als dát typerend is voor een asperger moet ik ook eens langs een shrink geloof ikquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:08 schreef SHE het volgende:
Wat deed ik; ik deed de pan op het vuur, de pasta er in en wachtte rustig af.
Lang verhaal , kort > rookontwikkeling, pan die verpest was en vlammetjes her en der.
Kun je zo slecht koken danquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:09 schreef teamlead het volgende:
[..]
als dát typerend is voor een asperger moet ik ook eens langs een shrink geloof ik
Kan best lekker zijnquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Wat heeft het koken vd pasta te maken met Asperger?
Recepten die ik ken, kook ik fantastisch. Met veel gevoel voor detail en smaak combinaties.quote:
Geef een autist maar een recept; echt..dat is heel grappig.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:12 schreef gelly het volgende:
Ik ben wel eens te laat bij de bushalte geweest omdat ik dacht dat de bus ook echt kwam op de tijd die op het bordje stond.
Niet elke autist is hetzelfde.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:14 schreef SHE het volgende:
[..]
Geef een autist maar een recept; echt..dat is heel grappig.
Leuker nog is een IKEA meubel met handleiding.
Volgens de standaarden zijn alle mannen een beetje autistisch.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:09 schreef teamlead het volgende:
[..]
als dát typerend is voor een asperger moet ik ook eens langs een shrink geloof ik
quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:12 schreef gelly het volgende:
Ik ben wel eens te laat bij de bushalte geweest omdat ik dacht dat de bus ook echt kwam op de tijd die op het bordje stond.
Half Nederland is autistisch wat dat betreft ? En 90% van de vrouwen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:14 schreef SHE het volgende:
[..]
Leuker nog is een IKEA meubel met handleiding.
Ik ken het hoor; ik heb er zelf in gepostquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:16 schreef zwaaibaai het volgende:
check dit koken-voor-autisten-topic even trouwens
Mijn jongere broertje moet je ook niet laten koken. Die kan 't gevolg van iets lastig inschatten en dat zorgt wel eens hilarische situatiesquote:
Vertel!quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:22 schreef Mike.Strutter het volgende:
[..]
Mijn jongere broertje moet je ook niet laten koken. Die kan 't gevolg van iets lastig inschatten en dat zorgt wel eens hilarische situaties
Koken met what-ever, het gaat om het feit dat SHE-Asperger alles letterlijk neemt. Het is een beetje het herman finkers effect. Wanneer er staat doe de pasta in een pan en kook het 8 minuten, wordt er een pan gepakt, het vuur aangezet, de pasta er in geworpen ( al dan niet met de verpakking ) en 8 minuten gewacht. Dan in volle verbazing kijken hoe je keuken onder de rook komt te staan.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ben jij ook een autist dan ?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:26 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
ruimde ze na het avond eten de tafel af, met hulp van mij de machine in en zette het aan.
Spreek je altijd voor een ander?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:26 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Koken met what-ever, het gaat om het feit dat SHE-Asperger alles letterlijk neemt.
-"dit moeten we tot de grond toe onderzoeken"quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:27 schreef Mwanatabu het volgende:
Alsmede een aantal mooie verzameling quotes met niet kloppende spreekwoorden ed:
-"Ik sta me hier bol te werken!" ("Ik kan het niet bolwerken")
-"Over bananen gesproken, hoe laat begint het voetbal?"
-"De kippen krijgen er vel van!"
ik was de begeleider van de groep, ik hou het verborgen.quote:
heb jij altijd een slechte bui met wantrouwen?quote:
Welnee. Anekdotes zijn tof, dat bewijst de ADD/ADHD-reeks ook telkens.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:17 schreef S1nn3rz het volgende:
bagger in r&p.
Het was niet slecht bedoeld.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:30 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
heb jij altijd een slechte bui met wantrouwen?
Wellicht is het maar goed dat je die pepers nog niet hebt. Waar je daar allemaal mee kan aanrichtenquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:08 schreef SHE het volgende:
Lang verhaal , kort > rookontwikkeling, pan die verpest was en vlammetjes her en der.
Dan ben je gewoon labiel en is er echt iets mis gegaan tijdens je opvoeding.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:34 schreef SHE het volgende:
Ik heb nog 1 die ik ooit eens elders op FOK! heb gepost;
Ik keek vroeger best veel soaps; en was gefascineerd door het feit dat soapsterren er altijd zo mooi uit zagen als ze wakker werden.
In mijn hoofd, hield dat dus in dat je blijkbaar jezelf moest opmaken voor je wakker werd.
Velen jaren heb ik de wekker om 06.00 gezet als een vriendje bleef slapen; om dan mijn bed uit te rennen, mijn haar te doen, make -up te doen en dan weer in bed te gaan liggen
Wist ik veel ...
Daarom begreep ik het in de eerste insantie nietquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:33 schreef HenkieVdV het volgende:
Triest topic dit.
Even blij doen met m'n geestelijke afwijking.
Ik moet bekennen dat het me nog niet helemaal duidelijk is. Ook begreep ik de eerdere diagnoses van BL en PTSS niet.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:33 schreef meta4 het volgende:
[..]
Het was niet slecht bedoeld.
Maar je hebt wel gelijk![]()
@ SHE
Waarom werd er bij/door jou in de eerste instantie aan schizofrenie gedacht?
Wat zijn de overeenkomsten daarvan met asperger?
Misschien kan jij als self-proclaimed wijsneus een ander heenkomen zoeken om je compleet nutteloze bijdragen te dumpen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:36 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon labiel en is er echt iets mis gegaan tijdens je opvoeding.![]()
Het ging dan ook om anekdotes.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:38 schreef meta4 het volgende:
Maar SHE je problemen klinken niet zozeer als problemen.
Als het zich beperkt tot pasta, wekkers, make-up etc.
Verbeter me, als ik ernaast zit.
Ik ben in het verleden ook verkeerd gediagnoseerd.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:37 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik moet bekennen dat het me nog niet helemaal duidelijk is. Ook begreep ik de eerdere diagnoses van BL en PTSS niet.
Dit omdat ik toch duidelijk onvoldoende scoor op de criteria.
Wel weet ik dat ik sommige testen bewust heb gemanipuleerd om de behandelaar te testen.
Dat is natuurlijk stom; maar ik wilde weten wat de uitkomst zou zijn als ik wenselijke antwoorden zou geven.
Je hoofd is een complex goed natuurlijk en er is zeker iets in mij wat zich afvraagt hoe gek we nu met zijn allen eigenlijk zijn![]()
Om alles kan gelachen worden, alles heeft zijn anektdotes.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:33 schreef HenkieVdV het volgende:
Triest topic dit.
Durf je deze te openbaren?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:40 schreef meta4 het volgende:
[..]
Ik ben in het verleden ook verkeerd gediagnoseerd.
Dit omdat bij mij de dingen heel erg in elkaar overlopen, en ik een heel breed ziektebeeld heb.
Ik heb inmiddels wel een vaste diagnose, maar ik geloof niet dat deze op zichzelf staat.
Inderdaad, zo komt het nogal over.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:39 schreef gelly het volgende:
Wordt hier in veel gevallen domheid of een achterlopende ontwikkeling niet aangevoerd als een vorm van autisme ?
Tuurlijkquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:31 schreef Nosh het volgende:
[..]
Welnee. Anekdotes zijn tof, dat bewijst de ADD/ADHD-reeks ook telkens.
Mag 'ie breder, SHE?
Dat hoeft helemaal niet.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:40 schreef SHE het volgende:
[..]
Het ging dan ook om anekdotes.
Waarom moeten problemen tot in ellende worden uitgemeten? Er zijn ook leuke/grappige kanten aan autisme en die wil ik voor de verandering ook weleens belicht zien.
Als je meer wilt weten over autisme kun je genoeg bronnen raadplegen op internet.
Wat heb jij voor afwijking dan ?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:33 schreef HenkieVdV het volgende:
Triest topic dit.
quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:43 schreef SHE het volgende:
[..]
Durf je deze te openbaren?
En ik begrijp je hoor; ik ben echt door het hele DSM-IV gehaald, maar pas bij Asperger ging er bij familie, vriend en vijand een lichtje branden.
Ik vraag me ook af of die classificatie wel helemaal klopt; sommige mensen zijn goed in staat bepaalde beelden te faken.
Bij mij zit het ook in de familie en ik ontken al een kleine 15 jaar dat er iets is.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:52 schreef meta4 het volgende:
[..]
De enige zekerheid die -voor mijn gevoel- aan mijn diagnose vastkleefd is dat mijn moeder, en oma het ook hebben.
De kans dat ik het dus daadwerkelijk heb, is heel groot.
Natuurlijk wil ik daar niet altijd aan geloven. Het voelt erg onwerkelijk je ervaringen en problemen een stempel op te drukken. En dat het dan maar zo is.
Hierdoor kan ik mij al jaren niet 'committen' aan de therapie en medicijnen.
Ik verander constant van behandelaar en/of medicijn.
Na al die jaren geloof ik er nog steeds niet in.
De enige geestelijke afwijking die jij hebt en waarvan je zeker kan zijn is je Christelijke overtuiging.quote:
Wat weet jij dat wij niet weten?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:57 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
De enige geestelijke afwijking die jij hebt en waarvan je zeker kan zijn is je Christelijke overtuiging.
Ik vond de samenvatting goed!quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:48 schreef Daantke het volgende:
post ik een heel verhaal, reageert er niemand
Dit gaat wel erg ver en dat herken ik niet zozeer.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:00 schreef Nosh het volgende:
[..]
Ik vond de samenvatting goed!
Daadwerkelijke ervaringen heb ik alleen met de keren dat ik mee moest helpen bij de speciale dagopvang hier. Varieerde van kinderen die helemaal batshit insane gingen bij de gedachte aan insecten ('Wat is er? Wat is er?' "IK DACHT AAN EEN RUPS"), tot in zichzelf gekeerde kleuters die helemaal tot leven kwamen bij één klein ding. Een blokkenhoek waar ze dan de godganse dag zaten te voelen aan de ribbels.
Oh, en de klassen-Asperger, die dan wel weer erg baas was. Open ruggetje, God had kutzin die dag, dus hij liep ook nog eens met luiers, maar hij had een bloedhekel aan de speciale status die sommige leraren hem oplegden. Orgastisch klappen als hij meekwam bij gym, dat werk. Die hekel leverde hem meteen respect op van de grootste klootzakjes, waardoor hij die vijf jaar heel goed doorkwam.
Met als enige uitzondering dat hij korte tijd een zware obsessie had voor klanken. Alles wat gezegd werd ging door een echoput, en werd in vier, vijf intonaties door hem herhaald. Leerde iedereen mee leven, totdat we een pauper in de klas kregen die mensen al in elkaar rostte vanwege slechte adem.
Nu wilde het noodlot dat hij nét voor die jongen zat, waardoor álles, maar dan ook álles (tot aan de zuchten aan toe) vijf keer herhaald werd. Jongen werd steeds roder, waas begon zich naar zijn ogen te bewegen, en op een gegeven moment was het van:
"EN NU HOUD JE OP, GORE GRAFMONGOOL".
Doodse stilte, leraar verbouwereerd, kinderen in de aanslag met morele steun als hij hem op een verkeerde plek zou slaan en het hem dun door de broek zou lopen, totdat er heel iel "..ool..oool" klonk.
Zulks een baas.
absoluut, ik wed dat aspergers ook altijd om gehandicapten moeten lachenquote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:02 schreef Nosh het volgende:
En mensen, als dit topic je niet ligt, of het niet R&P-waardig genoeg is: klik gewoon even verder, of mauw desnoods in het FB-topic.
Ha-ha-ha?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:57 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
De enige geestelijke afwijking die jij hebt en waarvan je zeker kan zijn is je Christelijke overtuiging.
Onzin. Wie doet dat nou niet?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:05 schreef Aoristus het volgende:
[..]
absoluut, ik wed dat aspergers ook altijd om gehandicapten moeten lachen
quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:55 schreef SHE het volgende:
[..]
Bij mij zit het ook in de familie en ik ontken al een kleine 15 jaar dat er iets is.
Ook ik ken de malle molen van labels, diagnoses en meningen, maar uiteindelijk moet er een punt komen dat je merkt dat je vastloopt.
Dan heb je de keuze te vertrouwen op de kunde van mensen die er verstand van hebben, of je eigen plan te trekken.
Mja, hield een weekje aan. Daarna was het Lord of the rings, en wilde er nog wel eens een "precioussssss" gerocheld worden.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:05 schreef SHE het volgende:
[..]
Dit gaat wel erg ver en dat herken ik niet zozeer.
Wat ik wel herken is de klank materie. Ik kan echt niet tegen chips!
ik zuig op chips omdat ik echt niet tegen dat krakende geluid kan. Zo erg zelfs dat ik echt een duidelijke fysiologische reactie krijg die vergelijkbaar is met iemand met zijn nagels langs een krijtbord halen.
Dat heb ik ook.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:05 schreef SHE het volgende:
[..]
Dit gaat wel erg ver en dat herken ik niet zozeer.
Wat ik wel herken is de klank materie. Ik kan echt niet tegen chips!
Zo erg zelfs dat ik echt een duidelijke fysiologische reactie krijg die vergelijkbaar is met iemand met zijn nagels langs een krijtbord halen.
quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:00 schreef Nosh het volgende:
Nu wilde het noodlot dat hij nét voor die jongen zat, waardoor álles, maar dan ook álles (tot aan de zuchten aan toe) vijf keer herhaald werd. Jongen werd steeds roder, waas begon zich naar zijn ogen te bewegen, en op een gegeven moment was het van:
"EN NU HOUD JE OP, GORE GRAFMONGOOL".
Doodse stilte, leraar verbouwereerd, kinderen in de aanslag met morele steun als hij hem op een verkeerde plek zou slaan en het hem dun door de broek zou lopen, totdat er heel iel "..ool..oool" klonk.
Zulks een baas.
Je maakt het jezelf moeilijk.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:07 schreef meta4 het volgende:
[..]
Het is niet dat ik helemaal niet geloof in de kunde van behandelaars.
Ik weet gewoon dat niemand je kan helpen, behalve jijzelf.
Geen enkel medicijn is mij tot nu toe bevallen. Ik heb er ook tardieve dyskinesie en zware geheugenproblemen aan overgehouden.
Mijn aandoening is ongeneesbaar, maar de zogehete positieve symptomen kunnen verminderd/onderdrukt worden met behulp van antipsychotica.
Aangezien dit niet lijkt te werken, zit ik soms ook tegen een dood eind aan.
Therapie kan positieve symptomen niet verminderen.
Daarnaast voelen mijn andere problemen en trauma's te persoonlijk, en kan ik deze onder invloed van paranoia, fobieen, wanen, bapaalde overtuigingen en schaamte niet bloot geven.
Ik sta al een kleine tien jaar onder behandeling, en het werpt geen vruchten af (dit laat ik echter voor mijzelf).
Het ergste van alles is dat ik verplicht onder behandeling moet blijven staan.
Dat geeft je gewoon het gevoel een pop te zijn.
Beetje onsamenhangend en slecht verwoord.
Ik bespreek dit namelijk nooit op deze manier.
Veel mensen tikken hun tanden aan met het bestek als ze eten. Dan kan ik echt door de grond zakken.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:09 schreef meta4 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook.
Maar ook bij bestek dat over een bord gaat, tandenknarsen en nagelbijten![]()
Nee joh, mijn eerste meting was als pre-teen en die was 142quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:16 schreef NiteSpeed het volgende:
SHE, ik ga je een persoonlijke vraag stellen. Wat was de uitkomst van je IQ-onderzoek. Je vertoont nogal veel kenmerken van klassiek autisme namelijk.
Maarja, verder wel topquote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:11 schreef SHE het volgende:
[..]
Je maakt het jezelf moeilijk.
Ik begrijp prima wat je zegt; dus maak je geen zorgen.
Het is echt een bevrijding als je de hele bende los laat en gaat (hyper) focussen op de leuke kanten.
Wat dat betreft verschil je niet van de rest; you are unique, just like everybody else![]()
Niet te lang stilstaan bij wat je niet begrijpt, maar vooral bij dat wat je beter begrijpt dan de rest.
Mazzelaarquote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:14 schreef SHE het volgende:
[..]
Veel mensen tikken hun tanden aan met het bestek als ze eten. Dan kan ik echt door de grond zakken.
Wij eten thuis gelukkig met muziek aan, dat scheelt echt een hoop![]()
Ik weet niet zo goed wat ik van de meting moet denken.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:21 schreef NiteSpeed het volgende:
Preteen is gewoon onbetrouwbaar, en cijfers geven een vals gevoel van nauwkeurigheid. Dat moet je je goed beseffen. Het gaat meer om de categorie waarin je valt uiteindelijk. Die cijfertjes betekenen heel weinig. Maar goed, bovengemiddeld tot normaal dus, apart dat je dan die typische kenmerken van een klassieke autist vertoont.
Ik vind het al knap genoeg als je uberhaupt kunt studeren, met een psychische stoornis.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:22 schreef katerwater het volgende:
Ik heb al meermaals verschillende handelingen door elkaar gemixed...
Zo stond ik ooit met een pakje boter voor de televisie, niet beseffend wat ik nu aan het doen was![]()
Ook betrap ik mezelf er constant op dat ik afdwaal van wat ik aan het doen ben en in een soort droomwereld terecht kom... vooral tijdens repetitieve momenten (studeren of tijdens de les, voor de computer of tv...) Tot ik plots 25minuten later 'wakker' word en weer eens niet besef waar ik ben en wat ik aan het doen was...
![]()
![]()
Ik geloof ook niet zozeer in die momentmetingen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:25 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed wat ik van de meting moet denken.
Mijn vriend is als kind zelfs onderzocht door een universiteit in het zuiden omdat hij krankzinnige resultaten behaalde, in diverse tests. ( als kind )
Onlangs hebben we ons voor de fun of it laten testen en scoorde hij lager dan ik, terwijl ik echt in alle oprechtheid kan zeggen dat hij mij op dat niveau nog altijd in alle opzichten overstijgt.
Maar voor mij blijft hij altijd een wonderkind; ik ben absoluut verliefd op zijn hoofd![]()
Mijn vader heeft wiskunde olympiades gewonnen bij de vleet. Ik trad in zijn voetsporen door als puber ook uit te blinken in wiskunde.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:29 schreef meta4 het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet zozeer in die momentmetingen.
Maar ik ben er vast ook op achteruit gegaan.
Ik was ooit goed in wiskunde, en lijk nu wel dyscalculie te hebben
vraag het ander hier even, SHE is geen mod van R&P.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:34 schreef meta4 het volgende:
SHE, als je wat tijd overhebt
zou je dan twee van mijn gequote reacties kunnen verwijderen.
Ik voel mij er toch niet zo goed bij, dat het er staat![]()
Welke zitten je dwars?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:34 schreef meta4 het volgende:
SHE, als je wat tijd overhebt
zou je dan twee van mijn gequote reacties kunnen verwijderen.
Ik voel mij er toch niet zo goed bij, dat het er staat![]()
stop eens met jezelf naar beneden te halen....quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:29 schreef meta4 het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet zozeer in die momentmetingen.
Maar ik ben er vast ook op achteruit gegaan.
Ik was ooit goed in wiskunde, en lijk nu wel dyscalculie te hebben
quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:33 schreef SHE het volgende:
[..]
Mijn vader heeft wiskunde olympiades gewonnen bij de vleet. Ik trad in zijn voetsporen door als puber ook uit te blinken in wiskunde.
Maar als ik bij de supermarkt de opmerking van een cassiere krijg , of ik er 2 euro bij heb, dan begrijp ik er geen jota van.
OMG, Connie Breukhoven is ook een autist!quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:34 schreef SHE het volgende:
Ik keek vroeger best veel soaps; en was gefascineerd door het feit dat soapsterren er altijd zo mooi uit zagen als ze wakker werden.
In mijn hoofd, hield dat dus in dat je blijkbaar jezelf moest opmaken voor je wakker werd.
Velen jaren heb ik de wekker om 06.00 gezet als een vriendje bleef slapen; om dan mijn bed uit te rennen, mijn haar te doen, make -up te doen en dan weer in bed te gaan liggen
Wist ik veel ...
op zijn minst geobserdeertquote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:36 schreef MUUS het volgende:
[..]
OMG, Connie Breukhoven is ook een autist!
Doe niet zo gekquote:
Scherp!quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:39 schreef zwaaibaai het volgende:
Zeg SHE,
Hoe onderscheid jij in ONZ het bagger tussen de grappen? Ik bedoel: ik zelf zie dat niet, ik zou alles gesloten hebben denk ik. Maar iemand met Asperger lijkt me dat knap ingewikkeld.
quote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:39 schreef SHE het volgende:
[..]
Doe niet zo gek
Er valt niets te veroordelen hoor; en ik vind het grappig dat je gaande het topic wat meer uit je schulp kruipt.
Doe maar gewoon, is leuk![]()
Wat ben je toch ook een orakel hequote:
Nou, als je mij hier een goede verklaring voor kan geven, dan ben ik erg benieuwd.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:04 schreef KonnieKipke het volgende:
Goh, dat had ik nou niet snel gedacht. Ik kan me overigens wel die overige diagnoses voorstellen.
Het is geen wet van menen of persen. Veel vrouwen met schizofrenie die ik ken, hadden in hun begin 20-ers een borderline/anti-sociale persoonlijkheidsstoornis, of een impulsregulatie probleem.
De diagnose autisme is een lastige, en wordt vaak pas na langere tijd gesteld.
Het belangrijkste kenmerk is dat jij altijd moeite zal hebben met je kunnen verplaatsen in emoties van de ander, veranderingen in je omgeving. Heb je ook dwanggedachten en dwanghandelingen?
GGZ Buiten-Amstel in Amsterdam heeft een speciaal autisme team voor 2nd opinions ed. Maar waarschijnlijk heeft Altrecht dat ook wel.
Bij veel psychiaters bestaat er een kennislacune voor autisme spectrum stoornissen. Veelal wordt het niet goed herkend en staan secundaire stoornissen, zoals angst of paniekstoornissen, psychoses of impulsregulatie problematiek op de voorgrond, en niet zo zeer het autisme. Daar kom je pas later achter. Autisme is een zwaar onderkende stoornis in de samenleving.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:08 schreef SHE het volgende:
[..]
Nou, als je mij hier een goede verklaring voor kan geven, dan ben ik erg benieuwd.
Hoe komt het dat ze pas nu ik bijna 30 ben, die diagnose echt kunnen stellen? terwijl ze hiervoor echt de meest krankzinnige diagnoses mijn kant op hebben geworpen?
Over de dwangmatigheden kan ik kort zijn; mijn hele structuur bestaat uit dwangmatige handelingen.
Daar word ik rustig van en dat geeft een gevoel van welbehagen
Overigens was ik tot voorkort in de veronderstelling dat autisten, een stel wiegende mongooltjes waren, maar als ik zo naar mijzelf kijk dan valt dat redelijk mee.
Al ben ik natuurlijk wel redelijk achterlijk zo nu en dan![]()
Lieverd, ik had het al aangepast in iets waar ik meer zeker over was!quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:09 schreef SHE het volgende:
En het is een wet van meden en perzen; meen ik![]()
Dat is inderdaad volmaakter omschreven.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:09 schreef SHE het volgende:
Ik heb geen moeite om me in andermans emoties te verplaatsen, ik begrijp ze gewoon niet.
Eindelijk begrijp je me?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:15 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Dat is inderdaad volmaakter omschreven.
Hmm, zit wel even terug te denken nu.... Dingen vallen wat op hun plek....
Ik kan ook in alle oprechtheid zeggen dat dat behoorlijk onnatuurlijk gedrag is geweest wat zich nimmer weer heeft vertoond.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:25 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Ik blijf wat moeite houden met Club 11 hoor.![]()
Troela, de OP lezen graag.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:27 schreef zwartedoos het volgende:
AandachtstopicTegenwoordig heeft alles een naam
Herken zoveel dingen, ojee nu heb ik t vast ook
![]()
quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:27 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik kan ook in alle oprechtheid zeggen dat dat behoorlijk onnatuurlijk gedrag is geweest wat zich nimmer weer heeft vertoond.
Welkom mede autistquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:08 schreef SHE het volgende:
het duurt even voor ze je als autist bestempelen; zeker als je iets te bijdehand bent en je er lol in hebt om psychiaters om de tuin te leiden.
Dat is echter het kind in mij
Ik ben na BL-schyzofrenie- PTSS , bij een final gekomen..ik mocht Asperger hebben.
Lucky me, want ik ben er dol op, het liefst met roomboter!
Nav dit topic : Relatie met borderliner beëindigen
Een heus anekdote topic.
Ken je, of ben je een autist en weet je wat voor hilarische situaties dat kan opleveren? Plemp het hier!
Ps; laten we het vrolijk houden!
Ts trapt af.
Toen ik nog een jongere SHE was, en mijn eerste stapjes in de wereld van gastronomie waagde, heb ik bjna een huis vermoord met het koken van pasta.
In het recept stond :doe de pasta in een pan en kook het al dente ( 8 min )
Zeker weten, alles in dit topic gaat over SHE.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:27 schreef zwartedoos het volgende:
AandachtstopicTegenwoordig heeft alles een naam
Herken zoveel dingen, ojee nu heb ik t vast ook
![]()
Alle klassieke autisten zijn zwakbegaafd, met een IQ van 70 gemiddeld, maar dat ben je dus duidelijk nietquote:
Ik hoer wel opquote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:28 schreef SHE het volgende:
[..]
Troela, de OP lezen graag.
Bijdragen op constructieve wijze of ophoeren. Dat zijn de opties vanavond.
Idd, ik snap het b.v. wel.quote:
Dat van de IKEA pictogrammen handleiding herken ik wel jaquote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:29 schreef Perico het volgende:
[..]
Alle klassieke autisten zijn zwakbegaafd, met een IQ van 70 gemiddeld, maar dat ben je dus duidelijk niet
Ow, ik hap.. haha, ja dat doe ik al gauw als Asperger.. ik vind trouwens autist vriendelijker klinken, dat grens aan "authentiek", of artist.
Mjah alle IKEA meubels lukken foutloos dankzij de uitstekende plaatjes, maar als ergens geen handleiding voor is (zoals vriendschappen onderhouden bijv.) dan is het echt alle hens aan dek![]()
Haha, altijd. Ook in gezelschap.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:39 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat ik me nog wel afvroeg SHE, is of jij je niet ontzettend eenzaam voelt?
ach, wie niet?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:39 schreef KonnieKipke het volgende:
Wat ik me nog wel afvroeg SHE, is of jij je niet ontzettend eenzaam voelt?
Naja, als het je niet lukt in te tunen op emoties van anderen, kan ik me voorstellen dat oprechte betrokkenheid van anderen naar jou toe ook schaars is. Dientengevolge, eenzaam voelen.quote:
Neh, ik mis geen identiteit. Ik begrijp gewoon geen snars van mensen, zelfs niet van mensen waarvan ik weet dat ze zielsveel van mij houden.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:50 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Naja, als het je niet lukt in te tunen op emoties van anderen, kan ik me voorstellen dat oprechte betrokkenheid van anderen naar jou toe ook schaars is. Dientengevolge, eenzaam voelen.
Daarnaast zullen weinigen jouw humor, woordspelingen en gevatheid begrijpen. Buitengesloten worden door dat jij anders bent dan anderen hoort daar ook bij.
Of is het meer een intern gevoel van een indentiteit missen?
quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:57 schreef SHE het volgende:
[..]
Neh, ik mis geen identiteit. Ik begrijp gewoon geen snars van mensen, zelfs niet van mensen waarvan ik weet dat ze zielsveel van mij houden.
Ik weet te rationaliseren dat bepaalde acties, laten zien dat er sprake is van affectie, alleen ik voel deze niet.
Nee hoor.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:29 schreef Perico het volgende:
Alle klassieke autisten zijn zwakbegaafd, met een IQ van 70 gemiddeld, maar dat ben je dus duidelijk niet
Het is dan intussen ook het leef-mee-met-SHE-want-empathische-deficiëntie-is-oké topicquote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:53 schreef Leintjeuh het volgende:
SHE, ik vind het heel dapper van je dat je zo 'open en bloot' op FoK! neerzet 'wat je bent'... Zeg maar. Ik weet niet of ik het zelfde zou doen, maar ik heb heel veel respect voor jou en de manier waarop je jouw 'problemen' aankaart.
ironisch, dat dit onbegrip waarschijnlijk altijd wederzijds zal zijn, en misschien zelfs het enige is dat gemeenschappelijk is...quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:57 schreef SHE het volgende:
Neh, ik mis geen identiteit. Ik begrijp gewoon geen snars van mensen, zelfs niet van mensen waarvan ik weet dat ze zielsveel van mij houden.
Jij kent SHE echt niet he?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:59 schreef Quarks het volgende:
[..]
Het is dan intussen ook het leef-mee-met-SHE-want-empatische-deficiëntie-is-oké topic
Oei, dat is scherp.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 00:00 schreef Abbadon het volgende:
[..]
ironisch, dat dit onbegrip waarschijnlijk altijd wederzijds zal zijn, en misschien zelfs het enige is dat gemeenschappelijk is...
![]()
van de andere kant zijn er ook veel mensen die leven met de illusie degene van wie ze houden wel te begrijpen...quote:Op zaterdag 14 juli 2007 00:01 schreef SHE het volgende:
Oei, dat is scherp.
Helaas werkt dat vaak zo inderdaad.
Leven met een illusie is altijd beroerder dan leven met de waarheid.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 00:04 schreef Abbadon het volgende:
[..]
van de andere kant zijn er ook veel mensen die leven met de illusie degene van wie ze houden wel te begrijpen...
(niet geheel ongeslaagde wanhoopspoging tot het geven van een positieve draai)
handicap?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 00:06 schreef KonnieKipke het volgende:
Het scheelt wel dat je weet dat je nu met een bepaalde 'handicap' in deze samenleving moet leven. Nu kan je zoeken naar passend werk ed.
Ik haak verder af voor vanavond. Morgen weer naar de gesloten afdeling zonder veel autisten.
Hangt er vanaf of je de illusie als werkelijkheid beschouwd of nietquote:Op zaterdag 14 juli 2007 00:08 schreef SHE het volgende:
[..]
Leven met een illusie is altijd beroerder dan leven met de waarheid.
Veel mensen kunnen anders slecht omgaan met de waarheid...quote:Op zaterdag 14 juli 2007 00:08 schreef SHE het volgende:
is dat de waarheid, of een illusie?quote:Op zaterdag 14 juli 2007 00:08 schreef SHE het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 14 juli 2007 00:09 schreef SHE het volgende:
[..]
handicap?
passend werk?
Konnie, ik ben gewoon SHE hoor![]()
Abelquote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:22 schreef gelly het volgende:
Ik knip zelf overigens het liefst vliegen in de lucht doormidden met een schaar en in kennis van statistieken wat luchtvaartongevallen betreft ben ik niet te verslaan.
Als ik het zo lees is het een aandachtstrekker en hypochonder. Geen autist. Maar goedquote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:38 schreef Syb-rund. het volgende:
Zucht, ik ken er ook heen..
Eerst viel zijn gedrag nog wel mee en hield hij het bij ''domme vragen stellen aan mensen'' en overdreven geil doen tegen meisjes, bijv op msn enzo.
Maar tegenwoordig zit ie constant om aandacht te zeuren met kwaaltjes waar nooit oplossingen voor zijn.
Zoals een pijnlijke stoot door zijn ballen ging tijdens gym en hij ''niet meer kon lopen'', etc.
Eerst gaf ik hem nog wel eens men vertrouwen, want wie weet, er zijn nog genoeg vage ziektes op de wereld.
Maar nu doet hij dit echt zo vaak.. echt ik kom met oplossingen, maar er blijven maar ''nieuwe dingen komen''.
Laatst, had meneer bijv een spacecake (zeg maar een plakje) gegeten, voor de laatste schooldag, kwam hij ''stoned'' op school aan.
Hij had zogenaamd pijn aan zijn hart, en iemand die zat erin te grijpen etc, gewoon een heel toneelstuk
Iemand enig idee hoe zo'n iemand kan stoppen met zulk gedrag, het geschreeuw om aandacht is namelijk uitermate irritant.
En vreemd genoeg, loopt hij nu bij een fysiotherapeut, en psychiator, maar ik merk er echt niks meer van..
Ow en hij geneest altijd heel opvallend als ie iets met meisjes doet of iets leuk doet.![]()
tja, dat hou je toch...mensen proberen dingen die ze niet kennen in een hokje te plaatsen van iets dat ze wel kennen...het is kennelijk lastig om om te gaan met het onbekende, en door het te bagatelliseren kunnen ze de invloed van het onbekende op hun eigen leven minimaliseren...quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:50 schreef Juup© het volgende:
Het valt mij op dat veel NT'ers (of mensen die denken dat ze "normaal" zijn) al gauw zoiets hebben van "dat heb ik ook" en gelijk een oordeel vellen dat mensen met een vorm van autisme zich aanstellen. Jammer maar ik heb er mee leren leven en ga er meestal niet op in. Ze weten niet beter
Maar dat geldt ook voor de kortzichtige reacties op mensen met borderline (die allemaal snijden en aandachtzoekers zijnenz...)
Herkenbaarquote:Op vrijdag 13 juli 2007 20:43 schreef SHE het volgende:
[..]
Voor een leek klinkt dit heel gestoord, maar ik leer dus letterlijk door gedrag wat als normaal wordt gezien te kopieren.
Ik ga aan de ene kant over alle fastoensgrenzen heen, of ben weer vreselijk moralistisch.
Dit is het kernprobleem!!!quote:Op zaterdag 14 juli 2007 12:50 schreef Juup© het volgende:
Het valt mij op dat veel NT'ers (of mensen die denken dat ze "normaal" zijn) al gauw zoiets hebben van "dat heb ik ook" en gelijk een oordeel vellen dat mensen met een vorm van autisme zich aanstellen.
Hij zal wel geschift zijn maar dit lijkt niet eens op autisme of asperger.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 10:38 schreef Syb-rund. het volgende:
Zucht, ik ken er ook heen..
Eerst viel zijn gedrag nog wel mee en hield hij het bij ''domme vragen stellen aan mensen'' en overdreven geil doen tegen meisjes, bijv op msn enzo.
Maar tegenwoordig zit ie constant om aandacht te zeuren met kwaaltjes waar nooit oplossingen voor zijn.
Zoals een pijnlijke stoot door zijn ballen ging tijdens gym en hij ''niet meer kon lopen'', etc.
Eerst gaf ik hem nog wel eens men vertrouwen, want wie weet, er zijn nog genoeg vage ziektes op de wereld.
Maar nu doet hij dit echt zo vaak.. echt ik kom met oplossingen, maar er blijven maar ''nieuwe dingen komen''.
Laatst, had meneer bijv een spacecake (zeg maar een plakje) gegeten, voor de laatste schooldag, kwam hij ''stoned'' op school aan.
Hij had zogenaamd pijn aan zijn hart, en iemand die zat erin te grijpen etc, gewoon een heel toneelstuk
Iemand enig idee hoe zo'n iemand kan stoppen met zulk gedrag, het geschreeuw om aandacht is namelijk uitermate irritant.
En vreemd genoeg, loopt hij nu bij een fysiotherapeut, en psychiator, maar ik merk er echt niks meer van..
Ow en hij geneest altijd heel opvallend als ie iets met meisjes doet of iets leuk doet.![]()
Neehoor, want ik ben alweer van gedachten veranderd.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:59 schreef Quarks het volgende:
Het is dan intussen ook het leef-mee-met-SHE-want-empathische-deficiëntie-is-oké topic
Ik ga jouw site eens een keer bekijken, maar wel wanneer ik wat meer rust in mijn hoofd heb want de site roept bij mij teveel prikkels op.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:01 schreef Perico het volgende:
[..]
Dit is het kernprobleem!!!
Mensen willen binnen 10 seconden weten in een notendop, TMF style wat Asperger is, en dat je wel honderden kenmerken tegelijk hebt die "iemand anders ook wel es heeft" (waar de normale mensen op pakweg 30 blijven steken), dat krijg je dan niet uitgelegd.
Dus hoor je vaak (achter je rug om) dat je daarom een aansteller bent en vaak is de gangbare opvatting dan ook, als je Aspergers dan maar genoeg gerichte training geeft op 101 terreinen en africht, als een hond, dan passen zij uiteindelijk ook wel in de wereld die niet op hun maat is gesneden, zoals Tarzan.
Om de symptomen overzichtelijk in kaart te brengen heb ik ooit een checklist gemaakt, die in heldere categorieen uitlegt, met praktische voorbeelden, welke impact en uitingsvormen autisme heeft, 24/7.
Als mensen echt geinteresseerd zijn en er meer dan de notendop van willen weten (wat me niet lukt om in het kort goed uit te leggen), dan verwijs ik ze meestal hiernaar.
Mooie documentaire.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:37 schreef Arcee het volgende:
http://video.google.com/g(...)=4913196365903075662
omg, is dat Asperger?quote:Op vrijdag 13 juli 2007 19:34 schreef SHE het volgende:
Wist ik veel ...
Ik ben inmiddels wel op een punt gekomen dat ik geen enkele diagnose meer serieus kan nemen.quote:Op zondag 15 juli 2007 01:10 schreef NiteSpeed het volgende:
Wederom, ,dat lijkt veel meer op klassiek autisme dan op Asperger. Ik trek sterk mijn twijfels bij jouw diagnose SHE.
Zo dom kan je niet zijn!quote:Op zondag 15 juli 2007 01:13 schreef zhe-devilll het volgende:
SHE??????
en ik maar denken dat je normaal was
Hou op SHEquote:Op zondag 15 juli 2007 01:15 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik ben inmiddels wel op een punt gekomen dat ik geen enkele diagnose meer serieus kan nemen.
Ik ben in welgeteld 2 jaar ( sindsdien heb ik de moeite genomen maar eens te checken waarom ik zo weinig van de wereld begreep ) met 3 aandoeningen gediagnosticeerd; PTSS, BL, Narcisme.
Om elke keer na een half jaar weer te horen dat het toch iets anders moet zijn![]()
Het zal me jeuken verder; maar ik weet als ik eerlijk ben dat ik echt niet onder hele duidelijke autistische trekken uit kom. Of dit nu echter in een specifiek spectrum zou moeten vallen, vind ik niet zo interessant.
Ik hoor liever hoe ik eraf kom![]()
quote:
Ben je ook opgenomen geweest?quote:Op zondag 15 juli 2007 01:15 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik ben inmiddels wel op een punt gekomen dat ik geen enkele diagnose meer serieus kan nemen.
Ik ben in welgeteld 2 jaar ( sindsdien heb ik de moeite genomen maar eens te checken waarom ik zo weinig van de wereld begreep ) met 3 aandoeningen gediagnosticeerd; PTSS, BL, Narcisme.
Om elke keer na een half jaar weer te horen dat het toch iets anders moet zijn![]()
Het zal me jeuken verder; maar ik weet als ik eerlijk ben dat ik echt niet onder hele duidelijke autistische trekken uit kom. Of dit nu echter in een specifiek spectrum zou moeten vallen, vind ik niet zo interessant.
Ik hoor liever hoe ik eraf kom![]()
Nee, ik word slechts geplaagd met testjes en testjes en testjes en nog meer testjes.quote:Op zondag 15 juli 2007 01:20 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ben je ook opgenomen geweest?
Ik ben na 1,5 jaar opgenomen te zijn ook zonder diagnose weer naar huis gestuurd.
Psychiatrie is gewoon trial&error met medicatie en psychologisch nattevingerwerk.
Hrmm toch is iemand met Asperger even autistisch als een klassieke autist. Vaak word Asperger aangeduid als een "milde vorm", wat absoluut bestreden moet worden.quote:Op zondag 15 juli 2007 01:10 schreef NiteSpeed het volgende:
Wederom, ,dat lijkt veel meer op klassiek autisme dan op Asperger. Ik trek sterk mijn twijfels bij jouw diagnose SHE.
Ik ben zelf ook ervaringsdeskundige hoorquote:Op zondag 15 juli 2007 02:13 schreef Perico het volgende:
[..]
Hrmm toch is iemand met Asperger even autistisch als een klassieke autist. Vaak word Asperger aangeduid als een "milde vorm", wat absoluut bestreden moet worden.
Dat is nou het probleem...quote:
Dat is op zijn minst vreemd, want normaliter ga je beter presteren als je veel IQ tests doet. Er zijn dan twee mogelijkheden die ik zo zie: je hersenen gaan daadwerkelijk achteruit (niet zo'n prettig vooruitzicht, maar ook niet waarschijnlijk) EN je bent gewoon niet gemotiveerd om de test goed te maken (weer een test, bah!).quote:Op zondag 15 juli 2007 01:28 schreef SHE het volgende:
Mijn IQ is de afgelopen 2 jaar van geniaal naar boerenlul gedropt
Dat is geen afwijking, maar bewijs van een hoger IQ.quote:en ik heb ontdekt dat ik een ziekelijke neiging heb om patronen in tests op te zoeken en die dan wenselijk in te vullen.
Hoe heb jij er last van dan? En wat denk je op te kunnen lossen?quote:Inmiddels is het testen wel gestopt en is de laatste wanhoopsdaad een aanbieding om met cognitieve gedragstherapie mij te helpen om vooral mijn emotioneel onvermogen leefbaarder te maken.
Dat aanbod heb ik wel geaccepteerd, omdat ik er simpelweg last van heb.
Maakt voor dit verhaal dan uit welk plakplaatje je op jezelf moet plakken?quote:ik zou er dus prima mee moeten kunnen leven; mits ik uitdokter hoe ik iemands lichaamstaal of sociaal geaccepteerd gedrag vertaal naar iets wat voor mij begrijpelijk is.
Als ik die checklist zo bekijk dan zitten er zoveel dingen bij die gewoon menselijk zijn, en die eigenlijk voor de meeste mensen wel gelden. Ik herken er ook wel dingen van mezelf in , maar op een heleboel punten ook niet. Zo wordt het hele dag hetzelfde doen, gelinkt met Asperger ( de zogenaamde fieps ), maar als jijquote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:01 schreef Perico het volgende:
[..]
Dit is het kernprobleem!!!
Mensen willen binnen 10 seconden weten in een notendop, TMF style wat Asperger is, en dat je wel honderden kenmerken tegelijk hebt die "iemand anders ook wel es heeft" (waar de normale mensen op pakweg 30 blijven steken), dat krijg je dan niet uitgelegd.
Dus hoor je vaak (achter je rug om) dat je daarom een aansteller bent en vaak is de gangbare opvatting dan ook, als je Aspergers dan maar genoeg gerichte training geeft op 101 terreinen en africht, als een hond, dan passen zij uiteindelijk ook wel in de wereld die niet op hun maat is gesneden, zoals Tarzan.
Om de symptomen overzichtelijk in kaart te brengen heb ik ooit een checklist gemaakt, die in heldere categorieen uitlegt, met praktische voorbeelden, welke impact en uitingsvormen autisme heeft, 24/7.
Als mensen echt geinteresseerd zijn en er meer dan de notendop van willen weten (wat me niet lukt om in het kort goed uit te leggen), dan verwijs ik ze meestal hiernaar.
Je quote teveelquote:Op zondag 15 juli 2007 10:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is op zijn minst vreemd, want normaliter ga je beter presteren als je veel IQ tests doet. Er zijn dan twee mogelijkheden die ik zo zie: je hersenen gaan daadwerkelijk achteruit (niet zo'n prettig vooruitzicht, maar ook niet waarschijnlijk) EN je bent gewoon niet gemotiveerd om de test goed te maken (weer een test, bah!).
Je zou dus nog steeds geniaal kunnen zijn...
[..]
Dat is geen afwijking, maar bewijs van een hoger IQ.
[..]
Hoe heb jij er last van dan? En wat denk je op te kunnen lossen?
[..]
Maakt voor dit verhaal dan uit welk plakplaatje je op jezelf moet plakken?
Dat jij scoort op bepaalde autistische trekjes wil niet zeggen dat je autistisch bent. Iedereen scoort wel wat punten aldaar. Niet van verandering/verrassingen houden b.v. heb ik zelf ook en overigens nog wel meer punten. Toch ben ik geen autist (mijn broer wel, klassiek zelfs en als ik het ook maar enigszins was, dan had mijn moeder, die als klynisch psychologe die zich vanwege mijn broer ernstig heeft verdiept in autisme, het natuurlijk wel opgemerkt). Ik was vroeger ook gewoon een druk kind (tegenwoordig noemt men dat te pas, maar vooral te onpas ADHD).
Ik vraag mij zo af: was jij als kind al een buitenbeentje, weinig vrienden/vriendinnen? Had je moeite om in de groep te functioneren? Moeite met oogcontact?
De diagnose komt wel erg laat vind ik. Niet dat ik mij zwaar in autisme heb verdiept, maar aangezien mijn oudere broer autistisch is kan ik wel aardig wat herkennen natuurlijk.
P.s. stel je belt iemand op en krijgt iemand anders aan de lijn dan je verwacht, ben jij dan van slag?
Wat ging er in de pubertijd dan goed wat daarvoor en daarna mis ging?quote:Op zondag 15 juli 2007 11:16 schreef SHE het volgende:
Ik was als kind altijd alleen, in de puberteit ineens mega populair en daarna weer alleen.
ze werd een SHEquote:Op zondag 15 juli 2007 11:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat ging er in de pubertijd dan goed wat daarvoor en daarna mis ging?
Ik dronk heeel veel en experimenteerde met drugs; daar werd ik namelijk minder bangig en losser door.quote:Op zondag 15 juli 2007 11:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wat ging er in de pubertijd dan goed wat daarvoor en daarna mis ging?
Herkenbaarquote:Op zondag 15 juli 2007 11:28 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik dronk heeel veel en experimenteerde met drugs; daar werd ik namelijk minder bangig en losser door.
Dus ik dacht dat ik mezelf helemaal had gevonden.
Dat bleek dus niet zo'n heel slim idee, want ik kan daar natuurlijk helemaal niet tegen.
Dan lijken mijn voelsprieten namelijk net een flipperkast!
Te makkelijk en dat is ze ook vandaag de dag nog...quote:
Nee, dat is geen therapie die voor voortzetting vatbaar is... en vaak ook tot wat andere excessen gaat leiden.quote:Op zondag 15 juli 2007 11:28 schreef SHE het volgende:
Ik dronk heeel veel en experimenteerde met drugs; daar werd ik namelijk minder bangig en losser door.
Dus ik dacht dat ik mezelf helemaal had gevonden.
Dat kan natuurlijk ook heel ergens anders aan liggen.quote:Op zondag 15 juli 2007 11:42 schreef Binkster het volgende:
en eerst wat mijn opa doet is de krant gaan lezen of naar het bos om te wandelen zonder ons....
Nee, ik had zelf niet zoveel behoefte aan contact.quote:Op zondag 15 juli 2007 11:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, dat is geen therapie die voor voortzetting vatbaar is... en vaak ook tot wat andere excessen gaat leiden.
Heb je uit die tijd geen vrienden overgehouden, of was het meer dat je weer "saai" werd en dus oninteressant?
ik bedoelde dat de populariteit voornamelijk te maken had met je lichamelijke veranderingen waarschijnlijkquote:Op zondag 15 juli 2007 11:41 schreef SHE het volgende:
Ongesteld worden heb ik inderdaad nooit als een apotheose gezien.
Ach so!quote:Op zondag 15 juli 2007 11:45 schreef Re het volgende:
[..]
ik bedoelde dat de populariteit voornamelijk te maken had met je lichamelijke veranderingen waarschijnlijk
Het moet anders? Van wie dan? Mis jij andere contacten omdat je ze stiekem wel leuk vindt, of omdat je vindt dat het "hoort"?quote:Op zondag 15 juli 2007 11:44 schreef SHE het volgende:
Ik hang dus heel veel aan mensen die ik al ken ( ouders, broers, vriend )
Terwijl ik weet dat dat niet leuk is en ik anders moet. Ik heb alleen nog geen manier gevonden om dat te leren, want ik vind het gewoon niet leuk/eng/vervelend.
So true...quote:( Veel mensen zijn ook echt vervelend hoor! )
Nee, tis een genetisch defect dat 24/7 voor een unieke verstoring zorgt, waardoor je frame of mind en gedrag en je hele zijn significant beinvloed wordt. Je kunt het niet krijgen door besmettingquote:Op zondag 15 juli 2007 11:01 schreef dreugkleut het volgende:
Maar wat ik me nou afvraag, wordt je geboren met asperger of kan dat ook op latere leeftijd pas ontstaan.
Nee, dat is dus wel de gangbare opvatting van alle mensen die je tegenkomt.. ik probeerde juist te benadrukken, dat ik alle symptomen van de checklist heb, die voor iedereen herkenbaar zijn, maar dat een normaal persoon er maar het tiende deel van heeft.quote:
Is het niet zo dat aspergers moeite hebben met het volwassen worden, en zich afzetten tegen de vele sociale regels van de volwassen wereld.
Waarom nietquote:
Ik vind ze ook heel erg mooiquote:Op zondag 15 juli 2007 11:47 schreef SHE het volgende:
[..]
Ach so!
Ja, dat heeft zeker een rol gespeeld. Ik ging van nerd naar chick met borsten! God wat was ik blij met mijn borsten.
Ik heb dus ook moeite met verandering en kan ook niet goed inschatten hoe ik op iets zou moeten reageren omdat ik pas laat registreer dat het me eigenlijk uberhaupt wat doetquote:Op vrijdag 13 juli 2007 23:09 schreef SHE het volgende:
En het is een wet van meden en perzen; meen ik![]()
Veranderingen zijn voor mij een behoorlijke stress factor; een verrassing is dan ook niet zo 'n heel goed idee.
Zo flipte ik een week geleden enorm omdat mijn vriendje ineens besloot om even lekker er tussenuit te gaan.
Ik had de optie om aan te sluiten; maar ik kan zulke dingen dus niet.
Te moeilijk, te abrupt, te snel.
Dit moet ik even TVP'en, briljant.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 14:37 schreef Arcee het volgende:
http://video.google.com/g(...)=4913196365903075662
En je altijd heel eenzaam voelen lijkt me toch niet echt fijn Mischien word het wat beter doormiddel van medicatiequote:
quote:Op zondag 15 juli 2007 19:03 schreef skippy22 het volgende:
[..]
En je altijd heel eenzaam voelen lijkt me toch niet echt fijn Mischien word het wat beter doormiddel van medicatie![]()
Je bent natuurlijk vrij om er je eigen mening op na te houden. Ik denk alleen dat je niet de hoogmoed moet hebben om voor mij te bepalen wat wel of niet aan de orde is.quote:Op zondag 15 juli 2007 19:29 schreef Verloren_onschuld het volgende:
Alle intelligente mensen lijden minstens aan een lichte vorm van autisme is mijn ervaring.![]()
Overigens vind ik psychiaters om de tuin leiden niet zo'n prestatie.. Als je niet geholpen wil worden, dan is het een koud kunstje om jezelf iets aan te laten praten of juist niet. Dat zegt meer over jouw onwil om hulp te krijgen dan over iets anders.
Kritiek is lastig te handelen he. en dan ook nog mod zijnquote:Op zondag 15 juli 2007 20:28 schreef SHE het volgende:
Verloren onschuld; blijkbaar wil je toch de grens op zoeken.
Dat is prima, maar niet hier.
Je klachten kun je richten aan forum@fok.nl.
De OP is helder, dus mocht je weer de behoefte krijgen te posten, doe dat dan wijselijk. De rest gaat direct de prullenbak in.
Ik weet niet hoe een asperge zich voelt, dus daar kan ik geen antwoord op geven.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:35 schreef George_Costanza het volgende:
Heb je als asperge trouwens ook van die momenten dat je flipt in een positieve manier? Dat er een sensatie door je lichaam giert, dat je gewoon hysterisch wil beginnen lachen? Met je handen knijpt om de energie even te 'releasen'?
Ga eerst even opzoeken wat empathie is, en vraag jezelf vervolgens af wat dat te maken heeft met de behoefte aan contact met anderen.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:36 schreef Avani het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom Aspergers of autisten contact proberen te maken met anderen? Daar hebben ze toch helemaal geen behoefte aan als ze geen empathie ervaren? Of zie ik dit nou compleet verkeerd. Of wordt het als iets sociaal wenselijks gezien wat moet gebeuren?
Dat doe ik doorgaans ook zelden. Of beter gezegd; niet.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:36 schreef Avani het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom Aspergers of autisten contact proberen te maken met anderen? Daar hebben ze toch helemaal geen behoefte aan als ze geen empathie ervaren? Of zie ik dit nou compleet verkeerd. Of wordt het als iets sociaal wenselijks gezien wat moet gebeuren?
Zo vaag zijn ze niet.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:39 schreef NiteSpeed het volgende:
Ontopic en niet anders is wel lastig, aangezien je al zoveel diagnoses hebt gehad en Asperger ook maar een labeltje is die je hebt verkregen door wenselijk te antwoorden. Het gaat er meer om dat jij vage klachten hebt dan dat je echt autistisch bent.
Ik wil graag sociaal contact maken omdat ik het gewoon leuk vind om niet alleen te zijn.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:36 schreef Avani het volgende:
Dit omschrijft het voor mij ook welquote:Op zondag 15 juli 2007 20:38 schreef SHE het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe een asperge zich voelt, dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Wel weet ik dat ik zowel negatieve als positieve gevoelens behoorlijk hevig voel. De highs zijn heel high, en de lows zijn vreselijk low. Daartussen zit een hele vreemde apathie.
Maar ik weet niet of dat een typisch autistisch trekje is; volgens mij zijn er miljoenen met dezelfde ervaring.
Men had moeite om jou te diagnoseren omdat jij niet meewerkt. Niet op een eerlijke manier. Je moet niet een slachtofferol aannemen terwijl je zelf de psychiatrie belazert hèquote:Op zondag 15 juli 2007 20:42 schreef SHE het volgende:
Ik vind het persoonlijk ook jammer dat het mij nu aangerekend wordt dat men wat moeite had mij te diagnosticeren.
Het is absoluut mogelijk om een goede diagnose te krijgen, op voorwaarde dat je zelf je uiterste best ervoor doet om zo eerlijk en duidelijk mogelijk te zijn over jouw denken en doen.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:45 schreef George_Costanza het volgende:
Het is volgens mij ook redelijk onmogelijk om een goede diagnose te krijgen. Zodra het mogelijk is om een onderzoeker 5 minuten met mijn (of willekeurig ander volgens hedendaagse maatstaven afwijkend) hoofd te laten rondlopen ga ik er pas vertrouwen in krijgen.
Excuses voor deze offtopic uitstap.
Zie mijn edit.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:44 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Men had moeite om jou te diagnoseren omdat jij niet meewerkt. Niet op een eerlijke manier. Je moet niet een slachtofferol aannemen terwijl je zelf de psychiatrie belazert hè.
Absoluut!quote:Op zondag 15 juli 2007 20:45 schreef George_Costanza het volgende:
Het is volgens mij ook redelijk onmogelijk om een goede diagnose te krijgen. Zodra het mogelijk is om een onderzoeker 5 minuten met mijn (of willekeurig ander volgens hedendaagse maatstaven afwijkend) hoofd te laten rondlopen ga ik er pas vertrouwen in krijgen.
Excuses voor deze offtopic uitstap.
Ben je zelf al eens op gesprekken geweest en dan op de plek van hulpbehoevende?quote:Op zondag 15 juli 2007 20:46 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
Het is absoluut mogelijk om een goede diagnose te krijgen, op voorwaarde dat je zelf je uiterste best ervoor doet om zo eerlijk en duidelijk mogelijk te zijn over jouw denken en doen.
Ik heb enorm veel recht van spreken. Neem dat maar van mij aan.quote:Op zondag 15 juli 2007 20:50 schreef George_Costanza het volgende:
[..]
Ben je zelf al eens op gesprekken geweest en dan op de plek van hulpbehoevende?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |