ziggyziggyziggy | vrijdag 20 juli 2007 @ 17:11 |
Omdat mijn vraag in geen enkel topic past, stel ik voor om hier de geinteresseerde wielrenn00bs de kans te geven al die domme vragen te stellen, die ze eigenlijk niet aan hun vrienden durven te stellen. Een win-win-situatie: de n00bs krijgen antwoord en de Tourkenners kunnen even lachen en tegelijk hun kennis showen. ![]() Wat ik me afvraag: Ik zie dat Rasmussen ook een gele helm heeft. Ik neem aan dat er verschillende merken, types en maten helmen gebruikt worden door de renners. Hebben ze voor iedere renner een gele helm op voorraad liggen, voor het geval deze de gele trui zou bemachtigen? | |
tomttt | vrijdag 20 juli 2007 @ 17:24 |
De helm weet ik niet. Maar de gele broek voor Rasmussen werd pas gemaakt, toen hij de gele trui veroverde deze week. Lijkt me ook dat de helm pas later is gemaakt ![]() | |
maartenducrot | vrijdag 20 juli 2007 @ 18:18 |
quote:Helmen en kleding worden vaak nog op de avond na de etappe gemaakt en zo snel mogelijk bij de ploeg afgeleverd. Eerkwestie voor sponsors. | |
Joost-mag-het-weten | vrijdag 20 juli 2007 @ 18:34 |
al wordt er afhankelijk van het doel van een renner vaak al wel wat voorzien. Zo stond de groene fiets waar Tom Boonen op rijdt al klaar van voor de Tour natuurlijk. en vorig jaar verraste Quickstep zelfs in de Giro door met roze volgauto's uit te pakken toen Bettini de roze trui nam. | |
#ANONIEM | vrijdag 20 juli 2007 @ 19:53 |
quote:Die helmen worden door de fabrikant sowieso al in verschillende kleuren gemaakt. De meesten hebben ook al wel een gele standaard in het assortiment zitten. | |
Dr_Flash | vrijdag 20 juli 2007 @ 19:55 |
Ik heb een domme vraag. Hoe zit dat nou met die tijdslimieten? Is daar een vast percentage van de winnende tijd voor? Of scheelt dat tussen bergetappes en vlakke etappes en zo? En hoeveel procent is dat dan? Dank ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 20 juli 2007 @ 19:56 |
quote:Tijdslimiet varieert voor de zwaarte van etappes en hoe hard er gereden wordt. | |
Dr_Flash | vrijdag 20 juli 2007 @ 19:58 |
quote:ja, zoiets begon me al te dagen. Zijn daar cijfers van? ![]() | |
Wackyduck | vrijdag 20 juli 2007 @ 20:10 |
quote: ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 20 juli 2007 @ 20:11 |
quote:Top, dank je ![]() | |
Gitanki | vrijdag 20 juli 2007 @ 20:36 |
quote:Een ding klopt niet: bij de tijdritten staat geen tijdslimiet. Toch is daar ook een tijdslimiet (Wat Robert Hunter bijvoorbeeld vorig jaar fataal werd) | |
Ambrosius | vrijdag 20 juli 2007 @ 20:40 |
quote:Jawel, IT = Individuele tijdrit: 25%, ongeacht hoe hard de eerste rijdt. | |
Dr_Flash | vrijdag 20 juli 2007 @ 20:40 |
quote:wel, daar staat 25 % snelheidsonafhankelijk ![]() | |
Gitanki | vrijdag 20 juli 2007 @ 20:47 |
quote:Kut schele ![]() | |
wimderon | vrijdag 20 juli 2007 @ 21:04 |
Topic voor Eduard37 dit ![]() | |
Bartoli | vrijdag 20 juli 2007 @ 21:34 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Cootz | vrijdag 20 juli 2007 @ 21:46 |
quote:Neejoh, die volgt de tour al jaren! ![]() | |
Kleffe_Dop | zaterdag 21 juli 2007 @ 00:26 |
Goed topic ![]() In de etappe van eergisteren reed het peleton een behoorlijk tempo en gedurende enige tijd probeerde verschillende renners weg te rijden bij het peleton die weer bijgehaald moesten worden waardoor het peleton er aardig doorheen zat. Er was toen een rijder van Barloworld die hevig gebaarde om het tempo te verlagen, waar niemand op reageerde. Op tv deed Herbert en z'n co-host er een beetje lacherig over omdat Barloworld echt niet de ploeg was die daar het initiatief voor mocht nemen, ze zouden toch niet serieus genomen worden. Welke ploegen hebben dan wel het aanzien binnen de Tour om het peleton 'bevelen' op te leggen? En waar hebben ze dit aanzien aan verdient? De namen die rondrijden binnen de ploeg? Geschiedenis van de ploeg? Ranking? En als we dan toch bezig zijn; hoe verhoudt de Rabo zich in dit aspect tot de anderen? Hebben die enig aanzien? | |
PinhoSouza | zaterdag 21 juli 2007 @ 02:49 |
De meeste ploegen hebben wel aanzien in het peleton, vooral de Pro-Tour ploegen. Maar eigenlijk de enige die 'bevelen' kon opleggen was Lance Armstrong. Sinds hij gestopt is, is het volledig open en is er dus ook geen ploeg die 'bevelen' kan opleggen. | |
Fides | zaterdag 21 juli 2007 @ 12:10 |
Ik zie mezelf niet als n00b, maar ik zie nu op de StudioSport website dat er in het puntenklassement renners met een negatief aantal punten zijn. Hoe zit dit? (http://www.nos.nl/nosstudiosport/wielrennen/tour/2007/live/index.html [->] [klassementen] [->] [punten]) | |
Wackyduck | zaterdag 21 juli 2007 @ 13:47 |
quote:Bij bepaalde overtredingen van het reglement, zoals aan een auto hangen enzo, krijg je een geldboete, een tijdsstraf en minpunten in het puntenklassement. | |
RedFever007 | zaterdag 21 juli 2007 @ 18:49 |
Goed topic ziggy ![]() | |
De_Ananas | maandag 23 juli 2007 @ 00:17 |
Mijn vraag: Worden alle bidons en zakjes achteraf opgepakt? Vaak worden ze door toeschouwers gepakt maar in bijv een afdaling niet ![]() | |
Cootz | maandag 23 juli 2007 @ 00:21 |
quote:Ik denk dat de betreffende gemeente/departement wel even een opruimploeg over die berg heenstuurt na een touretappe. De rotzooi die de renners achterlaten is nog níks vergeleken met wat de toeschouwers zo'n berg aandoen. | |
Perico | maandag 23 juli 2007 @ 00:22 |
Nee, er wordt geen 200 kilometer parcours iedere dag achteraf schoongeveegd door de organisatie. Dat wordt dus allemaal zwerfafval, voor verantwoording van alle gemeentes en departementen zelf. | |
Cootz | maandag 23 juli 2007 @ 00:42 |
Ik heb ook een n00b-braag! Waarom is er een hors categorie (of 'buiten categorie') en zijn de zwaarste bergen niet gewoon van de 1e categorie? | |
Oxyligen | maandag 23 juli 2007 @ 08:16 |
quote:Het gaat erom dat een ploeg die 'bevelen' kan geven dat ook kan waarmaken. Als je bijv ruzie met Discovery maakt krijg je de hele Tour Popo in je wiel ![]() | |
Oxyligen | maandag 23 juli 2007 @ 08:27 |
quote:Denk dat het vnl aangeeft dat er geen grenswaarde is. Als je in punten zou denken zou cat. 1 bijv 80-100 punten zijn Hors Cat. is dan > 100 punten | |
du_ke | maandag 23 juli 2007 @ 09:34 |
Leuk topic dit ![]() | |
Gluckskafer | maandag 23 juli 2007 @ 09:47 |
Wat ik wil vragen is: Wat bezielt het die kerels, die naar die wielrenners in die strakke pakjes en zeemlerenbroekjes zitten te kijken? | |
du_ke | maandag 23 juli 2007 @ 09:51 |
quote:Het afzien en de spanning in de koers. Het is echte sport waarbij mannen 4-5-6 uur lang compleet naar de tering gaan en de sterkste wint. dat vind ik mooi om te kijken. | |
Anyanka | maandag 23 juli 2007 @ 10:47 |
Alle gestelde n00b-vragen hierboven gaan mijn kennis nog te boven... Ik heb helemaal nooit TDF gekeken, paar dagen geleden pas voor het eerst, het laatste stukje, en ik vond het héél sneu, 2 mannen die wanhopig probeerde een grote meute voor te blijven en toen ingehaald werden. Desondanks gisteren weer het laatste stukje gekeken, en dat was wel iets leuker, vooral het commentaar is grappig! Net voetbalcommentaar, maar dan nog erger. Anyway, ik wil graag iets weten over de basisbeginselen. Het schijnt dat mensen niet voor zichzelf, maar voor een ploeg rijden, hoewel slechts 1 persoon uit die ploeg hoeft te winnen? En die ploegen hebben wel een beetje iets met een land te maken, maar alle nationaliteiten kunnen overal bij? Gisteren was er een soort 'afspraak' tussen Rasmussen en Contador geloof ik? Dat die laatste mocht winnen, maar toen probeerde Rasmussen het toch zelf oid. Waarom zou je zoiets raars afspreken en dan verwachten dat je tegenstander er zich aan houdt? Verder snap ik niets van alles wat met tijd te maken heeft. Tijdritten, tijdlimieten, individuele tijdrit? Moeten ze niet gewoon proberen elke dag zo snel mogelijk te fietsen (maar dan iets strategischer)? Verder ben ik benieuwd naar gebruikelijke strategieën van mensen/ploegen om te winnen, zodat ik misschien iets kan herkennen (naja, een buitenspelval is mij ook nog nooit opgevallen, dus misschien is dat teveel gevraagd van mijn niet zo sportieve ogen/hersenen). Nou, dat was het wel op dit moment. Alvast heel veel dank naar de tourfan die mijn ultieme n00b-vragen wil beantwoorden! Ps. Ik denk dat ik Contador en Kloden het leukst vind. Is dat toegestaan? ![]() | |
du_ke | maandag 23 juli 2007 @ 10:55 |
Het voornaamste doel in de tour is zo snel mogelijk parijs binnen te rijden. Daarvoor hoef je niet iedere etappe het snelste te zijn als je gemiddeld genomen maar het snelst bent. | |
LangeTabbetje | maandag 23 juli 2007 @ 11:57 |
quote:In Engeland kwam iemand een bidon terug brengen naar de Rabo bus. Ze dachten dat de renner hem verloren was, lief he ? ![]() | |
Cootz | maandag 23 juli 2007 @ 11:57 |
quote:Wielrennen op de weg is al vanaf het begin der tijden een ploegensport. Als je samenwerkt kan je namelijk elkaar helpen. Dat is vooral gebaseerd op dat als je vlak achter elkaar fietst dat je makkelijker bij elkaar blijft (pyschologisch, maar vooral omdat degene voor je de wind tegenhoudt) quote:Er zijn geen nationale ploegen, maar een ploeg heeft wel een thuisland en als het ware een 'nationaliteit'. De Rabobank-ploeg heeft een Nederlandse sponsor en Nederlandse leiding en is dus een 'Nederlandse' ploeg. Je ziet dan ook dat er een aantal Nederlanders rijden, maar er rijden ook Nederlanders bij Belgische en Franse ploegen. quote:Als je het toevallig het verhaal net van Maarten Ducrot hebt geluisterd dan hoef ik dit niet meer uit te leggen. Maar ik zal het toch nog even doen. In het wielrennen kan je op het ene moment vijanden zijn en op het andere moment bondgenoten. Contador en Rasmussen lukte het uiteindelijk na een paar keer proberen in de beklimming van de laatste col om weg te komen van de rest. Daardoor kregen ze een gezamenlijk belang, namelijk samen hard doorfietsen om de rest op achterstand binnen te laten komen (de voorsprong in tijd die ze op de streep hebben telt voor het algemeen klassement). Een soort ongeschreven regel is dan dat degene die het meeste profijt heeft van die winst in het klassement (in dit geval Rasmussen) de overwinning van de etappe laat aan de ander. Contador probeerde waarschijnlijk die afspraak te bevestigen (je zag hem ook wijzen van: "ik?"). Rasmussen zal het niet met die afspraak eens geweest zijn en probeerde dus nog zelf te winnen. Uiteindelijk was Contador op de streep sneller. quote:Je hebt twee soorten tijdritten, een individuele tijdrit en een ploegentijdrit. Die laatste zit dit jaar niet in de tour, dus daar hebben we het niet over. In een individuele tijdrit start iedereen apart (met een bepaalde afstand tussen elkaar) met als doel om een bepaalde afstand zo snel mogelijk te rijden (meestal 50-60 kilometer). De tijd die je daar over doet, telt voor het algemeen klassement. Eigenlijk is alleen de tijdrit een wedstrijd 'wie fietst er het snelst'. Andere etappes zijn over het algemeen meer een wedstrijd 'wie is er het eerst bij de streep'. Dat zie je dus ook bijvoorbeeld heel duidelijk bij de sprintetappes. Ze rijden niet zo hard mogelijk, maar ze rijden op zo'n manier dat ze allemaal samen aan de streep kunnen komen zodat de sprinters dan kunnen sprinten voor de etappeoverwinning. Natuurlijk proberen er altijd renners weg te vluchten, in de hoop dat de andere ploegen in het peloton niet hun best gaan doen om samen aan de streep te komen. Zo zie je, wielrennen is een tactische sport. Een bergrit is meestal wel wat anders, daar is het niet alleen een wedstrijd wie er het eerste boven is, maar proberen de renners ook tijd op elkaar te winnen. Want, zoals ik al zei, de tijdsverschillen op de streep tellen voor het algemeen klassement. En degene die daarin bovenaanstaat aan het eind van de ronde, is de grote winnaar. In principe tellen tijdsverschillen aan het eind van de etappe ook bij vlakke etappes, maar daar zie je steeds vaker dat het een 'massasprint' is waardoor iedereen nagenoeg tegelijk over de streep komt en iedereen dus de zelfde tijd krijgt voor het klassement. Dan zijn er dus geen verschillen gemaakt. Een tijdslimiet geldt voor elke etappe. Dat wil zeggen dat iedereen die na een bepaalde tijd na de winnaar over de finish moet komen. Als dat niet lukt dan mogen de renners die te laat zijn de volgende dag niet meer starten. De tijdslimieten worden bepaald op basis van de moeilijkheid, de lengte en de gemiddelde snelheid van de etappe. Meestal liggen die ergens tussen 20 minuten (voor een vlakke etappe) en 45 minuten (voor een bergetappe). quote:Dat is een hele algemene vraag en moeilijk antwoord op te geven. Wielrennen is een sport van aanvallen en verdedigen dus er zijn heel veel tactieken. Wielrennen is echt veel meer dan zo snel mogelijk fietsen. Ga maar gewoon kijken en luisteren. Als je dan nog wil weten hoe iets zit moet je het maar vragen. quote:Je mag leuk vinden wie je leuk vindt. Kloden heeft hier nog niet zoveel fans geloof ik ![]() | |
DrMarten | maandag 23 juli 2007 @ 11:58 |
quote:Je hebt idd verschillende ploegen. Iedere ploeg heeft een thuisbasis. Zo komt Rabo uit Nederland en bv Quickstep uit Belgie. Je ziet dat er bij een ploeg uit een bepaald land vaak ook wat meer renners uit dat land meerijden. Maar in principe mag een ploeg zoveel nationaliteiten opstellen als ze willen. Ploegen worden verschillend samengesteld. Sommige ploegen richten zich op een sprinter die zoveel mogelijk etappes moet winnen. Bijvoorbeeld Tom Boonen bij Quickstep. De rest van de ploeg rijdt dan in dienst van die rijder. Andere ploegen hebben iemand die hoog in het klassement kan eindigen, dan rijdt de rest van de ploeg in dienst van die renner, zoals rabo nu bij Rasmussen. Dan heb je nog ploegen die geen sprinter en geen klassementsrenner hebben, de renners uit die ploegen moeten gewoon proberen etappes te winnen en zul je dus regelmatig in kopgroepen tegenkomen. Wat de tijd betreft. De totale tijden van alle etappes worden in Parijs bij elkaar opgeteld, degene die over het geheel het snelste is geweest heeft gewonnen. De verschillen worden met name gemaakt in de bergetappes en de tijdritten, het is zaak om daar zoveel mogelijk winst te pakken op de directe concurenten in het klassement. Toen Rasmussen en contador op kop lagen hadden ze voorsprong op een aantal andere belangrijke klassementsrenners. Ze hebben toen de afspraak gemaakt om zoveel mogelijk afstand proberen te nemen. Om dit voor elkaar te krijgen heeft rasmussen beloofd dat contador dan de etappe mocht winnen, rasmussen had meer belang bij extra afstand op de concurrentie dan op de etappeoverwinning. Alleen heeft Rasmussen op een gegeven moment besloten om zich toch niet aan de afspraak te houden. De exacte reden waarom is niet helemaal duidelijk, maar kan te maken hebben met bonificatieseconden. De eerste die over de finish komt, krijgt een aantal bonusseconden, die van de eindtijd worden afgetrokken. Als rasmussen had gewonnen had ie dus extra afstand kunnen nemen van contador in het klassement. In dit geval is dat dus niet gelukt. Dan nog de strategieen: Bij sprinters, die ploegen zullen ervoor zorgen dat eventuele kopgroepen worden teruggepakt op een paar kilometer voor de finish, het lieft zo dicht mogelijk voor de finish, zodat anderen renners niet meer kunnen demareren, dan kan de sprinter het in een massasprint hopelijk afmaken. Gister was een mooi voorbeeld van strategie in een bergetappe. Eerste reed de ploeg van Mayo op kop met een stevig tempo en later de Raboploeg voor Rasmussen, die rijden dan gewoon zo snel mogelijk in constant tempo naar boven zonder dat de kopman al op kop hoeft te rijden. Ze hopen dat er dan belangrijke klassementsrenners zijn die het tempo bergop niet bij kunnen houden waardoor de concurrentie minder wordt zeg maar. Volgens mij was het dat wel voorlopig ![]() | |
itsme | maandag 23 juli 2007 @ 12:12 |
Leuk Topic Ziggy!!! ![]() | |
Gitanki | maandag 23 juli 2007 @ 12:17 |
tactieken zijn inderdaad altijd weer anders. Een mooie vond ik van Roberto Heras in de ronde van spanje tegen Denis Menchov. De ploeg van Heras had een aantal ploeggenoten meegestuurd in de kopgroep en later in de etappe had Menchov weinig ploeggenoten over omdat Rabo een zwakke ploeg had. Heras viel aan en de ploeggenoten wachtten letterlijk op hem en gingen hierna samen met heras voluit meerijden. Menchov had maar één ploeggenoot en anderen hielpen hem niet mee, Hierdoor was Menchov al uitgeput voordat de laatste berg moest worden opgereden en verloor veel tijd. (helaas bleek Heras achteraf doping te hebben gebruikt, waardoor Menchov alsnog won) Deze tour zagen we Astana die in een etappe met tegenwind hard op kop ging rijden, een aantal renners konden niet mee (of zaten achterin het peloton en kwamen erachter dat er een hele groep los van hun was losgereden.) Zoiets gebeurt natuurlijk vaker (van rondes als de tour tot klassiekers), het zogenaamde waaierrijden, ook een beproefde tactiek om op een onverwacht moment wat onoplettende of zwakkere concurrenten uit te schakelen. | |
itsme | maandag 23 juli 2007 @ 12:22 |
quote:Ja ook namens mij. Heb die site gelijk gebookmarked ![]() | |
itsme | maandag 23 juli 2007 @ 12:23 |
quote:niet alleen kerels. ![]() | |
ziggyziggyziggy | maandag 23 juli 2007 @ 12:27 |
quote:Een vriendin van me keek altijd alleen de bergetappes, omdat daarin Virenque vaak in beeld kwam. ![]() | |
mrPanerai | maandag 23 juli 2007 @ 12:53 |
Ook nog een noobvraagje, Zijn de Premies die de renners opstrijken ergens te vinden zoals er oa. zijn: Ritwinst Gele trui / dagwinnaar Gele trui - eindwinnning Groen / dagwinnaar Groen - eindwinnaar puntenklassement Bolletjestri / dagwinnaar Bolletjestrui - eindwinnaar bergklassement Witte trui / dagwinnaar Witte trui - eindwinnaar jongerenklassement Vechtlust/dag 2000 ¤heb ik ergens opgevangen enz. | |
Cootz | maandag 23 juli 2007 @ 13:05 |
quote:Wat levert een ..... op in de tour. | |
mrPanerai | maandag 23 juli 2007 @ 13:28 |
quote:thx, intresting | |
icebliss | maandag 23 juli 2007 @ 13:30 |
quote:Ik ben fan van Klöden ![]() Al is dat vooral omdat ik om een kratje heb gewed dat hij de Tour zou winnen, en die ander Rasmussen ![]() | |
Yestuuur | maandag 23 juli 2007 @ 17:45 |
quote:Een n00bvraag hierover, wie bepaalt wie de meest strijdlustige renner is? zijn daar objectieve criteria voor of is daar een soort jury voor? | |
Ambrosius | maandag 23 juli 2007 @ 17:47 |
quote:Een subjectieve jury, het is namelijk opvallend vaak een Fransman. | |
Cootz | maandag 23 juli 2007 @ 17:52 |
quote:Daar is een jury voor, die dat elke dag beslist. En omdat de jury in de Tour de France natuurlijk uit Fransen bestaat zie je nog wel eens dat aanvallende Fransen sneller tot strijdlustigste renner worden uitgeroepen. | |
Yestuuur | maandag 23 juli 2007 @ 17:55 |
encore une n00bvraag, van praktische aard, hoeveel etappes zijn er nog voor de boeg, en na welke etappe is het klassement waarschijnlijk beslist? (ik weet dat ze kunnen vallen enzo. maar dan nog) | |
Gitanki | maandag 23 juli 2007 @ 18:02 |
quote:nog 5 etappes: 1 bergetappe, 2 vlakkere, 1 tijdrit en de rit naar parijs. Meestal staat het klassement vast na de tijdrit komende zaterdag, in Parijs vinden er zelden nog verschuivingen plaats. | |
PLAE@ | maandag 23 juli 2007 @ 19:18 |
quote:bullshit geloof ik. Gewoon officials neem ik aan. Zoals er ook een jury is met offiicials over onreglementair sprinten etc. Bij die sprint van Voskamp destijds zat Verbruggen in die jury. | |
Arth_NL | maandag 23 juli 2007 @ 19:56 |
quote:Zat er ook geen Nederlandse dame in die jury een paar jaar terug? Maar volgens mij bestaat de meerderheid van die jury uit Fransen. | |
jpjedi | maandag 23 juli 2007 @ 20:20 |
quote: ![]() | |
wimderon | maandag 23 juli 2007 @ 20:50 |
quote:Tenzij je Vino bent ![]() | |
Gitanki | maandag 23 juli 2007 @ 21:40 |
quote: ![]() ![]() Nu al een klassieker | |
viagraap | dinsdag 24 juli 2007 @ 00:42 |
Hoe ziet de etappe naar Parijs er eigenlijk uit? Ook een vlakke rit neem ik aan? | |
Cootz | dinsdag 24 juli 2007 @ 00:48 |
quote: ![]() Bijna helemaal vlak. Voor eventueel spektakel voor de laatste puntjes nog 2 klimmetjes 4e categorie, en 2 tussensprintjes. | |
Ambrosius | dinsdag 24 juli 2007 @ 00:48 |
quote:Ja, altijd. Als slot nog wat rondjes door Parijs en finish op de Champs-Elysées. | |
Wereldgozer | woensdag 25 juli 2007 @ 00:09 |
ik heb nog wel iets: Als een of meerdere renners uit het peleton demarreren, dan zitten er vrij snel volgwagens achter deze mannen. Hoe komen deze wagens zo snel langs het peleton? | |
UtrechtSlim | woensdag 25 juli 2007 @ 00:12 |
quote:1. Claxon 2. Claxon 3. Claxon 4. Opschakelen 5. Gas | |
Cootz | woensdag 25 juli 2007 @ 00:14 |
quote:Hard toeteren. Ploegwagens mogen er trouwens niet tussen als de voorsprong kleiner is dan een minuut. Dan rijden er alleen wagens van de organisatie (rode wagens: jury / gele wagens: neutrale mechanicien / witte wagens: doktoren). | |
Bartoli | woensdag 25 juli 2007 @ 00:20 |
quote:heb wel eens in zo'n ploegleiderswagen gezeten tijdens de eneco tour 2 jaar terug (bij Saunier Duval omdat Pinotti toen meereed). Je wil niet weten wat voor toestanden dat zijn ![]() ![]() | |
HenkBenzinetank | woensdag 25 juli 2007 @ 00:21 |
Die autos rijden 120 ![]() (en het peloton gaat altijd wel ff aande kant) | |
Bartoli | woensdag 25 juli 2007 @ 00:23 |
quote:120 valt wel mee. Maar ze kijken idd niet op een bumper, spiegel enzovoorts. Het is constant geconcentreerd blijven en blijven opletten en vooral je spiegelen in de gaten houden. Ik zag toen wel Kirchen vallen over zo'n middenrug ![]() | |
ultra_ivo | woensdag 25 juli 2007 @ 06:54 |
Daarom moet je als je wielrennen live kijkt uitkijken waar je gaat staan. Vooral niet op een plek waar de weg net iets breder wordt, daar wordt zowat blind ingehaald door de volgwagens. | |
knnth | woensdag 25 juli 2007 @ 07:58 |
Bolletjestrui is toch eerste doorkomst op top? Dus is het eigenlijk identiek aan groene trui, maar dan in de bergen? | |
UtrechtSlim | woensdag 25 juli 2007 @ 08:06 |
quote:Dat klopt zo ruwweg wel. De eerste doorkomsten krijgen de punten. Hoeveel punten is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de col. Als de col (mits van tweede categorie of hoger) de laatste beklimming van de dag is, zijn daar dubbele punten te verdienen. De bolletjestrui gaat niet per se naar de beste klimmer, maar naar degene die in de bergen en op de heuvels de meeste punten bij elkaar fietst. | |
knnth | woensdag 25 juli 2007 @ 08:48 |
ok, thanks ![]() | |
harrejasses | woensdag 25 juli 2007 @ 09:08 |
Dit jaar zijn er twee individuele tijdritten, maar voorheen was er toch ook altijd een ploegentijdrit? Als die er voorgaande jaren was, waarom is ie er dan nu niet meer? ![]() | |
ziggyziggyziggy | woensdag 25 juli 2007 @ 09:12 |
En hoe zit dat nou precies met die voedertijden? Zijn dat de enige punten in de etappe waar renners überhaupt eten aangereikt mogen krijgen? En waarom is dat zo geregeld en niet op een andere manier (dat renners bijvoorbeeld op verzoek wat uit hun volgauto kunnen krijgen ofzo). En is de manier waarop het eten aanreiken gebeurt, niet bloedlink? Ik bedoel je: ze grissen met 50 km/h een tasje uit de klauwen van een gozer die op de weg staat. | |
MaxPower | woensdag 25 juli 2007 @ 09:29 |
Hoe ziet een training van een wielerploeg eruit? Ik hoorde gisteren dat Rasmussen bijvoorbeeld in Mexico traint, en van Thomas Dekker weet ik dat hij in Italie bij die Italiaan train(de?). Hoe bewaar je als ploegleider dan het overzicht? Neem aan dat er ook genoeg gezamenlijke sessies zijn om de ploeg aan elkaar te laten wennen? | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 09:33 |
quote:Iedere ploeg heeft trainers die een trainingsprogramma opzetten. Dekker ging op eigen houtje naar Italie om met cecchini te trainen, hij maakte zijn trainingsschema's en dergelijke. DE ploegleider maakt meer de tactiek en dergelijke tijdens de wedstrijden en buiten trainingskampen laten ze de renners niet echt aan elkaar wennen ofzo | |
MaxPower | woensdag 25 juli 2007 @ 09:39 |
Vandaar dat ploegleiders dus vaak niet (lijken) te weten wat hun eigen renners uitvreten aan 'medische supplementen'. | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 09:41 |
quote:daar hebben ze weer dokters voor he en die zullen bij de meeste ploegen inmiddels ook wel interne controles doen, maar ze weten niet alles wat hun renners uitvreten. Het beste zou dus zijn als ze gewoon op 1 plek met zn allen gingen trainen, maarja in nederland heb je geen bergen ![]() | |
MaxPower | woensdag 25 juli 2007 @ 09:42 |
Je kan met zijn allen naar Frankrijk verhuizen? | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 09:46 |
quote:maar het blijft een Nederlandse ploeg natuurlijk, maarja zelfs dan kun je niet alles in de gaten houden | |
TFFKABH | woensdag 25 juli 2007 @ 10:53 |
quote:Als ik het goed heb gaat het ongeveer zo: de ravitaillering (voedertijd) is inderdaad op een vooraf vastgesteld punt in de etappe, waar ze de welbekende etenszakjes krijgen uitgereikt. Ook bij de ploegleider kunnen ze drinken (en volgens mij ook eten, maar dat weet ik niet zeker) krijgen, tot de laatste 25 kilometer. Vaak zijn het de knechten die zich terug laten zakken naar de ploegleidersauto om daar proviand in te slaan (de zogenoemde waterdragers). Daarna mag dat niet meer. En ja, de manier van eten aanpakken ís bloedlink. Ook deze tour nog iemand onderuit zien gaan (weet niet meer precies wie t was) toen hij een etenszakje in zijn wiel kreeg. | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 11:02 |
quote:Eten pakken ze normaal niet uit de auto, alleen als ze zo'n zakje missen ofzo. Maar die zkajes aanpakken is natuurlijk gevaarlijk, maar toch gaat het dan niet zo vaak mis als je zou denken, volgens mij oefenen ze dat ook, want ze kunnen allemaal echt een aantal km fietsen zonder handen ![]() | |
UtrechtSlim | woensdag 25 juli 2007 @ 11:08 |
quote:Dat oefenen ze in het wielerklasje van Marc Wauters. Ik heb trouwens nog een NOOB vraag: "Waarom moet je eigenlijk blijven eten, ook als je geen trek hebt?" ![]() | |
-skippybal- | woensdag 25 juli 2007 @ 11:10 |
Eten wordt vaak genoeg uit de auto gepakt hoor. Gelletjes en suikers (voor hoever je dat eten kan noemen) maar soms pizzas en banaantjes enzo ![]() | |
harrejasses | woensdag 25 juli 2007 @ 11:13 |
Nou ik herhaal het maar even ![]() Waarom is er dit jaar geen ploegentijdrit? Die was er voorgaande jaren toch wel? | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 11:15 |
quote:Je moet gewoon eten in t algemeen of je nu honger hebt of niet, meestal heb je door de hitte geen eetlust, maar je moet toch je energievoorraad bijvullen | |
-skippybal- | woensdag 25 juli 2007 @ 11:16 |
quote:Omdat 'ie er gewoon niet inzit. Net als dat de Ventoux er niet altijd in zit. Daarbij is de ploegentijdrit steeds onbelangrijker geworden. Van 100 km op de Olympische Spelen en een prestige strijd van veel ploegen tot aan een wannabe topkoers in Eindhoven ![]() | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 11:16 |
quote:vorig jaar ook niet, maar dat is gewoon per jaar verschillend, het ene jaar een klimtt , andere keer ploegentt , soms niets. In de Giro was er ook geen ploegentt bijvoorbeeld, in de Vuelta geloof ik wel nog dit jaar | |
-skippybal- | woensdag 25 juli 2007 @ 11:17 |
quote:In de Giro dit jaar was er op de eerste dag een ploegentijdrit over het spectaculairste parcours OOIT van een TTT ![]() | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 11:20 |
quote:owja klopt ![]() | |
du_ke | woensdag 25 juli 2007 @ 11:20 |
quote:De TTT als proloog vanaf een vliegdekschip toch ![]() | |
-skippybal- | woensdag 25 juli 2007 @ 11:22 |
quote:Neuh vanaf een zandweggetje ![]() En toen allemaal heuveltjes op en over, smalle bruggetjes waar geen autos door heen passen en als afsluiter nog een afdaling minstens zo link als die van de Poggio ![]() | |
werkeend | woensdag 25 juli 2007 @ 11:22 |
quote:omdat 200 km fietsen met 45km/h heel veel energie vergt. Bij de meeste sporten ben je 1-2 uur bezig. Kan je lichaam prima aan zonder echt veel energie toe te voegen. Bij 2.5-3 uur en langer moet je gewoon eten omdat je anders je energie voorraad uitput en je een zogenaamde "hongerklop" krijgt. Dan wil je lichaam gewoon compleet niet meer en MOET je eten (als je dan al niet van je fiets geflikkert bent) | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 11:22 |
quote:en Gasparotto die Di Luca inhaalt op de streep ![]() | |
harrejasses | woensdag 25 juli 2007 @ 11:24 |
Ok bedankt! Ik dacht dat het gewoon elk jaar vaste prik was zo'n ploegentijdrit, maar daar ben ik een n00b voor natuurlijk ![]() Dat ie er vorig jaar ook niet was wist ik dus niet want ik zat 6 weken in Zweden en daar hebben ze niks met de tour.. | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 11:26 |
quote:Terwijl ze Magnus Backstedt hebben ![]() | |
werkeend | woensdag 25 juli 2007 @ 11:26 |
hushovd is toch zweed? oh nee dat is een noor | |
wimderon | woensdag 25 juli 2007 @ 11:44 |
quote:Dit is gewoon UCI pesten wat ASO doet, die TTT in Eindhoven wordt niks zolang er geen in de Tour zit. | |
knnth | woensdag 25 juli 2007 @ 11:59 |
quote:Tisda? Was aan het begin van de etappe vandaag. | |
du_ke | woensdag 25 juli 2007 @ 12:02 |
quote:De wielrenners vertrekken meestal van een of ander marktplein in een stadje. Dat is de startplaats op papier, men rijdt dan vrij rustig naar een plek waar de echte start plaats vindt, vanaf die echte start zijn ook pas aanvallen enzo toegestaan. | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 12:03 |
quote:daar rijden ze vanaf de start in totdat de officiele start wordt gegeven door Preud'homme. Na die zone mag je aanvallen etc | |
Wackyduck | woensdag 25 juli 2007 @ 12:04 |
quote:Ze beginnen met rijden en pas na een paar kilometer is de echte start om eerst een beetje in te rijden. Die eerste paar kilometer is dan de neutrale zone. | |
Wackyduck | woensdag 25 juli 2007 @ 12:05 |
Drie keer beantwoord!!! ![]() Het moet zeker bijna beginnen op TV. ![]() | |
knnth | woensdag 25 juli 2007 @ 12:10 |
Eh, ze zijn al ene uur onderweg ![]() | |
PaulusP | woensdag 25 juli 2007 @ 13:47 |
Een vraag over verschil in fietsen: In de tijdrit gebruken ze andere fietsen dan in een normale etappe. Waarom is dat? Een tijdrit fiets is immers veel lager en aerodynmischer dan een koersfiets. Ook valt me het verschil in wielen op tussen de tijdrit en de koersen. Nu zijn de wielen op de koersfietsen redelijk aangepast maar een wiel zorgt toch voor 10 tot 15 % van de luchtweerstand. Waarom gebruiken ze tijdens de etappes geen echte aerowielen? Ik doel niet op dichte wielen want die zijn een stuk zwaarder en kunnen soms zorgen dat je lastig stuurt. | |
MichelWuyts | woensdag 25 juli 2007 @ 14:01 |
Met een tijdritfiets kun je zowiezo niet zo goed een bergop en die steunen voor de aerodynamische houding zijn tijdens een normale rit NIET toegestaan | |
werkeend | woensdag 25 juli 2007 @ 14:08 |
en die tijdritfietsen zitten ontzettend kut, daar hou je het net een uur op uit maar meer ook niet en het is zeer oncomfortabel omdat ze heel stijf zijn, dus compleet geen vering | |
knnth | woensdag 25 juli 2007 @ 14:13 |
stijfheid heeft toch te maken met het materiaal? Waar ijzer behoorlijk stijf is, en carbon totaal niet? | |
JeroenV | woensdag 25 juli 2007 @ 14:29 |
Ook een vraag: Wat is die bus waar ze het (vooral tijdens bergetappes) over hebben? Kan me niet voorstellen dat er renners echt in een bus zitten namelijk ![]() | |
Cootz | woensdag 25 juli 2007 @ 14:34 |
quote:De bus bestaat uit een groep renners die het tempo van de echte klimmers niet bij kunnen houden. Het is meestal een grote groep die totaan de finish zoveel mogelijk bij elkaar blijft en ook solidair is als er bepaalde renners niet meer kunnen volgen, dan gaat het tempo iets omlaag. Voorin de 'bus' wordt het tempo bepaald, het doel is om met z'n allen binnen de tijdslimiet binnen te komen. Meestal is het de laatste groep renners die in een bergetappe over de streep komt. | |
UtrechtSlim | woensdag 25 juli 2007 @ 14:35 |
quote:Het is een grote groep renners in een bergetappe en heet "bus" omdat het in een gestaag tempo de berg opdraait, een tempo dat iedereen kan volgen en toch hoog genoeg is om binnen de tijdslimiet te finishen. In het Italiaans heet het "gruppettö". | |
Bernard0s | woensdag 25 juli 2007 @ 14:36 |
Heeft ieder team een eigen gele trui mee met de eigen sponsoring daarop? | |
TFFKABH | woensdag 25 juli 2007 @ 14:36 |
quote:Net andersom volgens mij. | |
knnth | woensdag 25 juli 2007 @ 14:51 |
argh, nu weet ik het helemaal niet meer ![]() | |
ultra_ivo | woensdag 25 juli 2007 @ 18:04 |
quote:Vaak verhuizen wielrenners naar een plek waar ze veel keuzemogelijkheden hebben om te trainen. Zo wonen er in en om Maastricht aardig wat profs. Gewoon omdat ze dan alle kanten opkunnen qua trainen. En natuurlijk makkelijk samen kunnen trainen met andere renners. Dat hoeven niet de renners van hun eigen ploeg te zijn. Als toeschouwer is het altijd handig te weten wie trainingsmaatjes zijn, die zullen elkaar in de koers niet flikken. | |
ultra_ivo | woensdag 25 juli 2007 @ 18:07 |
quote:Nee totaal niet. Je hebt ultrastijve staalframes (bijvoorbeeld Columbus Max) en superslappe carbonframes. En omgekeerd. En bij aluminiumframes is er een enorm verschil of je een superstijve Canyon hebt of een vaatdoek van een Alan. De constructeurs kunnen van ieder materiaal een fiets maken die op een bepaald doel is afgestemd. Dat is een wetenschap op zich. Verder speelt de geometrie een rol. Voor een criterium met ultrasnelel bochten heb je een hele andere geometrie nodig dan voor Parijs-Roubaix. Pak je de verkeerde geometrie dan ben je ofwel niet door de bocht te branden of je stuitert direct van de kasseien af. Er zijn hele boeken gevuld met theorieën hierover, dus ff uitleggen in een korte post is wat lastig. | |
knnth | woensdag 25 juli 2007 @ 18:14 |
Okay, duidelijk, thnx! | |
HenkBenzinetank | woensdag 25 juli 2007 @ 18:16 |
quote:Nee, de gele trui wordt vlak na de finish bedrukt met de sponsoring van de winnende renner | |
Cootz | woensdag 25 juli 2007 @ 18:37 |
quote:De gele trui die ze bij de finish aankrijgen is trouwens geen koerstrui. Maar inderdaad worden deze gewoon in alle haast bedrukt. | |
PaulusP | woensdag 25 juli 2007 @ 22:18 |
quote:Thnx voor de uitleg! Dat van die steunen wist ik dus niet maar is eigenlijk wel logisch. Tenminste, anders zou iedereen gewoon met die steunen gaan rijden... Ik moet overigens wel lachen als ik mensen zie fietsen met een normale fiets met van die steunen gemonteerd. Dan zitten ze volgens mij nog hoger dan wanneer ze de handvaten beetpakken :-) en waarom gebruiken ze geen echte aerowielen tijdens de normale koers? | |
HenkBenzinetank | woensdag 25 juli 2007 @ 22:24 |
quote:volgens mij was het zelfs zo dat dat ding wat ze aankrijgen bij de finish soms niet eens hun maat is. Maar ik weet niet eker of dat echt zo is | |
Kleffe_Dop | woensdag 25 juli 2007 @ 22:27 |
quote:Je kan het bij Rasmussen ook duidelijk zien aan het grote Nike logo, Rabo zelf maakt gebruikt van Agu als ik het goed heb. | |
Cootz | woensdag 25 juli 2007 @ 22:53 |
quote:Klopt, Rasmussen verzoop er vandaag bijna in. Waarschijnlijk is dat ceremonieding gewoon een standaardmaat voor iedereen ![]() | |
Cootz | woensdag 25 juli 2007 @ 22:56 |
quote:Zijn die niet veel zwaarder? Wel een verschil is dat die luchtweerstand natuurlijk in het peloton veel minder uit maakt. | |
jpjedi | woensdag 25 juli 2007 @ 23:01 |
quote:Dichte wielen hebben bijna geen voordeel. Dan is nog het beste te kiezen voor gestroomlijnde spaken. Dat werd deze week ergens bij de NOS uitgelegd. Dacht de avondetappe met die uitleg over de fiets van Cavendish met die krachtopnemers in het crankstel. | |
ultra_ivo | woensdag 25 juli 2007 @ 23:11 |
Helemaal dichte wielen zijn erg zijwindgevoelig. En behoorlijk oncomfortabel. Wielen met maar een paar spaken zijn alleen tijdens tijdritten toegestaan, vroeger werden Spinergy's gebruikt tijdens veldrijden en pelotonritten, dit ws gewoon te gevaarlijk. Er zijn al diverse konijnen en hazen gehalveerd tijdens het veldrijden. Je moet er niet aan denken dat er iemand met z'n arm tussen zo'n 4 spaaks mes komt. De wat gewonere wielen zijn er in diverse varianten. De voorkeuren van de rijder en het parcours zijn belangrijk bij het kiezen van je wiel. -Klassieke 36 spaaks wielen met vlakke velgen zijn erg comfortabel en zowat niet kapot te krijgen. 1e keus dus bij ritten op beroerde wegen zoals Parijs-Roubaix. Aerodynamisch zijn ze ook redelijk beroerd. -Moderne wielen met zo rond de 28 spaken en vlakke velgen zijn licht en redelijk aerodynamisch zonder keihard te worden. Die worden veel door klimmers gebruikt. -Moderne wielen met hoge velgen en 16-28 spaken zijn afhankelijk van de fabrikant redelijk licht tot zwaar. Ze zijn minder aerodynamisch dan een schijfwiel maar bieden nog altijd winst. Dit ten koste van het comfort. Waar de verkeerde keuze van wiel en frame toe kan leiden zag je tijdens Gent-Wevelgem. Caspar probeerde de Kemmelberg (erg rottig liggende kasseien) af te dalen op een keiharde en lichte Canyon met Lightweight harde en lichte wielen. Dat lukte niet echt, hij ging plat op z'n gezicht omdat hij z'n fiets niet meer in de hand hield. Rijders met wat slappere frames en comfortabelere wielen gingen zonder problemen de Kemmelberg af. | |
knnth | woensdag 25 juli 2007 @ 23:24 |
Ja, ik heb nog een n00bvraag: waarom zit deze mooie sport vol anticlimaxen? Teringzooi, ik heb liever dat Oranje met 3-0 van Duitsland verliest, dan deze façadesport ![]() | |
UncleSam | donderdag 26 juli 2007 @ 00:24 |
Ik snap het volgende niet: Die Rasmussen bijvoorbeeld is Deens, praat geen Nederlands, maar zit toch in de Nederlandse Rabobank ploeg? Elk land heeft toch zn eigen ploeg of niet? Of is het zo netzoals met voetbal dat je buitenlandse spelers kan kopen ofzo .. ![]() | |
Bartoli | donderdag 26 juli 2007 @ 00:30 |
quote:Rasmussen reed voor CSC, maar is daar weggegaan. Je kan kopen enzo met geld bereik je veel | |
MichelWuyts | donderdag 26 juli 2007 @ 00:33 |
quote:Het is niet zo dat elk land 1 ploeg heeft. Het is in principe idd net als bij voetbal. Een sponsor, in ons geval Rabo start een team en koopt renners bij elkaar, de meesten zullen dan uit Nederland komen, maar om ook internationaal mee te doen zullen er ook buitenlanders meedoen. net zoals Ajax een buitenlandse spits koopt als ze hem in eigen land niet vinden. Belgie heeft daarnaast bv 2 ploegen : Predictor-Lotto en Quickstep innergetic en Frankrijk heeft er ook meerderen. (dan heb ik het over de pro tour) buiten de pro tour zijn er ook nog Continentale ploegen zoals SKil Shimano en waar ook de opleidingsploeg van rabobank toe behoort(die staat trouwens 1ste van de CT ploegen ![]() | |
ultra_ivo | donderdag 26 juli 2007 @ 06:52 |
Rabobank is een voortzetting van een al langer bestaande ploeg. Een ploeg die ontstaan is als afsplitsing van het toenmalige TI-Raleigh bolwerk van ploegleider Peter Post. Een van zijn belangrijkste rijders, Jan Raas, ging weg en richtte een eigen ploeg op. Die reed eerder onder de sponsornamen Kwantum Hallen, Buckler en Wordperfect. Met Rabobank kreeg de ploeg een kapitaalkrachtige sponsor en ging groeien. | |
BrandX | donderdag 26 juli 2007 @ 08:23 |
quote: ![]() ![]() | |
MichelWuyts | donderdag 26 juli 2007 @ 20:59 |
quote:Maar dan nog, als iedereen gebruikt zal iedereren nog even hard moeten trainen .In principe maakt het dus niks uit ![]() | |
0033 | vrijdag 27 juli 2007 @ 00:46 |
Kan iemand mij vertellen waar de verschillend gekleurde rugnummers voor dienen? Zo heb ik bijv. Menchov al met een rood 'nummerbord' met witte cijfers zien rijden en rijd er ook regelmatig eentje met een gele met zwarte cijfers rond terwijl de rest gewoon wit met zwarte cijfers heeft?? | |
Bartoli | vrijdag 27 juli 2007 @ 00:49 |
quote:gele/zwarte = ploegenklassement rood = strijdlust witte = rijden de andere mee | |
Lann555 | zaterdag 28 juli 2007 @ 16:17 |
een iets lastigere n00b-vraag. Bereid iedereen zich op dezelfde manier voor op zo'n tijdrit? Zijn daar standaard tactieken voor of zijn er teams met een "geheime" voorbereiding die effectiever is? Ik zag Armstrong daar lopen bij Discovery en vroeg me af of hij eventueel een paar tricks-of-the-trade kon delen | |
Gitanki | zaterdag 28 juli 2007 @ 16:21 |
quote:Een tijdrit is niet zo'n groot tactiekspel. Wel kun je je tijdrit indelen naar het parcours ( van tevoren het parcours verkennen en je laten inlichten ploeggenoten die eerder starten betreffende de wind, klimmetjes, bochten). | |
Lann555 | zaterdag 28 juli 2007 @ 16:29 |
quote:En technische details zo als houding, speciale fietsen, outfits, is dat allemaal wel gelijkwaardig tussen teams? | |
ultra_ivo | zaterdag 28 juli 2007 @ 17:00 |
De kopmannen hebben vaak het allerbeste materiaal, maar alle materiaal van tegenwoordig is redelijk gelijkwaardig. De UCI heeft een paar jaar geleden de regels verscherpt qua tijdritfietsen, de meest extreme modellen mogen daarmee niet meer. | |
knnth | zaterdag 28 juli 2007 @ 17:24 |
De laatste etappe lijkt altijd zo gedirigeerd, met een massasprint op het eind. Zal dit morgen ook zo gaan, met drie renners op seconden afstand in het klassement? Wat is de verwachting voor morgen, wat betreft het type etappe dat het zal worden? | |
ultra_ivo | zaterdag 28 juli 2007 @ 17:34 |
We hebben een paar jaar geleden een Ekimovje van, jawel, Vino gehad. | |
northernlight81 | zaterdag 28 juli 2007 @ 17:37 |
Evans zal het waarschijnlijk niet proberen, omdat dat toch niet lukt. Enige mogelijkheid is vlak voor de finish demareren en dan zorgen dat hij 'los' is van het peleton zodat hij net een paar seconden + bonificatie pakt. Het zou wel een geniaal plot zijn als Leipheimer vleugels heeft gekregen vandaag en zijn teammaat gewoon keihard naait door te demareren en te winnen morgen (wat hem nooit gaat lukken). |