Ja, inderdaad. God moge het verhoeden dat we onze soevereiniteit kwijt raken aan het monster dat EU heet.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 12:46 schreef Fastmatti het volgende:
Ja, als de regering de soevereiniteit aan een ander land wil overdragen. In dit geval, aan de EU dus.
En als twee derde van de Nederlanders vindt dat jij je eigendommen bij je buurman moet inleveren en de rest van je leven slavenarbeid moet verrichten?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:50 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik ben het eens met Donner. Als Tweederde van de Nederlanders de sharia ingevoerd wil hebben, dan moet die ingevoerd worden. Democratie moet zichzelf kunnen afschaffen.
Dat is blijkbaar gezien de demografische ontwikkelingen dus slechts een kwestie van tijd?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:50 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik ben het eens met Donner. Als Tweederde van de Nederlanders de sharia ingevoerd wil hebben, dan moet die ingevoerd worden. Democratie moet zichzelf kunnen afschaffen.
Ik dnek dat we dan kunnen wachten tot Pasen en Pinksteren op een dag vallenquote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:17 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Dat is blijkbaar gezien de demografische ontwikkelingen dus slechts een kwestie van tijd?
Ik denk dat dat nog waarschijnlijker isquote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:26 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik dnek dat we dan kunnen wachten tot Pasen en Pinksteren op een dag vallen
Welke demografische ontwikkelingen doel je dan op? De ontmoskeeing?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:17 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Dat is blijkbaar gezien de demografische ontwikkelingen dus slechts een kwestie van tijd?
Waarom zou het nooit zover komen?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:48 schreef Elseetje het volgende:
Je voorbeelden zijn te vergezocht. Zo ver komt het nooit in Nederland
HET moment waarop de bevolking in NL voor 67% bestaat uit moslims die de sharia willen invoeren. Hoe lang zal dat duren, gezien de aanwas van moslims (hetzij door geboorte, immigratie, of bekeringen door labiele huppelkutjes uit autochtone hoek)?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:36 schreef du_ke het volgende:
[..]
Welke demografische ontwikkelingen doel je dan op? De ontmoskeeing?
De eerst komende 100 jaar zie ik dat niet gebeuren. Daarnaast zal een groot deel van de moslims steeds liberaler worden en zelfs niet voor de sharia zijn. Ik zie het dus nooit gebeuren.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:45 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
HET moment waarop de bevolking in NL voor 67% bestaat uit moslims die de sharia willen invoeren. Hoe lang zal dat duren, gezien de aanwas van moslims (hetzij door geboorte, immigratie, of bekeringen door labiele huppelkutjes uit autochtone hoek)?
Oh dat is tegen de tijd dat pasen en pinksteren op 1 dag vallen.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:45 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
HET moment waarop de bevolking in NL voor 67% bestaat uit moslims die de sharia willen invoeren. Hoe lang zal dat duren, gezien de aanwas van moslims (hetzij door geboorte, immigratie, of bekeringen door labiele huppelkutjes uit autochtone hoek)?
Inderdaad. Ik zal het corrigeren.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:14 schreef Hexagon het volgende:
Hier en daar klopt je post niet Echtgaaf
+75 zetels is niet voor alles genoeg. Sommige zaken zijn grondwettelijk en dat betekent dus twee termijnen 2 derde meerderheid in eerste en tweede kamer.
Dan ook.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 15:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En als twee derde van de Nederlanders vindt dat jij je eigendommen bij je buurman moet inleveren en de rest van je leven slavenarbeid moet verrichten?
Als slaaf heb je weinig keuze meer.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 19:09 schreef nonzz het volgende:
Dan zou ik hier alleen niet meer willen wonen
Zodra ik lucht krijg van die plannen ben ik al weg. Dat soort dingen kosten altijd om in de praktijk te brengenquote:Op dinsdag 17 juli 2007 19:15 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als slaaf heb je weinig keuze meer.
EU is geen land.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 12:46 schreef Fastmatti het volgende:
Ja, als de regering de soevereiniteit aan een ander land wil overdragen. In dit geval, aan de EU dus.
Verder alleen 1,2,3,4 zou ik legitiem vinden, nummertje 6 zou ik zelfs toejuichen![]()
Staatsgrepen hebben vaak wel een opmars, maar de daadwerkelijke overname gaan vaak vrij plotseling. Plotseling genoeg zodat jij geen maatregelen kan treffen om te vetrekken, tenzij je vlucht en alles achterlaat.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 19:20 schreef nonzz het volgende:
Zodra ik lucht krijg van die plannen ben ik al weg. Dat soort dingen kosten altijd om in de praktijk te brengen
Dat vindt een meerderheid van de Nederlanders toch? Ik lever meer dan de helft van mijn inkomsten in, en het systeem is zo ingericht dat je er niet onderuit kunt komen, anders dan te vertrekken.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 15:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En als twee derde van de Nederlanders vindt dat jij je eigendommen bij je buurman moet inleveren en de rest van je leven slavenarbeid moet verrichten?
Goeie.quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:05 schreef Demophon het volgende:
legitiem -> afgeleide van het woord "legum", wat betekent wetten -> betekenis dus in de zin van "wettelijk".
Ik weet niet, staat er in de grondwet dat een "staatsgreep" rechtmatig of gegrond is in bepaalde situaties?![]()
Indien ja, dan is een staatgreep "legitiem"
Indien nee, dan is een staatsgreep niet "legitiem"
Helemaal waar. De actiebereidheid is werkelijk minimaal.quote:Op woensdag 18 juli 2007 12:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Nederlanders komen alleen in opstand, als ze er geen vrije dag voor hoeven in te leveren.
Dat is nog altijd goedkoper dan tabak, kaviaar of een goede wijn. Dus waar zeur je over.quote:Op woensdag 18 juli 2007 12:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Helemaal waar. De actiebereidheid is werkelijk minimaal.
Zelfs als de benzine straks ¤10,- per liter kost is er niemand die protesteert.![]()
Wat mooi om te zien hoe idealisme en actiebereidheid meteen aan de bezineprijs worden gekoppeld. Daar gat mijn idealistische hart toch sneller van kloppen.quote:Op woensdag 18 juli 2007 12:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Helemaal waar. De actiebereidheid is werkelijk minimaal.
Zelfs als de benzine straks ¤10,- per liter kost is er niemand die protesteert.![]()
Een dictatoriale regering die niet op democratische wijze aan de macht is gekozen, vervolgens na 5 jaar vrije verkiezingen uitschrijft en die zonder gesjoemel wint, is toch democratisch gelegitimeerd. En dictatuur kan samengaan met democratie.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:48 schreef Elseetje het volgende:
Je voorbeelden zijn te vergezocht. Zo ver komt het nooit in Nederland
Maargoed, als je over theorie wilt spreken: 1 natuurlijk (), en verder wanneer wij een dictatoriale regering hebben die daar niet op democratische wijze is gekomen.
Een gewelddadige staatsgreep wijs ik overigens af
Dan heb je een volksvertegenwoordiging van precies 1 persoon groot. En dan maar hopen dat 't een goede is...quote:Op woensdag 18 juli 2007 16:54 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Een dictatoriale regering die niet op democratische wijze aan de macht is gekozen, vervolgens na 5 jaar vrije verkiezingen uitschrijft en die zonder gesjoemel wint, is toch democratisch gelegitimeerd. En dictatuur kan samengaan met democratie.
Wat zegt dat over de democratische legitimiteit? Een president wordt ook gekozen, maar stelt zijn eigen regering (en premier) aan.quote:Op woensdag 18 juli 2007 17:11 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dan heb je een volksvertegenwoordiging van precies 1 persoon groot. En dan maar hopen dat 't een goede is...![]()
Naja, als je iemand met absolute macht via democratische wijze verkiest is dit in mijn ogen geheel legitiem. Alleen kan het erg vervelend uitpakken voor het betreffende volk natuurlijk. Alle macht op 1 punt concentreren is meestal niet zo'n verstandig plan.quote:Op woensdag 18 juli 2007 17:14 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Wat zegt dat over de democratische legitimiteit? Een president wordt ook gekozen, maar stelt zijn eigen regering (en premier) aan.
In landen als Italie en Frankrijk hebben de vakbonden geregeld dat je op gezette tijden op kosten van de baas mag staken.....quote:Op woensdag 18 juli 2007 12:11 schreef LangeTabbetje het volgende:
Nederlanders komen alleen in opstand, als ze er geen vrije dag voor hoeven in te leveren.
Naar mijn mening is dat maar eventjes gerechtvaardigd. De soevereiniteit hoort bij het volk te liggen en het volk verandert altijd in de loop der jaren. Het volk dat de dictator kiest, is dus een ander volk dan het volk van tien jaar later. Dat volk van tien jaar later kan terecht claimen dat het verkiezingen wil en een staatsgreep is dan gerechtvaardigd.quote:Op woensdag 18 juli 2007 17:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Naja, als je iemand met absolute macht via democratische wijze verkiest is dit in mijn ogen geheel legitiem. Alleen kan het erg vervelend uitpakken voor het betreffende volk natuurlijk. Alle macht op 1 punt concentreren is meestal niet zo'n verstandig plan.
Nou dat is dus niet legitiem en ook niet democratisch.quote:Op woensdag 18 juli 2007 17:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Naja, als je iemand met absolute macht via democratische wijze verkiest is dit in mijn ogen geheel legitiem. Alleen kan het erg vervelend uitpakken voor het betreffende volk natuurlijk. Alle macht op 1 punt concentreren is meestal niet zo'n verstandig plan.
Volgens welke normen is dat niet legitiem dan?quote:Op woensdag 18 juli 2007 20:33 schreef Demophon het volgende:
[..]
Een gekozen leider of een (politieke) groep met absolute macht over zowel de wetgevend, uitvoerend en rechterlijk is niet legitiem en ook niet democratisch. Bijvoorbeeld nazi-duitsland in het verleden of Iran en palistina in het heden.
Okee, daarin moet ik je natuurlijk gelijk geven! Volgens de normen van een Democratie is dit niet legitiem. Maar een dictatuur of niet Democratisch systeem kan natuurlijk elke wet uitvaardigen die ze wilt en daarmee het kiezen van een absolute heerser of groep wettelijk (=legitiem) rechtvaardigen. Maar in ieder geval niet in een Democratisch systeem.quote:Op woensdag 18 juli 2007 20:46 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Volgens welke normen is dat niet legitiem dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |