Geloof wetenschappelijk onderbouwen zou ik ook niet doen. Geloof rationeel verdedigen klinkt logischer. Geloof en wetenschap hebben allebei zo hun axioma's. Ieder kan voor zich bepalen welke axioma's voor hem/haar acceptabel zijn. Met die axioma's kun je jezelf dan een beeld van de wereld gaan vormen. Beiden leveren mij kennis op, die tezamen mijn wereldbeeld vormen. Religie beinvloed de manier waarop ik de kennis van de wetenschap bekijk, en wetenschap beinvloed ook de manier waarop ik naar religie kijk.quote:Op woensdag 25 juli 2007 20:22 schreef ThE_ED het volgende:
Niks is te bewijzen, dat is het hele punt nu JUIST.
"Je kunt geen van beide bewijzen" is een nutteloze uitspraak, meestal gedaan door gelovigen. Hij klopt natuurlijk, de hele wetenschap is nu juist gebaseerd op het bewijs verzamelen om de waarheid met een bepaalde waarschijnlijkheid te kunnen omschrijven. Hoewel gelovigen best wetenschap kunnen bedrijven, is juist het geloof nauwelijks wetenschappelijk te onderbouwen, er is nauwelijks goede literatuur die het bestaan van een god onderbouwt. (Veel genoemd is "de bijbel", maar die bewijst misschien vanalles maar niet het bestaan van een god, god wordt daarin min of meer als axioma opgevoerd.)
Dat in Nederland een stuk historie speelt is duidelijk. Als je in democratie gelooft als effectieve bestuursvorm, dan zal dit vanzelf wel een keer goedkomen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 20:30 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Het klopt inderdaad wat je zegt, je kan nooit bewijzen dat de "onbewogen beweger" niet bestaat. Net als dat je heel veel andere dingen niet kan bewijzen. Het is dan ook niet echt kwalijk dat mensen al die niet te bwijzen dingen geloven, wat wel heel erg kwalijk is dat ze allerlei voordelen krijgen (belasting bv) tov andere mensen/organisaties.
Eens. Als we nu naar de stand van wetenschap kijken, dan lijkt de optie 'onbewogen beweger' mij waarschijnlijker dan 'oneindige regressie'. Tegelijkertijd besef ik me dat er mogelijk nog van alles ontdekt wordt mbt dit 'begin', waardoor het er weer heel ander voor zal lijken te staan.quote:Op woensdag 25 juli 2007 20:37 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Nee, het zijn alleen geloofsuitspraken als je zegt dat het zo is, wat geen wetenschapper in een wetenschappelijke discussie zal zeggen. (Meestal wordt wel gesproken in termen van "zo is het" maar iedere wetenschapper weet dat men alleen in waarschijnlijkheden spreekt.)
Klopt helemaal. Daarom is het ook goed om de relativiteit van de 'waarheid' van wetenschap in te zien.quote:De gelovige gaat niet tegen de wetenschap in door met een "nieuwe" hypothese te komen, of theorie misschien zelfs. Hij gaat wél tegen de wetenschap in door wetenschappelijke bevindingen naast zich neer te leggen of alleen ter harte te nemen als het zijn theorie ondersteund. Dát is geen wetenschap! De wetenschappelijke bevindingen wijzen nu eenmaal bijvoorbeeld in de richting van evolutie, dan kun je nog wel een gutfeeling hebben dat er aan het begin toch een schepper gestaan moet hebben. Zelfs als je daarin (achteraf) gelijk zou hebben dan is het zonder de bewijzen daartoe geen wetenschap op dát moment.
Dat we in een demoratie leven betekend niet dat alles wat de meerderheid wil ook moet kunnen, sterker nog in onze samenleving worden zwakke groepen juist beschermt tegen dit soort praktijken. De democratie en de wet zouden dan ook gebaseerd moeten zijn op gelijkheid voor iedereen en niet zoals het nu is iedereen heeft gelijke rechten maar gelovige net iets meer......quote:Op woensdag 25 juli 2007 21:39 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dat in Nederland een stuk historie speelt is duidelijk. Als je in democratie gelooft als effectieve bestuursvorm, dan zal dit vanzelf wel een keer goedkomen.
Eerder van de huidige opvattingen van de wetenschap, en van geloof.quote:Op woensdag 25 juli 2007 21:45 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Daarom is het ook goed om de relativiteit van de 'waarheid' van wetenschap in te zien.
Het grote verschil tussen wetenschap en religie is dat wetenschap de meest waarschijnlijke verklaring neemt gekozen vanuit de beschikbare informatie, vervolgens blijft het zichzelf toetsen en als het nodig is aanpassen aan nieuwe informatie.quote:Op woensdag 25 juli 2007 21:45 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Eens. Als we nu naar de stand van wetenschap kijken, dan lijkt de optie 'onbewogen beweger' mij waarschijnlijker dan 'oneindige regressie'. Tegelijkertijd besef ik me dat er mogelijk nog van alles ontdekt wordt mbt dit 'begin', waardoor het er weer heel ander voor zal lijken te staan.
Die vraag wordt inderdaad opgeroepen, maar die wordt ook opgeroepen als je aangeeft dat de Big Bang het universum heeft gecreeerd, of iets anders, je kunt bijna altijd de causale vraag stellen. Er is een uitzonderlijk en frappant genoeg is dat juist de uitzondering van de monotheistische traditie, waar God altijd heeft bestaan, dus de vraag waar God vandaan komt geen relevante vraag meer is.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:16 schreef Arcee het volgende:
Zijn argument is dat het bestaan van God weer een nieuwe vraag oproept in plaats van er een te beantwoorden, namelijk: waar komt God vandaan?
Dat zegt hij wel. Dit argument komt oorspronkelijk uit de Blind Watchmaker en hij herhaalt het simpelweg in The God Delusion. Dat als de functionaliteit van een oog hoger ligt dat beter is voor het dier is natuurlijk logisch. Maar ik heb ook nooit gezegd dat die redenering niet klopt, alleen dat deze niets heeft te maken met het argument van behe, waar hij het in dat gedeelte van het boek over heeft.quote:Dit is onjuist wat je hier zegt, volgens mij zegt Dawkins niet dat 10% van een oog beter is dan 0% van een oog, maar dat iets met 10% van de functionaliteit van het genoemde oog beter is dan iets met 0% van de functionaliteit van het oog. En zo klopt zijn redenatie/conclusie wel degelijk.
Ik denk niet dat ik Dawkins verkeerd interpreteer. Ik begrijp prima dat hij zegt dat de schepper van iets complexer is dan hetgeen dat geschapen is, maar de conclusie die hij daaraan vastzet strookt niet, want hij zget dat dat op een bepaalde manier slecht is! Zoals jij het verwoord, het zou een verschuiving van het probleem zijn en de problemen zouden alleen groter worden daardoor. Dat is in het geval van God juist helemaal niet het geval. In de eerste plaats strookt het inderdaad met wat we weten, dat als iemand iets maakt datgene complexer moet zijn dan het gemaakte. Dat wil niet meteen zeggen dat het ook groter of complexer eruit moet zien... Ik kan me voorstellen dat sommige mensen een hijskraan of een ander groot gebouwd voorwerp erg complex vinden, toch hebben mensen het gemaakt.quote:Het punt hier is dat de gelovigen uitgaan van het volgende argument:
P1: Het universum is complex.
P2: Complexe dingen kunnen alleen bestaan als ze gecreëerd zijn.
C: het universum is gecreëerd.
En ze vullen die conclusie dan in met God als schepper. Zoals Speknek al zei is dit slechts een verlegging van het probleem en komen er alleen maar nieuwe en grotere problemen uit voort.
Daarnaast stelt Dawkins alleen dat een schepper van iets, complexer moet zijn dan hetgeen hij schept. Evolutie is geen schepper van het huidige leven maar de manier waarop het zich ontwikkeld heeft.
Kortom volgens mij interpeteer je Dawkins zelf verkeerd hier en daar en lijkt het daarom dat hij rare/verkeerde conclusies trekt voor jou.
Nee.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:35 schreef jdschoone het volgende:
Er is een uitzonderlijk en frappant genoeg is dat juist de uitzondering van de monotheistische traditie, waar God altijd heeft bestaan, dus de vraag waar God vandaan komt geen relevante vraag meer is.
en dit is inderdaad ook een belangrijk punt in de hele discussie omtrent religie, stel dat er een god bestaat. Laten we dus aannemen dat dit inderdaad onomstotelijk bewezen is, wie zegt dan wat de juiste regels zijn waaraan we ons moeten houden? Welk religie heeft het bij het juiste eind? Of hebben misschien alle religies het wel fout en hebben de deïsten gelijk?quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:54 schreef ThE_ED het volgende:
Laten we nu ineens (uit)vinden dat er wel een God is, dan blijft nog de vraag of en hoe we ons geloof dan moeten belijden, maar ok.
Nog even uitgezonderd van speculatieve theorieen die uberhaupt niet uitgaan van de big bang als 'begin' is de big bang in haar huidige vorm niet alleen het begin van de ruimte, maar ook van de tijd. Dat betekent dus dat er uberhaupt niet te spreken valt over een 'oorzaak' van de big bang omdat de concepten oorzaak en gevolg vereisen dat tijd aanwezig is. Verder zie ik ook niet in waarom monotheistisme in dit opzicht meer recht van spreken zou hebben dan pantheisme of polytheisme.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:42 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Nee.
Waarom is dit anders dan een Big Bang?
"God heeft altijd bestaan" is evenmin of evenzeer een oplossing als bijvoorbeeld "voor de Big Bang bestond er niets" of "Voor de Big Bang bestonden er ook oneindig veel Big Bangs en Crunches".
God is niet "het" enige mogelijke antwoord, het is een antwoord, en vooralsnog spreken de meeste wetenschappelijke waarnemingen niet echt in het voordeel van dat antwoord.
En wat is "altijd" ...
Maar dat zou betekenen dat de gehele vraag naar wat er voor de Big Bang gebeurde (en dus naar een causale relatie) zinloos zou zijn, en daarmee ook de vraag wat er voor God kwam, daar de monotheistische religies er veelal ook vanuit gaan dat tijd en ruimte zijn geschapen door hun God (of dat hun God de Big Bang heeft veroorzaakt etc).quote:Op woensdag 25 juli 2007 23:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nog even uitgezonderd van speculatieve theorieen die uberhaupt niet uitgaan van de big bang als 'begin' is de big bang in haar huidige vorm niet alleen het begin van de ruimte, maar ook van de tijd. Dat betekent dus dat er uberhaupt niet te spreken valt over een 'oorzaak' van de big bang omdat de concepten oorzaak en gevolg vereisen dat tijd aanwezig is. Verder zie ik ook niet in waarom monotheistisme in dit opzicht meer recht van spreken zou hebben dan pantheisme of polytheisme.
Maar in wetenschappelijke kringen worden dat soort antwoorden (niets voor de big bang en oscillating universe) juist wel getolereerd. En jij zegt zelf dat deze en God op vrijwel dezelfde voet staan. Dat klopt dan ook, en in een ander topic over iets uit het niets hebben we al gezien dat er ergens iets geks aan de hand is. Ergens moet er een oorsprong zijn geweest van wat we om ons heen zien, en dat kan oftewel door iets zijn gekomen dat altijd al heeft bestaan, of uit het niets... allebei raarm maar het zijn de enige mogelijkheden.quote:"God heeft altijd bestaan" is evenmin of evenzeer een oplossing als bijvoorbeeld "voor de Big Bang bestond er niets" of "Voor de Big Bang bestonden er ook oneindig veel Big Bangs en Crunches".
God is niet "het" enige mogelijke antwoord, het is een antwoord, en vooralsnog spreken de meeste wetenschappelijke waarnemingen niet echt in het voordeel van dat antwoord.
In bepaalde theorieën over de big bang wordt verondersteld dat er niets is, dat tijd pas daarna onstaat. Dit is wel een antwoord op de vraag wat war er voor het ontstaan van het universum. Bovendien probeert de wetenschap wel degelijk het hoe te beantwoorden, en hier ligt het grote verschil met geloof.quote:Op woensdag 25 juli 2007 23:30 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Maar dat zou betekenen dat de gehele vraag naar wat er voor de Big Bang gebeurde (en dus naar een causale relatie) zinloos zou zijn, en daarmee ook de vraag wat er voor God kwam, daar de monotheistische religies er veelal ook vanuit gaan dat tijd en ruimte zijn geschapen door hun God (of dat hun God de Big Bang heeft veroorzaakt etc).
Als de Big Bang daadwerkelijk het begin van tijd en ruimte zou zijn wel ja.quote:Op woensdag 25 juli 2007 23:30 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Maar dat zou betekenen dat de gehele vraag naar wat er voor de Big Bang gebeurde (en dus naar een causale relatie) zinloos zou zijn
Dat lijkt me trouwens meer een deistische visie. De abrahamistische monotheische religies gaan toch uit van een God die veel actiever was dan puur een 'explosietje' starten. Er zijn natuurlijk wel theologen die hun geloof in dit concept proberen te proppen, maar dat maakt het m.i. wat ongeloofwaardig om dan nog een specifiek monotheisme met bijbehorende moraal en waarden aan te gaan hangenquote:, en daarmee ook de vraag wat er voor God kwam, daar de monotheistische religies er veelal ook vanuit gaan dat tijd en ruimte zijn geschapen door hun God (of dat hun God de Big Bang heeft veroorzaakt etc).
Dat doen veel wetenschappers die ik ken ook. Het zou ook mooi zijn dat gelovigen zouden erkennen dat hun opvattingen over de schepping ook louter ideeën zijn, en geen absolute waarheden. En veel gelovigen die ik ken, doen dat niet. Die hebben niet die nuchterheid, omdat ze er simpelweg veel meer mee hebben te verliezen.quote:Op woensdag 25 juli 2007 21:45 schreef Dwerfion het volgende:
Klopt helemaal. Daarom is het ook goed om de relativiteit van de 'waarheid' van wetenschap in te zien.
Ik ben het me je eens dat een stukje nuchterheid ontbreekt. Punt is natuurlijk dat gelovigen een bovennatuurlijke actor voor waar houden die van alles kan doen. Die wordt misschien iets te snel uit de kast getrokken.quote:Op donderdag 26 juli 2007 00:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat doen veel wetenschappers die ik ken ook. Het zou ook mooi zijn dat gelovigen zouden erkennen dat hun opvattingen over de schepping ook louter ideeën zijn, en geen absolute waarheden. En veel gelovigen die ik ken, doen dat niet. Die hebben niet die nuchterheid, omdat ze er simpelweg veel meer mee hebben te verliezen.
Als hij werkelijk stelt dat er categorisch aan iets simpels niet iets complex vooraf gegaan kan zijn, dan is dat inderdaad onjuist, maar iets zegt me dat je het niet goed gelezen hebt.quote:Op woensdag 25 juli 2007 16:29 schreef Dwerfion het volgende:
Hij zou het misschien best kunnen, maar doet het zeker niet in hoofdstuk 4 van the God Delusion. Binnen de empirische wereld is geen enkele wet die zegt dat voor iets simpels niet iets complex kan hebben gestaan.
Een schilder als Mondriaan toont al aan dat dat niet op gaat. Aan de oorsprong van een vrij eenvoudig schilderij staat iets veel complexers, Mondriaan zelf.
Dan moet iemand me maar vertellen hoe ik het wél moet lezen.quote:Op donderdag 26 juli 2007 08:09 schreef speknek het volgende:
[..]
Als hij werkelijk stelt dat er categorisch aan iets simpels niet iets complex vooraf gegaan kan zijn, dan is dat inderdaad onjuist, maar iets zegt me dat je het niet goed gelezen hebt.
Vertel eens wat er waargenomen wordt dan, en waarom dat nadelig is voor het idee dat er een onbewogen beweger is.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:42 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Het aantonen van God zelf is, mi, onmogelijk. God is geen onderdeel van het heelal, maar kan er wel invloed op uitoefenen. In deze visie zul je dus indirect effecten moeten kunnen zien. Omdat dit indirect gebeurt, zul je altijd mogelijkheden om te zeggen dat het niet Gods oorzaak is, maar iets (totnutoe) onbegrepens.quote:Op woensdag 25 juli 2007 22:54 schreef ThE_ED het volgende:
Laten we nu ineens (uit)vinden dat er wel een God is, dan blijft nog de vraag of en hoe we ons geloof dan moeten belijden, maar ok.
Zou je niet gewoon kunnen vertellen wat er waargenomen wordt dat zonder meer wijst op jouw 'onbewogen beweger'? Is het niet tevens onmogelijk om aan te geven wat er waargenomen wordt dat nadelig is voor een blik spinazie (die den scheppert is van het al)?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Vertel eens wat er waargenomen wordt dan, en waarom dat nadelig is voor het idee dat er een onbewogen beweger is.
De invulling van de 'onbewogen beweger' is (nog) niet ter sprake. Verder was ik niet degene die claimde dat de ene visie aannemelijker is dan de andere.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 18:03 schreef eRixx het volgende:
[..]
Zou je niet gewoon kunnen vertellen wat er waargenomen wordt dat zonder meer wijst op jouw 'onbewogen beweger'? Is het niet tevens onmogelijk om aan te geven wat er waargenomen wordt dat nadelig is voor een blik spinazie (die den scheppert is van het al)?
Trek een theologieboek open en je ziet tekst die God probeert te beschrijven. Geen idee hoe je er bij komt dat er geen gelovigen zijn die een definitie van God kunnen geven. Het enige wat ik me kan bedenken is dat je bedoelt dat het geen volledige definitie is.quote:Want dat is de ware reden dat god niet bewezen kan worden: Zijn aanhangers weigeren hem te defineren of zijn daartoe niet in staat.
Radioactief verval lijkt aardig in de buurt te komen van onbewogen bewegers. Wat zijn voor jou aanwijzingen dat er sprake is van oneindige regressie?quote:Er is geen reden om aan te nemen dat er een onbewogen beweger is.
Inderdaad, dat was jij niet maar dat probeerde ik ook duidelijk te maken :-)quote:Op zaterdag 28 juli 2007 19:22 schreef Dwerfion het volgende:
De invulling van de 'onbewogen beweger' is (nog) niet ter sprake. Verder was ik niet degene die claimde dat de ene visie aannemelijker is dan de andere.
WELK theologieboek? Van welke religie? Weet jij van tevoren ook al wie het bij het juiste eind heeft? Knap. Precies het punt dat men eerder probeerde te maken; er IS geen eenduidige definitie van god. Alleen in jouw hoofd en in jouw religieuze hoekje. En dat allemaal ook nog eens zonder ENIGE aanleiding.quote:Trek een theologieboek open en je ziet tekst die God probeert te beschrijven. Geen idee hoe je er bij komt dat er geen gelovigen zijn die een definitie van God kunnen geven. Het enige wat ik me kan bedenken is dat je bedoelt dat het geen volledige definitie is.
Dat mag je uitleggen én: nu draai je het weer om. JIJ gelooft in de onbewogen beweger, jij introduceert hem. Niet ik. Ik wil gewoon exact weten wie, wat en waar je daarmee bedoelt en wat zijn definitie is. Dat schijnt je niet makkelijk af te gaan gezien de pogingen de vraag om te draaien.quote:Radioactief verval lijkt aardig in de buurt te komen van onbewogen bewegers. Wat zijn voor jou aanwijzingen dat er sprake is van oneindige regressie?
Belangrijker nog: de BB-theorie wordt gestaafd door massa's metingen en is een wetenschappelijke theorie. Ze is gebaseerd op de schepping zelf. God niet. God is een begrip wat gevoelsmatig is geintroduceerd, en waar zoveel verschil van mening over bestaat dat het onmogelijk is om het objectief te omschrijven.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 18:03 schreef eRixx het volgende:
@wie dan ook (die beweerde dat de big bang als eindpunt der regressie hetzelfde zou zijn als god): Onzin. De big bang heeft geen onmetelijke intelligentie die verklaard dient te worden. God wel.
Als je met de 'duidelijk omschreven wetenschappelijke theorie' op de BB doelt, dan mis je het punt. Het gaat me juist om de keuze tussenquote:Op zaterdag 28 juli 2007 20:53 schreef eRixx het volgende:
[..]
Inderdaad, dat was jij niet maar dat probeerde ik ook duidelijk te maken :-)
Als de onbewogen beweger een volwaardig alternatief is voor een duidelijk omschreven wetenschappelijke theorie, waarom is dan nu die invulling nog niet ter sprake geweest? Is het niet juist zeer belangrijk wat het alternatief is dat je aanbrengt? Tot nu toe is jouw goddelijke beweger niet veel meer plausibel dan mijn blik spinazie.
Geen idee wat je punt is eigenlijk. Dat als er een God is, dat er dan niks zinnigs over te zeggen valt? Dat 'zonder ENIGE aanleiding' lijkt wederom vrij loos. Ik heb genoeg redenen om in God te geloven, maar dat terzijde.quote:WELK theologieboek? Van welke religie? Weet jij van tevoren ook al wie het bij het juiste eind heeft? Knap. Precies het punt dat men eerder probeerde te maken; er IS geen eenduidige definitie van god. Alleen in jouw hoofd en in jouw religieuze hoekje. En dat allemaal ook nog eens zonder ENIGE aanleiding.
Stel dat ik God hier definieer als een schepper van alles, die op dit moment alles weet over iedereen en overal. Waar wil je dan heen? Oorspronkelijk ging het om de redenatie van meneertje Dawkins die beweert 'op een haar na' te kunnen bewijzen dat God niet bestaat. Z'n argumenten waren niet heel boeiend. Tenzij ik hem niet goed begrepen. Ergens hierboven heb ik ook al gevraagd of iemand kan uitleggen wat hoe Dawkins' argumentatie in hoofdstuk 4 in elkaar zit. Dat Dawkins dom én arrogant is, zal ik niet meteen zeggen, maar heel duidelijk of overtuigend is t niet.quote:Dat mag je uitleggen én: nu draai je het weer om. JIJ gelooft in de onbewogen beweger, jij introduceert hem. Niet ik. Ik wil gewoon exact weten wie, wat en waar je daarmee bedoelt en wat zijn definitie is. Dat schijnt je niet makkelijk af te gaan gezien de pogingen de vraag om te draaien.
nog steeds los je niks op. Of je nou de BB of de onbewogen beweger neemt, beide moeten nog verklaart worden. je bent minstens net zoveel processen nodig die resulteren in een bewogen beweger als voor de big bang. en aangezien de bigbang toch heel wat meer fysiek bewijs heeft, zou ik toch echt voor BB kiezen. Ook snap ik niet wat je met "in de natuur aangetroffen bedoelt'. Als bioloog heb ik nooit iets in die trant waar kunnen nemen, dus ik ben zeer benieuwd.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 23:19 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Als je met de 'duidelijk omschreven wetenschappelijke theorie' op de BB doelt, dan mis je het punt. Het gaat me juist om de keuze tussen
a) Een oneindige regressie of
'b) Een eerste beweger.
De BB is mogelijk maar een stapje richting nog weer veel meer processen die resulteerden in een Big Bang. Het idee van een onbewogen beweger spreekt me meer aan, en wordt ook gewoon in de natuur aangetroffen.
Ik hoop dat je de eerste reactie van dat linkje ook gelezen hebt.. Er word weer eens vanuit gelovig oogpunt naar dat boek gekeken, en in plaats dat men nou gaat nadenken wat hij zegt, kraken ze het boek af. Alleen maar omdat het hun geloof aanvalt.quote:[..]
Geen idee wat je punt is eigenlijk. Dat als er een God is, dat er dan niks zinnigs over te zeggen valt? Dat 'zonder ENIGE aanleiding' lijkt wederom vrij loos. Ik heb genoeg redenen om in God te geloven, maar dat terzijde.
[..]
Stel dat ik God hier definieer als een schepper van alles, die op dit moment alles weet over iedereen en overal. Waar wil je dan heen? Oorspronkelijk ging het om de redenatie van meneertje Dawkins die beweert 'op een haar na' te kunnen bewijzen dat God niet bestaat. Z'n argumenten waren niet heel boeiend. Tenzij ik hem niet goed begrepen. Ergens hierboven heb ik ook al gevraagd of iemand kan uitleggen wat hoe Dawkins' argumentatie in hoofdstuk 4 in elkaar zit. Dat Dawkins dom én arrogant is, zal ik niet meteen zeggen, maar heel duidelijk of overtuigend is t niet.
Ik zeg helemaal niet dat het OF BB is OF een onbewogn beweger. Mogelijk is de BB oorzaak van een onbewogen beweger. Mogelijk! Radioactief verval had ik al als voorbeeld genoemd.quote:Op zondag 29 juli 2007 09:40 schreef Bensel het volgende:
[..]
nog steeds los je niks op. Of je nou de BB of de onbewogen beweger neemt, beide moeten nog verklaart worden. je bent minstens net zoveel processen nodig die resulteren in een bewogen beweger als voor de big bang. en aangezien de bigbang toch heel wat meer fysiek bewijs heeft, zou ik toch echt voor BB kiezen. Ook snap ik niet wat je met "in de natuur aangetroffen bedoelt'. Als bioloog heb ik nooit iets in die trant waar kunnen nemen, dus ik ben zeer benieuwd.
Ik weet niet of je weet wie Marcel Hulspas is, maar het is nou niet dat je zegt een religieus man.quote:Ik hoop dat je de eerste reactie van dat linkje ook gelezen hebt.. Er word weer eens vanuit gelovig oogpunt naar dat boek gekeken, en in plaats dat men nou gaat nadenken wat hij zegt, kraken ze het boek af. Alleen maar omdat het hun geloof aanvalt.
Edit - die recensie is lachwekkend slechtquote:Ik weet niet of je weet wie Marcel Hulspas is, maar het is nou niet dat je zegt een religieus man.
Ik heb zijn dingetje gelezen en heb moeten concluderen dat hij het boek niet heeft gesnapt. Dawkins rekent namelijk genadeloos af met het argument dat god boven de natuur staat en derhalve niet empirisch bewezen of ontkracht kan worden.quote:Op zondag 29 juli 2007 11:47 schreef Dwerfion het volgende:
Ik weet niet of je weet wie Marcel Hulspas is, maar het is nou niet dat je zegt een religieus man.
Nu je toch aan het lezen bent kun je dan meteen The Blind Watchmaker doornemen.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 23:19 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Stel dat ik God hier definieer als een schepper van alles, die op dit moment alles weet over iedereen en overal. Waar wil je dan heen? Oorspronkelijk ging het om de redenatie van meneertje Dawkins die beweert 'op een haar na' te kunnen bewijzen dat God niet bestaat. Z'n argumenten waren niet heel boeiend. Tenzij ik hem niet goed begrepen. Ergens hierboven heb ik ook al gevraagd of iemand kan uitleggen wat hoe Dawkins' argumentatie in hoofdstuk 4 in elkaar zit. Dat Dawkins dom én arrogant is, zal ik niet meteen zeggen, maar heel duidelijk of overtuigend is t niet.
Dit is natuurlijk niet het argument - misschien moet je het nog eens lezen. Het argument luidt dat je een complex iets niet kunt verklaren door een ander onverklaarbaar, tevens onmeetbare god aan het begin te toveren. Je verklaart er niets mee. Dit is precies waarom het designargument (zowel kosmologisch als biologisch) kul is:quote:Binnen de empirische wereld is geen enkele wet die zegt dat voor iets simpels niet iets complex kan hebben gestaan.
Ben ik met je eens. De invloed van God bij bijvoorbeeld een gebedsgenezing is, in een deel van de gevallen, wetenschappelijk verifieerbaar.quote:Op maandag 30 juli 2007 09:56 schreef Monolith het volgende:
Dawkins ageert nog niet eens zozeer tegen een deistische metafysische interpretatie van het concept god. Dit concept wordt echter nauwelijks door gelovigen gehanteerd. Integendeel, er wordt vaak een concept als de god uit de bijbel of koran gehanteerd waaraan allerlei empirisch verifieerbare consequenties worden verbonden.
Dan is Dawkins argument dus een claim tegen God gebruiken als wetenschappelijke verklaring. Niet een argument tegen het bestaan van een theistische God. Dit is inderdaad wel plausibel, omdat het grootste gedeelte van het boek gericht is aan fundamentalisme.quote:Op maandag 30 juli 2007 10:31 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nu je toch aan het lezen bent kun je dan meteen The Blind Watchmaker doornemen.
[..]
Dit is natuurlijk niet het argument - misschien moet je het nog eens lezen. Het argument luidt dat je een complex iets niet kunt verklaren door een ander onverklaarbaar, tevens onmeetbare god aan het begin te toveren. Je verklaart er niets mee. Dit is precies waarom het designargument (zowel kosmologisch als biologisch) kul is:
[afbeelding]
Hoe is precies die invloed te meten? Wat valt er te falsificeren?quote:Op maandag 30 juli 2007 10:36 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. De invloed van God bij bijvoorbeeld een gebedsgenezing is, in een deel van de gevallen, wetenschappelijk verifieerbaar.
God als verklaring is geen verklaring, dat is het argument.quote:Op maandag 30 juli 2007 10:44 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dan is Dawkins argument dus een claim tegen God gebruiken als wetenschappelijke verklaring. Niet een argument tegen het bestaan van een theistische God.
In dat geval juist weer niet eigenlijk. Je zou hooguit kunnen testen of gebedsgenezing werkt, maar daar kun je logisch gezien eigenlijk weinig conclusies over goddelijke invloed aan verbinden. Ik doelde meer op uitspraken als 'god heeft de aarde 6000 jaar geleden geschapen', 'De verscheidenheid aan talen is het gevolg van de toren van babel', etcetera. Dat zijn allemaal voorspellingen die voortkomen uit een bepaald godsbeeld en als die allemaal niet blijken te kloppen dan moet je toch ernstig gaan twijfelen aan de houdbaarheid van het concept.quote:Op maandag 30 juli 2007 10:36 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. De invloed van God bij bijvoorbeeld een gebedsgenezing is, in een deel van de gevallen, wetenschappelijk verifieerbaar.
Maar dan zou je er verder ook niet allerlei consequenties aan moeten verbinden. Vreemd genoeg lijken veel gelovigen wel te weten dat hun God(en) een pesthekel heeft / hebben aan abortus, euthanasie, homo's, overspelige vrouwen, onrein vlees, het slachten van koeien, etcetera.quote:Maar de theistische visie dat er een oppermachtige, liefhebbende, alleswaarnemende, persoonlijke (als in: God is met ieder betrokken), is mi niet verifieerbaar.
Juist. Ik wou dat ik het zo helder had omschreven.quote:Op maandag 30 juli 2007 09:56 schreef Monolith het volgende:
Dawkins ageert nog niet eens zozeer tegen een deistische metafysische interpretatie van het concept god. Dit concept wordt echter nauwelijks door gelovigen gehanteerd. Integendeel, er wordt vaak een concept als de god uit de bijbel of koran gehanteerd waaraan allerlei empirisch verifieerbare consequenties worden verbonden.
Beweging van materie en/of ontstaan van materie waar dat niet te verwachten valt met de huidige inzichten. Natuurlijk zal dat door sceptici niet toegeschreven worden aan God. Die zullen het altijd een onbegrepen proces blijven noemen.quote:Op maandag 30 juli 2007 10:45 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hoe is precies die invloed te meten? Wat valt er te falsificeren?
God of the gaps.quote:Op maandag 30 juli 2007 11:16 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Beweging van materie en/of ontstaan van materie waar dat niet te verwachten valt met de huidige inzichten.
.
Laten we dit eens vergelijken met de bliksem. Uit gelovig standpunt is dit altijd een toorn van God geweest, ondanks de vele afgebrandde kerken, moskees en geëlectrocuteerde klokkenluiders. Want tja, zo staat het nou eenmaal in zowel de bijbel als koran. Geen enkele profeet, priester of heilige kon ons vertellen wat een ongelovige wetenschapper, Benjamin Franklin wel kon. En dankzij zijn vondst van de bliksemafleider worden er geen kerken en moskees meer door de toorn van God getroffen.quote:Op maandag 30 juli 2007 11:16 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Beweging van materie en/of ontstaan van materie waar dat niet te verwachten valt met de huidige inzichten. Natuurlijk zal dat door sceptici niet toegeschreven worden aan God. Die zullen het altijd een onbegrepen proces blijven noemen.
Ze kloppen niet als je gebruikt maakt van een praktijk (wetenschap) die er andere uitgangspunten op na houdt. Verder bevestigt dit dat Dawkins voornamelijk tegen creationisten aan het praten is. Niet zozeer religieuzen in het algemeen.quote:Op maandag 30 juli 2007 11:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
In dat geval juist weer niet eigenlijk. Je zou hooguit kunnen testen of gebedsgenezing werkt, maar daar kun je logisch gezien eigenlijk weinig conclusies over goddelijke invloed aan verbinden. Ik doelde meer op uitspraken als 'god heeft de aarde 6000 jaar geleden geschapen', 'De verscheidenheid aan talen is het gevolg van de toren van babel', etcetera. Dat zijn allemaal voorspellingen die voortkomen uit een bepaald godsbeeld en als die allemaal niet blijken te kloppen dan moet je toch ernstig gaan twijfelen aan de houdbaarheid van het concept.
Hoe je 'er verder' mee omgaat is een theologische vraag, en zeker geen wetenschappelijke. Sowieso zegt de wetenschap mij niks over hoe ik naar het morele aspect van het slachten van koeien moet kijken. Wetenschap kan moraal proberen te beschrijven, maar geeft mij geen visie in morele kwesties.quote:Maar dan zou je er verder ook niet allerlei consequenties aan moeten verbinden. Vreemd genoeg lijken veel gelovigen wel te weten dat hun God(en) een pesthekel heeft / hebben aan abortus, euthanasie, homo's, overspelige vrouwen, onrein vlees, het slachten van koeien, etcetera.
Je verhaal gaat niet op, omdat de bliksem dus WEL verklaard kan worden.quote:
ik denk niet dat je zijn verhaal begrijpt.. Want voordat Franklin met een verklaring kwam, kon bliksem ook niet verklaard worden. En dus werd God maar gekozen als boosdoener.quote:Op maandag 30 juli 2007 12:22 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Je verhaal gaat niet op, omdat de bliksem dus WEL verklaard kan worden.
Het idee is me volledig duidelijk. Maar ik kwam op dit punt nav Monolith, maar die vind het punt niet ter zake doen, dus laat ik het verder ook maar rusten.quote:Op maandag 30 juli 2007 12:51 schreef Bensel het volgende:
[..]
Dat wiord nou dus bedoeld met een god of the gaps: een (tijdelijke) verklaring van een fenomeen die nog niet begrepen word. En die God of the gaps is de afgelopen jaren al heel wat geslonken.
God schijnt zich alleen nog in een niche te bevinden waar hij "de natuurwetten regelt" en iets met de big bang doet. Verder is hij zo vaag geworden als de beschrijving in Dwerfions signature, en houdt hij zich niet meer zo bezig met het veroorzaken van overstromingen, het verspreiden van ziektes in een volk, het maken van levende wezens en het verbranden van bosjes....quote:Op maandag 30 juli 2007 12:51 schreef Bensel het volgende:
[..]
ik denk niet dat je zijn verhaal begrijpt.. Want voordat Franklin met een verklaring kwam, kon bliksem ook niet verklaard worden. En dus werd God maar gekozen als boosdoener.
Zo ook met die voorbeelden van jou: jij denkt dat een onbewogen beweger dat doet. Maar ik dnek dat er wel een verklaring gevonden zal worden (als die er al niet is, zoveel weet ik niet van dat soort natuurkunde af, en jij ook niet, heb ik het idee)
Dat wiord nou dus bedoeld met een god of the gaps: een (tijdelijke) verklaring van een fenomeen die nog niet begrepen word. En die God of the gaps is de afgelopen jaren al heel wat geslonken.
Inderdaad, sterker nog, we kunnen rustig stellen dat van al die ontelbare uitvindingen en ontdekkingen die de afgelopen 200 jaar gedaan zijn er zelfs geen enkele overeenkomt met het idee van een 'God'. Doordat we processen zijn gaan begrijpen kunnen we heel veel zaken voorkomen of voorspellen. Onze hierdoor verkregen macht om te voorspellen of te voorkomen (denk aan tektonische platen, virussen, bevruchtingen, oogsten, bliksem) staan volledig haaks op het beeld dat er een God zou zijn die deze processen zou sturen of leiden.quote:Op maandag 30 juli 2007 12:51 schreef Bensel het volgende:
[..]
ik denk niet dat je zijn verhaal begrijpt.. Want voordat Franklin met een verklaring kwam, kon bliksem ook niet verklaard worden. En dus werd God maar gekozen als boosdoener.
Zo ook met die voorbeelden van jou: jij denkt dat een onbewogen beweger dat doet. Maar ik dnek dat er wel een verklaring gevonden zal worden (als die er al niet is, zoveel weet ik niet van dat soort natuurkunde af, en jij ook niet, heb ik het idee)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |