FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [Nieuws] Onthuld: Mercedes-Benz C 63 AMG
D-Devilwoensdag 4 juli 2007 @ 15:20
quote:
Zoals verwacht komt ook van de Mercedes C-klasse een supersnelle versie uit. De afgelopen tijd is veel gespeculeerd over het vermogen van de C 63 AMG. Zijn grote broer, de E-klasse heeft 514 pk. De C moet het doen met 457 pk.
quote:

Aan het begin van 2008 start de productie van de Mercedes C 63 AMG bij huistuner AMG. De auto heeft de bekende 6,2-liter V8 aan boord die zonder turbo’s of andere hulpmiddelen tot gigantische vermogens komt. De C-klasse heeft 457 pk en daarmee sprint hij in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximale trekkracht is 600 Nm; dat komt vrij bij 6.000 toeren per minuut. AMG meldt trots dat tussen 2.000 en 6.250 toeren per minuut altijd meer dan 500 Nm koppel voorhanden is.
De top is zoals gewoonlijk begrensd op 250 km/u. Daarmee komt deze straatversie akelig dicht bij de C-klasse die als raceauto wordt ingezet in het DTM; die heeft namelijk 470 pk.


quote:
Technisch verschilt de AMG behoorlijk van de vertegenwoordigersversies van de C-klasse. Zo is de vooras verschillend en bovendien 3,5 centimeter breder dan normaal. De brede spatborden zijn dus niet alleen uiterlijk vertoon, maar ook werkelijk noodzakelijk. Verder is de stand van de wielen veranderd, zodat hogere bochtsnelheden mogelijk zijn.
Om te zorgen voor een goede betrouwbaarheid is veel aandacht besteed aan koeling van de olie van de motor en de transmissie. Verder is ook voor de C-klasse bij AMG het ‘one man, one engine’-principe van toepassing. Dat betekent dat één werknemer zich helemaal wijdt aan de bouw van de motor.
De C 63 AMG is voorzien van de zeventraps automaat. Die is voor de gelegenheid voorzien van drie verschillende standen: Sport, Comfort en Manual. Tijdens het terugschakelen geeft het systeem automatisch een beetje tussengas. Da’s voor het eerst dat AMG deze techniek toepast.


quote:
Standaard staat de C-klasse AMG op 18 inch wielen, maar wie wil kan 19 inch schoeisel bestellen. Aan de voorzijde zijn er remschijven met een maat van 360 x 36 millimeter en aan de achterzijde is dat 330 x 26 millimeter.
In het interieur is het leder wat de klok slaat en de stoelen kunnen zo worden afgesteld zodat de bestuurder ook tijdens gebruik op het circuit op zijn plek wordt gehouden. Het dashboard heeft een nieuw ‘nachtontwerp’ en de snelheidsmeter loopt tot 320 km/u. Verder kan de bestuurder kiezen welke functies hij op het dashboard wil zien.


Kan niet anders zeggen dan dat het op papier weer een lekker geile ragbak is. Type ervanaf, zwart en dan stoplichtsprintjes trekken . Ruim 500Nm koppel tussen de 2000 en 6250 toeren .
Tommy_Kuklinskiwoensdag 4 juli 2007 @ 15:37
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 15:20 schreef D-Devil het volgende:
Tijdens het terugschakelen geeft het systeem automatisch een beetje tussengas. Da’s voor het eerst dat AMG deze techniek toepast
Goh, daar zijn ze snel mee
BloedMooieWagenwoensdag 4 juli 2007 @ 15:58
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 15:37 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Goh, daar zijn ze snel mee
tsja je zou ook ergens een keer de eerste mee zijn he ? Nouja ben opzich niet zo'n hele grote mercedes fan maar ik moet zeggen dat deze C er wel erg goed uitziet.
Antalwoensdag 4 juli 2007 @ 16:00
Mijn 1e reactie was: Lijkt wel een Opel neus te hebben ?!
D-Devilwoensdag 4 juli 2007 @ 16:00
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 15:58 schreef BloedMooieWagen het volgende:

[..]

tsja je zou ook ergens een keer de eerste mee zijn he ? Nouja ben opzich niet zo'n hele grote mercedes fan maar ik moet zeggen dat deze C er wel erg goed uitziet.
Het is dan ook echt een bloed mooie wagen .
Tommy_Kuklinskiwoensdag 4 juli 2007 @ 17:07
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 15:58 schreef BloedMooieWagen het volgende:

[..]

tsja je zou ook ergens een keer de eerste mee zijn he ?
Kill_em_allwoensdag 4 juli 2007 @ 18:06
Jezus hebben ze daar een stelletje blinden als designers ofzo? wat een lelijk mormel.
wouter37woensdag 4 juli 2007 @ 18:27
mooie auto
bijna net zo mooi als die van mij
-Hahaha-woensdag 4 juli 2007 @ 20:07
quote:
Tijdens het terugschakelen geeft het systeem automatisch een beetje tussengas. Da’s voor het eerst dat AMG deze techniek toepast.
Mercedes van tegenwoordig = .

Ze proberen alles waar mogelijk van BMW te jatten. Neem nou hun gekopieėrde COMAND-systeem, dat exact op iDrive lijkt, of 't interieur van de nieuwe S-klasse die ook exact van de 7-serie gekopieėrd lijkt. Ook de achterlichten zijn schaamteloos van Ford Mondeo gejat.
blupwoensdag 4 juli 2007 @ 20:08
Sma?
Kill_em_allwoensdag 4 juli 2007 @ 20:08
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 18:27 schreef wouter37 het volgende:
mooie auto
bijna net zo mooi als die van mij
Nee.
-Hahaha-woensdag 4 juli 2007 @ 20:19
Check die koplampen eens. Overduidelijk ook gejat van BMW.
SuN-CRuSHeRwoensdag 4 juli 2007 @ 20:25
Strak ding zeg. Lijkt van zijkant wel beetje hoog op zn poten te staan, had iets lager gemogen. Maar lijkt me echt een genot om in te rijden!
dubidubwoensdag 4 juli 2007 @ 20:26
Motorkap, nee, rest, ja.
Youpwoensdag 4 juli 2007 @ 20:46
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:19 schreef -Hahaha- het volgende:
Check die koplampen eens. Overduidelijk ook gejat van BMW.
het tussengas ook
wouter37woensdag 4 juli 2007 @ 20:51
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:08 schreef Kill_em_all het volgende:

[..]

Nee.
nee ?
Tommy_Kuklinskiwoensdag 4 juli 2007 @ 20:57
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:46 schreef Youp het volgende:

[..]

het tussengas ook
Dat hadden andere merken 8 jaar geleden ook al
wouter37woensdag 4 juli 2007 @ 21:01
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:07 schreef -Hahaha- het volgende:

[..]

. Ook de achterlichten zijn schaamteloos van Ford Mondeo gejat.
Neluhzwoensdag 4 juli 2007 @ 21:46
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:07 schreef -Hahaha- het volgende:

[..]

Mercedes van tegenwoordig = .

Ze proberen alles waar mogelijk van BMW te jatten. Neem nou hun gekopieėrde COMAND-systeem, dat exact op iDrive lijkt,
Alleen werkt Command veel fijner dan dat waardeloze Idrive.. Heb met allebij de systenen ervaring, maar Idrive mogen ze van mij weglaten.
Neluhzwoensdag 4 juli 2007 @ 21:47
Mooie wagen trouwens, voor een benz. M3
Komt hier ook een Black Series van?
Youpwoensdag 4 juli 2007 @ 22:06
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:46 schreef Neluhz het volgende:

[..]

Alleen werkt Command veel fijner dan dat waardeloze Idrive.. Heb met allebij de systenen ervaring, maar Idrive mogen ze van mij weglaten.
ik snap echt niet wat er waardeloos is aan iDrive maar dat ben ik zeker... ik kan er prima mee om gaan
Oosthoekwoensdag 4 juli 2007 @ 22:08
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:07 schreef -Hahaha- het volgende:

[..]

Mercedes van tegenwoordig = .

Ze proberen alles waar mogelijk van BMW te jatten. Neem nou hun gekopieėrde COMAND-systeem, dat exact op iDrive lijkt, of 't interieur van de nieuwe S-klasse die ook exact van de 7-serie gekopieėrd lijkt. Ook de achterlichten zijn schaamteloos van Ford Mondeo gejat.
Je doet je naam eer aan.
Barcaconiawoensdag 4 juli 2007 @ 22:36
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 22:06 schreef Youp het volgende:

[..]

ik snap echt niet wat er waardeloos is aan iDrive maar dat ben ik zeker... ik kan er prima mee om gaan
Het is te ingewikkeld voor de gemiddelde gebruiker. COMAND is veel laagdrempeliger en daardoor fijner te gebruiken. De gemiddelde (lease)BMW-rijder geeft het leren van het iDrive liever op dan het echt te doen.

Daarnaast is het zeggen dat COMAND van iDrive gekopieerd is natuurlijk onzin. De functies die het heeft zijn logischerwijs hetzelfde, omdat dat is wat je nodig hebt in een auto. Het enige dat anders kan zijn is ook anders: De interface.

Verder: Mooie auto. De gewone C-klasse W204 ken ik nu van binnen en van buiten en ik heb ervaring met alle motor-types, nu alleen de AMG nog
Kill_em_allwoensdag 4 juli 2007 @ 23:38
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:51 schreef wouter37 het volgende:

[..]

nee ?
Nee als in nee hij is niet mooi.
-Hahaha-donderdag 5 juli 2007 @ 02:24
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 21:01 schreef wouter37 het volgende:

[..]

[afbeelding]
De oudere Ford Mondeo, oetlul..
SRD_Dondonderdag 5 juli 2007 @ 07:55
voorkant doet me denken aan vervormde oude generatie lexus =|
D-Devildonderdag 5 juli 2007 @ 09:34
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 02:24 schreef -Hahaha- het volgende:

[..]

De oudere Ford Mondeo, oetlul..




.
Wimo.donderdag 5 juli 2007 @ 12:10
Is ie ook leverbaar met angeleyes? Als we dan toch gaan jatten doe het dan goed
dubidubdonderdag 5 juli 2007 @ 12:36
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 09:34 schreef D-Devil het volgende:

[..]

[afbeelding]

[afbeelding]

.
Als je dat kopiėren noemt, ben ik de paus. Ze hebben gelijkenis jah, maar jatten, nee.
M5donderdag 5 juli 2007 @ 12:40
Leuk ding. Voor 'n Mercedes. Die achterkant blijft echter gewoon suf.
D-Devildonderdag 5 juli 2007 @ 12:51
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 12:36 schreef dubidub het volgende:

[..]

Als je dat kopiėren noemt, ben ik de paus. Ze hebben gelijkenis jah, maar jatten, nee.
Wat hij zegt .
Mastroiannidonderdag 5 juli 2007 @ 13:03
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 22:36 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Het is te ingewikkeld voor de gemiddelde gebruiker. COMAND is veel laagdrempeliger en daardoor fijner te gebruiken. De gemiddelde (lease)BMW-rijder geeft het leren van het iDrive liever op dan het echt te doen.

Daarnaast is het zeggen dat COMAND van iDrive gekopieerd is natuurlijk onzin. De functies die het heeft zijn logischerwijs hetzelfde, omdat dat is wat je nodig hebt in een auto. Het enige dat anders kan zijn is ook anders: De interface.

Verder: Mooie auto. De gewone C-klasse W204 ken ik nu van binnen en van buiten en ik heb ervaring met alle motor-types, nu alleen de AMG nog
Zo slecht is IDrive ook weer niet hoor, zeker in de huidige 5-serie werkt ie w.m.b. probleemloos. De kritiek betreft vaak nog steeds de 1e generatie IDrive. Die was behoorlijk ingewikkeld, ook door een teveel aan functies. Dat is inmiddels al sterk verbeterd.

Overigens vind ik COMAND en IDrive in de verste verte niet op elkaar lijken qua bediening.
Barcaconiadonderdag 5 juli 2007 @ 19:08
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 13:03 schreef Mastroianni het volgende:

[..]

Zo slecht is IDrive ook weer niet hoor, zeker in de huidige 5-serie werkt ie w.m.b. probleemloos. De kritiek betreft vaak nog steeds de 1e generatie IDrive. Die was behoorlijk ingewikkeld, ook door een teveel aan functies. Dat is inmiddels al sterk verbeterd.

Overigens vind ik COMAND en IDrive in de verste verte niet op elkaar lijken qua bediening.
iDrive is ook niet slecht, integendeel zelfs, als je het doorhebt is het goed. Het probleem is echter dat weinig mensen het door willen hebben omdat het gewoon te ingewikkeld is met teveel functies, en dat is nogsteeds zo. COMAND en iDrive lijken ook niet op elkaar, dat was mijn punt ook.
Originele_Naamdonderdag 5 juli 2007 @ 19:27
hoeveel gaat dat ding kosten
Neluhzdonderdag 5 juli 2007 @ 19:35
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 19:08 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

iDrive is ook niet slecht, integendeel zelfs, als je het doorhebt is het goed. Het probleem is echter dat weinig mensen het door willen hebben omdat het gewoon te ingewikkeld is met teveel functies, en dat is nogsteeds zo. COMAND en iDrive lijken ook niet op elkaar, dat was mijn punt ook.
Ik geloof best dat het er op vooruit is gegaan de laatste jaren, en het is natuurlijk ook niet het meest eerlijke vergelijk, een systeem uit 2007 tegen een uit 2001, maar sowiezo, van een auto als de 7 verwacht je gebruikersgemak en dat mis ik gewoon.
-Hahaha-donderdag 5 juli 2007 @ 23:55
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 09:34 schreef D-Devil het volgende:

[..]

[afbeelding]

[afbeelding]

.
Vergelijk een MERCEDES S KLASSE vs Ford Mondeo vorige klasse (die voor het nieuwste model)
dubidubvrijdag 6 juli 2007 @ 00:57
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 23:55 schreef -Hahaha- het volgende:

[..]

Vergelijk een MERCEDES S KLASSE vs Ford Mondeo vorige klasse (die voor het nieuwste model)




Zelfde verhaal, de koplampen vertonen gelijkenis, maar de motorkap, A-stijl, B-stijl én C-stijl zijn anders. Zoveel auto's vertonen gelijkenis. Oja, de wielkasten van de S zijn gelijk aan die van de Ford. Naar het schijnt. ik ben het er niet mee eens.
wouter37vrijdag 6 juli 2007 @ 08:22
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 02:24 schreef -Hahaha- het volgende:

[..]

De oudere Ford Mondeo, oetlul..
nou sorry hor
maar kan dat niet normaal
BlackRhinovrijdag 6 juli 2007 @ 11:19
Voorkant van Opel gejat
fathankvrijdag 6 juli 2007 @ 11:45
Of het nou een AMG is of niet, een Mercedes blijft een bouwvakkers auto...maar wel een hele snelle
piet_pellezaterdag 7 juli 2007 @ 04:00
Voor geld wat dit ding gaat kosten ga je toch niet in een C-klasse rijden?! Wat een onzin om zo'n ding te maken.
Oosthoekzaterdag 7 juli 2007 @ 14:04
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 04:00 schreef piet_pelle het volgende:
Voor geld wat dit ding gaat kosten ga je toch niet in een C-klasse rijden?! Wat een onzin om zo'n ding te maken.
Genoeg mensen die een kleinere auto nemen omdat ze geen behoefte hebben aan een enorm bakbeest, hoewel ze er wel de pieken voor hebben.
Neluhzzaterdag 7 juli 2007 @ 18:19
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 04:00 schreef piet_pelle het volgende:
Voor geld wat dit ding gaat kosten ga je toch niet in een C-klasse rijden?! Wat een onzin om zo'n ding te maken.
Misschien een onzin om zo'n ding te kopen, maar zolang er markt voor is (en die is er) is het beslist geen onzin om zo'm ding te maken
StefanPmaandag 9 juli 2007 @ 02:02
Je kunt niet eens je eigen olie verversen. Er zit niet eens een peilstok in!

Wie koopt dat soort oplichterij nou?
M5vrijdag 13 juli 2007 @ 23:36
quote:
Op maandag 9 juli 2007 02:02 schreef StefanP het volgende:
Je kunt niet eens je eigen olie verversen. Er zit niet eens een peilstok in!

Wie koopt dat soort oplichterij nou?
meen je dit nu serieus?



[ Bericht 10% gewijzigd door M5 op 13-07-2007 23:42:09 ]
vladzaterdag 14 juli 2007 @ 00:00
ster

maar hij kan op LPG
StefanPzaterdag 14 juli 2007 @ 02:14
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:36 schreef M5 het volgende:

[..]

meen je dit nu serieus?

[afbeelding]
Dan was het BMW zeker. Laatst nog gelezen dat je daar helemaal niks zelf meer aan kan doen, zelfs niet je olie peilen.
M5zaterdag 14 juli 2007 @ 11:10
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 02:14 schreef StefanP het volgende:

[..]

Dan was het BMW zeker. Laatst nog gelezen dat je daar helemaal niks zelf meer aan kan doen, zelfs niet je olie peilen.
Dan kan het heel goed zijn dat die door de boordcomputer wordt gemeten. Zo'n peilstok is eigenlijjk hopeloos ouderwets. Ging het niet toevallig om de motor van de nieuwe M3? Dat is een dry-sump namelijk. Dan heb je (mits een goede electronische sensor aanwezig is bij het oliereservoir) helemaal geen peilstok nodig.
Mikkiezondag 15 juli 2007 @ 13:03
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 82% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:25:25 ]
Barcaconiazondag 15 juli 2007 @ 13:33
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:10 schreef M5 het volgende:

[..]

Dan kan het heel goed zijn dat die door de boordcomputer wordt gemeten. Zo'n peilstok is eigenlijjk hopeloos ouderwets. Ging het niet toevallig om de motor van de nieuwe M3? Dat is een dry-sump namelijk. Dan heb je (mits een goede electronische sensor aanwezig is bij het oliereservoir) helemaal geen peilstok nodig.
Een S-klasse heeft al 3 generaties lang geen peilstok meer. Het is ook een hopeloos verouderd ding eigenlijk, waarom zou je je handen nog vuil willen maken als een boordcomputer dat gewoon kan meten?
M5zondag 15 juli 2007 @ 13:35
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:03 schreef Mikkie het volgende:
Die Benzen gaan steeds meer op elkaar lijken. En overal maar die 6.3-liter AMG-motor in, met elke keer een ander vermogen... het wordt een eenheidsworst op die manier. .
dat was wel te verwachten.. ze hebben het zelfde met de 5.4 AMG gedaan.
Mikkiezondag 15 juli 2007 @ 13:42
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:25:25 ]
Mikkiezondag 15 juli 2007 @ 13:44
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:25:25 ]
Athmozzzondag 15 juli 2007 @ 13:51
quote:
Op maandag 9 juli 2007 02:02 schreef StefanP het volgende:
Je kunt niet eens je eigen olie verversen. Er zit niet eens een peilstok in!

Wie koopt dat soort oplichterij nou?
Alsof iemand die een C AMG van waarschijnlijk dik 60.000¤ heeft (ken de prijs niet) zich bezig gaat houden met olie verversen. Als je C AMG in onderhoud moet neem je gewoon je 2de auto. Zo'n auto kopen en dan gaan klagen over duur onderhoud/het zelf willen doen is pas erg.

Ik vervang zelfs geen band als die plat is (gewoon touring laten komen, duurt maar een half uurtje), laat staan dat ik me ga bezighouden met olie ed te vervangen.
Barcaconiazondag 15 juli 2007 @ 14:01
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:42 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Als handmatige controle voor als je boordcomputer kapot is? Het blijft allemaal elektronica, dus juist een backup is noodzakelijk!
Als jij een S-klasse hebt, en de boordcomputer zegt niks, ga jij dan elke week de olie peilen omdat "de boordcomputer wel eens kapot zou kunnen zijn"?
Mikkiezondag 15 juli 2007 @ 15:16
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:25:25 ]
M5zondag 15 juli 2007 @ 15:25
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:44 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Tuurlijk is het te verwachten, maar dat maakt het wel zonde. En elke keer in een andere configuratie... je weet dus als je zo'n C-klasse koopt, dat je iets meer dan 450 pk hebt, maar dat die motor er ook nog op een andere manier 500+ pk uit kan persen, probleemloos. Dan voel je je toch bekocht? .
Ach.. 457 pk in een midden klassertje is meer dan genoeg lijkt mij zo. Die 50 pk's die er in andere modellen extra uit komt zul je niet missen. Er zijn nog zoveel merken die zulk soort grappen uit halen (Audi S6 5.2 V10, Audi S8 5.2 V10 om maar wat te noemen)
Athmozzzondag 15 juli 2007 @ 15:26
quote:
Op zondag 15 juli 2007 15:16 schreef Mikkie het volgende:
Nee, maar wel eens in de zoveel tijd.
Jij misschien wel, 99% van de S-rijders niet. Ik ken zelf ook een paar mensen die met een S of gelijkaardige auto's rijden, en geen enkele daarvan controleert zelf ook maar iets aan zijn motor. Die gaan er gewoon van uit dat de boordcomputer zoiets in de haten heeft. Verder is het best wel erg dat je motor kapot kan gaan omdat een dashboardlampje niet meer werkt; als de boordcomputer dergelijke fouten merkt zal hij wel een of andere foutcode geven waardoor hij er vroeger mee stopt.

Het grootste deel van de mensen die met dergelijke auto's rijdt kijkt zelfs niet nauw op zijn onderhoudsintervallen, als die auto 15.000km heeft en ze hebben toevallig een drukke week dan gaat hij maar aan 17.000km binnen, "daar kunnen die wel tegen". Mijn nonkel heeft dat ook toegepast bij zijn Volvo XC90, helaas was 70.000km een té groot interval
Mikkiezondag 15 juli 2007 @ 19:21
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 96% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:25:26 ]
Barcaconiazondag 15 juli 2007 @ 19:58
quote:
Op zondag 15 juli 2007 19:21 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Daar zit dus precies het probleem, die laksheid. Mensen moeten zich realiseren dat ze met techniek rijden, en dat daar iets aan kapot kan. En dat ze niet blind op elektronica moeten vertrouwen, want die maakt regelmatig fouten... vandaar dat ik zulke dingen altijd zelf ook wil kunnen checken.

En wat is er met die XC90 gebeurd dan?
Dat is het probleem helemaal niet. Zo'n auto heeft een onderhoudsinterval, en tussendoor mag er gewoon niks ernstigs gebeuren. Als ik een auto van pakweg 120.000 euro koop, dan ga ik toch niet eens in de week smerige handen krijgen van het oliepeilen
StefanPzondag 15 juli 2007 @ 20:58
Je wordt gedwongen om je auto naar de dealer te brengen, en laten veel autoliefhebbers daar nou een hekel aan hebben omdat dealerships vaak bezaaid zijn met incompetente monteurs. Het feit dat je geen keuze meer hebt om te besluiten het zelf te doen of naar een andere toko te gaan is genoeg.

Bovendien werkt die electronica soms niet. Zoek maar eens met google en je vindt verhalen te over van nieuwe BMWs waar die klote computertjes gewoon niet goed werken, o.a. voor het bijhouden van het oliepeil. BMW raadt zelfs aan om niet eens bij te vullen, maar om alles eruit te laten lekken, te meten hoeveel het is en daarna pas terug erin + de extra hoeveelheid erbij...

Vul je zelf je olie bij en verniel je de motor omdat die sensor de verkeerde hoeveelheid aangeeft, dan ben je de lul en mag je zelf alles betalen want BMW haalt lekker z'n handen eraf.

Ik lees net zelfs dat er zelfs geen motortemperatuur af te lezen valt in die nieuwe BMWs.

Ook lees ik een leuk verhaaltje van een BMW eigenaar die tijdens een rit naar een andere stad in de VS (verder weg dan van stad naar stad in NL dus) de melding kreeg dat zijn oliepeil heel laag was. Hij dus van de snelweg af en een tankstation in. Die hadden niet de olie die BMW aanraadt, dus hij belt BMW assist, die aanbieden om de auto naar de dealer te slepen. Dit om 5 uur zaterdagmiddag, dus de rest van het weekend zou hij geen auto hebben omdat de dealers dicht zijn. BMW weigerde om de olie gewoon even via de sleepwagen te brengen. Enz, enz, enz. BMW is op de hoogte van het feit dat sommige M5s problemen hebben met dat Vanoz-olie systeem maar heeft de onderdelen vaak niet eens op voorraad

Sorry hoor, maar dat is toch echt idioot.

[ Bericht 2% gewijzigd door StefanP op 15-07-2007 21:03:37 ]
M5zondag 15 juli 2007 @ 21:05
quote:
Op zondag 15 juli 2007 20:58 schreef StefanP het volgende:
Je wordt gedwongen om je auto naar de dealer te brengen, en laten veel autoliefhebbers daar nou een hekel aan hebben omdat dealerships vaak bezaaid zijn met incompetente monteurs. Het feit dat je geen keuze meer hebt om te besluiten het zelf te doen of naar een andere toko te gaan is genoeg.

Bovendien werkt die electronica soms niet. Zoek maar eens met google en je vindt verhalen te over van nieuwe BMWs waar die klote computertjes gewoon niet goed werken, o.a. voor het bijhouden van het oliepeil. BMW raadt zelfs aan om niet eens bij te vullen, maar om alles eruit te laten lekken, te meten hoeveel het is en daarna pas terug erin + de extra hoeveelheid erbij...

Ik lees net zelfs dat er zelfs geen motortemperatuur af te lezen valt in die nieuwe BMWs.

Ook lees ik een leuk verhaaltje van een BMW eigenaar die tijdens een rit naar een andere stad in de VS (verder weg dan van stad naar stad in NL dus) de melding kreeg dat zijn oliepeil heel laag was. Hij dus van de snelweg af en een tankstation in. Die hadden niet de olie die BMW aanraadt, dus hij belt BMW assist, die aanbieden om de auto naar de dealer te slepen. Dit om 5 uur zaterdagmiddag, dus de rest van het weekend zou hij geen auto hebben omdat de dealers dicht zijn. BMW weigerde om de olie gewoon even via de sleepwagen te brengen. Enz, enz, enz. BMW is op de hoogte van het feit dat sommige M5s problemen hebben met dat Vanoz-olie systeem maar heeft de onderdelen vaak niet eens op voorraad


Sorry hoor, maar dat is toch echt idioot.
Idoot? Tjsa. met dealers is er altijd wel wat.
Het hele verhaal had zich alleen niet voorgedaan als die bmw eigenaar gewoon ff een litertje olie had meegenomen. Is altijd aan te raden bij auto's waarvan bekend is dat ze wat olie kunnen gebruiken. Dat je niet je koelwater temp. af kan lezen is.. tsja dat hebben wel meer merken. Olie temp. kun je wel af lezen en ik denk dat die koelwater temp. wel ergens in de boordcomputer verstopt zit. En anders krijg je daar wel een prima waarchuwing voor, want dat is echt geen ingewikkeld electronisch systeem.
StefanPzondag 15 juli 2007 @ 21:08
En als hij het zelf had bijgevuld, dan liep hij het risico dat de motor naar de kloten ging omdat de electronica niet werkte. Weg garantie. Fantastisch systeem toch?

Maar goed, BMW roept het over zichzelf af. Het Internet staat inmiddels vol met tirades van BMW eigenaren die zich mateloos ergeren aan die nieuwe auto's dus ik hoop dat BMW de gevolgen zelf wel merkt.
Mikkiemaandag 16 juli 2007 @ 01:19
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:25:26 ]
Mikkiemaandag 16 juli 2007 @ 01:21
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:25:26 ]
PlusPlusmaandag 16 juli 2007 @ 01:22
stoer uiterlijk...
osmomaandag 16 juli 2007 @ 11:11
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 20:07 schreef -Hahaha- het volgende:

[..]

Mercedes van tegenwoordig = .

Ze proberen alles waar mogelijk van BMW te jatten. Neem nou hun gekopieėrde COMAND-systeem, dat exact op iDrive lijkt, of 't interieur van de nieuwe S-klasse die ook exact van de 7-serie gekopieėrd lijkt. Ook de achterlichten zijn schaamteloos van Ford Mondeo gejat.
Zeg dan tenminste Audi A4 van een jaar of 10 geleden

Athmozzmaandag 16 juli 2007 @ 17:04
quote:
Op zondag 15 juli 2007 19:21 schreef Mikkie het volgende:
Daar zit dus precies het probleem, die laksheid. Mensen moeten zich realiseren dat ze met techniek rijden, en dat daar iets aan kapot kan. En dat ze niet blind op elektronica moeten vertrouwen, want die maakt regelmatig fouten... vandaar dat ik zulke dingen altijd zelf ook wil kunnen checken.
Klopt, maar als je ziet hoe vaak zoiets gebeurt (bijna nooit dat daardoor de motor kapot gaat), dan betrouw ik genoeg op de techniek dat het niet zal gebeuren. Gebeurt het dan toch zal ik best wel eens vloeken, maar om nu elke maand het oliepijl te meten voor die kleine kans uit te sluiten? No way. De vorige auto had niet eens een oliepijllampje/wijzertje, dus als die daar op was had ik geen enkele mogelijkheid om dat te zien. Het zou er om moeten doen dat er iets aan mijn auto mankeert waardoor de olie op is, én dat de electronica nog eens defect is ook (lampje kan niet, als ik de sleutel draai om te starten gaan alle lampjes ff aan om te checken of die nog werken. Dan zie je het wel als het lampje kapot is).

Verder zal ik het nooit tegenkomen, aangezien ik de auto best vaak in de garage dump (ongeveer om de 500km) voor een minicheck. Voor 6¤ controleren ze dan alles, wassen ze ff mijn voorruit, vullen ze het water bij, pompen ze de banden op... Aangezien ik toch weinig km's doe maakt dat voor mij niet uit dat ik om de paar maand ff binnen ga, het duurt toch maar enkele minuutjes.
quote:
En wat is er met die XC90 gebeurd dan?
Nieuwe blok erin & gedumpt, hij kwam sowieso nogal duur uit aan benzine (verbruik van dat ding was gewoon immens, hij reed 6km / liter, dus nogal veel).
Barcaconiamaandag 16 juli 2007 @ 17:30
quote:
Op zondag 15 juli 2007 20:58 schreef StefanP het volgende:
Je wordt gedwongen om je auto naar de dealer te brengen, en laten veel autoliefhebbers daar nou een hekel aan hebben omdat dealerships vaak bezaaid zijn met incompetente monteurs.
Onzin, een dealer die monteurs in dienst heeft om aan auto's te sleutelen die inmiddels geen peilstok meer hebben (de luxe sedans dus, het topsegment), heeft genoeg kennis in huis om degelijk zo'n auto te behandelen. Daarnaast wil je zo'n auto gewoon niet naar een universele garage brengen, en wil je dat wel, kunnen die dat tegenwoordig zelfs gewoon oplossen. Echter is dat natuurlijk risicovoller.

Vergeet niet dat we het over auto's van 100.000+ euro hebben.
Oosthoekdinsdag 17 juli 2007 @ 00:22
quote:
Op maandag 16 juli 2007 17:30 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Onzin, een dealer die monteurs in dienst heeft om aan auto's te sleutelen die inmiddels geen peilstok meer hebben (de luxe sedans dus, het topsegment), heeft genoeg kennis in huis om degelijk zo'n auto te behandelen. Daarnaast wil je zo'n auto gewoon niet naar een universele garage brengen, en wil je dat wel, kunnen die dat tegenwoordig zelfs gewoon oplossen. Echter is dat natuurlijk risicovoller.

Vergeet niet dat we het over auto's van 100.000+ euro hebben.
Ach, laat hem lekker in z'n eigen wereld leven. Niet reageren op deze dwaas is het beste medicijn.
StefanPdinsdag 17 juli 2007 @ 17:52
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 00:22 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Ach, laat hem lekker in z'n eigen wereld leven. Niet reageren op deze dwaas is het beste medicijn.
Angezien je je geroepen voelt om offtopic gebash te plaatsen, zal ik je op je eigen niveau van repliek dienen.

Wat weet jij nou, jochie? Heb je ooit meer dan een of andere 15-jaar oude Saab ( )gehad? Pretendeer dus maar niet om iets te weten van auto's van tegenwoordig. Hoevaak spreek jij eigenaren van vettes, porsches, vipers, AMGs en Ms? Ik wekelijks, in persoon op een van de vele meets. En in tegenstelling tot het Internet forum van de sleutelclub 'Schroothoop' waar jij komt, hebben ook de users op BMW fora weldegelijk verstand van hun auto's en hun wensen. 15-jarige jongetjes met drie sprietjes op hun kin die menen te weten wat grote meneren wel en niet met hun auto's willen doen, wat ze wel en niet handig vinden met onderhoud en wat ze wel en niet van de nieuwste BMWs vinden, worden niet serieus genomen.
Barcaconiadinsdag 17 juli 2007 @ 18:09
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 00:22 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Ach, laat hem lekker in z'n eigen wereld leven. Niet reageren op deze dwaas is het beste medicijn.
Ik ben gewoon een normale discussie aan het houden met hem, daar heb ik jou overduidelijk niet bij nodig
StefanPdinsdag 17 juli 2007 @ 19:26
quote:
Op maandag 16 juli 2007 17:30 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Onzin, een dealer die monteurs in dienst heeft om aan auto's te sleutelen die inmiddels geen peilstok meer hebben (de luxe sedans dus, het topsegment), heeft genoeg kennis in huis om degelijk zo'n auto te behandelen. Daarnaast wil je zo'n auto gewoon niet naar een universele garage brengen, en wil je dat wel, kunnen die dat tegenwoordig zelfs gewoon oplossen. Echter is dat natuurlijk risicovoller.

Vergeet niet dat we het over auto's van 100.000+ euro hebben.
In de VS heb je veel gespecialiseerde tuners, iets wat ik in NL niet zag. De horrorverhalen van eigenaren die hun auto bij de dealer achterlieten, zijn op veel fora te vinden. Alles van plezierritjes en het uitlenen aan andere eigenaren tot verkeerde reparaties. Veel mensen gaan dan ook naar die tuners, omdat ze daar aan een (of hooguit een paar) soort auto's werken en ze de kennis in huis hebben die bij veel dealers ontbreekt. Sommige dealers werken misschien een a twee keer per jaar aan een bepaald soort auto, en de rest van het jaar aan de standaard 3-serie. Dat geeft mij niet echt een veilig gevoel als ik hem daar moet achterlaten.

Je hoort gewoon een keuze te hebben, en met die electronica, ontbrekende peilstok e.d. maakt dat bedrijf het gewoon zoveel moeilijker om even zelf iets te doen of om op een failsafe manier (peilstok) even iets te checken. Je kunt toch nog terecht bij de tuners, maar zelf doen of naar de beun die aan elk merk werkt, is een stuk moeilijker.

Is het trouwens ook niet dat al die nieuwe auto's je rijgedrag bijhouden in een black box? Dat de dealer dus precies kan uitlezen wat jij uitgespookt hebt en indien van toepassing, de garantie ongedaan maken?
Pikkebaasdinsdag 17 juli 2007 @ 19:37
quote:
Op zondag 15 juli 2007 13:33 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Een S-klasse heeft al 3 generaties lang geen peilstok meer. Het is ook een hopeloos verouderd ding eigenlijk, waarom zou je je handen nog vuil willen maken als een boordcomputer dat gewoon kan meten?
Alsof je je daar met een S-Klasse druk om maakt. Dan wil je gewoon een simpel lampje dat je chauffeur met de auto naar de garage moet. Daar hoeft echt geen stok in, die wordt niet gebruikt
Barcaconiadinsdag 17 juli 2007 @ 20:29
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 19:26 schreef StefanP het volgende:

[..]

In de VS heb je veel gespecialiseerde tuners, iets wat ik in NL niet zag. De horrorverhalen van eigenaren die hun auto bij de dealer achterlieten, zijn op veel fora te vinden. Alles van plezierritjes en het uitlenen aan andere eigenaren tot verkeerde reparaties. Veel mensen gaan dan ook naar die tuners, omdat ze daar aan een (of hooguit een paar) soort auto's werken en ze de kennis in huis hebben die bij veel dealers ontbreekt. Sommige dealers werken misschien een a twee keer per jaar aan een bepaald soort auto, en de rest van het jaar aan de standaard 3-serie. Dat geeft mij niet echt een veilig gevoel als ik hem daar moet achterlaten.
Mijn punt is juist, dat hier in NL (volgens mij is dat in de VS heel anders!) de dealers gewoon goed te boek staan, en 99 van de 100 mensen die een dure auto nieuw bij de dealer koopt, zal de auto ook daar onderhouden. In de VS ben ik nog nooit geweest, maar zoals ik het kan beoordelen op afstand is daar inderdaad de dealertrouw ook veel lager, wat ik mede concludeer uit het aantal auto's dat daar "customized" rondrijdt, ook in de exclusieve klasse.
quote:
Je hoort gewoon een keuze te hebben, en met die electronica, ontbrekende peilstok e.d. maakt dat bedrijf het gewoon zoveel moeilijker om even zelf iets te doen of om op een failsafe manier (peilstok) even iets te checken. Je kunt toch nog terecht bij de tuners, maar zelf doen of naar de beun die aan elk merk werkt, is een stuk moeilijker.
Daar ben ik het niet mee eens. Je hoort bij een auto waar je zoveel geld aan uitgeeft een dealer te hebben (of voor mijn part universele garage) die de controle zelf over jouw voertuig uitvoert. Zelf doen, of naar de beun, is ook totaal niet iets waar een merk als Mercedes of BMW naar streeft, omdat garantieclaims dan helemaal niet meer te overzien zullen zijn. Technologische ontwikkeling heeft hier duidelijk voorrang op.
quote:
Is het trouwens ook niet dat al die nieuwe auto's je rijgedrag bijhouden in een black box? Dat de dealer dus precies kan uitlezen wat jij uitgespookt hebt en indien van toepassing, de garantie ongedaan maken?
Ik heb ook gehoord dat sommige auto's een deel van je rijgedrag kunnen loggen. Ze slaan schakelgedrag, motortemperatuur i.c.m. toerentallen etc. op als er afwijkende waardes bijzitten. De dealer kan dit uitlezen en bij een defect dat duidelijk door wangedrag is veroorzaakt maatregelen treffen. Ik heb dit gehoord bij de Volvo S80, maar of het echt waar is weet ik niet.
Barcaconiadinsdag 17 juli 2007 @ 20:29
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 19:37 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Alsof je je daar met een S-Klasse druk om maakt. Dan wil je gewoon een simpel lampje dat je chauffeur met de auto naar de garage moet. Daar hoeft echt geen stok in, die wordt niet gebruikt
Dat was mijn punt ook
Athmozzdinsdag 17 juli 2007 @ 23:08
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 20:29 schreef Barcaconia het volgende:
Ik heb ook gehoord dat sommige auto's een deel van je rijgedrag kunnen loggen. Ze slaan schakelgedrag, motortemperatuur i.c.m. toerentallen etc. op als er afwijkende waardes bijzitten. De dealer kan dit uitlezen en bij een defect dat duidelijk door wangedrag is veroorzaakt maatregelen treffen. Ik heb dit gehoord bij de Volvo S80, maar of het echt waar is weet ik niet.
Onze Kia houdt in ieder geval ook wat gegevens bij (wat allemaal heb ik geen flauw idee van), want de eerste keer dat ik hem binnen stak (200km op de teller) wist hij me te zeggen dat ik die auto normaal wat kalmer had moeten inrijden. Frequent naar/in de begrenzer & een gemiddelde van 115/u (terwijl ik met 200km nooit naar duitsland & terug kon geraakt zijn )

Of alle gegevens systematisch opgeslaan worden, of dat er enkel gemiddelden & verdelingsgrafieken opgeslaan worden weet ik ook niet.
Mikkiewoensdag 18 juli 2007 @ 04:12
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:25:26 ]
Barcaconiawoensdag 18 juli 2007 @ 15:49
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 04:12 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Jaja.

En dan, als blijkt dat dat ding kapot is, je motor droog loopt en daardoor opblaast, en jij met je S600 of AMG langs de kant staat, is het zeker ineens de schuld van Mercedes en de dealer?
Ja, wat anders? Zoals ik al vaak heb gezegd: Het is bij een auto van die klasse onmogelijk de verantwoordelijkheid van de eigenaar te noemen, omdat die al zo ongelofelijk veel geld betaald heeft voor die auto, dat er gewoon niks aan mąg gebeuren. Gebeurt dat dus wel, moet de dealer het maar oplossen.
Athmozzwoensdag 18 juli 2007 @ 17:00
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 04:12 schreef Mikkie het volgende:
Jaja.

En dan, als blijkt dat dat ding kapot is, je motor droog loopt en daardoor opblaast, en jij met je S600 of AMG langs de kant staat, is het zeker ineens de schuld van Mercedes en de dealer?
De mensen die zich echt een S kunnen veroorloven (en dus niet iedereen die met een S rijdt, want er rijden veel oude 2dehandse S'jes of S'jes op afbetaling rond) vloeken dan eens, en zijn blij als ze direct een vervangwagen krijgen om mee door te rijden. Dat het hele motorblok aan gort is en dat het hun probleemloos 5ą10.000¤ zal kosten is voor die gasten iets minder erg, ze kunnen er best tegen.

Ik ken iemand waarvan haar ouders ook met dergelijke bakken rijden (dan wel van BMW). Ik heb eens met hun M3 cabrio gereden (die ouders vonden mijn hyundai'tje niet veilig genoeg ), en een stuurfoutje gemaakt waardoor de rechtervoorband (laagprofiel runflat) & aluvelg gewoon kapot waren, en de bumper had onderaan wat krassen (hoge stoeprand die 5cm hoger was dan de bodemvrijheid van die auto). Dat zal dus best in de kosten gelopen hebben; band + velg zal al direct meer dan 500¤ geweest zijn, bumper herstellen zal het totaal waarschijnlijk rond de 1000¤ laten komen hebben. Die mens is niet eens gaan kijken toen ik bij het terugkeren gezegd heb dat ik schade gereden had, hij heeft gewoon gezegd "iedereen komt dat wel es tegen, je moet het je niet aantrekken". Zulke mensen vloeken gewoon eens als ze 10.000¤ op tafel moeten leggen, en dan gaan ze voort met de krant lezen.
Barcaconiawoensdag 18 juli 2007 @ 17:03
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 17:00 schreef Athmozz het volgende:

[..]

De mensen die zich echt een S kunnen veroorloven (en dus niet iedereen die met een S rijdt, want er rijden veel oude 2dehandse S'jes of S'jes op afbetaling rond) vloeken dan eens, en zijn blij als ze direct een vervangwagen krijgen om mee door te rijden. Dat het hele motorblok aan gort is en dat het hun probleemloos 5ą10.000¤ zal kosten is voor die gasten iets minder erg, ze kunnen er best tegen.
Dat zal bij sommigen inderdaad ook zo zijn, maar zo ver komt het niet eens want ze hebben gewoon binnen korte tijd vervangend vervoer en zo iets wordt gewoon onder garantie gemaakt dus het kost ze ook nog eens niets.
Neluhzwoensdag 18 juli 2007 @ 17:12
je hebt gewoon recht op garantie/coulance als je motor droog loopt zonder dat het lampje brand, lijkt me duidelijk.
Kan me ook niet voorstellen dan Mercedes daar moeilijk over doet, ze zullen heus wel wat veiligheidsvoorzieningen hebben aangebracht om het stukgaan van het lampje te voorkomen, of er gaat een ander lampje branden..:P
Athmozzwoensdag 18 juli 2007 @ 17:49
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 17:12 schreef Neluhz het volgende:
ze zullen heus wel wat veiligheidsvoorzieningen hebben aangebracht om het stukgaan van het lampje te voorkomen, of er gaat een ander lampje branden..:P
Dat lampje op zich moet zelfs niet eens branden, als het systeem dat de olie monitort door heeft dat er iets fout aan het lopen is, dan zal dat systeem logischerwijs gewoon de motor uitschakelen als de kans op mechanische schade gewoon té groot is. Het zou dom zijn om er een heel monitoringssysteem op te zetten, om dan enkel een lampje te doen branden. Dus lampje branden + wat later eventueel gewoon de motor afzetten als het probleem te ernstig zou zijn.
Barcaconiawoensdag 18 juli 2007 @ 18:59
Overigens is er natuurlijk bij de auto waar we het over hebben (S-klasse) niet eens sprake van een "lampje", maar van een compleet 7" LCD display (monochrome display bij de "oude" S-klasse). Als dat kapot is had je het natuurlijk allang gemerkt.