abonnement Unibet Coolblue
pi_51538271
Hallo allen,

Ik heb een vraag over electra. In mijn slaapkamer heb ik de volgende situatie.

- een lasdoos in het plafond met:
* 3 bruine draden in een plastic donkergrijs hoesje waar je 4 of draden in doet, omdat je ze niet gebruikt.
* 3 blauwe draden in een plastic donkergrijs hoesje waar je 4 of draden in doet, omdat je ze niet gebruikt.
* 1 bruine draad in een kroonsteen
* 1 zwarte draad in dezelfde kroonsteen

- een schakelaar

- Stopcontact A: een niet geaard stopcontact dat alleen werkt als de schakelaar "aanstaat"

- Stopcontact B: nog een niet geaard stopcontact dat altijd werkt. Het maakt dus niet uit of schakelaar aanstaat.

Nu wil ik aan de lasdoos een lamp hangen. Maar dat wil niet echt lukken. Ik begrijp de schakeling niet echt.
Ik had 1 bruine en 1 blauwe draad losgeknipt uit die grijze eindkapjes en de lamp mee aangesloten. Maar de lamp werkte niet en de stopcontacten ook niet meer. Toen heb ik de lamp losgemaakt en toen deed stopcontact B het alleen als de schakelaar aanstond en stopcontact A deed het niet. Ik heb nu de losse blauwe en bruine draad weer in het eindkapje gestopt en nu heb ik weer de oude situatie.

Welke draden sluit ik nu waar aan zodat de lamp het doet? En het liefst heb ik het zo dat de stopcontacten altijd werken, los van het feit of de schakelaar aanstaat.

Iemand een idee?

Hopelijk is de situatie helder.

Groet,

Wouter
pi_51538809
die grijze "hoesjes" zijn lasdoppen en over het algemeen zijn die niet om draden in te stoppen als je ze niet gebruikt, maar om ze met elkaar te verbinden. Vergelijkbaar met een kroonsteentje.
Je hebt nu dus draden losgeknipt die niet voor niets met elkaar verbonden waren.

De zwarte draad zou in principe verbonden moeten zijn met de schakelaar.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 juli 2007 @ 22:33:31 #3
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51539096
Wellicht is het verstandig om dingen waar je niet zoveel van weet (ahum) over te laten aan een vakman. Nu doet de boel het gewoon niet meer, maar de mogelijkheid dat je dood onderaan je trapje had gelegen of de boel in de fik was gevlogen was natuurlijk best aanwezig.

Anyway, als het is aangesloten zoals het hoort (en dat is het nu niet aangezien er een bruine draad in een kroonsteen zit:

Bruine draden aan elkaar (in zo'n hoesje.. )
Blauwe draden aan elkaar (idem)
Lamp aan blauwe en zwarte draad via die kroonsteen.
  maandag 16 juli 2007 @ 22:37:34 #4
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51539279
nee joh, zit nog een stoppenkast tussen, je fikt niet zo maar

zitten die bruine en zwarte aan elkaar vast in die kroonsteen?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_51539316


Makkelijk te vinden hoor. Maar zelf kloten met elektra is niet aan te raden als je niet weet waar je mee bezig bent, verzekering keert niet uit bij brand als er wat gebeurt en er blijkt dat je zelf aan het klussen bent geweest.

En als het niet werkt als je een draad hebt losgeknipt, was dat waarschijnlijk de draad die uit de meterkast die lasdoos binnenkomt, duh?
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
  maandag 16 juli 2007 @ 22:41:44 #6
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51539473
maar waarom werkt zijn stopkontakt alleen als de schakelaar aanstaat dan?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 juli 2007 @ 22:41:52 #7
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51539482
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:37 schreef Nightwulf het volgende:
nee joh, zit nog een stoppenkast tussen, je fikt niet zo maar
Je zou de eerste niet zijn..
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 juli 2007 @ 22:43:04 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51539542
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:41 schreef Nightwulf het volgende:
maar waarom werkt zijn stopkontakt alleen als de schakelaar aanstaat dan?
Gokkie: omdat er een amateur die geen idee heeft wat hij aan het doen is, aan heeft zitten prutsen?
  maandag 16 juli 2007 @ 22:44:18 #9
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51539600
denk dat TS ondertussen geëlektrocuteerd is....
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_51539613
Allereerst hebben jullie gelijk dat het doorknippen van de draden niet de slimste actie was. Maar ik zag er het gevaar niet van in. Ik had vanzelfsprekend de stroom er vanaf gehaald.
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:33 schreef qltel het volgende:
Wellicht is het verstandig om dingen waar je niet zoveel van weet (ahum) over te laten aan een vakman. Nu doet de boel het gewoon niet meer, maar de mogelijkheid dat je dood onderaan je trapje had gelegen of de boel in de fik was gevlogen was natuurlijk best aanwezig.

Anyway, als het is aangesloten zoals het hoort (en dat is het nu niet aangezien er een bruine draad in een kroonsteen zit:

Bruine draden aan elkaar (in zo'n hoesje.. )
Blauwe draden aan elkaar (idem)
Lamp aan blauwe en zwarte draad via die kroonsteen.
In de kroonsteen zit een zwarte en bruine draad......dus welke blauwe draad moet ik aansluiten via de kroonsteen? En wat doe ik met de bruine draad die nu in de aansluiting van de lamp zit?
pi_51539636
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:41 schreef Nightwulf het volgende:
maar waarom werkt zijn stopkontakt alleen als de schakelaar aanstaat dan?
Voor de duidelijkheid: dat heb ik niet gedaan......
pi_51539684
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:37 schreef Nightwulf het volgende:
nee joh, zit nog een stoppenkast tussen, je fikt niet zo maar

zitten die bruine en zwarte aan elkaar vast in die kroonsteen?
Ja......
pi_51539752
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:44 schreef Nightwulf het volgende:
denk dat TS ondertussen geëlektrocuteerd is....
Ik leef nog.
pi_51539837
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:38 schreef CodeCaster het volgende:
[afbeelding]

Makkelijk te vinden hoor. Maar zelf kloten met elektra is niet aan te raden als je niet weet waar je mee bezig bent, verzekering keert niet uit bij brand als er wat gebeurt en er blijkt dat je zelf aan het klussen bent geweest.

En als het niet werkt als je een draad hebt losgeknipt, was dat waarschijnlijk de draad die uit de meterkast die lasdoos binnenkomt, duh?
Moet ik niet de blauwe draad vanuit de lamp in de eindstop doen en de bruine in het kroonsteentje?
pi_51539844
de zwarte draad wordt vaak gebruikt als een ''schakeldraad''.

verbind je lam met de bruine en de zwarte draad en je hebt een lamp die je kan schakelen. (als je elektranet niet door een prutsen is aangelegd )
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 juli 2007 @ 22:50:17 #16
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51539861
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:44 schreef HenkVos het volgende:
Allereerst hebben jullie gelijk dat het doorknippen van de draden niet de slimste actie was. Maar ik zag er het gevaar niet van in. Ik had vanzelfsprekend de stroom er vanaf gehaald.
[..]

In de kroonsteen zit een zwarte en bruine draad......dus welke blauwe draad moet ik aansluiten via de kroonsteen? En wat doe ik met de bruine draad die nu in de aansluiting van de lamp zit?
Als die kroonsteen bedoeld is om de lamp aan te sluiten (want ik zou me niet eens verbazen als hij erin zit als lasdop).

Die bruine draad, komt die uit zo'n "hoesje" (oftewel lasdop) met alle andere bruine draden? Of niet?

Je moet in ieder geval zorgen dat er een kroonsteen komt, aan de lasdop met de blauwe draden en de zwarte draad. En daar hang je dan je lamp aan.
  maandag 16 juli 2007 @ 22:51:23 #17
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51539908
ik denk !!! dat als je die bruine uit die kroonsteen haalt het stopkontakt niks meer doet
de lamp moet dan aan die zwarte en een blauwe draad
en die bruine uit de kroonsteen aan de andere bruinen in die lasdop

zo zou het moeten werken, maar inderdaad Voorzichtig !!!!
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 juli 2007 @ 22:52:49 #18
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51539966
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:49 schreef blessed19 het volgende:
verbind je lam met de bruine en de zwarte draad en je hebt een lamp die je kan schakelen. (als je elektranet niet door een prutsen is aangelegd )
Als je lamp hangt aan een bruine en een zwarte draad en je lamp doet het nog ook, dan is de boel juist door een ongelooflijke prutser aangelegd.

Schakelaar uitzetten, lamp eruit draaien, nieuwe erin draaien. Per ongeluk fitting aanraken en hoppa: 220V met wellicht dodelijk gevolg..
pi_51539989
Bruine draad die nu op de kroonsteen zit loshalen en 11 mm aanstrippen en in de lasdop (grijze hoesje) steken.
Je hebt nu een stukje blauwe draad nodig van plusminus 15 cm, die strip je 11 mm aan en steek je in de lasdop bij de andere blauwe draden.
Het andere eindje van de blauwe draad kan je op de kroonsteen aansluiten.
De zwarte draad zit al op de kroonsteen.(Niet de zwarte en de blauwe draad aan alkaar zetten....)
Nu kun je de lamp op de kroonsteen aansluiten.

Moet werken nu...
pi_51540011
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:51 schreef Nightwulf het volgende:
ik denk !!! dat als je die bruine uit die kroonsteen haalt het stopkontakt niks meer doet
de lamp moet dan aan die zwarte en een blauwe draad
en die bruine uit de kroonsteen aan de andere bruinen in die lasdop

zo zou het moeten werken, maar inderdaad Voorzichtig !!!!
Met deze uitroeptekens wil jij waarschijnlijk vervolging van dood door schuld uitsluiten?
  maandag 16 juli 2007 @ 22:54:14 #21
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51540034
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:49 schreef blessed19 het volgende:
de zwarte draad wordt vaak gebruikt als een ''schakeldraad''.

verbind je lam met de bruine en de zwarte draad en je hebt een lamp die je kan schakelen. (als je elektranet niet door een prutsen is aangelegd )
Volgens mij pruts u ook !
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  maandag 16 juli 2007 @ 22:55:50 #22
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51540109
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:53 schreef HenkVos het volgende:

[..]

Met deze uitroeptekens wil jij waarschijnlijk vervolging van dood door schuld uitsluiten?
Ook, vanzelfsprekend, maar je komt rare toestanden tegen, zelf weleens een situatie ontmoet waar de groen/gele draad stroom voerde en de zwarte aarde was
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_51540167
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:54 schreef Nightwulf het volgende:

[..]

Volgens mij pruts u ook !
hij heeft toch ook een stopcontact die hij kan schakelen?

dan heb je dus: bruin - lamp - zwart - schakelaar - blauw.

anders doe je volgens mij niet zomaar een zwarte en een bruine in een kroonsteen.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 juli 2007 @ 22:57:21 #24
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51540181
TS, wellicht is het niet onverstandig om eens een electricien te laten komen. Want als ik dit allemaal zo hoor, is een en ander een gigantische puinhoop en best wel gevaarlijk.. Ik weet wel, een electromonteur kost geld, een begrafenis of een nieuwe woning na een brand kost echter meer.. En ik weet wel dat de zuinige hollander alles denkt te weten van gas en stroom enzo, toch zijn er mensen die ervoor geleerd hebben en die de boel zo aansluiten dat het ook veilig is. maar luister vooral niet naar mij en pruts lekker verder... Als je trouwens een open hart operatie nodig hebt, open je hier dan ook een topic welke ader aan welke ader moet?
pi_51540196
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:53 schreef Urwt het volgende:
Bruine draad die nu op de kroonsteen zit loshalen en 11 mm aanstrippen en in de lasdop (grijze hoesje) steken.
Je hebt nu een stukje blauwe draad nodig van plusminus 15 cm, die strip je 11 mm aan en steek je in de lasdop bij de andere blauwe draden.
Het andere eindje van de blauwe draad kan je op de kroonsteen aansluiten.
De zwarte draad zit al op de kroonsteen.(Niet de zwarte en de blauwe draad aan alkaar zetten....)
Nu kun je de lamp op de kroonsteen aansluiten.

Moet werken nu...
Ik denk dat ik nu een hele domme vraag stel: wat is het verschil tussen een blauwe en bruine draad qua functie ?
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 juli 2007 @ 22:59:43 #26
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51540294
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:57 schreef HenkVos het volgende:

[..]

Ik denk dat ik nu een hele domme vraag stel: wat is het verschil tussen een blauwe en bruine draad qua functie ?
Als je eerst lasdozen open gaat maken en draden los gaat maken enzo dan is dat inderdaad een vrij domme vraag. Enige elementaire kennis van waar je mee bezig bent is aan te raden bij werken aan electriciteit (waarvan je dood kunt gaan).
pi_51540319
om het heel erg simpel uit te leggen:

bruin = start
blauw = einde

in gelijkspanning moet je dan ook altijd goed opletten wat je waarop aansluit. echter heeft iedereen in inderland hun huis op wisselspanning, dus dat maakt dan niet zoveel uit.
  maandag 16 juli 2007 @ 23:00:31 #28
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51540331
blauw is zeg maar de nul draad, bruin de spannings draad
zwart is een draad die via een schakelaar verbonden is met een bruine draad
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_51540400
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:00 schreef Nightwulf het volgende:
blauw is zeg maar de nul draad, bruin de spannings draad
zwart is een draad die via een schakelaar verbonden is met een bruine draad
ik denk dat mijn versie begrijpelijker voor hem zal zijn
pi_51540515
Bruin is de fase, deze staat continu onder spanning.
Blauw is de nul, deze mag nooit onder spanning staan.
De zwarte is schakeldraad, deze staat wel of niet onder spanning.
In de oude situatie bij jou hebben ze het stopcontact geschakeld, door die bruine draad vanaf het stopcontact via de lasdoos met de schakelaar te verbinden.
pi_51540571
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:59 schreef qltel het volgende:

[..]

Als je eerst lasdozen open gaat maken en draden los gaat maken enzo dan is dat inderdaad een vrij domme vraag. Enige elementaire kennis van waar je mee bezig bent is aan te raden bij werken aan electriciteit (waarvan je dood kunt gaan).
Overdijf je nu niet een klein beetje? Als ik een stopcontact of schakelaar vervang dan lees ik op de achterzijde van de verpakking hoe de draden moeten worden aangesloten. Meer kennis heb je toch niet nodig ?

Ik weet dat door de blauwe en bruine stroom komt en dat zwart voor schakelen is. Ik dacht dat bruin en zwart iets te maken had met wisselstroom. Ik weet niet exact wat de verschillen zijn, maar ik leg zelf ook geen hele installaties aan. Nu kom ik een situatie die me weinig zegt en was ik benieuwd.. Dat ik die draden niet door had moeten knippen is me wel duidelijk, maar of dit nu echt een levensbedreigende situatie zou opleveren betwijfel ik.
pi_51540578
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:04 schreef Urwt het volgende:
Bruin is de fase, deze staat continu onder spanning.
Blauw is de nul, deze mag nooit onder spanning staan.
De zwarte is schakeldraad, deze staat wel of niet onder spanning.
In de oude situatie bij jou hebben ze het stopcontact geschakeld, door die bruine draad vanaf het stopcontact via de lasdoos met de schakelaar te verbinden.
pi_51540695
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:05 schreef HenkVos het volgende:

[..]

Overdijf je nu niet een klein beetje? Als ik een stopcontact of schakelaar vervang dan lees ik op de achterzijde van de verpakking hoe de draden moeten worden aangesloten. Meer kennis heb je toch niet nodig ?

Ik weet dat door de blauwe en bruine stroom komt en dat zwart voor schakelen is. Ik dacht dat bruin en zwart iets te maken had met wisselstroom. Ik weet niet exact wat de verschillen zijn, maar ik leg zelf ook geen hele installaties aan. Nu kom ik een situatie die me weinig zegt en was ik benieuwd.. Dat ik die draden niet door had moeten knippen is me wel duidelijk, maar of dit nu echt een levensbedreigende situatie zou opleveren betwijfel ik.
nouja... als je een bruine met een blauwe contact met elkaar had laten maken, had je wel een probleem gehad...
pi_51540796
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:08 schreef blessed19 het volgende:

[..]

nouja... als je een bruine met een blauwe contact met elkaar had laten maken, had je wel een probleem gehad...
Maar als je logisch nadenkt doe je dat ook niet.
  maandag 16 juli 2007 @ 23:11:10 #35
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51540812
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_51540836
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:10 schreef HenkVos het volgende:

[..]

Maar als je logisch nadenkt doe je dat ook niet.
als je logisch nadenkt ga je niet rommelen aan iets waar je geen verstand van hebt.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 juli 2007 @ 23:12:31 #37
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51540875
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:05 schreef HenkVos het volgende:

[..]

Overdijf je nu niet een klein beetje? Als ik een stopcontact of schakelaar vervang dan lees ik op de achterzijde van de verpakking hoe de draden moeten worden aangesloten. Meer kennis heb je toch niet nodig ?

Ik weet dat door de blauwe en bruine stroom komt en dat zwart voor schakelen is. Ik dacht dat bruin en zwart iets te maken had met wisselstroom. Ik weet niet exact wat de verschillen zijn, maar ik leg zelf ook geen hele installaties aan. Nu kom ik een situatie die me weinig zegt en was ik benieuwd.. Dat ik die draden niet door had moeten knippen is me wel duidelijk, maar of dit nu echt een levensbedreigende situatie zou opleveren betwijfel ik.
Tja, je moet het natuurlijjk helemaal zelf weten. Verkloot vooral de hele boel, sluit alles verkeerd aan en rommel door totdat de boel het bij toeval weer doet. Ik vind het best. Ik kan je alleen wel verzekeren dat levensbedreigende situatie's niet ondenkbeeldig zijn (voor alle duidelijkheid: 220V kun je overleven, maar de kans is net zo groot dat je dat niet doet). En dingen als brand enzo kunnen ook gebeuren.
Normaliter gaan mensen die in lasdozen zitten te klooien eerst een aantal jaren naar school. En niet ten onrechte.. Want prutsers (excuses voor de term) zorgen ervoor dat huizen in de fik vliegen (waarna de verzekering terecht moeilijk gaat doen) of mensen dood neervallen bij een simpele handeling als het verwisselen van een lamp....

Maarre, pruts vooral verder en luister niet naar goede raad... Ik hoop vooral je niet binnenkort op de FP terug te vinden. (en dit is de laatste goede raad die ik in dit topic geef:) Bel iemand die er verstand van heeft! En liever niet een medeprutser, maar iemand die ervoor geleerd heeft.
pi_51540927
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:53 schreef Urwt het volgende:
Bruine draad die nu op de kroonsteen zit loshalen en 11 mm aanstrippen en in de lasdop (grijze hoesje) steken.
Je hebt nu een stukje blauwe draad nodig van plusminus 15 cm, die strip je 11 mm aan en steek je in de lasdop bij de andere blauwe draden.
Het andere eindje van de blauwe draad kan je op de kroonsteen aansluiten.
De zwarte draad zit al op de kroonsteen.(Niet de zwarte en de blauwe draad aan alkaar zetten....)
Nu kun je de lamp op de kroonsteen aansluiten.

Moet werken nu...
Dit lijkt mij een zeer duidelijke oplossing. Dank hiervoor! Je kunt die lasdoppen maar 1 keer gebruiken toch?

Waarschijnlijk hebben de vorige bewoners bewust er voor gezorgd dat een stopcontact geschakeld kon worden, omdat ze aan de lasdoos in het plafond geen lamp hebben gehangen. Om toch in het donker makkelijk het licht aan te doen hebben ze deze optie bedacht. Niet zo gek toch?
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 juli 2007 @ 23:14:36 #39
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51540951
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:10 schreef HenkVos het volgende:

[..]

Maar als je logisch nadenkt doe je dat ook niet.
quote:
* 3 bruine draden in een plastic donkergrijs hoesje waar je 4 of draden in doet, omdat je ze niet gebruikt.
* 3 blauwe draden in een plastic donkergrijs hoesje waar je 4 of draden in doet, omdat je ze niet gebruikt.
Heeft niets te maken met logisch nadenken. Het heeft te maken met basiskennis over waar je mee bezig bent.... (en ik ben nog steeds benieuwd of je voor die open hart operatie ook een topic op Fok opent.. )
  maandag 16 juli 2007 @ 23:14:37 #40
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51540952
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:11 schreef blessed19 het volgende:

[..]

als je logisch nadenkt ga je niet rommelen aan iets waar je geen verstand van hebt.
Vroeger had ik geen verstand van vrouwen, en toch....
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_51541005
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:14 schreef Nightwulf het volgende:

[..]

Vroeger had ik geen verstand van vrouwen, en toch....
hoevaak was jouw hart dan wel niet gebroken?
pi_51541007
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:12 schreef qltel het volgende:

[..]

Tja, je moet het natuurlijjk helemaal zelf weten. Verkloot vooral de hele boel, sluit alles verkeerd aan en rommel door totdat de boel het bij toeval weer doet. Ik vind het best. Ik kan je alleen wel verzekeren dat levensbedreigende situatie's niet ondenkbeeldig zijn (voor alle duidelijkheid: 220V kun je overleven, maar de kans is net zo groot dat je dat niet doet). En dingen als brand enzo kunnen ook gebeuren.
Normaliter gaan mensen die in lasdozen zitten te klooien eerst een aantal jaren naar school. En niet ten onrechte.. Want prutsers (excuses voor de term) zorgen ervoor dat huizen in de fik vliegen (waarna de verzekering terecht moeilijk gaat doen) of mensen dood neervallen bij een simpele handeling als het verwisselen van een lamp....

Maarre, pruts vooral verder en luister niet naar goede raad... Ik hoop vooral je niet binnenkort op de FP terug te vinden. (en dit is de laatste goede raad die ik in dit topic geef:) Bel iemand die er verstand van heeft! En liever niet een medeprutser, maar iemand die ervoor geleerd heeft.
Ik waardeer je bezorgdheid en je adviezen. Dank hiervoor! Ik zal hier in de toekomst een stuk voorzichtiger mee omgaan.
pi_51541022
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:57 schreef HenkVos het volgende:

[..]

Ik denk dat ik nu een hele domme vraag stel: wat is het verschil tussen een blauwe en bruine draad qua functie ?
Doe jezelf een plezier, laat het aan de vakman over. Het werkt straks waarschijnlijk wel, maar je hebt geen idee hoe, en gaat het de volgende keer gewoon weer proberen.

Als je dingen als standaard aderkleuren in een woonhuisinstallatie niet kent, dan is je kennis gewoonweg onvoldoende om het veilig te doen. En dat blijkt uit alle antwoorden die je geeft en uit de vragen die je stelt.


Verantwoord doe-het-zelven is ook weten wanneer je iets niet kunt.
pi_51541050
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:14 schreef qltel het volgende:

[..]


[..]

Heeft niets te maken met logisch nadenken. Het heeft te maken met basiskennis over waar je mee bezig bent.... (en ik ben nog steeds benieuwd of je voor die open hart operatie ook een topic op Fok opent.. )
je kan ook wel overdrijven...

ik heb eens stroom recht uit de meterkast in mijn fikken gekregen. was wel een gigantisch wazig gevoel, maar verder ook niet.
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 16 juli 2007 @ 23:20:30 #45
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_51541196
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:17 schreef blessed19 het volgende:

[..]

je kan ook wel overdrijven...

ik heb eens stroom recht uit de meterkast in mijn fikken gekregen. was wel een gigantisch wazig gevoel, maar verder ook niet.
Tja, en een ander valt dood neer.. En jijn in een andere situatie wellicht ook. Je mag het risico nemen wat mij betreft hoor. Of overleeft iedereen 220V omdat jij het ook 1x overleeft hebt? (en overigens, stroom uit een meterkast is precies dezelfde stroom als uit een stopcontact)
pi_51541283
Ach ik ken mensen die de klap van de stroom wel overleefd hebben, maar de val van de trap die er door volgde niet.... Dus het ene risico sluit het andere niet uit.
  maandag 16 juli 2007 @ 23:27:59 #47
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51541520
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:57 schreef blessed19 het volgende:

[..]

hij heeft toch ook een stopcontact die hij kan schakelen?

dan heb je dus: bruin - lamp - zwart - schakelaar - blauw.

anders doe je volgens mij niet zomaar een zwarte en een bruine in een kroonsteen.
Maakt niet uit. De vraag is of ze onder dezelfde klem/schroef zitten.

Het was ook een stuk makkelijker geweest als je even de kleuren had opgezocht....

Bruin: Constante Fase<--- Hier staat permanent 220/240V op.
Blauw: Nul <---- spreekt voorzich dat deze spanninsloos is
Zwart: Geschakelde Fase <--- Mits ingeschakeld staat hier tot 220/240V op (in normale situatie dat is)

Oftewel, alle bruine draden voeden je WCD's + je schakelaar en dan heb je nog 1 bruine die de zgn ''hoofd-voeding'' is. Deze komt dus uit je meterkast.

Voor de blauwen geldt precies hetzelfde, op de schakelaar na.

Heb je een DubbelPolige spanningsmeter? (duspol oid) Dan kan je het zelf heel makkelijk even uitmeten welke draad waaraan verbonden is.
  maandag 16 juli 2007 @ 23:29:33 #48
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51541589
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:17 schreef blessed19 het volgende:

[..]

je kan ook wel overdrijven...

ik heb eens stroom recht uit de meterkast in mijn fikken gekregen. was wel een gigantisch wazig gevoel, maar verder ook niet.
Tot nu toe 9x 240A door mijn lichaam gehad. (ja, amperes). Lagere A's tel ik niet eens meer.
Ik heb het overleefd.
8 collega's niet afgelopen jaar.......

Het wel of niet overleven is aan vanalles onderhevig. Dus wat jij nu overleefd, dood je morgen..
  maandag 16 juli 2007 @ 23:39:32 #49
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51541986
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:29 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Tot nu toe 9x 240A door mijn lichaam gehad. (ja, amperes). Lagere A's tel ik niet eens meer.
Ik heb het overleefd.
8 collega's niet afgelopen jaar.......

Het wel of niet overleven is aan vanalles onderhevig. Dus wat jij nu overleefd, dood je morgen..
Wordt het dan niet eens tijd om de baas te dwingen om jullie reanimatieles te geven?
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
  maandag 16 juli 2007 @ 23:47:33 #50
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51542296
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:39 schreef Nightwulf het volgende:

[..]

Wordt het dan niet eens tijd om de baas te dwingen om jullie reanimatieles te geven?


Als alleen nog een paar schoenen + wat verbrand vlees terug te vinden is valt er weinig te reanimeren....

Je hebt het niet over je veilige thuis situatie met je meestal maximale 16A.

Hier praten we over KiloVolts. Als jij 240A over een 10KV net door je flikker krijgt is het gewoon afgelopen, een mislukte bbq.
Ik heb het gelukkig alleen maar gehad over het 240V net.
  maandag 16 juli 2007 @ 23:55:34 #51
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51542625
ok, nee dat is andere koek
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_51542833
Ik zie dat er nog flink doorgepraat wordt.

Mijn vraag is in elk geval beantwoord. Bedankt voor alle goede adviezen. Ik bel morgen een electricien om alles even na te kijken en juist aan te sluiten. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, is het niet?
  dinsdag 17 juli 2007 @ 00:05:15 #53
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_51542986
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_51543042
En dat is de juiste beslissing

Maar waarheen ging nu het uitje?

[ Bericht 48% gewijzigd door Marsepein op 17-07-2007 00:08:23 (Nieuwsgierig) ]
pi_51543215
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 00:06 schreef Marsepein het volgende:
En dat is de juiste beslissing

Maar waarheen ging nu het uitje?
Heb je nu over een eerder topic van mij over het bedrijfsuitje? Dat is lang geleden zeg.

We gingen toen golfen en muziek maken. Dat golfen was wel aardig, maar dat muziek maken.... Iedereen moest een instrument pakken en een bepaald ritme spelen. Het werd een kabaal van jewelste.... niet om aan te horen. Tja, niet iedereen heeft ritme
pi_51543282
Je had het nooit meer gepost in dat topic zag ik, vandaar mijn vraag.
pi_51543431
Ja, daar moet ik aan werken. Als ik een vraag stel in een nieuw topic, dat ik ook even laat weten wat het antwoord is. Niet irritanter dan een TS die een probleem op tafel legt, om advies vraagt en vervolgens niets meer laat horen.

In dit topic heb ik me er in ieder geval aan gehouden.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 00:24:39 #58
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51543658
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 00:17 schreef HenkVos het volgende:
Ja, daar moet ik aan werken. Als ik een vraag stel in een nieuw topic, dat ik ook even laat weten wat het antwoord is. Niet irritanter dan een TS die een probleem op tafel legt, om advies vraagt en vervolgens niets meer laat horen.

In dit topic heb ik me er in ieder geval aan gehouden.
Heel herkenbaar ja
pi_51547412
hier kan ik wel een toepasselijk verhaaltje neerzetten...

8 jaar geleden had ik bij Ergon stage gelopen (deed toen vbo-elektro). Ik moest toen met een medewerker van Ergon naar een bank in Arnhem, omdat ze daar een extra ruimte *voor* de kluis wouden hebben.

Prima, alles ging goed en wel en we hadden erg snel het ruwe materiaal (pvc, wcd) gemonteerd. Het stomme was dat het mannetje van Ergon stroom wou aftappen van een dikke kabel. (denk dat die een kleine 5 cm was... dat is toch een hoofdkabel?) Hij klom op een trapje met een soort hegge-snoeischaar met de intentie om de kabel in 1x door te knippen.

Ik vroeg nog van: moet je niet eerst de stroom eraf halen voordat je die door knipt? Hij zei:: Nee, joh! De fasen zullen elkaar toch niet raken met deze kniptang...

*juist*

Ik had nog nooit zoveel bankpersoneel plotseling in het zweet zien gaan vliegen, omdat de beste man van Ergon een groep, waar een gigantische hoeveelheid van computers aangesloten was, had kortgesloten. Die kerel schrok zich wezenloos, wat een stumpert.

  dinsdag 17 juli 2007 @ 11:33:41 #60
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51552258
Lolz, zal een 50koper zijn geweest

Wat een droplul zeg
pi_51566842
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 05:30 schreef blessed19 het volgende:
hier kan ik wel een toepasselijk verhaaltje neerzetten...

8 jaar geleden had ik bij Ergon stage gelopen (deed toen vbo-elektro). Ik moest toen met een medewerker van Ergon naar een bank in Arnhem, omdat ze daar een extra ruimte *voor* de kluis wouden hebben.

Prima, alles ging goed en wel en we hadden erg snel het ruwe materiaal (pvc, wcd) gemonteerd. Het stomme was dat het mannetje van Ergon stroom wou aftappen van een dikke kabel. (denk dat die een kleine 5 cm was... dat is toch een hoofdkabel?) Hij klom op een trapje met een soort hegge-snoeischaar met de intentie om de kabel in 1x door te knippen.

Ik vroeg nog van: moet je niet eerst de stroom eraf halen voordat je die door knipt? Hij zei:: Nee, joh! De fasen zullen elkaar toch niet raken met deze kniptang...

*juist*

Ik had nog nooit zoveel bankpersoneel plotseling in het zweet zien gaan vliegen, omdat de beste man van Ergon een groep, waar een gigantische hoeveelheid van computers aangesloten was, had kortgesloten. Die kerel schrok zich wezenloos, wat een stumpert.

als de fase of de nul elkaar de volgende keer wel raken kun je wel bbqen van je collega
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_51576749
ach...

het is een kwestie van geduld tot hij met de neus omhoog gaat!
  dinsdag 17 juli 2007 @ 23:21:42 #63
67385 ROG
Go on, say it.
pi_51577261
Als Vonkenboer of een andere elektrodokter hier nog langskomt:

Wie heeft ervaring met dit vernuftige spul, het ziet er wel heel tof uit.
gevonden @ http://www.rts-automation.de/?REM_site=20&clangid=10
pi_51577980
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 23:21 schreef ROG het volgende:
Als Vonkenboer of een andere elektrodokter hier nog langskomt:
[afbeelding]
Wie heeft ervaring met dit vernuftige spul, het ziet er wel heel tof uit.
gevonden @ http://www.rts-automation.de/?REM_site=20&clangid=10
Hier kun je beter een apart topic over openen, het valt een beetje buiten het onderwerp van dit topic
  woensdag 18 juli 2007 @ 00:01:59 #65
67385 ROG
Go on, say it.
pi_51578685
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 23:39 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Hier kun je beter een apart topic over openen, het valt een beetje buiten het onderwerp van dit topic
Hmok, ik twijfelde. Centraal domotica topic dan? Want zo groot is mijn vraag ook weer niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')