Oh op die manier. Dat had ik niet door. Bij mijn 'borderline geval' zat het in ieder geval niet in de familie. Ouders en broer hadden (volgens mij) nergens last van. En overige familie zo ver ik weet ook niet.quote:Op donderdag 10 juli 2008 01:33 schreef Neverending het volgende:
[..]
Nah, volgens mij heeft Mickey een dochtertje van een borderliner... als ik haar was zou ik mij behoorlijk zorgen maken over de erfelijkheidfactor.
Zie dit topic opeens weer in mijn AT, ik kan dus bij deze uit eigen ervaring melden dat een relatie met iemand met BL on-fucking-mogelijk is. Alle vooroordelen over deze mensen zijn waar.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 16:43 schreef Mr.J het volgende:
Goed topic dit.
Ik heb nu zelf een maandje of wat iets vasters en de dame in kwestie heeft ook BL. Of ze dat echt heeft of dat artsen te makkelijk zo'n diagnose stellen laat ik in 't midden, maar heb wel al 2 keer een 'down' bui meegemaakt. Echt vaag hoe iemand in een uurtje tijd compleet kan omslaan.
Als ik dit zo allemaal lees zie ik wel een aantal vergelijkingen met haar. Ik denk dan dat er niet echt veel toekomst inzit met zo'n persoon.
Zo dat durf je zomaar neer te plempen als een feit.quote:Op donderdag 10 juli 2008 09:00 schreef liefie_ het volgende:
Borderline is niet erfelijk
Sorry, maar een relatie is best mogelijk. Mijn ouders zijn al 40 jaar getrouwd en mijn ma heeft borderline. Ik heb zelf ook al 7 jaar een relatie, en ik heb borderline.quote:Op donderdag 10 juli 2008 09:18 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Zie dit topic opeens weer in mijn AT, ik kan dus bij deze uit eigen ervaring melden dat een relatie met iemand met BL on-fucking-mogelijk is. Alle vooroordelen over deze mensen zijn waar.
Het uitmaken is zo niet erger dan een relatie met zo'n halve zool. Zelfmoord SMSjes ("Maar doe dat dan gewoon trut!") en nu 6 maanden na het afgekapt te hebben nog telefoontjes krijgen maken het allemaal een foute keuze (understatement) door met zo'n persoon ooit in zee te zijn gegaan.
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Alhoewel het bewijs nog niet helemaal rond is (d.w.z. dat er precies gezegd kan worden welke genen verantwoordelijk zijn), zijn de aanwijzingen dat er een erfelijke component, zoals bij veel persoonlijkheidsstoornissen aanwezig, groot:quote:Op donderdag 10 juli 2008 09:00 schreef liefie_ het volgende:
Borderline is niet erfelijk
Bron.quote:An overview of the existing literature suggests that traits similar to BPD are influenced by genes. It is too early to say to what extent BPD is also influenced by genes, but because personality traits generally show a strong genetic influence, this should also be true for BPD. Nonetheless, if the equal-environment assumption were to be violated for MZ and DZ pairs, twin studies may be overestimating genetic effects and hiding the effect of common family environment. The less than-ideal reliability of measurements used in this research may also reduce the effects of genes and common environment while increasing the effects of unique or nonshared environment. The effect of genes on the development of BPD is likely substantial. The effect of common family environment may be close to zero. More studies, large and small, are needed to reach firmer conclusions about the influence of genetics on BPD.
Bron.quote:No twin study has previously investigated the whole range of personality disorders (PDs) recorded by interviews. Based on twin and patient registries, 92 monozygotic (MZ) and 129 dizygotic (DZ) twin pairs were interviewed with the Structured Clinical Interview for DSM-III-R Personality Disorders (SCID-II). Observed prevalence rates from a normal population study of more than 2,000 individuals were used in combination with data from the present study to generate statistics assumed to be valid for a normal twin population, and these statistics were used for structural equation modeling. The best-fitting models had a heritability of .60 for PDs generally, .37 for the eccentric (A) cluster, .60 for the emotional (B) cluster, and .62 for the fearful (C) cluster. Among the specific PDs, the heritability appeared to be .79 for narcissistic, .78 for obsessive-compulsive, .69 for borderline, .67 for histrionic, .61 for schizotypal, .57 for dependent, .54 for self-defeating, .29 for schizoid, .28 for paranoid, and .28 for avoidant PDs. The best-fitting models never included shared-in-families environmental effects. However, a model with only shared familial and unique environmental effects could not be ruled out for dependent PD. Shared familial environmental effects may also influence the development of any PD and borderline PD. Passive-aggressive PD did not seem to be affected by genes or family environment at all. The low occurrence of antisocial PD in the twin sample precluded any model for this disorder. PDs seem to be more strongly influenced by genetic effects than almost any axis I disorder, and more than most broad personality dimensions. However, we observed a large variation in heritability among the different PDs, probably partly because of a moderate sample size and low prevalence of the specific disorders.
Dat is iets anders dan erfelijkheid. Men kan aanleg hebben, omgevingsfactoren kunnen een rol spelen, maar het is niet bewezen dat het erfelijk is. Dat is denk ik wat ze bedoelt.quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wie heeft je dat wijsgemaakt? Alhoewel het bewijs nog niet helemaal rond is (d.w.z. dat er precies gezegd kan worden welke genen verantwoordelijk zijn), zijn de aanwijzingen dat er een erfelijke component, zoals bij veel persoonlijkheidsstoornissen aanwezig, groot:
Maar waar komt die aanleg vandaan? Uit een genetische predispositie, en wat zijn genen: erfelijk. Zoals het eerste onderzoek dat ik aanhaalde stelt:quote:Op donderdag 10 juli 2008 10:49 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Dat is iets anders dan erfelijkheid. Men kan aanleg hebben, omgevingsfactoren kunnen een rol spelen, maar het is niet bewezen dat het erfelijk is. Dat is denk ik wat ze bedoelt.
Alleen zie je het wel vaak voorkomen bij personen die persoonlijkheidsstoornissen hebben binnen de familie.
En dat is niet alleen bij BPD zo, maar bij meer persoonlijkheidsstoornissen. Schizofrenie is nog zo'n oorzaak waar men duidelijke genetische oorzaken vermoedt, maar welke genen dat precies zijn is nog wel een vraag van onderzoek. Dat is een tijd lang een taboevraag geweest (kijk naar de affaire Buikhuisen), maar onderhand wordt genetische aanleg bij veel persoonlijkheidsstoornissen zeker aangenomen.quote:The effect of genes on the development of BPD is likely substantial.
quote:Op vrijdag 13 juli 2007 13:31 schreef Vivi het volgende:
Oei, ik heb er eens naast gezeten toen een kennisje van mij met borderline haar kersverse ex met een multo-map vol A4 tjes met uitspraken van hem ( "Op 12 december om 21.18 zei je dat je om me gaf") kwam ondervragen....
Succes
Tevens sensatiebeluste TVP
Hebben we hier met een borderliner temaken? Zij zijn degenen die anderen, vaak naasten, in hun waarde moeten laten.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 01:03 schreef combibordi het volgende:
Volgens mij zitten jullie deze discussie al een jaar lang onder het verkeerde topic te voeren.
Borderliners wel of niet allemaal hetzelfde? Borderline genetisch bepaald?
Dit topic heet 'relatie met Borderline beeindigen'.
Door constant zeuren over 'de waarheid' die toch niet bestaat, is inderdaad een manier om een relatie met een borderliner te beeindigen... Wat een gezeik. laat iedereen toch in zijn waarde.
Krijg je geen baan omdat je borderline hebt maar gewoon prima in die baan zou functioneren, of krijg je geen baan omdat je borderline hebt en er een grote kans is dat je in die baan niet goed zou functioneren? In het laatste geval ligt het niet aan 'vooroordelen over borderline', maar gewoon aan de mate van geschiktheid voor de baan.quote:Op donderdag 10 juli 2008 09:39 schreef Radobe het volgende:
En waarom ik weer reageer? Omdat door zulke vooroordelen ik geen baan kan krijgen en mensen me gelijk al afschrijven. En ik werk wel keihard om beter te worden.
Ja.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 01:50 schreef leolinedance het volgende:
Klopt het trouwens dat het vooral vrouwen zijn die borderline hebben?
Of richting antisociale persoonlijkheidsstoornis etc...quote:Op donderdag 28 augustus 2008 09:51 schreef Disorder het volgende:
Mannen worden in extreme gevallen narcistisch.
Klopt ja. Bij mannen zie je het niet veel. Zoals gezegd, zie je eerder de antisociale persoonlijkheidsstoornis.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 01:50 schreef leolinedance het volgende:
Klopt het trouwens dat het vooral vrouwen zijn die borderline hebben?
Kijk, dat is nu precies wat ik ook heb gehadquote:Op dinsdag 2 september 2008 00:44 schreef Untouchables het volgende:
Heb ook wel eens wat gehad met iemand die achteraf borderline bleek te hebben, dat verklaarde letterlijk een hele teringbende aan klote ervaringen, maar zorgde er gelukkig ook voor dat de haat die ik jegens haar en haar irrationele gedrag voelde voor een groot deel kon laten varen..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |