Het zal weer verkeerd vallen, maar misschien omdat uit onderzoek gebleken is dat de minder opgeleide mensen voor flesvoeding iezen?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:09 schreef mane het volgende:
Volgens mij is er genoeg voorlichting voor vrouwen die graag voorgelicht willen worden hierover. Je kan mij toch niet wijsmaken dat in een land als NL niet genoeg informatie is te vinden voor de vrouwen die dat willen?
Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de vrouw zelf. Op welke info zij zich baseert en wat voor haar daarbij dan doorslaggevend is, hoe en in welke mate zij zich erin wil verdiepen enz. Het klinkt allemaal zo opvoedachtig. Alsof niet de kinderen, maar de vrouwen opgevoed moeten worden, alsof het een soort missie is. Zendingswerk. Etc. En dat roept al snel associaties op met paternalisme.
Mijn moeder heeft ook wel eens verteld dat toen ik baby was, fv helemaal de standaard was. BV werd maar als moeilijk doen om niks gezien. Men zag fv als compleet gelijkwaardige vervanging ofzo. Pas later is de wetenschap met alle onderzoeken, cijfers en resultaten gekomen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:14 schreef poemojn het volgende:
Waarschijnlijk is die cultuur daardoor nu anders dan toen je zelf baby's had Milagro?
Toen de vk mij vroeg wat voor voeding ik ging geven en ik BV antwoordde, kreeg ik dus echt niks, nada, noppes aan info/voorlichting. Het werd genoteerd en niks over gezegd.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:09 schreef mane het volgende:
Volgens mij is er genoeg voorlichting voor vrouwen die graag voorgelicht willen worden hierover. Je kan mij toch niet wijsmaken dat in een land als NL niet genoeg informatie is te vinden voor de vrouwen die dat willen?
Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de vrouw zelf. Op welke info zij zich baseert en wat voor haar daarbij dan doorslaggevend is, hoe en in welke mate zij zich erin wil verdiepen enz. Het klinkt allemaal zo opvoedachtig. Alsof niet de kinderen, maar de vrouwen opgevoed moeten worden, alsof het een soort missie is. Zendingswerk. Etc. En dat roept al snel associaties op met paternalisme.
Het blijkt alleen dat heel veel vrouwen de eerste de beste informatie klakkeloos slikken. En er blijken dus hele veel verkeerde aannames gemaakt te worden door vrouwen mbt borstvoeding. Op een forum als fok, kan je in een topic over borstvoeding notabene natuurlijk verwachten dat men borstvoeding prefereert boven flesvoeding EN dat ze eventuele verkeerde aannames en argumenten weerleggen met de nu bekende feiten nietwaar.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:09 schreef mane het volgende:
Ik heb nooit info gekregen over flesvoeding. Er werd alleen gezegd "kijk maar op de verpakking". Pas toen de kraamhulp arriveerde kregen we de nodige uitleg. Ik heb zelfs tijdens mijn zwangerschap Nutricia gebeld voor info en toen werd me doodleuk verteld dat ze dat wel wilden, maar niet mochten geven. Ik kon alleen folders krijgen voor flesvoeding na 6 maanden.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:17 schreef E.T. het volgende:
[..]
Toen de vk mij vroeg wat voor voeding ik ging geven en ik BV antwoordde, kreeg ik dus echt niks, nada, noppes aan info/voorlichting. Het werd genoteerd en niks over gezegd.
Bij iemand die FV aangeeft wordt er wel verteld hoe en wat; welke voeding, hypo-allergeen of niet, flessen/spenen..
Al had de vk maar foldertjes uitgedeeld van de WHO, of VBN of aangegeven dat er BV-voorlichtingsavonden in het zkh zijn of whatever...
Om de juiste info over BV te verkrijgen moet je doorgaans heel veel meer moeite doen dan info over FV
Maar dan is het ook wel logisch dat sommige mensen daar een beetje 'jeuk' van krijgen. Ik vind het persoonlijkheid vervelend wanneer een overheid mij wil voorschrijven hoe ik zou moeten leven, omdat zij zogenaamd weten wat het beste voor me is.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:14 schreef poemojn het volgende:
Het is ook een missie, van de overheid, wHO enz, gewoon omdat voor een individueel kind het verschil niet zo groot is, maar voor een hele bevolking wel.
Ohooooooh, ik wist niet zo snel wat je bedoelde, sorry hoor.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:42 schreef yvonne het volgende:
[..]
Neeheeeeee, over "het kind gaat altijd voor"
OMG heb ik mijn kind dan voor niets vergiftigd met NEPvoeding?!quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:39 schreef milagro het volgende:
[..]
je schijnt die juist te krijgen van KV, Vivi, you are doooooooooomed, over een tijdje moet je ze oprollen om ze in je bh te krijgen, en gezien jouw cup mega, zul je zelf niet het beginnetje kunnen maken, of je moet hele lange armen hebben
bij Prenatal zijn er handige oprollers te krijgen, die liggen naast de speentjes en flesjes
Maar wat wil je daar achteraf nog mee bereiken dan? Die moeder kan er niks meer aan veranderen, al zou ze willen, en het enige dat je in mijn ogen nog kan bereiken is dat iemand zich rot voelt. En dan?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:34 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Te weinig melk, niet voedzaam genoeg,... zijn bv redenen die zoals Jarno al zei maar bij 1 of 2% voorkomen.
Dus eigenlijk kloppen ze niet toch?
Oh, ik verwacht helemaal niets. Ik heb het ook helemaal niet over specifieke topics/users hier. Ik volg dat helemaal niet. Ik kwam alleen in dit topic omdat ik dacht dat er weer een rel was.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:17 schreef Swetsenegger het volgende:
Het blijkt alleen dat heel veel vrouwen de eerste de beste informatie klakkeloos slikken. En er blijken dus hele veel verkeerde aannames gemaakt te worden door vrouwen mbt borstvoeding. Op een forum als fok, kan je in een topic over borstvoeding notabene natuurlijk verwachten dat men borstvoeding prefereert boven flesvoeding EN dat ze eventuele verkeerde aannames en argumenten weerleggen met de nu bekende feiten nietwaar.
Ik heb juist weer allemaal bv info meegekregen en niks over fv.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:17 schreef E.T. het volgende:
[..]
Toen de vk mij vroeg wat voor voeding ik ging geven en ik BV antwoordde, kreeg ik dus echt niks, nada, noppes aan info/voorlichting. Het werd genoteerd en niks over gezegd.
Bij iemand die FV aangeeft wordt er wel verteld hoe en wat; welke voeding, hypo-allergeen of niet, flessen/spenen..
Al had de vk maar foldertjes uitgedeeld van de WHO, of VBN of aangegeven dat er BV-voorlichtingsavonden in het zkh zijn of whatever...
Om de juiste info over BV te verkrijgen moet je doorgaans heel veel meer moeite doen dan info over FV
Dat is bij ons dus ook gebeurd helaas.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:49 schreef poemojn het volgende:
Daar is bij jouw zus dan iets fout gegaan. Bij mij was dat juist andersom; ik wilde bv geven, de verpleegster zei dat ze me 's nachts wakker zou maken maar deed dat niet omdat ze me wilde laten slapen. Kind kreeg dus flesvoeding terwijl de afspraak anders was
Gek dat die ervaringen zo verschillend kunnen zijn hè?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 13:49 schreef poemojn het volgende:
Verder wordt het ziekenhuis nu waarschijnlijk ook financieel afgerekend op het percentage vrouwen dat borstvoeding geeft. Geldt voor kraamverzorgsters vaak ook (kraamzorgbureaus met borstvoedingscertificaat krijgen vaak een hogere uurprijs van verzekeraars).
Hum, ik vraag het netjes, krijg antwoord, verontschuldig me voor iets wat ik niet wist. Het valt voor mij in de categorie nieuwsgierigheid, net zoals ik nieuwsgierig zou zijn naar waarom iemand voor (ik noem maar), een onderwaterbevalling kiest.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:48 schreef yvonne het volgende:
Ik vind het echt kut dat de BV-Maffia weer genoemd wordt, dat is toch de insteek van de postende dames niet? iig niet de mijne.
Ik ben op zoek gegaan naar een post van recent die me opviel, en dat was in dit topic:
Flesvoeding kraanwater of bronwater? daarbij had ik echt even "auch"
Let wel, de post, niet de user
Ik praat niets recht ik geef alleen aan blij te zijn met MIJN gemaakte keuze, die ik ook niet meer ga verantwoorden aan anderen want begrijpen doen ze je toch niet ook al leg ik het voor mijn gevoel duidelijk genoeg uit, of moet ik redenen gaan verzinnen?quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:54 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ook bij mijn 2e kindje heb ik geen seconde getwijfeld of ik bv zou gaan geven, ondanks opnieuw zwangerschapsjeuk. Het is maar hoe graag je iets wilt, denk ik.
Op het gevaar af dat ik je nu weer onbedoeld tegen de haren in strijk... Ik bedoel dit echt niet rot, maar ik krijg bij jouw posts een beetje het gevoel dat je alle redenen die je kunt vinden aangrijpt om voor jezelf (of anderen?) recht te praten dat je geen borstvoeding geeft... Waarom? Spijt het je zo dat het niet kan vanwege de medicatie? >>> Nogmaals: dit is geenszins cynisch bedoeld of wat dan ook, maar een serieuze vraag. Ik vind je namelijk iedere keer zo fel als het om dit onderwerp gaat. (Hoewel ik zoals gezegd meer bespeur bij flesvoedenden, dus misschien onderschat ik hoe je dat 'verdedigen' moet?)
Jammer dat je dat verwacht.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:10 schreef Brighteyes het volgende:
Overigens... en dat wil ik wel nog even heel graag kwijt, ik zie hier ook meiden reageren die ik onder de die-hards van de bv schaar (nav reacties en posts in het bv topic) en die ik hier in dit topic nog niet half zo fanatiek zie reageren als ik op basis van hun posts daar had verwacht!Dat sterkt me dan weer in de gedachte dat de maffia mss toch niet zo heel wijd verbreid is als ik dacht.
Je bent géén heldin als je kauwend op je zakdoek je kind blijft voeden. Je doet jezelf ontzettend te kort om er zo mee door te gaan. Je moet de juiste hulp zoeken als je wil blijven voeden. Juist door dit soort dingen te posten hou je die mythe's in stand, zoals bijvoorbeeldquote:Op vrijdag 27 juli 2007 12:01 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nou weet je, ik lees regelmatig mee in het bv topic en ik vind het echt fantastisch, de dingen die men daar doet om het toch maar te laten slagen omdat ze dat zo heel graag willen. Maar ik heb 1 keer een verhaal gelezen van iemand die kauwend op een zakdoek om de pijn te kunnen doorstaan zat te voeden. De algemene reacties daarop waren 'wat goed van je!', 'heldin' etc. etc. En dan denk ik persoonlijk 'Heldin? Knettergek in mijn ogen!' Mij zou het dat soort lijden echt niet waard zijn. Maar ik kan dat dus ook heel makkelijk zeggen omdat ik bv nou eenmaal niet het hoogste goed vind.
Ik deed dit topic ook niet open om jou een plezier te doen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:19 schreef nebelung het volgende:
[..]
B_M heeft mij echt geen plezier gedaan met dit topic te openen. Als zij zo aandacht wenst voor borstvoeding, door anderen belachelijk te maken, dan doet ze het wat mij betreft volkomen fout.
Ja, maar dat is dan dus de slechte wantrouwende BE in mij.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:19 schreef nebelung het volgende:
Jammer dat je dat verwacht.
Oh, maar deze user postte ook niet om complimentjes te krijgen, zij wilde op dat moment echt graag advies van hoe of wat.quote:Je bent géén heldin als je kauwend op je zakdoek je kind blijft voeden. Je doet jezelf ontzettend te kort om er zo mee door te gaan. Je moet de juiste hulp zoeken als je wil blijven voeden. Juist door dit soort dingen te posten hou je die mythe's in stand, zoals bijvoorbeeld
- de mythe dat borstvoedende vrouwen zichzelf heldinnen vinden en dus enge freaks zijn die in een andere wereld leven, een wereld van 'je gaat door tot bloedens toe' en 'alles voor je kind' (alleen al jouw post dat meiden uit het bv-topic toch normaal kunnen reageren, houdt al in dat je denkt dat ze anders zijn). Dat is heel wat anders dan iemand die met bepaalde tegenslagen toch doorgaat met voeden, maar daar wel op een normale manier hulp voor zoekt. Die mag je best aanmoedigen. Maar het zijn wel 2 verschillende dingen. Die aanmoediging is wat mij betreft hetzelfde als een aanmoediging aan een moeder met een slecht slapend kind.
- de mythe dat borstvoeding dus heel naar en akelig is en pijn hoort te doen.
Kortom, zo'n post en aanmoedigingen daarop zijn niet best en ook daar doe je jezelf en anderen ook geen plezier mee.
Tuurlijk, daarom ben ik daar ook heel rap mee gestopt.quote:Natuurlijk heb jij recht om niet je ' waarom' te vertellen. Eerlijk gezegd snapte ik ook niet waarom je het deed. Mijns inziens was het daar juist om te doen, om je voor het blok te zetten. En dat hoef jij nooit. Keuze van voeding blijft voor de ouders, altijd en je hebt je niet te hoeven verantwoorden, noch te verdedigen.
Natuurlijk kun je niemand 'verplichten' een keuze te onderbouwen. Maar denk juist dat een vrouw die haar keuze wél goed kan onderbouwen, ook heel goed heeft nagedacht over die keuze! Als iemand tegen mij zegt 'daarom', bij wat voor vraag dan ook, denk ik meteen: ja, dát is snugger, je dóet maar wat.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:19 schreef nebelung het volgende:
Natuurlijk heb jij recht om niet je ' waarom' te vertellen. Eerlijk gezegd snapte ik ook niet waarom je het deed. Mijns inziens was het daar juist om te doen, om je voor het blok te zetten. En dat hoef jij nooit. Keuze van voeding blijft voor de ouders, altijd en je hebt je niet te hoeven verantwoorden, noch te verdedigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |