Helmen en kleding worden vaak nog op de avond na de etappe gemaakt en zo snel mogelijk bij de ploeg afgeleverd. Eerkwestie voor sponsors.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Omdat mijn vraag in geen enkel topic past, stel ik voor om hier de geinteresseerde wielrenn00bs de kans te geven al die domme vragen te stellen, die ze eigenlijk niet aan hun vrienden durven te stellen.
Een win-win-situatie: de n00bs krijgen antwoord en de Tourkenners kunnen even lachen en tegelijk hun kennis showen.
Wat ik me afvraag:
Ik zie dat Rasmussen ook een gele helm heeft. Ik neem aan dat er verschillende merken, types en maten helmen gebruikt worden door de renners. Hebben ze voor iedere renner een gele helm op voorraad liggen, voor het geval deze de gele trui zou bemachtigen?
Die helmen worden door de fabrikant sowieso al in verschillende kleuren gemaakt. De meesten hebben ook al wel een gele standaard in het assortiment zitten.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat ik me afvraag:
Ik zie dat Rasmussen ook een gele helm heeft. Ik neem aan dat er verschillende merken, types en maten helmen gebruikt worden door de renners. Hebben ze voor iedere renner een gele helm op voorraad liggen, voor het geval deze de gele trui zou bemachtigen?
Tijdslimiet varieert voor de zwaarte van etappes en hoe hard er gereden wordt.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb een domme vraag. Hoe zit dat nou met die tijdslimieten? Is daar een vast percentage van de winnende tijd voor? Of scheelt dat tussen bergetappes en vlakke etappes en zo? En hoeveel procent is dat dan? Dank
ja, zoiets begon me al te dagen. Zijn daar cijfers van?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Tijdslimiet varieert voor de zwaarte van etappes en hoe hard er gereden wordt.
quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja, zoiets begon me al te dagen. Zijn daar cijfers van?
Een ding klopt niet: bij de tijdritten staat geen tijdslimiet.quote:
Jawel, IT = Individuele tijdrit: 25%, ongeacht hoe hard de eerste rijdt.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:36 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Een ding klopt niet: bij de tijdritten staat geen tijdslimiet.
Toch is daar ook een tijdslimiet (Wat Robert Hunter bijvoorbeeld vorig jaar fataal werd)
wel, daar staat 25 % snelheidsonafhankelijkquote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:36 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Een ding klopt niet: bij de tijdritten staat geen tijdslimiet.
Toch is daar ook een tijdslimiet (Wat Robert Hunter bijvoorbeeld vorig jaar fataal werd)
Kut schelequote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
wel, daar staat 25 % snelheidsonafhankelijk
Neejoh, die volgt de tour al jaren!quote:
Bij bepaalde overtredingen van het reglement, zoals aan een auto hangen enzo, krijg je een geldboete, een tijdsstraf en minpunten in het puntenklassement.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:10 schreef Fides het volgende:
Ik zie mezelf niet als n00b, maar ik zie nu op de StudioSport website dat er in het puntenklassement renners met een negatief aantal punten zijn. Hoe zit dit?
(http://www.nos.nl/nosstudiosport/wielrennen/tour/2007/live/index.html [->] [klassementen] [->] [punten])
Ik denk dat de betreffende gemeente/departement wel even een opruimploeg over die berg heenstuurt na een touretappe. De rotzooi die de renners achterlaten is nog níks vergeleken met wat de toeschouwers zo'n berg aandoen.quote:Op maandag 23 juli 2007 00:17 schreef De_Ananas het volgende:
Mijn vraag:
Worden alle bidons en zakjes achteraf opgepakt? Vaak worden ze door toeschouwers gepakt maar in bijv een afdaling niet
Het gaat erom dat een ploeg die 'bevelen' kan geven dat ook kan waarmaken. Als je bijv ruzie met Discovery maakt krijg je de hele Tour Popo in je wielquote:Op zaterdag 21 juli 2007 00:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Goed topic
In de etappe van eergisteren reed het peleton een behoorlijk tempo en gedurende enige tijd probeerde verschillende renners weg te rijden bij het peleton die weer bijgehaald moesten worden waardoor het peleton er aardig doorheen zat.
Er was toen een rijder van Barloworld die hevig gebaarde om het tempo te verlagen, waar niemand op reageerde. Op tv deed Herbert en z'n co-host er een beetje lacherig over omdat Barloworld echt niet de ploeg was die daar het initiatief voor mocht nemen, ze zouden toch niet serieus genomen worden.
Welke ploegen hebben dan wel het aanzien binnen de Tour om het peleton 'bevelen' op te leggen?
En waar hebben ze dit aanzien aan verdient? De namen die rondrijden binnen de ploeg? Geschiedenis van de ploeg? Ranking?
En als we dan toch bezig zijn; hoe verhoudt de Rabo zich in dit aspect tot de anderen? Hebben die enig aanzien?
Denk dat het vnl aangeeft dat er geen grenswaarde is. Als je in punten zou denken zou cat. 1 bijv 80-100 punten zijn Hors Cat. is dan > 100 puntenquote:Op maandag 23 juli 2007 00:42 schreef Cootz het volgende:
Ik heb ook een n00b-braag!
Waarom is er een hors categorie (of 'buiten categorie') en zijn de zwaarste bergen niet gewoon van de 1e categorie?
Het afzien en de spanning in de koers. Het is echte sport waarbij mannen 4-5-6 uur lang compleet naar de tering gaan en de sterkste wint. dat vind ik mooi om te kijken.quote:Op maandag 23 juli 2007 09:47 schreef Gluckskafer het volgende:
Wat ik wil vragen is:
Wat bezielt het die kerels, die naar die wielrenners in die strakke pakjes en zeemlerenbroekjes zitten te kijken?
In Engeland kwam iemand een bidon terug brengen naar de Rabo bus. Ze dachten dat de renner hem verloren was, lief he ?quote:Op maandag 23 juli 2007 00:22 schreef Perico het volgende:
Nee, er wordt geen 200 kilometer parcours iedere dag achteraf schoongeveegd door de organisatie.
Dat wordt dus allemaal zwerfafval, voor verantwoording van alle gemeentes en departementen zelf.
Wielrennen op de weg is al vanaf het begin der tijden een ploegensport. Als je samenwerkt kan je namelijk elkaar helpen. Dat is vooral gebaseerd op dat als je vlak achter elkaar fietst dat je makkelijker bij elkaar blijft (pyschologisch, maar vooral omdat degene voor je de wind tegenhoudt)quote:Op maandag 23 juli 2007 10:47 schreef Anyanka het volgende:
Anyway, ik wil graag iets weten over de basisbeginselen. Het schijnt dat mensen niet voor zichzelf, maar voor een ploeg rijden, hoewel slechts 1 persoon uit die ploeg hoeft te winnen?
Er zijn geen nationale ploegen, maar een ploeg heeft wel een thuisland en als het ware een 'nationaliteit'. De Rabobank-ploeg heeft een Nederlandse sponsor en Nederlandse leiding en is dus een 'Nederlandse' ploeg. Je ziet dan ook dat er een aantal Nederlanders rijden, maar er rijden ook Nederlanders bij Belgische en Franse ploegen.quote:En die ploegen hebben wel een beetje iets met een land te maken, maar alle nationaliteiten kunnen overal bij?
Als je het toevallig het verhaal net van Maarten Ducrot hebt geluisterd dan hoef ik dit niet meer uit te leggen. Maar ik zal het toch nog even doen. In het wielrennen kan je op het ene moment vijanden zijn en op het andere moment bondgenoten. Contador en Rasmussen lukte het uiteindelijk na een paar keer proberen in de beklimming van de laatste col om weg te komen van de rest. Daardoor kregen ze een gezamenlijk belang, namelijk samen hard doorfietsen om de rest op achterstand binnen te laten komen (de voorsprong in tijd die ze op de streep hebben telt voor het algemeen klassement). Een soort ongeschreven regel is dan dat degene die het meeste profijt heeft van die winst in het klassement (in dit geval Rasmussen) de overwinning van de etappe laat aan de ander. Contador probeerde waarschijnlijk die afspraak te bevestigen (je zag hem ook wijzen van: "ik?"). Rasmussen zal het niet met die afspraak eens geweest zijn en probeerde dus nog zelf te winnen. Uiteindelijk was Contador op de streep sneller.quote:Gisteren was er een soort 'afspraak' tussen Rasmussen en Contador geloof ik? Dat die laatste mocht winnen, maar toen probeerde Rasmussen het toch zelf oid. Waarom zou je zoiets raars afspreken en dan verwachten dat je tegenstander er zich aan houdt?
Je hebt twee soorten tijdritten, een individuele tijdrit en een ploegentijdrit. Die laatste zit dit jaar niet in de tour, dus daar hebben we het niet over. In een individuele tijdrit start iedereen apart (met een bepaalde afstand tussen elkaar) met als doel om een bepaalde afstand zo snel mogelijk te rijden (meestal 50-60 kilometer). De tijd die je daar over doet, telt voor het algemeen klassement.quote:Verder snap ik niets van alles wat met tijd te maken heeft. Tijdritten, tijdlimieten, individuele tijdrit? Moeten ze niet gewoon proberen elke dag zo snel mogelijk te fietsen (maar dan iets strategischer)?
Dat is een hele algemene vraag en moeilijk antwoord op te geven. Wielrennen is een sport van aanvallen en verdedigen dus er zijn heel veel tactieken. Wielrennen is echt veel meer dan zo snel mogelijk fietsen. Ga maar gewoon kijken en luisteren. Als je dan nog wil weten hoe iets zit moet je het maar vragen.quote:Verder ben ik benieuwd naar gebruikelijke strategieën van mensen/ploegen om te winnen, zodat ik misschien iets kan herkennen (naja, een buitenspelval is mij ook nog nooit opgevallen, dus misschien is dat teveel gevraagd van mijn niet zo sportieve ogen/hersenen).
Je mag leuk vinden wie je leuk vindt. Kloden heeft hier nog niet zoveel fans geloof ikquote:Nou, dat was het wel op dit moment.
Alvast heel veel dank naar de tourfan die mijn ultieme n00b-vragen wil beantwoorden!
Ps. Ik denk dat ik Contador en Kloden het leukst vind. Is dat toegestaan?
Je hebt idd verschillende ploegen. Iedere ploeg heeft een thuisbasis. Zo komt Rabo uit Nederland en bv Quickstep uit Belgie. Je ziet dat er bij een ploeg uit een bepaald land vaak ook wat meer renners uit dat land meerijden. Maar in principe mag een ploeg zoveel nationaliteiten opstellen als ze willen.quote:Op maandag 23 juli 2007 10:47 schreef Anyanka het volgende:
Alle gestelde n00b-vragen hierboven gaan mijn kennis nog te boven...
Ik heb helemaal nooit TDF gekeken, paar dagen geleden pas voor het eerst, het laatste stukje, en ik vond het héél sneu, 2 mannen die wanhopig probeerde een grote meute voor te blijven en toen ingehaald werden. Desondanks gisteren weer het laatste stukje gekeken, en dat was wel iets leuker, vooral het commentaar is grappig! Net voetbalcommentaar, maar dan nog erger.
Anyway, ik wil graag iets weten over de basisbeginselen. Het schijnt dat mensen niet voor zichzelf, maar voor een ploeg rijden, hoewel slechts 1 persoon uit die ploeg hoeft te winnen? En die ploegen hebben wel een beetje iets met een land te maken, maar alle nationaliteiten kunnen overal bij?
Gisteren was er een soort 'afspraak' tussen Rasmussen en Contador geloof ik? Dat die laatste mocht winnen, maar toen probeerde Rasmussen het toch zelf oid. Waarom zou je zoiets raars afspreken en dan verwachten dat je tegenstander er zich aan houdt?
Verder snap ik niets van alles wat met tijd te maken heeft. Tijdritten, tijdlimieten, individuele tijdrit? Moeten ze niet gewoon proberen elke dag zo snel mogelijk te fietsen (maar dan iets strategischer)?
Verder ben ik benieuwd naar gebruikelijke strategieën van mensen/ploegen om te winnen, zodat ik misschien iets kan herkennen (naja, een buitenspelval is mij ook nog nooit opgevallen, dus misschien is dat teveel gevraagd van mijn niet zo sportieve ogen/hersenen).
Nou, dat was het wel op dit moment.
Alvast heel veel dank naar de tourfan die mijn ultieme n00b-vragen wil beantwoorden!
Ps. Ik denk dat ik Contador en Kloden het leukst vind. Is dat toegestaan?
niet alleen kerels.quote:Op maandag 23 juli 2007 09:47 schreef Gluckskafer het volgende:
Wat ik wil vragen is:
Wat bezielt het die kerels, die naar die wielrenners in die strakke pakjes en zeemlerenbroekjes zitten te kijken?
Een vriendin van me keek altijd alleen de bergetappes, omdat daarin Virenque vaak in beeld kwam.quote:
Wat levert een ..... op in de tour.quote:Op maandag 23 juli 2007 12:53 schreef mrPanerai het volgende:
Ook nog een noobvraagje, Zijn de Premies die de renners opstrijken ergens te vinden
Ik ben fan van Klödenquote:Op maandag 23 juli 2007 11:57 schreef Cootz het volgende:
...
Je mag leuk vinden wie je leuk vindt. Kloden heeft hier nog niet zoveel fans geloof ik
Een n00bvraag hierover,quote:
Een subjectieve jury, het is namelijk opvallend vaak een Fransman.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:45 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
Een n00bvraag hierover,
wie bepaalt wie de meest strijdlustige renner is? zijn daar objectieve criteria voor of is daar een soort jury voor?
Daar is een jury voor, die dat elke dag beslist. En omdat de jury in de Tour de France natuurlijk uit Fransen bestaat zie je nog wel eens dat aanvallende Fransen sneller tot strijdlustigste renner worden uitgeroepen.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:45 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
Een n00bvraag hierover,
wie bepaalt wie de meest strijdlustige renner is? zijn daar objectieve criteria voor of is daar een soort jury voor?
nog 5 etappes: 1 bergetappe, 2 vlakkere, 1 tijdrit en de rit naar parijs.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:55 schreef Yestuuur het volgende:
encore une n00bvraag, van praktische aard, hoeveel etappes zijn er nog voor de boeg, en na welke etappe is het klassement waarschijnlijk beslist? (ik weet dat ze kunnen vallen enzo. maar dan nog)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |