quote:
Op zondag 10 februari 2008 22:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:Is gewoon een lijstje van buitenlandse spelers met meer dan 10 wedstrijden in de eredivisie
Ik kan er misschien 10 opnoemen die het wel redelijk zouden doen in een grote competitie. De rest komt zwaar tekort
Op dit moment spelen er ook maar een stuk of 25 Nederlanders in het buitenland die regelmatig spelen op het hoogste niveau, de meeste spelers in Nederland zijn nog slechter
Maar welk land dat niet zelf een "grote" competitie heeft doet het beter? De concurrentie met landen als Spanje, Engeland, Italië en in mindere mate Rusland, Duitsland en Frankrijk zul je nooit aankunnen, met name door het verschil in financiele mogelijkheden.
Dit jaar spelen de topclubs inderdaad niet goed in Europa, maar als je kijkt naar het bredere perspectief denk ik dat de Nederlandse competitie wel in de lift zit. AZ en PSV deden het in afgelopen jaren goed in Europa, en als Heerenveen, Groningen en Twente de selecties een beetje op peil kunnen houden zou het me niet verbazen als ze ons nog gaan verrassen volgend jaar, Europees gezien. Feyenoord is weer op de weg terug, zo lijkt het, en met de spelers die Ajax op het veld heeft staan zijn betere prestaties in Europa mogelijk. Ik zeg niet dat we direct (of in de komende jaren) weer een CL winnaar zullen voortbrengen, maar het feit dat beloftevolle Argentijnse spelers nu bijvoorbeeld voor FC Groningen kiezen, dat zegt toch ook wel wat over de toegenomen slagkracht van Eredivisie clubs. Mocht het 5+6 plan doorgaan, dan zal er, zeker vanuit Engeland, minder aan de Nederlandse (sub-)toppers worden getrokken waardoor er meer langer in Nederland blijven en de clubs minder leeggekocht worden en dus de tijd krijgen te groeien.