Bekijk het zelf maar. KLIKquote:Op donderdag 5 juli 2007 23:27 schreef DAMH het volgende:
[..]
nou, als de vraag zo simpel is, vertel me dan hoe ze dat doen?
Interessante cijfers over de wereldbevolking ... :quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:30 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De kerk verliest niet aanhang maar neemt ook drastisch toe. Niet in West-Europa nee, maar wel in de rest van de wereld. Vooral de evangelische kerken zijn in trek.
[..]
Getallen.
Je gebruikt het woord 'zoektocht'. Dat klinkt alsof je alle geloven onder de loep hebt genomen en toen een keuze hebt gemaakt.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:13 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoezo? Ik snap je niet helemaal.
Het christendom vind ik veruit het mooiste geloof, en ik kan er zowel rationeel als spiritueel volledig achter staan. Ik val in herhaling.
De vraag is voor een deel of je überhaupt een geloof zou kiezen, waarom je dat logisch zou vinden. Als je niets van dit alles weet, hoe logisch is het dan om in zoiets te gaan geloven, maar vooral ook, waarom zou je het ene geloof verkiezen boven het andere alszijnde 'de enige waarheid', en hoe onderscheid je de Bijbel van fictie?quote:[..]
Poeh, eerlijk gezegd vind ik dit onmogelijke vragen om te beantwoorden. Hoe kan je uberhaupt een geloof kiezen als je 'niks weet' en niks hebt 'ervaren'? Lijkt mij onmogelijk.
Wellicht krijg ik ooit spijt van het in twijfel trekken van dit idee, maar ik vind het onaannemelijk. Onaannemelijk genoeg om mijn leven in te richten op een manier dat ik dat prettig vind, in plaats van gebukt gaan onder de angst voor een God. Het geluk van het 'nu' is het enige geluk dat ik met zekerheid kan beleven.quote:[..]
Nou, Jezus had bij zijn eerste keer op Aarde al vrij bovennatuurlijke krachten en maakte daarmee een behoorlijke impact.
Dat zal bij zijn terugkomst niet anders zijn. Iedereen zal het merken.
Die cijfertjes mag je met een hoeveelheid zout nemen ter grootte van de dode zee...quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:30 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Bekijk het zelf maar. KLIK
Aan de rest van dat slappe geouwehoer van je ga ik geen woorden vuil maken.
Kijk uit hè.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:37 schreef el_visionero het volgende:
[..]
Zo kan ik mezelf ook van alles voorspiegelen ;-)
Ze hebben voor het gemak van niet-gelovigen en Atheïsten twee aparte groepen gemaaktquote:Op donderdag 5 juli 2007 23:03 schreef DAMH het volgende:
[..]
vraag me ook af waar ze dat op baseren die getallen?? ik bedoel, mij is nooit wat gevraagd? dus hoe onderzoeken ze dat? aan de kerken vragen hoeveel leden ze hebben? lijkt me ook niet geheel de juiste manier.. beetje vreemd allemaal idd.... en vergeet niet, ondanks alles hebben die gekken nog steeds veel macht in de wereld en controleren nog steeds veel media, dus ze kunnen die propaganda naar buiten gooien wanneer ze willen,,, het steekt allemaal zo verrot in mekaar, De joden hadden et slim bekeken, tenminste beter goed gejat dan iets stoms zelf uitvinden niet,, beetje de ouwe godsdiensten gekopieerd, herschreven,, en toen kwam er een ander clubje wat de macht wilde hebben, dus die schreef weer zijn eigen versie de bijbel (net als het clubje van de moslims) ... het is allemaal zo duidelijk als wat, de waarheid is zo simpel,, misschien is dat wel het probleem, dat de waarheid te simpel is, en dat velen dat niet aankunnen en dus maar zielig, jah zielig hun godje blijven aanbidden, zelfs na 2007 jaar![]()
Een dikke 'quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:34 schreef el_visionero het volgende:
[..]
Interessante cijfers over de wereldbevolking ... :
Atheisten & niet gelovigen :
Anno 1900 : 226,000 + 3,024,000 = 3250000
In 2000 : 150,090,000 + 768,159,000 = 918249000
Van 3,25 miljoen in 1900 naar 918 miljoen in 2000.
Dat soort groei heeft 'het geloof' al jaren niet meer mee gemaakt.
Tuurlijk in nummertjes wel (bijv. moslims van 200 miljoen in 1900 naar 1188 miljoen in 2000, of de christenen van 558 miljoen in 1900 naar net geen 2 miljard in 2000.
maar....als je dat dan afzet tegen het totaal van de wereldpopulatie :
1,6 miljard in 1900..............naar 6 miljard in 2000.
Wacht even...! dat is interessant!
De wereldpopulatie is in 100 jaar tijd 3,15x zo groot geworden.
Het aantal christenen is in 100 jaar tijd 3,5x groter geworden
Het aantal moslims is in 100 jaar tijd 5,9x groter geworden (oei...!)
Het aantal niet-gelovigen is in 100 jaar tijd een explosief 282x groter geworden!
Dat kan toch? Dat je wel gelooft in een God, maar niet in een geloofsovertuiging.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze hebben voor het gemak van niet-gelovigen en Atheïsten twee aparte groepen gemaakt [afbeelding]
Ja, en ik heb gekozen voor het christelijk geloof voor redenen die ik al eerder heb aangegeven.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:36 schreef ehqo het volgende:
[..]
Je gebruikt het woord 'zoektocht'. Dat klinkt alsof je alle geloven onder de loep hebt genomen en toen een keuze hebt gemaakt.
Wat wil je hier precies mee zeggen?quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:36 schreef ehqo het volgende:
De vraag is voor een deel of je überhaupt een geloof zou kiezen, waarom je dat logisch zou vinden. Als je niets van dit alles weet, hoe logisch is het dan om in zoiets te gaan geloven, maar vooral ook, waarom zou je het ene geloof verkiezen boven het andere alszijnde 'de enige waarheid', en hoe onderscheid je de Bijbel van fictie?
Ik denk dat je je veel drukker maakt om andere dingen weer aan te leren. Dingen als machines leren te gebruiken, taal, voeding, onderdak, enzovoort. De verhalen die in de Bijbel staan zijn bij al deze dingen totaal niet van belang.
Zodra je al deze dingen weer kent zal je misschien weer op zoek gaan naar antwoorden op dergelijke vragen, maar je zal daarbij een scala aan doctrines en uitgesproken waarheden aantreffen en bovendien moeten onderscheiden van fictie.
Ieder zijn eigen mening.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:36 schreef ehqo het volgende:
Wellicht krijg ik ooit spijt van het in twijfel trekken van dit idee, maar ik vind het onaannemelijk. Onaannemelijk genoeg om mijn leven in te richten op een manier dat ik dat prettig vind, in plaats van gebukt gaan onder de angst voor een God. Het geluk van het 'nu' is het enige geluk dat ik met zekerheid kan beleven.
Tsja, volgens mij hebben ze dus naar veel meer factoren gekeken dan alleen naar hoeveel mensen er zijn ingeschreven bij de kerk.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:37 schreef el_visionero het volgende:
[..]
Die cijfertjes mag je met een hoeveelheid zout nemen ter grootte van de dode zee...
Er zijn immense hoeveelheden mensen die als christen geregistreerd staan (doordat ze gedoopt zijn bijv.) maar absoluut geen actieve interesse hebben in het geloof, van geloof gewisseld zijn of helemaal niet geloven maar niet weten hoe, of geen interesse hebben om zich uit te schrijven.
De cijfertjes daar zijn dus theoretische cijfers, en dan van het soort 'best case scenario' van het onwaarschijnlijke soort.
A-theïsme: betekend wat mij betreft dat je niet in een God geloofd. Wat mij betreft is dat geen levensbeschouwing. Ik vind dat je daar niet twee groepen van hoeft te maken.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:48 schreef ehqo het volgende:
[..]
Dat kan toch? Dat je wel gelooft in een God, maar niet in een geloofsovertuiging.
Dat het Christendom even verwerpelijk is als elk ander geloof omdat er geen enkel bewijs voor is dat dat de enige waarheid is. En dat het daarom heel onlogisch is om aan te nemen dat het ene geloof waar is en het ander niet, en ergens dus ook dat het heel onlogisch is om dan in deze verhalen te geloven.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:50 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat wil je hier precies mee zeggen?
Als ik iets doe dat niet mag, ja. Hoewel angst dan een wat groot woord is, omdat de consequenties niet zo groot zijn dat mij het eeuwige geluk dan niet toekomt. Laat ik het zo stellen: alle dingen die God als 'kwaad' bestempeld doe jij niet omdat je dan niet naar de hemel gaat. Daarom handel je bij elke, in God's opzicht wellicht controversiële, situatie toch zo dat je je God niet boosmaakt? Dat vind ik angst.quote:[..]
Ieder zijn eigen mening.![]()
Ik wil alleen even zeggen dat ik niet 'gebukt ga onder de angst voor God'. God noemt zichzelf onze Vader en ons Zijn kinderen. Ga jij gebukt ond er de angst van jouw vader?
Vind jij...quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Eigenlijk is het alleen maar een logische gevolgtrekking uit de beschikbare gegevens.
Maar je kan toch geloven in [een God] zonder je daarbij aan te sluiten bij een geloof?quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
A-theïsme: betekend wat mij betreft dat je niet in een God geloofd. Wat mij betreft is dat geen levensbeschouwing. Ik vind dat je daar niet twee groepen van hoeft te maken.
Alleen gelovigen denken dat Atheïsme een levensbeschouwing is. Eigenlijk is het alleen maar een logische gevolgtrekking uit de beschikbare gegevens.
Ooit gehoord van grammatica........?quote:
Waarom post je dit nou net voordat ik het heb aangepast...quote:
Dat wil nog niet zeggen dat ze gelijk hebben. De "media" wil verhalen, scoops en primeurs. Voor de waarheid moet je bij de VPRO zijn.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:52 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tsja, volgens mij hebben ze dus naar veel meer factoren gekeken dan alleen naar hoeveel mensen er zijn ingeschreven bij de kerk.
Bovendien is het nou eenmaal de meest betrouwbare database die er is. Ik vind het frappant dat iedereen het hier gelijk als totaal onbetrouwbaar afdoet, terwijl de grootste media ter wereld maar wat graag de cijfers gebruiken.
Er is inderdaad geen bewijs dat het christelijk geloof de waarheid is, dan is het namelijk geen geloof meer (cliché I know).quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:58 schreef ehqo het volgende:
[..]
Dat het Christendom even verwerpelijk is als elk ander geloof omdat er geen enkel bewijs voor is dat dat de enige waarheid is. En dat het daarom heel onlogisch is om aan te nemen dat het ene geloof waar is en het ander niet, en ergens dus ook dat het heel onlogisch is om dan in deze verhalen te geloven.
Ik wil goed niet teleurstellen, true. Net zoals je je pa niet teleur wilt stellen.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:58 schreef ehqo het volgende:
Laat ik het zo stellen: alle dingen die God als 'kwaad' bestempeld doe jij niet omdat je dan niet naar de hemel gaat. Daarom handel je bij elke, in God's opzicht wellicht controversiële, situatie toch zo dat je je God niet boosmaakt? Dat vind ik angst.
Ik denk niet dat media als Time en News Magazine hun artikelen laten baseren op bullshitgegevens. Blijkbaar zijn ze overtuigd dat het een gedegen en betrouwbaar onderzoek is.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 00:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat wil nog niet zeggen dat ze gelijk hebben. De "media" wil verhalen, scoops en primeurs. Voor de waarheid moet je bij de VPRO zijn.
Dan ben je een gelovige. Misschien geen christen of moslim, maar wel een gelovige. Ik had het over de niet-gelovigen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 00:00 schreef ehqo het volgende:
[..]
Maar je kan toch geloven in [een God] zonder je daarbij aan te sluiten bij een geloof?
"Ik denk wel dat er iéts is."
Ik radicaliseer niet door FOK hoor. Ik was al geradicaliseerd. Een christenfundamentalist.... brrr....quote:Op vrijdag 6 juli 2007 00:09 schreef Victor_Eremita het volgende:
Ik stel voor dat we christenen voortaan met rust laten op Fok. Zoals jullie zien is koningdavid aan het radicaliseren. We merken allemaal dat ze steeds mondiger worden en als we ze in een hoekje blijven drukken met ratio kunnen ze nog wel eens rare sprongen gaan maken.
Misschien wel ja, het wordt vrij vermoeiend. Helemaal omdat het een discussie is van tientallen mensen tegen één.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 00:09 schreef Victor_Eremita het volgende:
Koning David. Dude, je bent al twee dagen met deze discussie bezig en hij gaat helemaal nergens heen. Het zit muurvast omdat beide kanten te standvastig zijn. Ik heb het opgegeven, misschien moet jij dat ook doen.
Natuurlijk is atheïsme een levensbeschouwing, het is alleen geen godsdienst. En verder trekt iedereen logische gevolgen uit beschikbare gegevens, alleen zijn niet alle gegevens voor iedereen beschikbaar en ook is de ene logica de andere niet.quote:Op donderdag 5 juli 2007 23:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alleen gelovigen denken dat Atheïsme een levensbeschouwing is. Eigenlijk is het alleen maar een logische gevolgtrekking uit de beschikbare gegevens.
Je gaf eerder al aan dat je op zoek was naar de 'zin van het leven'. Schijnbaar vind jij het niet aannemelijk dat die er niet is.(Ikzelf geloof niet in de 'zin van het leven', en als het er is niet als iets dat door een entiteit is bepaald, maar door natuurlijke instincten die we overal terugzien in de natuur, iets als voortplanten en evolueren. In ieder geval iets waar je je niet per se aan hebt te houden. In die zin ben ik een tikkel humanistisch.) Ook zeg je dat je het Christendom een mooi geloof vindt, en er daarom voor gekozen hebt. Maar ik blijf het onduidelijk vinden waarom je het Christendom waarschijnlijker acht dan andere geloven.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 00:07 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Er is inderdaad geen bewijs dat het christelijk geloof de waarheid is, dan is het namelijk geen geloof meer (cliché I know).
Maar het gaat erom WELK geloof acht je het meest 'waar'. En dat is voor mij duidelijk het christendom. Voor mij zijn andere geloven dus niet gelijk, omdat ik ze minder 'waar' acht.
Het christelijk geloof is wat dat betreft een 'exclusief' je geloof. Je kan niet geloven dat het christenlijk geloof de waarheid is en ook nog een beetje flirten met het hindoeïsme of de islam
Nogmaals, qua bewijs is ieder geloof 'gelijk'. Maar is ieder geloof even waarschijnlijk? Nee.
Betekent dit dat je abortus mag plegen als je maar om vergiffenis vraagt? Want dan snap ik niet waarom men daar zo fel op tegen is.quote:[..]
Ik wil goed niet teleurstellen, true. Net zoals je je pa niet teleur wilt stellen.
Maar ik hoef niet bang te zijn voor GOD omdat hij weet dat ieder mens nu eenmaal zondigt en hij al die zonde al heeft vergeven. We hoeven het enkel te vragen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |