Is toch vreemd. Fruitsap is sap met fruitsmaak.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 15:57 schreef Chii het volgende:
[..]
Jama die hebben ze hier ook...hier is fruitsap altijd appelsiensap. Wilt ge iets anders vraagt ge kersensap of ananassap ofzo.
of een portierquote:Op woensdag 15 augustus 2007 16:56 schreef menesis het volgende:
uitsmijter = buitenwipper
Bache, baar en pelouse worden heel regelmatig gebruikt hoor, de andere twee niet echt.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 15:28 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Inderdaad, verfransing moet met hand en tand bestreden worden.Dat hebben mijn ouders goed gedaan : geen "velo" maar "fiets", geen "gazet" maar "krant", geen "tournevis" maar "schroevendraaier"....
Trouwens, ik ken maar weinig jonge Vlamingen die die vijf woorden die sjippen opsomde gebruiken hoor.
Oorsorponkelijk wel, maar beire hoor je nu ook heel vaak bij de Antwerpse jeugd.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 14:30 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik ken maar één persoon die dat zegt en dat is een Westvlaming.
Piscine wordt hier (in Antwerpen toch) gebruikt als zwembad, niet als urinioir. Zwemkom hoor je inderdaad nooit.quote:zwemkom kom je ginder ook minder tegen (=zwembad)
en dan zijn er ook de piscine's (=urinoir's)
dan is het inderdaad in héél vlaanderen ingeburgerd, want "Antwèrpen ies t stad en de rest ies parkieng"quote:Op woensdag 15 augustus 2007 20:23 schreef Heero87 het volgende:
maar beire hoor je nu ook heel vaak bij de Antwerpse jeugd.
quote:Op woensdag 15 augustus 2007 20:25 schreef Athmozz het volgende:
[..]
dan is het inderdaad in héél vlaanderen ingeburgerd, want "Antwèrpen ies t stad en de rest ies parkieng"![]()
zo zijn er nog 2 populair in omgeving gent;quote:
Bwah. "Zu" is het niet echt.quote:Op woensdag 18 juli 2007 19:57 schreef LOLBOY het volgende:
die ze op het einde van een zin is inderdaad antwerps en omstreken maar je spreekt ze dus uit als zu, en je plaatst ze vooral bij gekleurde opmerkingen en eigen meningen.
Je zegt dus niet: Schat, rond 20u komt den Erik effe langs, zu
Maar wel: Den Erik, da is me toch ook ne vozert, zu
Der wordt toch eerder piscijn gebruikt voor urinoir.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 15:59 schreef Athmozz het volgende:
een trottienet wordt door de meeste nederlanders ook niet verstaan (=step)
zwemkom kom je ginder ook minder tegen (=zwembad)
en dan zijn er ook de piscine's (=urinoir's)
Zo ken ik nog een mooie anekdote over het verschil in gebruik van het woord "lopen". Wanneer wij het over lopen of wandelen hebben gebruikt men hier over de grens eerder "stappen" en "lopen" is bij hen eerder "rennen". Dat zorgde voor een klein misverstandje tijdens een zeskamp in een Belgisch dorp hier niet zo ver vandaan, waar ook een Nederlands team aan deelnam. De opdracht was om een bepaald hindernisparcours af te leggen, maar daarbij mocht men niet "lopen". Waarop alle Belgische teams voorvarend van start gingen in flinke wandelpas, maar het Nederlandse team het parcours kruipend aflegde. Want ja, je mocht toch niet "lopen"?quote:Op donderdag 19 juli 2007 11:01 schreef Toeps het volgende:
Ik vind het wel erg leuk om te lezen. Verrassend dat Belgen termen als "lang" en "hard" niet altijd in dezelfde context gebruiken als wij. (Hij is lang > Hij is groot, en Ik rij hard > Ik rij snel.)
Je vergeet spa-groen nog. Dat is zachtbruisend waterquote:Op donderdag 16 augustus 2007 17:10 schreef HaveANiceDay het volgende:
Verder: plat-water voor "Spa blauw" en bruiswater voor "Spa rood"
Die heb ik echt nog nooit gehoord!quote:Op donderdag 16 augustus 2007 17:16 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Je vergeet spa-groen nog. Dat is zachtbruisend water![]()
Vriendin drinkt ofwel dat ofwel witte wijn, dus vandaar dat ik het ken... (overigens hebben zowat 2/3 van de zaken dat volgens mij niet en gieten ze gewoon wat rood bij blauw om zo groen uit te komenquote:Op donderdag 16 augustus 2007 17:19 schreef HaveANiceDay het volgende:
Maar ik ken dan ook niemand die dat drinkt eigenlijk.
Zeker niet altijd hoor. Daar is eigenlijk geen algemene regel voor... de ene zegt eerst de achternaam, de andere eerst de voornaam.quote:Verder: plat-water voor "Spa blauw" en bruiswater voor "Spa rood" of het opnoemen van namen waarbij in Belgie altijd éérst de achternaam en dan de voornaam uitgesproken wordt.
volgens mij gebeurt dat niet alleen in belgie hoorquote:Op donderdag 16 augustus 2007 17:23 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Vriendin drinkt ofwel dat ofwel witte wijn, dus vandaar dat ik het ken... (overigens hebben zowat 2/3 van de zaken dat volgens mij niet en gieten ze gewoon wat rood bij blauw om zo groen uit te komen)
Die smaakt dan ook echt niet goedquote:Op donderdag 16 augustus 2007 17:19 schreef HaveANiceDay het volgende:
[..]
Die heb ik echt nog nooit gehoord!![]()
Maar ik ken dan ook niemand die dat drinkt eigenlijk.
hehe, deze ken ik ook nog:quote:Op woensdag 15 augustus 2007 20:28 schreef Athmozz het volgende:
[..]
zo zijn er nog 2 populair in omgeving gent;
"kgon ou mé ou muile tege de planché van de dampuurte plakke"
"kgon ou een olboringe geve wervan daje got skrémen op ou moedere"
en de gasten die aan de zee wonen hoor je vaak zeggen "kzijn van aan tseetje"
quote:Op woensdag 15 augustus 2007 16:56 schreef menesis het volgende:
uitsmijter = buitenwipper
of een gerecht met gebakken eiquote:Op woensdag 15 augustus 2007 16:59 schreef Athmozz het volgende:
of een portier
Maar dat is volgens mij wel helemaal "juist" hoor:quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 11:38 schreef HaveANiceDay het volgende:
Ik moet voor m'n werk nog wel eens afspraken maken met Belgische bedrijven. Daar spreekt men nogal eens van de "voormiddag" en de "namiddag". Ik dacht dus "vroeg in de middag" en "laat in de middag". Dat ging de eerste keer als volgt:
"Doet u maar in de voormiddag"
"Dat is goed, zullen we zeggen om 13:00 uur dan?"
"Neeneen, de vóórmiddag, vóór 12:00 uur dus alstublieft!"
"Oh, ohja...11 uur dan maar?"![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |