Uiteraard wel. Dat is immers educatie thuis.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:58 schreef du_ke het volgende:
Dat heeft er toch niets mee te maken?
Misbruiken of mishandeling is gewoon via ons rechtssysteem geregeld.quote:Op donderdag 12 juli 2007 17:50 schreef zuiderbuur het volgende:
Er zijn nu eenmaal dingen waar de overheid zich mee moeit. Je mag je kind ook niet misbruiken. Ook al zijn beide ouders akkoord.
Dat is kindermishandeling en heeft niets met vrijheid zelf te bepalen wat je je kinderen wilt leren. In het huidige systeem kan een ouder niet zo makkelijk thuis educatie geven als het bv. op school heel erg gepest wordt en daardoor achterstanden krijgt.quote:En dat zullen ze ook. Ik ken mensen die hun kinderen tot een uur 's nachts lieten werken voor hen in hun zaak, zelfs de dag voor een examen. Welke fantastische misbruiken zou je niet zien als je die mensen thuisonderwijs laat doen.
![]()
quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:19 schreef Boze_Appel het volgende:
Uiteraard wel. Dat is immers educatie thuis.
Leerplicht ook.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:23 schreef Boze_Appel het volgende:
Misbruiken of mishandeling is gewoon via ons rechtssysteem geregeld.
Ouders hebben de vrijheid om zelf een school op te richten.quote:Dat is kindermishandeling en heeft niets met vrijheid zelf te bepalen wat je je kinderen wilt leren. In het huidige systeem kan een ouder niet zo makkelijk thuis educatie geven als het bv. op school heel erg gepest wordt en daardoor achterstanden krijgt.
Met of zonder overheidsingrijpen zullen dingen als mishandeling of misbruik van het kind altijd blijven bestaan. Maar omdat een handje vol niet met die vrijheid om kan gaan is geen reden om die vrijheid voor anderen af te pakken.
quote:Artikel 5. Gronden voor vrijstelling van inschrijving
De in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen zijn vrijgesteld van de verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school onderscheidenlijk een instelling is ingeschreven, zolang
()
b. zij tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning - of, indien zij geen vaste verblijfplaats hebben, op alle binnen Nederland - gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen hebben;
()
Artikel 8. Bedenkingen tegen richting van school
1.
Een beroep op vrijstelling op grond van artikel 5 onder b kan slechts worden gedaan, indien de kennisgeving de verklaring bevat, dat tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning - of, bij het ontbreken van een vaste verblijfplaats, op alle binnen Nederland - gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen bestaan.
2.
Deze verklaring is niet geldig, indien de jongere in het jaar, voorafgaande aan de dagtekening van de kennisgeving, geplaatst is geweest op een school onderscheidenlijk een instelling van de richting waartegen bedenkingen worden geuit.
Als die voldoet aan de regels van de overheid, waarin eisen staan wat wel en niet geleerd moet worden aan kinderen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:27 schreef ijsbrekertje het volgende:
Ouders hebben de vrijheid om zelf een school op te richten.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=94572quote:Een oud-gereformeerde inwoner van Bunschoten stuurt vier van zijn achttien kinderen niet naar het voortgezet onderwijs. Zelfs de reformatorische zuil voldoet niet aan zijn principes. Dat leverde hem in 2006 een geldboete op. De gemeente Bunschoten voorziet inmiddels in een alternatief leerplan voor thuisonderwijs. Maar omdat de man in hoger beroep was gegaan, diende de zaak donderdag bij het gerechtshof.
ARNHEM - Op advies van de kinderrechter heeft de gemeente Bunschoten een convenant gesloten met H.J. Koelewijn, een ouder die vier van zijn achttien kinderen niet naar het Van Lodensteincollege in Amersfoort stuurt. Hij acht de grondslag te breed en de praktijk van het onderwijs te verwaterd. Het convenant voorziet in een leerprogramma met toetsingsmomenten én sancties in geval Koelewijn de afspraken niet naleeft.
Het in nauw overleg met diverse betrokkenen opgestelde leerplan vormt onderdeel van een gedoogsituatie van de gemeente, ,,om niet de thans lopende procedures te doorkruisen’’, bleek donderdagvond uit de toelichting van de advocaat van Koelewijn, mr. M.R. Tierie. Hoewel er aan een oplossing wordt gewerkt, ging de hoger beroepszaak bij het gerechtshof in Arnhem gewoon door. Daar stelde de advocaat-generaal zich in eerste instantie achter de kantonrechter van Utrecht. Die had Koelewijn in september vorig jaar tot een geldboete van 600 euro veroordeeld voor overtreding van de Leerplichtwet. De uiteindelijke beoordeling liet ze over aan het hof. Ook besefte ze dat haar verhaal ,,mosterd na de maaltijd’’ is, vanwege het convenant ,,dat tot ieders tevredenheid’’ is gesloten. Op basis daarvan is er gerede kans dat de gemeente weer vrijstelling verleent.
Die vrijstelling - Koelewijn hoeft sinds 1995 zijn kinderen niet langer onderwijs te laten volgen aan een reguliere onderwijsinstelling - werd in 2005 plotseling ingetrokken door de nieuw aangetreden CDA-wethouder
M. Nagel, die inmiddels vervangen is door W. Heinen van de ChristenUnie.
Koelewijn kreeg twee jaar geleden te horen dat de ,,richting’’ van ‘Van Lodenstein’ niet verschilt met die van de basisschool Eben Haëzer in Barneveld, waar zijn kinderen lager onderwijs genoten. De Eben Haëzerschool gaat uit van de zeer behoudende Gereformeerde Gemeenten in Nederland Buiten Verband, een kerkgenootschap dat begin jaren tachtig ontstond.
Het oordeel van de wethouder had grote gevolgen. Wilde Koelewijn zijn kinderen niet naar Amersfoort sturen, dan zouden ze door de Kinderbescherming onder toezicht worden gesteld. Deze dreiging is binnen het gezin ,,als een bom’’ ingeslagen, aldus donderdag een nog steeds geëmotioneerde Koelewijn. Het voelde aan als het afpakken van zijn kinderen.
Te rekkelijk
De voorzitter van het gerechtshof begreep dat de Spakenburger het reformatorische onderwijs ,,te rekkelijk’’ vond. Koelewijn heeft eerder al gewezen op het gebruik van internet en op het ,,halfnaakt’’ gymnastiekonderwijs volgen.
,,Waar zit volgens u nu precies de pijn?’’ wilde de rechter toch nog weten, waarop Koelewijn wees op het Bijbelse verbod op inenting. Een bij het Van Lodensteincollege betrokken predikant benadrukte dat ieder daarin naar zijn eigen geweten moet handelen, maar volgens Koelewijn is er geen compromis mogelijk.
Verder voerde hij - om het verschil in ,,richting’’ aan te geven - het bestaan van een medezeggenschapsraad aan. De voorzitter van het gerechtshof: ,,Omdat dat volgens u te democratisch is?” Koelewijn: ,,Ja.’’
Zijn advocaat mr. Tierie vulde nog aan dat in de visie van Koelewijn medezeggenschap gezagsrelaties veronachtzaamt, uitholt en doorkruist. De ,,gewetensnood’’ is bij gedaagde alleen maar vergroot na de recente publicatie De onschuld voorbij, van de antropologe drs. Baars-Blom. Daaruit bleek dat leerlingen van het reformatorisch onderwijs in Kampen veel ge-seculariseerder zijn dan geacht.
Mr. Tierie ging in zijn pleitnota uitvoerig in op het verschil in ,,richting’’ tussen enerzijds de Eben Haëzer-school en het Van Lodensteincollege. Daartoe had hij de papieren vergeleken.
Beide scholen hanteren Gods woord en de drie Formulieren van Enigheid als grondslag, maar het grote verschilpunt zit hem in de toevoeging ‘en de nadere akten die in 1953 zijn opgesteld’. Het is de zogenoemde ‘Goudse Akte’, waarin de dogmatische geschilpunten zijn weergegeven, die ontbreekt in de grondslag van het breed-kerkelijke ‘Van Lodenstein’. Dat het in die akte om diepgaande verschillen van inzicht gaat, blijkt volgens Tierie uit de twee kerkscheuringen die er uit voortvloeiden.
Dit verschil in richting met betrekking tot deze Goudse Akte en andere reformatorische scholen wordt ,,naar constante jurisprudentie erkend’’, maar ook door de Nederlandse overheid. De advocaat staafde dat aan de hand van diverse voorbeelden. Het is niet zomaar, betoogde hij verder, dat in het bestuur van het ‘Van Lodenstein’ een vertegenwoordiging van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland Buiten Verband ontbreekt.
Koelewijn heeft zich dus, volgens zijn advocaat, ,,terecht’’ op het verschil in richting beroepen en ,,op goede gronden’’ een beroep gedaan op de vrijstelling van de Leerplichtwet. ,,Dit stoelt op zijn religieuze overtuiging die door de wetgever is voorzien. Daarom dient vrijspraak te volgen.’’
De voorzitter van het gerechtshof sprak over ,,een complexe zaak’’, en zegde toe op 28 juni uitspraak te doen.
Dan moet je eerst een takke-eind van de dichtsbijzijnde school gaan wonen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:29 schreef sigme het volgende:
Hier ook al eens aan de orde geweest: Sharon Dijksma sluit drie Islamitische scholen Millieuvriendelijke postrecycling:
Thuisonderwijs komt ook in Nederland voor, en is wettelijk toegestaan op grond van artikel 5b uit de leerplichtwet (met inachtneming van artikel 8)
[..]
Ik hoop dat er vooral in staat wat er WEL geleerd moet worden en niet wat er NIET geleerd moet worden. Maar als je dit soort eisen niet stelt, dan zijn er dus kinderen die belangrijke zaken niet leren.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:29 schreef Boze_Appel het volgende:
Als die voldoet aan de regels van de overheid, waarin eisen staan wat wel en niet geleerd moet worden aan kinderen.
Dat ben ik dus totaal niet met je eens. Als die ouders hun eigen leven willen verneuken moeten ze het zelf weten, het zijn volwassen mensen en dragen hiervoor eigen verantwoordelijkheid. Maar kinderen hebben het recht op onderwijs zodat zij in ieder geval een minimum aan basiskennis hebben als ze de maatschappij ingestuurd worden.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:11 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het gaat mij er ook niet zozeer om of het in de klas lesgeven goed of slecht is. Het gaat mij er meer om dat de ouder volledig zelf moet kunnen bepalen wat en hoe het kind les in krijgt. Bij een HBO is het kind veelal al meerderjarig geworden en kan dan zelf bepalen wat het wil leren en/of worden.
Nee, van de dichtsbijzijnde school met een 'acceptabele' "richting". Kies een fundamenteel bizarre richting en klaar ben je. Rechters hechten in het algemeen meer waarde aan zelfbeschikkingsrecht en individuele vrijheid dan het grote publiek of 'de media' inschat.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:31 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dan moet je eerst een takke-eind van de dichtsbijzijnde school gaan wonen.
die moet zn kinderen naar een moslimschool sturen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:30 schreef sigme het volgende:
En het gaat niet alleen over basisonderwijs:
[..]
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=94572
Waarom krijgen alleen de mafkezen dit soort uitzonderingen?quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:44 schreef sigme het volgende:
Nee, van de dichtsbijzijnde school met een 'acceptabele' "richting". Kies een fundamenteel bizarre richting en klaar ben je. Rechters hechten in het algemeen meer waarde aan zelfbeschikkingsrecht en individuele vrijheid dan het grote publiek of 'de media' inschat.
Ik moest gelijk denken aan: thuisonderwijs.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:28 schreef Repeat het volgende:
Ik vind het bizar dat dit toegestaan is. Wat weet zo'n moeder nou? En daarbij maak je het voor kinderen onmogelijk om ooit verder te studeren ofzo, alhoewel ik niet weet hoe dit soort hippiegezinnen het doen met middelbaar onderwijs?
die ze moslimnamen heeft gegeven zodat ze de kleine kans die ze al hadden op een baan helemaal heeft afgenomenquote:Op donderdag 12 juli 2007 19:12 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Mijn god, wat heb ik een medelijden met de kinderen van Soline Weidema
Omdat mafkezen de uitzondering zijn?quote:Op donderdag 12 juli 2007 19:10 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Waarom krijgen alleen de mafkezen dit soort uitzonderingen?
Echter niet als vervanging van gewone educatie.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:19 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Uiteraard wel. Dat is immers educatie thuis.
Waarschijnlijk helpt het ook niet als je hippekleding aan moetquote:Op donderdag 12 juli 2007 19:29 schreef sneakypete het volgende:
En even ingaand op dat pesten, dat is vaak juist al een probleem dat thuis begint. Als je onvoldoende sociale vaardigheden meekrijgt om weerbaar te zijn, wordt je sneller gepest. Ga je zo'n kind dan ook nog eens afzonderen van de maatschappij zal het later des te rampzaliger worden wanneer zoiemand het (net zogoed harde) bedrijfsleven induikt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |