quote:
Op maandag 2 juli 2007 10:30 schreef DivineJester het volgende:Volslagen krankzinning natuurlijk dit, en een "leuke" actie om weer eens in de publiciteit te komen. Laat ze dan eens aandacht besteden aan dingen als het gezeul met vlees de hele wereld over. Ham die vanuit NL naar Parma wordt verscheept, bewerkt en weer terug mkomt als, jawel, Parmaham. Een biefstuk die meer van de wereld heeft gezien dan degene die hem opeet, dat soort zaken heeft een veel grotere negatieve invloed op het welzijn van de dieren (en mensen) wereldwijd.
Verder is het volgens mij niet aangetoond dat het eten van vlees altijd lijdt tot obesitas, dus waarom ze met die term schermen? Of zouden ze ook zo in de aanval gaan als er een kookboekje met lekkere friet recepten in de DD zou staan?
Helemaal mee eens, dat heen en weer sleuren van vlees en ander voedsel over de hele wereld, dat is een veel groter probleem. Denk maar eens aan de soja-problematiek die vaak tot armoede (en honger) bij boeren in de Derde Wereld leidt. Vegetariėrs eten vaak vleesvervangers die veel soja bevatten. Ja, dat helpt de wereld ook niet vooruit.
Tot mijn grote spijt vond mijn moeder mij indertijd te groot voor DD en heeft het abonnement opgezegd.
![]()
Door deze lacune in mijn opvoeding kan ik nu niet volwaardig meediscussieren over dit onderwerp, omdat ik de kookcursus niet gelezen heb, maar kinderen leren koken vind ik op zich een goed initiatief. En dat ze daarbij uitgaan van het gebruikelijke volksvoedsel (waar vlees nou eenmaal nog steeds bijhoort) lijkt me dat geen bezwaar.
Ik ben er wel van overtuigd, dat het elke dag eten van vlees niet goed voor de mens is. Alleen al, omdat we daarvoor veel te veel dieren onder minder prettige omstandigheden moeten houden. Maar af en toe vlees, als feestgerecht, lijkt me prima.
Volgens mij hoef je vlees ook helemaal niet te vervangen.
En of je van vlees eten obesitas krijgt? Lijkt me niet.
Volgens mij leiden de adviezen van de gezondheidsgoeroes eerder tot obesitas: als je die nauwkeurig opvolgt, zit je je de hele dag vol te proppen. Een maaltijd met een portie koolhydraten, EN twee ons groenten, EN rauwkost, EN twee stuks fruit, EN dan ook nog eens de twee liter water extra ...... nou het opvolgen van dat soort adviezen zorgt ervoor dat we de hele dag door iets naar binnen moeten proppen van de gezondheidsgoeroes. Kijk eens naar de mensen die constant met een fles water aan het rondzeulen zijn. Geen tien minuten kunnen die mensen zonder iets te nuttigen. Dat noem ik nou volproppen. Je ziet dat overigens ook vaak met mensen die de hele dag door koffie drinken.
Ik ben een voorstander van twee of drie maaltijden op vaste tijden van de dag. Ook op vaste tijden van de dag iets drinken, zoals water, koffie en thee.
![]()
En dan tussendoor gewoon niks.
Natuurlijk is ondervoeding een ernstig probleem, waar je ziektes aan kunt overhouden. Maar overvoeding door elke dag minmale hoeveelheden te moeten consumeren, zoals we volgens de voedingsadviezen moeten doen, lijkt mij de wortel van het probleem van obesitas.