Hoi hoi,
onder het motto "als ik het hier opschrijf ben ik er misschien vanaf" post ik hier mijn berichtje. Het gaat om het volgende:
Ik werk in een winkel en gister was er een aardige, leuke, gezellige, leuk uitziende klant in de winkel. Door toeval was ik aanspreekbaar op dat moment en heb haar keurig geholpen met al haar vragen en haar verkocht wat ze wilde. Normaal gesproken neemt zo'n verkoop niet meer dan een half uurtje in beslag maar deze dame wist het te rekken tot ruim een uur (of langer ik heb de tijd niet in de gaten gehouden). Op een gegeven moment was het verkoopgesprek nogal persoonlijk geworden (ze vroeg zich af wat voor studie ik had gedaan, waar en wat ik van plan was met mijn toekomst) en ivm de verkoop vroeg ik ook wat persoonlijke dingen van haar (waar ze het product voor gebruikt, wat voor studie ze deed enz. puur zakelijke intresse). Nu weet ik van mezelf dat ik geen fotomodel ben en ik beeld me ook zeker niet in dat ik elke vrouw zomaar om me vingers kan winden dus op dat moment was ik nog nergens van uit gegaan maar naarmate het gesprek voorderde kreeg ik steeds meer het gevoel dat ze meer aan het fleurten was met me dan nog werkelijk iets wilde weten over het product. Aan het eind wilde ze nog iets weten en daarvoor moest ik achter de balie vandaan komen, op de plek waar ik de uitleg gaf kwam ze redelijk (niet op me lip) dichtbij staan wat me echt begon op te vallen. Na de uitleg was het gesprek echt afgelopen en werd het tijd voor haar om de winkel te verlaten maar niet zonder mij tot 3x toe vaarwel, tot ziens, prettig weekend en alle andere woorden die je kan zeggen tijdens een afscheid. Waarna meerdere collega's gelijk op me doken van "zooo, lukt het fleurten een beetje..."
Op het moment dat ze in de winkel was kon ik niks anders doen dan professioneel en zakelijk blijven al was het maar om de reden dat er 2 hoge pieten van het hoofdkantoor in de winkel waren en me chef ook gewoon rond liep (alhoewel hij het niet zo erg had gevonden als ik wellicht wat persoonlijker contact had gelegd). Nu werk ik al flink wat jaren in een winkel en ben wel vaker leuke klanten tegen gekomen maar ben altijd zakelijk gebleven en nooit contact geprobeerd te leggen buiten het werk om. Als ik echt zou willen dan kan ik via het klanten bestand haar 06 nummer achterhalen en/of haar email/msn adres, deze heeft ze me zelf gegeven op het moment dat ik haar persoonsgegevens aan het invullen was maar dat is iets wat ik nooit of te nimmer zou doen.
Wat ik wel er bij wil vertellen is dat de dame niet uit nederland komt (het is een buitenlandse student) en ze sprak bijna geen Nederlands. Nu weet ik van me stage (ik heb in een engelstalig bedrijf gewerkt) dat ze zich soms buitengesloten voelen omdat ze niet zo makkelijk iemand kunnen aanspreken en simpel weg omdat bijna al hun vrienden in het buitenland wonen. Ik geef dus eerlijk toe dat ik me ook volledig kan vergissen in haar gedrag en dat ze slechts vriendelijk wilde zijn.
Omdat ze een opvallende buitenlandse naam heeft en ze toch wel een herrinering heeft achter gelaten kon ik het simpel weg niet laten om haar op hyves (kom er nooit maar goed) op te sporen, en binnen 10 minuten had ik haar profiel gevonden maar nu komt dus de grote vraag.... Zal ik contact leggen of niet?
Als ik haar tijdens het stappen zou zijn tegen gekomen had ik zeker wel een poging gedaan om contact te leggen en zou ik zeker wel proberen om meer te halen dan alleen een hoi en doei. Aan de andere kant kan ik haar ook compleet verkeerd hebben begrepen, heeft ze een vriend of weet ik wat wel niet en dient ze wellicht zelfs een klacht in en dat is wel het laatste wat ik zou willen.
De grote vraag is dus: Moet ik wel of geen contact leggen met een absoluut hele leuke dame met de kans op flinke problemen op me werk of blijf ik professioneel en stop ik mijn persoonlijke emoties weg. Natuurlijk is de derde optie om af te wachten en te kijken of ze terugkomt en wellicht een nieuwe poging doet, het kan natuurlijk ook zijn dat ik haar door mijn toch behoorlijke zakelijke houding juist het gevoel heb gegeven dat ik geen intresse heb/had en dat ze niet meer terug komt.
Misschien doe ik helemaal niks met jullie raad en misschien ook wel maar ik wilde dit toch van me afschrijven omdat ik erg in dubio zit, alvast bedankt voor jullie tijd en het lezen van mijn verhaal
Domo Arigato!