Dat komt doorgaans hierdoor.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:37 schreef pingu_ het volgende:
Hmz, ik heb soms hetzelfde bij "u heeft/hebt." Beide lijkt me goed, maar hoezo twee mogelijkheden?
Daar heb je gelijk in, maar als je het mij vraagt is het verschil in perceptie tussen je kan en je kunt dusdanig minimaal dat het haast te verwaarlozen is. Het wordt voor verreweg de meeste 'gebruikers' dan simpelweg "pick whichever you like best."quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:52 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou het geen voorkeursgrammatica noemen.
Nou, ik vind 'je kan' nogal Vlaams klinken, en 'u kan' helemáál.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:58 schreef fptz het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar als je het mij vraagt is het verschil in perceptie tussen je kan en je kunt dusdanig minimaal dat het haast te verwaarlozen is. Het wordt voor verreweg de meeste 'gebruikers' dan simpelweg "pick whichever you like best."
Denk je dat? Ik denk dat er toch veel mensen zijn met een duidelijke voorkeur voor het een of het ander, al dan niet afhankelijk van de context.quote:Op donderdag 28 juni 2007 13:58 schreef fptz het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar als je het mij vraagt is het verschil in perceptie tussen je kan en je kunt dusdanig minimaal dat het haast te verwaarlozen is. Het wordt voor verreweg de meeste 'gebruikers' dan simpelweg "pick whichever you like best."
Vraag je naar persoonlijke voorkeur of naar wat correct is?quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:21 schreef Iblis het volgende:
Zeg je ook 'u hebt u vergist', net zoals 'jij hebt je vergist'? Of zeg je 'u hebt zich vergist'?
Ik snap waar je heen wilt.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:21 schreef Iblis het volgende:
Zeg je ook 'u hebt u vergist', net zoals 'jij hebt je vergist'? Of zeg je 'u hebt zich vergist'?
Echt? Ik vind het vreselijk volks klinken. Het valt voor mijn gevoel in dezelfde categorie als "hunnie" en "als" zeggen als je "dan" moet zeggen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:29 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik snap waar je heen wilt.
Strikt genomen zou je inderdaad óf 'u hebt u vergist', óf' 'u heeft zich vergist' moeten zeggen.
'U hebt zich vergist' is een contaminatie van de tweede- en de derdepersoonsvariant. Maar ik vind die wel het mooiste klinken.
Maar dat is dus niet zo.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:33 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Echt? Ik vind het vreselijk volks klinken. Het valt voor mijn gevoel in dezelfde categorie als "hunnie" en "als" zeggen als je "dan" moet zeggen.
Het 'zich' niet, Frollo.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:36 schreef Frollo het volgende:
[..]
Jawel, het is fout. Op zich. Strikt genomen.
Waarom?quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:37 schreef Frollo het volgende:
[..]
Nee, maar wel in combinatie met 'hebt'.
Dat vind ik nou ook, maar het is denk ik hetzelfde verhaal als de opmerkingen die ik wel eens naar m'n hoofd krijg als ik zeg dat iets "ergens wegkomt" in plaats van "vandaan". Smaak/voorkeur maar misschien is het ook wel regionaal. Collega's van me vragen namelijk klanten vaak "Hebt uw uw legitimatiebewijs bij zich?", terwijl ik, de enige die niet uit het Gooi komt, die zin niet m'n mond uit krijg. Ik hou het maar op "Heeft u uw legitimatiebewijs bij u?".quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:33 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Echt? Ik vind het vreselijk volks klinken. Het valt voor mijn gevoel in dezelfde categorie als "hunnie" en "als" zeggen als je "dan" moet zeggen.
Nee, 'zich' kan ook bij 2e persoon.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:39 schreef Frollo het volgende:
[..]
'Hebt' is tweede persoon, 'zich' hoort bij een derde persoon.
Eigenlijk is 'zich' natuurlijk een vies Germanisme dat via de oosterse dialecten de standaardtaal ingekomen is. Wat is er mis met 'jezelf' of 'je-eigen' zoals het Engelse 'oneself'. "Ik was me-eigen" "U vergist uweigen". (In westerse dialecten is het trouwens nog steeds gebruikelijker dat er geen 'zich' gebruikt wordt, geloof ik.)quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:39 schreef Frollo het volgende:
[..]
'Hebt' is tweede persoon, 'zich' hoort bij een derde persoon.
Sorry, dit wordt te ingewikkeld om uit te leggen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, 'zich' kan ook bij 2e persoon.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/898/
Nee, dat accepteer ik niet.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:44 schreef Frollo het volgende:
[..]
Sorry, dit wordt te ingewikkeld om uit te leggen.
Grrrmbl.quote:
Je zegt het zelf al: de westerse dialecten met hun toepassing van 'eigen' zijn even plat als oosterse dialecten waar 'het raam los is'. Niet van toepassing op het ABN dus, en volgens mij kunnen we dat maar beter zo houden ook. Vind je dat zelf nu echt mooi klinken, dat "vanochtend waste hij zijn eigen met een stuk zeep" ter vervanging van "vanochtend waste hij zich met een stuk zeep"?quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
Eigenlijk is 'zich' natuurlijk een vies Germanisme dat via de oosterse dialecten de standaardtaal ingekomen is. Wat is er mis met 'jezelf' of 'je-eigen' zoals het Engelse 'oneself'. "Ik was me-eigen" "U vergist uweigen". (In westerse dialecten is het trouwens nog steeds gebruikelijker dat er geen 'zich' gebruikt wordt, geloof ik.)
Nee, ik zou liever zeggen: "Vanochtend wies hij z'n eigen met een stuk zeep."quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:59 schreef fptz het volgende:
[..]
Je zegt het zelf al: de westerse dialecten met hun toepassing van 'eigen' zijn even plat als oosterse dialecten waar 'het raam los is'. Niet van toepassing op het ABN dus, en volgens mij kunnen we dat maar beter zo houden ook. Vind je dat zelf nu echt mooi klinken, dat "vanochtend waste hij zijn eigen met een stuk zeep" ter vervanging van "vanochtend waste hij zich met een stuk zeep"?
Een winkel kan wel los zijn, maar dan zou ik er niet meer heengaan, aangezien dat volgens mij betekent dat er niets meer te halen valt. Denk aan de marktkoopman die zegt: "Wie maakt me los?"quote:
Eigenlijk doet Taaladvies.net daar geen uitspraak over. Ze vermelden 'u, zich' als wederkerend vnw van de tweede persoon enkelvoud en ik maak daar uit op: kies de variant die het beste bij de werkwoordsvorm past. Maar je hebt gelijk, dat staat er niet met zoveel woorden.quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:59 schreef Lienekien het volgende:
Ja Frollo, maar dát weet ik wel. En ik snap ook nog wel dat je het inconsequent vindt. Maar het is niet fout.
Ik heb inmiddels de ANS al doorgespit, ook. Die geeft alleen aan wanneer 'zich' de voorkeur heeft, nergens wanneer 'u' de voorkeur heeft.quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:09 schreef Frollo het volgende:
[..]
Eigenlijk doet Taaladvies.net daar geen uitspraak over. Ze vermelden 'u, zich' als wederkerend vnw van de tweede persoon enkelvoud en ik maak daar uit op: kies de variant die het beste bij de werkwoordsvorm past. Maar je hebt gelijk, dat staat er niet met zoveel woorden.
quote:Het gebruik van zich heeft de voorkeur als het onderwerp u verbonden wordt met een werkwoordsvorm die gelijk is aan die van de derde persoon.
Het gebruik van zich heeft eveneens de voorkeur als het persoonlijk en het wederkerend voornaamwoord onmiddellijk op elkaar volgen.
Inderdaad, anders krijg je 'vergist u u?' en dan gaat de spellingcontrole steigeren. Slim bekeken van die ANS!quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:10 schreef Lienekien het volgende:
"Het gebruik van zich heeft eveneens de voorkeur als het persoonlijk en het wederkerend voornaamwoord onmiddellijk op elkaar volgen."
Dat dat gebeurt, gebeurt daar daar een domme computer achter zit. Oké, dat was ook geen pareltje.quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:14 schreef Frollo het volgende:
[..]
Inderdaad, anders krijg je 'vergist u u?' en dan gaat de spellingcontrole steigeren. Slim bekeken van die ANS!
Kom kom, niet zo bescheiden, dit was redelijk geniaal.quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat dat gebeurt, gebeurt daar daar een domme computer achter zit. Oké, dat was ook geen pareltje.
Qua gevoel zou ik hebben gekozen voor 'U hebt zich vergist', maar een bezoekje aan de website van Onze Taal was leerzaam: http://www.onzetaal.nl/advies/uu.phpquote:Op donderdag 28 juni 2007 14:29 schreef Frollo het volgende:
Ik snap waar je heen wilt. Strikt genomen zou je inderdaad óf 'u hebt u vergist', óf' 'u heeft zich vergist' moeten zeggen.
'U hebt zich vergist' is een contaminatie van de tweede- en de derdepersoonsvariant. Maar ik vind die wel het mooiste klinken.![]()
Kortom: uitzonderingen zijn er ook...quote:Als u kiest voor u hebt hoort daar het wederkerend voornaamwoord u bij: 'U hebt u vergist.' Bij u kunt u echter ook voor heeft kiezen, en daar hoort zich bij: 'U heeft zich vergist.'
(....) In de loop der tijd is men u steeds meer gaan zien als tweede persoon enkelvoud: de beleefdheidsvorm van jij. En daar hoort ook een wederkerend voornaamwoord in de tweede persoon bij: u.
Of u bij u dus kiest voor het wederkerend voornaamwoord u of voor zich hangt af van de keuze die u bij het werkwoord maakt; meer daarover leest u in ons advies over u hebt/u heeft.
In zinnen als 'Het blijkt dat u u vergist hebt' staat twee keer u achter elkaar. Omdat dat vaak lastig te lezen en uit te spreken is, is er geen bezwaar tegen om hier het tweede u door zich te vervangen: 'Het blijkt dat u zich vergist hebt.'
Dank je, ik had het dus goed!quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Qua gevoel zou ik hebben gekozen voor 'U hebt zich vergist', maar een bezoekje aan de website van Onze Taal was leerzaam: http://www.onzetaal.nl/advies/uu.php
[..]
Kortom: uitzonderingen zijn er ook...
LOL, hoe herkenbaar. Woar bin -ie d'r iene van?quote:Op donderdag 28 juni 2007 14:40 schreef Iblis het volgende:
'Ergens wegkomen' is volgens mij een constructie die je veelal in het Nedersaksische taalgebied aantreft. (Groningen/Drenthe/Salland/Twente). "Waar kom jij weg?" (Of: :"Waar ben jij er een van.")
"Die geeft alleen aan wanneer 'zich' de voorkeur heeft, nergens wanneer 'u' de voorkeur heeft.", zei je zelf. Het advies van de ANS is zeker niet in tegenspraak met het advies van Onze Taal, hooguit onvollediger.quote:
Maar waar baseert de adviesdienst zich dan op?quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:36 schreef Frollo het volgende:
[..]
"Die geeft alleen aan wanneer 'zich' de voorkeur heeft, nergens wanneer 'u' de voorkeur heeft.", zei je zelf. Het advies van de ANS is zeker niet in tegenspraak met het advies van Onze Taal, hooguit onvollediger.
Oh, die bellen mij als ze er niet uitkomen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar waar baseert de adviesdienst zich dan op?
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/819/quote:Vraag
Is het u hebt zich vergist of u hebt u vergist?
Antwoord
Beide mogelijkheden zijn correct, maar u hebt u vergist klinkt wat gewoner dan u hebt zich vergist. In meer formeel taalgebruik komt ook vaak u heeft zich vergist voor.
quote:Bronnen
Onze Taal 57 (1988), p. 168; 58 (1989), p. 4; 61 (1992), p. 158
Je bent echt zo conservatief als je zegt te zijn.quote:Op donderdag 28 juni 2007 15:53 schreef LXIV het volgende:
Ben ik nu zo formeel aangelegd? Het lijkt wel of ik iedere keer voor die variant kies, terwijl het mij helemaal niet zo formeel overkomt.
Ja ... de examentijd is net voorbij, het zit nog in m'n systeemquote:Op zaterdag 30 juni 2007 14:14 schreef Lienekien het volgende:
En doe je dat nou allemaal uit je hoofd?
Ik kreeg (gelukkig) nooit tentamens over dat soort details.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 14:34 schreef Plaas het volgende:
[..]
Ja ... de examentijd is net voorbij, het zit nog in m'n systeem![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |