De mensen die het eerste jaar TF hebben gehad die hebben nog wel enig niveau meegekregen. Zo door de jaren heen zijn de eisen (en het aantal lesuuur) steeds verder naar beneden gegaan.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:34 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik heb het eerste jaar van de Tweede Fase mee gemaakt, toen is er dus heel wat veranderd vriend. Zes tussenuren, nauwelijks klassikaal les en zelfstudieschema's. Ik heb als lid van de scholierenraad zelfs nog gelobbyd voor meer natuurkunde-uren omdat leerlingen met Natuurkunde 1 die man maar 1 uur per week zagen, maar wel 5 uur zelfstudie hadden.
bronquote:Volgens artikel 23 van de Grondwet mag iedereen in Nederland een school oprichten. Een voorwaarde is dat leerplichtige kinderen naar een voor de leerplicht erkende school gaan. Een particuliere basisschool moet dus worden erkend.
Dat gebeurt als de school volgens de inspectie voldoende bevoegdheid heeft en goed is ingericht. Dit houdt in dat een privé-school bevoegde leraren moet aanstellen en lesmateriaal moet gebruiken dat de leerlingen tot het niveau van het middelbare onderwijs opleidt. Tevens moet de school gevestigd zijn in een gebouw dat voldoet aan de norm van de inspectie.
Maar wat zijn we er mee opgeschoten? Het idee was spreiding van kansen, maar het niveau is naar beneden gehold en juist de zwakke leerlingen worden kaltgestellt omdat ze nauwelijks meer contact hebben met de leraar.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:37 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
De mensen die het eerste jaar TF hebben gehad die hebben nog wel enig niveau meegekregen. Zo door de jaren heen zijn de eisen (en het aantal lesuuur) steeds verder naar beneden gegaan.
Gymnasium ---> Propedeuse Rechten ---> Geneeskundequote:Op donderdag 12 juli 2007 16:38 schreef Golradir het volgende:
@Zwaardvisch
Heb jij ooit eens natuurkunde gestudeerd?
Eigenlijk denk ik dat het dit keer niet aan het systeem op zichzelf ligt. Het moet gewoon weer terug naar de kernvakken. Al die achterlijke onzin als CKV, ANW, etc kost allemaal tijd en als je geen prioriteiten kunt stellen dan haal je het VWO dus niet.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:40 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Maar wat zijn we er mee opgeschoten? Het idee was spreiding van kansen, maar het niveau is naar beneden gehold en juist de zwakke leerlingen worden kaltgestellt omdat ze nauwelijks meer contact hebben met de leraar.
Hoe zit het dan met educatieve kinderprogramma's of educatieve software voor kinderen, etc. mag dat dan ook niet? Of mag een kind thuis wel bijleren, of moet dat ook door de overheid gecontroleerd worden?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:17 schreef du_ke het volgende:
Als ouders dat niet nodig achten voor hun kind dan doen ze het toch lekker niet? Dat soort gevallen ga je zeker krijgen. Daarom moeten er naar mijn idee gewoon minimumeisen gesteld worden.
Niks natuurlijk. Het idee achter de Tweede Fase was een betere aansluiting met het hoger onderwijs en DUS ook een verzwaring van het programma. Het werd ingevoerd en toen vonden leerlingen het zwaarder. Het was precies de bedoeling dat het zwaarder werd, maar de politiek zwichtte voor de klachten en heeft toegestemd met een daling van het niveau.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:40 schreef Zwaardvisch het volgende:
Maar wat zijn we er mee opgeschoten? Het idee was spreiding van kansen, maar het niveau is naar beneden gehold en juist de zwakke leerlingen worden kaltgestellt omdat ze nauwelijks meer contact hebben met de leraar.
Het werd zwaarder omdat je ontzettend veel tijd kwijt was aan projectmatig werken, vakken als ANW en CKV en doodgegooid werd met tussenuren die de meeste scholieren helemaal niet kunnen invullen. Zoals Fastmatti al aangaf moest je je eigen schooltijd gaan managen in plaats van zoveel mogelijk kennis opdoen. Dus meer tijd besteden aan kernvakken als Wiskunde en Scheikunde, dan minder tijd voor ANW en Maatschappijleer. Het is gewoon debiel dat je scholieren die verantwoordelijkheid geeft.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:44 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Niks natuurlijk. Het idee achter de Tweede Fase was een betere aansluiting met het hoger onderwijs en DUS ook een verzwaring van het programma. Het werd ingevoerd en toen vonden leerlingen het zwaarder. Het was precies de bedoeling dat het zwaarder werd, maar de politiek zwichtte voor de klachten en heeft toegestemd met een daling van het niveau.
Inderdaad. Besef je wel dat de tweede fase door de overheid is opgedrongen? Als ik de keuze had, zou ik mijn kinderen nooit naar zo'n school sturen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:47 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Het werd zwaarder omdat je ontzettend veel tijd kwijt was aan projectmatig werken, vakken als ANW en CKV en doodgegooid werd met tussenuren die de meeste scholieren helemaal niet kunnen invullen. Zoals Fastmatti al aangaf moest je je eigen schooltijd gaan managen in plaats van zoveel mogelijk kennis opdoen. Dus meer tijd besteden aan kernvakken als Wiskunde en Scheikunde, dan minder tijd voor ANW en Maatschappijleer. Het is gewoon debiel dat je scholieren die verantwoordelijkheid geeft.
Natuurlijk hoeft de overheid dat niet te controleren. School is niet de enige plaats waar je kunt leren. En ondanks de leerplicht is de invloed van ouders op de leerprestaties van kinderen groot.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:43 schreef Boze_Appel het volgende:
Hoe zit het dan met educatieve kinderprogramma's of educatieve software voor kinderen, etc. mag dat dan ook niet? Of mag een kind thuis wel bijleren, of moet dat ook door de overheid gecontroleerd worden?
Je hebt geen keuze, want er is in Nederland geen privaat onderwijs van noemenswaardig niveau. Ook het Luzac College werkt met het TF-systeem. Er zal dus echt wat moeten veranderen op centraal niveau.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:51 schreef Golradir het volgende:
[..]
Inderdaad. Besef je wel dat de tweede fase door de overheid is opgedrongen? Als ik de keuze had, zou ik mijn kinderen nooit naar zo'n school sturen.
ja maar of het inhoudelijk ook echt simpeler is geworden vraag ik me af.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:34 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ik heb het eerste jaar van de Tweede Fase mee gemaakt, toen is er dus heel wat veranderd vriend. Zes tussenuren, nauwelijks klassikaal les en zelfstudieschema's. Ik heb als lid van de scholierenraad zelfs nog gelobbyd voor meer natuurkunde-uren omdat leerlingen met Natuurkunde 1 die man maar 1 uur per week zagen, maar wel 5 uur zelfstudie hadden.
Dat heeft er toch niets mee te maken?quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met educatieve kinderprogramma's of educatieve software voor kinderen, etc. mag dat dan ook niet? Of mag een kind thuis wel bijleren, of moet dat ook door de overheid gecontroleerd worden?
je hebt dus gewoon op een kut school gezetenquote:Op donderdag 12 juli 2007 16:34 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Ieder vak heeft moeten inleveren; lesuren, curriculum en hoeveelheid. Er is zoveel goeds kapot gemaakt, zonder enige noodzaak en zonder enig resultaat.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
ja maar of het inhoudelijk ook echt simpeler is geworden vraag ik me af.
dat denk ik ook al die onzin vakken als anw en ckv zijn misschien leuk voor alpha studenten maar zelfs daar hebben de meeste er niets aan.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:42 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Eigenlijk denk ik dat het dit keer niet aan het systeem op zichzelf ligt. Het moet gewoon weer terug naar de kernvakken. Al die achterlijke onzin als CKV, ANW, etc kost allemaal tijd en als je geen prioriteiten kunt stellen dan haal je het VWO dus niet.
Waardoor je er eigenlijk geen één leertquote:Op donderdag 12 juli 2007 17:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat denk ik ook al die onzin vakken als anw en ckv zijn misschien leuk voor alpha studenten maar zelfs daar hebben de meeste er niets aan.
En dan niet te vergeten dat je 4 talen moest leren die ook nog allemaal uren nodig hadden.
Vroeger.. voor de mammoetwet in 1968 toen hadden leerlingen op HBS en Gymnasium allemaal vier talen en 12 tot 14 vakken. Het kon wel ooit..quote:Op donderdag 12 juli 2007 17:18 schreef Fastmatti het volgende:
Waardoor je er eigenlijk geen één leert![]()
Er zijn nu eenmaal dingen waar de overheid zich mee moeit. Je mag je kind ook niet misbruiken. Ook al zijn beide ouders akkoord.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De kwaliteit of afwezigheid daarvan vind ik een zaak van de ouder. Niet de overheid.
quote:Omdat kinderen recht hebben op kwaliteit en op onderwijs. Als je als overheid geen enkele eis meer stelt, dan kunnen ouders hun kinderen weer aan het werk zetten net als in de 19e eeuw.
Ik heb als ik mn diploma bekijk ook gewoon 14 vakken gedaan hoor...quote:Op donderdag 12 juli 2007 17:33 schreef ijsbrekertje het volgende:
[..]
Vroeger.. voor de mammoetwet in 1968 toen hadden leerlingen op HBS en Gymnasium allemaal vier talen en 12 tot 14 vakken. Het kon wel ooit..
Dat was dan Tweede Fase neem ik aan?quote:Op donderdag 12 juli 2007 17:52 schreef Repeat het volgende:
Ik heb als ik mn diploma bekijk ook gewoon 14 vakken gedaan hoor...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |