abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51430866
Op internet wordt steeds meer gediscrimineert tegen homo's. Het Meldpunt Discriminatie op Internet kreeg in 2006 ruim 1100 meldingen binnen.

Het Meldpunt maakt zich zorgen over de lakse houding van beheerders.

Bron: Teletekst van Talpa (Tien)
pi_51430897
Homos.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_51430947
Discriminetie tegen andere groepen zal op het internet ook meer tegen voorkomen. Whats your point?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_51431050
Niet echt verbazingwekkend. Ook hier op Fok komt het rijkelijk voor en het wordt zelfs getolereerd. Een user als BansheeBoy kan onbeperkt zijn 'essay' promoten, niemand die hem een strobreed in de weg legt. We hebben hier ook al users gezien die hier hebben opgeroepen tot geweld tegen de eerstvolgende Gay Pride.
pi_51431111
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:54 schreef Elfletterig het volgende:
Niet echt verbazingwekkend. Ook hier op Fok komt het rijkelijk voor en het wordt zelfs getolereerd. Een user als BansheeBoy kan onbeperkt zijn 'essay' promoten, niemand die hem een strobreed in de weg legt. We hebben hier ook al users gezien die hier hebben opgeroepen tot geweld tegen de eerstvolgende Gay Pride.
Daar staat tegenover dat jij hier ongehinderd Bansheeboy kan uitmaken voor schapeneukert, lijkt me een goeie deal.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_51431184
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:56 schreef Hathor het volgende:
Daar staat tegenover dat jij hier ongehinderd Bansheeboy kan uitmaken voor schapeneukert, lijkt me een goeie deal.
Zul je mij nooit zien doen. Als je respect van mensen wilt, moet je ook respect kunnen opbrengen. Dat het bij veel moslims eenrichtingsverkeer is (alleen respect willen, maar niet kunnen opbrengen), wil niet zeggen dat ik me tot hetzelfde gedrag moet gaan verlagen.
pi_51431227
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:51 schreef Boris_Karloff het volgende:
Discriminetie tegen andere groepen zal op het internet ook meer tegen voorkomen. Whats your point?
Wat bedoel je met "andere" groepen. Bedoel je hiermee groepen die door hun "anders" zijn het mikpunt worden? Mijn punt is dat discriminatie in onze beschaafde maatschappij niet meer voor zou mogen komen.
pi_51431290
Oh, ik heb niks tegen homo's.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_51431294
Op zich, dan.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_51431303
Ze moeten alleen niet voor m'n neus gaan staan bekken.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 15:02:03 #11
117098 Hathor
Effe niet
pi_51431324
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:58 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Zul je mij nooit zien doen. Als je respect van mensen wilt, moet je ook respect kunnen opbrengen. Dat het bij veel moslims eenrichtingsverkeer is (alleen respect willen, maar niet kunnen opbrengen), wil niet zeggen dat ik me tot hetzelfde gedrag moet gaan verlagen.
Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in. Alleen als ik die essays waar jij het over hebt lees, verlies ik elk greintje respect, voor zover dat er al was, voor zo'n persoon, en voel ik mij niet verplicht politiek correct te blijven ten koste van alles.
pi_51431362
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 15:01 schreef Jarno het volgende:
Op zich, dan.
Ik heb er op zich ook niets op tegen trouwens.
pi_51431426
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 15:02 schreef CARLAK het volgende:

[..]

Ik heb er op zich ook niets op tegen trouwens.
Ook geen spray?
pi_51431687
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 15:02 schreef Hathor het volgende:
Tuurlijk, heb je helemaal gelijk in. Alleen als ik die essays waar jij het over hebt lees, verlies ik elk greintje respect, voor zover dat er al was, voor zo'n persoon, en voel ik mij niet verplicht politiek correct te blijven ten koste van alles.
Ik probeer zo veel mogelijk correct te blijven, maar het verbaast mij in hoge mate waarom zulke bagger niet wordt verwijderd van dit forum. Wat dat betreft herken ik me wel in de opmerking uit de openingspost: laksheid bij de beheerders (in dit geval Fok).

Voor homofoben heb ik geen enkel respect. Overigens ook niet voor islamofoben, nazi's, of wat voor 'foob' dan ook. Mensen haten en discrimineren om wat ze zijn gaat er bij mij sowieso niet in. Maar geen respect hebben voor iemand wil nog niet zeggen dat ik mezelf dan maar tot hetzelfde niveau ga verlagen.
pi_51431726
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 15:04 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ook geen spray?
Ik kan je niet helemaal vatten. Het lijkt erop dat je het item niet helemaal serieus neemt. Homodiscriminatie neemt inderdaad toe op het internet. Het lijkt mij niet echt iets om grapjes over te maken.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 15:14:56 #16
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_51431807
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 15:04 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ook geen spray?
  vrijdag 13 juli 2007 @ 15:23:10 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_51432118
Gehuil over "Discriminatie" neemt ook steeds ernstiger vormen aan.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_51433664
Waar ik het meest van schrik is het feit dat ik er niet meer van schrik. Ik schrik niet meer van het feit dat de meerderheid hier een hekel aan Marrokanen schijnt te hebben. Zelfs in een topic over twee jongens die iemands leven redden gaat het toch weer over gejatte portomonnes.
pi_51436156
Meer allochtonen dus meer homodiscriminatie op internet.
Discriminatie gaat veelal gepaard met een laag IQ en een achterlijke cultuur.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
pi_51436230
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:21 schreef Mikrosoft het volgende:
Toch zie ik vooral typische Wilders aanhangers hier hun homofobie vertonen.
pi_51436527
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:24 schreef gelly het volgende:

[..]

Het lage IQ-gehalte van de Wilders aanhangers.
pi_51436544
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:21 schreef Mikrosoft het volgende:
Nou, tolerantie tov homo's is ook hier vaak ver te zoeken.

Zo van:

'Ik heb niks tegen homo's, als ze maar van me afbljiven anders...'

En uiteraard mensen uitschelden voor vieze homo, flikker en mietje.
pi_51436563
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:33 schreef Mikrosoft het volgende:

[..]

Bestaan er dan met een hoog IQ wil je zeggen?
pi_51436634
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:33 schreef Mikrosoft het volgende:

[..]

Vreemd dat je nu wel onderscheid maakt ?
pi_51436878
Alles wat op internet staat moet je met een korreltje zout nemen. Klaar.
There are only two pains in life. The pain of discipline and the pain of regret.
pi_51436925
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:34 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Nou, tolerantie tov homo's is ook hier vaak ver te zoeken.

Zo van:

'Ik heb niks tegen homo's, als ze maar van me afbljiven anders...'

En uiteraard mensen uitschelden voor vieze homo, flikker en mietje.
Domheid en onwetendheid dan. Zoals ook iemand uitschelden voor vies varken. Dat verdienen die lieve dieren niet.
pi_51436949
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:37 schreef gelly het volgende:

[..]

Vreemd dat je nu wel onderscheid maakt ?
Typische homofobe Wilders aanhangers zijn geen allochtoon dus blijft er het lage IQ-gehalte over.
pi_51437077
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:49 schreef Mikrosoft het volgende:

[..]

Typische homofobe Wilders aanhangers zijn geen allochtoon dus blijft er het lage IQ-gehalte over.
Waarom zou het niet evengoed resultaat van een achterlijke cultuur kunnen zijn ? De gemiddelde Nederlander is namelijk helemaal niet zo homovriendelijk, dat gaat eerder zoals gezegd om tolereren dan om accepteren. En met de huidige conservatieve politieke tendens vinden mensen het kennelijk weer 'done' om hun hart te mogen luchten over alles wat ze vies of onwenselijk vinden, of dat nu over moslims gaat of over homo's. Denk je niet dat homotolerantie opgelegd is uit een soort van politieke correctheid en dat men het niet echt accepteert ?
pi_51437088
wat denken homo's dan? "oh nee, m'n leven gaat eraan: Ik word gediscrimineerd op internet! "?

ga je lekker ff druk maken op wat er buiten daadwerkelijk gebeurd, ipv zeiken over een verhaatlje op een forum
  vrijdag 13 juli 2007 @ 17:54:27 #30
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_51437105
quote:
In wat voor verknipte achtergestelde droomwereld leef jij?

Als je naar procenten kijkt, dan zul je zien dat er weinig tot geen allochtone fokkers zijn, lees: islamitische-fokkers, zijn die het op kunnen brengen om over homoseksuelen te spreken zonder ze daarbij te verketteren of te veroordelen.

Dit zijn de fokkers die het meest zich laten horen in discussies over homoseksuelen, en deze zijn het die zich negatief uitlaten over homosexualiteit tot op het niveau van grove beledigingen toe.

Een tweetal goede voorbeelden: BansheeBoy, Super7Fighter.

In de kwestie van Super7Fighter, meen ik me te herinneren dat er een andere islamitische fokker was die het zonder enig probleem voorbij liet gaan, en zich in een aantal bochten probeerde te kronkelen om maar onder een veroordeling van Super7Fighter's haatspuwende opmerkingen uit te komen. Want god behoede het dat islamitische fokkers elkaar in dit soort kwesties afvallen.

En dan nog iets. Wil je weten hoe scheef de verhoudingen hier liggen? Je mag met alle gemak homoseksuelen hier belachelijk maken, je mag opmerkingen maken die in de strekking zijn van "allemaal ophangen" maar wee je gebeente als je soortgelijke opmerkingen maakt over moslims. Kun jij mij aantonen welke users er zijn gebanned omdat ze de meest intolerante haat spuwden over homos? En kun je me dan uitleggen waarom een vraag als: "Kunnen moslim-moderators wel onpartijdig ingrijpen in een sub-forum als NWS, gezien de inhoud van de aanwezige discussies?" een ban oplevert?

Want zoals al is gebleken is die vraag best een valide vraag... gezien de kwestie S7F, waarbij een moderator van een ander forum "even" op kwam dagen in het NWS-feedback topic toen er om een mod gevraagd werd, om vervolgens het niet op te kunnen brengen om S7F op zijn plaats te wijzen.

Bespaar ons je zielige gejank over Wilders-aanhangers, want jouw stokpaardjes zijn het die in deze kwestie zichzelf juist manifesteren als intolerante haatzaaiers.

Moslims krijgen een hand boven hun hoofd gehouden hier op Fok in discussies, maar homoseksuelen kunnen op geen greintje sympathie rekenen van de moderators. Er is absoluut geen enkele steun voor homoseksuelen van bovenaf hier, terwijl die wel degelijk bestaat voor moslim-users. Je kunt vervolgens drie uur in je eigen lauwe stront wentelen en krijsen dat het allemaal niet waar is, en dat moslims net zo zielig zijn als homo's en dat ze het net zo zwaar hebben op fok, maar de feiten, de praktijk, spreekt je glashard tegen, en dat weet je net zo goed als anderen, maar je kunt het alleen niet toegeven.
Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
pi_51437205
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:54 schreef Cairon het volgende:

[..]
Waarom ageer je zo tegen mij ? Ik heb net zo min iets met conservatieve moslims als met Wilders aanhangers of ander kortzichtig volk. Lees voor de grap eens een topic over de gaypride of andere homo-evenementen en tel daar het aantal moslims eens die dat soort reacties plaatsen. Overigens is BSB niet serieus te nemen, het is een troll die nogal succes heeft bij lieden als jij.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2007 17:59:49 ]
  vrijdag 13 juli 2007 @ 17:59:24 #32
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_51437232
concessie geaccepteerd.
I'm hungry!
  vrijdag 13 juli 2007 @ 18:03:38 #33
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_51437345
Wat een homoerotisch topic.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 18:05:55 #34
184572 philana
i'm an oxymoron
pi_51437404
Het internet is anoniem dus dan durven ze wel...
Denk ook dat in de samenleving zo en zo homodiscriminatie is gestegen... langzame heropbloei van het christendom en het groeien van de islam in europa zijn daar denk ik de grootste redenen van.. in beide religies zijn homo's niet geaccepteerd.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 18:10:06 #35
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_51437525
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 18:03 schreef OFfSprngr het volgende:
Wat een homoerotisch topic.
Oh mijn god, niet om vervelend te doen, maar ben je niet te oud voor de levensfase waar je nu in zit? Ik bedoel, normaal gesproken zijn het de zelf-hatende puistige pubers die zich in een wereld van slechte gothic-poezie storten en zich met alle macht af willen zetten van de gevestige orde en zo non-conform mogelijk willen zijn, en daar zo hard hun best voor proberen te doen dat ze zich aansluiten bij een of andere zielige subcultuur die draait om het non-conformisme, iemand die daarbij alle gedragsregels, en uiterlijke kenmerken overneemt van deze groep om er maar bij te kunnen horen, terwijl je zo hard mogelijk roept dat je een individu bent met een eigen mening, en de rest van de wereld schapen zijn, behalve natuurlijk je net-zo-rebelse-non-conforme-vriendjes.

Je komt uit 1984, niet uit 1994, een tikkeltje triest is het wel op deze leeftijd om nog op dat niveau te denken.
I'm hungry!
pi_51437641
Dat krijg je als je intolerante mensen tolereert.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_51437791
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:54 schreef Cairon het volgende:

[..]

In wat voor verknipte achtergestelde droomwereld leef jij?

Als je naar procenten kijkt, dan zul je zien dat er weinig tot geen allochtone fokkers zijn, lees: islamitische-fokkers, zijn die het op kunnen brengen om over homoseksuelen te spreken zonder ze daarbij te verketteren of te veroordelen.

Dit zijn de fokkers die het meest zich laten horen in discussies over homoseksuelen, en deze zijn het die zich negatief uitlaten over homosexualiteit tot op het niveau van grove beledigingen toe.

Een tweetal goede voorbeelden: BansheeBoy, Super7Fighter.

In de kwestie van Super7Fighter, meen ik me te herinneren dat er een andere islamitische fokker was die het zonder enig probleem voorbij liet gaan, en zich in een aantal bochten probeerde te kronkelen om maar onder een veroordeling van Super7Fighter's haatspuwende opmerkingen uit te komen. Want god behoede het dat islamitische fokkers elkaar in dit soort kwesties afvallen.

En dan nog iets. Wil je weten hoe scheef de verhoudingen hier liggen? Je mag met alle gemak homoseksuelen hier belachelijk maken, je mag opmerkingen maken die in de strekking zijn van "allemaal ophangen" maar wee je gebeente als je soortgelijke opmerkingen maakt over moslims. Kun jij mij aantonen welke users er zijn gebanned omdat ze de meest intolerante haat spuwden over homos? En kun je me dan uitleggen waarom een vraag als: "Kunnen moslim-moderators wel onpartijdig ingrijpen in een sub-forum als NWS, gezien de inhoud van de aanwezige discussies?" een ban oplevert?

Want zoals al is gebleken is die vraag best een valide vraag... gezien de kwestie S7F, waarbij een moderator van een ander forum "even" op kwam dagen in het NWS-feedback topic toen er om een mod gevraagd werd, om vervolgens het niet op te kunnen brengen om S7F op zijn plaats te wijzen.

Bespaar ons je zielige gejank over Wilders-aanhangers, want jouw stokpaardjes zijn het die in deze kwestie zichzelf juist manifesteren als intolerante haatzaaiers.

Moslims krijgen een hand boven hun hoofd gehouden hier op Fok in discussies, maar homoseksuelen kunnen op geen greintje sympathie rekenen van de moderators. Er is absoluut geen enkele steun voor homoseksuelen van bovenaf hier, terwijl die wel degelijk bestaat voor moslim-users. Je kunt vervolgens drie uur in je eigen lauwe stront wentelen en krijsen dat het allemaal niet waar is, en dat moslims net zo zielig zijn als homo's en dat ze het net zo zwaar hebben op fok, maar de feiten, de praktijk, spreekt je glashard tegen, en dat weet je net zo goed als anderen, maar je kunt het alleen niet toegeven.
BansheeBoy, Super7Fighter enz gaan inderdaad veel te ver. Ik snap ook niet dat ze dit op fok mogen zeggen.

Als ik een essay zou maken over moslims in de stijl van bansheeboy zou ik direct een ban aan mijn broek hebben.

Dat is wat men noemt troetel allochtonen.
pi_51437817
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 18:17 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

BansheeBoy, Super7Fighter enz gaan inderdaad veel te ver. Ik snap ook niet dat ze dit op fok mogen zeggen.

Als ik een essay zou maken over moslims in de stijl van bansheeboy zou ik direct een ban aan mijn broek hebben.

Nou nou, je kan ook aardig ver gaan tegen moslims hier. Niet in de slachtofferrol gaan zitten.
pi_51437931
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 18:10 schreef Cairon het volgende:

[..]

Oh mijn god, niet om vervelend te doen, maar ben je niet te oud voor de levensfase waar je nu in zit? Ik bedoel, normaal gesproken zijn het de zelf-hatende puistige pubers die zich in een wereld van slechte gothic-poezie storten en zich met alle macht af willen zetten van de gevestige orde en zo non-conform mogelijk willen zijn, en daar zo hard hun best voor proberen te doen dat ze zich aansluiten bij een of andere zielige subcultuur die draait om het non-conformisme, iemand die daarbij alle gedragsregels, en uiterlijke kenmerken overneemt van deze groep om er maar bij te kunnen horen, terwijl je zo hard mogelijk roept dat je een individu bent met een eigen mening, en de rest van de wereld schapen zijn, behalve natuurlijk je net-zo-rebelse-non-conforme-vriendjes.

Je komt uit 1984, niet uit 1994, een tikkeltje triest is het wel op deze leeftijd om nog op dat niveau te denken.
Neem even een pilletje en doe de ying-yang...

Slechte week gehad? Je aggeert tegen iedereen die zijn scheur open trekt.
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
pi_51438959
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 18:17 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:

[..]

Maak een kloon en probeer dat voor de lol eens..
pi_51439100
Ik vraag me echt af of jullie in een ander land wonen dan ik . In mijn land (Nederland) worden moslims helemaal niet vertroeteld. Sterker nog, het is cool en stoer om ze in naam van vrije meningsuiting ze uit te schelden voor alles wat mooi en lelijk is. Er heeft zich zelf een partij in gespecialiseerd!

Frisse ideen hebben de moslims vaak ook zelf niet. Maak ze keihard duidelijk dat dat echt niet kan, en kraak verder niet alles af wat ook maar iets met Islam/Marokko/Rifgebergte te maken heeft.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 19:13:11 #42
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_51439264
hoezo op internet? in het dagelijkse leven toch ook? zielige tendens.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_51439339
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:54 schreef Elfletterig het volgende:
En terecht, toch?

Komop zeg! Homo's..
  vrijdag 13 juli 2007 @ 19:16:34 #44
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_51439360
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 19:15 schreef mcDavid het volgende:

[..]

En terecht, toch?

Komop zeg! Homo's..
pi_51440357
Ik heb niks tegen homo's

Zolang ze maar wel aan me zitten
  vrijdag 13 juli 2007 @ 19:49:28 #46
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_51440375
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 19:48 schreef SCH het volgende:
Ik wort oiok gedizkrimineert op FOK

ik zag iemand je laatst uitgewoonde notwattes noemen.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 20:08:05 #47
117098 Hathor
Effe niet
pi_51440933
quote:

[..]

Tis maar wat je wil zien, niet? Zo heb jij bijvoorbeeld een behoorlijk Brabantfobie ontwikkeld, althans daar begint het aardig op te lijken.
pi_51442059
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:53 schreef gelly het volgende:

[..]

Waarom zou het niet evengoed resultaat van een achterlijke cultuur kunnen zijn ? De gemiddelde Nederlander is namelijk helemaal niet zo homovriendelijk, dat gaat eerder zoals gezegd om tolereren dan om accepteren. En met de huidige conservatieve politieke tendens vinden mensen het kennelijk weer 'done' om hun hart te mogen luchten over alles wat ze vies of onwenselijk vinden, of dat nu over moslims gaat of over homo's. Denk je niet dat homotolerantie opgelegd is uit een soort van politieke correctheid en dat men het niet echt accepteert ?
Ook Nederlanders kunnen achterlijk zijn omdat achterlijkheid en een laag IQ nu eenmaal een raakvlak met elkaar hebben.
Of de homotolerantie nu opgelegd is of niet, die tolerantie is er en zegt iets over de Nederlandse cultuur namelijk dat men beseft dat de mens een individu is die het recht heeft een eigen leven te leiden zonder gediscrimineerd te worden.
pi_51442332
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 19:48 schreef SCH het volgende:
Ik heb niks tegen homo's

Zolang ze maar wel aan me zitten

Ik heb niks tegen homo's.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_51442516
Als ze maar niet aan m'n billen gaan zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')