Helmen en kleding worden vaak nog op de avond na de etappe gemaakt en zo snel mogelijk bij de ploeg afgeleverd. Eerkwestie voor sponsors.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Omdat mijn vraag in geen enkel topic past, stel ik voor om hier de geinteresseerde wielrenn00bs de kans te geven al die domme vragen te stellen, die ze eigenlijk niet aan hun vrienden durven te stellen.
Een win-win-situatie: de n00bs krijgen antwoord en de Tourkenners kunnen even lachen en tegelijk hun kennis showen.
Wat ik me afvraag:
Ik zie dat Rasmussen ook een gele helm heeft. Ik neem aan dat er verschillende merken, types en maten helmen gebruikt worden door de renners. Hebben ze voor iedere renner een gele helm op voorraad liggen, voor het geval deze de gele trui zou bemachtigen?
Die helmen worden door de fabrikant sowieso al in verschillende kleuren gemaakt. De meesten hebben ook al wel een gele standaard in het assortiment zitten.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:11 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Wat ik me afvraag:
Ik zie dat Rasmussen ook een gele helm heeft. Ik neem aan dat er verschillende merken, types en maten helmen gebruikt worden door de renners. Hebben ze voor iedere renner een gele helm op voorraad liggen, voor het geval deze de gele trui zou bemachtigen?
Tijdslimiet varieert voor de zwaarte van etappes en hoe hard er gereden wordt.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:55 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb een domme vraag. Hoe zit dat nou met die tijdslimieten? Is daar een vast percentage van de winnende tijd voor? Of scheelt dat tussen bergetappes en vlakke etappes en zo? En hoeveel procent is dat dan? Dank
ja, zoiets begon me al te dagen. Zijn daar cijfers van?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Tijdslimiet varieert voor de zwaarte van etappes en hoe hard er gereden wordt.
quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja, zoiets begon me al te dagen. Zijn daar cijfers van?
Een ding klopt niet: bij de tijdritten staat geen tijdslimiet.quote:
Jawel, IT = Individuele tijdrit: 25%, ongeacht hoe hard de eerste rijdt.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:36 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Een ding klopt niet: bij de tijdritten staat geen tijdslimiet.
Toch is daar ook een tijdslimiet (Wat Robert Hunter bijvoorbeeld vorig jaar fataal werd)
wel, daar staat 25 % snelheidsonafhankelijkquote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:36 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Een ding klopt niet: bij de tijdritten staat geen tijdslimiet.
Toch is daar ook een tijdslimiet (Wat Robert Hunter bijvoorbeeld vorig jaar fataal werd)
Kut schele dat ik ben : klopt als een bus zwerende vingers.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 20:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
wel, daar staat 25 % snelheidsonafhankelijk
quote:Op vrijdag 20 juli 2007 21:04 schreef wimderon het volgende:
Topic voor Eduard37 dit
Neejoh, die volgt de tour al jaren!quote:Op vrijdag 20 juli 2007 21:04 schreef wimderon het volgende:
Topic voor Eduard37 dit
Bij bepaalde overtredingen van het reglement, zoals aan een auto hangen enzo, krijg je een geldboete, een tijdsstraf en minpunten in het puntenklassement.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 12:10 schreef Fides het volgende:
Ik zie mezelf niet als n00b, maar ik zie nu op de StudioSport website dat er in het puntenklassement renners met een negatief aantal punten zijn. Hoe zit dit?
(http://www.nos.nl/nosstudiosport/wielrennen/tour/2007/live/index.html [->] [klassementen] [->] [punten])
Ik denk dat de betreffende gemeente/departement wel even een opruimploeg over die berg heenstuurt na een touretappe. De rotzooi die de renners achterlaten is nog níks vergeleken met wat de toeschouwers zo'n berg aandoen.quote:Op maandag 23 juli 2007 00:17 schreef De_Ananas het volgende:
Mijn vraag:
Worden alle bidons en zakjes achteraf opgepakt? Vaak worden ze door toeschouwers gepakt maar in bijv een afdaling niet
Het gaat erom dat een ploeg die 'bevelen' kan geven dat ook kan waarmaken. Als je bijv ruzie met Discovery maakt krijg je de hele Tour Popo in je wiel Vergeet ook niet dat die ploegen elkaar het hele jaar tegenkomen, ook na de Tour kan je nog teruggepakt worden (en ook daarin staat Barloworld dus niet sterk)quote:Op zaterdag 21 juli 2007 00:26 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Goed topic
In de etappe van eergisteren reed het peleton een behoorlijk tempo en gedurende enige tijd probeerde verschillende renners weg te rijden bij het peleton die weer bijgehaald moesten worden waardoor het peleton er aardig doorheen zat.
Er was toen een rijder van Barloworld die hevig gebaarde om het tempo te verlagen, waar niemand op reageerde. Op tv deed Herbert en z'n co-host er een beetje lacherig over omdat Barloworld echt niet de ploeg was die daar het initiatief voor mocht nemen, ze zouden toch niet serieus genomen worden.
Welke ploegen hebben dan wel het aanzien binnen de Tour om het peleton 'bevelen' op te leggen?
En waar hebben ze dit aanzien aan verdient? De namen die rondrijden binnen de ploeg? Geschiedenis van de ploeg? Ranking?
En als we dan toch bezig zijn; hoe verhoudt de Rabo zich in dit aspect tot de anderen? Hebben die enig aanzien?
Denk dat het vnl aangeeft dat er geen grenswaarde is. Als je in punten zou denken zou cat. 1 bijv 80-100 punten zijn Hors Cat. is dan > 100 puntenquote:Op maandag 23 juli 2007 00:42 schreef Cootz het volgende:
Ik heb ook een n00b-braag!
Waarom is er een hors categorie (of 'buiten categorie') en zijn de zwaarste bergen niet gewoon van de 1e categorie?
Het afzien en de spanning in de koers. Het is echte sport waarbij mannen 4-5-6 uur lang compleet naar de tering gaan en de sterkste wint. dat vind ik mooi om te kijken.quote:Op maandag 23 juli 2007 09:47 schreef Gluckskafer het volgende:
Wat ik wil vragen is:
Wat bezielt het die kerels, die naar die wielrenners in die strakke pakjes en zeemlerenbroekjes zitten te kijken?
In Engeland kwam iemand een bidon terug brengen naar de Rabo bus. Ze dachten dat de renner hem verloren was, lief he ?quote:Op maandag 23 juli 2007 00:22 schreef Perico het volgende:
Nee, er wordt geen 200 kilometer parcours iedere dag achteraf schoongeveegd door de organisatie.
Dat wordt dus allemaal zwerfafval, voor verantwoording van alle gemeentes en departementen zelf.
Wielrennen op de weg is al vanaf het begin der tijden een ploegensport. Als je samenwerkt kan je namelijk elkaar helpen. Dat is vooral gebaseerd op dat als je vlak achter elkaar fietst dat je makkelijker bij elkaar blijft (pyschologisch, maar vooral omdat degene voor je de wind tegenhoudt)quote:Op maandag 23 juli 2007 10:47 schreef Anyanka het volgende:
Anyway, ik wil graag iets weten over de basisbeginselen. Het schijnt dat mensen niet voor zichzelf, maar voor een ploeg rijden, hoewel slechts 1 persoon uit die ploeg hoeft te winnen?
Er zijn geen nationale ploegen, maar een ploeg heeft wel een thuisland en als het ware een 'nationaliteit'. De Rabobank-ploeg heeft een Nederlandse sponsor en Nederlandse leiding en is dus een 'Nederlandse' ploeg. Je ziet dan ook dat er een aantal Nederlanders rijden, maar er rijden ook Nederlanders bij Belgische en Franse ploegen.quote:En die ploegen hebben wel een beetje iets met een land te maken, maar alle nationaliteiten kunnen overal bij?
Als je het toevallig het verhaal net van Maarten Ducrot hebt geluisterd dan hoef ik dit niet meer uit te leggen. Maar ik zal het toch nog even doen. In het wielrennen kan je op het ene moment vijanden zijn en op het andere moment bondgenoten. Contador en Rasmussen lukte het uiteindelijk na een paar keer proberen in de beklimming van de laatste col om weg te komen van de rest. Daardoor kregen ze een gezamenlijk belang, namelijk samen hard doorfietsen om de rest op achterstand binnen te laten komen (de voorsprong in tijd die ze op de streep hebben telt voor het algemeen klassement). Een soort ongeschreven regel is dan dat degene die het meeste profijt heeft van die winst in het klassement (in dit geval Rasmussen) de overwinning van de etappe laat aan de ander. Contador probeerde waarschijnlijk die afspraak te bevestigen (je zag hem ook wijzen van: "ik?"). Rasmussen zal het niet met die afspraak eens geweest zijn en probeerde dus nog zelf te winnen. Uiteindelijk was Contador op de streep sneller.quote:Gisteren was er een soort 'afspraak' tussen Rasmussen en Contador geloof ik? Dat die laatste mocht winnen, maar toen probeerde Rasmussen het toch zelf oid. Waarom zou je zoiets raars afspreken en dan verwachten dat je tegenstander er zich aan houdt?
Je hebt twee soorten tijdritten, een individuele tijdrit en een ploegentijdrit. Die laatste zit dit jaar niet in de tour, dus daar hebben we het niet over. In een individuele tijdrit start iedereen apart (met een bepaalde afstand tussen elkaar) met als doel om een bepaalde afstand zo snel mogelijk te rijden (meestal 50-60 kilometer). De tijd die je daar over doet, telt voor het algemeen klassement.quote:Verder snap ik niets van alles wat met tijd te maken heeft. Tijdritten, tijdlimieten, individuele tijdrit? Moeten ze niet gewoon proberen elke dag zo snel mogelijk te fietsen (maar dan iets strategischer)?
Dat is een hele algemene vraag en moeilijk antwoord op te geven. Wielrennen is een sport van aanvallen en verdedigen dus er zijn heel veel tactieken. Wielrennen is echt veel meer dan zo snel mogelijk fietsen. Ga maar gewoon kijken en luisteren. Als je dan nog wil weten hoe iets zit moet je het maar vragen.quote:Verder ben ik benieuwd naar gebruikelijke strategieën van mensen/ploegen om te winnen, zodat ik misschien iets kan herkennen (naja, een buitenspelval is mij ook nog nooit opgevallen, dus misschien is dat teveel gevraagd van mijn niet zo sportieve ogen/hersenen).
Je mag leuk vinden wie je leuk vindt. Kloden heeft hier nog niet zoveel fans geloof ikquote:Nou, dat was het wel op dit moment.
Alvast heel veel dank naar de tourfan die mijn ultieme n00b-vragen wil beantwoorden!
Ps. Ik denk dat ik Contador en Kloden het leukst vind. Is dat toegestaan?
Je hebt idd verschillende ploegen. Iedere ploeg heeft een thuisbasis. Zo komt Rabo uit Nederland en bv Quickstep uit Belgie. Je ziet dat er bij een ploeg uit een bepaald land vaak ook wat meer renners uit dat land meerijden. Maar in principe mag een ploeg zoveel nationaliteiten opstellen als ze willen.quote:Op maandag 23 juli 2007 10:47 schreef Anyanka het volgende:
Alle gestelde n00b-vragen hierboven gaan mijn kennis nog te boven...
Ik heb helemaal nooit TDF gekeken, paar dagen geleden pas voor het eerst, het laatste stukje, en ik vond het héél sneu, 2 mannen die wanhopig probeerde een grote meute voor te blijven en toen ingehaald werden. Desondanks gisteren weer het laatste stukje gekeken, en dat was wel iets leuker, vooral het commentaar is grappig! Net voetbalcommentaar, maar dan nog erger.
Anyway, ik wil graag iets weten over de basisbeginselen. Het schijnt dat mensen niet voor zichzelf, maar voor een ploeg rijden, hoewel slechts 1 persoon uit die ploeg hoeft te winnen? En die ploegen hebben wel een beetje iets met een land te maken, maar alle nationaliteiten kunnen overal bij?
Gisteren was er een soort 'afspraak' tussen Rasmussen en Contador geloof ik? Dat die laatste mocht winnen, maar toen probeerde Rasmussen het toch zelf oid. Waarom zou je zoiets raars afspreken en dan verwachten dat je tegenstander er zich aan houdt?
Verder snap ik niets van alles wat met tijd te maken heeft. Tijdritten, tijdlimieten, individuele tijdrit? Moeten ze niet gewoon proberen elke dag zo snel mogelijk te fietsen (maar dan iets strategischer)?
Verder ben ik benieuwd naar gebruikelijke strategieën van mensen/ploegen om te winnen, zodat ik misschien iets kan herkennen (naja, een buitenspelval is mij ook nog nooit opgevallen, dus misschien is dat teveel gevraagd van mijn niet zo sportieve ogen/hersenen).
Nou, dat was het wel op dit moment.
Alvast heel veel dank naar de tourfan die mijn ultieme n00b-vragen wil beantwoorden!
Ps. Ik denk dat ik Contador en Kloden het leukst vind. Is dat toegestaan?
Ja ook namens mij. Heb die site gelijk gebookmarkedquote:
niet alleen kerels.quote:Op maandag 23 juli 2007 09:47 schreef Gluckskafer het volgende:
Wat ik wil vragen is:
Wat bezielt het die kerels, die naar die wielrenners in die strakke pakjes en zeemlerenbroekjes zitten te kijken?
Een vriendin van me keek altijd alleen de bergetappes, omdat daarin Virenque vaak in beeld kwam.quote:
Wat levert een ..... op in de tour.quote:Op maandag 23 juli 2007 12:53 schreef mrPanerai het volgende:
Ook nog een noobvraagje, Zijn de Premies die de renners opstrijken ergens te vinden
Ik ben fan van Klödenquote:Op maandag 23 juli 2007 11:57 schreef Cootz het volgende:
...
Je mag leuk vinden wie je leuk vindt. Kloden heeft hier nog niet zoveel fans geloof ik
Een n00bvraag hierover,quote:
Een subjectieve jury, het is namelijk opvallend vaak een Fransman.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:45 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
Een n00bvraag hierover,
wie bepaalt wie de meest strijdlustige renner is? zijn daar objectieve criteria voor of is daar een soort jury voor?
Daar is een jury voor, die dat elke dag beslist. En omdat de jury in de Tour de France natuurlijk uit Fransen bestaat zie je nog wel eens dat aanvallende Fransen sneller tot strijdlustigste renner worden uitgeroepen.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:45 schreef Yestuuur het volgende:
[..]
Een n00bvraag hierover,
wie bepaalt wie de meest strijdlustige renner is? zijn daar objectieve criteria voor of is daar een soort jury voor?
nog 5 etappes: 1 bergetappe, 2 vlakkere, 1 tijdrit en de rit naar parijs.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:55 schreef Yestuuur het volgende:
encore une n00bvraag, van praktische aard, hoeveel etappes zijn er nog voor de boeg, en na welke etappe is het klassement waarschijnlijk beslist? (ik weet dat ze kunnen vallen enzo. maar dan nog)
bullshit geloof ik.quote:Op maandag 23 juli 2007 17:52 schreef Cootz het volgende:
[..]
Daar is een jury voor, die dat elke dag beslist. En omdat de jury in de Tour de France natuurlijk uit Fransen bestaat zie je nog wel eens dat aanvallende Fransen sneller tot strijdlustigste renner worden uitgeroepen.
Zat er ook geen Nederlandse dame in die jury een paar jaar terug? Maar volgens mij bestaat de meerderheid van die jury uit Fransen.quote:Op maandag 23 juli 2007 19:18 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
bullshit geloof ik.
Gewoon officials neem ik aan. Zoals er ook een jury is met offiicials over onreglementair sprinten etc.
Bij die sprint van Voskamp destijds zat Verbruggen in die jury.
quote:Op vrijdag 20 juli 2007 21:04 schreef wimderon het volgende:
Topic voor Eduard37 dit
Tenzij je Vino bentquote:Op maandag 23 juli 2007 18:02 schreef Gitanki het volgende:
in Parijs vinden er zelden nog verschuivingen plaats.
quote:
quote:Op dinsdag 24 juli 2007 00:42 schreef viagraap het volgende:
Hoe ziet de etappe naar Parijs er eigenlijk uit? Ook een vlakke rit neem ik aan?
Ja, altijd. Als slot nog wat rondjes door Parijs en finish op de Champs-Elysées.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 00:42 schreef viagraap het volgende:
Hoe ziet de etappe naar Parijs er eigenlijk uit? Ook een vlakke rit neem ik aan?
1. Claxonquote:Op woensdag 25 juli 2007 00:09 schreef luckass het volgende:
ik heb nog wel iets:
Als een of meerdere renners uit het peleton demarreren, dan zitten er vrij snel volgwagens achter deze mannen. Hoe komen deze wagens zo snel langs het peleton?
Hard toeteren. Ploegwagens mogen er trouwens niet tussen als de voorsprong kleiner is dan een minuut. Dan rijden er alleen wagens van de organisatie (rode wagens: jury / gele wagens: neutrale mechanicien / witte wagens: doktoren).quote:Op woensdag 25 juli 2007 00:09 schreef luckass het volgende:
ik heb nog wel iets:
Als een of meerdere renners uit het peleton demarreren, dan zitten er vrij snel volgwagens achter deze mannen. Hoe komen deze wagens zo snel langs het peleton?
heb wel eens in zo'n ploegleiderswagen gezeten tijdens de eneco tour 2 jaar terug (bij Saunier Duval omdat Pinotti toen meereed). Je wil niet weten wat voor toestanden dat zijn . Je moet iig niet bang zijn anders schijt je van angstquote:Op woensdag 25 juli 2007 00:09 schreef luckass het volgende:
ik heb nog wel iets:
Als een of meerdere renners uit het peleton demarreren, dan zitten er vrij snel volgwagens achter deze mannen. Hoe komen deze wagens zo snel langs het peleton?
120 valt wel mee. Maar ze kijken idd niet op een bumper, spiegel enzovoorts. Het is constant geconcentreerd blijven en blijven opletten en vooral je spiegelen in de gaten houden.quote:Op woensdag 25 juli 2007 00:21 schreef HenkBenzinetank het volgende:
Die autos rijden 120
(en het peloton gaat altijd wel ff aande kant)
Dat klopt zo ruwweg wel. De eerste doorkomsten krijgen de punten. Hoeveel punten is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de col. Als de col (mits van tweede categorie of hoger) de laatste beklimming van de dag is, zijn daar dubbele punten te verdienen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 07:58 schreef knnth het volgende:
Bolletjestrui is toch eerste doorkomst op top? Dus is het eigenlijk identiek aan groene trui, maar dan in de bergen?
Iedere ploeg heeft trainers die een trainingsprogramma opzetten. Dekker ging op eigen houtje naar Italie om met cecchini te trainen, hij maakte zijn trainingsschema's en dergelijke. DE ploegleider maakt meer de tactiek en dergelijke tijdens de wedstrijden en buiten trainingskampen laten ze de renners niet echt aan elkaar wennen ofzoquote:Op woensdag 25 juli 2007 09:29 schreef MaxPower het volgende:
Hoe ziet een training van een wielerploeg eruit? Ik hoorde gisteren dat Rasmussen bijvoorbeeld in Mexico traint, en van Thomas Dekker weet ik dat hij in Italie bij die Italiaan train(de?). Hoe bewaar je als ploegleider dan het overzicht? Neem aan dat er ook genoeg gezamenlijke sessies zijn om de ploeg aan elkaar te laten wennen?
daar hebben ze weer dokters voor he en die zullen bij de meeste ploegen inmiddels ook wel interne controles doen, maar ze weten niet alles wat hun renners uitvreten. Het beste zou dus zijn als ze gewoon op 1 plek met zn allen gingen trainen, maarja in nederland heb je geen bergenquote:Op woensdag 25 juli 2007 09:39 schreef MaxPower het volgende:
Vandaar dat ploegleiders dus vaak niet (lijken) te weten wat hun eigen renners uitvreten aan 'medische supplementen'.
maar het blijft een Nederlandse ploeg natuurlijk, maarja zelfs dan kun je niet alles in de gaten houdenquote:Op woensdag 25 juli 2007 09:42 schreef MaxPower het volgende:
Je kan met zijn allen naar Frankrijk verhuizen?
Als ik het goed heb gaat het ongeveer zo: de ravitaillering (voedertijd) is inderdaad op een vooraf vastgesteld punt in de etappe, waar ze de welbekende etenszakjes krijgen uitgereikt. Ook bij de ploegleider kunnen ze drinken (en volgens mij ook eten, maar dat weet ik niet zeker) krijgen, tot de laatste 25 kilometer. Vaak zijn het de knechten die zich terug laten zakken naar de ploegleidersauto om daar proviand in te slaan (de zogenoemde waterdragers). Daarna mag dat niet meer. En ja, de manier van eten aanpakken ís bloedlink. Ook deze tour nog iemand onderuit zien gaan (weet niet meer precies wie t was) toen hij een etenszakje in zijn wiel kreeg.quote:Op woensdag 25 juli 2007 09:12 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
En hoe zit dat nou precies met die voedertijden? Zijn dat de enige punten in de etappe waar renners überhaupt eten aangereikt mogen krijgen? En waarom is dat zo geregeld en niet op een andere manier (dat renners bijvoorbeeld op verzoek wat uit hun volgauto kunnen krijgen ofzo). En is de manier waarop het eten aanreiken gebeurt, niet bloedlink? Ik bedoel je: ze grissen met 50 km/h een tasje uit de klauwen van een gozer die op de weg staat.
Eten pakken ze normaal niet uit de auto, alleen als ze zo'n zakje missen ofzo.quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:53 schreef TFFKABH het volgende:
[..]
Als ik het goed heb gaat het ongeveer zo: de ravitaillering (voedertijd) is inderdaad op een vooraf vastgesteld punt in de etappe, waar ze de welbekende etenszakjes krijgen uitgereikt. Ook bij de ploegleider kunnen ze drinken (en volgens mij ook eten, maar dat weet ik niet zeker) krijgen, tot de laatste 25 kilometer. Vaak zijn het de knechten die zich terug laten zakken naar de ploegleidersauto om daar proviand in te slaan (de zogenoemde waterdragers). Daarna mag dat niet meer. En ja, de manier van eten aanpakken ís bloedlink. Ook deze tour nog iemand onderuit zien gaan (weet niet meer precies wie t was) toen hij een etenszakje in zijn wiel kreeg.
Dat oefenen ze in het wielerklasje van Marc Wauters.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:02 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
Eten pakken ze normaal niet uit de auto, alleen als ze zo'n zakje missen ofzo.
Maar die zkajes aanpakken is natuurlijk gevaarlijk, maar toch gaat het dan niet zo vaak mis als je zou denken, volgens mij oefenen ze dat ook, want ze kunnen allemaal echt een aantal km fietsen zonder handen
Je moet gewoon eten in t algemeen of je nu honger hebt of niet, meestal heb je door de hitte geen eetlust, maar je moet toch je energievoorraad bijvullenquote:Op woensdag 25 juli 2007 11:08 schreef UtrechtSlim het volgende:
[..]
Dat oefenen ze in het wielerklasje van Marc Wauters.
Ik heb trouwens nog een NOOB vraag: "Waarom moet je eigenlijk blijven eten, ook als je geen trek hebt?"
Omdat 'ie er gewoon niet inzit. Net als dat de Ventoux er niet altijd in zit.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:13 schreef harrejasses het volgende:
Nou ik herhaal het maar even
Waarom is er dit jaar geen ploegentijdrit? Die was er voorgaande jaren toch wel?
vorig jaar ook niet, maar dat is gewoon per jaar verschillend, het ene jaar een klimtt , andere keer ploegentt , soms niets. In de Giro was er ook geen ploegentt bijvoorbeeld, in de Vuelta geloof ik wel nog dit jaarquote:Op woensdag 25 juli 2007 11:13 schreef harrejasses het volgende:
Nou ik herhaal het maar even
Waarom is er dit jaar geen ploegentijdrit? Die was er voorgaande jaren toch wel?
In de Giro dit jaar was er op de eerste dag een ploegentijdrit over het spectaculairste parcours OOIT van een TTTquote:Op woensdag 25 juli 2007 11:16 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
In de Giro was er ook geen ploegentt bijvoorbeeld dit jaar
owja kloptquote:Op woensdag 25 juli 2007 11:17 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
In de Giro dit jaar was er op de eerste dag een ploegentijdrit over het spectaculairste parcours OOIT van een TTT
De TTT als proloog vanaf een vliegdekschip toch ?quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:17 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
In de Giro dit jaar was er op de eerste dag een ploegentijdrit over het spectaculairste parcours OOIT van een TTT
Neuh vanaf een zandweggetjequote:Op woensdag 25 juli 2007 11:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
De TTT als proloog vanaf een vliegdekschip toch ?
omdat 200 km fietsen met 45km/h heel veel energie vergt. Bij de meeste sporten ben je 1-2 uur bezig. Kan je lichaam prima aan zonder echt veel energie toe te voegen. Bij 2.5-3 uur en langer moet je gewoon eten omdat je anders je energie voorraad uitput en je een zogenaamde "hongerklop" krijgt. Dan wil je lichaam gewoon compleet niet meer en MOET je eten (als je dan al niet van je fiets geflikkert bent)quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:08 schreef UtrechtSlim het volgende:
[..]
Dat oefenen ze in het wielerklasje van Marc Wauters.
Ik heb trouwens nog een NOOB vraag: "Waarom moet je eigenlijk blijven eten, ook als je geen trek hebt?"
en Gasparotto die Di Luca inhaalt op de streepquote:Op woensdag 25 juli 2007 11:22 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Neuh vanaf een zandweggetje
En toen allemaal heuveltjes op en over, smalle bruggetjes waar geen autos door heen passen en als afsluiter nog een afdaling minstens zo link als die van de Poggio
Terwijl ze Magnus Backstedt hebbenquote:Op woensdag 25 juli 2007 11:24 schreef harrejasses het volgende:
Ok bedankt! Ik dacht dat het gewoon elk jaar vaste prik was zo'n ploegentijdrit, maar daar ben ik een n00b voor natuurlijk
Dat ie er vorig jaar ook niet was wist ik dus niet want ik zat 6 weken in Zweden en daar hebben ze niks met de tour..
Dit is gewoon UCI pesten wat ASO doet, die TTT in Eindhoven wordt niks zolang er geen in de Tour zit.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:16 schreef -skippybal- het volgende:
[..]
Omdat 'ie er gewoon niet inzit. Net als dat de Ventoux er niet altijd in zit.
Daarbij is de ploegentijdrit steeds onbelangrijker geworden. Van 100 km op de Olympische Spelen en een prestige strijd van veel ploegen tot aan een wannabe topkoers in Eindhoven
De wielrenners vertrekken meestal van een of ander marktplein in een stadje. Dat is de startplaats op papier, men rijdt dan vrij rustig naar een plek waar de echte start plaats vindt, vanaf die echte start zijn ook pas aanvallen enzo toegestaan.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:59 schreef knnth het volgende:
[..]
Tisda? Was aan het begin van de etappe vandaag.
daar rijden ze vanaf de start in totdat de officiele start wordt gegeven door Preud'homme. Na die zone mag je aanvallen etcquote:Op woensdag 25 juli 2007 11:59 schreef knnth het volgende:
[..]
Tisda? Was aan het begin van de etappe vandaag.
Ze beginnen met rijden en pas na een paar kilometer is de echte start om eerst een beetje in te rijden. Die eerste paar kilometer is dan de neutrale zone.quote:Op woensdag 25 juli 2007 11:59 schreef knnth het volgende:
[..]
Tisda? Was aan het begin van de etappe vandaag.
De bus bestaat uit een groep renners die het tempo van de echte klimmers niet bij kunnen houden. Het is meestal een grote groep die totaan de finish zoveel mogelijk bij elkaar blijft en ook solidair is als er bepaalde renners niet meer kunnen volgen, dan gaat het tempo iets omlaag. Voorin de 'bus' wordt het tempo bepaald, het doel is om met z'n allen binnen de tijdslimiet binnen te komen. Meestal is het de laatste groep renners die in een bergetappe over de streep komt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:29 schreef JeroenV het volgende:
Ook een vraag:
Wat is die bus waar ze het (vooral tijdens bergetappes) over hebben? Kan me niet voorstellen dat er renners echt in een bus zitten namelijk
Het is een grote groep renners in een bergetappe en heet "bus" omdat het in een gestaag tempo de berg opdraait, een tempo dat iedereen kan volgen en toch hoog genoeg is om binnen de tijdslimiet te finishen. In het Italiaans heet het "gruppettö".quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:29 schreef JeroenV het volgende:
Ook een vraag:
Wat is die bus waar ze het (vooral tijdens bergetappes) over hebben? Kan me niet voorstellen dat er renners echt in een bus zitten namelijk
Net andersom volgens mij.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:13 schreef knnth het volgende:
stijfheid heeft toch te maken met het materiaal? Waar ijzer behoorlijk stijf is, en carbon totaal niet?
Vaak verhuizen wielrenners naar een plek waar ze veel keuzemogelijkheden hebben om te trainen. Zo wonen er in en om Maastricht aardig wat profs. Gewoon omdat ze dan alle kanten opkunnen qua trainen. En natuurlijk makkelijk samen kunnen trainen met andere renners. Dat hoeven niet de renners van hun eigen ploeg te zijn. Als toeschouwer is het altijd handig te weten wie trainingsmaatjes zijn, die zullen elkaar in de koers niet flikken.quote:Op woensdag 25 juli 2007 09:42 schreef MaxPower het volgende:
Je kan met zijn allen naar Frankrijk verhuizen?
Nee totaal niet. Je hebt ultrastijve staalframes (bijvoorbeeld Columbus Max) en superslappe carbonframes. En omgekeerd. En bij aluminiumframes is er een enorm verschil of je een superstijve Canyon hebt of een vaatdoek van een Alan. De constructeurs kunnen van ieder materiaal een fiets maken die op een bepaald doel is afgestemd. Dat is een wetenschap op zich. Verder speelt de geometrie een rol. Voor een criterium met ultrasnelel bochten heb je een hele andere geometrie nodig dan voor Parijs-Roubaix. Pak je de verkeerde geometrie dan ben je ofwel niet door de bocht te branden of je stuitert direct van de kasseien af. Er zijn hele boeken gevuld met theorieën hierover, dus ff uitleggen in een korte post is wat lastig.quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:13 schreef knnth het volgende:
stijfheid heeft toch te maken met het materiaal? Waar ijzer behoorlijk stijf is, en carbon totaal niet?
Nee, de gele trui wordt vlak na de finish bedrukt met de sponsoring van de winnende rennerquote:Op woensdag 25 juli 2007 14:36 schreef Bernard0s het volgende:
Heeft ieder team een eigen gele trui mee met de eigen sponsoring daarop?
De gele trui die ze bij de finish aankrijgen is trouwens geen koerstrui. Maar inderdaad worden deze gewoon in alle haast bedrukt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:16 schreef HenkBenzinetank het volgende:
[..]
Nee, de gele trui wordt vlak na de finish bedrukt met de sponsoring van de winnende renner
Thnx voor de uitleg! Dat van die steunen wist ik dus niet maar is eigenlijk wel logisch. Tenminste, anders zou iedereen gewoon met die steunen gaan rijden... Ik moet overigens wel lachen als ik mensen zie fietsen met een normale fiets met van die steunen gemonteerd. Dan zitten ze volgens mij nog hoger dan wanneer ze de handvaten beetpakken :-)quote:Op woensdag 25 juli 2007 14:01 schreef MichelWuyts het volgende:
Met een tijdritfiets kun je zowiezo niet zo goed een bergop en die steunen voor de aerodynamische houding zijn tijdens een normale rit NIET toegestaan
volgens mij was het zelfs zo dat dat ding wat ze aankrijgen bij de finish soms niet eens hun maat is. Maar ik weet niet eker of dat echt zo isquote:Op woensdag 25 juli 2007 18:37 schreef Cootz het volgende:
[..]
De gele trui die ze bij de finish aankrijgen is trouwens geen koerstrui. Maar inderdaad worden deze gewoon in alle haast bedrukt.
Je kan het bij Rasmussen ook duidelijk zien aan het grote Nike logo, Rabo zelf maakt gebruikt van Agu als ik het goed heb.quote:Op woensdag 25 juli 2007 18:37 schreef Cootz het volgende:
[..]
De gele trui die ze bij de finish aankrijgen is trouwens geen koerstrui. Maar inderdaad worden deze gewoon in alle haast bedrukt.
Klopt, Rasmussen verzoop er vandaag bijna in. Waarschijnlijk is dat ceremonieding gewoon een standaardmaat voor iedereenquote:Op woensdag 25 juli 2007 22:24 schreef HenkBenzinetank het volgende:
[..]
volgens mij was het zelfs zo dat dat ding wat ze aankrijgen bij de finish soms niet eens hun maat is. Maar ik weet niet eker of dat echt zo is
Zijn die niet veel zwaarder? Wel een verschil is dat die luchtweerstand natuurlijk in het peloton veel minder uit maakt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:18 schreef PaulusP het volgende:
[..]
en waarom gebruiken ze geen echte aerowielen tijdens de normale koers?
Dichte wielen hebben bijna geen voordeel. Dan is nog het beste te kiezen voor gestroomlijnde spaken. Dat werd deze week ergens bij de NOS uitgelegd. Dacht de avondetappe met die uitleg over de fiets van Cavendish met die krachtopnemers in het crankstel.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:56 schreef Cootz het volgende:
[..]
Zijn die niet veel zwaarder? Wel een verschil is dat die luchtweerstand natuurlijk in het peloton veel minder uit maakt.
Rasmussen reed voor CSC, maar is daar weggegaan. Je kan kopen enzo met geld bereik je veelquote:Op donderdag 26 juli 2007 00:24 schreef UncleSam het volgende:
Ik snap het volgende niet:
Die Rasmussen bijvoorbeeld is Deens, praat geen Nederlands, maar zit toch in de Nederlandse Rabobank ploeg? Elk land heeft toch zn eigen ploeg of niet? Of is het zo netzoals met voetbal dat je buitenlandse spelers kan kopen ofzo ..
Het is niet zo dat elk land 1 ploeg heeft. Het is in principe idd net als bij voetbal. Een sponsor, in ons geval Rabo start een team en koopt renners bij elkaar, de meesten zullen dan uit Nederland komen, maar om ook internationaal mee te doen zullen er ook buitenlanders meedoen. net zoals Ajax een buitenlandse spits koopt als ze hem in eigen land niet vinden. Belgie heeft daarnaast bv 2 ploegen : Predictor-Lotto en Quickstep innergetic en Frankrijk heeft er ook meerderen. (dan heb ik het over de pro tour) buiten de pro tour zijn er ook nog Continentale ploegen zoals SKil Shimano en waar ook de opleidingsploeg van rabobank toe behoort(die staat trouwens 1ste van de CT ploegen )quote:Op donderdag 26 juli 2007 00:24 schreef UncleSam het volgende:
Ik snap het volgende niet:
Die Rasmussen bijvoorbeeld is Deens, praat geen Nederlands, maar zit toch in de Nederlandse Rabobank ploeg? Elk land heeft toch zn eigen ploeg of niet? Of is het zo netzoals met voetbal dat je buitenlandse spelers kan kopen ofzo ..
naja, dat leek er dit jaar toch even opquote:Op maandag 23 juli 2007 09:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het afzien en de spanning in de koers. Het is echte sport waarbij mannen 4-5-6 uur lang compleet naar de tering gaan en de sterkste best gedoopte wint. dat vind ik mooi om te kijken.
Maar dan nog, als iedereen gebruikt zal iedereren nog even hard moeten trainen .In principe maakt het dus niks uitquote:Op donderdag 26 juli 2007 08:23 schreef BrandX het volgende:
[..]
naja, dat leek er dit jaar toch even op [afbeelding]
gele/zwarte = ploegenklassementquote:Op vrijdag 27 juli 2007 00:46 schreef 0033 het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar de verschillend gekleurde rugnummers voor dienen?
Zo heb ik bijv. Menchov al met een rood 'nummerbord' met witte cijfers zien rijden en rijd er ook regelmatig eentje met een gele met zwarte cijfers rond terwijl de rest gewoon wit met zwarte cijfers heeft??
Een tijdrit is niet zo'n groot tactiekspel.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 16:17 schreef Lann555 het volgende:
een iets lastigere n00b-vraag. Bereid iedereen zich op dezelfde manier voor op zo'n tijdrit? Zijn daar standaard tactieken voor of zijn er teams met een "geheime" voorbereiding die effectiever is? Ik zag Armstrong daar lopen bij Discovery en vroeg me af of hij eventueel een paar tricks-of-the-trade kon delen
En technische details zo als houding, speciale fietsen, outfits, is dat allemaal wel gelijkwaardig tussen teams?quote:Op zaterdag 28 juli 2007 16:21 schreef Gitanki het volgende:
[..]
Een tijdrit is niet zo'n groot tactiekspel.
Wel kun je je tijdrit indelen naar het parcours ( van tevoren het parcours verkennen en je laten inlichten ploeggenoten die eerder starten betreffende de wind, klimmetjes, bochten).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |