Kan, maar ik moet zeggen dat mijn master-richting wel een beetje een buitenbeentje is op de TUquote:Op zondag 8 juli 2007 23:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Sterker nog: wist je dat kinderen van universitair geschoolden vaker een alfavak gaan studeren en kinderen van niet-academisch geschoolden vaker een betavak?
Interessant, he?
Waarom zou evolutionaire druk zijn uitgeschakeld? Het gaat om het voortbestaan van de soort, en er is toch door de geschiedenis heen ruwweg een even groot percentage zonder kinderen geweest. Alleen in transitiemodellen verschuift dat eventjes - en dan stabiliseert het weer.quote:Op zondag 8 juli 2007 23:02 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
karkatereigenschappen zijn weldegelijk in belangrijke mate genetisch bepaald. En het gaat ook niet om individuen, maar om een brede evolutionaire trend. In een milieu waarin evolutionaire druk in belangrijke mate is uitgeschakeld zou je genetische drfit kunnen verwachten. Geen idee wat voor gevolgen dat heeft. En nogmaals, het tijdsbestek is volgens mij veels en veels te kort.
Wie ben jij om te bepalen dat ik niet met 200 door de bebouwde kom mag rijden?quote:Op zondag 8 juli 2007 22:58 schreef Floripas het volgende:
En wie ben jij om dat voor anderen te bepalen?
TU Delft?quote:Op zondag 8 juli 2007 23:06 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Kan, maar ik moet zeggen dat mijn master-richting wel een beetje een buitenbeentje is op de TU![]()
Met de juiste stimulansen krijg je waarschijnlijk wel een uitblinker. Het kind dat voortkomt uit de bouwvakker om de hoek en de dame achter de balie in de snackbar zal daarentegen -ongeacht de stimulansen- waarschijnlijk nooit een uitblinker worden. Wanneer de laatste groep continu meer kinderen krijgt, betekent dat op den duur dat je een aardkloot vol bouwvakkers en snackbarmedewerkers overhoudt.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:53 schreef Floripas het volgende:
Als je een kind van Einstein en (een bevroren zaadcel van) Marie Curie in een witte kamer met zo goed als geen stimulansen zet, krijg je waarschijnlijk geen uitblinkertje.
Bron?quote:Op zondag 8 juli 2007 23:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Sterker nog: wist je dat kinderen van universitair geschoolden vaker een alfavak gaan studeren en kinderen van niet-academisch geschoolden vaker een betavak?
Interessant, he?
Ik vind reproductieve rechten afpakken wel even iets anders dan andere mensen verbieden anderen in direct levensgevaar/sexueel trauma te brengen.quote:Op zondag 8 juli 2007 23:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wie ben jij om te bepalen dat ik niet met 200 door de bebouwde kom mag rijden?
Wie ben jij om te bepalen dat marc dutroux het 12 jarige buurmeisje niet mag bespringen?
Enfin, ik ben degenen die het moet betalen.
Dat is absoluut waar, en ik ben weinig geduldig. Toch, het is vaak echt onmogelijk iets in de trage hersenen te stampen, ze zijn gewoon zó sloom.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:56 schreef Floripas het volgende:
[..]
Heb je wel eens een poging gedaan om rustig iets uit te leggen? Ik krijg zelfs Latijnse grammaticaconstructies die voor een Nederlander heel erg abstract zijn (periodieke conjunctivus, dat werk) best aardig uitgelegd aan de gewilligen, geen probleem.
Wellicht bestaat er ook zoiets als didactische intelligentie.![]()
Onzin, je kunt alleen een goede basketballer zijn met de juiste lengte. Daar heb je geen invloed op.quote:[..]
Als ik vanaf geboorte was getraind, met dat doel en dat doel alleen? Ik denk het wel.
Neequote:Op zondag 8 juli 2007 23:08 schreef Floripas het volgende:
[..]
TU Delft?
Laat me raden, jullie lied is: "Wij worden toch je baas".
Maar verreweg de meeste mensen zijn niet of dom of slim: de meeste mensen zijn gemiddeld. Ben jij naar de universiteit gegaan? Ik zou jullie allemaal wel willen vragen: als je naar de universiteit bent gegaan, hoeveelste generatie ben je dan? Ik pas derde. Mijn overgrootouders waren dus bouwvakkers, boeren, cafebazen, smeden. De universiteit wordt gevuld met mensen die enkele generaties geleden nog niet universitair zijn geschoold.quote:Op zondag 8 juli 2007 23:09 schreef StefanP het volgende:
[..]
Met de juiste stimulansen krijg je waarschijnlijk wel een uitblinker. Het kind dat voortkomt uit de bouwvakker om de hoek en de dame achter de balie in de snackbar zal daarentegen -ongeacht de stimulansen- waarschijnlijk nooit een uitblinker worden. Wanneer de laatste groep continu meer kinderen krijgt, betekent dat op den duur dat je een aardkloot vol bouwvakkers en snackbarmedewerkers overhoudt.
Nee, dat valt wel mee. Veel wetenschappers hebben geen briljante ouders, sterker nog, die komen vrij vaak uit een onder- of middenklassegezin.quote:Natuurlijk kunnen ook domme mensen slimme kinderen krijgen, maar de waarschijnlijkheid dat zoiets gebeurt is erg klein en verwaarloosbaar in het groter geheel.
[..]
Een column van Ronald Plasterk voor, ik meen, de Volkskrant. Ik zal 'm eens opzoeken, maar dat is vrij lastig googlen nu hij ook minister van onderwijs isquote:Bron?
En jawel dames en heren. Zie hier een prachtvoorbeeld van het betacomplex. Dit complex kenmerkt zich door het ten alle tijden af doen van andere wetenschappen als het werk van niet intelligente mensen, voortgekomen uit de eigen frustratie van het zich minderwaardig voelen door die grote miskenning van betamensen in de grote mensen wereld.quote:Op zondag 8 juli 2007 22:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wij weten allebei hoeveel kneuzen er in de wetenschap rond lopen, met name in de alfahoek (en daar reken ik psychologie ook voor het gemak even onder), veel wat daar gebeurt is het papier niet eens waard waar het op verschijnt. Ik hecht persoonlijk meer waarde aan scherpe observaties van goede denkers.
Nope. Jij komt met de vraag "wie ben jij om?"quote:Op zondag 8 juli 2007 23:09 schreef Floripas het volgende:
Drogredenering, dus.
Ah, waar kan ik mijn recht opeisen? Welk loket van de gemeente is dat dan?quote:
Dat is een kwestie van stimulans. Je moet niet verwachten dat-ie meteen de finesse van de quantummechanica begrijpt. Je hersenen lijken wel een spier die je kunt trainen, is mijn ervaring, en je laat Sharon Dijksma ook niet gelijk beginnen met de marathon.quote:Op zondag 8 juli 2007 23:10 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat is absoluut waar, en ik ben weinig geduldig. Toch, het is vaak echt onmogelijk iets in de trage hersenen te stampen, ze zijn gewoon zó sloom.
[..]
De lengte, daar heb je met de juiste voeding vrij veel invloed op.quote:Onzin, je kunt alleen een goede basketballer zijn met de juiste lengte. Daar heb je geen invloed op.
Bij het Hof van Justitie in Den Haag. Reproductieve rechten zijn vastgelegd in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.quote:Op zondag 8 juli 2007 23:16 schreef Napalm het volgende:
Ah, waar kan ik mijn recht opeisen? Welk loket van de gemeente is dat dan?
Kulredenenering, vroeger ging je namelijk niet naar de universiteit omdat je vader loodgieter was. Die loodgieter kon verder best heel slim zijn. Tegenwoordig ben je (op een kleine groep na) loodgieter omdat je niet beter kán.quote:Op zondag 8 juli 2007 23:15 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar verreweg de meeste mensen zijn niet of dom of slim: de meeste mensen zijn gemiddeld. Ben jij naar de universiteit gegaan? Ik zou jullie allemaal wel willen vragen: als je naar de universiteit bent gegaan, hoeveelste generatie ben je dan? Ik pas derde. Mijn overgrootouders waren dus bouwvakkers, boeren, cafebazen, smeden. De universiteit wordt gevuld met mensen die enkele generaties geleden nog niet universitair zijn geschoold.
Neen. Je kan van een dubbeltje een kwartje maken, wellciht. Maar van een dubbeltje tien miljoen lukt je geen twee keer.quote:
Hah, het EVRM gaat mij een lekker wijf schenken?! Ik ben helemaal voor!quote:Op zondag 8 juli 2007 23:20 schreef Floripas het volgende:
[..]
Bij het Hof van Justitie in Den Haag. Reproductieve rechten zijn vastgelegd in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Zeker, maar verklaar mij eens hoe het kan dat zo'n beetje alle winnaars van marathons uit een klein gebiedje in Kenia komen? Daar trainen ze zeker harder?quote:Op zondag 8 juli 2007 23:17 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van stimulans. Je moet niet verwachten dat-ie meteen de finesse van de quantummechanica begrijpt. Je hersenen lijken wel een spier die je kunt trainen, is mijn ervaring, en je laat Sharon Dijksma ook niet gelijk beginnen met de marathon.
quote:[..]
De lengte, daar heb je met de juiste voeding vrij veel invloed op.
Natuurlijk wel, het gaat om het onderliggende principe. Daarbij zou ik lengte/juiste proporties niet bepaald eendimensionaal durven noemen, daar komen heel wat heel ingewikkelde processen bij kijken.quote:Bovendien kun je zoiets eendimensionaals als lengte niet vergelijken met intelligentie.
Vroeger kon je beurzen krijgen als je slim genoeg was op de basisschool. Dan betaalde de pastorie of de goegemeente voor je scholing. Dat is behoorlijk veel gebeurd.quote:Op zondag 8 juli 2007 23:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kulredenenering, vroeger ging je namelijk niet naar de universiteit omdat je vader loodgieter was. Die loodgieter kon verder best heel slim zijn. Tegenwoordig ben je (op een kleine groep na) loodgieter omdat je niet beter kán.
De denkfout die jij maakt is dat je niet inziet dat opleidingsniveau vroeger niet zoveel te maken had met je mogelijkheden, maar heden ten dage des te meer.
Wat leuk, hetzelfde principe als we nu hebben. Mara hoe komt het dan toch dat het percentage hoogopgeleiden toen zoveel lager lag?quote:Op zondag 8 juli 2007 23:28 schreef Floripas het volgende:
[..]
Vroeger kon je beurzen krijgen als je slim genoeg was op de basisschool. Dan betaalde de pastorie of de goegemeente voor je scholing. Dat is behoorlijk veel gebeurd.
quote:'Intelligentie is erfelijk,' zei Prof Helmuth Nyborg, de dekaan van het Psychologie Instituut aan de Aarhus Universiteit. 'De 15 tot 20 procent van degenen in de lagere regionen van de samenleving diegenen die niet in staat zijn zelfs maar de eenvoudigste taken uit te voeren en vaak hun kinderen niet kunnen opvoeden zouden ontmoedigd moeten worden van het krijgen van kinderen.
diplomainflatie. En veranderende cultuur & maatschappij.quote:Op zondag 8 juli 2007 23:32 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat leuk, hetzelfde principe als we nu hebben. Mara hoe komt het dan toch dat het percentage hoogopgeleiden toen zoveel lager lag?
Mensen worden niet geboren als dubbeltjes of kwartjes. En intelligentie, als er al een getal aan te plakken is, valt bij standaardmensen niet in de orde van grootte van 0,10 - 10.000.000,quote:Op zondag 8 juli 2007 23:25 schreef Napalm het volgende:
[..]
Neen. Je kan van een dubbeltje een kwartje maken, wellciht. Maar van een dubbeltje tien miljoen lukt je geen twee keer.
Nee, maar het EVRM gaat jou niet tegenhouden een kleintje te maken samen met een lekker wijf.quote:Op zondag 8 juli 2007 23:26 schreef Napalm het volgende:
[..]
Hah, het EVRM gaat mij een lekker wijf schenken?! Ik ben helemaal voor!![]()
Maar kijk eens hoeveel mensen hem binnen een aanvaardbare tijd uitlopen. Die heb je in alle soorten en maten.quote:Op zondag 8 juli 2007 23:27 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Zeker, maar verklaar mij eens hoe het kan dat zo'n beetje alle winnaars van marathons uit een klein gebiedje in Kenia komen? Daar trainen ze zeker harder?
[..]
Hoor jij mij Lamarque aanhalen? Ik heb het over de voeding die je je kind geeft.quote:ja dat is dus echt lulkoek
daarom kijk ik zeker altijd neer op alle vrouwen en de meeste mannen, die wilden gewoon niet genoeg lang worden.
[..]
Prima, maar het is rechtlijniger dan intelligentie.quote:Natuurlijk wel, het gaat om het onderliggende principe. Daarbij zou ik lengte/juiste proporties niet bepaald eendimensionaal durven noemen, daar komen heel wat heel ingewikkelde processen bij kijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |