Sinds Judith 3 jaar is, zegt ze telkens dat ze 'al bijna 4' is. Ze houdt het nog steeds vol, ook al zegt ze er nu steeds 'maar dat duurt nog wel een poosje' achteraan (hoe ze daar nou weer bij komt...quote:Op maandag 2 juli 2007 23:08 schreef poemojn het volgende:
Ze telt nu overigens de dagen af tot ze weer jarig isdus een succes was het verder wel.
![]()
Zoals Sugar al zegt: allebei een beetje. Ik heb er zelf 2, (14 mnd en 2,5 jaar) en heb ook vriendinnen met kids in die leeftijden. Maar vooral als de vriendin met 2 kids van ruim 1,5 en bijna 4 langskomt, is het hier idd. ook altijd zo'n kermis. Gezellig kletsen is er nauwelijks bij, je blijft corrigeren.quote:Op woensdag 4 juli 2007 13:35 schreef Moonah het volgende:
Even een vraagje aan de ervaren peutermoeders.
Zojuist was hier een kennis met haar bijna-kleuterdochter en haar peuterzoon op bezoek ("We zijn in de buurt, kunnen we bij jou een boterhammetje eten?"). Mijn hemel! Wat een kermis was dat zeg! Alle speeltjes van Thies door de kamer, kussens van de bank, peuter met modderschoenen aan in de box, gillen aan tafel, op de bank springen, binnen voetballen, peuter met zijn poepluier op speelkleed verschonen... Kleutermeisje was erg lief en wat rustiger.
Een poos terug was een vriendin met haar twee peuterzoons op bezoek en toen was het een beetje een vergelijkbaar scenario. Geren en gegil, gestamp op de vloer, vragen om 'iets lekkers', springen op de bank en niet luisteren...
Nu vraag ik me af. Is dit normaal peutergedrag, is hier sprake van geen grenzen stellen, zijn de peuters in kwestie niet erg goed opgevoed of zeggen jullie "Moonah, niet zo zeiken, get used to it!"?
Ja, want het zijn allemaal jochies die je noemt.quote:Op woensdag 4 juli 2007 14:46 schreef Moonah het volgende:
Want ik kan wel dénken "Zo zou ik het noooooit doen", maar inmiddels ben ik er wel achter dat dat in praktijk tzt vaak anders uitpakt.
quote:Op woensdag 4 juli 2007 14:49 schreef Sugar het volgende:
[..]
Ja, want het zijn allemaal jochies die je noemt.En volgens mij is dat ook wel echt een tiny little difference.
![]()
Allemaal 'fleurtjes'quote:Op woensdag 4 juli 2007 15:19 schreef Moonah het volgende:
Ah, dat is een leuk liedje Suug! Die ga ik ook onthouden!
Krijg aankomend schooljaar groep 1... Iiiiieeeeh! Allemaal net ex-peuters!![]()
![]()
ik pik deze post er even uit.quote:Op woensdag 4 juli 2007 14:46 schreef Moonah het volgende:
Fleur gedraagt zich uitstekend!![]()
Maar ik vind ook dat dat zo hoort eigenlijk...
En nee, ik ga niet doorslaan hoor (hoop ik!), maar even FeedBack is wel fijn!
Want ik kan wel dénken "Zo zou ik het noooooit doen", maar inmiddels ben ik er wel achter dat dat in praktijk tzt vaak anders uitpakt.
Nou, bedankt hoor!
En als ze daar dan klaar mee zijn, waren ze weer vergeten dat ze niet met hun schoenen op de bank mochtenquote:Op woensdag 4 juli 2007 20:13 schreef snoopy het volgende:
En ach, als ze dan eenmaal begrijpen dat ze niet met hun schoenen op de bank mogen, verzinnen ze iets nieuws. Bijvoorbeeld met je nieuwe stiften de Trip-trap kleuren![]()
Ehm, ik zal er vást in groeien he???quote:
Vanaf dat Amber zelf op de bank kan klimmen (dus iets van 1,5 ofzo?) ben ik bezig met zeggen dat ze niet op de bank mag staan/rennen/lopen/stunten/springen. Ze weet doet het nog steeds nietquote:Op woensdag 4 juli 2007 15:00 schreef snoopy het volgende:
HIj is iig wel netjes opgevoed. Niet staan op de bank, niet zomaar ergens aankomen, aan tafel blijven zitten met eten etc. etc. Natuurlijk mag hij wel rotzooi maken met zijn speelgoed en schreeuwen moet af en toe ookMaar ik denk idd dat de moeder van Moonah's bezoek ook wat opvoeding nodig heeft.
Vastbindenquote:
Ik heb er serieus aan gedacht om een tuigje te kopenquote:
Hoge eetstoel waar ze zelf niet uit kunnen (durven) klimmen, helpt ook...quote:
Is het niet zo dat ze plast als ze wakker is? Hier was het in het begin zo als ik haar te lang wakker in het bedje liet plaste ze in 1 keer de luier tot een bom zeg maar.quote:Op donderdag 5 juli 2007 16:09 schreef LadyS het volgende:
'S nachts zindelijk is hier nog toekomstmuziek. Amber haar luier is nog hartstikke vol sochtends. Ze voelt het gewoon niet aankomen, denk ik.
Hmm... vraag me af wat dat dan voor opleiding is...quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:14 schreef Leah het volgende:
Ja. Maar dat kunnen ze aan hoor, als het goed is. Zijn ze voor opgeleid.
quote:Op donderdag 5 juli 2007 22:43 schreef sombie het volgende:
Op de kleuterschool zijn er meestal nog grotere groepen met 1 leerkracht... Kijk je er al naar uit?![]()
Het komt wel goed hoor. Het is heel anders met een groep kinderen in een schoolse setting of gewoon thuis.
Weet ik niet eigenlijk. Als ze 's ocntends uit bed komt en ze moet dan plassen, trekt ze wel haar luier uit.quote:Op donderdag 5 juli 2007 20:42 schreef Rottdog het volgende:
[..]
Is het niet zo dat ze plast als ze wakker is? Hier was het in het begin zo als ik haar te lang wakker in het bedje liet plaste ze in 1 keer de luier tot een bom zeg maar.
Is er straks helemaal geen enkele dag of dagdeel dat dit nog is? Hier hebben de kleuters 2 vrije middagen (woensdag en vrijdag). En ze is nog niet leerplichtig, dus zo af en toe een mama-dag is toch niet verkeerdquote:Op vrijdag 6 juli 2007 20:18 schreef Lois het volgende:
Wat leuk Jessie dat Janneke het zo leuk vind
Iris wil ook zo graag naar school, maar ze moet nog even wachten tot na de vakantie.
-knip-
Het gaat soms een beetje te hard vind ik, ik vind onze dagen samen, als Eva op school is, nog zo ontzettend gezellig.![]()
Ja, dat is dan wel jammer. Maar, wat je zegt er zijn nog andere momenten. Ik kan alleen wel voorstellen dat je het gaat missen. Ik heb nu de maandag met mijn meiden, maar straks is dat voor Fleur ook niet meer zo. Dan breng ik ze weg en heb ze na school ook nog, maar het is anders. En dat is toch wennen.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 20:27 schreef Lois het volgende:
Woensdagmiddag is ze vrij maar dat is dan ook Jeroens vrije dag. Vrijdagmiddag is ze ook vrij maar dat is opa en oma dag.Ach er zijn straks nog zat momenten hoor dat we nog samen zijn, Eva heeft ook veel minder vakantie dus dat scheelt ook weer.
Soortgelijke situatie hiero...quote:Op zaterdag 7 juli 2007 21:02 schreef Rottdog het volgende:
Dat dus echt bij alles wat ik aan haar vraag aaarrrrgghhhhh stom rotwoord "daahom"![]()
Fijn dat het allemaal goed gaat Renzell! Juusje klinkt inderdaad als een heerlijk ventje. Ik heb je stukje even gequote over jullie manier van opvoeden, omdat ik het er helemaal mee eens ben. En ik niet zo vaak 'gelijkgestemden' tegenkom. Dus even een hear hear vanuit hierquote:Op zaterdag 7 juli 2007 21:28 schreef renzell het volgende:
Ik persoonlijk vind dat heerlijk en stoor me eerlijk gezegd zelden aan dat 'typische peutergedrag'. Ik ben meer zo'n moeder van: alles kan als je de boel maar niet afbreekt, of jezelf of anderen pijn doet.
Wat bedoel je daar dan precies mee Ladybos? Wat doen jullie dan anders dan de meesten?quote:Op zaterdag 7 juli 2007 23:14 schreef Ladybos het volgende:
[..]
Fijn dat het allemaal goed gaat Renzell! Juusje klinkt inderdaad als een heerlijk ventje. Ik heb je stukje even gequote over jullie manier van opvoeden, omdat ik het er helemaal mee eens ben. En ik niet zo vaak 'gelijkgestemden' tegenkom. Dus even een hear hear vanuit hier![]()
![]()
Myrthe mag van ons gewoon heel veel, zolang ze maar niemand pijn doet en geen dingen stuk maakt. Dus als ze zin heeft om op de bank te springen dan mag ze dat. Of als ze wil kliederen met een glas water op de salontafel ofzo. Of als ze op de piano van papa wil spelen, of met d'r sokken aan naar buiten wil. Of geen zin heeft om aan tafel te zitten als we eten. Nou ja, gewoon veel dingen die anderen misschien te ver vinden gaan. Ik ben er op dit moment misschien ook wel teveel mee bezig hoor (zie het slapen-topic), heb er veel discussies over momenteel met andere moeders (jonge en oude) in mijn vrienden/familie/kennissenkring en die zijn allemaal meer van de rust-reinheid-regelmaat. En wij dus niet. Ik vind dat een kind kind moet kunnen zijn en 'alles' uit moet kunnen proberen, uiteraard met grenzen voor wat betreft de veiligheid van zichzelf en anderen. Er zijn dus gewoon maar heel weinig dingen die Myrthe niet mag, en het huis is zodanig ingericht dat ze bijna overal ook 'alleen' in een ruimte kan zijn zonder dat ze kwaad kan. Niet dat we haar regelmatig alleen in een ruimte laten maar het zou wel kunnen zeg maar. In tegenstelling tot mijn vriendin die haar hele huis vol heeft staan met snuisterijtjes en dus de hele dag 'politieagentje' speelt voor haar kind. En dat doen wij dus heel bewust niet. Groot voordeel vind ik dat de paar dingen die ze niet mag ook erg goed onthoud omdat het er a. niet zo veel zijn en b. het meer indruk maakt wanneer je maar 2x per dag nee zegt dan wanneer het 2x per minuut is. En er gaan dus zat dagen voorbij dat ik eigenlijk geen 'nee' hoef te zeggen tegen d'r.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 23:34 schreef snoopy het volgende:
[..]
Wat bedoel je daar dan precies mee Ladybos? Wat doen jullie dan anders dan de meesten?
Wat ik me afvraag he?quote:
Oke, bedankt voor je uitleg.quote:Op zondag 8 juli 2007 00:14 schreef Ladybos het volgende:
Nee hoor, want ze weet heel goed dat dat buitenshuis niet zomaar overal kan. Als we ergens zijn en ze op de bank springt dan merk ik snel genoeg aan de reactie van de mensen of het wel of niet mag, en mag het niet dan weet ze dat ook en is het ook goed.
En even voor de duidelijkheid, die grens is dus ook duidelijk aanwezig want zoals ik al schreef, ze mag alles zolang ze een ander (of zichzelf) er geen kwaad mee doet en als ze bij iemand op de bank zou springen die dat niet goed vindt, dan doet ze dus iemand kwaad ermee en mag het dus gewoon niet. Maar bij ons thuis mag dat wel.
Ze stond er laatst samen met MrBos op te springenquote:Op zondag 8 juli 2007 00:22 schreef poemojn het volgende:
bij ons zou ze de bank er kwaad mee doenIk denk niet dat dat goed is voor z'n levensduur
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |