Zow! Ik ben ook alweer een week terug van mn liftavontuur naar Praag dus tijd om mijn verhaal uit de doeken te doen:
Zaandam - Praha 842,3 kmWe hadden als route bedacht: enschede - osnabruck - Hannover - magdeburg - leipzig - dresden - praha. 842 km.
Zondagochtend 31 juli, 11 uur verlieten we - ik en mn vriendin- het huis in zaandam met onze volle backpacks en lege kartonnen liftbordjes en een merkstift, om vanaf de Shell zaandam proberen uit te komen richting de duitse grens!
Na ongeveer een uur bij dit rustige tankstation op zondagochtend gestaan te hebben, spraken we een man aan die zei de zon op te gaan zoeken. Waar naar toe dan? Praag? Nee hij wilde met zn nieuwe Corsa naar groningen om deze eens even goed te testen en wij mochten als testpasagiers mee!
Ook kwamen we een stel zweden tegen met een bus die terug naar zweden gingen, maar helaas geen plek meer in de bus! Dat was vet geweest
De man in de corsa wilde dus zn auto inrijden door een lekker stuk te rijden, onderweg bespraken we dat hij ons wel bij arnhem of enschede wilde afzetten. Nee hengelo, bij hengelo zou hij ons afzetten, eenmaal bij hengelo werd het duitsland, en aangezien ze geen tankstation hebben de eerste 100 km richting osnabruck heeft hij ons uiteindelijk op een Autohof net na Osnabruck afgezet.
Daar even op het terras in de stromende regen wat eten en drinken en richting parkeerplaats naar een lift richting Dresden ( positief denken
Ons duits is slecht dus we proberen het met een bordje, maar alle duitsers reden ons voorbij. Ineens stond daar een camper met een CZ sticker en een wit nummerbord. Tsjechie! Maar helaas zodra ik richting zn camper liep sloeg ie zn deur dicht en ging angstig in zn camper zitten.
Op een gegeven momen kwam er een vw bus met eeen enorme trailer dat leek op een boot ofzo, maar dan op zn kop, nieuwsgierig als mn vriendin is ging ze een kijkje nemen, bleek hij perfect engels te spreken en dat er een "Glider" in zat uit 1935. Een zelfgerestaureerde zweefvliegtuig uit 1935. Na een praatje zei hij ons wel een stukje op weg te kunnen helpen richting Kassel. Dit leek ons een goed idee na alweer ruim een uur daar in de regen te staan. Alleen is dit een andere route dan we gepland hadden maar wel richting dresden, maar dan onderlangs. Okidoki! De trailer was 11 meter lang, en de vw transporter was ook niet klein dus met een gangetje of 80 gingen we met het gevaarte op pas. Halve wege wilde hem even checken en konden we zn flugmachine even bekijken. Hij werkte trouwens bij Airbus en ontwierp de raampjes van de opvolger van de airbus 350 die weer de concurrent moet worden van die "milieuvriendelijke" nieuwe boeing. Uiteindelijk dus bij Kassel afgezet.
En daar hebben we uuuuuuuuren gestaan, langs de snelweg rechtstreeks naar Dresden, 400 km.
Wel kregen we een lift van een Ferrari Enzo aangeboden, of beter gezegd, mn vriendin mocht mee
Het was ondertussen 9 uur savonds en we moesten wat gaan verzinnen, we hadden een tent mee dus ik wilde wel gaan wildkamperen maar mn vriendin durfde het niet aan duss naar een Motel, met zn tweetjes in een 1persoonskamer - lekker knusss -
Volgende dag aan de andere kant vd snelweg gaan staan om naar Erfurt te gaan en dan richting dresden. Heerlijk weer, lekker in het zonnetje. Nog een redbull gekregen van 2 redbull meisjes in zown redbul beetle, jaja die hebben ze in duitsland ook. Dus een goed begin vd dag!
Op deze plek zagen we ook al een paar andere lifters rondstruinen op de parkeerplaatsen, backpacks opzoek naar een lift. Uiteindelijk zijn we met een vrachtwagenchauffeur mee gegegaan om 50 km zuidelijker te gaan. Super nieuwe mercedes truck en achter het stuur een 26 jarige heinrich. We kregen een toeristische route door de dorpjes om de file op de snelweg te ontwijken, uiteindelijk werden we bij de Aldi afgezet, op een perfecte plek langs de snelweg naar dresden!
Hier stonden we inmiddels 2 uur toen er ineens nog een liftkoppel afgezet werd. Bassie en zn vriendinnetje- jongen met knalrood krullend haar en een grote goochelaarshoed op! . Duitsers.
En even later werd op deze zelfde spot NOG een stelletje lifters daar afgezet. Hier kwamen we dus nooit meer weg. Maar ze zeiden wel dat omdat wij er eerder waren mochten wij als eerste met een lift mee en ze zouden op ons wachtten. Dat was wel erg netjes, maar na een uur hadden we het wel gezien. We moesten hier weg, en uiteindelijk besloten een treinstation op te zoeken. Die was 15 km daar vandaan.. lopen? Maarr bij de aldi, uiteraard de aldi, waren NL-ers die ons wel even naar Bad Hersveld wilden brengen. Daar zijn we op de ICE naar dresden gestapt. 11 uur savonds aangekomen en in een hostel gecrashed. In Dresden wilden we nog wel een extra dag blijven, omdat het zo'n mooie stad is.
Stond ik s'ochtends onder de douche in het hostel sprak iemand me in de douche naast mij aan in het duits, maar als snel hoorde hij dat ik ook nederlands was. En dat hij en zn vriend die middag naar Praag zouden rijden !! Hij moest even aan zn maat vragen. Dus plannen gewijzigd; we gingen die middag naar Praag met een nederlandse Volvo !! Twee relaxte gasten die met een grote volvo station naar een festival in Budapest onderweg waren. Maar wilden ook nog een paar dagen naar praag.
In tsjechie aangekomen bij de grens, vignet kopen, en "volg de skoda rijder!" Het stikt er echt van de skoda''s. Was erg gezellig in de volvo, compleet met communistische rock !
Dinsdag om 5 uur smiddags waren we in praag aangekomen, we hadden in de loneley planet een camping gespot en gevonden. Die jongens besloten ook op de camping te gaan staan en zo hadden we nog een paar dagen gezelschap
Jongens bedankt!!
AL met al viel me liften in duitsland behoorlijk tegen. Echt uren gestaan. Voor het eerst ook flinke concurrentie. De truuc is, achteraf gezien mensen aanspreken in het duits. zo'n bordje werkt niet in duitsland. En goed op nummerborden letten, dan zie je precies waar ze vandaan komen, en dus dus waarschijnlijk naar toe gaan. DD is Dresden.