Kan je dan van bramen ook aardbeien maken ofzo?quote:
aardbeien met gesmolten chocolade, of aardbeien met balsamicosiroop voldoen ook wel I presume?quote:
Schepijs met slagroom dan?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 23:16 schreef Harajuku. het volgende:
Ja, laatste keer werd het hangop met honing en geroosterde walnoten. Dus ik ga wel íets verder dan yoghurt..
Heb alleen mensen aan tafel die niet alles lusten.
Gaat het hier over geklopte slagroom of slagroom in een pakje?quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:21 schreef minilotje het volgende:
Oooohooh! Het allerallerlekkerste toetje zónder rare ingrediënten maar met een verrrrrrrrrukkelijke smaak is zonder twijfel de uit Engeland afkomstige lemon posset. Ik eet het toevalligerwijs vanavond zelf ook.
Ik quote nog maar eens wat Janneke, de kookcolumnmevrouw van nrc.next er een tijdje geleden over schreef:
"Ik durf te wedden dat als je dit toetje één keer gemaakt hebt, je het onmiddellijk opneemt in je Galerij der Onvergetelijke Desserts. Deze citroenroompuddinkjes zijn verfrissend, fluwelig, niet te zoet, niet te zuur, precies zoals een toetje bedoeld is. Ze zijn ook in luttele minuten te maken."
Precies wat je zoekt, toch?![]()
Benodigdheden voor twee personen:
- 250 ml slagroom
- 75 gram fijne kristalsuiker
- sap van 1 citroen
Slagroom met suiker langzaam aan de kook brengen in een steelpannetje en ongeveer twee minuten laten pruttelen. Eventjes af laten koelen, het citroensap erdoor roeren (zorgt ervoor dat de substantie heel wat dikker wordt) en dan verdelen over twee glaasjes. Een paar uur laten opstijven in de koelkast en als je zin hebt serveren met een takje rode bessen.
Heel simpel, je staat er vijf minuten voor in de keuken, en mensen die ik het heb voorgezet raken er bijkans ontroerd van, zó lekker.
En zo ziet het er ongeveer uit.
[afbeelding]
Met amandelen en een koekje erbij. Kan ook natuurlijk. Ik heb liever zonder.
Maak het nog lekkerder met wat mascarpone met echte vanille en wat fijngesneden muntquote:Op woensdag 18 juli 2007 00:01 schreef MissyMirjaM het volgende:
of aardbeien met balsamicosiroop voldoen ook wel I presume?
quote:RUJAK MANIS
vruchten in zoet-pittige saus
75 gram gula jawa (Javaanse suiker)
2 theelepels keukentamarinde (asam, potje)
1/4 theelepel sambal oelek
1/2 eetlepel ketjap manis
1 appel (Granny Smith)
1/2 eetlepel citroensap
1/2 kleine komkommer
1 mango
1 sinaasappel
VOORBEREIDEN:
In oelekan (of vijzel met stamper) gula jawa tot kleine stukjes verbrokkelen. 1 eetlepel warm water er door roeren. Blijven roeren tot gladde pap. Keukentamarinde erdoor roeren. Op smaak brengen met sambal en ketjap. Goed door elkaar roeren. In schaaltje doen.
Appel schillen en klokhuis verwijderen. In partjes snijden. Besprenkelen met citroensap.
Komkommer schillen. Overlangs halveren en zaadlijsten verwijderen. Komkommer in brede reepjes snijden.
Mango schillen. Mango in schijfjes snijden.
Sinaasappel pellen en de witte velletjes verwijderen. Sinaasappel in partjes verdelen en in stukjes snijden.
Alle vruchten (appel, komkommer, mango en sinaasappel) in een kom doen. tot gebruik afgedekt in de koelkast zetten.
BEREIDEN:
Sausje door elkaar roeren. (Als sausje gestold is, nog ±1 theelepel koud water erdoor roeren). Over 4 schaaltjes verdelen.Vruchtenmengsel erover verdelen.
rudjak=fruitquote:2 appels 2 bananen 2 sinaasappels
1 sjalotje stukje trassie theelpl. sambal oelek
olie 3-4 eetlpl. rietsuikerstroop
Bereidings wijze:
Fruit schoonmaken en in stukjes/plakjes snijden. Sjalotje
fijn snipperen en samen met de verkruimelde trassie en de
sambal in een beetje olie fruiten. Nu de rietsuikerstroop
toevoegen en even aan de kook brengen totdat het goed schuimt.
Deze saus warm over het fruit gieten en goed in laten
trekken. Af en toe even omscheppen en koud laten worden.
Dit gerecht wordt koud gegeten.
Ja ik weet dat je eigenlijk een recept moet posten, maar dat is mijn geheimquote:Op donderdag 19 juli 2007 02:04 schreef Leef het volgende:
moet je ook wel een recept posten.
Gejat van de internets:
[..]
[..]
rudjak=fruit
manis=zoet
pedis=heet
als je recepten zo geheim zijn waarom post je hier dan ueberhauptquote:Op donderdag 19 juli 2007 02:07 schreef EricT het volgende:
Ja ik weet dat je eigenlijk een recept moet posten, maar dat is mijn geheim![]()
Tja, get used to it, sommige mensen zijn niet zo religieus over recepten en gaan er gewoon mee aan de haal, en experimenteren met andere variaties. Trouwens, mij maak je niet wijs dat Indonesische mensen nog nooit een pisang hebben gezien..quote:En what the fuck, banaan en sinnasappel erin![]()
Dit ga ik makenquote:Op woensdag 18 juli 2007 14:21 schreef minilotje het volgende:
Oooohooh! Het allerallerlekkerste toetje zónder rare ingrediënten maar met een verrrrrrrrrukkelijke smaak is zonder twijfel de uit Engeland afkomstige lemon posset. Ik eet het toevalligerwijs vanavond zelf ook.
Ik quote nog maar eens wat Janneke, de kookcolumnmevrouw van nrc.next er een tijdje geleden over schreef:
"Ik durf te wedden dat als je dit toetje één keer gemaakt hebt, je het onmiddellijk opneemt in je Galerij der Onvergetelijke Desserts. Deze citroenroompuddinkjes zijn verfrissend, fluwelig, niet te zoet, niet te zuur, precies zoals een toetje bedoeld is. Ze zijn ook in luttele minuten te maken."
Precies wat je zoekt, toch?![]()
Benodigdheden voor twee personen:
- 250 ml slagroom
- 75 gram fijne kristalsuiker
- sap van 1 citroen
Slagroom met suiker langzaam aan de kook brengen in een steelpannetje en ongeveer twee minuten laten pruttelen. Eventjes af laten koelen, het citroensap erdoor roeren (zorgt ervoor dat de substantie heel wat dikker wordt) en dan verdelen over twee glaasjes. Een paar uur laten opstijven in de koelkast en als je zin hebt serveren met een takje rode bessen.
Heel simpel, je staat er vijf minuten voor in de keuken, en mensen die ik het heb voorgezet raken er bijkans ontroerd van, zó lekker.
En zo ziet het er ongeveer uit.
[afbeelding]
Met amandelen en een koekje erbij. Kan ook natuurlijk. Ik heb liever zonder.
Ha-Ha, beetje snel op je teentjes getrapt gebakken eitjequote:Op donderdag 19 juli 2007 02:14 schreef Leef het volgende:
[..]
als je recepten zo geheim zijn waarom post je hier dan ueberhaupt
[..]
Tja, get used to it, sommige mensen zijn niet zo religieus over recepten en gaan er gewoon mee aan de haal, en experimenteren met andere variaties. Trouwens, mij maak je niet wijs dat Indonesische mensen nog nooit een pisang hebben gezien..
Verteeeel!quote:
Geconcentreerd? Serieus? Ik dacht dat het gewoon sap was! Stom!quote:Op donderdag 19 juli 2007 08:56 schreef Leef het volgende:
dude, dat spul in die gele flesjes heet niet voor niks geconcentreerd citroensap
Als ik geen citroenen in huis zou hebben, zou ik het gewoon niet maken trouwens.
Ben benieuwd hoe dit met sinaasappel smaakt. Dat ga ik eens proberen.
Limoen lijkt me ook erg lekker..quote:Op donderdag 19 juli 2007 09:03 schreef minilotje het volgende:
Verder las ik ergens de tip om het toetje te maken met het sap van een passievrucht. Schijnt helemáál tongstrelend te zijn. Dat probeer ik volgende week maar eens.
Dat wil ik morgen maken. Maar hoe ga ik om met de passievrucht? gewoon in de blender en dan erdoor gooien? Of is er een makkelijke manier om 'm te persen of te raspen?quote:Op donderdag 19 juli 2007 09:03 schreef minilotje het volgende:
Verder las ik ergens de tip om het toetje te maken met het sap van een passievrucht. Schijnt helemáál tongstrelend te zijn.
Hoe lang moet het dan in de koelkast?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 00:24 schreef minilotje het volgende:
Hè? Je hoeft de room uberhaupt niet te kloppen!
Je kookt de ongeslagen room met suiker, laat het afkoelen, en roert er dan het citroensap door. Dan zo, hup, de glaasjes in. Het sap zorgt ervoor dat het spul indikt. De slagroom hoort in dit toetje gewoon ongeklopt te blijven.
Goede vraag, die ga ik vandaag dus makenquote:Op vrijdag 20 juli 2007 07:47 schreef Zij-en-Hij het volgende:
Wat ik me nog even afvraag over die Lemon Posset:
moet die room helemaal afkoelen voordat het vruchtensap er door gaat? Of gaat het door lauw-warme room?![]()
Ik heb een levenslang bavaroistrauma. Moesten we vroeger bij verzorging maken. kledderig en met klontjes gelatine werd het.quote:Op woensdag 18 juli 2007 07:21 schreef Leef het volgende:
gisteren mangobavarois gemaakt, is ook makkelijk
mango grof malen in de blender, licht opgeklopte room, suiker, melk en een paar blaadjes in koud water geweekte gelatine erbij, evt. nog een eierdooier of 2, alles door elkaar roeren
verdelen over wijnglazen
uurtje of zes in de ijskast laten staan
slagroom kloppen, sinaasappelschil over de slagroom raspen, roeren
slagroom uit de spuitzak eroverheen, half partje sinaasappel erop voor de gezelligheid
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |