abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 juli 2007 @ 21:12:32 #101
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_51374588
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:07 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Moet je eens proberen als je iemand nodig hebt voor landelijk nieuws. Dan mag je ook echt niet zeggen dat je Westerse kandidaten uitnodigt, Nederlanders liefst? Als ze dat zouden zeggen, haalden ze hun eigen achtuurjournaal
Precies
pi_51375029
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:07 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Moet je eens proberen als je iemand nodig hebt voor landelijk nieuws. Dan mag je ook echt niet zeggen dat je Westerse kandidaten uitnodigt, Nederlanders liefst? Als ze dat zouden zeggen, haalden ze hun eigen achtuurjournaal
Als diezelfde westerse achtergrond (wat allochtonen die al jaren in Nederland wonen hebben...) een duidelijk aantoonbare noodzaak voor de functie is, zal geen enkele rechter dat weerleggen.
  woensdag 11 juli 2007 @ 21:28:13 #103
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_51375220
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:23 schreef Knakker het volgende:

[..]

Als diezelfde westerse achtergrond (wat allochtonen die al jaren in Nederland wonen hebben...) een duidelijk aantoonbare noodzaak voor de functie is, zal geen enkele rechter dat weerleggen.
en toch zou iedereen schande erover spreken, dat weet je zelf ook wel.
  woensdag 11 juli 2007 @ 21:36:11 #104
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_51375505
Humberto Tan was ook een excuus neger van de NOS hoor, totdat ie weggemold werd door Talpa.

Ninja al een gesprekje gehad inmiddels
  woensdag 11 juli 2007 @ 21:47:58 #105
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_51375984
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:36 schreef Noway666 het volgende:
Humberto Tan was ook een excuus neger van de NOS hoor, totdat ie weggemold werd door Talpa.

Ninja al een gesprekje gehad inmiddels
Yup, gister avond Ging wel goed, ondanks dat ik helemaal hyper was. Volgens mij heb ik driekwart van het praatwerk voor mijn rekening genomen. Ik mag binnenkort (ik noem even geen datum, gezien ik sterke vermoedens heb dat één van mijn...'minder geliefde' collega's, ook een Fokker is ) een proefdag komen draaien

Ben wel nerveus: ze hebben mij benaderd voor de functie, maar de vacature staat ook op internet en daar vragen ze mensen met drie jaar ervaring... drie jaar meer dan ik heb Dat wordt dus waarschijnlijk best een pittige concurrentie strijd, gezien daar ook mensen op gereageerd hebben. *verstopt zich onder bureau*
  woensdag 11 juli 2007 @ 21:52:48 #106
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_51376177
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:47 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Yup, gister avond Ging wel goed, ondanks dat ik helemaal hyper was. Volgens mij heb ik driekwart van het praatwerk voor mijn rekening genomen. Ik mag binnenkort (ik noem even geen datum, gezien ik sterke vermoedens heb dat één van mijn...'minder geliefde' collega's, ook een Fokker is ) een proefdag komen draaien

Ben wel nerveus: ze hebben mij benaderd voor de functie, maar de vacature staat ook op internet en daar vragen ze mensen met drie jaar ervaring... drie jaar meer dan ik heb Dat wordt dus waarschijnlijk best een pittige concurrentie strijd, gezien daar ook mensen op gereageerd hebben. *verstopt zich onder bureau*
Wat doe je allemaal onder het bureau

Sorry kon het niet laten.

Maar positief joh , was de werkvloer ook nog beoordeeld
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:06:49 #107
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_51376767
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:52 schreef Noway666 het volgende:

[..]

Wat doe je allemaal onder het bureau

Sorry kon het niet laten.

Maar positief joh , was de werkvloer ook nog beoordeeld
eerste vraag: ( )

tweede vraag: ze werken gelukkig met moderne programma's en het bedrijf is een van de zeldzame 5% in de industrie die met PC's werkt ipv met macs. Gelukkig kan ik met PC's omgaan en is het bouwjaar iig ergens ná christus Als ik trouwens wordt aangenomen, hoef ik 2 uur minder te werken en salaris... och, ze hebben gevraagt een indicatie op te sturen, maar ik weet niet hoe goed dat zal gaan, gezien ons gespreksverloop:

Ik: "salari...salari...salarisindicatie? Geen minimumloon?"
zij: "We zijn de albert hein niet hoor "
ik: *staar ze een beetje beduust aan*
zij: eh... wat is je huidige salaris?
ik: *staar ze nog steeds beduust aan* "...wat?"
zij: "zoek het anders thuis even uit en doe dan morgen via de mail een voorstel"
ik: "...wat?"

Alles sprong toen echt even op zwart, had er totaal niet op gerekend en zeker niet tijdens het eerste gesprek

Ik ben nu maar een beetje aan het surfen: volgens de loonwijzer verdien ik zonder werkervaring ongeveer 1100 bruto. Nu ben ik 21, dus dan kan het denk ik wel, maar wat als ik die opleiding pas had gedaan toen ik 30 was? dan was het 200 euro onder minimumloon geweest! Ik probeer even de CAO te vinden, maar het blijft moeilijk. Ik heb nog geen besef van salaris en jeugdloon van (ongeveer) 950 euro leek voor mij al een hele berg geld na vier jaar studiefinanciering. Ik durf bijna niet meer te vragen
pi_51376802
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:47 schreef Lente_ninja het volgende:
....de vacature staat ook op internet en daar vragen ze mensen met drie jaar ervaring...
Och, het zou zomaar kunnen dat ze iemand kiezen die nog een frisse blik heeft, niet vastgeroest is in alwéér hetzelfde patroon, verse kennis vanaf de bron(opleiding) meebrengt.
Ervaring is belangrijk, maar jeugdig enthousiasme en zienswijze net zo goed. Bedank dan ook nog eens dat een ervaren werknemer ook nog eens duurder is. Dussss, niet wanhopen voor het te laat is.
pi_51377075
O ja, je minimumloon is idd ¤954,85, zie hier: http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=77&link_id=120457
Zet anders laag in voor de rest van 2007 (bijv ¤1050/maand tot 31-12) en maak de stap in 2008 iets groter, ga dan bijv door naar ¤1120,- (altijd iets hoger inzetten).

En ja, salarisonderhandelingen zijn altijd lastig: vraag je teveel dan krijg je de job niet en vraag je te weinig dan ben je onderbetaald. En kijk even wat ze doen, als je veel werk doen waar de marges kleiner zijn dan liggen de lonen vanzelfsprekend wat lager.
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:16:10 #110
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_51377138
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:07 schreef Giantbiker_73 het volgende:

[..]

Och, het zou zomaar kunnen dat ze iemand kiezen die nog een frisse blik heeft, niet vastgeroest is in alwéér hetzelfde patroon, verse kennis vanaf de bron(opleiding) meebrengt.
Ervaring is belangrijk, maar jeugdig enthousiasme en zienswijze net zo goed. Bedank dan ook nog eens dat een ervaren werknemer ook nog eens duurder is. Dussss, niet wanhopen voor het te laat is.
maar dan moet ik vandaag effe dat salaris uitzoeken. oeioeioei... *piekert* Ik wil niet te laag want ik wordt nu al genoeg uitgebuit bij mijn huidige baas, maar ik wil mezelf ook niet uit de markt prijzen, en zoals ik eerder uitlegde, de loonwijzer helpt niet echt. Ik denk dat ik het beste de CAO kan opzoeken, maar ja... het blijft een gok, zeker omdat ik 0.0 besef van geld heb. ("minimumjeugdloon...Wat? 950 euro! WOOHOO!! Drie flatscreen tv's, vijf butlers en een gigantisch subtropisch zwembad in de tuin!!! ")
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:17:58 #111
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_51377216
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:13 schreef Giantbiker_73 het volgende:
O ja, je minimumloon is idd ¤954,85, zie hier: http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=77&link_id=120457
Zet anders laag in voor de rest van 2007 (bijv ¤1050/maand tot 31-12) en maak de stap in 2008 iets groter, ga dan bijv door naar ¤1120,- (altijd iets hoger inzetten).

En ja, salarisonderhandelingen zijn altijd lastig: vraag je teveel dan krijg je de job niet en vraag je te weinig dan ben je onderbetaald. En kijk even wat ze doen, als je veel werk doen waar de marges kleiner zijn dan liggen de lonen vanzelfsprekend wat lager.
zijn er elk jaar opnieuw onderhandelingen? Ik weet niet hoe dat gaat... is dat in elk bedrijf zo?

volgend jaar ben ik trouwens 22, is dan 1120 niet laag?
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:26:34 #112
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_51377502
Elk jaar zijn er nieuwe onderhandelingen.

Zogenaamde italian cafe stijl hanteren wij op de zaak. We kijken wat we voor elkaar over hebben en wat de wensen zijn. Ben ik X meer waard geweest voor de zaak dan mag ik ook X meer inleggen.
Maar goed mijn sector is toch zo sterk op moment, ze liggen op de knieën voor mensen zoals mij dus als ik echt meer wil dan schuif ik gewoon met een vacature maar goed, de organisatie en persoonlijke vrijheden spreken mij meer aan dan een job in een groot gebouw met overal nummertjes en cubicals.

Maar lentetje toch, je moet wel zoiets goed op je lijstje hebben hoor en een reeël bedrag bedenken is moeilijk, teveel en je wordt uitgelachen en te weinig je werkt voor nop.

Nog een tip voor ook anderen solliciterende fok!kers : wend dat soort vragen af door te zeggen dat je eerst een indruk wil hebben van het bedrijf en de werkzaamheden en pas bij een tweede gesprek het over loon wil hebben.
Het kan best zijn dat jij na het eerste gesprek denkt van, tering wat een rare toko of wat stonk die kerel, dat wil je eerst laten bezinken ipv alles tegelijk.
pi_51377602
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:17 schreef Lente_ninja het volgende:
zijn er elk jaar opnieuw onderhandelingen? Ik weet niet hoe dat gaat... is dat in elk bedrijf zo?

volgend jaar ben ik trouwens 22, is dan 1120 niet laag?
Nou, het is geen wet ofzo dat er elk jaar onderhandeld wordt, maar je hebt bedrijven met en zonder CAO.
In bedrijven met CAO is de loonstijging meestal in de CAO vastgelegd en in schalen/functiegroepen e.d. ingedeeld.
In bedrijven zonder CAO liggen dit soort vaste afspraken er meestal niet, je krijgt dan aan het eind van het jaar (kan soms ook het fiscaal jaar zijn dat niet samen hoeft te vallen met een kalenderjaar) een beoordelingsgesprek. In dat gesprek wordt je dan beoordeeld en krijg je meestal een salarisverhoging. Alles wordt immers duurder, nietwaar en je moet minstens je koopkracht kunnen houden.
Voor dat gesprek zoek je best even op wat de inflatiecorrectie is, dan weet je wat je minimaal erbij MOET hebben om je levensstijl te kunnen handhaven. Vaak krijg je wel meer dan de correctie, maar is uiteraard afhankelijk van je prestatie.

En 1120 is inderdaad net het minimumloon, maar dat hangt er maar vanaf wanneer je verjaart. Zou dat bijv pas in augustus gebeuren, dan beding je voor heel 2008 alvast dat loon. Heb je tot je verjaardag alvast wat extra.
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:33:13 #114
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_51377711
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:29 schreef Giantbiker_73 het volgende:

[..]

Nou, het is geen wet ofzo dat er elk jaar onderhandeld wordt, maar je hebt bedrijven met en zonder CAO.
In bedrijven met CAO is de loonstijging meestal in de CAO vastgelegd en in schalen/functiegroepen e.d. ingedeeld.
In bedrijven zonder CAO liggen dit soort vaste afspraken er meestal niet, je krijgt dan aan het eind van het jaar (kan soms ook het fiscaal jaar zijn dat niet samen hoeft te vallen met een kalenderjaar) een beoordelingsgesprek. In dat gesprek wordt je dan beoordeeld en krijg je meestal een salarisverhoging. Alles wordt immers duurder, nietwaar en je moet minstens je koopkracht kunnen houden.
Voor dat gesprek zoek je best even op wat de inflatiecorrectie is, dan weet je wat je minimaal erbij MOET hebben om je levensstijl te kunnen handhaven. Vaak krijg je wel meer dan de correctie, maar is uiteraard afhankelijk van je prestatie.

En 1120 is inderdaad net het minimumloon, maar dat hangt er maar vanaf wanneer je verjaart. Zou dat bijv pas in augustus gebeuren, dan beding je voor heel 2008 alvast dat loon. Heb je tot je verjaardag alvast wat extra.
Ben jarig in de eerste helft van het jaar . Maar zo'n CAO: de grafimedia branche heeft er wel eentje, maar moet elk bedrijf in die sector zich eraan houden? want als dat zo is, dan is mijn huidige baas behoorlijk fout bezig.
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:35:53 #115
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_51377802
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:26 schreef Noway666 het volgende:
Elk jaar zijn er nieuwe onderhandelingen.

Zogenaamde italian cafe stijl hanteren wij op de zaak. We kijken wat we voor elkaar over hebben en wat de wensen zijn. Ben ik X meer waard geweest voor de zaak dan mag ik ook X meer inleggen.
Maar goed mijn sector is toch zo sterk op moment, ze liggen op de knieën voor mensen zoals mij dus als ik echt meer wil dan schuif ik gewoon met een vacature maar goed, de organisatie en persoonlijke vrijheden spreken mij meer aan dan een job in een groot gebouw met overal nummertjes en cubicals.

Maar lentetje toch, je moet wel zoiets goed op je lijstje hebben hoor en een reeël bedrag bedenken is moeilijk, teveel en je wordt uitgelachen en te weinig je werkt voor nop.

Nog een tip voor ook anderen solliciterende fok!kers : wend dat soort vragen af door te zeggen dat je eerst een indruk wil hebben van het bedrijf en de werkzaamheden en pas bij een tweede gesprek het over loon wil hebben.
Het kan best zijn dat jij na het eerste gesprek denkt van, tering wat een rare toko of wat stonk die kerel, dat wil je eerst laten bezinken ipv alles tegelijk.
Bij mijn huidige baan werd in het eerste gesprek ook meteen over loon begonnen, hoewel ik het geen onderhandelen zou noemen. Meer slikken of stikken, maar dan heel vriendelijk Misschien is het in de grafische sector gebruikelijk dat alles in één moeite door wordt geregeld?
  woensdag 11 juli 2007 @ 22:37:31 #116
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_51377859
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:35 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Bij mijn huidige baan werd in het eerste gesprek ook meteen over loon begonnen, hoewel ik het geen onderhandelen zou noemen. Meer slikken of stikken, maar dan heel vriendelijk Misschien is het in de grafische sector gebruikelijk dat alles in één moeite door wordt geregeld?
Zit je aan de ict kant of meer aan de drukkerij kant ? Die grafische markt is heel anders.....
  woensdag 11 juli 2007 @ 23:43:16 #117
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_51380301
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 22:37 schreef Noway666 het volgende:

[..]

Zit je aan de ict kant of meer aan de drukkerij kant ? Die grafische markt is heel anders.....
Grafisch vormgever, dus vooral dingen vormgeven achter m'n computertje. Daarnaast multimedia vormgeef werkzaamheden zoals het ontwerpen en onderhouden van websites, hetzij niet dynamisch (PHP mag mij niet )
  donderdag 12 juli 2007 @ 09:39:17 #118
46794 Berkery
Fat bastard
pi_51386037
Bij ons is vorige maand een webdesigner aangenomen, ook 21, en ik schat dat hij zo'n 1750 bruto per maand krijgt (bij een 36-urige werkweek).

Misschien kan je wat met die info
No Dukes of Hazzard in the classroom
  donderdag 12 juli 2007 @ 09:57:37 #119
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_51386493
Wat de fock! 1750 per maand, is dat een starter of eentje met x jaar ervaring? Maar dan nog 21 jaar, doe je het niet verkeerd.

Ik weet niet hoe jong lente_ninja is maar ik schat dat 1500 tot 1600 een goeie inzet zal zijn. Je moet ook een beetje arrogant overkomen maar niet te. Als jij onderdanig aangeeft dat je ook voor het minimum wil werken dan hebben ze je of denken ze dat er wat rammelt.

In mijn geval leek het gras bij de buren altijd groener dat helpt je ego en enthousiasme te versterken tijdens het solliciteren, achteraf blijft het overal werk maar wel een andere werkvloer.

Ben zelf ook wel ergens opgestapt nadat de interviewer 10 minuten te laat kwam, bleef doordrammen dat hij salarisstroken wilde zien en mijn cv was maar zo zo.
Was ook een totaal wazige vacature beschrijving opmerkelijkste punt was : "houdt van een biertje op vrijdag"
En vervolgens wordt er een verhoor afgenomen alsof je afstudeerd op quantum mechanica.

Ja daag moet je dan zeggen. Ook een tip, bel daarna zo'n bedrijf en vraag een reiskosten vergoeding omdat je voor niets daar heen bent gegaan, leuke reacties krijg je dan.
pi_51406981
Holy Cow! ¤1750 is veel te veel voor een beginner van 21jaar, of je moet wel iets heel bijzonders in huis hebben. Ik gun het Lente_Ninja van harte, zo'n salaris. Ik weet zeker dat ze dan half FOK! op de barbeque vraagt (kiddin'). Maar als je daar mee begint, en je wilt ooit weg dan heb je pas echt een probleem omdat je nergens meer aan de bak komt met je overdreven hoge salaris.
  donderdag 12 juli 2007 @ 21:37:34 #121
46794 Berkery
Fat bastard
pi_51408810
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 09:57 schreef Noway666 het volgende:
Wat de fock! 1750 per maand, is dat een starter of eentje met x jaar ervaring? Maar dan nog 21 jaar, doe je het niet verkeerd.
De functie stond nog wat hoger ingeschaald (overheid), maar omdat hij nog zo jong was is het naar beneden bijgesteld. Maar hij is inderdaad al wat jaren bezig, heb ik begrepen
pi_51411768
Al WAT jaren bezig!!! Dan moet het toch een echte whizzkid zijn zeg. Wat jaren zijn er toch zeker 3 of 4 eigenlijk. Normaal begin je pas op je achttiende met werken. Dan vraag ik me toch wel een beetje af waar hij de kunstjes geleerd heeft. Of het is hem met de paplepel ingegoten, of het is een natuurtalent.
Want als je met een jaartje of 15 naar het MBO gaat(wat toch jong is), duurt dan ook al weer 4 jaar eer je dat klaar hebt, komt je met 19 met diploma op zak van school.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 00:20:36 #123
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_51414701
1750 zou niet gek zijn nee, dan mogen jullie wel komen BBQ-en in mijn luxe playgirl mansion

Maar even serieus: ik kwam er echt niet uit en heb dat gewoon toegegeven, en gevraagd of ze mij een bod wilden doen met de mededeling dat ik vertrouw dat zij mij een goed bod kunnen doen. Ze hebben geantwoord dat ik maandag (dan is mijn proefdag) een bod krijg, gebaseerd op wat hun werknemers verdienen. Slechter dan minimumloon mag niet, en ik krijg iig een reiskostenvergoeding, dus ik ga er zoieso op vooruit . Als ze dan toch heel laag bieden, kan ik altijd nog vragen of we het niet even naar boven kunnen afronden

Ja, mijn proefdag is maandag. De hele wereld mag het nu weten, want morgenochtend ga ik bellen en zeggen dat ze maar een andere slaaf zoeken. Als het maandag niets wordt, ga ik naar uitzendwerk kijken en vanuit daar verder zoeken. Er zijn speciale uitzendbureaus voor grafici, maar al moet ik in de kassen gaan staan, dan doe ik dat wel. Ik ben nu nogal moe en het is allemaal erg vers nog, dus ik ga eerst slapen, en dan post ik morgen wel de sappige details. Maar één ding zal ik alvast zeggen: ze zoeken het maar uit!
  vrijdag 13 juli 2007 @ 08:29:24 #124
46794 Berkery
Fat bastard
pi_51419775
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 22:51 schreef Giantbiker_73 het volgende:
Al WAT jaren bezig!!! Dan moet het toch een echte whizzkid zijn zeg. Wat jaren zijn er toch zeker 3 of 4 eigenlijk. Normaal begin je pas op je achttiende met werken. Dan vraag ik me toch wel een beetje af waar hij de kunstjes geleerd heeft. Of het is hem met de paplepel ingegoten, of het is een natuurtalent.
Want als je met een jaartje of 15 naar het MBO gaat(wat toch jong is), duurt dan ook al weer 4 jaar eer je dat klaar hebt, komt je met 19 met diploma op zak van school.
Er zijn genoeg jongens van 15-16 professioneel bezig met webdesign, ooit begonnen met een eigen site voor hun korfbalclub ofzo, je hebt er geen speciale opleiding voor nodig, ervaring is meestal belangrijker.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 08:38:37 #125
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_51419887
Vanmiddag weer een gesprek bij Manpower voor een Customer Service functie. Wordt niks, weet ik nu al. Ze begon enthousiast genoeg aan de telefoon, totdat ze de salarisindicatie hoorde ("Hmmm, kan dat niet lager?") en toen de leeftijd ("Hmm, nou ja, ik wil je toch wel voor gaan stellen") en toen mijn opzegtermijn ([lange stilte]). Waarom ik de moeite nog doe weet ik zelf eigenlijk niet
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')