Een van mijn beste vrienden vroeg me laatst of ik naar Lowlands ga. Hij is vorig jaar vor het eerst mee gegaan met mij, en een goede vriendin. Ik heb me enorm lopen ergeren aan hem tijdens het festival. Wekenlang heb ik hem in het ongewisse gelaten over mijn plannen, terwijl mijn kaartjes al lang klaar lagen. Op een avond, met veel drank, vroeg hij me of ik dit jaar weer gig en of hij mee 'mocht'. Ik heb met mijn zatte kop wat geroepen, en hem de volgen de dag deze mail gestuurd:
Zaterdag was ik redelijk dronken waardoor ik niet zo heel goed uit mijn woorden kwam. Gelukkig stond de muziek hard en waren er andere dingen om mee te maken. Dat ik een punt had, of wilde hebben, over Lowlands was duidelijk. Sorry als ik niet helemaal subtiel was. Er moet me over vorig jaar namelijk iets van het hart.
Vorig jaar Lowlands was niet mijn leukste. Dat lag aan een aantal dingen en een van die dingen was wat ik zaterdag duidelijk wilde maken. Een beetje uitleg hoort daar bij, vind ik. Na twee dagen was ik je behoorlijk zat, en zoals je weet duurt een festival vaak langer dan dat. Het is niet eerlijk van me om te zeggen dat dat aan jou lag, zonder te vertellen waar ik me aan heb lopen ergeren. Mijn festivals zijn vakanties voor me. Ik ga vier dagen weg en heb voor een maand relax. Dat komt omdat ik nergens op hoef te letten als ik daar rond loop. Ik ga naar de dingen die ik leuk vind, eet wat en besluit niets tegen mijn zin. Eigenlijk een heel egocentrisch gebeuren.
Dit soort feestjes is erg leuk om samen te vieren. Dus omring ik me dan graag met mensen die op dezelfde manier gek zijn op muziek, slap geouwehoer en bier. Mensen die zelf weten wat ze leuk vinden, nergens op hoeven letten en niks doen waar ze op dat moment even geen zin in hebben. En daar zit hem de factor die ik bij jou vorig jaar heel erg miste. Ik vind het klote dat ik de subtiliteit niet makkelijk uit kan leggen, maar het heeft gemaakt dat ik liever niet met je naar Lowlands toe ga. Het gaat me niet zozeer om muziek kennis of een bepaalde mores binnen 'de groep' of zo. In dit geval gaat het om een aantal dingen die net het verschil maken tussen wat voor mij een leuk feestje is, en na twee dagen een ergerlijke boel.
Ik had het zaterdag over muziek. Heb geroepen dat je alles best vind en, op Epica na, de rest van de tijd achter mij en [naam] aan gehobbeld hebt. In mijn ogen is iemand die 'alles' leuk, best, okeeh, vind niet goed wijs. In mijn beleving is muziek namelijk iets waar je bij uitstek een mening of smaak over hebt. Daar valt uiteraard over te twisten. Vandaar dat ik je vroeg waarom je naar Lowlands wilde. Welke bands je wilde zien. Dat was geen strikvraag omdat ik wist dat het je niet veel uitmaakt. Dat heb ik vorig jaar gemerkt.
Een ander ding is bijvoorbeeld een opmerking die een keer gemaakt is, iets over sletjes, ik heb geen idee meer wat het precies was. De rest van het weekend heb je op best botte manier alle vrouwen die je zag sletjes genoemd. Het is je waarschijnlijk niet opgevallen dat ik die term niet meer dan een of twee heb gebruikt. Een opmerking, of grap, kan namelijk erg leuk zijn als daarna het dekseltje er op gaat om de grap af te sluiten. Als ik vervolgens constant diezelfde grap hoor, te pas en te onpas, dan is het niet grappig meer. Daarbij werden wij vergezeld door een vrouw, en heb je je een aantal keer behoorlijk denigrerend uitgelaten over vrouwen. Daar op in gaan levert op dat moment discussies op die ik liever uit de weg ga, maar het heeft een aantal keer op het puntje van mijn tong gelegen om er iets over te zeggen.
Nu kom ik weer even terug op mijn, egocentrische, manier van festivals vieren. De twee bovenstaande dingen staan namelijk behoorlijk haaks op hoe ik met een tevreden gevoel op een festival terug kijk. Doordat je soms totaal niet geïnteresseerd lijkt over wat er speelt, en dus maar met mij mee gaat om te kijken naar wat ik leuk vind, heb ik het idee dat je achter me aan hobbelt. Het idee dat je doet alsof je hetgeen waar ik naar staat te kijken leuk vind, omdat je er naar staat te kijken, en niet omdat het leuk is. Ook is het voor mij een vervelend idee dat ik op moet passen met wat ik zeg, omdat elke opmerking die ik maak jou 'running gag' van het weekend kan worden. Dat betekent voor mij dat ik me niet vermaak omdat een beetje foute grap in mijn ogen moet kunnen. Wat ik bedoel is dat ik me niet wil laten beperken door bovenstaande overwegingen.
Ik hoop dat ik het een heel klein beetje heb duidelijk kunnen maken wat mijn bezwaren zijn, of liever gezegd, reserves. Ik kan niet ontkennen dat ik heb overwogen om maar niet te vertellen dat ik graag naar Lowlands wil, om te voorkomen dat ik hier over moet beginnen. In dit geval kies ik liever voor eerlijk en open, met het risico dat ik je er mee kwets of boos maak. Dat is absoluut niet mijn bedoeling en wat mij betreft ben ik je naar aanleiding van bovenstaande uitleg schuldig. Als je tijd, en zin, hebt wil ik je graag proberen duidelijk te maken wat voor mij de precieze nuances zijn, iets wat in een mailtje niet kan. Daarbij serveer ik graag een goeie maaltijd ![]()
GrzSindsdien heb ik hem er niet meer over gehoord. De contacten zijn het zelfde als voorheen; oppervlakkig en gezellig, maar voor mij is er iets veranderd. Ik weet dat hij een sociaal probleem heeft. Hij kan moeilijk contacten leggen en is onzeker. Dat maakt hem een moeilijk persoon om mee om te gaan. In het dagelijks leven is hij een goede vriend, en ik waardeer hem om zijn intelligentie en kijk op de wereld. We zijn het niet altijd met elkaar eens, wat de communicatie over een heel breed scala aan onderwerpen heel prettig maakt.
Mijn uitnodiging om eens dieper op dit onderwep in te gaan stuitten nu op 'practische' bezwaren, hij kan niet, hij heeft al iets anders ... hij ontloopt me. Ik waardeer hem, en heb hem met mijn eerlijkheid misschien gekwetst, maar dat neemt niet weg dat ik echt geen zin hen om weer een van de hoogtepunten uit mijn festivalseizoen door hem te laten 'verpesten'.
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring? Of een advies dat me helpt om mijn zeer gewaardeerde vriendschap met hem niet te verpesten, zonder dat ik weer moet toegeven en weer met hem opgescheept te zitten?