abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51452492
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 01:38 schreef longinus het volgende:

[..]

Mijn opmerking was eerder cynisch bedoeld, De AOW is een prima regeling ware het niet dat in de vette jaren te weinig opzij is gezet om deze regeling veilig te stellen.
Nu de wereld totaal anders is als toen de regeling werd opgezet gaan ze piepen dat het te duur is, maar laat nu net de mensen aan de beurt zijn die vanaf het begin premie 's hebben afgedragen.

Er zijn veel projecten in Nederland waarbij je het nut in twijfel kan trekken, en die miljarden kosten. Goed voor Nederland zeggen ze maar wel de genen die het hier hebben opgebouwd in de steek willen laten.
Deze regeling is een omslagstelsel, alleen men wist veertig jaar geleden niet dat men na 65 jaar nog twintig of dertig jaar zou leven.
Maar het is nu dus duidelijk dat mensen geen 69 jaar oud worden maar 96 jaar.
Mijn opa had nooit premie betaald en kreeg opeens AOW toen hij 65 jaar werd.
Ja, kan ook makkelijk met vijf miljoen betalende premieklanten.

[ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 14-07-2007 02:47:49 ]
pi_51455853
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 01:38 schreef longinus het volgende:

[..]

Mijn opmerking was eerder cynisch bedoeld, De AOW is een prima regeling ware het niet dat in de vette jaren te weinig opzij is gezet om deze regeling veilig te stellen.
Nogmaals de AOW is een omslagstelsel.

En de politiek is nu eenmaal ultra korte termijn denken, als het de komende vier jaar gedekt is nou goed na mij de zondvloed. Daarnaast is de levensverwachting spectaculair gestegen (en zal dat blijven doen)

Een oplossing is, om nu onmiddelijk iedereen zelf te laten sparen door "de levensloop" te hernoemen tot "einde werkzaamleven voorziening" zonder opname mogelijkheid en een minimum inleg van zeg 6000 euro verplicht te stellen en de overheid de inleg belastingvrij te laten maken.

De financiering kan door de "Rijke landen stortingen" aan Brussel te stoppen
Daarnaast de AOW over heel europa afbouwen en de AOW ers zelf mee te laten betalen.
pi_51456007
Goed idee, zelf ervoor sparen, krijg ik alleen nu wel de 20 jaar premie terug die ik er al in heb zitten
Of nog beter, 50% sparen en 50% voor de mensen die al premie betaald hebben.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_51456078
Leuk voor mensen die al 40 jaar AOW-premie hebben betaald. Je pakt dus de groep die altijd en overal al voor betaald heeft. Terwijl de groep die al 40 jaar van een uitkering leeft ongetwijfeld ontzien zal worden. Werken zal weer worden bestraft zelfs als je al met pensioen bent.

Bovendien ligt het natuurlijk niet alleen aan de vergrijzing. Toen de AOW is ingesteld ging men met 16 vaak al werken. Inmiddels is dat al een behoorlijk eind in de 20. Men werkt dus gemiddeld ook een jaar of 8 korter.
pi_51456189
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:02 schreef Fastmatti het volgende:
Leuk voor mensen die al 40 jaar AOW-premie hebben betaald. Je pakt dus de groep die altijd en overal al voor betaald heeft. Terwijl de groep die al 40 jaar van een uitkering leeft ongetwijfeld ontzien zal worden. Werken zal weer worden bestraft zelfs als je al met pensioen bent.

Bovendien ligt het natuurlijk niet alleen aan de vergrijzing. Toen de AOW is ingesteld ging men met 16 vaak al werken. Inmiddels is dat al een behoorlijk eind in de 20. Men werkt dus gemiddeld ook een jaar of 8 korter.
De AOW bouw je op 2% per jaar dat je in Nederland woont, gedurende 15 jaar tot 65 jaar totaal 100%
de stortingen staan in geen relatie tot het recht. (raar maar waar)
De huidige AOW ers moeten wel AOW blijven krijgen, dus de inhouding van de premie kan niet onmiddelijk gestopt worden, maar wel gehalveerd (doordat de AOW ers zelf ook mee gaan betalen en verhoging van de AOW leeftijd naar 67 jaar), diegenen die al 20 of 30 jaar betaald hebben zullen het gedurende die 20 of 30 jaar opgebouwde Pensioen hierin storten.
En diegenen die nooit pensioen gespaard hebben komen op hun 67 jaar in de bijstand. (is ongeveer gelijk aan AOW).

[ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 14-07-2007 20:32:32 ]
  zaterdag 14 juli 2007 @ 11:18:15 #56
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51456336
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 10:44 schreef henkway het volgende:

[..]

Nogmaals de AOW is een omslagstelsel.
gedeeltelijk. Er is ook het AOW spaarfonds.


Overigens komen er twee problemen samen:
1) ouderdomskosten (AOW, zorg)
2) einde gasvoorraad (gaat over tien jaar een forse rol spelen en over 20 jaar is hett OP)

Het einde van onze gasvoorraad is ook groot financieel probleem. Een hoop mensen realiseren niet in hoeverre NL profiteert van de gasvoorraad. We zijn een klein Koeweit.
http://www.z24.nl/economi(...)over_20_jaar_op.html


NU heeft niet Wouter WIndvaan bedacht hoe we e.e.a. moeten oplossen maar de Studiegroep begrotingsruimte. In het tiende (11e?) rapport eind jaren negentig stond de oplossing duidelijk:
Jaarlijks 1,5% begrotingsoverschot! Hiermee kunnen we dan de staatschuldaflossen en daarmee spaar je voortaan de rentelasten uit. Dat geld kan je dan aan AOW en zorgbesteden. Helaas gaven we in de rijke jaren het geld leiever uit dan te sparen voor slechte tijden (een van de redenen waarom Balkende I&II zoveel moesten bezuinigen). Ook nu gaat Woutertje Bos voor het opmaken ipv het sparen. Ach, de wal zal het schip wel keren..


Overigens is er een nieuw rapport van de studiegroep begrotingsruimte uit. Thans veel politieker (laffer, onduidelijker) opgeschreven (de vergrijzing komt nml erg dichtbij)

http://www.minfin.nl/bina(...)2006/06/bz06-477.pdf
quote:
1.2 De vergrijzing begint echt
1.2.1. Veranderende bevolkingssamenstelling

Demografische veranderingen zorgen de komende decennia voor uitdagingen voor de Nederlandse overheidsfinanciën. Het huidige kabinet en de voorgaande kabinetten hebben deze uitdagingen al onderkend. Nieuw in de komende kabinetsperiode is dat de vergrijzing niet langer nadert, maar daadwerkelijk begint.
Het aantal gepensioneerden neemt toe door de stijgende levensverwachting. De ‘grijze druk’, de verhouding tussen gepensioneerden en werkenden, loopt daardoor op van ruim twee op tien op dit moment naar bijna vijf op tien in 2040. De sterke groei van de grijze druk start tegen het eind van de komende kabinetsperiode (zie figuur 1.1). De generatie die vlak na de Tweede Wereldoorlog is geboren (‘babyboom-generatie’) bereikt vanaf 2010 de AOW-gerechtigde leeftijd.
Anders dan veelal wordt gedacht is de grijze druk geen tijdelijk fenomeen. De samenstelling van de bevolking zal blijvend veranderen door de hoge levensverwachting en de historisch lage geboortecijfers.
Figuur 1.1 Ontwikkeling verhouding gepensioneerden t.o.v. werkenden (grijze druk) 1970-2070

Bron: CBS
1.2.2. De overheidsfinanciën zijn niet houdbaar
De demografische veranderingen leiden - bij ongewijzigd beleid- tot een sterke en structurele toename van de overheidsuitgaven, met name bij de AOW en in de gezondheidszorg. De inkomsten uit belasting op pensioenen zullen ook stijgen, maar deze toename is onvoldoende om alle kosten te dekken. Structureel geven we dan ook meer uit dan we binnenkrijgen. Dit betekent dat de overheid geld moet blijven lenen om de collectieve arrangementen te kunnen financieren.
4
Door dit proces ontstaat een ‘haasje-over-effect’: de overheid moet steeds meer lenen om de collectieve arrangementen te kunnen betalen. De rentebetalingen op de schuld nemen hierdoor toe en vervolgens moet weer meer worden geleend. Het feitelijke EMU-saldo blijft in deze situatie dan ook verslechteren.
Het Centraal Planbureau voorziet – bij ongewijzigd beleid- een zodanige verslechtering van de overheidsschuld dat deze langzaam maar zeker uit de hand loopt en onbeheersbaar wordt. De overheidsfinanciën zijn dus niet ‘houdbaar’. Maar wat betekent dit precies? De overheidsfinanciën zijn houdbaar als de bestaande overheidsvoorzieningen kunnen meegroeien met de welvaart zonder dat de belastingen in de toekomst moeten worden verhoogd of dat de overheidsschuld zich uiteindelijk explosief ontwikkelt. Alle generaties hebben dan een gelijk netto-profijt van de overheid.
Om de overheidsfinanciën weer ‘houdbaar’ te maken is een inspanning nodig van circa 3 procent van het BBP (15 miljard euro, zie ook paragraaf 1.6). De vergrijzingsommen van het CPB hebben betrekking op een lange periode en zijn daarom gevoelig voor de gehanteerde aannames, voor nieuwe risico’s en voor nu nog niet voorziene maatschappelijke en economische ontwikkelingen. De Studiegroep is echter van mening dat de sommen op dit moment, met alle mitsen en maren, de best beschikbare indicatie van de omvang van het probleem en de opwaartse en neerwaartse risico’s in de toekomst geven. Daarmee vormen deze sommen het beste vertrekpunt voor het beleid.

1.3. Naar houdbare overheidsfinanciën
1.3.1 Beter vroeg dan laat

Vroeg of laat zullen de overheidsuitgaven weer in lijn moeten worden gebracht met de overheidsinkomsten. Nu beslissen heeft een aantal belangrijke voordelen boven uitstel.
In de eerste plaats is het doorschuiven van de rekening niet gratis. De rekening wordt hoger omdat – vanuit vergrijzingoogpunt- relatief gunstige jaren niet worden gebruikt om te ‘sparen’ voor de toekomst. Uitstel betekent dus niet alleen dat toekomstige generaties een groter deel van de rekening moeten betalen, maar ook dat de totale rekening hoger wordt. Uitstel van maatregelen impliceert oplopende lasten voor toekomstige generaties. Uitstel impliceert ook onzekerheid over het toekomstige begrotingsbeleid van de overheid, over wie de rekening moet betalen. Beide zijn slecht voor het functioneren van de Nederlandse economie. Ontwijkgedrag wordt bovendien makkelijker in een globaliserende wereld waar arbeid en kapitaal steeds mobieler zijn.
In de tweede plaats heeft nu ingrijpen het belangrijke voordeel dat goede overgangstermijnen kunnen worden afgesproken. De ervaring leert dat institutionele veranderingen in de praktijk veel tijd kosten. Bij adequate overgangstermijnen kunnen burgers het gedrag geleidelijk en tijdig
5
aanpassen aan de nieuwe situatie. Dit is wenselijk voor het politieke draagvlak en om verstoringen in de economie te voorkomen. Bovendien vergroot het de betrouwbaarheid van de overheid.
Ten derde geldt dat trends als vergrijzing en globalisering tot gevolg hebben dat schokken in de toekomst minder makkelijk kunnen worden opgevangen dan nu het geval is. Zo zorgt de vergrijzing bijvoorbeeld voor een grotere gevoeligheid voor demografische schokken, zoals een onverwachte stijging van de levensverwachting. Een dergelijke schok betekent bijvoorbeeld dat er meer geld moet worden uitgegeven aan pensioenen en zorg. In een vergrijsde samenleving komt dit harder aan. De groep die langer profiteert van de pensioenen en zorg is immers groter. Hierdoor zijn de totale extra uitgaven als gevolg van een stijging van de levensverwachting hoger.
Tegen deze achtergrond beveelt de Studiegroep aan de komende kabinetsperiode te beslissen over maatregelen die de overheidsfinanciën weer houdbaar maken. Dit betekent niet dat alle maatregelen ook al in 2011 daadwerkelijk tot verbetering van het begrotingssaldo moeten leiden. Houdbaarheid kan namelijk ook worden bereikt door in de toekomst de inkomsten en uitgaven beter met elkaar in overeenstemming te brengen. Dit kan bijvoorbeeld door nu maatregelen te nemen die de oploop van de vergrijzinggerelateerde uitgaven in de toekomst drukken. Indien voor deze aanpak wordt gekozen hoeft er in de komende kabinetsperiode minder “gespaard” te worden en kan worden volstaan met een minder ambitieuze saldodoelstelling voor 2011. Hoe de uitgaven en inkomsten in de toekomst met elkaar in overeenstemming worden gebracht heeft consequenties voor de toekomstige inkomensposities van mensen. Het is dus wel van belang dat hier tijdig duidelijkheid over wordt verschaft zodat mensen hier op in kunnen spelen. Dit vraagt om duidelijke besluiten van het volgende kabinet.

1.3.2. Houdbare keuzes
Door de gevolgen van de vergrijzing helder in kaart te brengen, is het mogelijk om de lasten op een evenwichtige manier te verdelen over generaties, over de nu gepensioneerden, de nu werkenden, hun kinderen, en hun kleinkinderen. De aanpassingen die nodig zijn om tot houdbare overheidsfinanciën te komen zullen alle nu levende generaties op enige manier raken. Als deze maatregelen geleidelijk worden ingevoerd, zoals in de rede ligt, zullen de gevolgen voor alle generaties goed te dragen zijn.
Het volgende kabinet heeft een vrij ruime keuze aan maatregelen die kunnen worden genomen om het houdbaarheidsprobleem aan te pakken. Er zijn globaal drie oplossingsrichtingen: aanpassen van de voorzieningen voor de oude dag, bevorderen van de participatie en sparen door bezuinigingen of lastenverzwaringen. Deze oplossingsrichtingen worden in het onderstaande besproken.
De uitdaging voor het volgende kabinet is om “houdbare keuzes” te maken. De maatregelen 6
moeten niet alleen de houdbaarheid van de overheidsfinanciën herstellen, ze moeten ook houdbaar zijn in sociaal, economisch en bestuurlijk opzicht. Dit betekent dat maatregelen niet alleen beoordeeld dienen te worden op hun bijdrage aan de overheidsfinanciën, maar ook op hun gevolgen voor de verdeling van lasten en lusten binnen en tussen generaties, de economische groei en politiek/bestuurlijke bestendigheid. Dat leidt tot robuuste keuzes die recht doen aan de onzekerheid aan de onzekerheid die onlosmakelijk verbonden is met de lange termijn ontwikkeling.

Aanpassen van vergrijzinggerelateerde instituties
De kern van het houdbaarheidsprobleem is dat de vergrijzinggerelateerde uitgaven, vooral de AOW en de zorgkosten, sterker toenemen dan de overheidsinkomsten. Hierdoor ontstaat er vanaf 2015 een steeds groter wordend gat in de overheidsfinanciën. Een logisch vertrekpunt voor het vinden van een oplossing is dan ook het aanpassen van deze zogenaamde vergrijzinggerelateerde instituties.
Veel van de vergrijzinggerelateerde instituties (de collectieve voorzieningen voor de oude dag en de zorgarrangementen) zijn opgericht in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Sinds die tijd is er veel veranderd. De levensverwachting is sterk gestegen. De tijd dat mensen met pensioen zijn, is ook toegenomen. Op dit moment is de levensverwachting op 65-jarige leeftijd voor mannen nog bijna 16 jaar en voor vrouwen ruim 19 jaar. Het merendeel van deze jaren wordt doorgebracht in goede gezondheid en zonder beperkingen1. Ook de inkomenspositie van de meeste ouderen is -onder meer via de aanvullende, kapitaalgedekte pensioenen- beter dan vroeger het geval was. De verwachting voor de toekomst is dat de levensverwachting verder zal stijgen en dat de inkomenspositie van ouderen verder zal verbeteren. Deze ontwikkelingen geven aanleiding voor de vraag of de vormgeving van deze arrangementen nog aansluit bij de huidige tijd. Deze vraag is niet uniek voor Nederland. Ook andere Europese landen zoeken antwoorden op het vergrijzingvraagstuk. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk verhogen bijvoorbeeld geleidelijk de pensioengerechtigde leeftijd naar respectievelijk 67 en 68 jaar.
Een belangrijk voordeel van het aanpassen van de vergrijzinggerelateerde instituties is dat het werkt als een ‘tweesnijdend zwaard’ op de overheidsfinanciën. In de eerste plaats verbeteren de overheidsfinanciën op korte maar (vooral) ook op langere termijn omdat de vergrijzinggerelateerde uitgaven dan minder snel stijgen met de oploop van het aantal ouderen. In de tweede plaats heeft het aanpassen van de vergrijzinggerelateerde instituties het grote voordeel dat de kwetsbaarheid van de economie voor onverwachte schokken wordt verminderd. Afhankelijk van de gekozen maatregel kan ook de arbeidsparticipatie toenemen, waardoor de negatieve effecten van vergrijzing op de economie sterk worden beperkt.
1 Zie SCP (2006), Rapportage ouderen 2006, veranderingen in leefsituatie en levensloop, Sociaal en Cultureel Planbureau, Den Haag
7
Voorbeelden van aanpassingen van de vergrijzinggerelateerde instituties zijn onder andere de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd, het afschaffen van het ouderentarief in de inkomstenbelasting, grotere eigen bijdragen in de zorg, bijvoorbeeld via hogere eigen risico’s en vermogenstoetsen.
Meer mensen aan het werk
Een deel van het houdbaarheidsprobleem probleem wordt ook veroorzaakt doordat het draagvlak van de collectieve voorzieningen (relatief) kleiner dreigt te worden. Het vergroten van de arbeidsparticipatie leidt tot verbreding van het draagvlak . Hierdoor wordt het in de toekomst makkelijker om de stijgende kosten op te vangen. Gedeeltelijk zal de arbeidsparticipatie in de komende decennia vanzelf stijgen, onder meer omdat het voor jongere generaties vrouwen ‘normaler’ is om te werken dan voor oudere generaties (‘cohorteffecten’) en als gevolg van beleidsmaatregelen die eerder zijn genomen–zoals de aanpassingen in het prepensioen. Deze effecten zijn echter al meegenomen in de vergrijzingsommen van het CPB. Om de arbeidsparticipatie verder te verhogen, zijn nieuwe maatregelen noodzakelijk. Daarbij valt te denken aan nieuwe prikkels voor mensen die op dit moment niet participeren, zoals de individualisering van de algemene heffingskorting of het stimuleren van de uitstroom uit de WW, bijvoorbeeld via duurverkorting van de WW. Daarnaast is een mogelijkheid de fiscale behandeling van het eigen huis aan te passen. De budgettaire opbrengsten hiervan worden aangewend om de belastingtarieven te verlagen en arbeid meer lonend te maken. Dit werkt positief uit voor de arbeidsparticipatie.

‘Sparen’ voor later
Het is ook mogelijk te ‘sparen’ voor de toekomst, door te bezuinigen of de lasten te verzwaren. Hiermee kan een overschot op de begroting worden gecreëerd. Met dit overschot kan de overheidsschuld versneld worden afgebouwd. Hierdoor nemen de rentebetalingen op de overheidsschuld af. Deze ‘rentevrijval’ kan worden gebruikt voor de financiering van de stijgende uitgaven aan bijvoorbeeld de AOW en de gezondheidszorg. Het is uiteraard logisch (en goed gebruik) om daar in te grijpen waar zich ondoelmatigheden voordoen. Sparen sluit goed aan bij het voorzorgmotief: zekerheid verkrijgen voor de toekomst. Zeker bij een keuze voor lastenverzwaring, heeft sparen echter wel een negatief effect op de groei.
Voor elk van de drie bovenstaande ‘oplossingsrichtingen’ geldt dat het verstandig is om gelijktijdig in te zetten op het versterken van de economische structuur en rekening te houden met de verdeling van de lasten over generaties. In tegenstelling tot een groei van de arbeidsparticipatie levert een groei van de arbeidsproductiviteit geen directe bijdrage aan het oplossen van de financiële problematiek in enge zin. Veel overheidsuitgaven stijgen namelijk mee met de economische groei. Dit komt bijvoorbeeld doordat de salarissen van leerkrachten en verpleegkundigen en de sociale uitkeringen meegroeien met de salarisontwikkeling in de marktsector. Economische groei alleen is dan ook niet voldoende voor het oplossen van het
8
vergrijzingsprobleem.
Echter, het bevorderen van economische groei wordt met het oog op de vergrijzing steeds belangrijker voor het continueren van onze welvaartsgroei. Een hogere welvaart vergroot bovendien het maatschappelijk draagvlak voor maatregelen die zijn gericht op houdbare overheidsfinanciën. Een sterke en flexibele economie is behulpzaam bij het doorvoeren van noodzakelijke aanpassingen voor de houdbaarheid van de overheidsfinanciën. Het bereiken van houdbare overheidsfinanciën zal immers altijd concurreren met maatschappelijke wensen voor intensiveringen van collectieve uitgaven. Een situatie van welvaartsgroei maakt het beter mogelijk om met deze spanning om te gaan. Daarnaast zorgt een flexibele economie er ook voor dat beter kan worden gereageerd op ‘schokken’ in de economie.

Aansluiten bij de kern van het probleem
Het nieuwe kabinet staat voor een forse uitdaging. Tegelijkertijd constateert de Studiegroep dat er een veelheid aan opties is om de problemen aan te pakken en de pijn te spreiden. Bij de vormgeving van de maatregelen is het naar de mening van de Studiegroep zaak om niet alleen te kijken naar de effecten voor de overheidsfinanciën, maar ook naar de te verwachten effecten op de economische groei en de verdeling van risico’s en lasten over generaties. Daarnaast is ook de bestuurlijke houdbaarheid van maatregelen een legitieme overweging.
Tegen deze achtergrond beveelt de Studiegroep aan om aan te sluiten bij de kern van het probleem. Dit betekent dat de nadruk zou moeten komen te liggen op het hervormen van vergrijzinggerelateerde instituties en het vergroten van het draagvlak.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_51456363
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:09 schreef henkway het volgende:

[..]

De AOW bouw je op 2% per jaar dat je in Nederland woont, gedurende 15 jaar tot 65 jaar totaal 100%
de stortingen staan in geen relatie tot het recht. (raar maar waar)
Wettelijk gezien heb je er geen recht op, moreel gezien wel. Het is toch gewoon walgelijk als je 40 jaar premie betaald en als je dan eindelijk aan de beurt bent wordt de regeling opgeheven.
quote:
De huidige AOW ers moeten wel AOW blijven krijgen, dus de inhouding van de premie kan niet onmiddelijk gestopt worden, maar wel gehalveerd (doordat de AOW ers zelf ook mee gaan betalen) en degenen die al 30 jaar betaald hebben zullen het gedurende 30 jaar opgebouwde Pensioen hiervoor gebruiken.
Dit is ook exact de reden waarom ik tegen elke overheidsbemoeienis voor de pensioenvoorziening ben. Dat er 'democratisch' besloten kan worden dat jij geen recht meer heb op een regeling waar je al 40 jaar voor betaald.
  zaterdag 14 juli 2007 @ 11:22:27 #58
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51456407
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:09 schreef henkway het volgende:

[..]

De AOW bouw je op 2% per jaar dat je in Nederland woont, gedurende 15 jaar tot 65 jaar totaal 100%
Dit kabinet is zo vrienldelijk om voor de Allochtonen die niet 50 jaar hebben gespaard toch de volledige AOW te gaan uitkeren. Dat gaat ook miljarden kosten.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_51456455
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:22 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dit kabinet is zo vrienldelijk om voor de Allochtonen die niet 50 jaar hebben gespaard toch de volledige AOW te gaan uitkeren. Dat gaat ook miljarden kosten.
En wat doet de overheid om dit toch te betalen? Juist, ze bestraffen de werkende voor de zoveelste keer. Zelfs diegene die met pensioen gaan zullen worden gestraft omdat zij wel netjes hebben gewerkt en wel gezorgd hebben dat ze een pensioen hebben.

Werken wordt teveel bestraft en het is maar de vraag hoelang de werkende dit blijft accepteren.
  zaterdag 14 juli 2007 @ 11:33:30 #60
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51456613
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:25 schreef Fastmatti het volgende:
Werken wordt teveel bestraft en het is maar de vraag hoelang de werkende dit blijft accepteren.
je ziet een aardig deel van de talentvollen (veel verdienen, veel belasting betalen) al vertrekken naar het buitenland. Als men nog meer lasten op de laatste werkenden loslaat dan krijg je dit vanzelf nog meer.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_51456722
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:22 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dit kabinet is zo vrienldelijk om voor de Allochtonen die niet 50 jaar hebben gespaard toch de volledige AOW te gaan uitkeren. Dat gaat ook miljarden kosten.
Als ze dit niet doen komen ze in de bijstand. Het verschil is gering
Bijstand Netto 623,10 AOW Bruto 1000,00 Euro

Nu al moet men de AOW voor sommigen aanvullen tot bijstandniveau
  zaterdag 14 juli 2007 @ 11:41:45 #62
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51456778
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:38 schreef henkway het volgende:

[..]

Als ze dit niet doen komen ze in de bijstand. Het verschil is gering
Bijstand Netto 623,10 AOW Bruto 1000,00 Euro

Nu al moet men de AOW voor sommigen aanvullen uit de bijstand
neem aan dat als je AOW krijg je geen bijstand krijgen kan. Het is immers geen basisinkomen. Op zn hoogst kan de gemeente beslissen tot aanvullende bijstand.

Bovendien gaat de bijstand uit het gemeentelijke budget, AOW landelijk.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_51456865
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:33 schreef Napalm het volgende:

[..]

je ziet een aardig deel van de talentvollen (veel verdienen, veel belasting betalen) al vertrekken naar het buitenland. Als men nog meer lasten op de laatste werkenden loslaat dan krijg je dit vanzelf nog meer.
Inderdaad als men de AOW niet laat vallen, dan zal het onbetaalbaar worden en de werkenden zullen weggaan naar landen waar dit probleem al opgelost is door privatisering van de AOW
pi_51456944
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:19 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Wettelijk gezien heb je er geen recht op, moreel gezien wel. Het is toch gewoon walgelijk als je 40 jaar premie betaald en als je dan eindelijk aan de beurt bent wordt de regeling opgeheven.
[..]
Dit heeft men ook gedaan met de VUT, daar heb ik ook aan meebetaald, en nu is die opgeheven en ik moet nog steeds meebetalen.
pi_51465926
TVP
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_51472095
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:45 schreef henkway het volgende:

[..]

Inderdaad als men de AOW niet laat vallen, dan zal het onbetaalbaar worden en de werkenden zullen weggaan naar landen waar dit probleem al opgelost is door privatisering van de AOW
Je bedoelt naar landen zonder zorgstelsel, maw eerst cashen in Nederland en dan uitgeven in een land met lage belastingen?

Dat is pas diefstal.
  zaterdag 14 juli 2007 @ 22:13:33 #67
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51473235
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 21:35 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Je bedoelt naar landen zonder zorgstelsel, maw eerst cashen in Nederland en dan uitgeven in een land met lage belastingen?

Dat is pas diefstal.
Een logisch gevolg van onze socialistiche heilstaat.

Wat wou je doen dan? Een emigratieverbod?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_51473284
Met alleen een matig aow-tje kun je anders geen huis in spanje kopen
  zaterdag 14 juli 2007 @ 22:18:42 #69
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51473376
Henkway heeft het over de werkenden. Vertrek van de AOWers hoeft niet perse een probleem te zijn, ondanks wegvallen van hun bestedingen in NL>.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_51473506
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 21:35 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Je bedoelt naar landen zonder zorgstelsel, maw eerst cashen in Nederland en dan uitgeven in een land met lage belastingen?

Dat is pas diefstal.
Veel rijkere AOW ers, verlkopen hun huis, gaan naar het buitenland, en geven daar hun pensioen uit, maar zij moeten naast de nominale premie nog 4,4% ZVW afdragen en zijn tevens verplicht zich te verzekeren in Nederland.
Dat heeft het Zorgkartel mooi geregeld.
Zij zouden eigenlijk ook AOW premie moeten betalen.
pi_51475172
Jot maar dat zijn dus mensen die het niet van enkel hun AOW doen lijkt me.
  maandag 16 juli 2007 @ 18:44:56 #72
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_51529981
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:53 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Eerst al het betaalde uitkeren, dan afschaffen en belastingen verlagen. Dan kan daarna iedereen met een buideltje geld naar een verzekeraar om het zelf te regelen.
Diezelfde verzekeraars die miljarden aan pensioengelden beheerden en deze op de beurs hebben verspeeld. En dan wel nadat men nieuwe lease-vloten en nieuwe kantoorgebouwen had aangeschaft, het kon immers niet op.

Niemand stak een poot uit. De verzekeraars zijn in ieder geval in kleine mate medeschuldig aan de situatie zoals die nu is.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_51530181
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:34 schreef henkway het volgende:
...
Met twee jaar opschuiven van de AOW leeftijd, schuif je het probleem twee jaar verder, als je 40 of jonger bent, levert dat alleen maar een nog groter probleem op, omdat men in die tijd vijf jaar ouder zal worden.
...
Je neemt daar aan dat de verhouding werkenden/ouderen even groot blijft, terwijl juist het gegeven dat dit niet zo is het aankomend probleem veroorzaakt.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  maandag 16 juli 2007 @ 18:52:46 #74
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_51530247
Een goede oplossing is er niet.

AOW afschaffen kan alleen met fikse belastingverlagingen. Treurig feit is nu eenmaal dat er anders mensen op straat komen te leven. Geen tienduizenden, maar ze zijn er zeer zeker.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  maandag 16 juli 2007 @ 19:11:42 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51530984
De enige oplossing is de komende 50 jaar een zeer sterke economische groei, iets wat je alleen bereikt door veel privatisering en verregaande denivilering, EUROPAWIJD,
Geld verdienen moet zich lonen, ondernemen moet beloond worden, en uitvreten bestraft.
Macht van de vakbonden inperken, eigen verantwoording, afschaffen van subsidies en het verlagen van belastingen. Overheid sterk afbouwen en ambtenarenstatus afschaffen.
Oh, en ophouden over CO2 te zeuren.

Dit leid tot sterkere economische groei, als we gemiddeld 3 a 4% groeien (let wel, gemiddeld, niet in topjaren) dan zijn de europesche pensioenen te betalen, anders niet.

Maar hier zal vrijwel geen enkele politicus aan willen, bittere pillen verkoop je niet. Gewoon net doen of het probleem niet bestaat en voor je eigen hachie zorgen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51531044
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:52 schreef Pappie_Culo het volgende:
Een goede oplossing is er niet.

AOW afschaffen kan alleen met fikse belastingverlagingen. Treurig feit is nu eenmaal dat er anders mensen op straat komen te leven. Geen tienduizenden, maar ze zijn er zeer zeker.
AOW is even hoog als de bijstand, dus dat zal meevallen.
En mensen die nu AOW hebben zullen dat houden en de 50 - 65 jarig zullen wel ontzien worden,maar zover is het niet en zal mogelijk ook nooit komen.

En men heeft bij een beperkt AOW recht door welke oorzaak dan ook, altijd recht op het sociaal minimum.
Dat kunt U bij de gemeente navragen.

Daarnaast is er dan flink ruimte om de belastingen te verlagen.
En te sparen voor het eigen pensioen
  maandag 16 juli 2007 @ 19:15:08 #77
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_51531120
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:
De enige oplossing is de komende 50 jaar een zeer sterke economische groei, iets wat je alleen bereikt door veel privatisering en verregaande denivilering, EUROPAWIJD,
Geld verdienen moet zich lonen, ondernemen moet beloond worden, en uitvreten bestraft.
Macht van de vakbonden inperken, eigen verantwoording, afschaffen van subsidies en het verlagen van belastingen. Overheid sterk afbouwen en ambtenarenstatus afschaffen.
Oh, en ophouden over CO2 te zeuren.

Dit leid tot sterkere economische groei, als we gemiddeld 3 a 4% groeien (let wel, gemiddeld, niet in topjaren) dan zijn de europesche pensioenen te betalen, anders niet.

Maar hier zal vrijwel geen enkele politicus aan willen, bittere pillen verkoop je niet. Gewoon net doen of het probleem niet bestaat en voor je eigen hachie zorgen.
Eens piet, laat de gewone medewerker opdraaien voor dit probleem.

De topman heeft z'n AOW toch niet nodig, dus die kan lekker doorgaan met zakkenvullen. Jan werkt wel harder om een ramp af te wenden.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_51531173
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar hier zal vrijwel geen enkele politicus aan willen, bittere pillen verkoop je niet.
Gewoon net doen of het probleem niet bestaat en voor je eigen hachie zorgen.
Dez opmerking heeft kans van slagen.
Deze overheid is erg goed in het volledig afromen of laten afromen van inkomsten van de burger.
  maandag 16 juli 2007 @ 19:17:41 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51531223
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:15 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Eens piet, laat de gewone medewerker opdraaien voor dit probleem.

De topman heeft z'n AOW toch niet nodig, dus die kan lekker doorgaan met zakkenvullen. Jan werkt wel harder om een ramp af te wenden.
Tja, de UK kent dit AOW probleem ook niet, daar heeft Thatcher goed werk gedaan. De pensioenverplichtingen van de Engelse staat plus de staatsschuld liggen lager dan de staatsschuld alleen van Nederland.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51531304
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:15 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Eens piet, laat de gewone medewerker opdraaien voor dit probleem.

De topman heeft z'n AOW toch niet nodig, dus die kan lekker doorgaan met zakkenvullen. Jan werkt wel harder om een ramp af te wenden.
Ja inderdaad, het is Jan met de pet die door zijn basisbestedingen de economie aanzwengelt, niet Hr Dr. JAN die een buitenhuis in US koopt, een flinke boot of de overtollige inkomsten in aandelen stopt.
pi_51531315
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:15 schreef Pappie_Culo het volgende:
De topman heeft z'n AOW toch niet nodig, dus die kan lekker doorgaan met zakkenvullen. Jan werkt wel harder om een ramp af te wenden.
Het principe is juist dat als Jan z'n hele leven harder had gewerkt dat hij dichter bij de toppositie was gekomen Nu is een dergelijke maakbaarheid van je carriere wel erg naief maar goed, dat is denken dat Jan er niets aan kan doen dat hij modaal is gebleven minstens net zo goed.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 16 juli 2007 @ 19:28:24 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51531621
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:19 schreef FJD het volgende:

[..]

Het principe is juist dat als Jan z'n hele leven harder had gewerkt dat hij dichter bij de toppositie was gekomen Nu is een dergelijke maakbaarheid van je carriere wel erg naief maar goed, dat is denken dat Jan er niets aan kan doen dat hij modaal is gebleven minstens net zo goed.
Het punt is dat Jan Modaal meer van zijn inkomen moet overhouden en dat kan investeren of consumeren zodat de economie harder groeit, zodat de pensioenverplichting een kleiner deel wordt van het BSP
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51531924
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het punt is dat Jan Modaal meer van zijn inkomen moet overhouden en dat kan investeren of consumeren zodat de economie harder groeit, zodat de pensioenverplichting een kleiner deel wordt van het BSP
Juist maar de overheid heeft dat geld nodig om leuke dingen te doen, geen wegen aanleggen of zo
  maandag 16 juli 2007 @ 19:43:03 #84
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51532173
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:
dat kan investeren of consumeren zodat de economie harder groeit, zodat de pensioenverplichting een kleiner deel wordt van het BSP
Nope, NL is klein dus heel veel geld "lekt weg" naar het buitenland. Het stimuleren van de Effectieve vraag (ala Keynes) is 30 jaar geleden al opgegeven. Het Keynesiaanse beleid is icm domme, populistische solciale politici de hoofdoorzaak van onze hoge staatsschuld.

Wil je echt wat doen voor de economie zorg dan dat mensen zovele mogelijk geode nuttige opleidingen gaan doen (dat is wat anders dan de eisen verlagen en mensen dan hetzelfde papiertje te geven).
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 16 juli 2007 @ 19:55:37 #85
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_51532451
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:19 schreef FJD het volgende:

[..]

Het principe is juist dat als Jan z'n hele leven harder had gewerkt dat hij dichter bij de toppositie was gekomen Nu is een dergelijke maakbaarheid van je carriere wel erg naief maar goed, dat is denken dat Jan er niets aan kan doen dat hij modaal is gebleven minstens net zo goed.
Wat had Jan moeten doen dan?

Z'n leven weggooien zodat hij zich OOK schaamteloos kan verrijken over de rug van mensen die net zo goed hard werken?

Ik stel het natuurlijk een beetje zwart/wit, maar feit is dat voor een hoop laagopgeleiden die carriere inderdaad niet zo maakbaar is.

Mag je best rekening mee houden.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  maandag 16 juli 2007 @ 20:03:52 #86
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51532706
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:43 schreef Napalm het volgende:

[..]

Nope, NL is klein dus heel veel geld "lekt weg" naar het buitenland. Het stimuleren van de Effectieve vraag (ala Keynes) is 30 jaar geleden al opgegeven. Het Keynesiaanse beleid is icm domme, populistische solciale politici de hoofdoorzaak van onze hoge staatsschuld.

Wil je echt wat doen voor de economie zorg dan dat mensen zovele mogelijk geode nuttige opleidingen gaan doen (dat is wat anders dan de eisen verlagen en mensen dan hetzelfde papiertje te geven).
LE-ZEN
Ik had het over EUROPA WIJD
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 16 juli 2007 @ 20:16:32 #87
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51533145
quote:
Op maandag 16 juli 2007 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

LE-ZEN
Ik had het over EUROPA WIJD
1) dat blijkt niet helder
2) de belastingen zijn vooralsnog een nationale zaak. Het weglek effect blijft
3)zelfs al was EUropa éé0n land met één EUbelasting AOW stelsel, dan nog heb je een groot weglek effect. Zekfs de VS heeft er teveel last van om nog Keynes te volgen. En als Bush het doet krijgt hij emmers met stornt over zihc heen...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_51534248
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:19 schreef Fastmatti het volgende:
Dit is ook exact de reden waarom ik tegen elke overheidsbemoeienis voor de pensioenvoorziening ben. Dat er 'democratisch' besloten kan worden dat jij geen recht meer heb op een regeling waar je al 40 jaar voor betaald.
Ik snap je punt, maar het is toch iets te makkelijk. En wel om twee redenen.
A) Hoeveel mensen hebben werkelijk 40 jaar betaald? Die groep is niet zo bijzonder groot. De meesten zijn of jaren aan het studeren geweest op kosten van de staat of zijn jaren werkloos of arbeidsongeschikt geweest. Mensen overschatten hun bijdrage bijna altijd en vergeten dat ze b.v. voor een habbekrats hun 4 kinderen naar school konden laten gaan.
En B) de mensen die AOW hebben ontvangen in de afgelopen 40 jaar, zijn je ouders en grootouders, niet een stel onbekende opvreters.
  maandag 16 juli 2007 @ 20:44:13 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51534414
quote:
Op maandag 16 juli 2007 20:16 schreef Napalm het volgende:

[..]

1) dat blijkt niet helder
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:11 schreef Pietverdriet het volgende:
De enige oplossing is de komende 50 jaar een zeer sterke economische groei, iets wat je alleen bereikt door veel privatisering en verregaande denivilering, EUROPAWIJD,
Geld verdienen moet zich lonen, ondernemen moet beloond worden, en uitvreten bestraft.
Macht van de vakbonden inperken, eigen verantwoording, afschaffen van subsidies en het verlagen van belastingen. Overheid sterk afbouwen en ambtenarenstatus afschaffen.
Oh, en ophouden over CO2 te zeuren.

Dit leid tot sterkere economische groei, als we gemiddeld 3 a 4% groeien (let wel, gemiddeld, niet in topjaren) dan zijn de europesche pensioenen te betalen, anders niet.

Maar hier zal vrijwel geen enkele politicus aan willen, bittere pillen verkoop je niet. Gewoon net doen of het probleem niet bestaat en voor je eigen hachie zorgen.
quote:
2) de belastingen zijn vooralsnog een nationale zaak. Het weglek effect blijft
Ik zeg niet dat het makkelijk zal zijn
quote:
3)zelfs al was EUropa éé0n land met één EUbelasting AOW stelsel, dan nog heb je een groot weglek effect. Zekfs de VS heeft er teveel last van om nog Keynes te volgen. En als Bush het doet krijgt hij emmers met stornt over zihc heen...
Jaja, daarom gaat het zo goed in de UK
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 16 juli 2007 @ 20:49:23 #90
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51534660
quote:
Op maandag 16 juli 2007 20:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]


[..]
oh, daar.
quote:
Op maandag 16 juli 2007 20:44 schreef Pietverdriet het volgende:

Ik zeg niet dat het makkelijk zal zijn
onmogelijk denk ik in een land met
A) een democratie
B) met stemgerechtigden met een IQ van onder de 120
quote:
Op maandag 16 juli 2007 20:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Jaja, daarom gaat het zo goed in de UK
omdat ze geen euro hebben?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 16 juli 2007 @ 20:58:23 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51535037
quote:
Op maandag 16 juli 2007 20:49 schreef Napalm het volgende:

onmogelijk denk ik in een land met
A) een democratie
B) met stemgerechtigden met een IQ van onder de 120

omdat ze geen euro hebben?
Ik vrees dat jij het gemiddelde drukt.
Denk je werkelijk dat de economische groei in de UK van de afgelopen 25 jaar aan het niet hebben van de Euro ligt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 16 juli 2007 @ 21:35:40 #92
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51536546
quote:
Op maandag 16 juli 2007 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vrees dat jij het gemiddelde drukt.
Denk je werkelijk dat de economische groei in de UK van de afgelopen 25 jaar aan het niet hebben van de Euro ligt?
bron dat de UK groei hoger ligt dan die van NL over de periode 1982-2001?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_51538951
quote:
Op maandag 16 juli 2007 21:35 schreef Napalm het volgende:

[..]

bron dat de UK groei hoger ligt dan die van NL over de periode 1982-2001?
Nee, niet van de afgelopen 25 jaar. Want de UK zat eind jaren '70/begin jaren '80 nog meer in het slob dan NL, waardoor die groei vertekend ten gunste van de UK als je pas midden jaren '80 neemt als beginpunt. Graag gegevens over de laatste 35 jaar dus.
  maandag 16 juli 2007 @ 22:43:02 #94
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51539537
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:29 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Nee, niet van de afgelopen 25 jaar. Want de UK zat eind jaren '70/begin jaren '80 nog meer in het slob dan NL, waardoor die groei vertekend ten gunste van de UK als je pas midden jaren '80 neemt als beginpunt. Graag gegevens over de laatste 35 jaar dus.
Nee, PV wil het aan tatcher toeschrijven vermoed ik. Dus zo ver terug zal hij niet gaan.

groiei cijfers zullen vast wel te vinden zijn in de cep of mev bijlage bij www.cpb.nl
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_51539758
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:43 schreef Napalm het volgende:
Nee, PV wil het aan tatcher toeschrijven vermoed ik. Dus zo ver terug zal hij niet gaan.
Is PV zo'n Iron Lady fanboy dan?
  maandag 16 juli 2007 @ 23:02:49 #96
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51540447
quote:
Op maandag 16 juli 2007 21:35 schreef Napalm het volgende:

[..]

bron dat de UK groei hoger ligt dan die van NL over de periode 1982-2001?
Oh please, wil je een bron dat de tweede wereldoorlog voorbij is?
Doe je eigen huiswerk zeg, het mag ook jouw bekend zijn dat toen Thatcher aan de macht kwam de UK er economisch op het niveau DDR zat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51541277
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh please, wil je een bron dat de tweede wereldoorlog voorbij is?
Doe je eigen huiswerk zeg, het mag ook jouw bekend zijn dat toen Thatcher aan de macht kwam de UK er economisch op het niveau DDR zat.
Dat was het verzoek niet. Het verzoek was om een vergelijking te maken tussen de UK en NL over de afgelopen 25 jaar. Ik maakte daar 35 van. Dus: ga je gang om je bewering te onderbouwen.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 08:15:30 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_51548104
quote:
Op maandag 16 juli 2007 23:22 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Dat was het verzoek niet. Het verzoek was om een vergelijking te maken tussen de UK en NL over de afgelopen 25 jaar. Ik maakte daar 35 van. Dus: ga je gang om je bewering te onderbouwen.
Nee, de bewering was dat de Eurolanden haar staatspensioen probleem alleen kan oplossen als ze sterke economische groei hebben. Zowel NL als de UK hebben de laatste decennia een sterkere economische groei gekend als de meeste andere landen in de EU, en dat komt door denivileren, dereguleren, privatiseren.
Dit is wat de hele Euro zone zou sterker moeten doen om de pensioenschuld verplichtingen een kleiner deel te maken van het BSP
DAT is waar het om gaat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_51548421
Oh, verrek, ik meende dat jij die "Euro hebben" opmerking maakte, maar dat was Napalm.
  dinsdag 17 juli 2007 @ 10:27:56 #100
3542 Gia
User under construction
pi_51550303
Gewoon afbouwen dat systeem. Mensen die nu al 65 zijn, krijgen dus nog de volle mep (nou ja, vol!). Mensen die nog geen 65 zijn, gaan zichzelf vanaf nu bijverzekeren en krijgen straks het percentage AOW waar ze nog aan meebetaald hebben. De premies voor de AOW kunnen dan elk jaar met een bepaald percentage naar beneden. Van het geld wat mensen overhouden, kunnen ze zich dan bij gaan verzekeren, of gewoon sparen.

Akkoord, het risico hiervan is dat sommige aso's zich niet verzekeren voor hun oude dag, met het idee dat er nog altijd de bijstand is. Maar goed, ook dat is een keuze. Ik vind echter dat de bijstandseisen voor deze groep wel zwaarder mogen zijn. Dus elk dubbeltje bedrijfspensioen wordt ervan afgetrokken, en een eigen huis vreet je maar eerst op. Oftewel, niet bijverzekeren? Dan heb je later dus echt geen cent meer dan bijstandsniveau.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')