FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / schade wegrijden met piepende banden.
B_BOYdinsdag 24 juli 2007 @ 15:20
als je wegrijd met piepende banden ruik je je koppeling gruwelijk. nu is mijn vraag hoe schadelijk is dat??

neej ik rijd geen golf gti, maar gewoon een corrolla van me pa
Meddodinsdag 24 juli 2007 @ 15:22
is dat niet het rubber van de banden?
Yestuuurdinsdag 24 juli 2007 @ 15:22
stoer hoor legwieh

best slecht voor de versnellingsbak btw
invinedinsdag 24 juli 2007 @ 15:23
Kan ook je koppeling zijn en ja dat is schadelijk.. maar het zijn eerder de banden.,
swaptordinsdag 24 juli 2007 @ 15:23
Dat betekent dus dat je óf een hele nieuwe versnellingsbak hebt, óf dat je je koppeling niet genoeg op laat komen waardoor die erg lang slipt.
Beide gevallen: stinken.
De laatste is overigens wél erg slecht voor de wagen, ik denk niet dat je pa daar zo blij mee is, even afgezien van de slijtage van de voorbanden.
GateWayXdinsdag 24 juli 2007 @ 15:26
De truuck is juist om snel weg te rijden zonder piepende banden. Hoe meer wheelspin hoe langzamer je weg bent.
B_BOYdinsdag 24 juli 2007 @ 15:27
is de koppeling banden ruiken duidelijk anders. maar ik heb 't ook gewoon als ik vol gas wegrijd terwijl ik de koppeling in een keer helemaal oplaat komen (voet van de koppeling af) hoe kan de koppeling dan toch zo snel blijven slippen.
Youpdinsdag 24 juli 2007 @ 15:28
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:26 schreef GateWayX het volgende:
De truuck is juist om snel weg te rijden zonder piepende banden. Hoe meer wheelspin hoe langzamer je weg bent.
piepende banden mag, slippende banden niet...


trouwens als je je koppeling ruikt doe je iets verkeerd, dus dan kan je het niet
NT-T.BartMandinsdag 24 juli 2007 @ 15:28
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:22 schreef Meddo het volgende:
is dat niet het rubber van de banden?
Lijkt me wel. Om de banden goed te laten piepen moet de koppeling toch wel aangegrepen zijn lijkt me.

Laatst nog gezien bij 'Pimp my ride': banden met roze kleurstof er in zodat ze roze rookten bij de burnout.
Youpdinsdag 24 juli 2007 @ 15:29
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:27 schreef B_BOY het volgende:
is de koppeling banden ruiken duidelijk anders. maar ik heb 't ook gewoon als ik vol gas wegrijd terwijl ik de koppeling in een keer helemaal oplaat komen (voet van de koppeling af) hoe kan de koppeling dan toch zo snel blijven slippen.
gokje...

1 daar is hij niet op gemaakt?
2 hij is versleten
B_BOYdinsdag 24 juli 2007 @ 15:30
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:26 schreef GateWayX het volgende:
De truuck is juist om snel weg te rijden zonder piepende banden. Hoe meer wheelspin hoe langzamer je weg bent.
dat snap ik ook wel.
TheYoung1dinsdag 24 juli 2007 @ 15:34
Doet me aan deze denken...:
Burn Out

Oosthoekdinsdag 24 juli 2007 @ 19:48
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:34 schreef TheYoung1 het volgende:
Doet me aan deze denken...:
Burn Out

Wehehe. Er is ook een leuk filmpje van iemand met een bmw (goh) die heel stoer een burnout maakt en dan naast z'n auto gaat staan terwijl hij nog aan het burnen is. Helaas voor hem draait zijn auto op dat moment en ligt hij vervolgens onder z'n eigen knakenbak terwijl dat apparaat doorspint
Mikkiedinsdag 24 juli 2007 @ 19:51
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:42:53 ]
j0rritdinsdag 24 juli 2007 @ 20:37
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:27 schreef B_BOY het volgende:
is de koppeling banden ruiken duidelijk anders. maar ik heb 't ook gewoon als ik vol gas wegrijd terwijl ik de koppeling in een keer helemaal oplaat komen (voet van de koppeling af) hoe kan de koppeling dan toch zo snel blijven slippen.
Waarom probeer je zo belachelijk te rijden? Dat is echt sneu, zeker als je daarbij de Corolla van je ouders vernielt. Dat kost gewoon weer extra geld en is nergens goed voor. Daarnaast heb je het ook niet zo geleerd tijdens de rijlessen die je recentelijk afgesloten hebt, aangezien je uit '88 komt. Dus waarom willens en wetens de koppeling slopen als je zelf al aangeeft hem overduidelijk te ruiken. En volgas je koppeling laten opkomen is leuk als je aan dragracen doet, niet op de openbare weg.

Scooterjosti's.
Repeatdinsdag 24 juli 2007 @ 20:43
Leren rijden denk ik. Koppeling moet je juist snel oplaten komen en dan niet meer aanraken, kan je nooit je koppeling mee verbranden.
En wat Youp idd zegt, als je hard weggaat piepen je banden al snel, doorslippen is idd iets heel anders en niet wat je wilt
2cvdinsdag 24 juli 2007 @ 20:49
Ooit een kapotte Corolla gezien ?
j0rritdinsdag 24 juli 2007 @ 20:54
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:49 schreef 2cv het volgende:
Ooit een kapotte Corolla gezien ?
TS post volgende week vast nog wel een update. Of hij moet hem voortijdig om een boom gevouwen hebben.
Cyaadinsdag 24 juli 2007 @ 20:55
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:49 schreef 2cv het volgende:
Ooit een kapotte Corolla gezien ?
no wonder, er rijden alleen maar bejaarden in
Herr.Flickdinsdag 24 juli 2007 @ 21:19
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:49 schreef 2cv het volgende:
Ooit een kapotte Corolla gezien ?
Wel meerdere hoor..
Turquaz52dinsdag 24 juli 2007 @ 22:09
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:55 schreef Cyaa het volgende:

[..]

no wonder, er rijden alleen maar bejaarden in
Zijn hun die gene die em aftrappen
B_BOYwoensdag 25 juli 2007 @ 13:36
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 20:37 schreef j0rrit het volgende:

[..]

Waarom probeer je zo belachelijk te rijden? Dat is echt sneu, zeker als je daarbij de Corolla van je ouders vernielt. Dat kost gewoon weer extra geld en is nergens goed voor. Daarnaast heb je het ook niet zo geleerd tijdens de rijlessen die je recentelijk afgesloten hebt, aangezien je uit '88 komt. Dus waarom willens en wetens de koppeling slopen als je zelf al aangeeft hem overduidelijk te ruiken. En volgas je koppeling laten opkomen is leuk als je aan dragracen doet, niet op de openbare weg.

Scooterjosti's.
leuk dat je omschrijft als scooterjosti dat vind ik wel heel fijn moet ik zeggen
heb nooit een scooter gehad maarja.

owja en ik ben echt niet doelbewust die auto aan ut slopen, maar ik vroeg het me gewoon af. toen ik net me rijbewijs had vond ik ut keistoer namelijk. en een paar dagen trug reed ik in iemand anders zijn auto (ouders van een vriendin van me) en toen ik wegreed bij het stoplicht gebeurde het me ook weer. ik wilde redelijk wat gas geven omdat ik verwacht dat hij anders zou afslaan.
en toen gaf ik iets teveel gas met als gevolg piepende bandjes en volgens mij een ruikende koppeling.
Youpwoensdag 25 juli 2007 @ 14:04
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 13:36 schreef B_BOY het volgende:

[..]

leuk dat je omschrijft als scooterjosti dat vind ik wel heel fijn moet ik zeggen
heb nooit een scooter gehad maarja.

owja en ik ben echt niet doelbewust die auto aan ut slopen, maar ik vroeg het me gewoon af. toen ik net me rijbewijs had vond ik ut keistoer namelijk. en een paar dagen trug reed ik in iemand anders zijn auto (ouders van een vriendin van me) en toen ik wegreed bij het stoplicht gebeurde het me ook weer. ik wilde redelijk wat gas geven omdat ik verwacht dat hij anders zou afslaan.
en toen gaf ik iets teveel gas met als gevolg piepende bandjes en volgens mij een ruikende koppeling.
in een ander topic las ik dat je wel al 2 maanden je rijbewijs hebt.... nu heb je dus niet meer net je rijbewijs?
Dangelwoensdag 25 juli 2007 @ 14:05
vooral imagoschade
#ANONIEMwoensdag 25 juli 2007 @ 14:06
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:04 schreef Youp het volgende:

[..]

in een ander topic las ik dat je wel al 2 maanden je rijbewijs hebt.... nu heb je dus niet meer net je rijbewijs?
Sowieso doet de TS iets structureel fouts, aangezien het de 2e auto is waarbij het gebeurt.
Youpwoensdag 25 juli 2007 @ 14:25
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Sowieso doet de TS iets structureel fouts, aangezien het de 2e auto is waarbij het gebeurt.
ik denk aan: te veel gas, te weinig koppeling en als de auto dan langzaam begint te rollen met 4000rpm en een 99% slippende koppeling in een keer pats boem dat linker pedaal los en nog wat gas bijgeven

stereotype "geen gevoel" autorijden dus...
(zeg maar als een vrouw, zoals we dat beeld stiekem nog altijd achter in ons achterhoofd hebben)
B_BOYwoensdag 25 juli 2007 @ 14:43
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:04 schreef Youp het volgende:

[..]

in een ander topic las ik dat je wel al 2 maanden je rijbewijs hebt.... nu heb je dus niet meer net je rijbewijs?
mwah het is nog wel kort maar ik heb al meer dan 3000 km gereden en der zijn genoeg beginnende rijders die dat nog niet in een jaar halen.
Tjabbowoensdag 25 juli 2007 @ 14:47
C:/> Rename B_BOY B_GIRL
Youpwoensdag 25 juli 2007 @ 15:09
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:43 schreef B_BOY het volgende:

[..]

mwah het is nog wel kort maar ik heb al meer dan 3000 km gereden en der zijn genoeg beginnende rijders die dat nog niet in een jaar halen.
ik val ook nog onder de noemer beginnende rijder... ik heb inmiddels toch wel ruim 100.000km gereden
#ANONIEMwoensdag 25 juli 2007 @ 15:16
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 15:09 schreef Youp het volgende:

[..]

ik val ook nog onder de noemer beginnende rijder... ik heb inmiddels toch wel ruim 100.000km gereden
Ik ook wel ja wat een aap, 3000 km is niks.
JDudewoensdag 25 juli 2007 @ 15:55
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:47 schreef Tjabbo het volgende:
C:/> Rename B_BOY B_GIRL
Dat MS-DOS commando was REN.
veldmuiswoensdag 25 juli 2007 @ 15:58
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 15:55 schreef JDude het volgende:

[..]

Dat MS-DOS commando was REN.
rename werkte ook, JD.
Of was dat pas in de latere versies?
Als je nou zou zeggen dat die slash een backslash moet zijn had je een punt.
punchdrunkwoensdag 25 juli 2007 @ 16:03
als je het doet terwijl ik net relaxed over straat loop en me vervolgens helemaal de vliegende vinkenteriing schrik is het bijzonder schadelijk voor je voortanden in ieder geval.

verder is de imagoschade bij het optrekken met slippende banden met je pa's corrola natuurlijk onpeilbaar.
veldmuiswoensdag 25 juli 2007 @ 16:05
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 16:03 schreef punchdrunk het volgende:
als je het doet terwijl ik net relaxed over straat loop en me vervolgens helemaal de vliegende vinkenteriing schrik is het bijzonder schadelijk voor je voortanden in ieder geval.
HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHHAHAAAAA
Tjabbowoensdag 25 juli 2007 @ 16:30
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 15:58 schreef veldmuis het volgende:

[..]

rename werkte ook, JD.
Of was dat pas in de latere versies?
Als je nou zou zeggen dat die slash een backslash moet zijn had je een punt.
neh rename werkte ook al heel lang. 3.30 als ik me niet vergis.
die slash/backslash klopt wel maar die hoefde je niet zelf in te typen
Arthur.Spoonerwoensdag 25 juli 2007 @ 16:37
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 16:03 schreef punchdrunk het volgende:
als je het doet terwijl ik net relaxed over straat loop en me vervolgens helemaal de vliegende vinkenteriing schrik is het bijzonder schadelijk voor je voortanden in ieder geval.
Arthur.Spoonerwoensdag 25 juli 2007 @ 16:38
Als je trouwens echt stoer op wilt trekken, zet je hem als het groen is eerst een meter in z'n achteruit, en dan meteen in z'n 1 en vol gas erop. Da's pas mooi .
Youpwoensdag 25 juli 2007 @ 16:59
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 16:38 schreef Arthur.Spooner het volgende:
Als je trouwens echt stoer op wilt trekken, zet je hem als het groen is eerst een meter in z'n achteruit, en dan meteen in z'n 1 en vol gas erop. Da's pas mooi .
de handrem er op laten staan (bij een voorwielaandrijver dan he, voor de slimmerikken onder ons) is pas vet
Arthur.Spoonerwoensdag 25 juli 2007 @ 17:03
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 16:59 schreef Youp het volgende:

[..]

de handrem er op laten staan (bij een voorwielaandrijver dan he, voor de slimmerikken onder ons) is pas vet
Heb weleens toen ik net een paar dagen m'n rijbewijs had, 30 km gereden met handrem erop

En dan jezelf afvragen waarom de auto zovaak afslaat
Youpwoensdag 25 juli 2007 @ 17:13
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 17:03 schreef Arthur.Spooner het volgende:

[..]

Heb weleens toen ik net een paar dagen m'n rijbewijs had, 30 km gereden met handrem erop

En dan jezelf afvragen waarom de auto zovaak afslaat
fathankdonderdag 26 juli 2007 @ 13:35
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 17:03 schreef Arthur.Spooner het volgende:

[..]

Heb weleens toen ik net een paar dagen m'n rijbewijs had, 30 km gereden met handrem erop

En dan jezelf afvragen waarom de auto zovaak afslaat
Classic .
sungaMsunitraMdonderdag 26 juli 2007 @ 13:55
Wie attendeert de vader van TS even op dit topic?
Oosthoekdonderdag 26 juli 2007 @ 14:52
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:43 schreef B_BOY het volgende:

[..]

mwah het is nog wel kort maar ik heb al meer dan 3000 km gereden en der zijn genoeg beginnende rijders die dat nog niet in een jaar halen.
Ben jij de zoon van Bassie? Grapjas. 3000 km en jezelf dan al beter voelen dan andere bestuurders...
MaartenGrendeldonderdag 26 juli 2007 @ 16:23
De rijvaardigheid van B_BOY is blijkbaar van eenzelfde niveau als zijn taalvaardigheid.
T42donderdag 26 juli 2007 @ 18:01
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:26 schreef GateWayX het volgende:
De truuck is juist om snel weg te rijden zonder piepende banden. Hoe meer wheelspin hoe langzamer je weg bent.
of juist met zoveel mogelijk rook
Supra_Turbovrijdag 27 juli 2007 @ 09:48
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:26 schreef GateWayX het volgende:
De truuck is juist om snel weg te rijden zonder piepende banden. Hoe meer wheelspin hoe langzamer je weg bent.
Ahaa... dus daarom laat de launch control een bepaald percentage wheelspin toe... zodat je langzamer bent...
Logisch
Supra_Turbovrijdag 27 juli 2007 @ 09:51
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 15:20 schreef B_BOY het volgende:
als je wegrijd met piepende banden ruik je je koppeling gruwelijk. nu is mijn vraag hoe schadelijk is dat??

neej ik rijd geen golf gti, maar gewoon een corrolla van me pa
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:43 schreef B_BOY het volgende:
mwah het is nog wel kort maar ik heb al meer dan 3000 km gereden en der zijn genoeg beginnende rijders die dat nog niet in een jaar halen.
Stoer hoor
Tjabbovrijdag 27 juli 2007 @ 10:02
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:48 schreef Supra_Turbo het volgende:

[..]

Ahaa... dus daarom laat de launch control een bepaald percentage wheelspin toe... zodat je langzamer bent...
Logisch
Is dat niet om de stress op de aandrijfas te verminderen om het wokkel-effect tegen te gaan?
-Muse-vrijdag 27 juli 2007 @ 10:46
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:48 schreef Supra_Turbo het volgende:

[..]

Ahaa... dus daarom laat de launch control een bepaald percentage wheelspin toe... zodat je langzamer bent...
Logisch
Er is een verschil tussen piepende banden en een rookgordijn trekken
Youpvrijdag 27 juli 2007 @ 18:53
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 10:02 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Is dat niet om de stress op de aandrijfas te verminderen om het wokkel-effect tegen te gaan?
nee.

bij een beetje slip heb je in feite meer grip en ben je sneller weg dan helemaal zonder slip. dit geldt ook voor bochten maken en ook voor afremmen
Supra_Turbovrijdag 27 juli 2007 @ 20:48
Zonder wheelspin val je compleet dood, als je de koppeling niet een beetje laat slippen.
Bij een turbo-motor (hoe groter de turbo, hoe erger) of een hoogtoerige NA motor wil je dat absoluut niet hebben!
Oosthoekvrijdag 27 juli 2007 @ 23:41
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 18:53 schreef Youp het volgende:

[..]

nee.

bij een beetje slip heb je in feite meer grip en ben je sneller weg dan helemaal zonder slip. dit geldt ook voor bochten maken en ook voor afremmen
Dat zou ik je graag nader zien uitleggen. Ik geloof er niets van namelijk.
PNGzaterdag 28 juli 2007 @ 01:00
Youp heeft gelijk.

Ook nog om ander punt, als je vol wegwilt moet je ook naar je motorkarakteristiek kijken.
Dus waar zit je ideale koppelpunt in de koppelkromme.

Dus je gaat bv 4000 toeren BWAM koppeling los (ja slecht en wielspin), dan naar 5000, je wilt altijd zo snel mogelijk weg uit 1, ja je spint, schakel 2, heb je bv een terugval naar 4500, je spint nog iets, maar gaat al goed voorruit, en DOOR, en dan bij bv een sprint, naar 3, en die trek echt volledig door (je zit op je goede max koppel toerental, dus hoog, goede grip, en BLAZEN), en dan ben je aan het einde....

Effe hypothetisch he, ligt bij elke auto anders. Bij een dikke onderin koppel TDI ligt dat veel lager.
En bv de echte Turbo kanonnen doen dat was rustiger aan, Zorgen dat ze net onder turbogat blijven in 1, en dan los in soms 3 weer pas, anders sta je echt vol te spinnen meteen in 1, en is het meteen over.

Maar wat Supra_turbo ook zegt, je wilt iig in 2 voor jouw grip en motor al meteen in een goed toerental zitten.
Youpzaterdag 28 juli 2007 @ 13:24
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 23:41 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Dat zou ik je graag nader zien uitleggen. Ik geloof er niets van namelijk.
heel verhaal bla bla cirkel van kamm (dwarskrachten en aandrijfkrachten) bla bla

het komt er op neer dat bij +-20% slip je de meeste grip hebt

LET OP! je merkt van die 20% slip nog niks.. je hoort de banden (niet alle maar sommige banden) wat gieren en dat was het zeg maar.. je wijkt nog niet van je spoor, je glijdt niet weg, je spint niet, je wielen blokkeren niet... maar toch heb je 20% slip

nog mooier, banden slippen altijd. het is onmogelijk om weg te rijden, te sturen of gewoon op constante snelheid te rijden zonder slip. er is altijd slip aanwezig al is dit maar 1% ofzo. en hoe meer weerstand je hebt, hoe meer slip er optreed (logisch)

om je het precies met bronvermelding en al te vertellen zou ik in mn schoolboeken moeten duiken. helaas heb ik die zelf niet en staan die op school... helaas ben ik inmiddels gediplomeerd
Gambolputtyzaterdag 28 juli 2007 @ 17:59
http://www.youtube.com/watch?v=V_Cef2p2B4k

Maar niet schadelijk voor de banden, dat niet
Arthur.Spoonerzaterdag 28 juli 2007 @ 18:00
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 17:59 schreef Gambolputty het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=V_Cef2p2B4k

Maar niet schadelijk voor de banden, dat niet
Whahahahaha OMG
Isdatzozaterdag 28 juli 2007 @ 18:33
Hey maikuul heeft 'n auto gekocht?

OP checkt



geen maikuul?....
gatewayzaterdag 28 juli 2007 @ 18:50
mensen die nieteens in een auto kunnen rijden zonder piepende banden en stinkende koppelingen........
veldmuiszaterdag 28 juli 2007 @ 18:51
quote:
en hoe meer weerstand je hebt, hoe meer slip er optreed (logisch)
Met tandwielen is de weerstand supergroot, en dan heb je helemaal geen slip.
Slicks op glad wegdek heb je amper weerstand, en dan treed er heel snel slip op!
Dus logisch, nee!
Youpmaandag 30 juli 2007 @ 21:09
quote:
Op zaterdag 28 juli 2007 18:51 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Met tandwielen is de weerstand supergroot, en dan heb je helemaal geen slip.
Slicks op glad wegdek heb je amper weerstand, en dan treed er heel snel slip op!
Dus logisch, nee!
weerstand als in luchtweerstand, massa die je mee moet slepen etc.
Gambolputtymaandag 30 juli 2007 @ 21:45
Ik zou je boeken er weer even bijhalen, Youp. Ik ben de draad kwijt.

Slip heb je nodig om grip te hebben???
sungaMsunitraMmaandag 30 juli 2007 @ 21:49
BTW, TS, weet je wel zeker dat het je banden zijn die roken?
Youpdinsdag 31 juli 2007 @ 17:24
quote:
Op maandag 30 juli 2007 21:45 schreef Gambolputty het volgende:
Ik zou je boeken er weer even bijhalen, Youp. Ik ben de draad kwijt.

Slip heb je nodig om grip te hebben???
ja.
Ridocardinsdag 31 juli 2007 @ 18:03
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 18:53 schreef Youp het volgende:

[..]

nee.

bij een beetje slip heb je in feite meer grip en ben je sneller weg dan helemaal zonder slip. dit geldt ook voor bochten maken en ook voor afremmen
De glijdingsmodulus is het laagst wanneer twee oppervlaktes niet wrijven. Dus wegrijden zonder wielspin (in ieder geval tegen het slippen aan) kan de grootste kracht op de aandrijving worden gezet.
Gambolputtydinsdag 31 juli 2007 @ 21:46
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 17:24 schreef Youp het volgende:

[..]

ja.
Want?

Als je geen grip hebt, dan slip je. Dus lijkt me dat je of slipt, of gript hebt.
Youpwoensdag 1 augustus 2007 @ 19:27
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:46 schreef Gambolputty het volgende:

[..]

Want?

Als je geen grip hebt, dan slip je. Dus lijkt me dat je of slipt, of gript hebt.
heel zwart wit gezien wel ja

alleen wanneer je maximaal afremt of maximaal optrekt hebben de banden 20% slip, ze gieren dan (meestal) ook. dan grijpt de ABS nog niet in en de traction control (mits goed afgestemd) ook nog niet. maar zoals ik al zei slipt de auto dan niet
GateWayXwoensdag 1 augustus 2007 @ 20:39
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 19:27 schreef Youp het volgende:

[..]

hebben de banden 20% slip,
[..]

maar zoals ik al zei slipt de auto dan niet
Je praat jezelf tegen ?

Naar mijn mening zet je alleen optimaal vermogen om in snelheid als je goede tractie hebt. Goede tractie betekent zo min mogelijk slip. Elke centimeter dat het wiel slipt is niet omgezet in voorwaartse beweging.

Natuurlijk is het wel zo dat een motor op toeren meer vermogen levert en je dus sneller optrekt.
Dit en het opwarmen / opruwen van de banden is naar mijn idee de reden dat ze in bijvoorbeeld de F1 een beetje gecontroleerde wheelspin hebben met traction control aan .

[ Bericht 0% gewijzigd door GateWayX op 01-08-2007 21:01:47 ]
Youpwoensdag 1 augustus 2007 @ 20:50
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 20:39 schreef GateWayX het volgende:

[..]

Je praat jezelf tegen ?

Naar mijn mening zet je alleen optimaal vermogen om in snelheid als je goede tractie hebt. Goede tractie betekend zo min mogelijk slip. Elke centimeter dat het wiel slipt is niet omgezet in voorwaartse beweging.

Natuurlijk is het wel zo dat een motor op toeren meer vermogen levert en je dus sneller optrekt.
Dit en het opwarmen / opruwen van de banden is naar mijn idee de reden dat ze in bijvoorbeeld de F1 een beetje gecontroleerde wheelspin hebben met traction control aan .
naar jouw mening ja.
verdiep je maar eens in de stof. en dan echt verdiepen he
GateWayXwoensdag 1 augustus 2007 @ 20:58
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 20:50 schreef Youp het volgende:

[..]

naar jouw mening ja.
verdiep je maar eens in de stof. en dan echt verdiepen he
Ik onderbouw mijn mening. Jouw reactie daarintegen.........
Ridocarwoensdag 1 augustus 2007 @ 23:03
Bekijk het eens van de andere kant. Een zware kist is moeilijk te verschuiven. Ik moet dus hard duwen om de kist in beweging te krijgen. Laat het zo zijn dat ik de kist in beweging krijg, dan kost het me veel minder moeite om die beweging in stand te houden, minder dan toen de kist nog stil stond. Hetzelfde geldt ook met rubber op asfalt. Slipt 'ie niet, dan kan er een stuk meer kracht op komen te staan.

Onder slip versta ik het verschil tussen aangedreven snelheid en netto snelheid. is het wegdek trager dan het wiel, dan valt het al onder het begrip slip. Ook gecontroleerde wielspin is slip.

Nee, ik heb geen studie in natuurkunde gevolgd, gewoon geredeneerd met m'n algemene kennis.
1299donderdag 2 augustus 2007 @ 16:04
quote:
In acceleration, the tire should travel slightly more distance than the distance of the acceleration (spin just a bit faster than normal). The tires will actual slip; not a lot all at once to result in free wheelspin, but ever so slightly during the whole acceleration phase. When you can sense this slip, and control it, this is when you're getting maximum acceleration from the vehicle.
bron: http://www.turnfast.com/tech_handling/handling_tractn.shtml

Zowel voor acceleren, afremmen en door de bocht gaan geld dat je met een bepaald percentage slip de meeste grip hebt. Dit verschilt voor al deze 3 acties overigens.

Dus minimale wheelspin is juist sneller bij optrekken.
Youpdonderdag 2 augustus 2007 @ 17:33
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 23:03 schreef Ridocar het volgende:
Bekijk het eens van de andere kant. Een zware kist is moeilijk te verschuiven. Ik moet dus hard duwen om de kist in beweging te krijgen. Laat het zo zijn dat ik de kist in beweging krijg, dan kost het me veel minder moeite om die beweging in stand te houden, minder dan toen de kist nog stil stond. Hetzelfde geldt ook met rubber op asfalt. Slipt 'ie niet, dan kan er een stuk meer kracht op komen te staan.

Onder slip versta ik het verschil tussen aangedreven snelheid en netto snelheid. is het wegdek trager dan het wiel, dan valt het al onder het begrip slip. Ook gecontroleerde wielspin is slip.

Nee, ik heb geen studie in natuurkunde gevolgd, gewoon geredeneerd met m'n algemene kennis.
ja alleen is de redenatie niet zo simpel als 1+1

er is altijd slip, zelfs wanneer je constant 120km/h rijdt. dan slippen de banden nog een x aantal procenten door.

-edit-

waarom denk je dat banden slijten? dat is echt niet enkel van hard optrekken en hard afremmen

[ Bericht 8% gewijzigd door Youp op 02-08-2007 17:41:53 ]
Isdatzodonderdag 2 augustus 2007 @ 18:06
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 17:33 schreef Youp het volgende:

[..]

ja alleen is de redenatie niet zo simpel als 1+1

er is altijd slip, zelfs wanneer je constant 120km/h rijdt. dan slippen de banden nog een x aantal procenten door.

-edit-

waarom denk je dat banden slijten? dat is echt niet enkel van hard optrekken en hard afremmen
Nee dat klopt niet helemaal.. banden slippen niet, het rubber rekt alleen een stukje uit bij normaal rijden. Slippen zou betekenen dat de banden sneller draaien dan de auto vooruit gaat (moet je even de band als iets plats zien)
Youpdonderdag 2 augustus 2007 @ 18:22
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 18:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Nee dat klopt niet helemaal.. banden slippen niet, het rubber rekt alleen een stukje uit bij normaal rijden. Slippen zou betekenen dat de banden sneller draaien dan de auto vooruit gaat (moet je even de band als iets plats zien)
en dat gebeurt dus ook.
Isdatzodonderdag 2 augustus 2007 @ 18:23
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 18:22 schreef Youp het volgende:

[..]

en dat gebeurt dus ook.
zeker niet

alleen al niet omdat rubber meegeeft.
Youpdonderdag 2 augustus 2007 @ 18:38
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 18:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

zeker niet

alleen al niet omdat rubber meegeeft.
alleen wanneer je de koppeling intrapt of de auto in de vrij laat rollen is er geen spraken van slip. zodra er aandrijfkrachten op de wielen komen te staan vind er slip plaats. hoe weinig dan ook.
Cyaadonderdag 2 augustus 2007 @ 20:12
quote:
wat gebeurt er nou eigenlijk in dit filmpje? hij probeert een burnout maar waarom mislukt het?
Gambolputtydonderdag 2 augustus 2007 @ 20:17
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 20:12 schreef Cyaa het volgende:

[..]

wat gebeurt er nou eigenlijk in dit filmpje? hij probeert een burnout maar waarom mislukt het?
Hij laat zijn koppelingsplaten in rook op gaan in plaats van z'n banden.
Repeatdonderdag 2 augustus 2007 @ 20:18
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 20:12 schreef Cyaa het volgende:

[..]

wat gebeurt er nou eigenlijk in dit filmpje? hij probeert een burnout maar waarom mislukt het?
koppeling slipt dus nog, hij moet zn poot van de koppeling halen
Calyxdonderdag 2 augustus 2007 @ 22:10
Dat filmpje doet pijn aan mijn ogen
Tommy_Kuklinskidonderdag 2 augustus 2007 @ 22:12
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 22:10 schreef Calyx het volgende:
Dat filmpje doet pijn aan mijn ogen en oren
Sounddragonvrijdag 3 augustus 2007 @ 18:12
en aan zijn koppelingsplaten

Burnout met RWD stilstaand doe je door heel lichtjes je voet op de rem te houden, de voorremmen houden de auto dan in stilstand en de achterremmen zijn debet aan de PK's die het wiellaten ronddraaien, de remmen verliezen het dus van de aandrijving.. als je zo burnt, worden de achterschijven na een tijdje dus ook roodgloeiendbloedverziekend heet..

Als je dus té hard op die rem trapt, winnen de remmen het van de koppeling, en dát is dus wat hij deed

Youp heeft overigens gelijk... bekijk het ook FF zo :

Als je die 20% of whatever wielspin hebt, worden de banden dus warm door de friktie en gaan kleven, en dus krijg je WEL meer traktie, er gaat niks harder door de bocht als een auto die nét aan glijdt

Vraag jezelf eens af waarom een dragster een burnout maakt voor hij gaat sprinten