Verzekering is zo duur omdat het een auto met een hoge aanschafprijs is en ik jong ben (21)
Lol, je hebt wel een goedkope Clio.quote:Op maandag 30 juli 2007 16:15 schreef Gripper het volgende:
Auto: Renault Clio uit 2007
KM's per jaar: geen idee, rij er pas 3 maanden mee. (nu 7000 km --> dus in een jaar ongeveer 30.000 ?)
Ik betaal alleen bijtelling
Kosten in totaal: 100,73 euro per maand (1208 / jaar)
Kosten per KM: 4 cent / km.
Klopt, basis uitvoering van 16.000 E ofzo. Eerste jaar rij ik een huurauto, als ik volgend jaar een OT contract krijg mag ik een "echte" lease auto gaan uitzoeken.quote:Op maandag 30 juli 2007 20:16 schreef Schnabbeltje het volgende:
[..]
Lol, je hebt wel een goedkope Clio.
Als je junior bent en net pas bij een bedrijf werkt, staat er niet meteen een grote laguna, V50 of C5 voor je klaar...quote:Op maandag 30 juli 2007 23:13 schreef Athmozz het volgende:
30.000 km per jaar in een clio... jij liever dan ik![]()
ik ben 23 en betaal alleen voor WA al 50 euro per maand met 1 schadevrij jaar...... (en heb sinds mijn 18de een auto, eerst verzekerd via papa, maar met mij als regelmatige bestuurder dus bouwde zelf schadevrije jaren op (die weg zijn doordat me broertje een ongeluk veroorzaakte met mijn autoquote:Op maandag 30 juli 2007 13:08 schreef blup het volgende:
[..]
Klopt, alleen tegen die tijd ben ik geen beginned bestuurder meer. Als ik mezelf nu zou verzekeren bij ik dik 50 euro de maand kwijt. En die 5 jaar eventuele schadevrije jaren wegen niet op tegen die korting van nu.
Begrijp ik inderdaad, maar dan zou ik geen lease nemen & privé een 2dehands rijden met kilometervergoeding. Op zich iets minder voordelig, maar het zit gemakkelijker. Als beginner direct een C5 is wat overdreven, maar ik heb een contract klaarliggen voor als ik afstudeer, en daar wordt direct in een "middenklasse break" voorzien, dus ik gok dat dat stijl Peugeot 307 / C4 Picasso oid zal zijn. Kleiner mogen ze hun leasebak houden & betalen ze me maar wat meer uitquote:Op maandag 30 juli 2007 23:22 schreef Gripper het volgende:
Als je junior bent en net pas bij een bedrijf werkt, staat er niet meteen een grote laguna, V50 of C5 voor je klaar...
Volgend jaar zal er echt wel iets meer gevanceerds voor in de plaats komen schat ik in, mede omdat de junior toevoeging dan verdwijnt.
En inderdaad, jij hoeft er niet in te rijden![]()
Normaal kan je ervoor zorgen dat dat niets uitmaakt. Ik heb mijn vaders auto ook een beetje veranderd qua vormgeving, en hij is gewoon op -2 blijven staan van bonus-malus, omdat we doorgegeven hebben dat ik het was die het ongeluk veroorzaakt had. Gewoon doorgeven dat je broer het gedaan heeft, en je bent er vanaf (moet je natuurlijk geen jaar later meer mee afkomen)quote:Op dinsdag 31 juli 2007 00:23 schreef gateway het volgende:
(die weg zijn doordat me broertje een ongeluk veroorzaakte met mijn auto)
het maakte dus wel degelijk uit.....quote:Op dinsdag 31 juli 2007 17:39 schreef Athmozz het volgende:
Normaal kan je ervoor zorgen dat dat niets uitmaakt. Ik heb mijn vaders auto ook een beetje veranderd qua vormgeving, en hij is gewoon op -2 blijven staan van bonus-malus, omdat we doorgegeven hebben dat ik het was die het ongeluk veroorzaakt had. Gewoon doorgeven dat je broer het gedaan heeft, en je bent er vanaf (moet je natuurlijk geen jaar later meer mee afkomen)
Gaat prima. Ik heb ook een jaar Clio diesel gereden. 50.000 km mee weggemaald, niks mis mee.quote:Op maandag 30 juli 2007 23:13 schreef Athmozz het volgende:
30.000 km per jaar in een clio... jij liever dan ik![]()
Het is ook helemaal geen straf om in een B-segment auto die hoeveelheid kilometers af te moeten leggen. Een moderne wagen uit dat segment rijdt meer dan prima. Beetje verwaand om te doen alsof je voor 100km per dag een huisje/boompje/beestje-auto nodig hebt.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:00 schreef k_man het volgende:
Ik heb in een jaar tijd 50.000 km in een 206 gereden. Het akn inderdaad best.
Als ik in een Clio instap zit ik al met mijn knieën elke keer tegen de stuurkolom. Het probleem is dat ik dat bij veel auto's heb (zowel bij grote als kleine, en ook bij goedkope als dure merken). Als het puur woon-werk verkeer is (dus 60km enkel per dag) dan is dat best te doen, aangezien je er niet zo lang in zit. Als het veel korte ritjes zijn lijkt het mij echt niet confortabel meer.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:15 schreef XL het volgende:
Beetje verwaand om te doen alsof je voor 100km per dag een huisje/boompje/beestje-auto nodig hebt.
Box 1:quote:Op maandag 30 juli 2007 22:59 schreef Gripper het volgende:
[..]
Klopt, basis uitvoering van 16.000 E ofzo. Eerste jaar rij ik een huurauto, als ik volgend jaar een OT contract krijg mag ik een "echte" lease auto gaan uitzoeken.![]()
Dat heeft natuurlijk niks met die auto te maken. Als je 2 meter bent is het gewoon behelpen in een auto. Al zijn er zelfs dan in het B-segment nog wel verschillende opties open.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:21 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Als ik in een Clio instap zit ik al met mijn knieën elke keer tegen de stuurkolom. Het probleem is dat ik dat bij veel auto's heb (zowel bij grote als kleine, en ook bij goedkope als dure merken). Als het puur woon-werk verkeer is (dus 60km enkel per dag) dan is dat best te doen, aangezien je er niet zo lang in zit. Als het veel korte ritjes zijn lijkt het mij echt niet confortabel meer.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het is maar wat je gewend bent. Ik zou voor geen goud in zo'n ding gaan rijden. Ik vind het vreselijk om de vrouwen auto van mijn vriendin te rijden. Dat is een A-Klassequote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:54 schreef XL het volgende:
[..]
Dat heeft natuurlijk niks met die auto te maken. Als je 2 meter bent is het gewoon behelpen in een auto. Al zijn er zelfs dan in het B-segment nog wel verschillende opties open.
Als je de Renault Kliko een kutauto vindt, dan is dat prima. Dat vind ik ook. Het is echter flauw om te doen alsof die auto voor jan met de pet te beperkt is om comfortabel 30.000 km per jaar mee te rijden. Dat kan namelijk prima.
Inderdaad. De oude hyundai pony van mijn ouders stapte goed in; de kia rio nu ook. Ipv die Rio hebben we aan een Dodge Caliber gedacht (in België ongeveer dezelfde prijs), maar daar kon ik dan weer niet makkelijk in & uit terwijl die een pak groter is.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:54 schreef XL het volgende:
Als je 2 meter bent is het gewoon behelpen in een auto. Al zijn er zelfs dan in het B-segment nog wel verschillende opties open.
Voor lange afstanden inderdaad wel, maar ik rijd met de auto maximaal 30km enkel, en dat is zowat het verste dat ik er mee ga, mijn normale ritjes zijn ofwel 2 ofwel 7 km (te zien waar ik moet zijn). Als je dan op een jaar 30.000km rijdt met dergelijke ritjes, dan is confortabel in & uitstappen gewoon een vereistequote:Als je de Renault Kliko een kutauto vindt, dan is dat prima. Dat vind ik ook. Het is echter flauw om te doen alsof die auto voor jan met de pet te beperkt is om comfortabel 30.000 km per jaar mee te rijden. Dat kan namelijk prima.
quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:57 schreef draaijer het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het is maar wat je gewend bent. Ik zou voor geen goud in zo'n ding gaan rijden. Ik vind het vreselijk om de vrouwen auto van mijn vriendin te rijden. Dat is een A-Klasse
Dat jij graag benadrukt dat een dikke audi een klasse apart is, vind ik ook prima.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:54 schreef XL het volgende:
Het is echter flauw om te doen alsof die auto voor jan met de pet te beperkt is om comfortabel 30.000 km per jaar mee te rijden. Dat kan namelijk prima.
Da's een te simpele berekening. Je vergeet bijv de heffingskortingen.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:32 schreef Schnabbeltje het volgende:
[..]
Box 1:
Je betaalt voor de bijtelling 1.208. Teruggerekend is dat 1.208 / 0,3415 / 0,22 = 16.000.
Dus je verdient maar 1300 bruto per maand? Lol![]()
Kom jij gewoon weer terug als je van je minderwaardigheidscomplex af bent, goed?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:57 schreef draaijer het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Het is maar wat je gewend bent. Ik zou voor geen goud in zo'n ding gaan rijden. Ik vind het vreselijk om de vrouwen auto van mijn vriendin te rijden. Dat is een A-Klasse
ohjah.. apk.. najah.. en voor 120euries red ik het ongeveer wel hoor, misschien ietsie meer maar tochquote:Op dinsdag 31 juli 2007 20:53 schreef k_man het volgende:
Per maand 10 euro aan onderhoud, terwijl je jaarlijks 65.000 km rijdt in een auto uit 1998?
Dan moet je auto toch zeker eens per jaar een grote beurt hebben. Plus de APK. Red je dat voor 120 euro per jaar? Lijkt me érg weinig.
Je berekening klopt niet.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:01 schreef Ninadepina het volgende:
Auto: fiat seicento
Bouwjaar:1999
km per maand: ongeveer 220 km
Vaste kosten
- Wegenbelasting: ¤ 9
- Verzekering: 30-
Pechhulp: ¤ 0.0
- Huur carport: ¤ 0.0
Totaal vaste kosten: ¤ 39
Variabele kosten
- Onderhoud: ¤ 0.0 heb hem noig niet zo lang
- Wassen e.d.: ¤ 0.0 moet dat dan?
- Benzine: ¤ 45
Totaal variabele kosten: ¤ 45
TOTALE KOSTEN PER MAAND: ¤ 84
- omgerekend 2.6 cent per km
volgens mij ben ik naast de lease auto's de goedjkoopste.
is wel ongeveer hoor
hahaquote:
Benzine kost ongeveer 1,40 per liter.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:07 schreef Ninadepina het volgende:
[..]
hahaen ik vroeg nog wel aan mijn vriend om het uit te rekenen, ben ik zelf nl niet zo denderend in. (blond)
maar hoeveel is het dan wel?
hmmm... dan valt het wel weer vies tegen zeg.....quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Benzine kost ongeveer 1,40 per liter.
Je rijdt 220km per maand.
Je tankt 45 euro per maand = ± 32 liter.
32 liter bij 220km = 1 op 6,875
Dat lijkt me niet het juiste verbruik voor een Seicento.
Als hij 1 op 17 zou verbruiken dan zou je 18 euro (12,94 liter) brandstof opmaken bij 220km per maand.
18 + 39 = 57 euro kosten.
Dat maakt (57 euro / 220km = ) 26 cent per kilometer.
Lijkt dus een geval van een opgeschoven komma
Maar hoe meer je gaat rijden hoe lager de prijs per kilometerquote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:13 schreef Ninadepina het volgende:
[..]
hmmm... dan valt het wel weer vies tegen zeg.....![]()
Je vergeet toch één belangrijk punt. De kosten die jouw werkgever maakt voor die auto krijg je nu niet uitbetaald als salaris. Daarom lijkt leasen altijd goedkoper dan het werkelijk is.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 13:20 schreef _Arthur het volgende:
Auto: BMW 118D, BL, CupSport
Bouwjaar:2006
Gereden km per jaar: 50.000+km/jaar
Vaste kosten
- Eigen bijdrage + bijtelling: ¤ 375,-
Totaal vaste kosten: ¤ 375,-
Variabele kosten
- Wassen e.d.: ¤ 10.-
Totaal variabele kosten: ¤ 10,-
TOTALE KOSTEN PER MAAND: ¤ 385,-
- omgerekend 9,3 cent per km bij 50.000km. En 7,7 cent per km bij 60.000km.
ja kloptquote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:47 schreef k_man het volgende:
Maar een grote beurt alleen is al een paar honderd euro bij Audi. Of doe je dat zelf?
eensch is..quote:Op dinsdag 31 juli 2007 23:35 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Je vergeet toch één belangrijk punt. De kosten die jouw werkgever maakt voor die auto krijg je nu niet uitbetaald als salaris. Daarom lijkt leasen altijd goedkoper dan het werkelijk is.
leasen is op zich best interessant, ik zie het een beetje als iets financieren....je weet dat het uiteindelijk wel duurder is, maar daarvoor rijd je wel in een nieuwe auto, weinig risico op het gebied van onderhoud en na x jaar een nieuwe auto voor de deur.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 23:59 schreef Devilnl het volgende:
[..]
eensch is..
heb nooit begrepen wanneer/waarom leasen uit kan
beetje knappe auto.
zo maar400+ euro per maand
Wtf?
en dan ook nog tanken?
kan toch niet :S
Dat is (in mijn geval) onzin. Ik heb er een hoop mee zitten rekenen en in mijn geval is leasen -net- voordeliger.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 23:35 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Je vergeet toch één belangrijk punt. De kosten die jouw werkgever maakt voor die auto krijg je nu niet uitbetaald als salaris. Daarom lijkt leasen altijd goedkoper dan het werkelijk is.
quote:Op woensdag 1 augustus 2007 08:45 schreef gateway het volgende:
en waarom rekent niemand de afschrijving mee???
Hmm, ik zie nu dat ik de wegenbelasting vergeten benquote:Op zondag 29 juli 2007 10:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hmm, ik heb mijn auto pas een maand, dus geen echte cijfers. Mijn vorige auto kan ik wel een slag naar slaan:
Auto: Seat Leon 1.9 TDI
Bouwjaar 2001
Km. per jaar 55.000
Gereden: van juni 2003 tot juni 2007
Totaal aantal km: 220.000
Brandstof: ca. 225 / maand * 48 = 10.800
Verzekering: ca. 50 / maand * 48 = 2.400
Onderhoud (ruwe schatting) = 3000 (incl. 2x distributiesnaar, banden en beurten)
Pechhulp: 7 / maand * 48 = 336
Afschrijving: 10000 / 48 = 208 / maandTotaal 48 mnd: 26.536
Kosten per maand: 552
Kosten per km: 26.536 / 220.000 = 0,12 / km
Omdat dat geen kost is die autorijden met zich meebrengt. Zelf reken ik normaal ook geen verzekering, taks of onderhoud mee. Geen auto hebben is namelijk zo goed als onmogelijk (wij doen vb bijna niets met de auto, maar géén auto hebben valt te zwaar, dat kunnen we niet). Of je er 10 of 2000km mee doet, die kostprijs blijft hetzelfde, dus eigenlijk kost die auto ons maar 7l/100km, zijnde 10c/km.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 08:45 schreef gateway het volgende:
en waarom rekent niemand de afschrijving mee???
quote:Op woensdag 1 augustus 2007 08:45 schreef gateway het volgende:
en waarom rekent niemand de afschrijving mee???
quote:Op zondag 29 juli 2007 12:19 schreef Hyperdude het volgende:
2001 BMW 330i Touring
Ik schrijf, denk ik, ¤5000 per jaar af.
Dan ga ik de rest van de kosten echt niet meer uitrekenen.![]()
Dat is natuurlijk een kul-redenering. Je zult die auto op termijn moeten vervangen. Je krijgt er dan nooit voor wat je ervoor betaald hebt. De auto heeft je dus geld gekost en het is niet meer dan normaal om dat verlies mee te nemen in de kosten.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 08:58 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Omdat dat geen kost is die autorijden met zich meebrengt. Zelf reken ik normaal ook geen verzekering, taks of onderhoud mee. Geen auto hebben is namelijk zo goed als onmogelijk (wij doen vb bijna niets met de auto, maar géén auto hebben valt te zwaar, dat kunnen we niet). Of je er 10 of 2000km mee doet, die kostprijs blijft hetzelfde, dus eigenlijk kost die auto ons maar 7l/100km, zijnde 10c/km.
Klopt, maar dan kan je evengoed de kosten voor het halen van je rijbewijs meerekenen en delen over de 50 jaar dat je gaat rijden (weer 2¤ / maand meer als je een rijopleiding gevolgd hebt). Zo zijn er nog wel dingen die je kan beginnen bijtellen. Uiteraard dat die auto op termijn vervangen moet worden, maar geen auto hebben gaat gewoon niet, dusquote:Op woensdag 1 augustus 2007 09:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat is natuurlijk een kul-redenering. Je zult die auto op termijn moeten vervangen. Je krijgt er dan nooit voor wat je ervoor betaald hebt. De auto heeft je dus geld gekost en het is niet meer dan normaal om dat verlies mee te nemen in de kosten.
Bijna niks, we rijden er nog een 3000km/jaar (mijn ouders eigenlijk maar 1000) mee, maar die zijn gewoon niet op een andere manier te doen, dus geen auto is gewoon geen optie. Taxi is in ons geval inderdaad goedkoper, maar dan rijd ik totaal niet meer, en ik wil niet binnen 2 jaar ineens in een auto van de zaak instappen en al 2 jaar niet meer gereden hebben. Binnen 2 jaar zou die auto wegdoen goedkoper uitkomen, maar dan valt de verzekering enorm terug (van over de 3000 naar 210¤ / jaar; full omnium op BM14 naar gewoon op BM -2), dus wordt het toch weer goedkoper.quote:En als je niks met de auto doet, waarom is het dan te zwaar om er geeneen te hebben?
Tsjah... Ding heeft 3000 euro gekost aan aanschaf... Reken daar nog een tientje/twintig euro in de maand voor en je bent er wel...quote:Op woensdag 1 augustus 2007 08:45 schreef gateway het volgende:
en waarom rekent niemand de afschrijving mee???
Ik weet niet hoe je aan je berekening komt, maar ik krijg gelukkig bijna het dubbele per maandquote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:32 schreef Schnabbeltje het volgende:
[..]
Box 1:
Je betaalt voor de bijtelling 1.208. Teruggerekend is dat 1.208 / 0,3415 / 0,22 = 16.000.
Dus je verdient maar 1300 bruto per maand? Lol![]()
Ik kom op 17,4 cent per kilometer ipv 5,75...quote:Op maandag 6 augustus 2007 13:03 schreef TSPO het volgende:
Peugeot 207 1.4 xs (leaseauto met tankpas, geen eigen bijdrage)
Netto kosten per maand ¹ ¤ 145 (kosten n.a.v. bijtelling. berekend op een site, klopt wel geloof ik)
Ik mag max. 10000km prive rijden, dus dat kost me 5,75 ct per km. Rij ik meer dan 10000 betaal ik 13 ct per extra kilometer.
Als ik zakelijk verkeer meereken (ca. 35.000) dan worden de kosten per km: 35.000+10.000=45.000 km gedeeld door (145x12=1740¤) = 2,16 ct per km.
lekker goedkoop rijden
je hebt gelijk (rijd ik toch niet zo goedkoop als ik dacht)quote:Op maandag 6 augustus 2007 13:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik kom op 17,4 cent per kilometer ipv 5,75...
Je moet het maandbedrag keer 12 delen door het aantal kilometers per jaar...
omdat je geen onderhoud rekent en geen afschrijving......quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:56 schreef Wiebelkont het volgende:
- omgerekend 16 cent per km.
Best weinig nu ik het nareken
Ik heb dan ook geen flauw idee wat hij aan onderhoud doet gemiddeld en afschrijving komop... tis een bak van 20 jaar. Die schrijven niet meer af.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:10 schreef gateway het volgende:
[..]
omdat je geen onderhoud rekent en geen afschrijving......
en toch schrijf ik af..... als ik een auto uit 1989 koop voor 1000 euro, en ik verwacht dat ie 2 jaa rmeegaat, wil ik per ajar gewoon 500 euro als afschrijving rekenen, want dat heeft ie dan ook gekost als die kilometers.....quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:15 schreef Wiebelkont het volgende:
[..]
Ik heb dan ook geen flauw idee wat hij aan onderhoud doet gemiddeld en afschrijving komop... tis een bak van 20 jaar. Die schrijven niet meer af.
Een poging dan.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 00:53 schreef Devilnl het volgende:
kan iemand mijne nog eens na kijken: click
Vind toch dat ik HEEL goedkoop rij vergeleken met de rest hiero. kan niet kloppen gezien de 1400km per week dat ik rij.. (ja ben wel APK vergeten @ die lijst, maar die 100~ euro zal het niet zover omhoog krikken lijkt me)
is inderdaad wel erg goedkoop. je mist inderdaad je afschrijving.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 00:53 schreef Devilnl het volgende:
kan iemand mijne nog eens na kijken: click
Vind toch dat ik HEEL goedkoop rij vergeleken met de rest hiero. kan niet kloppen gezien de 1400km per week dat ik rij.. (ja ben wel APK vergeten @ die lijst, maar die 100~ euro zal het niet zover omhoog krikken lijkt me)
Dan heb ik er nog eentje voor 'm: Onderhoud.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 02:59 schreef bluebit het volgende:
[..]
is inderdaad wel erg goedkoop. je mist inderdaad je afschrijving.
audi a3 1.9 tdi zijn vrij waardevaste en dure auto's. ik weet niet wat je ervoor betaald heb, maar dat maakt ook niet uit voor het rekensommetje :
stel je koopt hem nieuw voor 25000 euro, met het aantal kilometers wat jij rijdt, vermoed ik dat je dan na een jaartje of zeven toch echt een andere wilt als die audi 420.000 kilometer erop heeft zitten. Dan krijg je nog pfff, 3000 euro terug voor je audi, en om een nieuwe te kopen moet je 22.000 euro bijbetalen.
22.000 / (7 jaar x 12 maanden) = 261 euro afschrijving per maand en dan kom je uit op 14 cent de kilometer (nog steeds niet duur dus)
bij 65000 km per jaar heb je om de anderhalf jaar nieuwe banden nodig?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 01:15 schreef quo_ het volgende:
[..]
Een poging dan.
1. Bij 65000 km per jaar zijn je kilometerkosten altijd relatief lager dan bij iemand die maar 10000 rijdt.
2. Je doet zelf (een beetje) onderhoud
3. Er is geen afschrijving meegenomen, dit is doorgaans een grote kostenpost
4. Het genoemde bedrag aan onderhoud is hoe dan ook extreem laag, hoeven er bij jou nooit nieuwe banden op bijvoorbeeld?
Over één jaar gezien kan het verder best wel kloppen maar als je over meerdere jaren gaat kijken zal je beslist wat extra kosten moeten mee calculeren. Zeker bij zoveel kilometers gaat er altijd wel wat kapot of moet domweg vervangen worden. Als je het handig uitkient kun je de auto weg doen voor een andere die weer een tijdje meekan zonder kosten maar dan speelt ongetwijfeld de afschrijving weer een rol.
en dan doe je verdomd lang met je bandenquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:20 schreef gateway het volgende:
bij 65000 km per jaar heb je om de anderhalf jaar nieuwe banden nodig?
Het hangt inderdaad nogal van je banden en je rijstijl af. Bij 65K per jaar lijkt me een set per jaar minimaal nodig, wil je nog een beetje rechtdoor kunnen in de regen...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:32 schreef Athmozz het volgende:
[..]
en dan doe je verdomd lang met je banden
Ik heb om de 30.000km nieuwe nodig, en de vorige zonder abs had er zelfs om de 15.000 nieuwe nodig. Ik rijd wel altijd met zacht rubber, die harde dingen hebben véél minder grip op de baan.
Tsja... ik neem aan dat je die Sierra dan ook gebruikte voor het enige doel waar Sierra's geschikt voor zijn... Gummen met je achterkant?quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:53 schreef Supra_Turbo het volgende:
Op m'n Sierra hielden de banden het maar 8000km vol
Pirelli P7000
Als je daarvoor 4 nieuwe hebt....quote:Op maandag 13 augustus 2007 23:17 schreef CreativeMind het volgende:
Vandaag voor 130 euri nieuwe bandjes eronder.. hakt er ook wel effe in.
80.000 per jaar op benzinequote:Op maandag 13 augustus 2007 23:10 schreef Lithion het volgende:
Auto: Renault Mégane 1.6 16V
Bouwjaar:2006
Gereden km per jaar: ca. 80.000
- Bijtelling: ¤130 netto
- Eigen bijdrage: ¤60
- Onderhoud: ¤ 2 (olie, ruitenwisservloeistof, etc.)
- Wassen e.d.: ¤ 8
TOTALE KOSTEN PER MAAND: ¤ 200
- omgerekend 3 cent per km. Maar dat wordt nog wat goedkoper omdat ik vanwege die eigen bijdrage aan het eind van het jaar geld terug ga krijgen van de belasting.
Hoe lang je met de banden mee doet is totaal afhankelijk van je rijstijl. Als je flink gaat planken en remmen, dan heb je veel sneller nieuwe banden nodig.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:32 schreef Athmozz het volgende:
[..]
en dan doe je verdomd lang met je banden
Ik heb om de 30.000km nieuwe nodig, en de vorige zonder abs had er zelfs om de 15.000 nieuwe nodig. Ik rijd wel altijd met zacht rubber, die harde dingen hebben véél minder grip op de baan.
De P6000 zijn goede banden, maar verre van zacht. Die dingen zijn keihard en maken ook veel geluid.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:59 schreef Athmozz het volgende:
Ik heb er nu Pirelli P6000 (niet die energybesparende dingen op), aangezien dat de zachtste normale banden waren die volgens de garage erop konden (195/55/15).
Eerst lag er hankook rommel op, maar die waren vooraan na 1000 km versleten, dus dan heb ik er maar direct 4 nieuwe laten opleggen (binnen garantie)
wat kan je dan wel vinden als zachte band die je op een 195/55/15 kan leggen (en die qua kleven aan de weg minstens even goed is of die P6000's? (heb hier geen last van lawaai, maar ik rijd ook altijd met de radio rijdelijk luid aan)quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 09:53 schreef Schnabbeltje het volgende:
De P6000 zijn goede banden, maar verre van zacht. Die dingen zijn keihard en maken ook veel geluid.
Kijk maar naar mijn opsomming. Ik denk wel dat je voor een 166 nog net wat meer kwijt bent aan onderhoud. Ook is de afschrijving van zo'n ding om te huilen.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 23:19 schreef ghizzer het volgende:
ff een vraagje.. wat zou je kwijt zijn voor een Alfa 166 als je op jaarbasis ongeveer 8000 rijdt? iemand enig idee? ik ben trouwens 22 (ivm verzekering) en heb 0 schadevrije jaren (sinds 1 jaar in t bezit van rijbewijs nl.) en anders een 155?
jouw opsomming? die kan ik nergens vinden. zou je die hier willen plaatsen? alvast bedankt!quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 12:30 schreef Twanstra het volgende:
[..]
Kijk maar naar mijn opsomming. Ik denk wel dat je voor een 166 nog net wat meer kwijt bent aan onderhoud. Ook is de afschrijving van zo'n ding om te huilen.
Mijn opsomming van de peugeot 605. (soortgelijk in onderhoud en WB, verzekering) staat hierboven genoemd.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 17:41 schreef ghizzer het volgende:
[..]
jouw opsomming? die kan ik nergens vinden. zou je die hier willen plaatsen? alvast bedankt!
oh ja.. las ook in andere topics (heb gezocht op zoektermen alfa en 155) dat de TS (ivm bougies) nogal onderhoudsgevoelig zijn (en de bougies nogal kostbaar). maar op autoweek staat dat de 155 allemaal TS is. weet u hoe dat kan?
alvast hartelijk bedankt voor een reactie!
als ik heel eerlijk moet zijn vind ik een peugeot met een alfa vergelijken, een beetje als een appel met een peer.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 19:18 schreef Twanstra het volgende:
[..]
Mijn opsomming van de peugeot 605. (soortgelijk in onderhoud en WB, verzekering) staat hierboven genoemd.
Vind ik niet, het zijn allebei lelijke auto'squote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:38 schreef ghizzer het volgende:
[..]
als ik heel eerlijk moet zijn vind ik een peugeot met een alfa vergelijken, een beetje als een appel met een peer.
het zijn beiden auto's die zich toch op het midden-luxe-segment richten (tocht als je in de 600 serie gaat). Een 306 kan je moeilijk tegenover een Alfa gaan zetten, maar een 407 coupé vind ik toch een concurrent van een Brera.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:38 schreef ghizzer het volgende:
[..]
als ik heel eerlijk moet zijn vind ik een peugeot met een alfa vergelijken, een beetje als een appel met een peer.
En hoe verschilt het karakter, ipv alleen het land ?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:02 schreef Athmozz het volgende:
Qua karakter zijn het andere auto's, de ene is een Italiaan en de ander een Franse wagen
over vooroordelen gesprokenquote:, maar eerlijk gezegd liever een peugeot dan een Alfa, aangezien die niet echt de betrouwbaarste zijn (maar als de keuze er dan toch is, geef dan maar een Honda.)
reken op ieder jaar verse olie, om het jaar verse bougies.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 23:19 schreef ghizzer het volgende:
ff een vraagje.. wat zou je kwijt zijn voor een Alfa 166 als je op jaarbasis ongeveer 8000 rijdt? iemand enig idee? ik ben trouwens 22 (ivm verzekering) en heb 0 schadevrije jaren (sinds 1 jaar in t bezit van rijbewijs nl.) en anders een 155?
Italiaanse bakken staan er toch om bekend om fijner te zijn qua binnenafwerking en dergelijke dan "de doorsnee" europeaan?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:08 schreef lipje het volgende:
En hoe verschilt het karakter, ipv alleen het land ?
Je gaat me niet zeggen dat italiaanse auto's bekend staan om hun kwaliteit; Fiat is een en al rommel & de alfa's roesten onder je gat weg...quote:over vooroordelen gesproken
OMGquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:02 schreef Athmozz het volgende:
, maar een 407 coupé vind ik toch een concurrent van een Brera.
Jij hebt duidelijk nooit in een 407 coupe gezetenquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:15 schreef mcintosh het volgende:
[..]
OMG![]()
![]()
En dat Alfa niet betrouwbaar zou zijn, das ondertussen écht pre-historisch..
En jij niet in een Brera, ga nou toch gauw!quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:18 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nooit in een 407 coupe gezeten
Qua concept is het toch totaal dezelfde wagen? coupé, middenklasse qua prijs... Uiteraard heeft de een een voorkeur voor een model / merk / land, en vind je de ene mooi en de andere minder, maar puur qua auto vind ik dat gelijkwaardige bakken ja.quote:
quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:25 schreef Borkydude het volgende:
Doe eens een plaatje van de achterkant van die Peugeot, daar krijg je pas een harde piemel van
Wat een onzin, de nieuwe JTS motoren? Rommel?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:22 schreef Athmozz het volgende:
Alfa's zijn mss verbeterd, maar ze behoren nog steeds tot de fiat-groep die rommel op de markt zet.
Ja gelukkig is het enkel de motor die in een auto zit... mijn nonkel rijd nu al zijn 4de fiat, en het is weer prijs. Elke keer zit hij na een jaar of 5 met grote kosten aan zijn auto's, dingen die ineens kapot gaan... nu staat hij op 110.000km op 4 jaar tijd, en er is al voor bijna 3000¤ kosten aan geweest, en de garage kan het probleem (start soms, soms ook niet) niet goed vinden, ze kunnen dus niet garanderen dat hij de volgende keer kan starten.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:26 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Wat een onzin, de nieuwe JTS motoren? Rommel?
En het mooie is dat de Hdi motoren afgeleiden zijn van de JTD'squote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:26 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Wat een onzin, de nieuwe JTS motoren? Rommel?
Da's juist smaakquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:27 schreef mcintosh het volgende:
smaken verschillen (gelukkig), maar qua design kun je een italitaan niet overtreffen hoor...
Niet gek, apartquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:30 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Da's juist smaak
Waarschijnlijk verklaar je me nu 100% gek als ik je zeg dat ik een mercedes w126 nog steeds een van de mooiste auto's ooit vind...
[afbeelding]
waar ze vandaan komen maakt toch niet uit? ze moeten goed werken. Ik heb nog liever een oude motor met veel cilinderinhoud en niet al te veel vermogen die werkt en blijft werken, dan een hypermoderne kleine motor waar ze massas vermogen uit halen, maar die wel vaker hapert.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:29 schreef lipje het volgende:
[..]
En het mooie is dat de Hdi motoren afgeleiden zijn van de JTD's
Lekker een ouderwetse diesel dusquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:31 schreef Athmozz het volgende:
[..]
waar ze vandaan komen maakt toch niet uit? ze moeten goed werken. Ik heb nog liever een oude motor met veel cilinderinhoud en niet al te veel vermogen die werkt en blijft werken, dan een hypermoderne kleine motor waar ze massas vermogen uit halen, maar die wel vaker hapert.
Een auto moet geen toptechnologie zijn; een auto moet goed werken en blijven werken zonder dat je er kosten aan hebt.
zoiets, past toch ook ideaal in de bak die ik daar gepost hebquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:35 schreef lipje het volgende:
Lekker een ouderwetse diesel dusgeen vermogen, maar door blijven gaan
Precies. En mijn puntje was: Als iemand wil weten wat een grote alfa kost per maand, dan kan die naar mijn vergelijking kijken (of elke andere grote auto vergelijking). Want de Vaste kosten zijn vaak het zelfde. Dus de AUTO's zijn niet hetzelfde, echter de kosten vaak wel. Helaas gaan er meteen weer mensen zeuren over het verschil tussen merken. Leer toch eens dat er zoveel merken zijn omdat mensen een keuze willen maken en omdat smaken verschillen.........quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:55 schreef k_man het volgende:
Die Alfa-discussie kan vast wel ergens anders gevoerd worden.
Dit topic gaat over autokosten.
Eindelijk iemand met smaakquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 15:52 schreef Corona1972 het volgende:
Auto 1 : Chevrolet Camaro Lt 350cu
Bouwjaar: 1977
Gereden per jaar : ca.5000
Vaste kosten
-wegenbelasting : geen
-verzekering : ¤ 300,- per jaar (WA+casco,oldtimerverzekering,10.000 max per jaar)
-pechhulp : ANWB lidmaatschap , ¤?
-garage : Aankoop ¤25000,- incl kosten kopen (inpandig)
Variabele kosten
-onderhoud : nnb,restauratieobject
-wassen e.d. : ¤10,- per maand
-benzine : auto loopt 1 op 5,bij km wat ik rij bij een bedrag van ¤1,40 per liter ¤1700 per jaar
Op dit moment kan ik nog niet echt een volledig bedrag ervan maken,maar ja,tis een 2e auto,en een hobby.
Hobby's mogen geld kosten.
Auto 2 is een lease Peugeot 206 sw quicksilver,kost mijn vriendin der baas ong ¤350 p.m.,wat het ons kost is iig niet veel,tis zowieso goedkoper dan een eigen auto.
Alleen daarvoor wel een 2e parkeerplek inpandig gekocht,dus wederom ¤25.000 incl. kk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |