Kijk, dat is nog eens een positieve instelling!quote:Op maandag 16 juli 2007 18:59 schreef Xennia het volgende:
Het werkt wellicht relativerend te bedenken dat zo'n 50% van jouw getrouwde vrienden binnen nu en 5 jaar gescheiden zijn.
Oh jee, is na mijn 30e mijn leven over?quote:Op maandag 16 juli 2007 20:57 schreef k_i_m het volgende:
op de valreep
Ik hoop het nietquote:Op maandag 16 juli 2007 23:36 schreef Xennia het volgende:
[..]
Oh jee, is na mijn 30e mijn leven over?
wat als je pas na je 35ste de partner van je leven hebt gevonden en je dan pas klaart voelt om kinderen te krijgen ...quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:06 schreef _Flash_ het volgende:
27 met een zwangere vriendin, beestjes, eigen huis en zelfs een design-boom.
En ik kan me geen beter leven wensen.
Ik denk niet dat je 'faalt' als je op je dertigste geen HBB hebt. Waar staat falen eigenlijk voor in dit topic? Waarvoor faal je dan?
Indien falen in het leven:
Ik denk dat vrouwen in dit geval wel falen als ze voor hun 30ste geen kind hebben gekregen. Mannen zijn in principe bijna hun hele leven vruchtbaar maar bij vrouwen gaat het na hun dertigste bergafwaarts. Je ziet tegenwoordig vaak dames die niks zien in kinderen krijgen, maar zodra ze 35 zijn slaan ze om en moet het toch nog gebeuren. Met als gevolg allerlei medische toestanden en hogere risico's voor het kindje op bepaalde aandoeningen. Ik denk dat: denk eens beter na mens! Of hou dan voet bij stuk en ga niet proberen nog een kleine te bouwen.
Dat vind ik eerlijk gezegt een beetje slap excuus.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:08 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
wat als je pas na je 35ste de partner van je leven hebt gevonden en je dan pas klaart voelt om kinderen te krijgen ...
hoezo ben je dan te laat?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:10 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Dat vind ik eerlijk gezegt een beetje slap excuus. Je bent dan te laat.
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:10 schreef _Flash_ het volgende:
Dat vind ik eerlijk gezegt een beetje slap excuus. Je bent dan te laat.
Nogmaals, puur evolutionair gezien.quote:
Ja, dat vind ik ook echt minder. Maar ach, mijn moeder was 40 toen ze mij kreeg. Zónder medische toestanden.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:34 schreef Hik het volgende:
Nou, ik word zo nu en dan wel (bijna!) aangestoken door dat "valreepgevoel" hoor... Verschillende mensen om me heen die er een punt van maken dat 32 echt wel de leeftijd is om aan kinderen te beginnen... maar volgens mij heb ik nog effe... Vermoeiend.
![]()
doordat vruchtwaterpuncties pas standaard worden uitgevoerd bij vrouwen boven de 35, worden er veel meer kindjes met down en andere chromosoomafwijkingen geboren bij jonge vrouwen. Daar gebeurt enkel de triple-test.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:17 schreef _Flash_ het volgende:
Nogmaals, puur evolutionair gezien.
Op je 35ste is de kans op een succesvolle bevruchting met de helft afgenomen.
De kans op het syndroom van Down is vijf keer hoger. Op je 40ste zelfs 15 keer hoger. (De door chromosoomafwijkingen ontstane miskramen nog niet meegerekend!)
Indien je IVF toepast is de kans hoger op vroeggeboortes met alle gevolgen van dien.
Voor wie dan wel?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:10 schreef _Flash_ het volgende:
Een kind krijgen doe je niet voor jezelf.
Een vrouw faalt als ze voor haar 30e geen kind heeft? Lekker oordeel heb jequote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:17 schreef _Flash_ het volgende:
[..]
Nogmaals, puur evolutionair gezien.
Op je 35ste is de kans op een succesvolle bevruchting met de helft afgenomen.
De kans op het syndroom van Down is vijf keer hoger. Op je 40ste zelfs 15 keer hoger. (De door chromosoomafwijkingen ontstane miskramen nog niet meegerekend!)
Indien je IVF toepast is de kans hoger op vroeggeboortes met alle gevolgen van dien.
Er zitten, tenminste voor mij, wel grenzen aan hoor. Tegen de tijd dat je 55 bent is dat jong pas door de pubertijd heen. Voor mezelf betwijfel ik het zeer of ik nog aan kinderen zou willen beginnen als ik een bepaalde leeftijd heb bereikt.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:08 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
wat als je pas na je 35ste de partner van je leven hebt gevonden en je dan pas klaart voelt om kinderen te krijgen ...
ik heb nooit last gehad van mijn "oude ouders"quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:30 schreef Frezer het volgende:
Er zitten, tenminste voor mij, wel grenzen aan hoor. Tegen de tijd dat je 55 bent is dat jong pas door de pubertijd heen. Voor mezelf betwijfel ik het zeer of ik nog aan kinderen zou willen beginnen als ik een bepaalde leeftijd heb bereikt.
Down ontstaat niet door een vruchtwaterpunctie. Een punctie wordt juist uitgevoerd om alvast uitsluitsel te krijgen. (Met ook nog het risico op een miskraam!)quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:20 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
doordat vruchtwaterpuncties pas standaard worden uitgevoerd bij vrouwen boven de 35, worden er veel meer kindjes met down en andere chromosoomafwijkingen geboren bij jonge vrouwen. Daar gebeurt enkel de triple-test.
Ook wordt IVF vaker toegepast bij jonge vrouwen, echt, je zwanst gewoon volledig.
Voortplanten doe je natuurlijk gezien uiteindelijk voor de soort. Etisch gezien is het trouwens ook niet juist om puur voor jezelf een kind te 'nemen'. Het is geen accessoire ofzo.quote:
Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen. TS vraagt naar de mening van anderen over 'falen' als je voor je dertigste geen huisje boompje beestje kindje hebt. Ik geef mijn mening over de biologische kant van het verhaal. Ik weet dat het een gevoelig punt kan zijn bij veel mensen, maar probeer te begrijpen dat ik het van een afstandje probeer te bekijken. En mensen niet voor de kop wil stoten.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een vrouw faalt als ze voor haar 30e geen kind heeft? Lekker oordeel heb je
Je kunt het leven van de mens neit meer puur evolutionair zien, daarvoor zijn we te ver geevolueerd, imo.
Een kind eerder nemen dan dat je er klaar voor bent, lijkt me ook neit echt een slimme keus. Niet voor jezelf en niet voor je kind. Bovendien is het kunnen krijgen van een kind geen vanzelfsprekendheid, en soms duurt het jaren (met of zonde rmedische hulp) voor je een kind krijgt. Kun je wel lekker voor je 30e eraan beginnen, maar ben je toch de 30 al ruim gepasseerd voor het gelukt is.
Dat je dat voor jezelf doet, is prima. Dat je vrouwen die voor hun 30e geen kind hebben bestempeld als "gefaald" vind ik minder prima.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:30 schreef Frezer het volgende:
[..]
Er zitten, tenminste voor mij, wel grenzen aan hoor. Tegen de tijd dat je 55 bent is dat jong pas door de pubertijd heen. Voor mezelf betwijfel ik het zeer of ik nog aan kinderen zou willen beginnen als ik een bepaalde leeftijd heb bereikt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |