Allemaal leuk hoor, die speculaties over de toekomstige cultuur van ons land, van een minister nota bene (heeft die niet wat anders te doen?) -- maar wat ik me ernstig afvraag: wat is de rol van de klassieke oudheid hierin?quote:'Nederland krijgt joods-christelijke-islamitische traditie'
Uitgegeven: 14 juli 2007 09:40
AMSTERDAM - De islamitische cultuur nestelt zich zo diepgaand in de Nederlandse samenleving dat op de lange duur gesproken kan worden van een land dat uitgaat van een 'joods-christelijke-islamitische traditie'.
Dat zegt minister Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) zaterdag in een interview met Trouw. Vogelaar hoopt een einde te maken aan het negativisme en de angst voor de islam. "Ik wil moslims helpen zich hier thuis te voelen. Islam en moslims moeten zich hier kunnen wortelen, juist omdat moslims ook burgers zijn van dit land."
In de krant maakt de minister een vergelijking met de inbreng van de joodse gemeenschap in de Nederlandse cultuur. "Eeuwen geleden kwam de joodse gemeenschap naar Nederland en nu zeggen we: Nederland is een land dat is gevormd door joods-christelijke tradities. Ik kan me voorstellen dat we een vergelijkbaar proces krijgen met de islam."
(c) ANP
http://www.nu.nl/news/115(...)che_traditie%27.html
Groepen?? Ik heb het hier niet over groepen, over een of andere minderheid -- ik heb het over de klassieke beschaving, een van de belangrijkste bronnen van onze cultuur. Die kan je toch niet zomaar negeren?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 11:19 schreef osho het volgende:
ik denk dat we er een joods-katholiek-protestant-sjiietisch-soennietisch-atheistische traditie van moeten maken...
er zullen altijd groepen zijn die op deze manier worden buitengesloten
ik duim ervoorquote:Op zaterdag 14 juli 2007 11:23 schreef Tikorev het volgende:
Ik snap niet dat die linksen er altijd zo gemakkelijk van uitgaan dat mensen rustig gaan zitten toekijken hoe ze worden overgenomen. Ik denk dat het waarschijnlijker is dat we (net zoals in een aantal andere West-Europese landen) over een jaar of twintig een burgeroorlog krijgen waarbij de Tweede Wereld oorlog zal verbleken. Daarom is het denk ik erg moeilijk is om te voorspellen hoe de bevolkingssamenstelling er in de toekomst uit zal zien.
Bronquote:'Nederland moet de islam omarmen'
(Novum) - Nederland moet de islam omarmen en helpen zich te wortelen in de Nederlandse samenleving. Dat zegt minister voor Integratie Ella Vogelaar (PvdA) zaterdag in een interview met dagblad Trouw. Zij voorziet op de lange termijn een joods-christelijke-islamitische traditie ontstaan.
Regering en samenleving hebben te weinig gedaan om de kloof tussen moslims en niet-moslims te voorkomen, zegt Vogelaar. De minister pleit voor realisme en pragmatisme. "Moslims zullen hier niet meer weggaan. Er zullen eerder meer moslims bijkomen. Ik wil helpen dat ze zich hier thuis voelen, islam en moslims moeten zich hier kunnen wortelen."
Geert Wilders van de PVV dreigt met een motie van wantrouwen na het zomerreces als Vogelaar haar uitspraken niet terugneemt. Hij noemt het 'onvergeeflijk' en een 'doodzonde' dat Vogelaar de islam wil helpen zich te wortelen in de Nederlandse joods-christelijke traditie. De islam staat volgens Wilders haaks op deze traditie. "Een minister die zoiets verkondigt, moet opstappen."
Vogelaar vergelijkt de invloed van moslims op de cultuur met die van joden door de eeuwen heen. Zij verwacht dat over een paar eeuwen gesproken kan worden over een joods-christelijke-islamitische traditie. Fundamentalistische aspecten van de islam horen daar volgens Vogelaar bij. "Binnen het protestantisme en katholicisme zijn ook stromingen waarbij ik af en toe mijn wenkbrauwen frons en vast moet stellen dat dit bij onze wortels van onze samenleving hoort. De SGP huldigt standpunten, over homoseksualiteit en vrouwen, die niet de mijne zijn." De minister benadrukt geweld 'volstrekt verwerpelijk' te vinden.
Vogelaar heeft er geen problemen mee religieuze doelen te steunen als hiermee sociaal-maatschappelijke doelen mee gediend zijn. Ook financiële steun hoort daar bij, zegt de minister.
Wilders maakt vooral bezwaar tegen deze actieve steun aan de islam. "Ze doet onze cultuur in de uitverkoop, capituleert voor de islam. We moeten de samenleving juist de-islamiseren", zegt de PVV-voorman. "Ik had gehoopt dat we het cultuurrelativisme van de jaren zestig en zeventig voorbij waren. We moeten juist uitdragen dat onze cultuur beter is dan de islam."
grieks-romeins mag ook in het rijtjequote:Op zaterdag 14 juli 2007 11:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Groepen?? Ik heb het hier niet over groepen, over een of andere minderheid -- ik heb het over de klassieke beschaving, een van de belangrijkste bronnen van onze cultuur. Die kan je toch niet zomaar negeren?
Daar gaat het niet om, idioot.quote:
wij zijn het land van de Bataven, rot op met die grieks-romeinse 'beschaving'quote:Op zaterdag 14 juli 2007 11:52 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, idioot.
Het gaat erom dat een minister in haar lief-zijn-voor-elkaar-retoriek gemakshalve de klassieke beschaving vergeet te noemen. Terwijl juist die een intellectueel tegenwicht biedt aan de mono-religieuze modder waarmee we de afgelopen twee millennia zijn besmeurd.
Welnee. En alsof zoiets zich in pakweg 10, 20 jaar na nu zal voltrekken.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:00 schreef Gabry het volgende:
Ik snap niet waarom zij per se de Islam erbij wil betrekken, en desnoods gaat speculeren over de toekomst om dat te doen. Als onze maatschappij niet gebaseerd is op Islamitische tradities dan is dat heus geen ramp of een belediging.
De Chatti! De huidige randstad was moeras, zoals het nu een politiek moeras is en volgens Gore straks wederom een moeras.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:00 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
wij zijn het land van de Bataven, rot op met die grieks-romeinse 'beschaving'
De Romeinen hebben ons leren lezen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:00 schreef zakjapannertje het volgende:
wij zijn het land van de Bataven, rot op met die grieks-romeinse 'beschaving'
Nee. Onze staatsvorm heeft niets met het oude Griekenland te maken. Als we al iets van staatsvorming kregen van de Grieken, dan via de Romeinen, en via hen hebben we eerder het absolute koningschap geërfd dan democratie.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 11:17 schreef Ringo het volgende:
Onze staatsvorm is geënt op de klassiek-Atheense,
Veel elementen in onze staatsvorm komen van de Kelten.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:15 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Onze staatsvorm heeft niets met het oude Griekenland te maken. Als we al iets van staatsvorming kregen van de Grieken, dan via de Romeinen, en via hen hebben we eerder het absolute koningschap geërfd dan democratie.
On-topic: belachelijk van die minister.
Daarom.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Veel elementen in onze staatsvorm komen van de Kelten.
Zoals? Wat heeft de staatsvorm verder met tradities te maken?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Veel elementen in onze staatsvorm komen van de Kelten.
eerder de Reformatie, in de 17e eeuw was het analfabetisme hier vergeleken met de katholieke landen veel lager omdat vrijwel ieder gezin een bijbel had en er verwoed uit lasquote:
Schrijfden ze toen ook al?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:28 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
eerder de Reformatie, in de 17e eeuw was het analfabetisme hier vergeleken met de katholieke landen veel lager omdat vrijwel ieder gezin een bijbel had en er verwoed uit leesde
Ja, en een heleboel joden uit Duitsland toegelaten, al was dat niet altijd van harte.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:33 schreef Megumi het volgende:
Het Joodse deel snap ik niet zo. Zelfs voor WO2 heeft de Nederlandse regering joden uitgezet naar Duitseland.
Denk om je bloeddruk!quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:35 schreef Elfletterig het volgende:
Ik moet spontaan kotsen als ik dit soort uitspraken lees. Ik ben niet-gelovig en maak deel uit van een alsmaar GROEIENDE groep. Volgens CBS-cijfers heeft 42% van de Nederlanders GEEN kerkelijke gezindte.
Ik wil, nee ik EIS erkenning. Nederland heeft *hooguit* van oudsher een Christelijke traditie. De Joodse en Islamitische traditie zijn verzinsels. Moeten die tradities zonodig in de beschrijving van ons land, dan ook de humanistische of atheïstische traditie. Ik EIS als niet-gelovige net zo veel rechten en net zo veel erkenning als welke gelovige dan ook.
De minister van integratie is er niet alleen voor moslims!
zucht.. de invloed van de Islam op de cultuur staat los van het al dan niet geloven. Net zo goed als de christelijke invloeden los staan van het wel of niet gelovig zijnquote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:35 schreef Elfletterig het volgende:
Ik moet spontaan kotsen als ik dit soort uitspraken lees. Ik ben niet-gelovig en maak deel uit van een alsmaar GROEIENDE groep. Volgens CBS-cijfers heeft 42% van de Nederlanders GEEN kerkelijke gezindte.
Ik wil, nee ik EIS erkenning. Nederland heeft *hooguit* van oudsher een Christelijke traditie. De Joodse en Islamitische traditie zijn verzinsels. Moeten die tradities zonodig in de beschrijving van ons land, dan ook de humanistische of atheïstische traditie. Ik EIS als niet-gelovige net zo veel rechten en net zo veel erkenning als welke gelovige dan ook.
quote:
Christendom is een Joodse sekte, dat is het, geloof ik.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:33 schreef Megumi het volgende:
Het Joodse deel snap ik niet zo. Zelfs voor WO2 heeft de Nederlandse regering joden uitgezet naar Duitseland.
Er is inderdaad een Joodse traditie. En dat er een groote islamitische gemeenschap is in Nederland klopt ook. Of we dat nou leuk vinden of niet het is een gegeven.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:36 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Ja, en een heleboel joden uit Duitsland toegelaten, al was dat niet altijd van harte.
Bovendien had Nederland, in tegenstelling tot wat Vogelaar lijkt te beweren, natuurlijk al vele eeuwen een joodse gemeenschap.
Moslims altijd maar voorop stellen, want ze zijn 'o zo zielig'quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:35 schreef Elfletterig het volgende:
Het christendom was in mijn ogen een verzet tegen het Romeinse rijk die daar helaas niet hard genoeg tegen op getreden heeft.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:38 schreef Monidique het volgende:
[..]
Christendom is een Joodse sekte, dat is het, geloof ik.
Waarom verketteren linksen christenen, maar halen ze moslims met open armen binnen?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:38 schreef Monidique het volgende:
[..]
Christendom is een Joodse sekte, dat is het, geloof ik.
Omdat ze Amerika haten. Daarom.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:40 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Waarom verketteren linksen christenen, maar halen ze moslims met open armen binnen?
Ik ben redelijk links maar heb het helemaal niet zo op het christendom of het moslim geloof.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:40 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Waarom verketteren linksen christenen, maar halen ze moslims met open armen binnen?
quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:37 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Goed lezen, boven.
Anyway, de hollandse nuchterheid heeft niets met de islam te maken. Ik denk eerlijk gezegd ook weinig met christelijke/joodse/darth vader en vele andere religiën.
Vogelaar moet haar persoonlijke wensen scheiden van haar rol. Laat haar eens onderzoek doen voordat ze zelf vanalles gaat blaten.
Omdat moslims veel verder zijn met het systematisch onderdrukken van vrouwen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:40 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Juist, maar daarom snap ik Vogelaar niet, het gaat vanzelf daar hoeven we ons als samenleving niet actief mee bezig te gaan houden.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:39 schreef Megumi het volgende:
[..]
Er is inderdaad een Joodse traditie. En dat er een groote islamitische gemeenschap is in Nederland klopt ook. Of we dat nou leuk vinden of niet het is een gegeven.
Exact. Links is anti-Westers en haat daarom christenen en verwelkomt de islam met open armen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:43 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ik zou het eerder anti-westers noemen. Snap niet dat er nog zoveel mensen op dat tuig stemt.
Dat snapt iedereen inderdaad wel, vraag is alleen of ze daar "hulp" bij moeten hebben.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:41 schreef Pony-Lover het volgende:
Buiten dat is het natuurlijk voor elke debiel te begrijpen dat een groep die deel uit maakt van onze samenleving (moslims in dit geval) een bepaalde invloed op de hier geledende cultuur heeft of krijgt.
Dat ben ik met je eens. Ik denk dat mensen gewoon bang zijn voor het onbekende. Over een paar eeuwen als de mensheid nog bestaat denk ik dat er geen rassen en dergelijke meer zijn.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:43 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Juist, maar daarom snap ik Vogelaar niet, het gaat vanzelf daar hoeven we ons als samenleving niet actief mee bezig te gaan houden.
Dat is gewoon flauwekul wat je nu zegt.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
Exact. Links is anti-Westers en haat daarom christenen en verwelkomt de islam met open armen.
Ooo?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is gewoon flauwekul wat je nu zegt.
quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Ik denk dat mensen gewoon bang zijn voor het onbekende. Over een paar eeuwen als de mensheid nog bestaat denk ik dat er geen rassen en dergelijke meer zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |