Wat wilde je precies zeggen met dat artikel dan? Ik snap niet wat dit met pure liefde te maken zou moeten hebben.quote:
Mijn ouders!!! Plus haal je nu 2 zaken door elkaar, ik wilde ermee aangeven dat een kind niet alleen maar pure liefde is, maar dat mensen ook nare kanten hebben, ook als klein kind al, en dat opvoeding daar echt niet altijd mee te maken heeft. Ik had het niet over hoe mijn zus mij gevormd zou hebben door jaloers gedrag, dat heb je er zelf van gemaakt.quote:Om dezelfde reden als dat jij weet hoe jou zusje was toen ze 2 was
Maar een pas geboren kind kan nog helemaal niets zinnigs... het kan janken, eten en poepen, de rest moet het leren anders kan het nooit echt voor zichzelf zorgen.quote:Wat wil je daar mee zeggen dan?
Wat ik probeer te zeggen is dat de puurheid van een pas geboren kind zoveel mogelijk behouden moet worden.
Puurheid*quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat wilde je precies zeggen met dat artikel dan? Ik snap niet wat dit met pure liefde te maken zou moeten hebben.
[..]
Ja... dat zeg ik toch, dezelfde reden als dat jij het weet, mijn ouders..quote:Mijn ouders!!!
Ik haal geen zaken door elkaar, zoals ik al zei, je zusje was al 2 jaar oud man.. denk toch eens na bij de zaken die ik zeg zonder er van te voren je eigen 100% visie aan te hangen ik word er nogal moe van.quote:Plus haal je nu 2 zaken door elkaar, ik wilde ermee aangeven dat een kind niet alleen maar pure liefde is, maar dat mensen ook nare kanten hebben, ook als klein kind al, en dat opvoeding daar echt niet altijd mee te maken heeft. Ik had het niet over hoe mijn zus mij gevormd zou hebben door jaloers gedrag, dat heb je er zelf van gemaakt.
[..]
Ja, en?quote:Maar een pas geboren kind kan nog helemaal niets zinnigs... het kan janken, eten en poepen, de rest moet het leren anders kan het nooit echt voor zichzelf zorgen.
Dat heb ik al gedaan.quote:Maar nu wil ik dat je eerst pure liefde definieert. Je hebt er nu al 'puurheid' van gemaakt, welke van de 2 gaan we over praten en wat betekent het volgens jou precies?
Ik probeer je te snappen, maar ik zie gewoon op geen enkele manier hoe de dingen die je zegt bewijzen dat baby's puur zijn en vooral ook kunnen blijven.quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:14 schreef Dani-L het volgende:
[..]
Puurheid*
Dat een baby wel binnen een wolven groep wordt geaccepteerd, dit komt door het beeld dat het kind heeft van de wereld en door het beeld van de wolven.
[..]
Ja... dat zeg ik toch, dezelfde reden als dat jij het weet, mijn ouders..
[..]
Ik haal geen zaken door elkaar, zoals ik al zei, je zusje was al 2 jaar oud man.. denk toch eens na bij de zaken die ik zeg zonder er van te voren je eigen 100% visie aan te hangen ik word er nogal moe van.
[..]
Ja, en?
[..]
Dat heb ik al gedaan.
En ik heb er puurheid van gemaakt omdat liefde er "slechts" onderdeel van is
Mja laat maar hangen voor de rest, we komen er toch niet uit.
Tja, maar komt dat dan niet bij hen terug, degene die heeft gelogen en bedrogen die bv eenzaam achterblijft aan het eind?quote:Op maandag 9 juli 2007 13:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wetenschappelijk gezien is dit dus echt lariekoek he, dat weet je zelf toch ook wel?
[..]
Ja maar toch.. ik vond het wel een leuk voorbeeld. Er zijn echter genoeg voorbeelden waarbij lang niet alles terugkomt zoals het gegeven is, vaak lopen mensen gewoon over je heen.
In theorie wel, maar zien we dat ook in de praktijk? Naar mijn weten is er niets wat op zo'n wetmatigheid duidt.quote:Op woensdag 11 juli 2007 22:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, maar komt dat dan niet bij hen terug, degene die heeft gelogen en bedrogen die bv eenzaam achterblijft aan het eind?
Dan moet je dus geloven in reincarnatie, en ook daar is nauwelijks werkelijk bewijs voor te vinden. Dus ook die assumptie kan ik niet accepteren.quote:Maar ook het idee hierin meenemen dat niet alles onmiddelijk met gelijke munt wordt terugbetaald, sommige dingeh zal je meenemen naar een volgend leven, sommige dingen moet je ervaren om te leren en vooruit te komen.
Dat ben ik zeker met je eens.quote:Lang niet al het slechte wat je overkomt heeft een uiteindelijke slechte uitkomst, dingen kunnen je juist sterker maken, inzicht bieden.
Neem bv een kracht die jezus zeer goed heeft getoont, de kracht van vergeving, hoe kan je waarlijk vergeven als je niets is aangedaan?
Pas na die nare ervaring, als je leert de ander en jezelf te vergeven heb je die waardevolle les geleerd die jou vooruit brengt, laat groeien, een beter mens laat word.
Je doet net alsof tast betrouwbaarder is dan zicht.quote:Op woensdag 11 juli 2007 16:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Object als in bestaand tastbaar ding?
Onwaarschijnlijk langs welke maatstaf? Het is iets wat je nooit zeker kunt weten, aangezien je niet kunt weten of het nu wel of niet zo is.quote:Het is hoogst onwaarschijnlijk. Het zou betekenen dat ik nu tegen een fantasie aan zit te praten. Ik geloof niet dat ik nu in discussie met mezelf ben, tegen imaginaire mensen praat, etc. Dat is erg onwaarschijnlijk.
Het grootste deel wel. Ik merk steeds meer dat zelfs wanneer ik ontspan, het doe omdat ik de volgende dag er weer fris tegenaan kan. Instincten zitten altijd dieper dan je verwacht.quote:Niet alleen overleven toch? Doe jij alles in dienst van overleven?
Weer de vraag: waarschijnlijk langs welke maatstaf?quote:Op woensdag 11 juli 2007 16:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jarenlang allerlei bronnen van informatie onderzoeken en besluiten welke het meest waarschijnlijk is.
Het ego is niet het collectief. Het ego is het onderscheid dat gemaakt wordt tussen ik en de rest, en hangt af van het collectief, omdat er pas onderscheid gemaakt kan worden als er een primordiaal geheel is.quote:Dat kan niet, want je kan niet tegelijk het onderscheid zijn en het collectief zijn.
Ik bedoelde niet letterlijk 'tast', maar iets wat dus daadwerkelijk bestaat, zoals jij het zegt, 'ding op zichzelf, los van de waarnemer'.quote:Op donderdag 12 juli 2007 10:30 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Je doet net alsof tast betrouwbaarder is dan zicht.
Ik bedoel object als ding op zichzelf, dus iets wat bestaat los van de waarnemer.
Door dus logisch te redeneren. Proberen je eigen argumenten onderuit te halen. Dat is tenminste wat ik altijd probeerde, ik probeerde constant de zienswijze die jij verkondigt hard te maken, maar het kan niet als je er lang genoeg over bezig blijft, je loopt tegen allerlei problemen op.quote:Onwaarschijnlijk langs welke maatstaf? Het is iets wat je nooit zeker kunt weten, aangezien je niet kunt weten of het nu wel of niet zo is.
Okequote:Het grootste deel wel. Ik merk steeds meer dat zelfs wanneer ik ontspan, het doe omdat ik de volgende dag er weer fris tegenaan kan. Instincten zitten altijd dieper dan je verwacht.
De maatstaf van overeenstemming. Als 2 zaken totaal niet met elkaar in overeenstemming zijn, kunnen ze dus niet allebei tegelijk waar zijn. Dan moet ik dus verder zoeken om er achter te komen welke van de 2 het meest waarschijnlijk is, welke het meeste ondersteund wordt door de feiten (die je ook steeds weer moet blijven toetsen, etc). Uiteindelijk kun je dan alles wat niet klopt schrappen en wat het meest waarschijnlijk is aannemen.quote:Weer de vraag: waarschijnlijk langs welke maatstaf?
Maar eerder zei je dat je je ego bent?quote:Het ego is niet het collectief. Het ego is het onderscheid dat gemaakt wordt tussen ik en de rest, en hangt af van het collectief, omdat er pas onderscheid gemaakt kan worden als er een primordiaal geheel is.
Ik heb helemaal niets met Descartes. Ik heb hem trouwens wel gelezen (ik studeer filosofie, weet je) en zijn scheiding van lichaam en geest is nou niet echt iets waar ik helemaal achter sta.quote:Op donderdag 12 juli 2007 13:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet letterlijk 'tast', maar iets wat dus daadwerkelijk bestaat, zoals jij het zegt, 'ding op zichzelf, los van de waarnemer'.
Weetje dat sinds Descartes al deze zaken al langs zijn gekomen? En dat ze ook allemaal op een logische manier uitgelegd zijn en het pure 'ik denk dus ik besta' niet de basis is waar je van uit hoeft te gaan. Je zou Descartes es moeten lezen dan hoef ik het allemaal niet uit te leggen
Een voorbeeld waardoor je zeker kan weten dat objecten bestaan is door lesies en andere hersensbeschadigingen die invloed hebben op je waarneming. Als er slechts bewustzijn zou zijn, hoe waarschijnlijk is het dan dat dezelfde lesies bij verschillende mensen tot dezelfde stoornissen leiden? Dan moet er wel iets van materie bestaan. Logischerwijs kan je dan beredeneren dat materiële zaken gewoon wel bestaan.
Dat zullen we dus zeker wel zien.quote:Door dus logisch te redeneren. Proberen je eigen argumenten onderuit te halen. Dat is tenminste wat ik altijd probeerde, ik probeerde constant de zienswijze die jij verkondigt hard te maken, maar het kan niet als je er lang genoeg over bezig blijft, je loopt tegen allerlei problemen op.
Die redenering klopt alleen als er slechts 1 waarheid zou zijn. Daar is weer geen enkel bewijs voor, dus staat of valt de redenering met of je erin gelooft of niet. Ik zelf zie weinig reden om in een enkele waarheid te geloven vanuit mijn standpunt, omdat mijn standpunt beperkt is en ik nooit alles kan weten, net zoals anderen niet alles kunnen weten, maar weer andere dingen weten dan ik zelf. Uiteindelijk is er hier en daar overlap, hier en daar verschil.quote:De maatstaf van overeenstemming. Als 2 zaken totaal niet met elkaar in overeenstemming zijn, kunnen ze dus niet allebei tegelijk waar zijn. Dan moet ik dus verder zoeken om er achter te komen welke van de 2 het meest waarschijnlijk is, welke het meeste ondersteund wordt door de feiten (die je ook steeds weer moet blijven toetsen, etc). Uiteindelijk kun je dan alles wat niet klopt schrappen en wat het meest waarschijnlijk is aannemen.
Er zijn twee ikken. Het ego-ik en het grotere ik. Het ego-ik is het ego, datgene wat zich onderscheidt van andere zaken. Het grotere ik maakt dat onderscheid niet en valt samen met het geheel. Deze ik heeft echter geen identiteit, omdat er geen grenzen aan zijn en is dus ook geen ego. Meer een soort superego (niet in Freudiaanse zin) dat boven alle ego's en voor alle ego's uitstijgt. Het punt is een beetje dat er wel een soort lijn tussen de twee is. Het ego-ik komt voort uit het grotere ik en is egoistischer naarmate het zichzelf meer afscheidt van de rest van het grotere ik.quote:Maar eerder zei je dat je je ego bent?
Zeker op z'n plek. En ik kan me er alleen maar bij aansluiten.quote:Op donderdag 12 juli 2007 14:27 schreef Icelus het volgende:
- Osho
Ik vond dit wel een mooi passend stukje om tussen deze discussie te zetten
Oke.quote:Op donderdag 12 juli 2007 14:21 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Ik heb helemaal niets met Descartes. Ik heb hem trouwens wel gelezen (ik studeer filosofie, weet je) en zijn scheiding van lichaam en geest is nou niet echt iets waar ik helemaal achter sta.
Dat lesies bij verschillende mensen dezelfde uitkomst hebben, betekent nog steeds niet dat materie reeel is, het laat hooguit zien dat zelfs het manifesterende bewustzijn zich aan regels houdt.
Wat is het bewijs voor meerdere waarheden?quote:Die redenering klopt alleen als er slechts 1 waarheid zou zijn. Daar is weer geen enkel bewijs voor, dus staat of valt de redenering met of je erin gelooft of niet. Ik zelf zie weinig reden om in een enkele waarheid te geloven vanuit mijn standpunt, omdat mijn standpunt beperkt is en ik nooit alles kan weten, net zoals anderen niet alles kunnen weten, maar weer andere dingen weten dan ik zelf. Uiteindelijk is er hier en daar overlap, hier en daar verschil.
Oke, das een duidelijke uitleg waar ik al een tijd op zit te wachten.quote:Er zijn twee ikken. Het ego-ik en het grotere ik. Het ego-ik is het ego, datgene wat zich onderscheidt van andere zaken. Het grotere ik maakt dat onderscheid niet en valt samen met het geheel. Deze ik heeft echter geen identiteit, omdat er geen grenzen aan zijn en is dus ook geen ego. Meer een soort superego (niet in Freudiaanse zin) dat boven alle ego's en voor alle ego's uitstijgt. Het punt is een beetje dat er wel een soort lijn tussen de twee is. Het ego-ik komt voort uit het grotere ik en is egoistischer naarmate het zichzelf meer afscheidt van de rest van het grotere ik.
Ja dat was de bedoeling, aangezien dit een afsplitsing was van het boeddhatopic toen we op het collectieve bewustzijn etc kwamen.quote:Op donderdag 12 juli 2007 14:42 schreef Forkbender het volgende:
De discussie begint nu een beetje te verzanden in metafysische claims waar nauwelijks bewijs voor te geven is. Zeker als dat bewijs de ander zou moeten overtuigen.
Nu moet ik heel dogmatisch gaan doen en dat schiet ook niet echt op volgens mij. Ik moet nu verkondigen dat God de wereld gecreëerd heeft en het aanbidding van de schepping dmv pantheisme dus niet goed is. Maar dat kan niet in een ethische discussie aangezien ik God niet in de vergelijking mee mag nemen.quote:Zouden we de discussie misschien kunnen trekken in de richting van ethiek? Dat lijkt mij 1 van de meest belangrijke kanten van het probleem aangezien Ali_Kannibali zegt dat pantheisme het verkeerde voorheeft met de mensheid en christendom juist niet.
Pantheisme, imo, heeft als centraal ethisch axioma:
- Follow your bliss: doe datgene waar je hart ligt en je zult zo gelukkig zijn als je maar kunt, waardoor je ook automatisch een beter mens zal zijn jegens anderen. Het gaat uit van overvloed: er is genoeg voor iedereen.
Christendom gaat imo meer uit van schaarste: er is nooit genoeg voor iedereen, dus je moet het (de hemel) verdienen door goed te zijn. Maar corrigeer me als het anders ligt.
Oorlog.quote:Op donderdag 12 juli 2007 14:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is het bewijs voor meerdere waarheden?
Dat ik me het kan voorstellen en dat daardoor een aantal dingen op hun plek lijken te vallen waar ik eerst vragen bij had.quote:Oke, das een duidelijke uitleg waar ik al een tijd op zit te wachten.
Wat zijn voor jou aanwijzingen dat dat collectieve onderliggende bewustzijn van het al bestaat?
Lijkt me toch interessant. Want uiteindelijk zijn de twee ethische systemen niet zo heel erg verschillend (wellicht zijn er andere motieven, zoals jij lijkt te beweren, maar uiteindelijk doen een goede christen en een goede boeddhist allebei geen vlieg kwaad). En van mij mag je God best in de vergelijking meenemen, daar gaat het immers juist om, de aard van God.quote:Op donderdag 12 juli 2007 14:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja dat was de bedoeling, aangezien dit een afsplitsing was van het boeddhatopic toen we op het collectieve bewustzijn etc kwamen.
[..]
Nu moet ik heel dogmatisch gaan doen en dat schiet ook niet echt op volgens mij. Ik moet nu verkondigen dat God de wereld gecreëerd heeft en het aanbidding van de schepping dmv pantheisme dus niet goed is. Maar dat kan niet in een ethische discussie aangezien ik God niet in de vergelijking mee mag nemen.
Maar dat is toch op basis van meningen/overtuigingen van wat dé waarheid ís?quote:
Het feit dat je het niet kan bewijzen. Je hebt het nu over persoonlijke ervaringen, maar die zijn ook anders te verklaren. Vaak speelt dom toeval een grote rol bij zaken die je zelf meer waarde geeft dan ze werkelijk hebben.quote:Dat ik me het kan voorstellen en dat daardoor een aantal dingen op hun plek lijken te vallen waar ik eerst vragen bij had.
Vooral over de aard van de menselijke geest, het ego, precies die zaken waar we het al over hebben gehad. Alles paste in elkaar. Je kunt niet ontkennen dat zoiets een mooie ervaring is. Plus het feit dat ik nog dagelijks mijzelf dingen realiseer (herinner is misschien een betere term), die het bevestigen. Er is een soort rust over me gekomen waardoor ik de wereld om mij heen beter begrijp en mezelf beter kan zien.
Wat zijn voor jou aanwijzingen dat het collectieve bewustzijn niet bestaat?
En waarom denk je dat mensen hun leven willen geven voor hun gelijk? Omdat ze niet met zichzelf kunnen leven als ze aan een ander toegeven dat ze zelf geen gelijk hebben.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dat is toch op basis van meningen/overtuigingen van wat dé waarheid ís?
Maar waarom ga je dan naar de bijbel, waar falsificatie ook niet echt te vinden is?quote:Het feit dat je het niet kan bewijzen. Je hebt het nu over persoonlijke ervaringen, maar die zijn ook anders te verklaren. Vaak speelt dom toeval een grote rol bij zaken die je zelf meer waarde geeft dan ze werkelijk hebben.
Het probleem met zo'n begrip als het collectief onbewustzijn is dat je het niet kan falsificeren. Ik kan altijd argumenten aan blijven voeren waarom het wel zou bestaan, ondanks bewijs voor het tegenovergestelde. Verder kan je het niet testen. De enige manier waarop je het werkelijk kan ervaren is door in een andere staat van bewustzijn te komen en de betrouwbaarheid van die ervaringen is zeer gering.
okee.quote:Ik heb trouwens hetzelfde, dat ik alles beter snap, sinds ik christen ben. Vlak na mijn bekering doorzag ik ook gelijk alle onzin die ik voor mezelf had opgebouwd om in het pantheistische beeld te blijven geloven. Helaas ben ik daar heel veel alweer van vergeten en moet ik tijdens dit soort discussies echt mijn best doen om te achterhalen hoe ik er ookalweer over dacht, terwijl ik toch jarenlang zo geleefd heb.
Klopt ook, maar het gaat dus om de figuur God en de figuur Jezus die buiten beschouwing blijven. 'Al het goede komt van God' is het principe, waar komt het goede bij pantheisme vandaan?quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:04 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Lijkt me toch interessant. Want uiteindelijk zijn de twee ethische systemen niet zo heel erg verschillend (wellicht zijn er andere motieven, zoals jij lijkt te beweren, maar uiteindelijk doen een goede christen en een goede boeddhist allebei geen vlieg kwaad). En van mij mag je God best in de vergelijking meenemen, daar gaat het immers juist om, de aard van God.
Het is ook indirect, maar aan de andere kant ook weer heel logisch. Iets wat geschapen is heeft een schepper. Als je iets koopt betaal je de maker, niet datgene wat gemaakt is.quote:Voor een pantheist is er geen aanbidding van iets anders dan God. Dus de kritiek dat je alleen de schepping en niet God zelf aanbidt, komt niet aan. Ik vind het mooie aan het pantheisme dat jouw respect voor God heel duidelijk weerspiegeld wordt in het respect dat je toont voor anderen en voor jezelf. Als jij anderen respectloos behandelt, dan ben je in de pantheistische visie verkeerd bezig, omdat je dan (een aspect van) God zelf respectloos behandelt. Door God buiten de schepping te plaatsen mis je deze weerspiegeling. Je krijgt daar voor terug dat jouw goedheid afhangt van iets niet-wereldlijks, iets wat buiten jezelf ligt. Je mag dan niet meer de wereld aanbidden, maar slechts datgene wat die wereld gemaakt heeft, iets wat op mij heel indirect overkomt.
Je kan Hem ook overal aanbidden, maar niet in idolen. Dus je moet geen bomen of dieren gaan aanbidden ofzo, aangezien God boven dat alles staat, hij is er de schepper van, geef Hem de credits.quote:Bovendien is er het vraagstuk van de alomtegenwoordigheid van God. Als God overal is, dan kun je hem toch ook overal aanbidden?
Ik denk eerder aan indoctrinatie.quote:Op donderdag 12 juli 2007 16:49 schreef Forkbender het volgende:
[..]
En waarom denk je dat mensen hun leven willen geven voor hun gelijk? Omdat ze niet met zichzelf kunnen leven als ze aan een ander toegeven dat ze zelf geen gelijk hebben.
Omdat dat daar dus wel bij kan. Ik ben van de profeties uitgegaan. Tot nu toe lijkt alles nog te kloppen. Je kan echter niet alles nachecken van de bijbel, dus op een gegeven moment moet je ervoor kiezen om te geloven dat het echt het woord van God is of niet. Ik heb daar dus uiteindelijk, na lang dubben, voor gekozen.quote:Maar waarom ga je dan naar de bijbel, waar falsificatie ook niet echt te vinden is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |