recht =/= rechtvaardigquote:Op woensdag 25 juli 2007 13:05 schreef sigme het volgende:
Altijd mooi, als in een discussie over strafrecht legalistische argumenten als ondeugdelijk bestempeld worden.
Ik zeg ook niet dat er totaal geen verandering mag komen, maar zoals je ziet zijn er mensen die de regelgeving compleet negeren of als zak stront beschouwen. De Grondwet wordt ook regelmatig aangepast, 1983 was de laatste keer. Je moet het recht alleen niet te dynamisch maken, dat zorgt alleen maar voor rechtsonzekerheid en instabiliteit. Ik zie het als een beweeglijk kader waar je zoveel mogelijk binnen moet blijven.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:04 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat is op zich niet erg natuurlijk. Moraal verandert, tijdsgeest verandert, bevolkingssamenstelling verandert etc.
Het is niet erg om de basis van de wet aan te passen omdat de basis van de bevolking anders is geworden. We zijn nu eenmaal niet meer het verzuilde koloniale landje van honderd jaar geleden. Verbeteringen blijven nodig. Dat de status quo in de wetgeving nu zo is maakt niet dat het de beste status is.
Je weet exact welke argumenten er zitten achter de huidige grondwet?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:06 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat niet weten? Wat een onzinnige opmerking.
In een discussie over strafrecht. Niet over rechtvaardigheid.quote:
Dit is meer een uithaal naar mij dan naar mijn argumenten. Fout en zwak. Overigens moet je wel beseffen dat polderen alleen om belangenbehartiging gaat, en niet om fundamentele zaken.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:56 schreef Mutant01 het volgende:
Typisch een visie van iemand die elke regel ziet als een instrument van een politieke lobby om alleen de belangen van de politieke top te beschermen. Nogal paranoide visie als je het mij vraagt.
Dat ontken ik toch niet?quote:Regels zijn er om orde en structuur te brengen.
Dat zal best maar dat wil niet zeggen dat ze inhoudelijk deugen en dat er geen kwalitatief betere alternatieven zijn. Dat uitsluiten is de kern van het legalistische denken. Het idee dat het niet beter kan dan Torbecke.quote:Internationale afspraken, de Grondwet etc zijn allemaal regels die gemaakt zijn na lang wikken en wegen, na vele discussies en na vele argumenten over en weer te hebben gevoerd. Het zijn niet zomaar stukjes tekst die neergeplempt zijn met het idee om jouw leven kut te maken.
Ook niet goed, maar hij is wel beter dan de onze.quote:For your interest, de Amerikaanse Grondwet wordt in Amerika nogsteeds als heilig beschouwen.
Kortom, onze hele rechtsorde is er om een nieuwe Hitler te voorkomen, niet om ons huidige leven zo prettig en veilig mogelijk te maken? Leven juristen nog in de jaren 30? :quote:Het zijn bepaalde morele afspraken die gemaakt zijn om fouten die we vroeger hebben gemaakt, niet weer opnieuw te maken. Hitler was inhoudelijk hoogstwaarschijnlijk een goede debater, zijn ideeén waren voor het duitse volk destijds inhoudelijk fantastisch. Ze faalden echter de kaders te onderzoeken.
Mutant01 is hardstikke conservatief, terwijl wij progressieven vooruitgang eisen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:04 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat is op zich niet erg natuurlijk. Moraal verandert, tijdsgeest verandert, bevolkingssamenstelling verandert etc.
Het is niet erg om de basis van de wet aan te passen omdat de basis van de bevolking anders is geworden. We zijn nu eenmaal niet meer het verzuilde koloniale landje van honderd jaar geleden. Verbeteringen blijven nodig. Dat de status quo in de wetgeving nu zo is maakt niet dat het de beste status is.
Nee, over de principes achter het strafrecht. Dat is wat anders. Wat mij betreft is de status quo an sich geen argument om veranderingen tegen te houden.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:10 schreef sigme het volgende:
In een discussie over strafrecht. Niet over rechtvaardigheid.
Sorry, maar straffen op basis van afkomst is uiterst conservatief. Sterker nog, het gaat weer verder terug de tijd in.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:11 schreef Gabry het volgende:
[..]
Mutant01 is hardstikke conservatief, terwijl wij progressieven vooruitgang eisen.
Het aanhalen van legalistische argumenten is niet het aanhalen van de status quo als argument.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:12 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, over de principes achter het strafrecht. Dat is wat anders. Wat mij betreft is de status quo an sich geen argument om veranderingen tegen te houden.
Dat is juristen eigen. Belangenbehartiging en verder legalistische argumenten om andermans politiek te saboteren.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:11 schreef Gabry het volgende:
Mutant01 is hardstikke conservatief, terwijl wij progressieven vooruitgang eisen.
Ook dat is weer geen argument tegen de kwaliteit van het idee.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:12 schreef Mutant01 het volgende:
Sorry, maar straffen op basis van afkomst is uiterst conservatief. Sterker nog, het gaat weer verder terug de tijd in.
Nee, zegt iemand dat dan?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:12 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, over de principes achter het strafrecht. Dat is wat anders. Wat mij betreft is de status quo an sich geen argument om veranderingen tegen te houden.
Ik zou bepaalde bevolkingsgroepen anders straffen nu niet bepaald progressie noemen, dat hebben we al een keer meegemaakt. Maar kennelijk leren sommige mensen het nooit.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:11 schreef Gabry het volgende:
[..]
Meestal wel hoor. Het wordt bijna altijd uit behoudzucht toegepast.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:13 schreef sigme het volgende:
Het aanhalen van legalistische argumenten is niet het aanhalen van de status quo als argument.
Het was geen argumentquote:Op woensdag 25 juli 2007 13:14 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ook dat is weer geen argument tegen de kwaliteit van het idee.
Ingezet om het idee af te schieten. In lieu van argumentatie dan.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:15 schreef Mutant01 het volgende:
Het was geen argumentHet was een feitelijke vaststelling.
Er zijn toch genoeg voorbeelden uit het verleden die aantonen waarom het een slecht idee is ? Die regelgeving is er niet gekomen omdat men niks te doen had, ze zijn er gekomen n.a.v. gebeurtenissen die men liever niet weer ziet gebeuren. Je kunt toch zelf ook wel bedenken waarom het recht voor iedere Nederlandse staatsburger hetzelfde dient te worden toegepast ? Zou het iets met willekeur en subjectief handelen te maken hebben ?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:16 schreef PJORourke het volgende:
Kortom, ik wil niet horen dat het niet kan en niet mag want de VN en het Europees Verdrag ter blablabla verbieden het. Ik wil horen waarom het een slecht idee is.
Je kan het door historische voorbeelden aan te halen inderdaad inhoudelijk afschieten. Of gewoon praktijk voorbeelden uit de USA, waarbij bepaalde bevolkingsgroepen discriminatie op alle vlakken meemaakten.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:18 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ingezet om het idee af te schieten. In lieu van argumentatie dan.
Nee. Legalistische argumenten zijn argumenten die hun waarde ontlenen aan de regels.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:15 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Meestal wel hoor. Het wordt bijna altijd uit behoudzucht toegepast.
Ja maar dat je dat niet wil horen, betekend niet dat het geen hindernis is die het voorstel van Wilders doet vergaan tot een fabeltje?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:16 schreef PJORourke het volgende:
Kortom, ik wil niet horen dat het niet kan en niet mag want de VN en het Europees Verdrag ter blablabla verbieden het. Ik wil horen waarom het een slecht idee is.
Zie mijn opmerking. In een stelsel van regels in een wereld met natiestaten is het niet uit te werken dat natiestaat A burgers van A burgers van B verklaart, dan wel vaststelt dat burgers van A géén burgers zijn van B, C en/of D.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:16 schreef PJORourke het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |