abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 juli 2007 @ 23:00:00 #1
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_51576458
Heeft iemand ideeen? Niets raars, mag wel een beetje werk in zitten. Een beetje .
Maar geen "rare" ingredienten ed.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_51576495
Yoghurt
pi_51576508
Met suiker desnoods

Of als je gek wilt doen met een beetje limonadesiroop
  dinsdag 17 juli 2007 @ 23:16:24 #4
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_51577064
Ja, laatste keer werd het hangop met honing en geroosterde walnoten. Dus ik ga wel íets verder dan yoghurt. .

Heb alleen mensen aan tafel die niet alles lusten.
pi_51577127

dinsdag 17 juli 2007 @ 23:22:01 #6
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_51577279
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 23:17 schreef Bluezz het volgende:

[afbeelding]
Kan je dan van bramen ook aardbeien maken ofzo? . En is munt ook te vervangen? .
pi_51577371
Maken en opdienen, niet zo zeuren hoor

Hier dan
pi_51578669
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 23:22 schreef Harajuku. het volgende:

k aardbeien
aardbeien met gesmolten chocolade, of aardbeien met balsamicosiroop voldoen ook wel I presume?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_51580469
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 23:16 schreef Harajuku. het volgende:
Ja, laatste keer werd het hangop met honing en geroosterde walnoten. Dus ik ga wel íets verder dan yoghurt. .

Heb alleen mensen aan tafel die niet alles lusten.
Schepijs met slagroom dan?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  woensdag 18 juli 2007 @ 01:13:59 #10
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_51580485
zelf tiramisu maken

is echt easy, alleen dat eiwit opkloppen duurt ff'kes
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  woensdag 18 juli 2007 @ 07:21:21 #11
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51582431
gisteren mangobavarois gemaakt, is ook makkelijk
mango grof malen in de blender, licht opgeklopte room, suiker, melk en een paar blaadjes in koud water geweekte gelatine erbij, evt. nog een eierdooier of 2, alles door elkaar roeren
verdelen over wijnglazen
uurtje of zes in de ijskast laten staan
slagroom kloppen, sinaasappelschil over de slagroom raspen, roeren
slagroom uit de spuitzak eroverheen, half partje sinaasappel erop voor de gezelligheid
  woensdag 18 juli 2007 @ 12:15:28 #12
130803 Gripper
Get a grip
pi_51588898
U neme:

een kopje sterke (liefst espresso) koffie per persoon.
Giet de koffie in een bakje, en gooi er een eetlepel cacao en een eetlepel suiker in. goed roeren. In de vriezer, en enkele uren invriezen, voortdurend losharken zodat je mooi kruimelig koffie ijsgruis krijgt.

Klop een beker slagroom op, zonder suiker. Er zit tenslotte al genoeg suiker in je koffiegruis (of zoek spuitbus slagroom zonder suiker, ik heb het nog nooit gevonden)
ben je een extreme zoetekauw, dan kun je natuurlijk gewoon wel slagroom met suiker nemen.

Longdrinkglas, beginnen met een laagje slagroom, dan een laagje koffiegruis, slagroom, gruis, enz. afmaken met toefje slagroom, wat cacao, en evt een kers of muntblaadje.

Voila, een lekkere granita. Kost niet veel werk, wel enkele uren invriestijd.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_51593306
Oooohooh! Het allerallerlekkerste toetje zónder rare ingrediënten maar met een verrrrrrrrrukkelijke smaak is zonder twijfel de uit Engeland afkomstige lemon posset. Ik eet het toevalligerwijs vanavond zelf ook.
Ik quote nog maar eens wat Janneke, de kookcolumnmevrouw van nrc.next er een tijdje geleden over schreef:

"Ik durf te wedden dat als je dit toetje één keer gemaakt hebt, je het onmiddellijk opneemt in je Galerij der Onvergetelijke Desserts. Deze citroenroompuddinkjes zijn verfrissend, fluwelig, niet te zoet, niet te zuur, precies zoals een toetje bedoeld is. Ze zijn ook in luttele minuten te maken."

Precies wat je zoekt, toch?

Benodigdheden voor twee personen:
- 250 ml slagroom
- 75 gram fijne kristalsuiker
- sap van 1 citroen

Slagroom met suiker langzaam aan de kook brengen in een steelpannetje en ongeveer twee minuten laten pruttelen. Eventjes af laten koelen, het citroensap erdoor roeren (zorgt ervoor dat de substantie heel wat dikker wordt) en dan verdelen over twee glaasjes. Een paar uur laten opstijven in de koelkast en als je zin hebt serveren met een takje rode bessen.

Heel simpel, je staat er vijf minuten voor in de keuken, en mensen die ik het heb voorgezet raken er bijkans ontroerd van, zó lekker.

En zo ziet het er ongeveer uit.

Met amandelen en een koekje erbij. Kan ook natuurlijk. Ik heb liever zonder.

[ Bericht 1% gewijzigd door minilotje op 18-07-2007 14:32:04 ]
  woensdag 18 juli 2007 @ 22:08:40 #14
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_51608110
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 14:21 schreef minilotje het volgende:
Oooohooh! Het allerallerlekkerste toetje zónder rare ingrediënten maar met een verrrrrrrrrukkelijke smaak is zonder twijfel de uit Engeland afkomstige lemon posset. Ik eet het toevalligerwijs vanavond zelf ook.
Ik quote nog maar eens wat Janneke, de kookcolumnmevrouw van nrc.next er een tijdje geleden over schreef:

"Ik durf te wedden dat als je dit toetje één keer gemaakt hebt, je het onmiddellijk opneemt in je Galerij der Onvergetelijke Desserts. Deze citroenroompuddinkjes zijn verfrissend, fluwelig, niet te zoet, niet te zuur, precies zoals een toetje bedoeld is. Ze zijn ook in luttele minuten te maken."

- 250 ml slagroom
- sap van 1 citroen

Slagroom met suiker langzaam aan de kook brengen in een steelpannetje en ongeveer twee minuten laten pruttelen. Eventjes af laten koelen, het citroensap erdoor roeren (zorgt ervoor dat de substantie heel wat dikker wordt) en dan verdelen over twee glaasjes. Een paar uur laten opstijven in de koelkast en als je zin hebt serveren met een takje rode bessen.

Heel simpel, je staat er vijf minuten voor in de keuken, en mensen die ik het heb voorgezet raken er bijkans ontroerd van, zó lekker.

[afbeelding]

Gaat het hier over geklopte slagroom of slagroom in een pakje?
Ik ga uit van in een pakje, maar just asking
pi_51608971
Heerlijk dessert, zelf laatst twee keer gemaakt, je bent alleen eventjes bezig met het fruit in stukjes te snijden verder valt het best mee

Trifle
neem een glazen (dat is het mooiste voor het laagjes effect als het klaar is) schaal en bedek de bodem met plakjes cake. besprenkel de cake met sherry (of iets anders, ik heb er bessenjenever voor gebruikt omdat ik dat toch in huis had)
doe daar op twee lagen vers fruit bijvoorbeeld een laagje kiwischrijfjes en een laagje aardbijen (ook in schijfjes) maar je kunt ook ander fruit nemen hoor net wat je lekker vind (totaal ongeveer 600 gram)
daarover een laagje custard vla (maar ik zag het recept op internet ook met vanillevla)
en daarover een slagroom met een takje munt ter garnering

(het precieze recept heb ik zo niet bij de hand maar zal op internet ook wel zijn te vinden)

heerlijk vond ik het, en mijn gasten trouwens ook!
  woensdag 18 juli 2007 @ 22:55:09 #16
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_51609961
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:01 schreef MissyMirjaM het volgende:
of aardbeien met balsamicosiroop voldoen ook wel I presume?
Maak het nog lekkerder met wat mascarpone met echte vanille en wat fijngesneden munt
pi_51614188
maak eens een fruitsalade. Rujak Manis Pedis maak ik standaard bij eters, dat is vers fruit in een zoete kecap/sambal saus
  donderdag 19 juli 2007 @ 02:04:39 #18
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51614802
moet je ook wel een recept posten.

Gejat van de internets:
quote:
RUJAK MANIS
vruchten in zoet-pittige saus

75 gram gula jawa (Javaanse suiker)
2 theelepels keukentamarinde (asam, potje)
1/4 theelepel sambal oelek
1/2 eetlepel ketjap manis
1 appel (Granny Smith)
1/2 eetlepel citroensap
1/2 kleine komkommer
1 mango
1 sinaasappel

VOORBEREIDEN:

In oelekan (of vijzel met stamper) gula jawa tot kleine stukjes verbrokkelen. 1 eetlepel warm water er door roeren. Blijven roeren tot gladde pap. Keukentamarinde erdoor roeren. Op smaak brengen met sambal en ketjap. Goed door elkaar roeren. In schaaltje doen.
Appel schillen en klokhuis verwijderen. In partjes snijden. Besprenkelen met citroensap.
Komkommer schillen. Overlangs halveren en zaadlijsten verwijderen. Komkommer in brede reepjes snijden.
Mango schillen. Mango in schijfjes snijden.
Sinaasappel pellen en de witte velletjes verwijderen. Sinaasappel in partjes verdelen en in stukjes snijden.
Alle vruchten (appel, komkommer, mango en sinaasappel) in een kom doen. tot gebruik afgedekt in de koelkast zetten.

BEREIDEN:

Sausje door elkaar roeren. (Als sausje gestold is, nog ±1 theelepel koud water erdoor roeren). Over 4 schaaltjes verdelen.Vruchtenmengsel erover verdelen.
quote:
2 appels 2 bananen 2 sinaasappels
1 sjalotje stukje trassie theelpl. sambal oelek
olie 3-4 eetlpl. rietsuikerstroop

Bereidings wijze:

Fruit schoonmaken en in stukjes/plakjes snijden. Sjalotje
fijn snipperen en samen met de verkruimelde trassie en de
sambal in een beetje olie fruiten. Nu de rietsuikerstroop
toevoegen en even aan de kook brengen totdat het goed schuimt.
Deze saus warm over het fruit gieten en goed in laten
trekken. Af en toe even omscheppen en koud laten worden.
Dit gerecht wordt koud gegeten.
rudjak=fruit
manis=zoet
pedis=heet
pi_51614830
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 02:04 schreef Leef het volgende:
moet je ook wel een recept posten.

Gejat van de internets:
[..]

[..]

rudjak=fruit
manis=zoet
pedis=heet
Ja ik weet dat je eigenlijk een recept moet posten, maar dat is mijn geheim

En what the fuck, banaan en sinnasappel erin
  donderdag 19 juli 2007 @ 02:14:33 #20
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51614898
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 02:07 schreef EricT het volgende:
Ja ik weet dat je eigenlijk een recept moet posten, maar dat is mijn geheim
als je recepten zo geheim zijn waarom post je hier dan ueberhaupt
quote:
En what the fuck, banaan en sinnasappel erin
Tja, get used to it, sommige mensen zijn niet zo religieus over recepten en gaan er gewoon mee aan de haal, en experimenteren met andere variaties. Trouwens, mij maak je niet wijs dat Indonesische mensen nog nooit een pisang hebben gezien..
  donderdag 19 juli 2007 @ 02:19:51 #21
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51614946
Zoek wat recepten op voor "kulfi". Dat is Indiaas ijs van gekookte melk met daarin alles wat je lekker vindt. Meestal vruchten zoals mango o.i.d.

Erg lekker
Niet moeilijk
Kost wel een beetje tijd want de melk moet inkoken dus dat moet heel langzaam.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 19 juli 2007 @ 02:20:16 #22
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51614950
quote:

- 250 ml slagroom
- sap van 1 citroen

[afbeelding]

Dit ga ik maken

Wellicht zelfs straks al
pi_51614955
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 02:14 schreef Leef het volgende:

[..]

als je recepten zo geheim zijn waarom post je hier dan ueberhaupt
[..]

Tja, get used to it, sommige mensen zijn niet zo religieus over recepten en gaan er gewoon mee aan de haal, en experimenteren met andere variaties. Trouwens, mij maak je niet wijs dat Indonesische mensen nog nooit een pisang hebben gezien..
Ha-Ha, beetje snel op je teentjes getrapt gebakken eitje

En het heeft niets met experimenteren te maken, maar pisang (als je het zo graag zo wilt noemen..) is zacht en wordt soppig en valt uitelkaar in rujak. Beter gebruik je wat hardere vruchten zoals papaya en ananas.
  donderdag 19 juli 2007 @ 02:45:04 #24
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51615196
Done! Staat nu af te koelen
pi_51617143
En, en, en ??
Wat simpel zeg!!
  donderdag 19 juli 2007 @ 07:13:47 #26
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_51617287
, tvp voor die lemon posset , wil ik ook een keer gaan maken .

En TS: het gaat om slagroom uit een pakje .
Niet meer actief op Fok!
pi_51617970
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 02:45 schreef Nembrionic het volgende:
Done! Staat nu af te koelen
Verteeeel!

Ik eet nu een overgebleven posset op. Om half negen aan de slagroom, jaja.
Je maakt zo'n toetje inderdaad gewoon met ongeklopte slagroom uit een bekertje of pakje. Ik vraag me sowieso af wat er gebeurt als je stijfgeklopte slagroom in een pan aan de kook probeert te brengen..

Overigens maakte ik bij gebrek aan verse citroenen dit keer de toetjes met citroensap uit een flesje. Toch beduidend minder lekker als je 't mij vraagt. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat ik misschien wat teveel heb gebruikt. Wat er in zo'n geel flesje zit is waarschijnlijk méér dan het sap van een gemiddelde citroen. Nou ja, volgende keer beter.
  donderdag 19 juli 2007 @ 08:56:10 #28
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51618046
dude, dat spul in die gele flesjes heet niet voor niks geconcentreerd citroensap
Als ik geen citroenen in huis zou hebben, zou ik het gewoon niet maken trouwens.

Ben benieuwd hoe dit met sinaasappel smaakt. Dat ga ik eens proberen.
pi_51618153
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 08:56 schreef Leef het volgende:
dude, dat spul in die gele flesjes heet niet voor niks geconcentreerd citroensap
Als ik geen citroenen in huis zou hebben, zou ik het gewoon niet maken trouwens.

Ben benieuwd hoe dit met sinaasappel smaakt. Dat ga ik eens proberen.
Geconcentreerd? Serieus? Ik dacht dat het gewoon sap was! Stom!
Maar het verklaart in elk geval wel waarom mijn toetje dit keer wat minder overweldigend heerlijk was.

Verder las ik ergens de tip om het toetje te maken met het sap van een passievrucht. Schijnt helemáál tongstrelend te zijn. Dat probeer ik volgende week maar eens.
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:08:07 #30
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51624410
Ik heb het net geprobeerd en het is echt lekker maar wel wat aan de zure kant. Nu is het wel zo dat ik een vrij grote citroen had. Dus íets minder sap maar het is erg lekker
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:09:11 #31
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51624446
Wat misschien ook heel lekker is, is om er heel voorzichtig een bessensap doorheen te gieten. Dus als het al in de glaasjes zit, niet er gewoon doorheen roeren.
  donderdag 19 juli 2007 @ 13:46:45 #32
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_51625583
ik zie dat je al wat gemaakt hebt, maar voor een volgende keer is fruitverstoppertje misschien wel wat
echt kei-simpel, maar heel lekker

men neme (voor 4 personen):
- fruit (maar net wat je lekker vind, ik heb het de laatste keer met appeltjes gedaan met wat rozijnen erbij)
- ovenbestendige schaaltjes
- 4 plakjes bladerdeeg
- een eitje
- 2 el citroenrasp (haal ik stiekem gewoon uit een potje van dr. oetlul)
- 75 gram suiker

- breng 4 dl water aan de kook
- haal de pan van het vuur
- roer de suiker en de citroenrasp erdoorheen
- maak het fruit schoon en snij het in stukjes
- doe de schaaltjes ongeveer half vol met fruit
- schenk er suikerwater bij tot het bakje ongeveer 3/4 vol zit
- neem een plakje bladerdeeg en rol het iets uit
- smeer de randjes van het bladerdeeg in met losgeklopt ei en leg het (met de besmeerde kant naar beneden) over de schaaltjes en druk de randjes goed aan
- smeer de bovenkant van het bladerdaag in met ei
- strooi er eventueel suiker overheen (vind ik stiekem heel lekker, eventueel met kaneel)
- zet de bakjes ongeveer 30 minuten bij 200 graden in de oven tot ze goudbruin zijn

Heel simpel, maar oh zo lekker
Kinder vinden het trouwens ook ontzettend leuk, en het is ook heerlijk met een bolletje ijs ernaast
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  donderdag 19 juli 2007 @ 16:03:32 #33
160419 Zij-en-Hij
Je Doet Het Verkeerd Sukkel!!!
pi_51629728
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 09:03 schreef minilotje het volgende:

Verder las ik ergens de tip om het toetje te maken met het sap van een passievrucht. Schijnt helemáál tongstrelend te zijn. Dat probeer ik volgende week maar eens.
Limoen lijkt me ook erg lekker..

Dit gaat echt een toetjes-uitprobeer-weekend worden..
"..Hij Spreekt Alien-taal! Kicken!!!.."
Verneukte Koffiepads..
  donderdag 19 juli 2007 @ 16:44:46 #34
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51631029
maar limoen zou ik dan wel heel erg uitkijken met de hoeveelheid sap die je toevoegt.. het wordt zo gauw teveel en bitter!
  vrijdag 20 juli 2007 @ 00:18:32 #35
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51646519
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 09:03 schreef minilotje het volgende:
Verder las ik ergens de tip om het toetje te maken met het sap van een passievrucht. Schijnt helemáál tongstrelend te zijn.
Dat wil ik morgen maken. Maar hoe ga ik om met de passievrucht? gewoon in de blender en dan erdoor gooien? Of is er een makkelijke manier om 'm te persen of te raspen?
Moet hij voor of na het opkloppen van de room erdoor?
(bij sinaasappel moet je het absoluut erna doen omdat een enzym in het vruchtvlees er anders voor zorgt dat de room niet meer stijf wordt )
pi_51646689
Hè? Je hoeft de room uberhaupt niet te kloppen!
Je kookt de ongeslagen room met suiker, laat het afkoelen, en roert er dan het citroensap door. Dan zo, hup, de glaasjes in. Het sap zorgt ervoor dat het spul indikt. De slagroom hoort in dit toetje gewoon ongeklopt te blijven.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 00:55:22 #37
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_51647493
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 00:24 schreef minilotje het volgende:
Hè? Je hoeft de room uberhaupt niet te kloppen!
Je kookt de ongeslagen room met suiker, laat het afkoelen, en roert er dan het citroensap door. Dan zo, hup, de glaasjes in. Het sap zorgt ervoor dat het spul indikt. De slagroom hoort in dit toetje gewoon ongeklopt te blijven.
Hoe lang moet het dan in de koelkast?
pi_51649472
Daarin verschillen de recepten nogal, maar hou maar minstens 4 a 5 uur aan.
Gewoon 's morgens of aan het begin van de middag alvast maken (dat kost nauwelijks tijd of moeite) en dan zijn ze 's avonds vanzelf klaar.
pi_51649482
Laagje jam, laagje yoghurt, laagje muesli in een lang (cocktail) glas?
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_51649495
Peren roomijs van de Appie aangevuld met walnoten en kersensaus voor in de yoghurt. Scheutje Grand Marnier er over en klaar.
Eigen brokjes eerst.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 07:47:46 #41
160419 Zij-en-Hij
pi_51650269
Wat ik me nog even afvraag over die Lemon Posset:
moet die room helemaal afkoelen voordat het vruchtensap er door gaat? Of gaat het door lauw-warme room?
Verneukte Koffiepads..
pi_51650283
Ohhh ik ben dol op toetjes. Moet nu naar mijn werk, maar ik beloof dat ik nog even een recept post.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 11:36:09 #43
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_51655153
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 07:47 schreef Zij-en-Hij het volgende:
Wat ik me nog even afvraag over die Lemon Posset:
moet die room helemaal afkoelen voordat het vruchtensap er door gaat? Of gaat het door lauw-warme room?
Goede vraag, die ga ik vandaag dus maken .
pi_51656477
Nee hoor, je hoeft niet te wachten tot de room helemaal koud is. Gewoon na twee minuten koken van het vuur afhalen, overgieten in een kom en een minuutje of vijf wachten tot de slagroom niet meer zo gloeiend heet is.
Succes ermee trouwens. Het is echt reuze makkelijk!
Zorg wel dat je vers citroensap gebruikt, en gebruik er niet teveel van. Hou hoogstens het sap van 1 citroen aan per 250 ml slagroom, iets minder citroensap kan ook. Bij teveel sap wordt je toetje te zuur én te dun.
Wel laten weten of ze het lekker vonden hè?
pi_51657141
Crumble is ook makkelijk: je maakt kruimeltjes van suiker, bloem en boter (hoera voor de keukenmachine, maar met de hand kan ook). Zelf doe ik er meestal nog wat fijngehakte noten (wal-, hazel-, en amandelen) door. Lekker en het ziet er mooi uit.

Dan vul je ovenbestendige schaaltjes met stukjes fruit (neem mini-ramequins, dat staat zo fijn decoratief), bijvoorbeeld appel, of nectarine, frambozen, aardbeien, bessen, mango, zelfs rabarber is OK, als je maar geen extreem waterig fruit zoals meloen neemt.
Kruimeltjes erover, in de oven tot het lichtbruin kleurt, lekkere bol roomijs erbij op een bordje: klaar!
Ziet er echt sjiek uit en smaakt ook lekker.

Minilotje, ik ga je lemon posset ook eens proberen. Het is niet echt, ehm, balansdagvoedsel, vrees ik. Maar het lijkt me lekker!
pi_51657285
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 07:21 schreef Leef het volgende:
gisteren mangobavarois gemaakt, is ook makkelijk
mango grof malen in de blender, licht opgeklopte room, suiker, melk en een paar blaadjes in koud water geweekte gelatine erbij, evt. nog een eierdooier of 2, alles door elkaar roeren
verdelen over wijnglazen
uurtje of zes in de ijskast laten staan
slagroom kloppen, sinaasappelschil over de slagroom raspen, roeren
slagroom uit de spuitzak eroverheen, half partje sinaasappel erop voor de gezelligheid
Ik heb een levenslang bavaroistrauma. Moesten we vroeger bij verzorging maken. kledderig en met klontjes gelatine werd het.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 12:50:52 #47
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_51657674
Ik moet het voor 10 mensen maken,; (. Heb nu ook al 4 dbakjes champignons zitten snijden . Maar ik zal straks foto's maken ed, heb er zelfs speciaal glaasjes voor gekocht .
  vrijdag 20 juli 2007 @ 13:22:49 #48
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_51658773
http://www.oetker.nl/webgate/niederlande/OetkerNL_WG5_3.nsf/FrameByKey/ACIA-5CBMMA-NL-p?open&Query=kwarktaart*

En dan de kwarktaart met Bosvruchten....

Mijn oppaskindjes zijn er dol op (en geloof mij die zijn de hel met eten.. ). En het is makkelijk te maken...
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_51658868
Woooh, voor tien mensen! Succes dan maar!
Wat geef je er bij? Amandelkoekjes schijnen in Engeland een populaire optie te zijn. Maar ik vind het zelf mooier om gewoon alleen een takje rode bessen als garnering aan het glaasje te hangen.
Het hangt natuurlijk ook een beetje af van hoe 'zwaar' de rest van het eten is. Na een paar gangen met een boel vlees is zo'n glaasje op zichzelf ruim genoeg, en hoeven er echt geen koekies bij
pi_51659388
Voor als je nog eens minder dan vijf uur aan wachttijd over hebt, hier nog een lekker én makkelijk toetje. Hoeft maar twee uur in de koelkast. Ook iets romigs en fruitigs in een glaasje, want daar hou ik van. Ooit eens uit zo'n obscuur weekblaadje van een b-supermarkt geplukt en naar smaak aangepast.

Sinaasappelcrème met chocoladesaus
(4 personen)

Ingrediënten:
- 3 blaadjes gelatine
- 100 ml sinaasappelsap (Mag vers, hoeft niet. Bij vers sap: eerst eventjes zeven.)
- 4 el witte basterdsuiker
- 250 ml crème fraiche
- 8 el chocoladesaus (flesje, Tova)
(optioneel: 1 blikje sinaasappelpartjes, of een in partjes gesneden verse sinaasappel)

Materiaal:
steelpannetje, coupes/glazen (deze vooraf even in de koelkast zetten)

Bereiding:
- Week de blaadjes gelatine vijf minuten in een bak met koud water.
- Verwarm ondertussen zachtjes het sinaasappelsap met de basterdsuiker in een steelpannetje. Het hoeft niet te koken, het hoeft alleen maar wat warmer te worden, zodat de suiker goed oplost.
- Knijp de gelatine goed uit, haal het sap van het vuur en roer de gelatine door het verwarmde sap.
- Laat het mengsel een minuut of tien afkoelen (even in de koelkast zetten, of in een bak met koud water)
- Roer de creme fraiche los en spatel dit voorzichtig door het sap, tot alles goed gemengd is.
- Giet het mengsel in coupes of glazen en laat minstens twee uur opstijven in de koelkast.
- Schenk voor het serveren voorzichtig een laagje chocoladesaus over de sinaasappelcrème en garneer eventueel met sinaasappelpartjes.

Ik vind dit zelf erg lekker, en mijn lief ook. Als je van de combinatie sinaasappel/chocolade houdt moet je het echt eens proberen. De sinaasappelcrème met een dun laagje vloeibare chocoladesaus erop in een mooi glaasje ziet er ook erg leuk uit.
Voor wat meer kauwgelegenheid bij je toetje kun je er ook voor kiezen om geen chocoladesaus te gebruiken, maar in plaats daarvan chocoladekoekjes te verkruimelen en die in een laag van ongeveer een centimeter dik op de sinaasappelcrème te strooien.

Oo, wat hou ik toch van toetjes.
  vrijdag 20 juli 2007 @ 13:42:49 #51
112545 Muck
pi_51659511
klinkt lekker minilot!

totaal offtopic, maar dat was mijn favoriete suske&wiske vroeger
  vrijdag 20 juli 2007 @ 16:35:51 #52
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_51666061
oeh tvp
  vrijdag 20 juli 2007 @ 17:15:18 #53
160419 Zij-en-Hij
pi_51667456
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 16:35 schreef scrub_nurse het volgende:
oeh tvp
Ehmmmm... wat betekent eigenlijk tvp?
Ik kom het vaker tegen op fora maar heb eerlijk gezegd geen idee wat t betekent..
Verneukte Koffiepads..
  vrijdag 20 juli 2007 @ 17:15:55 #54
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51667466
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 17:15 schreef Zij-en-Hij het volgende:

[..]

Ehmmmm... wat betekent eigenlijk tvp?
Ik kom het vaker tegen op fora maar heb eerlijk gezegd geen idee wat t betekent..
TerugVindPost
  vrijdag 20 juli 2007 @ 17:19:28 #55
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_51667580
door dat ik reageer in dit topic, hetzij gewoon door n tekst/reactie hetzij door tvp (terugvindpost) komt dit topic in mijn active topics en kan ik m volgen en gemakkelijk terugvinden
  zaterdag 21 juli 2007 @ 00:25:34 #56
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51681388
Vandaag Lemon Posset gemaakt, met citroen, toch niet met passievrucht.
Iedereen vond het lekker smaken maar mij viel het tegen.
Niet om de smaak maar omdat het helemaal niet stijf werd, ook niet na een uur of vier in de koelkast. Het was nog minder stijf dan een milkshake. Zelfs nog na een half uurtje extra in de -20 vriezer.
Ik heb het idee dat er in het recept voor twee teveel citroensap zit naar verhouding.
Maar goed, misschien had ik het ook niet meteen voor 60 personen moeten maken
  zaterdag 21 juli 2007 @ 00:27:43 #57
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51681470
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 00:25 schreef Leef het volgende:
Vandaag Lemon Posset gemaakt, met citroen, toch niet met passievrucht.
Iedereen vond het lekker smaken maar mij viel het tegen.
Niet om de smaak maar omdat het helemaal niet stijf werd, ook niet na een uur of vier in de koelkast. Het was nog minder stijf dan een milkshake. Zelfs nog na een half uurtje extra in de -20 vriezer.
Ik heb het idee dat er in het recept voor twee teveel citroensap zit naar verhouding.
Maar goed, misschien had ik het ook niet meteen voor 60 personen moeten maken
60?

Zoals je wellicht al gelezen hebt vind ik inderdaad de hoeveelheid citroen te veel...
  zaterdag 21 juli 2007 @ 00:58:57 #58
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_51682461
TVP met dan toch een linkje
Tweekleurenmousse van AH
Met kerst heb ik dit samen met m'n nichtje gemaakt. Was heel erg lekker maar wel super machtig
Hadden ipv dat chocoding bovenop een netje gemaakt van suiker Mandje van karameldraden

Alles wel veel werk maar was het zeker waard!
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_51683269
Oh, wat een topic In de OP staat er een opmerking over geen rare ingrediënten, maar er is al een Indisch recept gepost en ik post er nog eentje Gejat uit een kookboek met nog wat op- en aanmerkingen.

Ongol ongol (kokosblokjes) voor 4 personen

Benodigdheden (te halen bij de toko):
1 pakje hunkweemeel
200 g goela djawa (palmsuiker) in blokjes
1 zakje vanillesuiker
1/4 tl zout
100 g gemalen kokos

Breng een halve liter water met de goela djawa, vanillesuiker en het zout roerende aan de kook. Erger je je eraan hoe langzaam de goela djawa oplost, zoals ik deed, wrijf de goela djawa fijn met een vijzel Of gebruik vloeibare goela djawa, maar dan moet je erg opletten dat je niet te weinig gebruikt, want daar wordt de pudding erg smakeloos van.

Roer het meel in een kom en roer er met 1 dl water een glad papje van. Begin met een klein beetje water en giet er steeds om en om een klein beetje meel en dan water bij, blijf roeren. Hunkweemeel lost erg slecht op en er is veel geduld voor nodig, maar hoe gladder je het krijgt, hoe beter het is.

Neem de pan van het vuur en roer het meelpapje door de siroop. Breng het geheel aan de kook en laat het mengsel 5 minuten op laag vuur pruttelen; blijf roeren.

Bekleed een ondiepe schaal (een ovenschaal bijvoorbeeld) met plastic folie en schenk het puddingmengsel erin. Laat het buiten de koelkast een uur opstijven.

Stort de pudding op een platte schaal, verwijder het folie en snijd de pudding in blokjes van circa 2 1/2 cm.

Strooi het kokos in een diep bord en wentel de puddingblokjes erdoor. De kokos blijft helaas niet erg goed kleven, een idee is misschien om de pudding al als die warm is in kokos te wentelen en in stukjes te snijden, maar ik heb die optie nog niet geprobeerd.

Het resultaat ziet er apart uit, maar is erg lekker
  zondag 22 juli 2007 @ 09:51:06 #60
160419 Zij-en-Hij
pi_51711961
Nou de Lemon Posset is gemaakt!
Ben benieuwd of het gelukt is en of het smaakt..

EDIT:
Ik dacht eerst: wat een vreemde substantie. Die room met suiker wordt helemaal 'glazig'.
Maar zodra je het citroensap erdoor roert wordt het meteen dikker.
Nu staat t in de koelkast en ik kan me met moeite beheersen om niet telkens een theelepeltje te proeven.
De smaak is iig goddelijk..

[ Bericht 71% gewijzigd door Zij-en-Hij op 22-07-2007 10:17:48 ]
Verneukte Koffiepads..
pi_51712015
Een heel simpel maar verrassend lekker toetje vond ik als kind altijd: Appelmoes in een schaal, laag geklopte slagroom erop, daar weer een laagje pure chocoladevlokken op. Enorm simpel, maar bijna iedereen vindt het lekker door de combinatie van zuur/zoet/bitter. En qua presentatie kun je het best aardig maken door het in ijsglazen oid te doen.
mooi he, alles
  Licht Ontvlambaar zondag 22 juli 2007 @ 12:31:22 #62
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_51714401
quote:
Op donderdag 19 juli 2007 16:03 schreef Zij-en-Hij het volgende:

[..]

Limoen lijkt me ook erg lekker..

Dit gaat echt een toetjes-uitprobeer-weekend worden..
Die heb ik nu net gemaakt, kom straks even vertellen hoe het smaakt
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 22 juli 2007 @ 12:53:41 #63
101884 PeRi
Allons-y!
pi_51714955
Van de week maar eens de Lemon Posset proberen dan.
Whatever I want.
  zondag 22 juli 2007 @ 13:03:57 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51715206
Als je makkelijk wil, dan koop je toch gewoon wat kant en klaars?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51715798
quote:
Op zondag 22 juli 2007 09:58 schreef phileine het volgende:
Een heel simpel maar verrassend lekker toetje vond ik als kind altijd: Appelmoes in een schaal, laag geklopte slagroom erop, daar weer een laagje pure chocoladevlokken op. Enorm simpel, maar bijna iedereen vindt het lekker door de combinatie van zuur/zoet/bitter. En qua presentatie kun je het best aardig maken door het in ijsglazen oid te doen.
Dat lijkt me echt verschrikkelijk smerig.

Okee, mijn recept, uit India, caramel-walnoten halava:

Ingrediënten voor 4 personen:

625 ml heet water
375 ml suiker
handvol walnoten, gemalen
175 g boter
310 ml griesmeel

(de 'aparte' hoeveelheden zijn omdat ik alle recepten in Engelse maten heb)

Laat een eetlepel boter smelten in een pan met een dikke bodem. Voeg de suiker toe. Laat deze carameliseren op een laag vuur. Goed blijven roeren, anders verbrandt het. Als de suiker volledig gecarameliseerd is, voeg dan het hete water toe. De suiker zal eerst kristalliseren, maar daarna langzaamaan smelten. Laat de pan op een laag vuur staan. Doe de rest van de boter in een andere pan met dikke bodem. Voeg de griesmeel toe. Roer het mengsel continue op een laag vuur tot de griesmeel een paar tinten donkerder is (erbij blijven, het verbrandt gemakkelijk!). Voeg de walnoten en het caramelwater toe (pas op voor stoomvorming). Laat zachtjes koken tot al het water is opgenomen. Snel roeren zodat het glad blijft.

Je kunt het in schaaltjes doen en het warm serveren, maar je kunt het ook in een platte bak doen, gladstrijken, laten afkoelen en in blokjes snijden.

Lekker met slagroom.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isegrim op 22-07-2007 14:28:55 ]
  zondag 22 juli 2007 @ 14:05:38 #66
160419 Zij-en-Hij
pi_51716786
De Lemon Posset is op..

Ik kon het niet bewaren..
Verneukte Koffiepads..
  zondag 22 juli 2007 @ 14:24:03 #67
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_51717510
ik moet die lemon posset ook maar eens proberen van de week
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_51717869
quote:
Op zondag 22 juli 2007 13:29 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat lijkt me echt verschrikkelijk smerig.
Ja dat leek mij ook de eerste keer dat ik het voorgezet kreeg. Maar toen ben ik overgehaald om het toch te proberen en het is verbazend lekker.
mooi he, alles
pi_51732860
Ik heb vanmiddag lemon posset gemaakt. Lukte perfect! Niet de hele citroen gebruikt, dat leek me teveel. Dingetjes in de koelkast gezet en net tevoorschijn gehaald.

Ze waren mooi dik geworden, prima textuur, inderdaad, niet te zoet, niet te zuur, precies goed.

Maar GETVER wat smaken die dingen goor! Die lucht van gekookte melk he, die weeige lucht... Dat krijgt gekookte room dus ook. En daar blijft het naar smaken, ook als het afgekoeld is.

We hebben ze maar door het toilet gespoeld
  zondag 22 juli 2007 @ 22:51:05 #70
165237 Leef
Sunny side up!
pi_51733071
De zgn geweldige "lemon posset" hierbij dus door meerdere users tot mislukking verklaard.
Users, zijt allen gewaarschuwd.
pi_51735677
Het meest geweldige toetje voor barbecuers is trouwens alufoliepakketjes met daarin stukken rabarber, aardbei en iets van drank (ik denk aan witte wijn, ik denk aan southern comfort, ik denk zelfs aan triple sec).

Dichtvouwen, langzaam garen en er een onbeschoft grote bol roomijs bij scheppen
  maandag 23 juli 2007 @ 10:04:54 #72
160419 Zij-en-Hij
pi_51740534
quote:
Op zondag 22 juli 2007 14:24 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik moet die lemon posset ook maar eens proberen van de week
Komend weekend maar eens proberen met limoen.. Mmm...
Verneukte Koffiepads..
pi_51745421
Dit is mijn "kijk eens wat geweldig!" toetje, met kant- en klaarspullen uit de supermarkt. Ook wel eens gemaakt met zelfgebakken chocoladecake, die was inderdaad nog lekkerder!

Chocolade-kersentaart
Ingrediënten
1 pot kersen zonder pit op siroop (720 ml)
1 eetlepel aardappelzetmeel
1 bak mascarpone (250 ml)
2 eetlepels basterdsuiker
1/2 chocoladecake (a 450 g)
1 eetlepel cacaopoeder

Materialen
lage glazen schaal, inhoud ca. 1 1/2 liter

Bereiden
Kersen laten uitlekken. Sap opvangen. Helft van sap verwarmen. Aardappelzetmeel met 1 el water losroeren. Sap met aardappelzetmeel binden. Gebonden sap laten afkoelen en kersen erdoor scheppen. Mascarpone met 3 el water lobbig roeren en met basterdsuiker mengen. Cake in plakken snijden. Cake over bodem schaal verdelen. Kersen met sap erover verdelen, klein deel van kersen achterhouden. Mascarpone erover strijken. Schotel met cacaopoeder bestrooien en tot gebruik in koelkast plaatsen. Bij serveren met rest kersen garneren.

Ik heb het zelf in eenpersoonsbakejs gedaan. En nog een beetje kirsch toegevoegd.
http://www.ah.nl/allerhande/recepten/recipe.jsp?ingredient=kersen&id=414256&offset=25
pi_51754035
quote:
Heb het gemaakt maar ik vond het niet echt lekker ruiken en ook niet echt dat i kzoiets had van geweldig en heb het dus niet eens af laten koelen maar gelijk weggedaan.
  maandag 23 juli 2007 @ 17:35:36 #75
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51754102
quote:
Op maandag 23 juli 2007 17:32 schreef het-is-mij het volgende:

[..]

Heb het gemaakt maar ik vond het niet echt lekker ruiken en ook niet echt dat i kzoiets had van geweldig en heb het dus niet eens af laten koelen maar gelijk weggedaan.
Dat is wel een beetje suf

Vooral omdat er een wereld van verschil is tussen warme slagroom en het afgekoelde product. Koude producten ruiken sowieso een stuk minder.

Ik vraag me ook af of mensen hier de room niet te hard laten koken? Wordt er wel geroerd e.d.?
pi_51754413
hehehe is ook suf ja maar ik had al gegeten en gedronken toen ik het rook.

Heb het heel langzaam laten koken en toen steeds beetje geroerd.

Wie weet wil ik toch nog een keer weten hoe het smaakt en zet ik door hehe
pi_51755897
quote:
Op maandag 23 juli 2007 17:35 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dat is wel een beetje suf

Vooral omdat er een wereld van verschil is tussen warme slagroom en het afgekoelde product. Koude producten ruiken sowieso een stuk minder.

Ik vraag me ook af of mensen hier de room niet te hard laten koken? Wordt er wel geroerd e.d.?
Nah, ik vond het koude puddinkje nog steeds zo weeig smaken hoor. Blegh.
  maandag 23 juli 2007 @ 18:50:52 #78
45206 Pietverdriet
pi_51756091
Neem een bak aardbeien en maak ze schoon, gooi ze in de blender en doe er suiker bij.
Blend Blend Blend
Of gebruik een staafmixer
Doe dit in de ijsmachine, draai
Het lekkerste aardbeiensorbet wat er is.
pi_51756287
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Neem een bak aardbeien en maak ze schoon, gooi ze in de blender en doe er suiker bij.
Blend Blend Blend
Of gebruik een staafmixer
Doe dit in de ijsmachine, draai
Het lekkerste aardbeiensorbet wat er is.
Om even op die voet door te gaan: neem aardbeien, smelt een pure chocoladereep, giet over de aardbeien ->
  maandag 23 juli 2007 @ 19:08:26 #80
45206 Pietverdriet
pi_51756669
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:57 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Om even op die voet door te gaan: neem aardbeien, smelt een pure chocoladereep, giet over de aardbeien ->
Neem een lekker ding, een pak vanillevla...
  dinsdag 24 juli 2007 @ 14:00:12 #81
160419 Zij-en-Hij
pi_51782297
quote:
Op maandag 23 juli 2007 17:32 schreef het-is-mij het volgende:

[..]

Heb het vanmorgen vroeg weer gemaakt.
Staat nu in de koelkast voor vanavond.
Dit keer kan ik er wel vanaf blijven, ik zit nl op mn werk..
Verneukte Koffiepads..
  donderdag 26 juli 2007 @ 12:34:36 #82
101884 PeRi
Allons-y!
pi_51850486
Lemon Posset staat in de koelkast, voor vanavond. Ruikt goed!
Whatever I want.
pi_51853765
Die lemonposset klinkt echt heerlijk

Ik ga dit onthouden

[ Bericht 13% gewijzigd door Koningin op 26-07-2007 14:24:28 ]
  donderdag 26 juli 2007 @ 14:29:43 #84
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_51854151
Makkelijkste toetje aller tijden, je mag het niet eens meer een recept noemen...
(het enige "recept" dat ik heb overgenomen van een vriendinnetje die NIET kan koken)

Bokkepootjesijs
1. Verpulver een pak bokkepootjes
2. Meng dit door een bak goed vanilleijs of straciatellaijs
3. Serveer met slagroom en een parapluutje
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_51857517
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 14:29 schreef Hik het volgende:
Makkelijkste toetje aller tijden, je mag het niet eens meer een recept noemen...
(het enige "recept" dat ik heb overgenomen van een vriendinnetje die NIET kan koken)

Bokkepootjesijs
1. Verpulver een pak bokkepootjes
2. Meng dit door een bak goed vanilleijs of straciatellaijs
3. Serveer met slagroom en een parapluutje
Jaaaaa! dat is zo lekker (wel even weer een klein beetje bevriezen trouwens). Van die lekkere crunchy stukjes. MMM.
pi_51942233
quote:

- 250 ml slagroom
- sap van 1 citroen

[afbeelding]

Ik heb het vanmiddag gemaakt, maar kom er vandaag niet meer aan teo om het te eten. Kan ik het laten staan tot morgenavond, of wordt het dan minder lekker?/te oud?
Zal ik er anders een folietje over de glazen heen doen?
pi_51944067
quote:
Op zondag 29 juli 2007 20:44 schreef augurkenkoning het volgende:

[..]

Ik heb het vanmiddag gemaakt, maar kom er vandaag niet meer aan teo om het te eten. Kan ik het laten staan tot morgenavond, of wordt het dan minder lekker?/te oud?
Zal ik er anders een folietje over de glazen heen doen?
of het minder wordt qua smaak weet ik niet maar een folietje lijkt me sowieo wel slim
pi_51987300
Een paar vellen bladerdeeg ontdooien
Stevig appeltje schillen.
In blokjes snijden en mengen met een beetje citroensap, kaneel en suiker.
Een handje vol gehakte noten en een scheutje honing erdoor.

Mengsel verdelen op een het halve bladerdeeg en het velletje dichtvouwen
Afbakken op een vel bakpapier in de oven op 200/220 graden voor ongeveer 15 minuten.

Erg lekker met een bolletje ijs...
Dulce de leche!
pi_51996640
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:30 schreef guntherschneider het volgende:
Een paar vellen bladerdeeg ontdooien
Stevig appeltje schillen.
In blokjes snijden en mengen met een beetje citroensap, kaneel en suiker.
Een handje vol gehakte noten en een scheutje honing erdoor.

Mengsel verdelen op een het halve bladerdeeg en het velletje dichtvouwen
Afbakken op een vel bakpapier in de oven op 200/220 graden voor ongeveer 15 minuten.

Erg lekker met een bolletje ijs...
Ik heb ooit iets soortgelijks klaargemaakt, tegelijkertijd minder en meer uitgebreid: er zit minder in het bladerdeeg, maar meer daar buiten

Mijn toetje bestond uit: 1 plak bladerdeeg per stuk, stukjes appel, rozijnen, kaneel en suiker, versierd met brownies in kruimels en een toef slagroom. Het zag er als volgt uit:

dinsdag 31 juli 2007 @ 19:34:00 #90
45206 Pietverdriet
pi_51997314
Heee een Michael Jackson toen ie klein was toetje
pi_51997383
Leuk kindertoetje.
pi_52000611
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 19:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Heee een Michael Jackson toen ie klein was toetje

Had hij ook een witte baard dan?
pi_52000694
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 19:36 schreef Isegrim het volgende:
Leuk kindertoetje.
Dat denk ik ook wel ja. Ik kook alleen nooit voor kinderen. Misschien dat iemand wil testen wat kinderen er nou echt van vinden?
  dinsdag 31 juli 2007 @ 21:30:55 #94
45206 Pietverdriet
pi_52000860
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:22 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Had hij ook een witte baard dan?
Een coltrui
pi_52041993
Rabarber. Suiker naar smaak erbij (voor mij mag het iets zurig blijven, tis rabarber tenslotte). Rozijntjes erbij. Minuutje of 10 koken tot rabarber zacht is. Papje maken van custard en dat erbij tot het mengsel wat is ingedikt.
Vraag me niet naar hoeveelheden, ik doe meestal maar wat. Af laten koelen en yummmm.

Laatst een experimentje gedaan:
Rabarber+aardbeien+suiker. Met mijn normale hoeveelheid suiker was het errug zoet. Ideaal voor in de yoghurt, maar omdat ik hem graag zonder iets erbij opeet toch geen groot succes. En omdat de aardbeien niet uiteenvallen moet je hem blenderen en dan mis ik de structuur wel.
Volgende poging wordt zonder suiker want de smaak was wel apart: rabarber-aardbeiig.

Tip: om te voorkomen dat je na je maaltje het idee hebt dat je tandglazuur aan het wegsmelten is: doe er een mespuntje kalk bij om de zuurgraad te verlagen. Is te krijgen bij de drogist.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 09:05:26 #96
160419 Zij-en-Hij
pi_52670033
Kga nu de keuken induiken om de Lemon Posset te maken..
Voor vanavond.. Na de BBQ..
Verneukte Koffiepads..
pi_52717816
quote:
Op vrijdag 20 juli 2007 13:38 schreef minilotje het volgende:
Voor als je nog eens minder dan vijf uur aan wachttijd over hebt, hier nog een lekker én makkelijk toetje. Hoeft maar twee uur in de koelkast. Ook iets romigs en fruitigs in een glaasje, want daar hou ik van. Ooit eens uit zo'n obscuur weekblaadje van een b-supermarkt geplukt en naar smaak aangepast.

Sinaasappelcrème met chocoladesaus
(4 personen)

Ingrediënten:
- 3 blaadjes gelatine
- 100 ml sinaasappelsap (Mag vers, hoeft niet. Bij vers sap: eerst eventjes zeven.)
- 4 el witte basterdsuiker
- 250 ml crème fraiche
- 8 el chocoladesaus (flesje, Tova)
(optioneel: 1 blikje sinaasappelpartjes, of een in partjes gesneden verse sinaasappel)

Materiaal:
steelpannetje, coupes/glazen (deze vooraf even in de koelkast zetten)

Bereiding:
- Week de blaadjes gelatine vijf minuten in een bak met koud water.
- Verwarm ondertussen zachtjes het sinaasappelsap met de basterdsuiker in een steelpannetje. Het hoeft niet te koken, het hoeft alleen maar wat warmer te worden, zodat de suiker goed oplost.
- Knijp de gelatine goed uit, haal het sap van het vuur en roer de gelatine door het verwarmde sap.
- Laat het mengsel een minuut of tien afkoelen (even in de koelkast zetten, of in een bak met koud water)
- Roer de creme fraiche los en spatel dit voorzichtig door het sap, tot alles goed gemengd is.
- Giet het mengsel in coupes of glazen en laat minstens twee uur opstijven in de koelkast.
- Schenk voor het serveren voorzichtig een laagje chocoladesaus over de sinaasappelcrème en garneer eventueel met sinaasappelpartjes.

Ik vind dit zelf erg lekker, en mijn lief ook. Als je van de combinatie sinaasappel/chocolade houdt moet je het echt eens proberen. De sinaasappelcrème met een dun laagje vloeibare chocoladesaus erop in een mooi glaasje ziet er ook erg leuk uit.
Voor wat meer kauwgelegenheid bij je toetje kun je er ook voor kiezen om geen chocoladesaus te gebruiken, maar in plaats daarvan chocoladekoekjes te verkruimelen en die in een laag van ongeveer een centimeter dik op de sinaasappelcrème te strooien.

Oo, wat hou ik toch van toetjes.
Je bent mijn held
Ik zie daar 2 dwergen staan en ze zijn dronken ;[.
pi_52718641
Rabarbercrumble:

- twee potjes rabarbercompôte
- 350 gram bloem
- half zakje bakpoeder
- 130 gram suiker
- 1 tl gemberpoeder
- ongeveer 1/3 pakje boter (ongezouten) in kleine klontjes

Doe de rabarbercompôte in een kleine overnschaal of in 6-8 kommetjes. Meng bloem, bakpoeder, suiker gemberpoeder goed door elkaar. Wrijf de boterklontjes door het meel tot je de consistentie van broodkruimeltjes krijgt. Strooi over de rabarber. Zet 20-30 minuten (tot de rabarber over de ruimels heen begint te borrelen) in de oven op 175 graden. Serveer met slagroom.
pi_52719496
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 03:11 schreef nexus-pilot het volgende:

[..]

Je bent mijn held
Ik heb het ook maar uit een reclameblaadje gestolen en een beetje aangepast hoor.
Maar dank je wel!
  vrijdag 29 februari 2008 @ 15:39:33 #100
160419 Zij-en-Hij
pi_57062618
De topic maar weer eens van stal gehaald om het recept op te zoeken van de Lemon Posset..
Verneukte Koffiepads..
  vrijdag 29 februari 2008 @ 18:34:09 #101
112545 Muck
pi_57066206
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 15:39 schreef Zij-en-Hij het volgende:
De topic maar weer eens van stal gehaald om het recept op te zoeken van de Lemon Posset..
het staat ook gewoon in het FOK!-kookboek hoor
  zaterdag 1 maart 2008 @ 10:46:57 #102
160419 Zij-en-Hij
pi_57077301
quote:
Op vrijdag 29 februari 2008 18:34 schreef Muck het volgende:

[..]

het staat ook gewoon in het FOK!-kookboek hoor
Ik ben niet zo'n geroutineerde Fok!ker
Verneukte Koffiepads..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo