Merci, nu nog even mijn fotografiekunst verbeterenquote:Op maandag 24 augustus 2009 14:05 schreef qltel het volgende:
[..]
Ziet er goed uit. Mooie weckpotten.
Dat heeft vrijwel elke supermarkt bij jou in de buurt. Ik haal het meestal bij Kaufland of Real, maar ik heb het ook bij de Edeka hier gezien.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:43 schreef z80 het volgende:
even hier op inhaken.
waar koop ik de geleisuiker die ik nodig hebvoor jam?
in mijn geval niet voor pruimen jam maar voor peren jam.
maar om daar nu een nieuw topic voor te openen vind een beetje ver gaan.
Gewoon bij de supermarkt. Van Gilse heeft het en je vindt het in het vak tussen de basterdsuiker en de kristalsuiker.quote:Op maandag 24 augustus 2009 20:43 schreef z80 het volgende:
even hier op inhaken.
waar koop ik de geleisuiker die ik nodig hebvoor jam?
in mijn geval niet voor pruimen jam maar voor peren jam.
maar om daar nu een nieuw topic voor te openen vind een beetje ver gaan.
Denk het niet, want je kan toch ook een paar pruimen eten, zonder dat je daar vreselijk van naar de wc moet? En een boterham met pruimenjam is denk ik vergelijkbaar met een paar pruimen eten.quote:Op maandag 24 augustus 2009 22:47 schreef TLC het volgende:
Moet je van pruimenjam niet ontzettend naar de wc ?
Als je er nog meer wil, ik heb er hier nog 2 bomen vol van staan..quote:Op woensdag 26 augustus 2009 20:30 schreef z80 het volgende:
net 2 emmers met peren van de boom gehaald.
heeft iemand een idee hoeveel jam een kilo schonen peren opleverd (in liters)
dan weet ik hoeveel potjes ik moet schoonmaken.
Even voor je gekeken naar perenjam recept in boek dat ik vandaag uit bieb gehaald heb:quote:Op woensdag 26 augustus 2009 20:30 schreef z80 het volgende:
net 2 emmers met peren van de boom gehaald.
heeft iemand een idee hoeveel jam een kilo schonen peren opleverd (in liters)
dan weet ik hoeveel potjes ik moet schoonmaken.
Tja dat snap ik, maar ik eet véél jam en ik heb geen ruimte om 200 potten neer te zetten voor een jaar, dus wil ik in de winter ook jam kunnen eten. En rood fruit vind ik, mits rijp, erg lekker. Appeljam, perenjam en banaanjam zijn ook wel lekker, maar het kan niet tippen aan aardbeien of kersen vind ik. En laat dat nu net niet vers te krijgen zijn in de winter.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik snap TS niet helemaal, ja je kan diepvriesfruit gebruiken, maar het hele idee van jam maken is dat je fruit koopt als je het bij wijze van spreken cadeau krijgt op de markt en daar dan jam van maakt zodat je het hele jaar van dat fruit kan genieten.
En ja je kan cacao door je jam doen, maar waarom zou je?
Toen ik eens op het huis van iemand paste met een flinke moestuin en niet voldoende aarbeien had voor meer dan 2 potten, net als rode bessen, zwarte bessen, kersen, frambozen en bramen heb ik alles in één pan gegooid samen met de overrijpe perzikken en bananen uit de fruitmand. Resultaat waren en pot of 25 heerlijke mengjam waar ik veel vrienden mee plezierde.
Bakbestendige zoetstof? In je zelfgemaaakte jam? Gatverdamme.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:34 schreef 08gnoT. het volgende:
Nee, het was alleen meloen, marmello en bakbestendige zoetstof. Het rook niet echt bedorven zuur, meer als verhitte ananas... maar dan wat stinkender. Misschien lag het gewoon aan de vrucht zelf dan, want die was al erg droog en taai.
jummie, zelfgemaakt turks fruit?quote:Op zondag 1 november 2009 20:17 schreef lemonlime het volgende:
Ik ben nu kweeperengelei aan het maken. Echt heel tof om die lichte, zalmkleurige puree te zien veranderen in een felrode pasta. Het is ook eigenlijk geen gelei maar veel stijver dan dat.
recept
Een deel ervan wel, maar met kaas lijkt me nog lekkerder eigenlijk. Het is echt best zoet, ook al heb ik 1/3 van de suiker weggelaten.quote:Op zondag 1 november 2009 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
jummie, zelfgemaakt turks fruit?
![]()
![]()
Als het echt gist is er weinig meer mee te doen voor zover ik weet. Jam gist alleen als de potten niet schoon genoeg waren, het fruit rotte plekjes had en/of als de temperatuur van de jam te laag was. Volgens mijn jamboek is herstel niet mogelijk.quote:Op maandag 2 november 2009 06:49 schreef sigme het volgende:
Ik heb een partij bramenjam gemaakt deze zomer (met een beetje appel), die nu toch wat lijkt te gaan gisten.
Weet iemand een oplossing? D'r zat genoeg suiker door (1:1).
Ik overweeg alle potten leeg te gooien in een pan, opnieuw opkoken, terugdoen in (schone) potten. Zou dat helpen? Moet er misschien extra suiker door? En/of extra zuur?
Da's schimmel, dat wil prima. Gistende jam is wat andersquote:Op maandag 9 november 2009 22:56 schreef lionessa het volgende:
Mijn schoonvader schept de plekken er gewoon uit, kookt het opnieuw door en doet het in schone potten.
Hij leeft nog steeds.
2 weken geleden abrikozenjam met vanille gemaakt. Eens kijken wat de markt ons morgen weer brengt. En eind augustus natuurlijk niet vergeten om vlierbessen te plukken.quote:Op donderdag 26 juli 2012 21:46 schreef CafeRoker het volgende:
Kick!
Het wordt weer jamtijd!
Meestal maak ik het met bessen, bramen en dat soort spul, maar vandaag had ik een lading overrijpe perziken. Die staan nu dus te borrelen
borrelen, borrelen.. tot m'n schaamte moet ik bekennen dat het aardig overgekookt is omdat ik wat anders was gaan doen, maar het is weer onder controle
Zijn er nog meer mensen op dit moment met wilde jamplannen?
JungleJamquote:Op zaterdag 4 augustus 2012 10:54 schreef dr.Bellows het volgende:
He een jam-topic! Ik volg ook. Dit jaar hebben we de eerste echte opbrengst van ons dakterras; frambozen, rode bessen en kersen. Van vrouwlief ook een leuk boekje gekregen over het zelf maken van vruchten- en kruidendrankjes en -wijn, dus ik eens lekker experimenteren![]()
Iemand nog interessante combinaties voor jamrecepten?
Net gedaan, een hoop nectarines en peren, een mango, een paar overgebleven druiven en tot slot twee verdwaalde tomaten. Ik ben benieuwd hoe het straks uit het potje is, vanuit de pan smaakte het nogal mierzoet.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 10:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
JungleJam
Neem alle fruit die in de fruitschaal ligt, bananen, manderijnen, perzikken, pruimen, etc en maak daar een mengjam van. Iedere keer anders, verrassend lekker
Je zou er een soort marmelade van kunnen maken.quote:Op maandag 6 augustus 2012 20:25 schreef Dinus het volgende:
Oh leuk, we zijn er nog, ik zat net even te lezen in het topic uit 2006
Afgelopen week heb ik jam gemaakt van kruisbessen, erg lekker!
De velletjes zijn een beetje zuur, maar ik heb het hele zooitje tijdens het koken even geblenderd, heerlijke jam geworden.
Kruisbessen bevatten ook genoeg pectine, ik heb gewone suiker gebruikt.
Ik heb ook mineola's liggen, lijkt me ook een leuk jamprojectje, heeft iemand dat wel eens gedaan?
Ziet er heel goed uit!!quote:Op maandag 24 augustus 2009 13:53 schreef Ienepien het volgende:
Het resultaat: bijna 2 liter overheerlijke jam!
[ afbeelding ]
Omdat marmelade jam van citrusvruchten isquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 11:49 schreef Dinus het volgende:
Waarom denk je dan aan marmelade en niet gewoon jam? Ik kan van Sinaasappels ook alleen maar die van Chivers vinden, en die vinden mijn kinderen bv helemaal niet lekker, die willen gewoon lekker zoet en fruitig.
Met Xenos-potjes heb ik telkens problemen. Ze sluiten vaak niet lekker waardoor de jam gaat schimmelen. Ik zweer op gewone schroefdekselpotjes, nooit problemen mee gehad en ook nog eens gratisquote:Op dinsdag 7 augustus 2012 12:13 schreef -mandy- het volgende:
[..]
Ziet er heel goed uit!!
Die potjes van xenos ga ik ook maar eens halen dit weekend. Ik kreeg altijd veel jampotjes, maar door een scheiding en verhuizing heb ik ze weggegooid. Tijd voor een nieuw begin!
quote:Op maandag 24 augustus 2009 13:53 schreef Ienepien het volgende:
Het resultaat: bijna 2 liter overheerlijke jam!
[ afbeelding ]
Zijn ze behandeld?quote:Op donderdag 9 augustus 2012 18:43 schreef dr.Bellows het volgende:
Ik heb een stel citroenen en limoenen gekregen van een kweker. Iemand een goed (basis)recept voor een marmelade toevallig? Via google lees ik 'tegenstrijdige' recepten....
Behandeld als in gewaxed.quote:
Proef je citroenen eerst, als ze fris zoet-zuur smaken, zoals een rijpe citroen eigenlijk hoort te smaken hoe je het niet te verdunnen. Zijn ze erg zuur zoals supermarkt citroenen dan wel.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:07 schreef dr.Bellows het volgende:
Thanks, ik ga het vanavond proberen
Is het nog wat geworden?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 19:07 schreef dr.Bellows het volgende:
Thanks, ik ga het vanavond proberen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |