Zolang je 'auw' hoort is het goed.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:40 schreef MUUS het volgende:
Mijn dochter mag uiteraard ook klimmen en dan moet ik van mezelf de andere kant op kijken. Ik mag pas weer kijken als ik een plofje en 'auw' hoor.
nah het is zo'n watje geworden van al dat beschermende. hij is nu bijna 18 en een ongelooflijke nerdquote:Op vrijdag 6 juli 2007 09:32 schreef Brighteyes het volgende:Dat viel mij ook al op Moonah!
Puckzzz, dat van dat troostende voorbeeld van jou, die voorbeelden ken ik ook, brrr... hoe help je je kind over de zeik in 10 lessen.
Er zijn ook kindjes die dat gewoon niet leuk vinden, ongeacht of ze kort of lang gehouden worden. Suus houdt daar ook niet van, maar houdt ook zelf niet van verkleden en ook smincken vind ze nietsquote:Op vrijdag 6 juli 2007 09:55 schreef S-A-I-N-T het volgende:
Vrienden van ons zijn een stuk voorzichtiger met hun kind en hij durft dus ook veel minder dan Mara niet een handje geven aan vreemde, niet in een pretpark naar van die verklede mensen, niet springen van de kant het water in, niet gooien in het water en niet onder water, dieren zijn eng enz. Dat zijn toch dingen die ik voor haar anders wil
"Niet gooien" en "pas op dat kindje" zijn bij mij ook veel geroepen 'waarschuwingen' hoor. Alleen is het dan wel vaak een combi van beiden in de nabijheid van een dreumes. Moet er niet aan denken dat er een hummel van anderhalf in de zandbak een kei op zijn knar krijgt van Suus! No way! Je gaat niet gooien (of het moet in een bal of kegelspel zijn) en al helemaal niet bij kleine kindjes!quote:Op vrijdag 6 juli 2007 09:55 schreef S-A-I-N-T het volgende:
Nee op pas op geen ruzie maken, niet duwen, niet klimmen, geen zand in je mond, niet gooien, kijk uit voor dat kindje, pas op enz zo gaat dat de hele dag bij deze ouders.
Nee dat is niet erg dat is juist heel gezellig om dat te doen. Maar het gaat op de manier waarom ze het op die manier doen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 09:57 schreef Jarno het volgende:
Ik doe er ook een kwartier over om een luier te verschonen doordat we aan het kroelen, knufelen en keten of loltrappen zijn.. Is dat erg dan?
ben niet zo goed in dat quoten dus hoop dat het duidelijk is.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 10:00 schreef Ireth het volgende:
[..]
Er zijn ook kindjes die dat gewoon niet leuk vinden, ongeacht of ze kort of lang gehouden worden. Suus houdt daar ook niet van, maar houdt ook zelf niet van verkleden en ook smincken vind ze niets
[..]
"Niet gooien" en "pas op dat kindje" zijn bij mij ook veel geroepen 'waarschuwingen' hoor. Alleen is het dan wel vaak een combi van beiden in de nabijheid van een dreumes. Moet er niet aan denken dat er een hummel van anderhalf in de zandbak een kei op zijn knar krijgt van Suus! No way! Je gaat niet gooien (of het moet in een bal of kegelspel zijn) en al helemaal niet bij kleine kindjes!
Inderdaad, vaders lijken toch meestal een stukje beschermender. Misschien komt dat ook wel omdat de meeste van die vaders hun kind niet fulltime om zich heen hebben waardoor ze wat minder snel zien dat 99 van de 100 valpartijtjes eigenlijk helemaal niets voorstellen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 10:33 schreef Tan het volgende:
Ja, het is een goeie. Ik heb altijd zo'n hekel aan mensen die achter hun kind aanhobbelen in de angst dat ze vallen. Het kan toeval zijn, maar het valt me op dat vooral vaders erg voorzichtig zijn en dan nog met name naar hun dochters toe.
quote:Op vrijdag 6 juli 2007 09:39 schreef Puckzzz het volgende:
voobeeldje wat er gebeurd wanneer je je kind niet durft te laten vallen door de hele tijd te waarschuwen voor eventuele valpartijen of gevaren. je kent het wel: "voorzichtig hoor! dadelijk val je en doe je je pijn!" ja dan durft het kind het meteen een stuk minder natuurlijk
natuurlijk niet, hangt geheel af in welke mate je waarschuwt. als het zo erg wordt dat je het zelfvertrouwen van je kind ondermijnt ben je een 'tikje' te overdreven aan het waarschuwen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 11:10 schreef bixister het volgende:
zeg ik ook regelmatig hoor sugar, maar dat soort concrete waarschuwingen hoeven volgens mij niet per definitie slecht te zijn.
quote:Op vrijdag 6 juli 2007 11:01 schreef Nijna het volgende:
sommigen beginnen al te piepen als er een korrel zand aan hun hand zit bij wijze van spreken
Geen duidelijk voorbeeld van mijn kant, ja sommige kinderen vinden het gewoon vies (ik hou zelf ook niet van zand aan mn handen of in mn schoenenquote:Op vrijdag 6 juli 2007 11:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Dat is hier niet bij wijze van spreken hoor! Saskia vind alles vies, ondanks dat we d'r nooit 'verboden' hebben vies te worden.
Als er 1 korrel zand in d'r schoentjes zit moeten ze uit en worden demonstratief d'r voeten afgeslagen
quote:Op vrijdag 6 juli 2007 10:56 schreef bixister het volgende:
mijn twee kinderen roepen echt heel verschillend gedrag op bij mij. anna is vanaf 't begin veel handiger qua motoriek, en ook wat minder angstig. ze banjert meestal zo weer verder na een val. bij haar maak ik me minder zorgen en zit ik er minder bovenop. piet is behoorlijk onhandig, ook bij 't vallen, dus valt hij vaker met z'n hoofd op de grond etc., waardoor het er eerder eng/naar uitziet (en ook is). natuurlijk leert hij ook alleen maar door iets vaker te oefenen, maar hij is van nature ook geneigd om iets niet meer te willen als hij niet zeker weet dat het goed gaat. als heel kleine baby had ie dat al. voorbeeldje: het omrollen ging eerst prima. toen stootte hij een keer flink z'n kop aan de spijlen van de box tijdens het rollen en hij heeft het vervolgens WEKENlang niet eens meer geprobeerd!ongelooflijk vond ik dat, en ik had daar volgens mij toen nog echt geen invloed op.
een tijd terug hadden we ook zoiets met fietsen, dat ging eerst goed maar hij heeft een keer een angstige ervaring gehad waarbij hij te weinig controle had over de situatie (iets te hard van een helling naar beneden en niet weten hoe te remmen) en prompt wilde meneer maandenlang niet meer fietsen. en dat onhandige roept ook wel op dat je er toch dichter bij blijft. net als suus zette hij lange tijd z'n voeten totaal ongecontroleerd op die traptreden van de glijbaan. hoe vaak hij er wel niet doorheen geschoten is! inmiddels doet hij dat beter (er is hoop ireth.), maar goed, het is dus mijns inziens ook een wisselwerking: als je al aan voelt komen dat 't mis gaat ga je er automatisch eerder dichter bij staan, dat gaat bij mij althans vanzelf.
kortom: ik probeer ze zeker de ruimte te geven om fouten te maken, maar bij de een lukt dat wat makkelijker dan bij de ander.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens inderdaad.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:30 schreef Jarno het volgende:
Dat eerste stuk, over die drukke volgeplande agenda's, daar heeft ze ook wel een punt.
* KP leest aandachtig de berichtjes van Smirre *quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:49 schreef Smirre het volgende:
Dat verschil in karakter, wat Owlet schrijft, kan ik onderstrepen. Ook hier een bikkel en een iets mindere bikkel, zeker als hij moe is.
Het loslaten gaat aanzienlijk beter nu ze ouder worden. Als baby vond ik ze nog erg teer. En KP let op; tweelingen vallen als baby/peuter aanzienlijk vaker doordat ze met z'n 2-en zijn. De ene handigerd trekt zich aan de andere instabiele op...en bam, daar liggen ze allebei. Wéér een blauwe bult op het voorhoofd.
Over mooie uitspraken, daar heb ik er ook nog 1 van: We should give our children roots and wings. Het heeft mij geholpen hen wat meer los te laten.
Godzijdank ben ik van nature luiquote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:30 schreef Jarno het volgende:
Dat eerste stuk, over die drukke volgeplande agenda's, daar heeft ze ook wel een punt.
Vind je dat nu echt heerlijk? Mijn kinderen zijn ook heel druk, maar ik zou het echt nooit heerlijk noemen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 17:36 schreef Vicky het volgende:
Amber is heerlijk druk en klimt en klautert overal op, en soms gaat het dan ook fout. Als ze valt zeg ik meestal oh boem en als ze dan huilt geef ik een kus en zeg ik over... behalve gisteravond maar toen viel ze van de verhoging af met haar hoofd tegen een stoeltje
hihi af en toe vind ik het ook niet heerlijk hoorquote:Op vrijdag 6 juli 2007 17:40 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Vind je dat nu echt heerlijk? Mijn kinderen zijn ook heel druk, maar ik zou het echt nooit heerlijk noemen.
Okequote:Op vrijdag 6 juli 2007 17:41 schreef Vicky het volgende:
[..]
hihi af en toe vind ik het ook niet heerlijk hoor
Het was ook meer sarcastisch bedoeld
Ligt dat niet ook een beetje aan 't kind? Een schaafwond, buil of blauwe plek meer of minder, daar krijgt niemand iets van. Maar sommige kinderen zijn weleens heel onhandig, en om ze nou helemaal aan gruzelementen te laten vallen... Daarnaast ligt het ook aan de toon, lijkt me. Als je heel paniekerig praat, gejaagd, dan komt 't volgens mij veel heftiger over dan wanneer je achteloos in 't voorbijgaan even mompelt "pas je op?"quote:Op vrijdag 6 juli 2007 11:06 schreef Sugar het volgende:
Volledige herkenning hier!
Ik zeg heel vaak: "goed je voeten optillen, anders val je, meid". Of: "doe je voorzichtig?"
Door de weeks vond ik 't niet erg, maar een zondag thuis vond ik geen klap aan als kind. Zondag vond ik een familiedag, naar opa en oma, tantes met neefjes/nichtjes die langs kwamen... De rest van de week vond ik thuis spelen best, regel was dat er maximaal 2 keer iets afgesproken mocht worden en dat we "op twee dingen" mochten, waarvan 1 ding verplicht was - sporten. Maar zondag thuis? Neuh... Maar goed, mijn mams roept nog steeds te pas en te onpas "je moet kinderen zich af en toe laten vervelen, worden ze creatief van!", die was er niet echt gevoelig voor.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:37 schreef Jarno het volgende:
Dat vond ik vroeger ook altijd het leukste, gewoon lekker normaal, iedereen thuis en gezellig, ik vermaakte me wel met een stripboekje enzo, ma die 's middags een pot thee en wat lekkers klaar had, allemaal heel oubollig en saai misschien, maar oh zo fijn, die rust.
quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:26 schreef owlet het volgende:
Moonah schreef ooit zo mooi (en die zin komt sindsdien elke keer weer omhoog als we praten over de opvoeding van Ronja nu en vooral hoe het straks zal zijn): ruimte is ruimte juist doordat het begrensd is.
Oe, herkenbaarquote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:31 schreef Moonah het volgende:
Waar ik moeite mee heb is dat hij de vloer regelmatig aflikt! Ik dweil nu om de dag, maar ik vind het echt vies. Ik moet dan ook heel bewust denken dat het goed is voor zijn weerstand. Maar het liefst zou ik voortaan alleen met sloffen hier in huis lopen zolang Thies dat doet...
Ik stond er ook bij te kokhalzen hoor, durfde het niet eens uit zijn mond te halen Het was toch al bijna opquote:Op vrijdag 6 juli 2007 21:59 schreef Moonah het volgende:
Een naaktslak in zijn mondje.....![]()
Getver....
Ik vrees de dag dat mijn menneke met regenwormen in zijn zakken thuiskomt.
quote:
Dat geldt óók voor meisjesmoeders hoor!!quote:Op vrijdag 6 juli 2007 22:11 schreef Leah het volgende:
Tip voor jongensmoeders, ook erg OT buiten schoenen uit laten doen, zakken laten omkeren. Regenwormen NA een rondje 60 graden in de wasmachine zijn yuk.
Oh sorryquote:Op vrijdag 6 juli 2007 22:12 schreef Ireth het volgende:
[..]
Dat geldt óók voor meisjesmoeders hoor!!
Niet doen! Ga ik weer rillenquote:
Je ondertitel!quote:Op vrijdag 6 juli 2007 22:31 schreef nebelung het volgende:
Getver
Over vallen vallen/hoofd stoten enzo: soms knalt ze zo verschrikkelijk met haar hoofd ergens tegenaan dat, als het mij was overkomen ik nog zou janken, en dan geeft ze geen krimp. Maar komt ze eens op het gras op dr billen terecht kan het een heel groot drama zijn.
Enfin, vallen vind ik niet erg, het leven komt nou eenmaal met vallen en opstaan.
Waar ik meer moeite mee heb is me er niet mee te bemoeien als ze iets nét nog niet kan. Ooh, dan moet ik me soms zo inhouden en het aan haar over laten. Lastig vind ik dat.
Ik wíst dat er iets positiefs te halen was uit het feit dat Saskia alles eng vindtquote:Op vrijdag 6 juli 2007 22:12 schreef Ireth het volgende:
[..]
Dat geldt óók voor meisjesmoeders hoor!!
Was dit een reactie op de laatste zin in mijn post?quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:26 schreef owlet het volgende:
Het is natuurlijk ook een stuk karakter. Ik denk dat niet alles op te hangen is aan huilebalk zijn of te veel verwennen. Wat op het ene kind totaal geen indruk maakt is voor de ander gewoon heel eng/moeilijk.
Ik bedoel de idd hetzelfde als jij. Dat zoiets dus niets met zo'n opvoeding hoeft te maken.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 13:03 schreef Noli. het volgende:
En ondanks dat ik ze niet plat knuffel als er weer een keer eentje (niet eens hard) is gevallen, is de oudste toch een behoorlijke huilebalk.![]()
Wilyan zwaaide ook alle kanten op. Hij heeft er nu voor bij de Fysio gelopen en het is veel verbeterd.quote:3) De Steunreactie: dit is een aanspaning van de spieren die voorkomt dat je kind door zijn benen zakt.
4) De Opvangreactie: val je, dan strek je automatisch je armen naar voren, achter of opzij om je val op te vangen.Dit kun je pas als de Steunreactie voldoende is ontwikkeld.
quote:Kinderen die nauwelijks in staat zijn hun hoofd op te richten, zichzelf rechtop te houden. Als ze lopen zwaait het alle kanten op. Deze kinderen zijn slecht in staat zich te concentreren en informatie tot zich te nemen.
Hier heb ik al vanaf kleins af aan last van en niet omdat mijn moeder mij niet op mijn buik liet liggen (want dat deed ze welquote:Ze kijken wel, maar zien niet. Ze horen wel maar luisteren niet.
Niet directquote:Op zaterdag 7 juli 2007 00:36 schreef Noli. het volgende:
Was dit een reactie op de laatste zin in mijn post?
Dat heeft Milo dus ook. HIj heeft regelmatig rode butsen op zijn hoofdje omdat hij met een speeltje keihard in zijn gezicht meptquote:Op vrijdag 6 juli 2007 23:00 schreef Vivi het volgende:
Dean slaat regelmatig met een rammelaar of andersoortig hard speeltje *TOK* tegen zijn hoofdje, dan kijkt ie me aan met zo'n blik van "Is dit leuk?" als ik dan ga lachen dan lacht ie toch maar schaapachtig mee, met zo'n pruillipje
![]()
Ik heb zo'n jongetjequote:Op vrijdag 6 juli 2007 23:20 schreef E.T. het volgende:
[..]
Ik wíst dat er iets positiefs te halen was uit het feit dat Saskia alles eng vindt
'Ik hou niet van modder.. dat is eng'
Je weet het weer lekker te vertellen ook hequote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:28 schreef Slaapmeisje het volgende:
Nu ook het stuk gelezen (ja, ja Leah mijn oogjes lukt het nog wel)....
Dat buikliggen hebben wij ons in het begin wel schuldig aan gemaakt, met als gevolg dat Milo nog steeds een beetje een afgeplat achterhoofdje heeft. Gelukkig zie je dat het nu langzaam uitdeukt, maar het is nog steeds geen fraai gezicht. In het begin wilde hij niet op zijn buik liggen, begon direct te huilen en we dachten daarom dat hij er gewoon nog niet aan toe was. Toen hij eenmaal een plat achterhoofd begon te krijgen hebben we hem veel vaker op zijn buik gelegd.
Leuker kunnen we het niet maken, wel lekkerderquote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:31 schreef Vivi het volgende:
[..]
Je weet het weer lekker te vertellen ook he![]()
Ik heb ook een Milo!! Raar lezen jouw stukjequote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:20 schreef Slaapmeisje het volgende:
[..]
Dat heeft Milo dus ook. HIj heeft regelmatig rode butsen op zijn hoofdje omdat hij met een speeltje keihard in zijn gezicht meptEn van de opa's/oma's ook heel herkenbaar trouwens. Vooral mijn vader is heel voorzichtig met Milo. Regelmatig krijg ik dan ook te horen. "Pas je wel op met dat boekje (zo'n hardkartonnen geval), bij de tafel o.i.d., anders slaat hij nog met zijn hoofd ertegenaan". Of "Jullie zijn wel erg ruw met hem hoor". Terwijl hij vroeger met ons thuis toch heel anders was en ons echt onze gang liet gaan. We kwamen dan ook regelmatig onder de modder thuis, onder de blauwe plekken wanneer we met onze zelfgemaakte zeepkist reden, onder de krassen van het bouwen van onze eigen boomhut of ruikend naar een heerlijke, zelfgemaakte fik
![]()
Eh... Windows/Internet Explorer onlyquote:Op zaterdag 7 juli 2007 14:57 schreef Brighteyes het volgende:
Voor de mensen die het niet kunnen lezen... als ik met mijn muis over het plaatje beweeg verschijnt er links onderin zo'n oranje vierkantje met pijltjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |