B_BOY | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:20 |
als je wegrijd met piepende banden ruik je je koppeling gruwelijk. nu is mijn vraag hoe schadelijk is dat?? neej ik rijd geen golf gti, maar gewoon een corrolla van me pa | |
Meddo | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:22 |
is dat niet het rubber van de banden? | |
Yestuuur | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:22 |
stoer hoor legwieh ![]() best slecht voor de versnellingsbak btw | |
invine | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:23 |
Kan ook je koppeling zijn en ja dat is schadelijk.. maar het zijn eerder de banden., | |
swaptor | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:23 |
Dat betekent dus dat je óf een hele nieuwe versnellingsbak hebt, óf dat je je koppeling niet genoeg op laat komen waardoor die erg lang slipt. Beide gevallen: stinken. De laatste is overigens wél erg slecht voor de wagen, ik denk niet dat je pa daar zo blij mee is, even afgezien van de slijtage van de voorbanden. | |
GateWayX | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:26 |
De truuck is juist om snel weg te rijden zonder piepende banden. Hoe meer wheelspin hoe langzamer je weg bent. | |
B_BOY | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:27 |
is de koppeling banden ruiken duidelijk anders. maar ik heb 't ook gewoon als ik vol gas wegrijd terwijl ik de koppeling in een keer helemaal oplaat komen (voet van de koppeling af) hoe kan de koppeling dan toch zo snel blijven slippen. | |
Youp | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:28 |
quote:piepende banden mag, slippende banden niet... trouwens als je je koppeling ruikt doe je iets verkeerd, dus dan kan je het niet ![]() | |
NT-T.BartMan | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:28 |
quote:Lijkt me wel. Om de banden goed te laten piepen moet de koppeling toch wel aangegrepen zijn lijkt me. Laatst nog gezien bij 'Pimp my ride': banden met roze kleurstof er in zodat ze roze rookten bij de burnout. | |
Youp | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:29 |
quote:gokje... 1 daar is hij niet op gemaakt? 2 hij is versleten | |
B_BOY | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:30 |
quote:dat snap ik ook wel. | |
TheYoung1 | dinsdag 24 juli 2007 @ 15:34 |
Doet me aan deze denken...: Burn Out ![]() ![]() | |
Oosthoek | dinsdag 24 juli 2007 @ 19:48 |
quote:Wehehe. Er is ook een leuk filmpje van iemand met een bmw (goh) die heel stoer een burnout maakt en dan naast z'n auto gaat staan terwijl hij nog aan het burnen is. Helaas voor hem draait zijn auto op dat moment en ligt hij vervolgens onder z'n eigen knakenbak terwijl dat apparaat doorspint ![]() | |
Mikkie | dinsdag 24 juli 2007 @ 19:51 |
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. - [ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:42:53 ] | |
j0rrit | dinsdag 24 juli 2007 @ 20:37 |
quote:Waarom probeer je zo belachelijk te rijden? ![]() Scooterjosti's. ![]() | |
Repeat | dinsdag 24 juli 2007 @ 20:43 |
Leren rijden denk ik. Koppeling moet je juist snel oplaten komen en dan niet meer aanraken, kan je nooit je koppeling mee verbranden. En wat Youp idd zegt, als je hard weggaat piepen je banden al snel, doorslippen is idd iets heel anders en niet wat je wilt ![]() | |
2cv | dinsdag 24 juli 2007 @ 20:49 |
Ooit een kapotte Corolla gezien ? ![]() | |
j0rrit | dinsdag 24 juli 2007 @ 20:54 |
quote:TS post volgende week vast nog wel een update. ![]() | |
Cyaa | dinsdag 24 juli 2007 @ 20:55 |
quote:no wonder, er rijden alleen maar bejaarden in ![]() | |
Herr.Flick | dinsdag 24 juli 2007 @ 21:19 |
quote:Wel meerdere hoor.. ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 24 juli 2007 @ 22:09 |
quote:Zijn hun die gene die em aftrappen ![]() ![]() | |
B_BOY | woensdag 25 juli 2007 @ 13:36 |
quote:leuk dat je omschrijft als scooterjosti dat vind ik wel heel fijn moet ik zeggen ![]() heb nooit een scooter gehad maarja. owja en ik ben echt niet doelbewust die auto aan ut slopen, maar ik vroeg het me gewoon af. toen ik net me rijbewijs had vond ik ut keistoer namelijk. en een paar dagen trug reed ik in iemand anders zijn auto (ouders van een vriendin van me) en toen ik wegreed bij het stoplicht gebeurde het me ook weer. ik wilde redelijk wat gas geven omdat ik verwacht dat hij anders zou afslaan. en toen gaf ik iets teveel gas met als gevolg piepende bandjes en volgens mij een ruikende koppeling. | |
Youp | woensdag 25 juli 2007 @ 14:04 |
quote:in een ander topic las ik dat je wel al 2 maanden je rijbewijs hebt.... nu heb je dus niet meer net je rijbewijs? ![]() | |
Dangel | woensdag 25 juli 2007 @ 14:05 |
vooral imagoschade | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2007 @ 14:06 |
quote:Sowieso doet de TS iets structureel fouts, aangezien het de 2e auto is waarbij het gebeurt. | |
Youp | woensdag 25 juli 2007 @ 14:25 |
quote:ik denk aan: te veel gas, te weinig koppeling en als de auto dan langzaam begint te rollen met 4000rpm en een 99% slippende koppeling in een keer pats boem dat linker pedaal los en nog wat gas bijgeven stereotype "geen gevoel" autorijden dus... (zeg maar als een vrouw, zoals we dat beeld stiekem nog altijd achter in ons achterhoofd hebben) | |
B_BOY | woensdag 25 juli 2007 @ 14:43 |
quote:mwah het is nog wel kort maar ik heb al meer dan 3000 km gereden en der zijn genoeg beginnende rijders die dat nog niet in een jaar halen. | |
Tjabbo | woensdag 25 juli 2007 @ 14:47 |
C:/> Rename B_BOY B_GIRL | |
Youp | woensdag 25 juli 2007 @ 15:09 |
quote:ik val ook nog onder de noemer beginnende rijder... ik heb inmiddels toch wel ruim 100.000km gereden ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 25 juli 2007 @ 15:16 |
quote:Ik ook wel ja ![]() | |
JDude | woensdag 25 juli 2007 @ 15:55 |
quote:Dat MS-DOS commando was REN. | |
veldmuis | woensdag 25 juli 2007 @ 15:58 |
quote:rename werkte ook, JD. Of was dat pas in de latere versies? Als je nou zou zeggen dat die slash een backslash moet zijn had je een punt. | |
punchdrunk | woensdag 25 juli 2007 @ 16:03 |
als je het doet terwijl ik net relaxed over straat loop en me vervolgens helemaal de vliegende vinkenteriing schrik is het bijzonder schadelijk voor je voortanden in ieder geval. verder is de imagoschade bij het optrekken met slippende banden met je pa's corrola natuurlijk onpeilbaar. | |
veldmuis | woensdag 25 juli 2007 @ 16:05 |
quote:HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHHAHAAAAA | |
Tjabbo | woensdag 25 juli 2007 @ 16:30 |
quote:neh rename werkte ook al heel lang. 3.30 als ik me niet vergis. die slash/backslash klopt wel maar die hoefde je niet zelf in te typen ![]() | |
Arthur.Spooner | woensdag 25 juli 2007 @ 16:37 |
quote: ![]() ![]() | |
Arthur.Spooner | woensdag 25 juli 2007 @ 16:38 |
Als je trouwens echt stoer op wilt trekken, zet je hem als het groen is eerst een meter in z'n achteruit, en dan meteen in z'n 1 en vol gas erop. Da's pas mooi ![]() | |
Youp | woensdag 25 juli 2007 @ 16:59 |
quote:de handrem er op laten staan (bij een voorwielaandrijver dan he, voor de slimmerikken onder ons) is pas vet ![]() | |
Arthur.Spooner | woensdag 25 juli 2007 @ 17:03 |
quote:Heb weleens toen ik net een paar dagen m'n rijbewijs had, 30 km gereden met handrem erop ![]() En dan jezelf afvragen waarom de auto zovaak afslaat ![]() | |
Youp | woensdag 25 juli 2007 @ 17:13 |
quote: ![]() | |
fathank | donderdag 26 juli 2007 @ 13:35 |
quote:Classic ![]() | |
sungaMsunitraM | donderdag 26 juli 2007 @ 13:55 |
Wie attendeert de vader van TS even op dit topic? ![]() | |
Oosthoek | donderdag 26 juli 2007 @ 14:52 |
quote:Ben jij de zoon van Bassie? Grapjas. 3000 km en jezelf dan al beter voelen dan andere bestuurders... ![]() | |
MaartenGrendel | donderdag 26 juli 2007 @ 16:23 |
De rijvaardigheid van B_BOY is blijkbaar van eenzelfde niveau als zijn taalvaardigheid. | |
T42 | donderdag 26 juli 2007 @ 18:01 |
quote:of juist met zoveel mogelijk rook ![]() | |
Supra_Turbo | vrijdag 27 juli 2007 @ 09:48 |
quote:Ahaa... dus daarom laat de launch control een bepaald percentage wheelspin toe... zodat je langzamer bent... Logisch | |
Supra_Turbo | vrijdag 27 juli 2007 @ 09:51 |
quote: quote:Stoer hoor | |
Tjabbo | vrijdag 27 juli 2007 @ 10:02 |
quote:Is dat niet om de stress op de aandrijfas te verminderen om het wokkel-effect tegen te gaan? | |
-Muse- | vrijdag 27 juli 2007 @ 10:46 |
quote:Er is een verschil tussen piepende banden en een rookgordijn trekken ![]() | |
Youp | vrijdag 27 juli 2007 @ 18:53 |
quote:nee. bij een beetje slip heb je in feite meer grip en ben je sneller weg dan helemaal zonder slip. dit geldt ook voor bochten maken en ook voor afremmen ![]() | |
Supra_Turbo | vrijdag 27 juli 2007 @ 20:48 |
Zonder wheelspin val je compleet dood, als je de koppeling niet een beetje laat slippen. Bij een turbo-motor (hoe groter de turbo, hoe erger) of een hoogtoerige NA motor wil je dat absoluut niet hebben! | |
Oosthoek | vrijdag 27 juli 2007 @ 23:41 |
quote:Dat zou ik je graag nader zien uitleggen. Ik geloof er niets van namelijk. | |
PNG | zaterdag 28 juli 2007 @ 01:00 |
Youp heeft gelijk. Ook nog om ander punt, als je vol wegwilt moet je ook naar je motorkarakteristiek kijken. Dus waar zit je ideale koppelpunt in de koppelkromme. Dus je gaat bv 4000 toeren BWAM koppeling los (ja slecht en wielspin), dan naar 5000, je wilt altijd zo snel mogelijk weg uit 1, ja je spint, schakel 2, heb je bv een terugval naar 4500, je spint nog iets, maar gaat al goed voorruit, en DOOR, en dan bij bv een sprint, naar 3, en die trek echt volledig door (je zit op je goede max koppel toerental, dus hoog, goede grip, en BLAZEN), en dan ben je aan het einde.... Effe hypothetisch he, ligt bij elke auto anders. Bij een dikke onderin koppel TDI ligt dat veel lager. En bv de echte Turbo kanonnen doen dat was rustiger aan, Zorgen dat ze net onder turbogat blijven in 1, en dan los in soms 3 weer pas, anders sta je echt vol te spinnen meteen in 1, en is het meteen over. Maar wat Supra_turbo ook zegt, je wilt iig in 2 voor jouw grip en motor al meteen in een goed toerental zitten. | |
Youp | zaterdag 28 juli 2007 @ 13:24 |
quote:heel verhaal bla bla cirkel van kamm (dwarskrachten en aandrijfkrachten) bla bla het komt er op neer dat bij +-20% slip je de meeste grip hebt LET OP! je merkt van die 20% slip nog niks.. je hoort de banden (niet alle maar sommige banden) wat gieren en dat was het zeg maar.. je wijkt nog niet van je spoor, je glijdt niet weg, je spint niet, je wielen blokkeren niet... maar toch heb je 20% slip ![]() nog mooier, banden slippen altijd. het is onmogelijk om weg te rijden, te sturen of gewoon op constante snelheid te rijden zonder slip. er is altijd slip aanwezig al is dit maar 1% ofzo. en hoe meer weerstand je hebt, hoe meer slip er optreed (logisch) om je het precies met bronvermelding en al te vertellen zou ik in mn schoolboeken moeten duiken. helaas heb ik die zelf niet en staan die op school... helaas ben ik inmiddels gediplomeerd ![]() | |
Gambolputty | zaterdag 28 juli 2007 @ 17:59 |
http://www.youtube.com/watch?v=V_Cef2p2B4k Maar niet schadelijk voor de banden, dat niet ![]() | |
Arthur.Spooner | zaterdag 28 juli 2007 @ 18:00 |
quote:Whahahahaha OMG ![]() | |
Isdatzo | zaterdag 28 juli 2007 @ 18:33 |
Hey maikuul heeft 'n auto gekocht? ![]() OP checkt ![]() ![]() geen maikuul?.... | |
gateway | zaterdag 28 juli 2007 @ 18:50 |
mensen die nieteens in een auto kunnen rijden zonder piepende banden en stinkende koppelingen........ ![]() | |
veldmuis | zaterdag 28 juli 2007 @ 18:51 |
quote:Met tandwielen is de weerstand supergroot, en dan heb je helemaal geen slip. Slicks op glad wegdek heb je amper weerstand, en dan treed er heel snel slip op! Dus logisch, nee! | |
Youp | maandag 30 juli 2007 @ 21:09 |
quote:weerstand als in luchtweerstand, massa die je mee moet slepen etc. | |
Gambolputty | maandag 30 juli 2007 @ 21:45 |
Ik zou je boeken er weer even bijhalen, Youp. Ik ben de draad kwijt. Slip heb je nodig om grip te hebben??? | |
sungaMsunitraM | maandag 30 juli 2007 @ 21:49 |
BTW, TS, weet je wel zeker dat het je banden zijn die roken? ![]() | |
Youp | dinsdag 31 juli 2007 @ 17:24 |
quote:ja. | |
Ridocar | dinsdag 31 juli 2007 @ 18:03 |
quote:De glijdingsmodulus is het laagst wanneer twee oppervlaktes niet wrijven. Dus wegrijden zonder wielspin (in ieder geval tegen het slippen aan) kan de grootste kracht op de aandrijving worden gezet. | |
Gambolputty | dinsdag 31 juli 2007 @ 21:46 |
quote:Want? Als je geen grip hebt, dan slip je. Dus lijkt me dat je of slipt, of gript hebt. | |
Youp | woensdag 1 augustus 2007 @ 19:27 |
quote:heel zwart wit gezien wel ja alleen wanneer je maximaal afremt of maximaal optrekt hebben de banden 20% slip, ze gieren dan (meestal) ook. dan grijpt de ABS nog niet in en de traction control (mits goed afgestemd) ook nog niet. maar zoals ik al zei slipt de auto dan niet | |
GateWayX | woensdag 1 augustus 2007 @ 20:39 |
![]() quote:Je praat jezelf tegen ? Naar mijn mening zet je alleen optimaal vermogen om in snelheid als je goede tractie hebt. Goede tractie betekent zo min mogelijk slip. Elke centimeter dat het wiel slipt is niet omgezet in voorwaartse beweging. Natuurlijk is het wel zo dat een motor op toeren meer vermogen levert en je dus sneller optrekt. Dit en het opwarmen / opruwen van de banden is naar mijn idee de reden dat ze in bijvoorbeeld de F1 een beetje gecontroleerde wheelspin hebben met traction control aan . [ Bericht 0% gewijzigd door GateWayX op 01-08-2007 21:01:47 ] | |
Youp | woensdag 1 augustus 2007 @ 20:50 |
quote:naar jouw mening ja. verdiep je maar eens in de stof. en dan echt verdiepen he ![]() | |
GateWayX | woensdag 1 augustus 2007 @ 20:58 |
quote:Ik onderbouw mijn mening. Jouw reactie daarintegen......... | |
Ridocar | woensdag 1 augustus 2007 @ 23:03 |
Bekijk het eens van de andere kant. Een zware kist is moeilijk te verschuiven. Ik moet dus hard duwen om de kist in beweging te krijgen. Laat het zo zijn dat ik de kist in beweging krijg, dan kost het me veel minder moeite om die beweging in stand te houden, minder dan toen de kist nog stil stond. Hetzelfde geldt ook met rubber op asfalt. Slipt 'ie niet, dan kan er een stuk meer kracht op komen te staan. Onder slip versta ik het verschil tussen aangedreven snelheid en netto snelheid. is het wegdek trager dan het wiel, dan valt het al onder het begrip slip. Ook gecontroleerde wielspin is slip. Nee, ik heb geen studie in natuurkunde gevolgd, gewoon geredeneerd met m'n algemene kennis. | |
1299 | donderdag 2 augustus 2007 @ 16:04 |
quote:bron: http://www.turnfast.com/tech_handling/handling_tractn.shtml Zowel voor acceleren, afremmen en door de bocht gaan geld dat je met een bepaald percentage slip de meeste grip hebt. Dit verschilt voor al deze 3 acties overigens. Dus minimale wheelspin is juist sneller bij optrekken. | |
Youp | donderdag 2 augustus 2007 @ 17:33 |
quote:ja alleen is de redenatie niet zo simpel als 1+1 er is altijd slip, zelfs wanneer je constant 120km/h rijdt. dan slippen de banden nog een x aantal procenten door. -edit- waarom denk je dat banden slijten? dat is echt niet enkel van hard optrekken en hard afremmen ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Youp op 02-08-2007 17:41:53 ] | |
Isdatzo | donderdag 2 augustus 2007 @ 18:06 |
quote:Nee dat klopt niet helemaal.. banden slippen niet, het rubber rekt alleen een stukje uit bij normaal rijden. Slippen zou betekenen dat de banden sneller draaien dan de auto vooruit gaat (moet je even de band als iets plats zien) | |
Youp | donderdag 2 augustus 2007 @ 18:22 |
quote:en dat gebeurt dus ook. | |
Isdatzo | donderdag 2 augustus 2007 @ 18:23 |
quote:zeker niet ![]() alleen al niet omdat rubber meegeeft. | |
Youp | donderdag 2 augustus 2007 @ 18:38 |
quote:alleen wanneer je de koppeling intrapt of de auto in de vrij laat rollen is er geen spraken van slip. zodra er aandrijfkrachten op de wielen komen te staan vind er slip plaats. hoe weinig dan ook. | |
Cyaa | donderdag 2 augustus 2007 @ 20:12 |
quote:wat gebeurt er nou eigenlijk in dit filmpje? hij probeert een burnout maar waarom mislukt het? | |
Gambolputty | donderdag 2 augustus 2007 @ 20:17 |
quote:Hij laat zijn koppelingsplaten in rook op gaan in plaats van z'n banden. | |
Repeat | donderdag 2 augustus 2007 @ 20:18 |
quote:koppeling slipt dus nog, hij moet zn poot van de koppeling halen ![]() | |
Calyx | donderdag 2 augustus 2007 @ 22:10 |
Dat filmpje doet pijn aan mijn ogen ![]() | |
Tommy_Kuklinski | donderdag 2 augustus 2007 @ 22:12 |
quote: | |
Sounddragon | vrijdag 3 augustus 2007 @ 18:12 |
en aan zijn koppelingsplaten ![]() Burnout met RWD stilstaand doe je door heel lichtjes je voet op de rem te houden, de voorremmen houden de auto dan in stilstand en de achterremmen zijn debet aan de PK's die het wiellaten ronddraaien, de remmen verliezen het dus van de aandrijving.. als je zo burnt, worden de achterschijven na een tijdje dus ook roodgloeiendbloedverziekend heet.. ![]() Als je dus té hard op die rem trapt, winnen de remmen het van de koppeling, en dát is dus wat hij deed ![]() Youp heeft overigens gelijk... bekijk het ook FF zo : Als je die 20% of whatever wielspin hebt, worden de banden dus warm door de friktie en gaan kleven, en dus krijg je WEL meer traktie, er gaat niks harder door de bocht als een auto die nét aan glijdt ![]() Vraag jezelf eens af waarom een dragster een burnout maakt voor hij gaat sprinten ![]() |