Hahahahahahaha!quote:Op maandag 23 juli 2007 17:58 schreef Little_Meanie het volgende:
Ikzelf behoor tot de hogere klasse
Ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitdrukken. Het is gewoon nodig om er een naam aan te geven in dit verhaal.quote:Op maandag 23 juli 2007 18:00 schreef Koffielurk01 het volgende:
Mijn god... je behoort tot een hogere klasse? Leef je in 1600 ofzo?
Ah, voor je ouders. Dus niet voor jou, dus niet voor je potentiële vriendin.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:58 schreef Little_Meanie het volgende:
zou dit wel een heel erg groot probleem voor mijn ouders vormen.
Wahaha meisje mag zeker nog blij zijn dát je met haar om wilt gaan?quote:Ikzelf behoor tot de hogere klasse
Zeg dan gewoon dat je het idee hebt dat je potentiële vriendinnetje uit een ander leefmilieu komt ofzo... das iets minder polariserend... anyway... niet zo bitchen erover! Vrouwen zijn ook lief als ze geen rijke ouders hebben (soms ook niet).quote:Op maandag 23 juli 2007 18:03 schreef Little_Meanie het volgende:
[..]
Ik weet niet goed hoe ik het anders moet uitdrukken. Het is gewoon nodig om er een naam aan te geven in dit verhaal.
Hoer heeft waarschijnlijk een pensioengat, kan je toch niet mee thuiskomenquote:Op maandag 23 juli 2007 18:07 schreef flamoes het volgende:
Vraag je dan nooit eerst wat voor opleiding ze doet of heeft gedaan? Dan weet je vaak al een beetje waar je aan toe bent. Das belangrijker!
Hij heeft een BMW, draagt merkkleding en woont in een vrijstaand huis.quote:Op maandag 23 juli 2007 18:05 schreef Savante het volgende:
Wat bedoel je eigenlijk precies met 'hogere klasse'?
http://forum.fok.nl/fok/report_topic/1055377quote:Op maandag 23 juli 2007 18:10 schreef Little_Meanie het volgende:
hier kan een slotje op, serieuze antwoorden moet je blijkbaar niet verwachten op fok
Wat verwacht je nou een serieus bericht?quote:Op maandag 23 juli 2007 18:10 schreef Little_Meanie het volgende:
hier kan een slotje op, serieuze antwoorden moet je blijkbaar niet verwachten op fok
Eigenlijk wel logisch dat hij zich zo'n zorgen maakt om de reactie van zijn ouders...quote:Op maandag 23 juli 2007 18:10 schreef Nairua het volgende:
[..]
Hij heeft een BMWvan zijn vader, draagt merkkledingvan z'n ouders gekregen en woont in een vrijstaand huismet z'n ouders.
Zij heeft een fiets, vaste klant bij H&M en zit met 12 anderen in een sociale huurwoning.
De aard van je verhaal lokt mogelijk wat hilarische reacties uit omdat het 'ordenen' van mensen op basis van (veronderstelde) sociale klassen (op zich al een 'construct') niet als 'Verlicht' wordt beschouwd. Sociale klassen is een apart concept en jezelf tot een 'hogere sociale klasse' rekenen en contacten met 'lagere sociale klassen' typeren als 'niet echt een probleem' suggereert mogelijk dat je de 'sociale ordening' die je ouders hanteren blijkbaar onderschrijft.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:58 schreef Little_Meanie het volgende:
Ikzelf behoor tot de hogere klasse en aangezien dit niet echt een probleem voor mij is (ben echt wel verliefd op haar) zou dit wel een heel erg groot probleem voor mijn ouders vormen.
Wat moet ik doen? Zijn er fokkers die ook in zo'n situatie verkeren?
quote:Op maandag 23 juli 2007 18:10 schreef Little_Meanie het volgende:
Hopla. Daar is er al één die de kern van de zaak prima samenvat.quote:Op maandag 23 juli 2007 18:02 schreef vosss het volgende:
Errhmmzzz, WTF maakt het uit wat jouw ouders er van vinden?
HEt is toch JOUW relatie? Het is toch JOUW leven? HEt is toch JOUW beslissing????
Laat ik dan maar even een serieus antwoord geven. Ik heb hetzelfde meegemaakt. M'n ex komt uit een ander (lager) milieu dan ik. We hebben daar nooit echt een probleem van gemaakt, maar met de tijd kwamen wel de verschillen steeds vaker naar boven.quote:Op maandag 23 juli 2007 19:56 schreef Nosh het volgende:
[..]
[..]
Hopla. Daar is er al één die de kern van de zaak prima samenvat.
En ja, die ouders zijn hautain, boodschap is duidelijk, on-topic gaarne.
Dit is 'n voorbeeld van hoe het kan gaan en het construeren van verschl in 'klassen', hoewel cultureel en economisch kapitaal (Bourdieu) niet per definitie hand in hand gaan zoals door deze ervaring wordt gesuggereerd. Sterker nog, 'ondernemers' (overigens zouden 'ondernemers' volgens verschillende andere definities van sociale klassen niet tot de 'hogere' klasse hoeven behoren maar eerder de 'middenklasse') en 'hun' orientatie op bijvoorbeeld tolerantie en opvattingen rondom autoriteit niet samenvallen met wat men onder een brede/liberale culturele orientatie zou kunnen verstaan.quote:Op maandag 23 juli 2007 20:08 schreef Burdie het volgende:
[..]
Laat ik dan maar even een serieus antwoord geven. Ik heb hetzelfde meegemaakt. M'n ex komt uit een ander (lager) milieu dan ik. We hebben daar nooit echt een probleem van gemaakt, maar met de tijd kwamen wel de verschillen steeds vaker naar boven.
Ambitie is in zijn familie bijvoorbeeld totaal niet aanwezig. Terwijl wij nog net niet blind varen op ambitie. Ook zit mijn familie vol met ondernemers en is het eigenlijk vanzelfsprekend om een eigen bedrijf te hebben. Ik vind dat soort dingen enorm belangrijk; hij gaf er totaal niet om.
Ook op andere gebieden merkten we steeds meer verschillen. Hij heeft bijvoorbeeld nooit gereist. Zijn vakanties bestonden uit weekjes op de camping. Wij gaan altijd met het vliegtuig en in hotels. Hij wil lekker lezen op vakantie, ik wil cultuur zien en musea in. Als ik een naam liet vallen van een kunstenaar, artiest, acteur, componist, etc. dan zei hem dat niks.
'Uit eten' voor hem was naar de snackbar. Uitgaan deden we niet, want "op de bank zitten met een biertje van de supermarkt (lees: aldi) is veel goedkoper". Hij kende de etiquette niet, terwijl ik daar best aan hecht. Ik hecht aan het statusverhogende aspect van producten, hij aan het functionele.
Nouja, ik kan zo nog wel veel meer voorbeelden noemen. Kwestie van totaal niet bij elkaar passen, ook. Totaal anders zijn opgevoed. Totaal een andere belevingswereld hebben. Maar ik weet wel dat het zo niet hoeft te gaan, het zou ook best goed gaan. Maar daar moet je samen uit komen, niet zo in je eentje op fok.
Bedankt aan jouw antwoord heb ik tenminste watquote:Op maandag 23 juli 2007 20:08 schreef Burdie het volgende:
[..]
Laat ik dan maar even een serieus antwoord geven. Ik heb hetzelfde meegemaakt. M'n ex komt uit een ander (lager) milieu dan ik. We hebben daar nooit echt een probleem van gemaakt, maar met de tijd kwamen wel de verschillen steeds vaker naar boven.
Ambitie is in zijn familie bijvoorbeeld totaal niet aanwezig. Terwijl wij nog net niet blind varen op ambitie. Ook zit mijn familie vol met ondernemers en is het eigenlijk vanzelfsprekend om een eigen bedrijf te hebben. Ik vind dat soort dingen enorm belangrijk; hij gaf er totaal niet om.
Ook op andere gebieden merkten we steeds meer verschillen. Hij heeft bijvoorbeeld nooit gereist. Zijn vakanties bestonden uit weekjes op de camping. Wij gaan altijd met het vliegtuig en in hotels. Hij wil lekker lezen op vakantie, ik wil cultuur zien en musea in. Als ik een naam liet vallen van een kunstenaar, artiest, acteur, componist, etc. dan zei hem dat niks.
'Uit eten' voor hem was naar de snackbar. Uitgaan deden we niet, want "op de bank zitten met een biertje van de supermarkt (lees: aldi) is veel goedkoper". Hij kende de etiquette niet, terwijl ik daar best aan hecht. Ik hecht aan het statusverhogende aspect van producten, hij aan het functionele.
Nouja, ik kan zo nog wel veel meer voorbeelden noemen. Kwestie van totaal niet bij elkaar passen, ook. Totaal anders zijn opgevoed. Totaal een andere belevingswereld hebben. Maar ik weet wel dat het zo niet hoeft te gaan, het zou ook best goed gaan. Maar daar moet je samen uit komen, niet zo in je eentje op fok.
Als jij die verschillen onoverkomelijk vindt, dan moet je er dus niet aan beginnen. Hoe oppervlakkig ook.quote:Op maandag 23 juli 2007 21:43 schreef Little_Meanie het volgende:
[..]
Bedankt aan jouw antwoord heb ik tenminste waten maak veel gelijkenissen mee met hetgeen jij schrijft. Andere sociale klasse heeft niet alleen met geld te maken zoals zoveel hier al verontwaardigd over waren maar ook over opvoeding, opleiding en omgeving.
Je hebt met 1 post het hele forum van R&P ongedaan gemaaktquote:Op maandag 23 juli 2007 21:51 schreef vosss het volgende:
Dan dump je die bitch toch gewoon als je er zo een probleem mee hebt en loop hier niet te verkondigen dat je zo goed bent.
Áls je zo goed was, had je een dergelijke domme vraag niet hoeven stellen hier.
Voor mijn part kan heel R&P dicht met als sluitpost bij ELK topic:
je moet doen wat dat je zelf het beste vind
Opgelost, slotje
Je moet wel een enorme pauper zijn om zoiets aan te houden.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 00:05 schreef RedBitch het volgende:
Niemand is meer of minder waard dan een ander, iedereen is tenslotte mens, is ons motto!
Waarom? maak jij geen stront van je brood dan? Voel jij je verheven boven een ander?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 00:08 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je moet wel een enorme pauper zijn om zoiets aan te houden.![]()
Alles dat jij opnoemt heeft te maken met verschillen in persoonlijkheden en niks met klasse (of zullen we het maar gelijk kaste noemen). We wonen niet in india hier hoor!quote:Op maandag 23 juli 2007 20:08 schreef Burdie het volgende:
[..]
Dat is een onzinnig criterium.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 00:32 schreef RedBitch het volgende:
[..]
Waarom? maak jij geen stront van je brood dan?
Boven vrijwel iedereen, ja.quote:Voel jij je verheven boven een ander?
Hoop je.quote:Ik niet, hoor. iedereen is gelijk, of je nou een bijstanduitkering krijgt of je kids op straat laat zwerven voor je geld.
We zijn allemaal mensen en wie zich meer voelt dan een ander heeft vaak nog meer moeite met zichzelf dan met een ander...
quote:Tuurlijk, ik heb ook mijn vooroordelen over een ander klaar, en ik voel me soms ook wel meer dan de full-time werkende moeders, puur omdat ik er wel kan zijn voor mijn kids...
quote:Maar dat wil niet zeggen dat ik meer ben dan een ander of minder,,,
Punt één: ik vind het nogal vreemd dat je terug bent gegaan om te kijken waar ze woont. Dat geeft al iets aan, dat je haar niet vertrouwd. Punt twee, blijkt uit je verhaal dat jullie beiden een probleem maken van het feit dat jullie niet uit hetzelfde milieu komen. Zij schaamt zich en jij begint over je ouders.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:58 schreef Little_Meanie het volgende:
Onlangs heb ik een nieuw meisje leren kennen waar ik best wel heel erg verliefd op geworden ben. Enkele dagen geleden hadden we een date en toen die afgelopen was en ik haar naar huis bracht moest ik haar wat verderop afzetten met als reden dat haar klein broertje thuis was en zo en beter was dat hij mij (nog) niet zag.
Het was al 's avonds laat dus donker en ik kon niks zien van de buurt door de vele bomen en struiken en zo.
Toch besloot ik de dag erna maar eens een kijkje te gaan nemen overdag. Het bleek dus dat ze in een sociaal appartementsblok woont samen met haar moeder en broers en zussen. Dit zal de reden geweest zijn dat ze mij niet meevroeg omdat ze haar schaamt.
Ikzelf behoor tot de hogere klasse en aangezien dit niet echt een probleem voor mij is (ben echt wel verliefd op haar) zou dit wel een heel erg groot probleem voor mijn ouders vormen.
Voornamelijk met opvoeding. Ik ben zelf opgevoed met cultuur, kunst, reizen, etiquette, ambitie, etc. Hij heeft dat allemaal niet van huis uit meegekregen. En ja, zijn persoonlijkheid was er niet naar om zich dat dan tóch eigen te willen maken. Het is een beetje van beiden geweest waarom het niet gewerkt heeft.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 01:50 schreef EddyMR het volgende:
[..]
Alles dat jij opnoemt heeft te maken met verschillen in persoonlijkheden en niks met klasse (of zullen we het maar gelijk kaste noemen). We wonen niet in india hier hoor!
Je klinkt alsof de persoon zich alleen aan jóu zou moeten aanpassen. Je kunt elkaar ook een beetje in elkaars waarde laten, zodat jij bijvoorbeeld naar het museum gaat, en hij naar de kermis. Maar goed, als de wil tot aanpassing er aan béide kanten kennelijk niet is... Nee, dan werkt het niet.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:10 schreef Burdie het volgende:
[..]
Voornamelijk met opvoeding. Ik ben zelf opgevoed met cultuur, kunst, reizen, etiquette, ambitie, etc. Hij heeft dat allemaal niet van huis uit meegekregen. En ja, zijn persoonlijkheid was er niet naar om zich dat dan tóch eigen te willen maken. Het is een beetje van beiden geweest waarom het niet gewerkt heeft.
Ho ho, ik zeg niet dat we niet geprobeerd hebben te zoeken naar compromissen. Een relatie is geven en nemen, immers. Ik zeg alleen maar dat sommige belevingswerelden te ver uit elkaar liggen om die compromis te bereiken.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:31 schreef Toeps het volgende:
[..]
Je klinkt alsof de persoon zich alleen aan jóu zou moeten aanpassen. Je kunt elkaar ook een beetje in elkaars waarde laten, zodat jij bijvoorbeeld naar het museum gaat, en hij naar de kermis. Maar goed, als de wil tot aanpassing er aan béide kanten kennelijk niet is... Nee, dan werkt het niet.
Hey, mate.quote:Op maandag 23 juli 2007 21:51 schreef vosss het volgende:
Dan dump je die bitch toch gewoon als je er zo een probleem mee hebt en loop hier niet te verkondigen dat je zo goed bent.
Áls je zo goed was, had je een dergelijke domme vraag niet hoeven stellen hier.
Voor mijn part kan heel R&P dicht met als sluitpost bij ELK topic:
je moet doen wat dat je zelf het beste vind
Opgelost, slotje
Omdat het woord klasse een overblijfsel is uit vervlogen tijden natuurlijk. In de tijd van Karel de Grote was dit inderdaad een realistisch verhaal geweest, maar het etiketje klopt nu gewoon niet. Als het topictitel "Verschil in sociale groep" of iets in die richting was geweest, dan zouden er niet half zoveel mensen gereageerd hebben.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:32 schreef Haushofer het volgende:
Snap niet dat mensen zo over dat woordje "klasse" vallen. Ik acht mezelf ook tot een hogere klasse dan de gemiddelde Pathmos-bewoner in Enschedé. Omdat ik meer ambities en interesses heb dan zodra het weer het toelaat op een campingstoeltje voor m'n huis een krat bier leeg te drinken. Daar zijn nou eenmaal woorden voor, net als dat een "neger" het onderscheid maakt tussen een blanke en een zwarte. 't Is me toch wat zeg, dat die woorden bestaan, maar misschien is dat wat confronterend voor sommige mensen hier
Ach, in het kader van persoonlijke ontwikkeling is het zo slecht niet om relaties te hebben of om te gaan met mensen uit verschillende leefmilieus / (sub)culturen. Verbreed je kijk op de wereld enzo...quote:Op maandag 23 juli 2007 17:58 schreef Little_Meanie het volgende:
Onlangs heb ik een nieuw meisje leren kennen waar ik best wel heel erg verliefd op geworden ben. Enkele dagen geleden hadden we een date en toen die afgelopen was en ik haar naar huis bracht moest ik haar wat verderop afzetten met als reden dat haar klein broertje thuis was en zo en beter was dat hij mij (nog) niet zag.
Het was al 's avonds laat dus donker en ik kon niks zien van de buurt door de vele bomen en struiken en zo.
Toch besloot ik de dag erna maar eens een kijkje te gaan nemen overdag. Het bleek dus dat ze in een sociaal appartementsblok woont samen met haar moeder en broers en zussen. Dit zal de reden geweest zijn dat ze mij niet meevroeg omdat ze haar schaamt.
quote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:18 schreef draaijer het volgende:
Niet echt handig. Zorg voor een dame uit het zelfde milieu
Anders zit je straks met een goor tijgervel over je bank.... puke
Is toch een makkelijke verklaring voor, als je geld hebt hoef je niet na te denken of je iets koopt of niet. Of even uit eten gaat voor een paar honderd euro. Dat kan erg confronterend werken als je rond moet komen van een modaal salaris.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 21:26 schreef katerwater het volgende:
Het valt me wel op bij vele mensen die ik ken, en op fok, dat voornamelijk de ouders van de armere milieus moeite hebben met de verschillen van een rijkere vriend(in).
Het zal wel te maken hebben met verschil in levensstijl, zelden met geld.
Klasse draait ook om normen en waarden. Het is erg prettig als je dezelfde normen en waarden hebt als je partner. Ontkennen dat klasse bestaat is jezelf voor de gek houden.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:21 schreef B-FliP het volgende:
Klasse is lucht, alleen belangrijk voor mensen met een complex... Eigenlijk heel zielig...
Ja, maar de armere klasse trekt zich altijd op aan rijken. Dan zouden minder bemiddelde ouders hun kind met plezier zien samenzijn met een rijker persoon, denk ik dan.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:12 schreef Mastroianni het volgende:
[..]
Is toch een makkelijke verklaring voor, als je geld hebt hoef je niet na te denken of je iets koopt of niet. Of even uit eten gaat voor een paar honderd euro. Dat kan erg confronterend werken als je rond moet komen van een modaal salaris.
Tuurlijk, dat is denk ik ook meer wat TS bedoelt en niet zozeer dat hij zichzelf als 'beter' ziet zoals een hoop mensen lijken te denken.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:02 schreef Avani het volgende:
Gelijkheid trekt aan, omdat je dan niet constant in de positie wordt gebracht dat je jezelf moet veronstschuldigen voor je gedrag, afkomst, opvattingen etc. Als beiden zich niet ongemakkelijk voelen bij het verschil, is er niks aan de hand, maar TS gaat zich nu al afvragen of het niet voor problemen gaat zorgen. En ook al heeft hij er zelf geen problemen mee, zijn ouders misschien wel en dat hij zich daar nu al zorgen om maakt zonder ook maar haar geïntroduceerd te hebben, zegt wat mij betreft genoeg.
Denk het niet, omdat al snel het vermoeden bestaat dat je kind en jij uit elkaar groeien omdat hij/zij inene dingen doet/ziet die eerder niet voor mogelijk werden gehouden.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:45 schreef katerwater het volgende:
[..]
Ja, maar de armere klasse trekt zich altijd op aan rijken. Dan zouden minder bemiddelde ouders hun kind met plezier zien samenzijn met een rijker persoon, denk ik dan.
Hoe komt het dan dat ballerig omhooggevallen Nederland zo'n belabberde normen en waardenquote:Op woensdag 25 juli 2007 12:21 schreef niekth het volgende:
[..]
Klasse draait ook om normen en waarden. Het is erg prettig als je dezelfde normen en waarden hebt als je partner. Ontkennen dat klasse bestaat is jezelf voor de gek houden.
edit:
Maar goed, het is meer een taboe geworden om er over te praten in Nederland.
Inderdaad, moest ik mijzelf als "beter" zien dan zou ik toch geen relatie willen aangaan met haar toch?quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:57 schreef Mastroianni het volgende:
[..]
Tuurlijk, dat is denk ik ook meer wat TS bedoelt en niet zozeer dat hij zichzelf als 'beter' ziet zoals een hoop mensen lijken te denken.
Waarschijnlijk zijn de ouders van TS ook niet zo bevooroordeeld, denk dat 't meer een idee is wat hij heeft. De meeste ouders willen uiteindelijk toch dat hun kinderen een lekker leventje hebben en als ze dan moeten kiezen tussen een leuke partner uit een lagere klasse (bij gebrek aan een beter woord) of een minder leuke partner uit dezelfde klasse is de keuze snel gemaakt toch?
[..]
Het is over het algemeen zo dat de braafste personen een beetje in het midden zitten qua "klasse" Dat is ook hetgene dat bijvoorbeeld de film Flodder zo prachtig laat zien. Eerst verafschuwen de hoogste en laagste klassen elkaar maar op dat feestje blijken ze eigenlijk best wat overeenkomsten te hebben. Buitensporig gedrag of excessen zijn iets dat vooral in de hoogste en laagste klassen voorkomt. Alleen uit het zich wat anders.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:20 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat ballerig omhooggevallen Nederland zo'n belabberde normen en waarden(kuch) heeft? Principes zijn niet klasse-gebonden... Opgroeien in een 'lagere klasse' staat nietgelijk aan opgroeien in een criminele sector, of dat je geen gezonde principes hebt en niet over etiquette of gevoel beschikt...
Klasse zoals hier bedoeld is iets waar je in geboren wordt. Je familie en leefomgeving waarin je opgevoed wordt. En die omgeving heeft zijn eigen cultuur en eigenschappen. Het is niet meer zo strikt zoals in de 19e eeuw maar het bestaat nog altijd. Het is overdreven politiek correct om te beweren dat het niet bestaat. De mensen in de schilderswijk zijn gewoon van een andere klasse dan de mensen uit Bloemendaal. En de Tokkies zijn van een andere klasse dan de familie Fentener van Vlissingen om een extreem voorbeeld te geven.quote:Over de taboe: als je het over het klassenstelsel zoals dat onder elite is doorgevoerd hebt dan heeft dat een vieze nasmaak, en terecht... Jezelf vanuit je achtergrond boven anderen stellen is kinderachtig en gaat nergens over, aardappelgebral waar k alleen vermakelijk om kan lachen... Als je al over bestaande klasse praat dan is dat per individu anders, en echte klasse is niet geerfdof gekocht, maar als respect gewonnen...
Dan zijn jouw ouders verzuurde in hokjes denkende stigmatiserende kutouders die geen zier geven om het geluk van hun kind. Zeg ze dat maar.quote:Op woensdag 25 juli 2007 15:29 schreef Little_Meanie het volgende:
[..]
Inderdaad, moest ik mijzelf als "beter" zien dan zou ik toch geen relatie willen aangaan met haar toch?![]()
En mij ouders zouden er niet echt om applaudiseren in mindere mate om financiële redenen maar omdat ze geen hogere studies gedaan heeft en andere achtergrond heeft en zo.
De grootste graaiers en criminelen zullen juist in de betere milieus te vinden zijn. De meeste mensen zijn niet rijk geworden met eerlijheid. Witte boorden criminelen hebben een groeter financiele impact op de maatschappij als diue straatschoffies.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:20 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat ballerig omhooggevallen Nederland zo'n belabberde normen en waarden
(kuch) heeft? Principes zijn niet klasse-gebonden... Opgroeien in een 'lagere klasse' staat niet
gelijk aan opgroeien in een criminele sector, of dat je geen gezonde principes hebt en niet over
etiquette of gevoel beschikt...
Welke ambities? Er zijn er enorm veel, en die ambities verschillen heel erg... Wordt je aangespoordquote:Op woensdag 25 juli 2007 15:33 schreef Hexagon het volgende:
Dat kan mensen in hun levenswijze beïnvloeden. Het zegt echter niet direct iets over hoe “goed” een persoon is. (Zo kan een persoon uit de laagste klasse een zeer nuttig iemand zijn en iemand uit de hoogste klasse een nietsnut) Echter heeft iemand uit een hogere klasse vaak wel een voorsprong doordat bijvoorbeeld ouders meer belang hechten aan ambities.
quote:Op woensdag 25 juli 2007 16:52 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
De grootste graaiers en criminelen zullen juist in de betere milieus te vinden zijn. De meeste mensen zijn niet rijk geworden met eerlijheid. Witte boorden criminelen hebben een groeter financiele impact op de maatschappij als diue straatschoffies.
Ach de witte boorden criminelen kosten misschien meer. Neemt niet weg dat de Q500 ook wat meer bijdraagt aan de samenleving. Zet het weer netjes recht.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:35 schreef Mastroianni het volgende:
[..]
![]()
Er zijn zoveel mensen op een eerlijke manier rijk geworden. Dat mensen met veel geld allemaal witte boorden criminelen zijn is iets dat mensen die niet zo rijk zijn geworden zichzelf blijkbaar voor moeten houden als excuus. Het meerendeel van wat er in de Q500 staat is gewoon verdiend door net even harder en slimmer te werken als een ander.
Ach iedere groep zet zich graag af tegen de andere. Daarin is geen enkele klasse heilig.quote:Op woensdag 25 juli 2007 17:48 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Welke ambities? Er zijn er enorm veel, en die ambities verschillen heel erg... Wordt je aangespoord
bepaalde soorten sport (per groep zie je weer verschillende sporten welke bij de zogenaamde
klasse horen), creativiteit, liefde, vriendschap, sociale omgang, geld, succes, scholing, geluk etc...
Vaak zijn mensen zich in een omgeving niet van het andere bewust, wat een tekortkoming is...
Een ver van mijn bed gevoel hebben is makkelijk, afgeven op een andere groep al helemaal... Een
bewust persoon kijkt hier doorheen, heeft geen masker nodig, en hoeft zich niet meer te voelen
dan een ander (wat grotendeels voortkomt uit een aangeleerd/aangepraat complex)...
Ik zeg niet dat het niet bestaat, het is gewoon lucht... Als puntje bij paaltje komt zijn we allemaal
mensen, en hebben allemaal emoties, gevoelens en behoeften...
Als iemand geleerd heeft wat over t algemeen echt belangrijk is om langdurig gelukkig te zijn, maken
heel veel dingen niet meer uit, en zeker klasse niet...
Er zijn zeker mensen die hard werkend rijk zijn geworden, mensen met skills om te netwerkenquote:Op woensdag 25 juli 2007 18:35 schreef Mastroianni het volgende:
![]()
Er zijn zoveel mensen op een eerlijke manier rijk geworden. Dat mensen met veel geld allemaal witte boorden criminelen zijn is iets dat mensen die niet zo rijk zijn geworden zichzelf blijkbaar voor moeten houden als excuus. Het meerendeel van wat er in de Q500 staat is gewoon verdiend door net even harder en slimmer te werken als een ander.
Zoals?quote:Op woensdag 25 juli 2007 19:21 schreef draaijer het volgende:
[..]
Helaas. Klasse heeft over het algemeen met normen en waarden te maken. Confronterend?
Tuurlijk zijn we allemaal mensen. Maar onze normen en waarden verschillen nou eenmaal. En dat is helemaal geen slecht punt natuurlijk.quote:Op woensdag 25 juli 2007 17:48 schreef B-FliP het volgende:
[..]
...
Ik zeg niet dat het niet bestaat, het is gewoon lucht... Als puntje bij paaltje komt zijn we allemaal
mensen, en hebben allemaal emoties, gevoelens en behoeften...
quote:Als iemand geleerd heeft wat over t algemeen echt belangrijk is om langdurig gelukkig te zijn, maken
heel veel dingen niet meer uit, en zeker klasse niet...
Meestal gaat er wel een van de twee dood he in die films? In sommige zelfs allebei.quote:Op donderdag 26 juli 2007 00:10 schreef katerwater het volgende:
Hoeveel liefdesverhalen/films zijn er al niet gemaakt rond dit thema?
stoere jongen-rijk meisje enzo jeweet
quote:Op woensdag 25 juli 2007 15:29 schreef Little_Meanie het volgende:
[..]
Inderdaad, moest ik mijzelf als "beter" zien dan zou ik toch geen relatie willen aangaan met haar toch?![]()
En mij ouders zouden er niet echt om applaudiseren in mindere mate om financiële redenen maar omdat ze geen hogere studies gedaan heeft en andere achtergrond heeft en zo.
quote:Op maandag 13 november 2006 22:27 schreef Little_Meanie het volgende:
die zwarten moeten maar weer es bananen gaan plukken, het is genoeg geweest
En jij wil over klasse pratenquote:Op zondag 13 augustus 2006 15:15 schreef Little_Meanie het volgende:
beide zorgen voor onrust en stinken, meer moet je niet weten
Lees vooral de rest van z'n postings her en der op het forumquote:
kom kom, heb jij nu nooit eens zo gereageerd?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:06 schreef gelly het volgende:
Natuurlijk, maar om bij voorbaat te zeggen "dat gaat niet werken omdat we uit een ander milieu komen" ... Je hebt toch geen relatie met je schoonouders ?
arm staat niet gelijk aan tokkiegedragquote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:18 schreef milagro het volgende:
[..]
kom kom, heb jij nu nooit eens zo gereageerd?
zou jij niet zo reageren als jouw zusje /dochtertje/beste vriendin zegt razend verliefd te zijn op een of ander tokkie?
het is gewoon een eerste reactie, meestal uit eigen ervaring of ja, omdat we állemaal wel eens de neiging hebben om over 1 kam te scheren, zelfs jij
natuurlijk kan het werken, maar men heeft nu eenmaal de neiging om niet de uitzonderingen als voorbeeld te nemen, maar de regel, en de regel is helaas toch vaak dat mensen uit een bepaald milieu een inherente geestelijke bagage meebrengen, en dat als de eerste verliefdheid over is, je merkt dat je bij die persoon je ei totaal niet kwijt kan, en hij/zij niet bij jou.
en mensen willen je dan, zo zijn mensen, voor die teleurstelling behoeden.
en mensen hebben (gelukkig maar ) ook weer de neiging om alle adviezen van derden in de wind te slaan en toch te kiezen voor wat ze willen/voelen, al was het maar om het tegendeel te bewijzen (pubers hebben daar een handje van).
ik kan me best indenken dat ouders een hart vasthouden als dochterlief met een Haagse tokkie inclusief matje en kruisje aan zijn oor en grote schakelarmband en bijpassend accent thuiskomt
en hoe je het ook wendt of keert, die gasten zie je toch wat vaker in bepaalde milieus.... persoonlijk moet ik er net zo hard niet aan denken dat mijn dochter, had ik die gehad, met een Aerdenhoutse bal thuis zou komen.... het werkt dus beide kanten op, bepaalde milieus hebben zo hun bepaalde gedragingen, en het is niet zo raar dat je a priori dan al bepaalde 'bezwaren' (bezorgdheid) hebt in deze.
nee, een rijk niet gelijk aan kakkerige poeha.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:41 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
arm staat niet gelijk aan tokkiegedrag![]()
Meestal geld dat ook andersomquote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:41 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
arm staat niet gelijk aan tokkiegedrag![]()
we hebben het dan ook niet over arm en rijk, maar over milieu.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Meestal geld dat ook andersom
Mensen die arm zijn maar zich fatsoenlijk gedragen behoren ook tot een hogere klasse dan de Tokkies
Ja dat is ook weer zoquote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:32 schreef milagro het volgende:
[..]
we hebben het dan ook niet over arm en rijk, maar over milieu.
en dat mensen uit lagere sociale klasse vaak minder te makken hebben, is een feit, maar dát is niet de issue
trouwens, genoeg Tokkies met poen, hoor![]()
meestal cash , opgevouwen stapeltjes in de binnenzak
"ja, ik zit in de handel"
Hahahaja, heel herkenbaar. Maar niet wat je schrijft dat kinderen van hun ouders niet met mij om mochten gaan. Eerder dat ik met de meesten gewoon niet op 1 lijn zat, omdat het voor de meesten zo'n vanzelfsprekendheid was dat je natuurlijk die dure harp krijgt van je ouders omdat dat goed is voor je ontwikkeling, en dat ze je schoolreis naar Rome betalen omdat dat goed is voor je ontwikkeling, en je jaartje naar een Amerikaanse middelbare school, omdat dat goed is voor je ontwikkeling. En dat je natuurlijk meteen zodra de nieuwe Mexx-collectie uitkomt gaat shoppen. En minstens drie keer per jaar op vakantie gaat.quote:Op donderdag 26 juli 2007 10:44 schreef motorbloempje het volgende:
Zelf ben ik opgegroeid in de 'arbeidersklasse': mn pa is postbode, mn ma administratief medewerker en we woonden in een sociale huurwoning. Zelf woon ik nu ook in een sociale huurwoning
Maar, ik bleek hersenen te hebben ofzo, dus mocht ik naar het gymnasium. Dus ik naar een categoriaal gymnasium met allemaal mensen daar uit die 'hogere klasse': rijk, geld van paps en mams, paps directeur van de shell, weetikveel allemaal wat, kasten van huizen, dure vakanties.
tja. mij maakt komaf in principe niets uit, maar mijn eigen ervaring is, dat komaf toch nogal eens problemen geeft, ook al hield je zelf dapper vol van nietquote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dat is ook weer zo
De gemiddelde vinkenslag wietboer hoeft idd niet op prijskaartjes te letten maar hoort toch bij zo ongeveer het allerlaagste.
Maar dat is weer zo'n zelfde uitzondering![]()
Ahum. Zoiets heb je dus niet altijd door op de middelbare school. Ik niet in elk geval. Al mijn vrienden waren van goede afkomst, en één jongen in mijn vriendengroep hield zich altijd afzijdig. Achteraf bleek dat hij uit een arbeidersgezin kwam, en dat hij zich daarvoor schaamde tegenover ons. Maar hij moest echt hard werken (krantenwijk, supermarkt, dat soort ongein) om te kunnen stappen, terwijl wij allemaal geld toegestopt kregen van pa en ma.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:04 schreef thaleia het volgende:
Er werd niemand verboden met mij om te gaan, maar ik heb me zelf erg afzijdig gehouden, omdat ik een 'buitenbeentje'-gevoel had. Lag ook aan mijn eigen geslotenheid hoor.
Veel mensen wel.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:04 schreef thaleia het volgende:
Je bent toch niet in alles afhankelijk van je partner?
Nou ja, nouveau riche is er ook genoeg.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 11:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dat is ook weer zo
De gemiddelde vinkenslag wietboer hoeft idd niet op prijskaartjes te letten maar hoort toch bij zo ongeveer het allerlaagste.
Maar dat is weer zo'n zelfde uitzondering![]()
volgens mij woont TS in Brazilië, waar het verschil tussen arm en rijk extreem groot isquote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:19 schreef katerwater het volgende:
Het verschil tussen rijk en arm is in het westen niet groot genoeg om er een issue van te maken, me dunkt.
Als je natuurlijk in een mooie villa woont met eigen zwembad, en je vriendin is dakloos en loopt in lompen, wordt het natuurlijk geweldig moeilijk om puur op liefde samen te blijven. Maar het is niet onmogelijk natuurlijk.
idd, en waar huidskleur ook nog eens meespeelt volgens mij , hoe lichter de huid, hoe meer ' aanzien'.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:38 schreef Torio het volgende:
[..]
volgens mij woont TS in Brazilië, waar het verschil tussen arm en rijk extreem groot is
ja daar heb je helemaal gelijk in. dat 'colourism' zie je zowat in elk zuid amerikaans land, maar ook in bijv. indiaquote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:12 schreef milagro het volgende:
[..]
idd, en waar huidskleur ook nog eens meespeelt volgens mij , hoe lichter de huid, hoe meer ' aanzien'.
dat zie je in Dom. Republiek ook nog steeds, hoe meer spaans bloed (hoe lichter de huid), hoe meer status.
In latijns-amerika valt het qua huidkleur nog mee, hoor. De verschillen zijn er, maar iedereen leeft er door elkaar. In peru zat ik in de klas met chinezen, japanners, blanken, mestizo's en spaanse afstammelingen (de meesten waren overigens mixen van opgesomde).quote:Op vrijdag 27 juli 2007 14:12 schreef milagro het volgende:
[..]
idd, en waar huidskleur ook nog eens meespeelt volgens mij , hoe lichter de huid, hoe meer ' aanzien'.
dat zie je in Dom. Republiek ook nog steeds, hoe meer spaans bloed (hoe lichter de huid), hoe meer status.
in Brazilie speelt het iig wel degelijk, net als in DomRep, en ook daar leeft iedereen door elkaar, maar Haitiaanse gastarbeiders worden met de nek aangekeken en in feite eigenlijk behandeld als slaven zowat, en hoe donkerder je bent, hoe meer je op hen lijkt en dat wil je toch niet, zo denkt menquote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:15 schreef katerwater het volgende:
[..]
In latijns-amerika valt het qua huidkleur nog mee, hoor. De verschillen zijn er, maar iedereen leeft er door elkaar. In peru zat ik in de klas met chinezen, japanners, blanken, mestizo's en spaanse afstammelingen (de meesten waren overigens mixen van opgesomde).
De helft van wat je zegt geeft ook het verschil aan tussen 2 types. He's a guy..quote:Op maandag 23 juli 2007 20:08 schreef Burdie het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |