abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51621365
quote:
Geachte redactie,

Sinds jaar en dag kom ik op uw site om me van het meest actuele nieuws te voorzien. Wat schetste vandaag mijn verbazing? Pontificaal op uw frontpage kom ik een forse 'spoiler' tegen van het nog te verschijnen laatste boek van Harry Potter. Ik kan me voorstellen dat veel mensen zich de laatste tijd ergeren aan de hype rond het boek, die vooral qua beveiliging behoorlijk overtrokken is. Maar dat wil niet zeggen dat dan de lezer het leesplezier ontnomen moet worden door er dit soort feiten neer te zetten. Vooral van een zichzelf respecterende, fatsoenlijke - tenminste, dat nam ik tot nog toe aan - nieuwssite zou je zoiets niet verwachten.

Een volgende keer zou ik er toch nog een tweede keer over nadenken alvorens iets dergelijks op uw site te plaatsen.

Groet,

Deze ga ik zo eens even op de spreekwoordelijke digitale brievenbus posten.

[ Bericht 0% gewijzigd door JH87 op 19-07-2007 11:32:23 ]
Don't think twice, it's all right.
pi_51621452
Je kan de schrijver ook aanschrijven Nicodijkshoorn.com nico@nicodijkshoorn.com
  donderdag 19 juli 2007 @ 11:25:33 #153
35623 PPL
#control
pi_51621479
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 11:21 schreef JH87 het volgende:

[..]

copy, paste, sent
Burnt to the core but not broken
pi_51621521
quote:

[..]

Maak je er dan noG van?
pi_51621570
Ai, te laat. Nou ja, hopen dat de copy pasters van m'n brief nog op tijd zijn.
pi_51621656
Je kan het misschien aanpassen in je oorspronkelijke bericht
pi_51621695
Check.
pi_51621965
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 11:24 schreef athlonkmf het volgende:
Oh, is hij het! Geen wonder dan, wat een klootzak is dat.
pi_51622117
quote:

[..]

Ik heb er zelf nog het contrast ingezet met het oproepje tot geheimhouding op de eerste pagina....
I had a signature once. It was awful.
pi_51622152
Yep, ik kreeg 't op mijn heupen. Best knap, de laatste die dit uit me kreeg was Cal Thomas met een Nederlanders-Nazi vergelijking.

Oh, en in de column neemt hij de schrijfkunsten van Rowling en Dan Brown op de hak, daar wordt naar gerefereerd. Ik citeer in spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen zorgen, er staat geen spoiler over HP 7 in.
quote:
Geachte heer/mevrouw,

Met grote verbazing bezocht ik vanmorgen, donderdag 19 juli in het jaar des Heeres 2007, de nu.nl site. Daar, in een klein maar duidelijk centraal blokje, stond het einde van Harry Potter 7: Harry Potter and the Deathly Hallows. Of, nee, nu lieg ik, niet het einde, maar wel een gedeelte van de afloop.Waaronder ook hoe het afloopt met de hoofdpersoon zelf. Dit allemaal met dank aan Nico Dijkshoorn, die het leuk vond om dit zomaar op de voorpagina van nu.nl te zetten, een bekende nieuwssite.

Vanuit meerdere hoeken hoor ik geklaag hierover. En ik kan het best begrijpen. Het is het einde van een aantal boeken die nu al 10 jaar bezig zijn, en om dat dan op het internet te zien, twee dagen voordat het boek uitkomt, is niet leuk. En het maakt hier niet uit of de gelekte versie 'echt' is, of dat het wederom nep is. Het principe staat toch vast; spoileren is iets wat sommige mensen heel leuk vinden om te doen, om anderen op de kast te jagen. Iedereen doet het wel eens, of heeft het wel eens gedaan. Als je 'spoileren' verstaat als 'verklappen hoe het afloopt, voordat iets op dat punt in het boek/de film is aangekomen', dan is spoileren de bekendste volkssport in Nederland. Of, nee, dat is niet waar, volkssport nummer 1 is zeiken over alles waar je over kan zeiken.

En dat is precies wat zowel meneer Dijkshoorn alswel degenen die hem mailtjes sturen doen, mijzelf incluis. Ik was niet echt verbaasd; bekend zijn met een aantal sites waarop beide groepen zich bevinden leidt tot deductief redeneren, wat weer leidt tot dat ik niet verbaasd was. Cirkelredeneringen daargelaten vraag ik me af wat meneer Dijkshoorn wilt bereiken hiermee. Het primaire doel van de column is zeker bereikt, als je mensen de kast op jaagt zijn er weinig methodes effectiever dan wat we vandaag hebben gezien. Maar daarnaast, wat wil meneer Dijkshoorn winnen met zijn tirade aan waardeoordelen over de schrijfkunsten van J.K. Rowling en Dan Brown, en over hoe alles voorspelbaar is.

Meneer Dijkshoorn, ik zou de wekker nog maar eens nakijken. Ik weet niet hoe lang het u heeft gekost om dit te beseffen, maar ik ben blij dat u dit eindelijk ziet. Alles is, tot op een zekere hoogte, voorspelbaar. Hier stond de spoiler met nog wat andere dingen in mijn mailtje, dus heb ik dat hier maar even weggehaald. Op verzoek per PM te verkrijgen. Uw boodschap is daarom achterhaald, en het enige wat deze column doet is onnodige informatie verstrekken over de loop van het boek. En dan nog zegt het niets.

De spanning van het laatste deel van een serie, zoals deze Harry Potter, of deel 12 van de 12 in de Wheel of Time serie van Robert Jordan, ligt niet geheel in de vraag: "Overleeft de hoofdpersoon het?". Het ligt bij het overleven van de gehele 'cast', en hoe dat gebeurt. En het vermaak ligt niet geheel in het overleven van de 'cast', maar in het inbeelden in het verhaal. Voor mij, dan. Dat is lezen voor je plezier, je op laten gaan in een verhaal om een paar uur later te zeggen: "Goh, is het al zo laat?". En dan maakt het niet uit of het boek volgens literaire regels goed is of niet; hoewel het ongetwijfeld zal helpen als je niet in slaap valt op de zevende bladzijde, maar dan gaat het om het vermaak van de lezer. En dat is subjectief. Net zoals mijn complete mail ook vanuit mijn standpunten komt, en niet vanuit de standpunten van Hilbrand - Kom van dat dak af met je proefballon - Nawijn.

Het is jammer dat de redactie van nu.nl niet even heeft nagedacht over de mogelijke onvrede bij mensen die het liever uitvinden tijdens het lezen. Het is jammer dat er nu gedurende de hele dag mailtjes, telefoontjes en andersoortige gesprekken worden gevoerd met als advies om de site van nu.nl te mijden als je niet de afloop van de Harry Potter reeks wilt weten. Dit lijkt me alleen maar tegen de doelstellingen van een website ingaan, en ik hoop dat de redactie dit ook ziet.

Met vriendelijke groet,
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_51622228
Ik heb ook de mail van JH78 verstuurd. Alleen de laatste zin veranderd in:

Ik wil jullie daarom vragen de column van de website (of tenminste van de frontpage) te verwijderen, zodat niet nog meer mensen het leesplezier ontnomen wordt.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_51622444
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 11:42 schreef archgallo het volgende:

[..]

Oh, is hij het! Geen wonder dan, wat een klootzak is dat.
tja... als ie nico heet..

Wat heeft ie nog meer uitgespookt?
pi_51622683
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 11:57 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

tja... als ie nico heet..

Wat heeft ie nog meer uitgespookt?
Volgens mij zit/zat hij ook op GeenStijl. Hij zat hier vroeger ook op FOK maar hij is weggepest. Verder heeft ie nog een flauwe column over Patty Brard geschreven.
pi_51623251
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 12:05 schreef archgallo het volgende:

[..]

Volgens mij zit/zat hij ook op GeenStijl. Hij zat hier vroeger ook op FOK maar hij is weggepest. Verder heeft ie nog een flauwe column over Patty Brard geschreven.
hij zat kennelijk op geenstijl maar zelfs daar moesten ze hem niet hebben...
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
  donderdag 19 juli 2007 @ 12:49:20 #165
88233 Steve
Still the best.
pi_51623922
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 11:24 schreef athlonkmf het volgende:
Ooooh hij. ! Die is al lang niet meer serieus (of op welke andere manier dan ook) te nemen.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_51624269
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 11:48 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Yep, ik kreeg 't op mijn heupen. Best knap, de laatste die dit uit me kreeg was Cal Thomas met een Nederlanders-Nazi vergelijking.

Oh, en in de column neemt hij de schrijfkunsten van Rowling en Dan Brown op de hak, daar wordt naar gerefereerd. Ik citeer in spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen zorgen, er staat geen spoiler over HP 7 in.
[..]
Daar zitten ze echt niet mee hoor
pi_51624383
Ik besefte daarnet eigenlijk dat het bijna allemaal voorbij is
En vooral: dat ik het ook nog eens ga missen het speculeren, theorieën bedenken en lezen, het verlangen naar een nieuw boek, het nerveus wachten op een nieuw deel uit de serie. Maandag is het allemaal voorbij, dan weten we wat er gebeurt en is de reeks echt afgelopen...
pi_51624643
Gelukkig weet ik via dit topic waar ik niet komen.

Nu.nl staat nu ook het lijstje.
pi_51624667
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:15 schreef IHVK het volgende:
Gelukkig weet ik via dit topic waar ik niet komen.

Nu.nl staat nu ook het lijstje.
Ja, gelukkig wel. Ik had vast en zeker vandaag nog een keer nu.nl bekeken.
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:37:20 #170
136830 Nenootje
severely detached
pi_51625281
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 00:13 schreef mschol het volgende:
hele artikel
Beetje vage redenering. Als ze nu wisten dat het écht nep was, ok. Maar nu nemen ze gewoon aan (zonder de spoilers te lezen) dat het nep is, omdat de vorige jaren ook spoilers verschenen. Jammer, daar gaat m'n hoop.
Hoera, wat is het leuk dat ik besta.
pi_51625303
Nee hoor het is nep.
pi_51625316
Er zullen posters worden uitgedrukt en bij boekenwinkels worden geplakt, sommigen zullen het zelfs omroepen in de winkel.
pi_51625398
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:37 schreef Nenootje het volgende:

[..]

Beetje vage redenering. Als ze nu wisten dat het écht nep was, ok. Maar nu nemen ze gewoon aan (zonder de spoilers te lezen) dat het nep is, omdat de vorige jaren ook spoilers verschenen. Jammer, daar gaat m'n hoop.
Gisteravond zeiden ze dat, maar nu zijn er wel echte kopieen gelekt. Op het internet staat het halve boek ook al online, foto's van pagina's, etc. Vrees dus dat de spoilers wel echt zijn.
pi_51625445
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:41 schreef JH87 het volgende:

[..]

Gisteravond zeiden ze dat, maar nu zijn er wel echte kopieen gelekt. Op het internet staat het halve boek ook al online, foto's van pagina's, etc. Vrees dus dat de spoilers wel echt zijn.
Woot
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:43:57 #175
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51625486
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:38 schreef Mister_Monkeyman het volgende:
Er zullen posters worden uitgedrukt en bij boekenwinkels worden geplakt, sommigen zullen het zelfs omroepen in de winkel.
Ligt het aan mij of stond hier net nog een spoiler die je maar hebt weggeëdit? Want ik heb 'm dus wel gelezen .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_51625509
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:43 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Ligt het aan mij of stond hier net nog een spoiler die je maar hebt weggeëdit? Want ik heb 'm dus wel gelezen .
In het spoilertopic heeft hij zojuist wel een stapel spoilers weggezet ja.
  Donald Duck held donderdag 19 juli 2007 @ 13:45:01 #177
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_51625523
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:43 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Hij plaatste inderdaad een spoiler. En daarvoor is al eerder gebanned.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Donald Duck held donderdag 19 juli 2007 @ 13:45:15 #178
46149 __Saviour__
pi_51625534
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:44 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

In het spoilertopic heeft hij zojuist wel een stapel spoilers weggezet ja.
ook daarbuiten
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_51625546
Mister_Monkeyman losertje !!
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:45:49 #180
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51625555
Great. .
Hoogachtend,
Erik.
pi_51625572
Zelfs dit topic is niet meer veilig

Kunnen we niet gewoon aftellen hier? En vol weemoed het laatste boek afwachten?
pi_51625578
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:45 schreef tonks het volgende:
Mister_Monkeyman losertje !!
Kom maar op mijn schouder uithuilen.
pi_51625585
Wordt weer F5'en in het banmeldtopic dus
  Donald Duck held donderdag 19 juli 2007 @ 13:47:16 #184
46149 __Saviour__
pi_51625605
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:46 schreef leonieke het volgende:
Wordt weer F5'en in het banmeldtopic dus
Ik heb het al gemeld in FB. Als ze consequent zijn, zou het inderdaad een leuke vermelding daar moeten opleveren
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_51625616
Weer niet gezien.

Mijn tijd komst vast ook wel binnekort.
pi_51625620
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:46 schreef Mister_Monkeyman het volgende:

[..]

Kom maar op mijn schouder uithuilen.
Prima. waar?
pi_51625652
Ik blijf ff weg uit dit topi totdat MM geband word, hij gaat nu vast meer spoilers plaatsen.
pi_51625659
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:45 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Hij plaatste inderdaad een spoiler. En daarvoor is al eerder gebanned.
Ok, I missed it.
pi_51625670
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:47 schreef tonks het volgende:

[..]

Prima. waar?
Engeland, Brisbane.
pi_51625691
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:48 schreef IHVK het volgende:
Ik blijf ff weg uit dit topi totdat MM geband word, hij gaat nu vast meer spoilers plaatsen.
Neuh, ik heb al me een groep afgesproken dat we gewoon posters plakken. Werkt een stuk beter.
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:49:45 #191
88233 Steve
Still the best.
pi_51625698
Ik heb alles nog gemist.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_51625732
Gaan er toevallig nog mensen van hier morgen het boek ophalen bij American Bookstore in Den Haag ? ('s nachts dus..) pfoeh ben gewoon nerveus en baal dat ik morgen moet werken, zou het liefst alvast willen voorslapen
pi_51625738
Wat fijn om in België te wonen. Kom ik tenminste geen posters van M_M tegen
pi_51625740
Nou, ik blijf de komende dagen ook maar hier weg, dus.
pi_51625767
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:49 schreef alwaysthebest het volgende:
Ik heb alles nog gemist.
Zal ik vertellen wat je hebt gemist? Ron eet een taart en Harry krijgt een nieuwe bezem, alleen blijkt na 500 pagina's de taart zijn ouders te zijn...
pi_51625784
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:49 schreef Mister_Monkeyman het volgende:

[..]

Neuh, ik heb al me een groep afgesproken dat we gewoon posters plakken. Werkt een stuk beter.
Waarom donder je niet op dan?

Serieus wat is er zo lollig om het plezier van een boek voor veel mensen te vergallen? Get a life ofzo.

Ja, zelfs mensen die hun complete leven hebben gewijd aan Harry Potter hebben meer leven dan dit zielige gedoe. Doei.
pi_51625892
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:50 schreef leonieke het volgende:
Wat fijn om in België te wonen. Kom ik tenminste geen posters van M_M tegen
De "groepering" is internationaal, de posters die ik heb gezien zijn:
Frans, Engels, Duits, Nederlands, Spaans, Italiaans.
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:56:58 #198
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_51625947
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 13:55 schreef Mister_Monkeyman het volgende:

[..]

Stoer.
Hoogachtend,
Erik.
pi_51625977
quote:

[..]

Wat een held zeg
pi_51626008
quote:

[..]

Oeh, nu ben je écht the man hoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')