abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 juli 2007 @ 17:58:03 #1
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_51754617
Onlangs heb ik een nieuw meisje leren kennen waar ik best wel heel erg verliefd op geworden ben. Enkele dagen geleden hadden we een date en toen die afgelopen was en ik haar naar huis bracht moest ik haar wat verderop afzetten met als reden dat haar klein broertje thuis was en zo en beter was dat hij mij (nog) niet zag.

Het was al 's avonds laat dus donker en ik kon niks zien van de buurt door de vele bomen en struiken en zo.
Toch besloot ik de dag erna maar eens een kijkje te gaan nemen overdag. Het bleek dus dat ze in een sociaal appartementsblok woont samen met haar moeder en broers en zussen. Dit zal de reden geweest zijn dat ze mij niet meevroeg omdat ze haar schaamt.

Ikzelf behoor tot de hogere klasse en aangezien dit niet echt een probleem voor mij is (ben echt wel verliefd op haar) zou dit wel een heel erg groot probleem voor mijn ouders vormen.

Wat moet ik doen? Zijn er fokkers die ook in zo'n situatie verkeren?
  maandag 23 juli 2007 @ 18:00:00 #2
168657 Koffielurk01
Ik weet geen ondertitel...
pi_51754684
Mijn god... je behoort tot een hogere klasse? Leef je in 1600 ofzo?

Vind het een beetje jammer dat je überhaupt over na denkt... klasse en liefde hebben toch weinig met elkaar van doen...

Sowieso zijn vrouwen van "hogere" klassen vaak arrogant tot de dood erop volgt dus mja... lekker boeiend.
  maandag 23 juli 2007 @ 18:02:03 #3
98000 Biels
Spreekt boekdelen
pi_51754740
quote:
Op maandag 23 juli 2007 17:58 schreef Little_Meanie het volgende:
Ikzelf behoor tot de hogere klasse
Hahahahahahaha!
pi_51754751
Errhmmzzz, WTF maakt het uit wat jouw ouders er van vinden?
HEt is toch JOUW relatie? Het is toch JOUW leven? HEt is toch JOUW beslissing????
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 23 juli 2007 @ 18:03:21 #5
59332 Little_Meanie
pi_51754775
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:00 schreef Koffielurk01 het volgende:
Mijn god... je behoort tot een hogere klasse? Leef je in 1600 ofzo?
Ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitdrukken. Het is gewoon nodig om er een naam aan te geven in dit verhaal.
  maandag 23 juli 2007 @ 18:03:21 #6
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_51754776
quote:
zou dit wel een heel erg groot probleem voor mijn ouders vormen.
Ah, voor je ouders. Dus niet voor jou, dus niet voor je potentiële vriendin.

Slotje dan maar?
  maandag 23 juli 2007 @ 18:05:25 #7
181657 LordNemephis
computer says no
pi_51754832
quote:
Wahaha meisje mag zeker nog blij zijn dát je met haar om wilt gaan?
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_51754844
Weet je nu al dat zij de ware is dan? En al ìs ze dat, je bent meerderjarig...

Wat bedoel je eigenlijk precies met 'hogere klasse'?
  maandag 23 juli 2007 @ 18:06:58 #9
168657 Koffielurk01
Ik weet geen ondertitel...
pi_51754874
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:03 schreef Little_Meanie het volgende:

[..]

Ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitdrukken. Het is gewoon nodig om er een naam aan te geven in dit verhaal.
Zeg dan gewoon dat je het idee hebt dat je potentiële vriendinnetje uit een ander leefmilieu komt ofzo... das iets minder polariserend... anyway... niet zo bitchen erover! Vrouwen zijn ook lief als ze geen rijke ouders hebben (soms ook niet).
pi_51754876
Vraag je dan nooit eerst wat voor opleiding ze doet of heeft gedaan? Dan weet je vaak al een beetje waar je aan toe bent. Das belangrijker!
  maandag 23 juli 2007 @ 18:09:28 #11
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_51754922
Als dat werkelijk een probleem vormt voor je ouders zijn ze nog tragischer dan armste pauper van de allerlaagste 'sociale klasse'.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  maandag 23 juli 2007 @ 18:09:37 #12
98000 Biels
Spreekt boekdelen
pi_51754926
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:07 schreef flamoes het volgende:
Vraag je dan nooit eerst wat voor opleiding ze doet of heeft gedaan? Dan weet je vaak al een beetje waar je aan toe bent. Das belangrijker!
Hoer heeft waarschijnlijk een pensioengat, kan je toch niet mee thuiskomen
  maandag 23 juli 2007 @ 18:10:23 #13
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_51754945
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:05 schreef Savante het volgende:
Wat bedoel je eigenlijk precies met 'hogere klasse'?
Hij heeft een BMW, draagt merkkleding en woont in een vrijstaand huis.
Zij heeft een fiets, vaste klant bij H&M en zit met 12 anderen in een sociale huurwoning.
  maandag 23 juli 2007 @ 18:10:34 #14
59332 Little_Meanie
pi_51754952
hier kan een slotje op, serieuze antwoorden moet je blijkbaar niet verwachten op fok
  maandag 23 juli 2007 @ 18:14:35 #15
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_51755043
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:10 schreef Little_Meanie het volgende:
hier kan een slotje op, serieuze antwoorden moet je blijkbaar niet verwachten op fok
http://forum.fok.nl/fok/report_topic/1055377
pi_51755081
lekkere ouders heb jij
underground forever baby
pi_51755092
quote:
Wat verwacht je nou een serieus bericht?
Je loopt hier goddomme hoog van de toren te blazen dat je uit hogere klasse komt.

Val op een hoop schlemiel, jij bent niet meer mens dan welk ander!

Bovendien reageerde ik wel serieus! Het is JOUW leven, doe er mee wat jij zelf het beste vind. Daar hebben jouw ouders geen flikker mee te maken ja !!!
vosss is de naam,
pi_51755142
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:10 schreef Nairua het volgende:

[..]

Hij heeft een BMWvan zijn vader, draagt merkkledingvan z'n ouders gekregen en woont in een vrijstaand huismet z'n ouders.
Zij heeft een fiets, vaste klant bij H&M en zit met 12 anderen in een sociale huurwoning.
Eigenlijk wel logisch dat hij zich zo'n zorgen maakt om de reactie van zijn ouders...
pi_51755204
TS verwaand WHAHAHAHA
pi_51755225
quote:
Ikzelf behoor tot de hogere klasse en aangezien dit niet echt een probleem voor mij is (ben echt wel verliefd op haar) zou dit wel een heel erg groot probleem voor mijn ouders vormen.

De aard van je verhaal lokt mogelijk wat hilarische reacties uit omdat het 'ordenen' van mensen op basis van (veronderstelde) sociale klassen (op zich al een 'construct') niet als 'Verlicht' wordt beschouwd. Sociale klassen is een apart concept en jezelf tot een 'hogere sociale klasse' rekenen en contacten met 'lagere sociale klassen' typeren als 'niet echt een probleem' suggereert mogelijk dat je de 'sociale ordening' die je ouders hanteren blijkbaar onderschrijft.

Maar los van de discussie rondom sociale klasse, je vraag 'wat moet ik doen' kan je zelf beantwoorden, Verlicht zou natuurlijk zijn je eigen rede te volgen en je niets aan te trekken van het 'juk' van je ouders.

Marx zou stellen dat je ouders vinden dat je het 'kapitaal' wil behouden voor de elite klasse en de toegang daartoe beperken.

Maar je opties:
-Je ouders opvatting uitdagen en kijken of ze Verlicht kunnen worden, dus hierover in gesprek met ze gaan en hun reactie uitdagen
-Het uitmaken omdat je je ouders opvatting wil onderschrijven

Seriele monogamie is tegenwoordig de norm, wellicht dat dat idee je ouders angst kan wegnemen.

Enfin, je keuze is dus verder: als je hier nu voor wil gaan dan doe je dat, en heb je 'n leuke dialoog met je ouders.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2007 18:26:44 ]
pi_51755250
Als je ouders Braziliaans zijn valt me nog mee dat ze er geen problemen mee hebben dat je lesbisch bent.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  maandag 23 juli 2007 @ 18:24:08 #22
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_51755282
Als je van haar houdt wat boeit het verschil dan.
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  maandag 23 juli 2007 @ 18:29:40 #23
133321 Burner82
Speedo fan
pi_51755444
Uit ervaring, en het verleden, is gebleken dat geld niet echt veel invloed heeft op liefde. Dus als je van haar houdt, ga ervoor en maak je niet zo druk om je ouders. Als ze goede ouders zijn, willen ze geluk voor jou, het geld kunnen ze dan zelf wel voor zorgen.
Dare to unleash my rage..
That's my secret Captain... I'm always angry...
There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
  maandag 23 juli 2007 @ 19:56:47 #24
136780 Nosh
hurpdurp
pi_51758357
quote:
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:02 schreef vosss het volgende:
Errhmmzzz, WTF maakt het uit wat jouw ouders er van vinden?
HEt is toch JOUW relatie? Het is toch JOUW leven? HEt is toch JOUW beslissing????
Hopla. Daar is er al één die de kern van de zaak prima samenvat.

En ja, die ouders zijn hautain, boodschap is duidelijk, on-topic gaarne.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  maandag 23 juli 2007 @ 20:08:44 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_51758773
quote:
Op maandag 23 juli 2007 19:56 schreef Nosh het volgende:

[..]

[..]

Hopla. Daar is er al één die de kern van de zaak prima samenvat.

En ja, die ouders zijn hautain, boodschap is duidelijk, on-topic gaarne.
Laat ik dan maar even een serieus antwoord geven. Ik heb hetzelfde meegemaakt. M'n ex komt uit een ander (lager) milieu dan ik. We hebben daar nooit echt een probleem van gemaakt, maar met de tijd kwamen wel de verschillen steeds vaker naar boven.
Ambitie is in zijn familie bijvoorbeeld totaal niet aanwezig. Terwijl wij nog net niet blind varen op ambitie. Ook zit mijn familie vol met ondernemers en is het eigenlijk vanzelfsprekend om een eigen bedrijf te hebben. Ik vind dat soort dingen enorm belangrijk; hij gaf er totaal niet om.
Ook op andere gebieden merkten we steeds meer verschillen. Hij heeft bijvoorbeeld nooit gereist. Zijn vakanties bestonden uit weekjes op de camping. Wij gaan altijd met het vliegtuig en in hotels. Hij wil lekker lezen op vakantie, ik wil cultuur zien en musea in. Als ik een naam liet vallen van een kunstenaar, artiest, acteur, componist, etc. dan zei hem dat niks.
'Uit eten' voor hem was naar de snackbar. Uitgaan deden we niet, want "op de bank zitten met een biertje van de supermarkt (lees: aldi) is veel goedkoper". Hij kende de etiquette niet, terwijl ik daar best aan hecht. Ik hecht aan het statusverhogende aspect van producten, hij aan het functionele.

Nouja, ik kan zo nog wel veel meer voorbeelden noemen. Kwestie van totaal niet bij elkaar passen, ook. Totaal anders zijn opgevoed. Totaal een andere belevingswereld hebben. Maar ik weet wel dat het zo niet hoeft te gaan, het zou ook best goed gaan. Maar daar moet je samen uit komen, niet zo in je eentje op fok .
KuikenGuppy
pi_51759480
quote:
Op maandag 23 juli 2007 20:08 schreef Burdie het volgende:

[..]

Laat ik dan maar even een serieus antwoord geven. Ik heb hetzelfde meegemaakt. M'n ex komt uit een ander (lager) milieu dan ik. We hebben daar nooit echt een probleem van gemaakt, maar met de tijd kwamen wel de verschillen steeds vaker naar boven.
Ambitie is in zijn familie bijvoorbeeld totaal niet aanwezig. Terwijl wij nog net niet blind varen op ambitie. Ook zit mijn familie vol met ondernemers en is het eigenlijk vanzelfsprekend om een eigen bedrijf te hebben. Ik vind dat soort dingen enorm belangrijk; hij gaf er totaal niet om.
Ook op andere gebieden merkten we steeds meer verschillen. Hij heeft bijvoorbeeld nooit gereist. Zijn vakanties bestonden uit weekjes op de camping. Wij gaan altijd met het vliegtuig en in hotels. Hij wil lekker lezen op vakantie, ik wil cultuur zien en musea in. Als ik een naam liet vallen van een kunstenaar, artiest, acteur, componist, etc. dan zei hem dat niks.
'Uit eten' voor hem was naar de snackbar. Uitgaan deden we niet, want "op de bank zitten met een biertje van de supermarkt (lees: aldi) is veel goedkoper". Hij kende de etiquette niet, terwijl ik daar best aan hecht. Ik hecht aan het statusverhogende aspect van producten, hij aan het functionele.

Nouja, ik kan zo nog wel veel meer voorbeelden noemen. Kwestie van totaal niet bij elkaar passen, ook. Totaal anders zijn opgevoed. Totaal een andere belevingswereld hebben. Maar ik weet wel dat het zo niet hoeft te gaan, het zou ook best goed gaan. Maar daar moet je samen uit komen, niet zo in je eentje op fok .
Dit is 'n voorbeeld van hoe het kan gaan en het construeren van verschl in 'klassen', hoewel cultureel en economisch kapitaal (Bourdieu) niet per definitie hand in hand gaan zoals door deze ervaring wordt gesuggereerd. Sterker nog, 'ondernemers' (overigens zouden 'ondernemers' volgens verschillende andere definities van sociale klassen niet tot de 'hogere' klasse hoeven behoren maar eerder de 'middenklasse') en 'hun' orientatie op bijvoorbeeld tolerantie en opvattingen rondom autoriteit niet samenvallen met wat men onder een brede/liberale culturele orientatie zou kunnen verstaan.
Dit alles doet natuurlijk geen afbreuk aan de ervaring van Burdie, in de praktijk is genoten opleiding (en in specifieke gevallen religieuze orientatie) een grote voorspeller van de partnerkeuze van iemand (het grootste gedeelte van de mensheid heeft een partner met een vergelijkbare opleiding of een trede verschil).

Maar wat let je om te kijken of jouw waardenorientatie overeenkomst met die van je vriendin, wat vindt zij belangrijk, komt dit overeen met jouw voorkeur, natuurlijk hoort culturele orientatie hier ook bij Succes!
pi_51759573
-edit.

[ Bericht 98% gewijzigd door Nosh op 23-07-2007 21:05:50 (Doe niet zo infantiel.) ]
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  maandag 23 juli 2007 @ 21:43:58 #28
59332 Little_Meanie
pi_51763137
quote:

[..]

Bedankt aan jouw antwoord heb ik tenminste wat en maak veel gelijkenissen mee met hetgeen jij schrijft. Andere sociale klasse heeft niet alleen met geld te maken zoals zoveel hier al verontwaardigd over waren maar ook over opvoeding, opleiding en omgeving.
pi_51763459
Dan dump je die bitch toch gewoon als je er zo een probleem mee hebt en loop hier niet te verkondigen dat je zo goed bent.

Áls je zo goed was, had je een dergelijke domme vraag niet hoeven stellen hier.

Voor mijn part kan heel R&P dicht met als sluitpost bij ELK topic:
je moet doen wat dat je zelf het beste vind

Opgelost, slotje
vosss is de naam,
pi_51768527
quote:
Op maandag 23 juli 2007 21:43 schreef Little_Meanie het volgende:

[..]

Bedankt aan jouw antwoord heb ik tenminste wat en maak veel gelijkenissen mee met hetgeen jij schrijft. Andere sociale klasse heeft niet alleen met geld te maken zoals zoveel hier al verontwaardigd over waren maar ook over opvoeding, opleiding en omgeving.
Als jij die verschillen onoverkomelijk vindt, dan moet je er dus niet aan beginnen. Hoe oppervlakkig ook.
pi_51769135
quote:
Op maandag 23 juli 2007 21:51 schreef vosss het volgende:
Dan dump je die bitch toch gewoon als je er zo een probleem mee hebt en loop hier niet te verkondigen dat je zo goed bent.

Opgelost, slotje
Je hebt met 1 post het hele forum van R&P ongedaan gemaakt

ontopic: verschillen zijn er altijd aanwezig bij koppels. Precies alsof een relatie met een rijke vriendin van een leien dakje zal lopen.
pi_51769492
Jeetje, wat kan een mens een probleem maken van een " sociale klasse". Zowel mijn man zijn familie als mijn familie komen uit een "gemiddelde klasse". Ondanks dat mijn schoonouders ooit een eigen zaak hebben gehad, zijn ze net als ons (mijn familie) gewoon gebleven. Iedereen maakt stront van zijn brood, of je nou veel geld hebt of niet.
Niemand is meer of minder waard dan een ander, iedereen is tenslotte mens, is ons motto!
this bitch bites
pi_51769597
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 00:05 schreef RedBitch het volgende:

Niemand is meer of minder waard dan een ander, iedereen is tenslotte mens, is ons motto!
Je moet wel een enorme pauper zijn om zoiets aan te houden.
pi_51770294
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 00:08 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je moet wel een enorme pauper zijn om zoiets aan te houden.
Waarom? maak jij geen stront van je brood dan? Voel jij je verheven boven een ander?
Ik niet, hoor. iedereen is gelijk, of je nou een bijstanduitkering krijgt of je kids op straat laat zwerven voor je geld.
We zijn allemaal mensen en wie zich meer voelt dan een ander heeft vaak nog meer moeite met zichzelf dan met een ander...
Tuurlijk, ik heb ook mijn vooroordelen over een ander klaar, en ik voel me soms ook wel meer dan de full-time werkende moeders, puur omdat ik er wel kan zijn voor mijn kids...
Maar dat wil niet zeggen dat ik meer ben dan een ander of minder,,,
this bitch bites
pi_51771877
quote:

[..]

Alles dat jij opnoemt heeft te maken met verschillen in persoonlijkheden en niks met klasse (of zullen we het maar gelijk kaste noemen). We wonen niet in india hier hoor!
El duffo o muerte
pi_51771951
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 00:32 schreef RedBitch het volgende:

[..]

Waarom? maak jij geen stront van je brood dan?
Dat is een onzinnig criterium.
quote:
Voel jij je verheven boven een ander?
Boven vrijwel iedereen, ja.
quote:
Ik niet, hoor. iedereen is gelijk, of je nou een bijstanduitkering krijgt of je kids op straat laat zwerven voor je geld.
We zijn allemaal mensen en wie zich meer voelt dan een ander heeft vaak nog meer moeite met zichzelf dan met een ander...
Hoop je.
quote:
Tuurlijk, ik heb ook mijn vooroordelen over een ander klaar, en ik voel me soms ook wel meer dan de full-time werkende moeders, puur omdat ik er wel kan zijn voor mijn kids...

Deerniswekkende opmerking.
quote:
Maar dat wil niet zeggen dat ik meer ben dan een ander of minder,,,
pi_51772559
quote:
Onlangs heb ik een nieuw meisje leren kennen waar ik best wel heel erg verliefd op geworden ben. Enkele dagen geleden hadden we een date en toen die afgelopen was en ik haar naar huis bracht moest ik haar wat verderop afzetten met als reden dat haar klein broertje thuis was en zo en beter was dat hij mij (nog) niet zag.

Het was al 's avonds laat dus donker en ik kon niks zien van de buurt door de vele bomen en struiken en zo.
Toch besloot ik de dag erna maar eens een kijkje te gaan nemen overdag. Het bleek dus dat ze in een sociaal appartementsblok woont samen met haar moeder en broers en zussen. Dit zal de reden geweest zijn dat ze mij niet meevroeg omdat ze haar schaamt.

Punt één: ik vind het nogal vreemd dat je terug bent gegaan om te kijken waar ze woont. Dat geeft al iets aan, dat je haar niet vertrouwd. Punt twee, blijkt uit je verhaal dat jullie beiden een probleem maken van het feit dat jullie niet uit hetzelfde milieu komen. Zij schaamt zich en jij begint over je ouders.

Bij mij komt dus de vraag op: is dit het waard? Zal jij haar wel kunnen accepteren en zal zij zich niet te beschaamd en achtergesteld gaan voelen?
Wanneer jullie bij elkaar passen en een leuke tijd samen kunnen hebben zou ik zeggen; ga ervoor. Maar wanneer de verschillen te groot zijn zal het geen zin hebben, ik denk dat je dat zelf ook wel kunt bedenken. Ik weet niet hoe goed je haar kent, maar anders kun je best inschatten of het gaat werken.

Succes ermee in ieder geval en houd ons op de hoogte!

En trouwens: wat voor kutouders heb jij dan echt, dat je er vanuit gaat dat ze er een probleem van maken en dus niet achter jouw keuze staan?!
pi_51772623
Als je ouders een bepaalde maatschappelijke status hebben, ben je dan als nakomeling daarvan ook beter?
***** Kraak.....
  dinsdag 24 juli 2007 @ 08:10:43 #39
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_51773896
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 01:50 schreef EddyMR het volgende:

[..]

Alles dat jij opnoemt heeft te maken met verschillen in persoonlijkheden en niks met klasse (of zullen we het maar gelijk kaste noemen). We wonen niet in india hier hoor!
Voornamelijk met opvoeding. Ik ben zelf opgevoed met cultuur, kunst, reizen, etiquette, ambitie, etc. Hij heeft dat allemaal niet van huis uit meegekregen. En ja, zijn persoonlijkheid was er niet naar om zich dat dan tóch eigen te willen maken. Het is een beetje van beiden geweest waarom het niet gewerkt heeft.
KuikenGuppy
  dinsdag 24 juli 2007 @ 08:26:59 #40
162543 MooieLuL
er is maar één lul zo mooi
pi_51774003
-edit.

[ Bericht 69% gewijzigd door Nosh op 24-07-2007 17:24:43 (Zeg dan níks.) ]
ja echt...tjeck Feaubeaux! :')
pi_51774038
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 08:10 schreef Burdie het volgende:

[..]

Voornamelijk met opvoeding. Ik ben zelf opgevoed met cultuur, kunst, reizen, etiquette, ambitie, etc. Hij heeft dat allemaal niet van huis uit meegekregen. En ja, zijn persoonlijkheid was er niet naar om zich dat dan tóch eigen te willen maken. Het is een beetje van beiden geweest waarom het niet gewerkt heeft.
Je klinkt alsof de persoon zich alleen aan jóu zou moeten aanpassen. Je kunt elkaar ook een beetje in elkaars waarde laten, zodat jij bijvoorbeeld naar het museum gaat, en hij naar de kermis. Maar goed, als de wil tot aanpassing er aan béide kanten kennelijk niet is... Nee, dan werkt het niet.
pi_51774043
Snap niet dat mensen zo over dat woordje "klasse" vallen. Ik acht mezelf ook tot een hogere klasse dan de gemiddelde Pathmos-bewoner in Enschedé. Omdat ik meer ambities en interesses heb dan zodra het weer het toelaat op een campingstoeltje voor m'n huis een krat bier leeg te drinken. Daar zijn nou eenmaal woorden voor, net als dat een "neger" het onderscheid maakt tussen een blanke en een zwarte. 't Is me toch wat zeg, dat die woorden bestaan, maar misschien is dat wat confronterend voor sommige mensen hier
pi_51774660
ik vind het woord klasse niet echt meer van deze tijd...
natuurlijk is er verschil in ambitie en interesse tussen verschillende mensen...
met de meeste mensen in de buurt waar ik woon heb ik geen gezamelijke interesses...
door mijn uitkering zit ik in deze lage huren buurt, maar in het buurtcentrum hier voel ik me niet thuis...
dat ik geen gezamelijke interesses heb betekend niet dat ik me boven deze mensen voel staan...
in de tijd dat ik naar het buurtcentrum ging werd ik heel hartelijk ontvangen en praatte ik met ze over mijn ongeluk en daarbij komende problemen waar ze veel emotionele waardering voor op konden brengen...
toch zijn dit niet de mensen met wie ik diepgaande vriendschappen of relaties kan opbouwen...
maar het zijn net zozeer mensen zoals iedereen en echt geen klasse lager in mijn ogen...
wat trouwens iemand hiervoor al zei...
als jouw ouders goed geboerd hebben in het leven, maakt dat jou ook van hogere "klasse" ?
  dinsdag 24 juli 2007 @ 10:34:37 #44
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_51776235
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 08:31 schreef Toeps het volgende:

[..]

Je klinkt alsof de persoon zich alleen aan jóu zou moeten aanpassen. Je kunt elkaar ook een beetje in elkaars waarde laten, zodat jij bijvoorbeeld naar het museum gaat, en hij naar de kermis. Maar goed, als de wil tot aanpassing er aan béide kanten kennelijk niet is... Nee, dan werkt het niet.
Ho ho, ik zeg niet dat we niet geprobeerd hebben te zoeken naar compromissen. Een relatie is geven en nemen, immers. Ik zeg alleen maar dat sommige belevingswerelden te ver uit elkaar liggen om die compromis te bereiken. .
KuikenGuppy
pi_51776359
Mag ik vragen wat voor ongeluk je gehad hebt? Ben je arbeidsongeschikt geraakt daardoor of iets?
vosss is de naam,
  dinsdag 24 juli 2007 @ 10:40:08 #46
55900 GM
vind ik dan toch
pi_51776391
Wat ik me afvraag is waarom je voor haar in gaat vullen wat voor haar de reden is geweest om haar eerder af te zetten. Voor een ander gaan denken moet je niet gaan doen. Je creeert er alleen maar problemen mee die er waarschijnlijk niet eens zijn.

Nog los daarvan vind ik het nogal snobistisch van jou en kwetsend voor haar. Je neemt maar even aan dat ze zich schaamt voor haar familie.
"IK HEB GEMERKT DAT JE HET LEVEN HET BEST KUNT NEMEN ZOALS HET OP JE AF KOMT
Dat lijkt me hoogst onverantwoordelijk.....
MIJ IS HET ALTIJD GOED BEVALLEN"
  dinsdag 24 juli 2007 @ 11:54:46 #48
172358 oddman
Introspecteur
pi_51778501
quote:
Op maandag 23 juli 2007 21:51 schreef vosss het volgende:

Opgelost, slotje
Hey, mate.
How about a nice, steaming cup of SHUT the FUCK UP.

Je bent echt niet constructief bezig. Je moet je niet bemoeien met dingen waar je te dom voor bent.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
  dinsdag 24 juli 2007 @ 11:58:36 #49
183691 Just_Shut_Up
Moments we forget...
pi_51778601
Ik zou die golddigger hoer dumpen, je ouders en je 'status' gaan toch zeker voor zo'n wijf man..

There is no rehab for stupidity.
pi_51779595
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 08:32 schreef Haushofer het volgende:
Snap niet dat mensen zo over dat woordje "klasse" vallen. Ik acht mezelf ook tot een hogere klasse dan de gemiddelde Pathmos-bewoner in Enschedé. Omdat ik meer ambities en interesses heb dan zodra het weer het toelaat op een campingstoeltje voor m'n huis een krat bier leeg te drinken. Daar zijn nou eenmaal woorden voor, net als dat een "neger" het onderscheid maakt tussen een blanke en een zwarte. 't Is me toch wat zeg, dat die woorden bestaan, maar misschien is dat wat confronterend voor sommige mensen hier
Omdat het woord klasse een overblijfsel is uit vervlogen tijden natuurlijk. In de tijd van Karel de Grote was dit inderdaad een realistisch verhaal geweest, maar het etiketje klopt nu gewoon niet. Als het topictitel "Verschil in sociale groep" of iets in die richting was geweest, dan zouden er niet half zoveel mensen gereageerd hebben.
El duffo o muerte
pi_51779863
Ik zou me niet zo druk maken om de klasse enzo. Als jij verliefd op haar bent moet je haar dat laten weten en haar gerust stellen dat ze zich echt niet hoeft te schamen. Wonen in een sociaal woningblok is toch niets om je voor te schamen? Ik kan me best voorstellen dat het voor haar, en daardoor ook voor jou wat ongemakkelijk is...maar verschil in rijkdom mag nooit een obstakel zijn in liefde. Ik denk dat het allemaal wel goed komt en dat je je er niet zo'n zorgen over hoeft te maken. :-)
pi_51783139
quote:

Ach, in het kader van persoonlijke ontwikkeling is het zo slecht niet om relaties te hebben of om te gaan met mensen uit verschillende leefmilieus / (sub)culturen. Verbreed je kijk op de wereld enzo...

Ik zie het probleem niet.
You don't need eyes to see, you need vision.
  dinsdag 24 juli 2007 @ 18:48:22 #53
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_51791129
Hmmm... ditzelfde probleem heb ik ook met mijn vriend gehad. Ikzelf kom uit wat men ouderwets een achterbuurt noemt. En hij komt uit een van de rijkste buurten van de omgeving. In het begin voelde we ons beiden erg onprettig bij die verschil en probeerde we het te verdoezelen. Tot ik er op een keer schijt aan had en hem mee had genomen naar mijn huis toe. En verder is het nooit een probleem geweest.

Het grappige is, dat zijn ouders absoluut geen probleem hebben met mij. Maar mijn moeder vindt dat ik niet zo arrogant moet doen, door een jongen te nemen die uit een veel betere buurt en milieu komt dan ikzelf.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_51797163
Het valt me wel op bij vele mensen die ik ken, en op fok, dat voornamelijk de ouders van de armere milieus moeite hebben met de verschillen van een rijkere vriend(in).

Het zal wel te maken hebben met verschil in levensstijl, zelden met geld.
pi_51799438
Niet echt handig. Zorg voor een dame uit het zelfde milieu
Anders zit je straks met een goor tijgervel over je bank.... puke
pi_51803569
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:18 schreef draaijer het volgende:
Niet echt handig. Zorg voor een dame uit het zelfde milieu
Anders zit je straks met een goor tijgervel over je bank.... puke
pi_51805118
Tast nog even af of je echt iets voor haar voelt. Als dat zo is moet je je niets aan trekken van ordelen van anderen en gewoon gaan met die banaan (kikend naar je avatar )
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:12:57 #58
110241 Mastroianni
La Dolce Vita
pi_51811159
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 21:26 schreef katerwater het volgende:
Het valt me wel op bij vele mensen die ik ken, en op fok, dat voornamelijk de ouders van de armere milieus moeite hebben met de verschillen van een rijkere vriend(in).

Het zal wel te maken hebben met verschil in levensstijl, zelden met geld.
Is toch een makkelijke verklaring voor, als je geld hebt hoef je niet na te denken of je iets koopt of niet. Of even uit eten gaat voor een paar honderd euro. Dat kan erg confronterend werken als je rond moet komen van een modaal salaris.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:21:31 #59
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_51811380
Klasse is lucht, alleen belangrijk voor mensen met een complex... Eigenlijk heel zielig...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_51813163
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:21 schreef B-FliP het volgende:
Klasse is lucht, alleen belangrijk voor mensen met een complex... Eigenlijk heel zielig...
Klasse draait ook om normen en waarden. Het is erg prettig als je dezelfde normen en waarden hebt als je partner. Ontkennen dat klasse bestaat is jezelf voor de gek houden.

edit:
Maar goed, het is meer een taboe geworden om er over te praten in Nederland.
pi_51813909
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:12 schreef Mastroianni het volgende:

[..]

Is toch een makkelijke verklaring voor, als je geld hebt hoef je niet na te denken of je iets koopt of niet. Of even uit eten gaat voor een paar honderd euro. Dat kan erg confronterend werken als je rond moet komen van een modaal salaris.
Ja, maar de armere klasse trekt zich altijd op aan rijken. Dan zouden minder bemiddelde ouders hun kind met plezier zien samenzijn met een rijker persoon, denk ik dan.
pi_51814443
Gelijkheid trekt aan, omdat je dan niet constant in de positie wordt gebracht dat je jezelf moet veronstschuldigen voor je gedrag, afkomst, opvattingen etc. Als beiden zich niet ongemakkelijk voelen bij het verschil, is er niks aan de hand, maar TS gaat zich nu al afvragen of het niet voor problemen gaat zorgen. En ook al heeft hij er zelf geen problemen mee, zijn ouders misschien wel en dat hij zich daar nu al zorgen om maakt zonder ook maar haar geïntroduceerd te hebben, zegt wat mij betreft genoeg.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
  woensdag 25 juli 2007 @ 13:57:27 #63
110241 Mastroianni
La Dolce Vita
pi_51816493
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 13:02 schreef Avani het volgende:
Gelijkheid trekt aan, omdat je dan niet constant in de positie wordt gebracht dat je jezelf moet veronstschuldigen voor je gedrag, afkomst, opvattingen etc. Als beiden zich niet ongemakkelijk voelen bij het verschil, is er niks aan de hand, maar TS gaat zich nu al afvragen of het niet voor problemen gaat zorgen. En ook al heeft hij er zelf geen problemen mee, zijn ouders misschien wel en dat hij zich daar nu al zorgen om maakt zonder ook maar haar geïntroduceerd te hebben, zegt wat mij betreft genoeg.
Tuurlijk, dat is denk ik ook meer wat TS bedoelt en niet zozeer dat hij zichzelf als 'beter' ziet zoals een hoop mensen lijken te denken.

Waarschijnlijk zijn de ouders van TS ook niet zo bevooroordeeld, denk dat 't meer een idee is wat hij heeft. De meeste ouders willen uiteindelijk toch dat hun kinderen een lekker leventje hebben en als ze dan moeten kiezen tussen een leuke partner uit een lagere klasse (bij gebrek aan een beter woord) of een minder leuke partner uit dezelfde klasse is de keuze snel gemaakt toch?
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 12:45 schreef katerwater het volgende:

[..]

Ja, maar de armere klasse trekt zich altijd op aan rijken. Dan zouden minder bemiddelde ouders hun kind met plezier zien samenzijn met een rijker persoon, denk ik dan.
Denk het niet, omdat al snel het vermoeden bestaat dat je kind en jij uit elkaar groeien omdat hij/zij inene dingen doet/ziet die eerder niet voor mogelijk werden gehouden.
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying
pi_51816931
er is een hele mooie Franse film (naar een boek van Pascal Laine) die handelt over het verschil in sociale klasse tussen 2 geliefden... La Dentellière met Isabelle Hupert.. maar ja, die loopt wel tragisch af
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  woensdag 25 juli 2007 @ 14:20:24 #65
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_51817406
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 12:21 schreef niekth het volgende:

[..]

Klasse draait ook om normen en waarden. Het is erg prettig als je dezelfde normen en waarden hebt als je partner. Ontkennen dat klasse bestaat is jezelf voor de gek houden.

edit:
Maar goed, het is meer een taboe geworden om er over te praten in Nederland.
Hoe komt het dan dat ballerig omhooggevallen Nederland zo'n belabberde normen en waarden
(kuch) heeft? Principes zijn niet klasse-gebonden... Opgroeien in een 'lagere klasse' staat niet
gelijk aan opgroeien in een criminele sector, of dat je geen gezonde principes hebt en niet over
etiquette of gevoel beschikt...

Over de taboe: als je het over het klassenstelsel zoals dat onder elite is doorgevoerd hebt dan
heeft dat een vieze nasmaak, en terecht... Jezelf vanuit je achtergrond boven anderen stellen
is kinderachtig en gaat nergens over, aardappelgebral waar k alleen vermakelijk om kan lachen...
Als je al over bestaande klasse praat dan is dat per individu anders, en echte klasse is niet geerfd
of gekocht, maar als respect gewonnen...
B-FliP Youtube Channel
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:29:09 #66
59332 Little_Meanie
pi_51820148
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 13:57 schreef Mastroianni het volgende:

[..]

Tuurlijk, dat is denk ik ook meer wat TS bedoelt en niet zozeer dat hij zichzelf als 'beter' ziet zoals een hoop mensen lijken te denken.

Waarschijnlijk zijn de ouders van TS ook niet zo bevooroordeeld, denk dat 't meer een idee is wat hij heeft. De meeste ouders willen uiteindelijk toch dat hun kinderen een lekker leventje hebben en als ze dan moeten kiezen tussen een leuke partner uit een lagere klasse (bij gebrek aan een beter woord) of een minder leuke partner uit dezelfde klasse is de keuze snel gemaakt toch?
[..]
Inderdaad, moest ik mijzelf als "beter" zien dan zou ik toch geen relatie willen aangaan met haar toch?
En mij ouders zouden er niet echt om applaudiseren in mindere mate om financiële redenen maar omdat ze geen hogere studies gedaan heeft en andere achtergrond heeft en zo.
  woensdag 25 juli 2007 @ 15:33:40 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_51820298
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:20 schreef B-FliP het volgende:

[..]

Hoe komt het dan dat ballerig omhooggevallen Nederland zo'n belabberde normen en waarden(kuch) heeft? Principes zijn niet klasse-gebonden... Opgroeien in een 'lagere klasse' staat nietgelijk aan opgroeien in een criminele sector, of dat je geen gezonde principes hebt en niet over etiquette of gevoel beschikt...
Het is over het algemeen zo dat de braafste personen een beetje in het midden zitten qua "klasse" Dat is ook hetgene dat bijvoorbeeld de film Flodder zo prachtig laat zien. Eerst verafschuwen de hoogste en laagste klassen elkaar maar op dat feestje blijken ze eigenlijk best wat overeenkomsten te hebben. Buitensporig gedrag of excessen zijn iets dat vooral in de hoogste en laagste klassen voorkomt. Alleen uit het zich wat anders.
quote:
Over de taboe: als je het over het klassenstelsel zoals dat onder elite is doorgevoerd hebt dan heeft dat een vieze nasmaak, en terecht... Jezelf vanuit je achtergrond boven anderen stellen is kinderachtig en gaat nergens over, aardappelgebral waar k alleen vermakelijk om kan lachen... Als je al over bestaande klasse praat dan is dat per individu anders, en echte klasse is niet geerfdof gekocht, maar als respect gewonnen...
Klasse zoals hier bedoeld is iets waar je in geboren wordt. Je familie en leefomgeving waarin je opgevoed wordt. En die omgeving heeft zijn eigen cultuur en eigenschappen. Het is niet meer zo strikt zoals in de 19e eeuw maar het bestaat nog altijd. Het is overdreven politiek correct om te beweren dat het niet bestaat. De mensen in de schilderswijk zijn gewoon van een andere klasse dan de mensen uit Bloemendaal. En de Tokkies zijn van een andere klasse dan de familie Fentener van Vlissingen om een extreem voorbeeld te geven.

Dat kan mensen in hun levenswijze beïnvloeden. Het zegt echter niet direct iets over hoe “goed” een persoon is. (Zo kan een persoon uit de laagste klasse een zeer nuttig iemand zijn en iemand uit de hoogste klasse een nietsnut) Echter heeft iemand uit een hogere klasse vaak wel een voorsprong doordat bijvoorbeeld ouders meer belang hechten aan ambities.
pi_51820373
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 15:29 schreef Little_Meanie het volgende:

[..]

Inderdaad, moest ik mijzelf als "beter" zien dan zou ik toch geen relatie willen aangaan met haar toch?
En mij ouders zouden er niet echt om applaudiseren in mindere mate om financiële redenen maar omdat ze geen hogere studies gedaan heeft en andere achtergrond heeft en zo.
Dan zijn jouw ouders verzuurde in hokjes denkende stigmatiserende kutouders die geen zier geven om het geluk van hun kind. Zeg ze dat maar.
pi_51823157
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 14:20 schreef B-FliP het volgende:

[..]

Hoe komt het dan dat ballerig omhooggevallen Nederland zo'n belabberde normen en waarden
(kuch) heeft? Principes zijn niet klasse-gebonden... Opgroeien in een 'lagere klasse' staat niet
gelijk aan opgroeien in een criminele sector, of dat je geen gezonde principes hebt en niet over
etiquette of gevoel beschikt...
De grootste graaiers en criminelen zullen juist in de betere milieus te vinden zijn. De meeste mensen zijn niet rijk geworden met eerlijheid. Witte boorden criminelen hebben een groeter financiele impact op de maatschappij als diue straatschoffies.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 25 juli 2007 @ 17:12:22 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_51823902
Zoals ik al zei excessief gedrag komt het meest voor in de hoogste en laagste klassen. Wat er tussenin zit is wat braver.

De film Flodder is in die boodschap echt een miskend meesterstukje
  woensdag 25 juli 2007 @ 17:48:15 #71
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_51825135
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 15:33 schreef Hexagon het volgende:
Dat kan mensen in hun levenswijze beïnvloeden. Het zegt echter niet direct iets over hoe “goed” een persoon is. (Zo kan een persoon uit de laagste klasse een zeer nuttig iemand zijn en iemand uit de hoogste klasse een nietsnut) Echter heeft iemand uit een hogere klasse vaak wel een voorsprong doordat bijvoorbeeld ouders meer belang hechten aan ambities.
Welke ambities? Er zijn er enorm veel, en die ambities verschillen heel erg... Wordt je aangespoord
bepaalde soorten sport (per groep zie je weer verschillende sporten welke bij de zogenaamde
klasse horen), creativiteit, liefde, vriendschap, sociale omgang, geld, succes, scholing, geluk etc...

Vaak zijn mensen zich in een omgeving niet van het andere bewust, wat een tekortkoming is...

Een ver van mijn bed gevoel hebben is makkelijk, afgeven op een andere groep al helemaal... Een
bewust persoon kijkt hier doorheen, heeft geen masker nodig, en hoeft zich niet meer te voelen
dan een ander (wat grotendeels voortkomt uit een aangeleerd/aangepraat complex)...

Ik zeg niet dat het niet bestaat, het is gewoon lucht... Als puntje bij paaltje komt zijn we allemaal
mensen, en hebben allemaal emoties, gevoelens en behoeften...

Als iemand geleerd heeft wat over t algemeen echt belangrijk is om langdurig gelukkig te zijn, maken
heel veel dingen niet meer uit, en zeker klasse niet...
B-FliP Youtube Channel
  woensdag 25 juli 2007 @ 18:35:47 #72
110241 Mastroianni
La Dolce Vita
pi_51826552
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 16:52 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

De grootste graaiers en criminelen zullen juist in de betere milieus te vinden zijn. De meeste mensen zijn niet rijk geworden met eerlijheid. Witte boorden criminelen hebben een groeter financiele impact op de maatschappij als diue straatschoffies.

Er zijn zoveel mensen op een eerlijke manier rijk geworden. Dat mensen met veel geld allemaal witte boorden criminelen zijn is iets dat mensen die niet zo rijk zijn geworden zichzelf blijkbaar voor moeten houden als excuus. Het meerendeel van wat er in de Q500 staat is gewoon verdiend door net even harder en slimmer te werken als een ander.
  woensdag 25 juli 2007 @ 18:54:18 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_51827087
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 18:35 schreef Mastroianni het volgende:

[..]

Er zijn zoveel mensen op een eerlijke manier rijk geworden. Dat mensen met veel geld allemaal witte boorden criminelen zijn is iets dat mensen die niet zo rijk zijn geworden zichzelf blijkbaar voor moeten houden als excuus. Het meerendeel van wat er in de Q500 staat is gewoon verdiend door net even harder en slimmer te werken als een ander.
Ach de witte boorden criminelen kosten misschien meer. Neemt niet weg dat de Q500 ook wat meer bijdraagt aan de samenleving. Zet het weer netjes recht.
  woensdag 25 juli 2007 @ 19:13:46 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_51827718
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 17:48 schreef B-FliP het volgende:

[..]

Welke ambities? Er zijn er enorm veel, en die ambities verschillen heel erg... Wordt je aangespoord
bepaalde soorten sport (per groep zie je weer verschillende sporten welke bij de zogenaamde
klasse horen), creativiteit, liefde, vriendschap, sociale omgang, geld, succes, scholing, geluk etc...

Vaak zijn mensen zich in een omgeving niet van het andere bewust, wat een tekortkoming is...

Een ver van mijn bed gevoel hebben is makkelijk, afgeven op een andere groep al helemaal... Een
bewust persoon kijkt hier doorheen, heeft geen masker nodig, en hoeft zich niet meer te voelen
dan een ander (wat grotendeels voortkomt uit een aangeleerd/aangepraat complex)...

Ik zeg niet dat het niet bestaat, het is gewoon lucht... Als puntje bij paaltje komt zijn we allemaal

Als iemand geleerd heeft wat over t algemeen echt belangrijk is om langdurig gelukkig te zijn, maken
Ach iedere groep zet zich graag af tegen de andere. Daarin is geen enkele klasse heilig.

Maar op school merkte ik maar al te goed dat ouders uit de betere lagen hun kinderen meer stimuleerden om te scoren dan die uit de mindere. Bovendien bevinden ze zich vaak in een omgeving die daarvoor prettiger is. Dat geeft ze een voorsprong. Dan is gewoon een constatering. Iets waar bijvoorbeeld de politiek ook dingen bij wil sturen (terecht). Dit bedoelde ik met mijn post over ambities. Of je moet zonder diploma gaan werken een ambitie vinden.

Wat betreft de openingspost vind ik die ouders nogal bekrompen. Ik mag toch aannemen dat dat meisje gewoon een eerlijk en fatsoenlijk iemand is wiens moeder net even wat minder geld heeft. Niet te vergelijken met de Tokkie familiie.
pi_51827991
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 00:02 schreef justshutup het volgende:

[..]

Helaas. Klasse heeft over het algemeen met normen en waarden te maken. Confronterend?
  woensdag 25 juli 2007 @ 19:50:00 #76
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_51828938
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 18:35 schreef Mastroianni het volgende:

Er zijn zeker mensen die hard werkend rijk zijn geworden, mensen met skills om te netwerken
en/of een briljant idee of hun talent tot iets groots te maken... Maar die mensen staan vaak ook
stil bij de mensen onder hen en de mensen waarmee ze zaken doen, ze weten hoe t is...

Wat wel raar is hoe snel sommige mensen (zie je bij veel bekende artiesten) door een verandering
van omgeving vergeten waar ze vandaan komen... Maar sommigen ook niet...

[btje offtopic]
Over bepaalde elite...

Er zijn ook zat mensen die met de wet mee ook een heleboel kwaad doen en mooi weer spelen...

Als je naar de geschiedenis en huidige werking van t bankwezen gaat kijken, de farmaceutische industrie,
verschillende multinationals, politiek, de verschillende religien, en hoe de wapen- en olieindustrie en de
criminele sectoren hiermee verweven zijn en hoe opvolgers uit hetzelfde milieu een kwadraat zijn van
hun voorgangers (opgeleid om dat te zijn) heeft de top van de piramide in de manier waarop de wereld
draait wel de mogelijkheid maar niet de wens om ook maar iets te veranderen als het hun minder rijk
maakt of minder macht geeft, sterker nog, ze hebben het gevormd tot wat het is...

Niet dat we t over die groep hebben, maar dat vind ik wel de grootste criminelen...
[/btje offtopic]

We hebben t nu over de groep die zich vanuit hun achtergrond beter wanen dan de mensen
die minder bedeeld zijn, die vanuit hun achtergrond hun zoon weigeren om te gaan met iemand
uit een minder bedeelde klasse...

Ik heb ook vriendinnen gehad die behoorden tot 'de hoger klasse'... Soms waren de ouders
skeptisch maar over t algemeen draaiden die snel bij... Soms hadden ze een brede visie, en
soms een heel bekrompen visie maar ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat ik afgewezen
ben omdat ik niet uit een bepaald gezin kom, in geen enkele klasse trouwens...
B-FliP Youtube Channel
  woensdag 25 juli 2007 @ 21:00:21 #77
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_51831210
Hoe komt het dat de eerste gedachte die bij je op komt is dat het te maken heeft met een verschil in klasse en niet gewoon dat de simpele reden die zij aanvoert gewoon juist is?
  woensdag 25 juli 2007 @ 21:07:51 #78
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_51831421
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 19:21 schreef draaijer het volgende:

[..]

Helaas. Klasse heeft over het algemeen met normen en waarden te maken. Confronterend?
Zoals?
pi_51837974
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 21:07 schreef Alicey het volgende:

[..]

Zoals?
De rest van de pagina al gelezen?
pi_51838386
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 17:48 schreef B-FliP het volgende:

[..]
...

Tuurlijk zijn we allemaal mensen. Maar onze normen en waarden verschillen nou eenmaal. En dat is helemaal geen slecht punt natuurlijk.
quote:
pi_51839143
Hoeveel liefdesverhalen/films zijn er al niet gemaakt rond dit thema?

stoere jongen-rijk meisje enzo jeweet
pi_51839890
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 00:10 schreef katerwater het volgende:
Hoeveel liefdesverhalen/films zijn er al niet gemaakt rond dit thema?

stoere jongen-rijk meisje enzo jeweet
Meestal gaat er wel een van de twee dood he in die films? In sommige zelfs allebei.
  donderdag 26 juli 2007 @ 01:14:30 #83
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_51841347
Dumpen, zorg voor een eigen klasse..

Op het eerst lijken ze heel leuk tot je de sherry drinkende schoonma ontmoet, met tijgerprinten everywhere..
Ook haar vader met een tattoo op zijn voorhoofd en knokkels zal je eerst 'aan de tand' voelen of je wel goed bent voor zijn dochter
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  donderdag 26 juli 2007 @ 07:20:08 #84
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_51843857
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 23:47 schreef niekth het volgende:

[..]

De rest van de pagina al gelezen?
Uhuh.
pi_51847196
Ik begrijp niet goed hoe hoog de klasse is waartoe jij behoort? Misschien kun je dat iets verduidelijken?
Het meisje waar het hierom gaat, heeft geen universitaire studie gedaan, maar ik mag aannemen dat je niet verliefd bent geworden op een mooie schil. Het verschil in opleidingsniveau maakt in principe niets uit, als de persoon in kwestie maar wel een maatschappelijke belangstelling heeft en ergens over kan meepraten. Ook mensen die niet in Wassenaarse welstandskringen verkeren kunnen goede manieren hebben en zich begeven in elk gezelschap, als men dat wil en er moeite voor doet. Wat kunnen je ouders erop tegen hebben als je voor dit meisje kiest ? Als de relatie serieuze vormen gaat aannemen en jij aan trouwen denkt met dit meisje, zullen je ouders haar dan wel accepteren, of krijgt ze een koude douche en laat men haar weten dat ze eigenlijk niet de juiste keuze is voor hun zoon iedere keer als ze haar schoonfamilie bezoekt? Blijft haar eenvoudiger afkomst haar de rest van haar leven achtervolgen, of wordt ze als een lid van de familie gezien? Als dat niet het geval mocht zijn, zou ik in het belang van het meisje de relatie verbreken, of als de liefde te sterk is, maling hebben aan de familie, hen zo min mogelijk meer opzoeken, en ervan uitgaan dat je niet meer in het testament staat.
pi_51847271
*zucht*

ok ok, het woord klasseverschil is wel een beetje verwaand, maargoed..

Zelf ben ik opgegroeid in de 'arbeidersklasse': mn pa is postbode, mn ma administratief medewerker en we woonden in een sociale huurwoning. Zelf woon ik nu ook in een sociale huurwoning

Maar, ik bleek hersenen te hebben ofzo, dus mocht ik naar het gymnasium. Dus ik naar een categoriaal gymnasium met allemaal mensen daar uit die 'hogere klasse': rijk, geld van paps en mams, paps directeur van de shell, weetikveel allemaal wat, kasten van huizen, dure vakanties.
De eerste week kreeg ik al te horen dat niemand met mij om moest gaan, want 'mn vader was 'maar een postbode' wat was ik boos maargoed, dat zette wel de toon voor mn schooltijd zo ongeveer.

Had wel wat vriendinnetjes, ook uit die 'hogere klasse', maar als ik daar thuisk kwam dacht ik bah wat een ongzelligheid.. nooit iemand thuis, alleen cola op zaterdagavond, de rest van de week aanmaaklimonade, en allerlei culturele lessen na school voor de kids, want dat was goed voor ze. Was altjid blij als ik weer thuis was, bij mijn 'paupere arbeider-ouders'

Toen werd ik verliefd, op een jongen. Pappa huisarts, moeder ook wel iets nuttigs in die richting geloof ik, en opzich vond die jongen mij ook wel leuk, maar ja he, ik kwam uit een 'lagere klasse', dus dat zouden zijn ouders vast niet leuk vinden, als hij met mij thuis kwam
Was meteen afgeknapt (hij heeft het nooit met woorden gezegd, maar toen hij verkering kreeg met een meisje wiens ouders ook de armsten niet waren wist ik naast zjin verdere argumenten (hoop geblabla) wel genoeg.

Kern van het verhaal: als je dat meisje leuk vindt, denk dan even niet aan je ouders en wat zij ervan vinden. Ik ben (al zeg ik het zelf) slim, lief, leuk en aardig, en alleen omdat mijn ouders een 'mindere baan' hebben ofzo (vind ik zelf van niet overigens, ze werken zich de tering om mij en mijn zusje goed te onderhouden etc.) moest men mij niet... vanwege het klasseverschil, kansloos
het gaat om gevoel, niet om wat je bezit of eigenlijk wat je ouders bezitten
Ja doei.
  donderdag 26 juli 2007 @ 13:09:40 #87
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_51851411
Ach ben blij dat je niet zo'n kapsones-wijf uit een "hogere" klasse hebt. Misschien weet zij nog wel wat echt belangrijk is.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  donderdag 26 juli 2007 @ 15:13:58 #88
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_51855735
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 15:29 schreef Little_Meanie het volgende:

[..]

Dan kun je beter met je zus trouwen geld blijft binnen de familie en ze heeft dezelfde achtergrond En heeft waarschijnlijk @ dezelfde prive school gezeten
pi_51878803
quote:
Op maandag 13 november 2006 22:27 schreef Little_Meanie het volgende:
die zwarten moeten maar weer es bananen gaan plukken, het is genoeg geweest
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 15:15 schreef Little_Meanie het volgende:
beide zorgen voor onrust en stinken, meer moet je niet weten
En jij wil over klasse praten
In life you achieve what you thínk you deserve
pi_51878891
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:46 schreef Torio het volgende:

[..]

[..]

En jij wil over klasse praten
Lees vooral de rest van z'n postings her en der op het forum Klasse erf je niet, dat heb je of je hebt het niet.
pi_51879266
noem het dan milieu verschil, dan gaat niet iedereen steigeren hier

misschien

wat is er zo erg aan om te constateren dat een verschil in milieu wel eens problemen zou kunnen geven? hoeft niet, maar is vaak wel zo.
in bepaalde milieus liggen de interesses niet zelden anders, en dat geven de ouders ook mee in de opvoeding, interesses, prioriteiten, natje en droogje is belangrijk, de rest boeit niet.

en natuurlijk zijn er bij die uit een 'lager' milieu komen voor wie dat niet opgaat, maar stellen dat je bepaalde gedragingen, interesses, levenshouding whatever, in bepaalde milieus vaker tegenkomt dan in een andere is niets mis mee, en er is ook niets mis met opmerken dat jij daar dan dus niets mee hebt.

meestal is dat trouwens vice versa...
pi_51879308
Natuurlijk, maar om bij voorbaat te zeggen "dat gaat niet werken omdat we uit een ander milieu komen" ... Je hebt toch geen relatie met je schoonouders ?
pi_51879579
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 10:06 schreef gelly het volgende:
Natuurlijk, maar om bij voorbaat te zeggen "dat gaat niet werken omdat we uit een ander milieu komen" ... Je hebt toch geen relatie met je schoonouders ?
kom kom, heb jij nu nooit eens zo gereageerd?
zou jij niet zo reageren als jouw zusje /dochtertje/beste vriendin zegt razend verliefd te zijn op een of ander tokkie?
het is gewoon een eerste reactie, meestal uit eigen ervaring of ja, omdat we állemaal wel eens de neiging hebben om over 1 kam te scheren, zelfs jij

natuurlijk kan het werken, maar men heeft nu eenmaal de neiging om niet de uitzonderingen als voorbeeld te nemen, maar de regel, en de regel is helaas toch vaak dat mensen uit een bepaald milieu een inherente geestelijke bagage meebrengen, en dat als de eerste verliefdheid over is, je merkt dat je bij die persoon je ei totaal niet kwijt kan, en hij/zij niet bij jou.

en mensen willen je dan, zo zijn mensen, voor die teleurstelling behoeden.
en mensen hebben (gelukkig maar ) ook weer de neiging om alle adviezen van derden in de wind te slaan en toch te kiezen voor wat ze willen/voelen, al was het maar om het tegendeel te bewijzen (pubers hebben daar een handje van ).

ik kan me best indenken dat ouders een hart vasthouden als dochterlief met een Haagse tokkie inclusief matje en kruisje aan zijn oor en grote schakelarmband en bijpassend accent thuiskomt
en hoe je het ook wendt of keert, die gasten zie je toch wat vaker in bepaalde milieus.... persoonlijk moet ik er net zo hard niet aan denken dat mijn dochter, had ik die gehad, met een Aerdenhoutse bal thuis zou komen .... het werkt dus beide kanten op, bepaalde milieus hebben zo hun bepaalde gedragingen, en het is niet zo raar dat je a priori dan al bepaalde 'bezwaren' (bezorgdheid) hebt in deze.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 10:41:33 #94
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_51880122
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 10:18 schreef milagro het volgende:

[..]

kom kom, heb jij nu nooit eens zo gereageerd?
zou jij niet zo reageren als jouw zusje /dochtertje/beste vriendin zegt razend verliefd te zijn op een of ander tokkie?
het is gewoon een eerste reactie, meestal uit eigen ervaring of ja, omdat we állemaal wel eens de neiging hebben om over 1 kam te scheren, zelfs jij

natuurlijk kan het werken, maar men heeft nu eenmaal de neiging om niet de uitzonderingen als voorbeeld te nemen, maar de regel, en de regel is helaas toch vaak dat mensen uit een bepaald milieu een inherente geestelijke bagage meebrengen, en dat als de eerste verliefdheid over is, je merkt dat je bij die persoon je ei totaal niet kwijt kan, en hij/zij niet bij jou.

en mensen willen je dan, zo zijn mensen, voor die teleurstelling behoeden.
en mensen hebben (gelukkig maar ) ook weer de neiging om alle adviezen van derden in de wind te slaan en toch te kiezen voor wat ze willen/voelen, al was het maar om het tegendeel te bewijzen (pubers hebben daar een handje van ).

ik kan me best indenken dat ouders een hart vasthouden als dochterlief met een Haagse tokkie inclusief matje en kruisje aan zijn oor en grote schakelarmband en bijpassend accent thuiskomt
en hoe je het ook wendt of keert, die gasten zie je toch wat vaker in bepaalde milieus.... persoonlijk moet ik er net zo hard niet aan denken dat mijn dochter, had ik die gehad, met een Aerdenhoutse bal thuis zou komen .... het werkt dus beide kanten op, bepaalde milieus hebben zo hun bepaalde gedragingen, en het is niet zo raar dat je a priori dan al bepaalde 'bezwaren' (bezorgdheid) hebt in deze.
arm staat niet gelijk aan tokkiegedrag
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_51880578
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 10:41 schreef MrFl0ppY het volgende:

[..]

nee, een rijk niet gelijk aan kakkerige poeha.

maar kakkerige poeha zie je nu eenmaal wel meer in rijkere kringen, en tokkie gedrag ( al klinkt dat meteen alsof er sprake is van crimineel gedrag, en dat bedoel ik dus niet) in zgn Schilderswijk milieus.

bepaalde milieus brengen toch vaak bepaalde levenshoudingen met zich mee, bepaalde interesses, bepaalde prioriteiten, en daar loop je dan nogal eens tegen aan als buitenstaander, en zij omgekeerd net zo goed in jouw milieu, worden ze daarmee geconfronteerd.

is niets mis mee, die constatering, en zoals ik al zei, er zijn altijd uitzonderingen, dat geldt voor alles in het leven.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 11:22:58 #96
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_51881263
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 10:41 schreef MrFl0ppY het volgende:

[..]

Meestal geld dat ook andersom

Mensen die arm zijn maar zich fatsoenlijk gedragen behoren ook tot een hogere klasse dan de Tokkies
pi_51881510
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 11:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Meestal geld dat ook andersom

Mensen die arm zijn maar zich fatsoenlijk gedragen behoren ook tot een hogere klasse dan de Tokkies
we hebben het dan ook niet over arm en rijk, maar over milieu.

en dat mensen uit lagere sociale klasse vaak minder te makken hebben, is een feit, maar dát is niet de issue

trouwens, genoeg Tokkies met poen, hoor
meestal cash , opgevouwen stapeltjes in de binnenzak
"ja, ik zit in de handel"
  vrijdag 27 juli 2007 @ 11:56:18 #98
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_51882217
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 11:32 schreef milagro het volgende:

[..]

we hebben het dan ook niet over arm en rijk, maar over milieu.

en dat mensen uit lagere sociale klasse vaak minder te makken hebben, is een feit, maar dát is niet de issue

trouwens, genoeg Tokkies met poen, hoor
meestal cash , opgevouwen stapeltjes in de binnenzak
"ja, ik zit in de handel"
Ja dat is ook weer zo

De gemiddelde vinkenslag wietboer hoeft idd niet op prijskaartjes te letten maar hoort toch bij zo ongeveer het allerlaagste.

Maar dat is weer zo'n zelfde uitzondering
pi_51882445
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 10:44 schreef motorbloempje het volgende:
Zelf ben ik opgegroeid in de 'arbeidersklasse': mn pa is postbode, mn ma administratief medewerker en we woonden in een sociale huurwoning. Zelf woon ik nu ook in een sociale huurwoning

Maar, ik bleek hersenen te hebben ofzo, dus mocht ik naar het gymnasium. Dus ik naar een categoriaal gymnasium met allemaal mensen daar uit die 'hogere klasse': rijk, geld van paps en mams, paps directeur van de shell, weetikveel allemaal wat, kasten van huizen, dure vakanties.
Hahahaja, heel herkenbaar. Maar niet wat je schrijft dat kinderen van hun ouders niet met mij om mochten gaan. Eerder dat ik met de meesten gewoon niet op 1 lijn zat, omdat het voor de meesten zo'n vanzelfsprekendheid was dat je natuurlijk die dure harp krijgt van je ouders omdat dat goed is voor je ontwikkeling, en dat ze je schoolreis naar Rome betalen omdat dat goed is voor je ontwikkeling, en je jaartje naar een Amerikaanse middelbare school, omdat dat goed is voor je ontwikkeling. En dat je natuurlijk meteen zodra de nieuwe Mexx-collectie uitkomt gaat shoppen. En minstens drie keer per jaar op vakantie gaat.

Er werd niemand verboden met mij om te gaan, en over het algemeen waar het hartstikke aardige lui, maar ik heb me zelf erg afzijdig gehouden, omdat ik een 'buitenbeentje'-gevoel had. Lag ook aan mijn eigen geslotenheid hoor.

Wat relaties betreft, ik zou prima met hardwerkende types uit een lagere klasse kunnen samenleven. Ik heb toch een broertje dood aan dat overdreven intellectuele, doe mij maar een nuchtere streetwise arbeider.
Maar types die een uitkeringstrekkersmentaliteit hebben, dat wordt niks. En voor de 'hogere' klasse precies hetzelfde: diegenen die ook op latere leeftijd er nog steeds nooit bij stilstaan dat hun luxe geen vanzelfsprekendheid is, daar kan ik niks mee. Degenen die dat wel beseffen en dolgelukkig zijn met hoe bevoorrecht ze zijn, die wel.

Ik zou het absoluut niet uitmaken met iemand omdat hij mijn interesse voor theater of taalwetenschap niet deelt of niet genoeg de krant leest. Komop zeg, daar heb je toch ook je vrienden voor? Je bent toch niet in alles afhankelijk van je partner?

[ Bericht 3% gewijzigd door thaleia op 27-07-2007 12:16:47 ]
pi_51882815
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 11:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja dat is ook weer zo

De gemiddelde vinkenslag wietboer hoeft idd niet op prijskaartjes te letten maar hoort toch bij zo ongeveer het allerlaagste.

tja. mij maakt komaf in principe niets uit, maar mijn eigen ervaring is, dat komaf toch nogal eens problemen geeft, ook al hield je zelf dapper vol van niet

en geen problemen in de zin dat iemand minder deugt dan jij, maar gewoon qua interesses en prioriteiten, belevingswereld, ambitie, motivatie en support om 'door te leren".
vriendjes of vriendinnen die ik had die uit "zulke milieus" kwamen, je liep toch vaak tegen dingen op waar je bij mensen uit eigen milieu aanzienlijk minder tegen op loopt, en dat geldt vice versa net zo goed.

de 'toestand in de wereld' boeit vaak totaal niet, het eigen natje en droogje telt, en jij , met al je betrokkenheid of interesses en poeha opleiding, doet vooral moeilijk.

en dat ligt ms meer aan gebrek aan opleiding en geestelijke bagage, maar het is nu eenmaal zo dat je dat gebrek toch meer aantreft in bepaalde milieus , de lagere klasse dus zeg maar.

dat betekent niet dat het daarom minderwaardige mensen zijn, ze minder gelukkig zijn, ze minder waardevol zijn, minder leuk in de omgang, minder betrouwbaar, minder loyaal of wat dan ook, maar je hebt vaak gewoon minder raakvlakken, iets wat je op de langere termijn vaak pas merkt, en dat hoeft dan niet eens met de persoon zelf te zijn, maar de familie of vrienden, en ook dat kan opbreken, ook al ben je niet met de familie of vrienden getrouwd , je krijgt er toch mee te maken ws.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:17:23 #101
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_51882830
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:04 schreef thaleia het volgende:
Er werd niemand verboden met mij om te gaan, maar ik heb me zelf erg afzijdig gehouden, omdat ik een 'buitenbeentje'-gevoel had. Lag ook aan mijn eigen geslotenheid hoor.
Ahum. Zoiets heb je dus niet altijd door op de middelbare school. Ik niet in elk geval. Al mijn vrienden waren van goede afkomst, en één jongen in mijn vriendengroep hield zich altijd afzijdig. Achteraf bleek dat hij uit een arbeidersgezin kwam, en dat hij zich daarvoor schaamde tegenover ons. Maar hij moest echt hard werken (krantenwijk, supermarkt, dat soort ongein) om te kunnen stappen, terwijl wij allemaal geld toegestopt kregen van pa en ma.
Achteraf zie ik wel dat hij het daardoor een stuk moeilijker had dan wij (en waarom hij altijd zo snel op z'n teentjes getrapt was) maar destijds had ik het echt niet door. Omdat ik het niet wist.
KuikenGuppy
pi_51882905
Het verschil tussen rijk en arm is in het westen niet groot genoeg om er een issue van te maken, me dunkt.

Als je natuurlijk in een mooie villa woont met eigen zwembad, en je vriendin is dakloos en loopt in lompen, wordt het natuurlijk geweldig moeilijk om puur op liefde samen te blijven. Maar het is niet onmogelijk natuurlijk.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:22:35 #103
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_51882993
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:04 schreef thaleia het volgende:
Je bent toch niet in alles afhankelijk van je partner?
Veel mensen wel.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  vrijdag 27 juli 2007 @ 12:31:32 #104
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_51883237
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 11:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja dat is ook weer zo

Nou ja, nouveau riche is er ook genoeg.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_51883418
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:19 schreef katerwater het volgende:
Het verschil tussen rijk en arm is in het westen niet groot genoeg om er een issue van te maken, me dunkt.

Als je natuurlijk in een mooie villa woont met eigen zwembad, en je vriendin is dakloos en loopt in lompen, wordt het natuurlijk geweldig moeilijk om puur op liefde samen te blijven. Maar het is niet onmogelijk natuurlijk.
volgens mij woont TS in Brazilië, waar het verschil tussen arm en rijk extreem groot is
pi_51885834
quote:

hehe held
I'm not the man you think I am!
pi_51886007
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:38 schreef Torio het volgende:

[..]

volgens mij woont TS in Brazilië, waar het verschil tussen arm en rijk extreem groot is
idd, en waar huidskleur ook nog eens meespeelt volgens mij , hoe lichter de huid, hoe meer ' aanzien'.
dat zie je in Dom. Republiek ook nog steeds, hoe meer spaans bloed (hoe lichter de huid), hoe meer status.
pi_51888853
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 14:06 schreef l3laster het volgende:

[..]

hehe held
Hogere klasse?
Moehaha van zulke gozertjes wonen er wel meer hier in het dorp!
pi_51895032
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 14:12 schreef milagro het volgende:

[..]

idd, en waar huidskleur ook nog eens meespeelt volgens mij , hoe lichter de huid, hoe meer ' aanzien'.
dat zie je in Dom. Republiek ook nog steeds, hoe meer spaans bloed (hoe lichter de huid), hoe meer status.
ja daar heb je helemaal gelijk in. dat 'colourism' zie je zowat in elk zuid amerikaans land, maar ook in bijv. india
  vrijdag 27 juli 2007 @ 19:44:38 #110
183691 Just_Shut_Up
Moments we forget...
pi_51896292
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 12:22 schreef Frezer het volgende:

[..]

Veel mensen wel.
De trieste waarheid.
There is no rehab for stupidity.
pi_51896781
Wat wordt er ontzettend moeilijk gedaan over het begrip sociale klasse. Niemand kijkt er nog van op als iemand het over een kutmarokkaan heeft, maar zo gauw iemand aangeeft dat hij uit een (cultureel) rijker milieu komt heerst er nog steeds een taboesfeer.

Dat wil echter niet zeggen dat de TS niet voor het meisje moet gaan.
pi_51897074
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 14:12 schreef milagro het volgende:

[..]

In latijns-amerika valt het qua huidkleur nog mee, hoor. De verschillen zijn er, maar iedereen leeft er door elkaar. In peru zat ik in de klas met chinezen, japanners, blanken, mestizo's en spaanse afstammelingen (de meesten waren overigens mixen van opgesomde).
pi_51897935
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 20:15 schreef katerwater het volgende:

[..]

In latijns-amerika valt het qua huidkleur nog mee, hoor. De verschillen zijn er, maar iedereen leeft er door elkaar. In peru zat ik in de klas met chinezen, japanners, blanken, mestizo's en spaanse afstammelingen (de meesten waren overigens mixen van opgesomde).
in Brazilie speelt het iig wel degelijk, net als in DomRep, en ook daar leeft iedereen door elkaar, maar Haitiaanse gastarbeiders worden met de nek aangekeken en in feite eigenlijk behandeld als slaven zowat, en hoe donkerder je bent, hoe meer je op hen lijkt en dat wil je toch niet, zo denkt men

zelfs bij Antillianen merkte ik het nog wel eens, dat op de een of andere manier toch gekeken wordt naar de diepte vh bruin
"tsss, ze gedraagt zich als een blanke, wie denkt ze wel dat ze is" hoorde ik eens, en ik dacht dat het een negatief oordeel naar 'de blanke' toe was, maar nee, er werd bedoeld : als je zo overduidelijk zwart bent, moet je je plek weten..... en dat zei een donker persoon dus
nu is dat er maar 1 die zo reageerde, maar doorvragend leek die attitude toch wel bij meer als normaal gezien te worden.... zou ik als melkfles eens moeten zeggen, hier op Fok alleen al
pi_51922618
quote:

[..]

De helft van wat je zegt geeft ook het verschil aan tussen 2 types. He's a guy.. .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')