Lekker joh. Een dagelijkse file waarbij auto's stilstaan en als het effe weerk kan flink wegsperen om de vertragin in te halen is minder milieuvervuilend natuurlijk.quote:DEN HAAG - De Raad van State heeft een streep gehaald door de verbreding van de A4 tussen Leiden en Burgerveen omdat de bredere weg, ook bij een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur, zal leiden tot een te hoge uitstoot van stikstof en mogelijk ook van fijnstof.
De raad oordeelde verder dat Rijkswaterstaat niet de toename van de vervuiling op de ene plek mag wegstrepen tegen een verbetering een eindje verderop. Ook beperkten de berekeningen over de luchtkwaliteit zich tot de oplevering van het tracé in 2012. Volgens Rijkswaterstaat neemt het verkeer daarna niet meer toe, maar dat is volgens de raad niet hard te maken.
Ook beperkten de plannenmakers zich ten onrechte tot de directe omgeving van de A4, terwijl de verbreding in de ogen van Milieudefensie ook gevolgen heeft voor aan- en afvoerwegen rond Leiderdorp.
Telegraaf.nl
Nee, als 1000 auto's soepeler een afstand kunnen afleggen is blijkbaar vervuilender dan 1000 auto's die filerijdend de kilometers afleggen. MilieuLogicaquote:Op woensdag 25 juli 2007 13:32 schreef Keiichi het volgende:
Dus als er 1000 auto's over een 3 baans weg moeten, is het vervuilender dan als ze over een 2baans weg moeten![]()
Het enige wat kan gebeuren is dat het drukker word, waardoor het opeens lijkt dat het meer vervuilend is.
Natuurlijk niet. Alternatieven: Flexibele werktijden, telewerken, dichter bij je werk wonen, electrisch vervoer (en niet alleen treinen). Een hoop te dure alternatieven worden vanzelf rendabel als de noodzaak er is. En de noodzaak komt steeds dichterbij. Het word binnekort weer leuk om te werkenquote:Op woensdag 25 juli 2007 13:23 schreef athlonkmf het volgende:
NL ligt over 5 jaar plat, dat is duidelijk.
Wat denk je dat zo'n strookje bijleggen aan co2 kost?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:34 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Nee, als 1000 auto's soepeler een afstand kunnen afleggen is blijkbaar vervuilender dan 1000 auto's die filerijdend de kilometers afleggen. MilieuLogica
Ben wel bereid 10 kuub CO2 te betalen daarvoor hoor, produceert m'n karretje wel effequote:Op woensdag 25 juli 2007 13:49 schreef Billy_daKid het volgende:
[..]
Wat denk je dat zo'n strookje bijleggen aan co2 kost?![]()
Duidelijk dat jij niet echt werkt hequote:Op woensdag 25 juli 2007 13:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Alternatieven: Flexibele werktijden, telewerken, dichter bij je werk wonen, electrisch vervoer (en niet alleen treinen). Een hoop te dure alternatieven worden vanzelf rendabel als de noodzaak er is. En de noodzaak komt steeds dichterbij. Het word binnekort weer leuk om te werken![]()
Nou krijg ik mijn reistijd en kosten gecompenseert. Maar dat geld niet voor iedereen lijkt mij. Kan die baas wat schelen dat je er 3 uur in plaats van 1 uur over doet om op het werk te komen. Als je maar op tijd ben...quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Alternatieven: Flexibele werktijden, telewerken, dichter bij je werk wonen, electrisch vervoer (en niet alleen treinen). Een hoop te dure alternatieven worden vanzelf rendabel als de noodzaak er is. En de noodzaak komt steeds dichterbij. Het word binnekort weer leuk om te werken![]()
Ik werk wel, maar ik woon in de buurt en hoef niet over de snelweg.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:52 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Duidelijk dat jij niet echt werkt he
Het wordt tijd dat NL 90% van de milieu-normen overboord gooit en weer een logisch beleid introduceerd.
Maar stel dat er 1000 mensen over die weg moeten.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:45 schreef Basp1 het volgende:
Jullie vergeten alleen het feit dat als er meer asfalt bijkomt er ook automatisch weer meer verkeer bijkomt, wat dan ook weer meer files op een ander stukje traject tot gevolg heeft.
Ze zijn waren dus bezig al deze bottelnecks op te lossen. Ook het Aquaduct!quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:57 schreef E.T. het volgende:
bottlenecks
In de jaren 60 had men nog bijna geen files, toch hebben we de afgelopen 50 jaar steeds meer snelwegen bijgelegd, en toch zijn er meer files ontstaan hoe komt dat dan?quote:Op woensdag 25 juli 2007 15:03 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Maar stel dat er 1000 mensen over die weg moeten.
Hoe komt het dan als er dan asfalt extra ligt, dat het zeg maar opeens 1500 mensen worden![]()
En ja, ik ben al bezig met sparen om te emigreren.quote:Streep door verbreding A4 bij Leiden
DEN HAAG - De Raad van State heeft een streep gehaald door de verbreding van de A4 tussen Leiden en Burgerveen. In een zaak die was aangespannen door onder meer Milieudefensie oordeelde de raad woensdag dat de lucht op sommige plekken viezer wordt door de uitbreiding van twee naar drie rijstroken over een lengte van 20 kilometer.
De Raad van State stelt dat de bredere weg, ook bij een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur, zal leiden tot een te hoge uitstoot van stikstof en mogelijk ook van fijnstof.
De raad oordeelde verder dat Rijkswaterstaat niet op de juiste manier de toename van de vervuiling op de ene plek wegstreepte tegen een verbetering een eindje verderop. Ook beperkten de berekeningen over de luchtkwaliteit zich tot de oplevering van het tracé in 2012. Volgens Rijkswaterstaat neemt het verkeer daarna niet meer toe, maar dat is volgens de raad niet hard te maken.
Ook beperkten de plannenmakers zich ten onrechte tot de directe omgeving van de A4, terwijl de verbreding in de ogen van Milieudefensie ook gevolgen heeft voor aan- en afvoerwegen rond Leiderdorp.
Milieudefensie ziet in de uitspraak haar opvatting dat wegenaanleg niet meer van deze tijd is bevestigd. Ook allerlei maatregelen om de luchtkwaliteit te waarborgen, zoals een lagere snelheid en luchtschermen, blijken te weinig zoden aan de dijk te zetten, aldus Milieudefensie.
Rijkswaterstaat kan nog niet zeggen in hoeverre de verbreding van de A4 bij Leiden vertraging oploopt. De voorbereidingen op de werkzaamheden worden voor onbepaalde tijd neergelegd
quote:Op woensdag 25 juli 2007 15:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In de jaren 60 had men nog bijna geen files, toch hebben we de afgelopen 50 jaar steeds meer snelwegen bijgelegd, en toch zijn er meer files ontstaan hoe komt dat dan?
Omdat de auto betaalbaar werd voor Het Volk en men vroeger wat meer asfalt aanlegde om deze groei op te vangen. Toen waren er namelijk nog niet veel van die subsidieclubjes/beroepszeikers. Sinds eind jaren '80 staat de uitbreiding van het snelwegennet praktisch stil (op enkele uitzondering na). Niet raar dus dat we nu met een gigantisch fileprobleem te kampen hebben.
Het heeft verschillende redenen. Mensen zijn luier geworden en pakken voor een poep en een scheet de auto,
Niet per se. In Nederland ontbreekt een fatsoenlijk netwerk van provinciale wegen en voor een kort regionaal ritje word je tegenwoordig de snelweg op gedirigeerd. Dus wordt de snelweg vanzelf drukker. Ook kiest de Vrouw Des Huizes tegenwoordig voor een carriere.
De meeste mensen zijn verder van hun huis gaan werken, maar de gemiddeld reistijd die iedereen van zijn werk woont is over de hele wereld ongeveer hetzelfde, 1/2 uur. Dus meer weg erbij, meer mensen die verder weg gaan werken.
Dat is niet per se de schuld van de Werkende Mensch, maar van de overheid en diens Ruimtelijke Ordening (woningnood).
Wanneer mensen eens wat meer vooruit zouden denken
Je bedoelt dat de overheid eens wat vooruit zou moeten denken en een fatsoenlijk snelwegennet en onderliggend wegennet zou moeten aanleggen om de groei op te vangen? We betalen er per slot van rekening voor.
en met elkaar rekening zouden houden zou 50% van de huidige woon-werk-file-veroorzakers kunnen carpoolen en zijn al deze verbredingen van wegen niet nodig.
Misschien in jouw fantasiewereldje? Want mijn collega's wonen niet allemaal bij mij in de straat (of in mijn stad (zie boven het dilemma 'woningnood')).
Helemaal automagisch? Een feit? Is dat zo? Dat valt waarschijnlijk wel mee. Er komt hoogstens wat extra verkeer op de snelweg die voorheen sluiproutes reden om de dichtgeslibte snelweg te ontzien. Het OV is zelfs met de enorme filedruk in Nederland een duur en langzaam (qua tijd) alternatief.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:45 schreef Basp1 het volgende:
Jullie vergeten alleen het feit dat als er meer asfalt bijkomt er ook automatisch weer meer verkeer bijkomt, wat dan ook weer meer files op een ander stukje traject tot gevolg heeft.
Ehhh, ik zit vaak bij klanten door het hele land. Ga mij maar eens vertellen hoe ik dan in de buurt moet gaan wonen. Niet iedereen leeft in jouw situatie.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik werk wel, maar ik woon in de buurt en hoef niet over de snelweg.Dat zou iedereen moeten doen. Maar erg veel mensen vinden het blijkbaar een sport om zo ver mogelik van hun werk te wonen. Of misschien heeft de overheid dat vroeger aangemoedigd (iedereen de stad uit, groeikernen, slaapsteden e.d.)
Het is wel vrij algemeen bekend dat extra wegen tot extra verkeer leiden inderdaadquote:Op woensdag 25 juli 2007 18:08 schreef Kritski het volgende:
[..]
Helemaal automagisch? Een feit? Is dat zo? Dat valt waarschijnlijk wel mee. Er komt hoogstens wat extra verkeer op de snelweg die voorheen sluiproutes reden om de dichtgeslibte snelweg te ontzien. Het OV is zelfs met de enorme filedruk in Nederland een duur en langzaam (qua tijd) alternatief.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |