abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50925048
Een van mijn beste vrienden vroeg me laatst of ik naar Lowlands ga. Hij is vorig jaar vor het eerst mee gegaan met mij, en een goede vriendin. Ik heb me enorm lopen ergeren aan hem tijdens het festival. Wekenlang heb ik hem in het ongewisse gelaten over mijn plannen, terwijl mijn kaartjes al lang klaar lagen. Op een avond, met veel drank, vroeg hij me of ik dit jaar weer gig en of hij mee 'mocht'. Ik heb met mijn zatte kop wat geroepen, en hem de volgen de dag deze mail gestuurd:

Zaterdag was ik redelijk dronken waardoor ik niet zo heel goed uit mijn woorden kwam. Gelukkig stond de muziek hard en waren er andere dingen om mee te maken. Dat ik een punt had, of wilde hebben, over Lowlands was duidelijk. Sorry als ik niet helemaal subtiel was. Er moet me over vorig jaar namelijk iets van het hart.

Vorig jaar Lowlands was niet mijn leukste. Dat lag aan een aantal dingen en een van die dingen was wat ik zaterdag duidelijk wilde maken. Een beetje uitleg hoort daar bij, vind ik. Na twee dagen was ik je behoorlijk zat, en zoals je weet duurt een festival vaak langer dan dat. Het is niet eerlijk van me om te zeggen dat dat aan jou lag, zonder te vertellen waar ik me aan heb lopen ergeren. Mijn festivals zijn vakanties voor me. Ik ga vier dagen weg en heb voor een maand relax. Dat komt omdat ik nergens op hoef te letten als ik daar rond loop. Ik ga naar de dingen die ik leuk vind, eet wat en besluit niets tegen mijn zin. Eigenlijk een heel egocentrisch gebeuren.

Dit soort feestjes is erg leuk om samen te vieren. Dus omring ik me dan graag met mensen die op dezelfde manier gek zijn op muziek, slap geouwehoer en bier. Mensen die zelf weten wat ze leuk vinden, nergens op hoeven letten en niks doen waar ze op dat moment even geen zin in hebben. En daar zit hem de factor die ik bij jou vorig jaar heel erg miste. Ik vind het klote dat ik de subtiliteit niet makkelijk uit kan leggen, maar het heeft gemaakt dat ik liever niet met je naar Lowlands toe ga. Het gaat me niet zozeer om muziek kennis of een bepaalde mores binnen 'de groep' of zo. In dit geval gaat het om een aantal dingen die net het verschil maken tussen wat voor mij een leuk feestje is, en na twee dagen een ergerlijke boel.

Ik had het zaterdag over muziek. Heb geroepen dat je alles best vind en, op Epica na, de rest van de tijd achter mij en [naam] aan gehobbeld hebt. In mijn ogen is iemand die 'alles' leuk, best, okeeh, vind niet goed wijs. In mijn beleving is muziek namelijk iets waar je bij uitstek een mening of smaak over hebt. Daar valt uiteraard over te twisten. Vandaar dat ik je vroeg waarom je naar Lowlands wilde. Welke bands je wilde zien. Dat was geen strikvraag omdat ik wist dat het je niet veel uitmaakt. Dat heb ik vorig jaar gemerkt.

Een ander ding is bijvoorbeeld een opmerking die een keer gemaakt is, iets over sletjes, ik heb geen idee meer wat het precies was. De rest van het weekend heb je op best botte manier alle vrouwen die je zag sletjes genoemd. Het is je waarschijnlijk niet opgevallen dat ik die term niet meer dan een of twee heb gebruikt. Een opmerking, of grap, kan namelijk erg leuk zijn als daarna het dekseltje er op gaat om de grap af te sluiten. Als ik vervolgens constant diezelfde grap hoor, te pas en te onpas, dan is het niet grappig meer. Daarbij werden wij vergezeld door een vrouw, en heb je je een aantal keer behoorlijk denigrerend uitgelaten over vrouwen. Daar op in gaan levert op dat moment discussies op die ik liever uit de weg ga, maar het heeft een aantal keer op het puntje van mijn tong gelegen om er iets over te zeggen.

Nu kom ik weer even terug op mijn, egocentrische, manier van festivals vieren. De twee bovenstaande dingen staan namelijk behoorlijk haaks op hoe ik met een tevreden gevoel op een festival terug kijk. Doordat je soms totaal niet geïnteresseerd lijkt over wat er speelt, en dus maar met mij mee gaat om te kijken naar wat ik leuk vind, heb ik het idee dat je achter me aan hobbelt. Het idee dat je doet alsof je hetgeen waar ik naar staat te kijken leuk vind, omdat je er naar staat te kijken, en niet omdat het leuk is. Ook is het voor mij een vervelend idee dat ik op moet passen met wat ik zeg, omdat elke opmerking die ik maak jou 'running gag' van het weekend kan worden. Dat betekent voor mij dat ik me niet vermaak omdat een beetje foute grap in mijn ogen moet kunnen. Wat ik bedoel is dat ik me niet wil laten beperken door bovenstaande overwegingen.

Ik hoop dat ik het een heel klein beetje heb duidelijk kunnen maken wat mijn bezwaren zijn, of liever gezegd, reserves. Ik kan niet ontkennen dat ik heb overwogen om maar niet te vertellen dat ik graag naar Lowlands wil, om te voorkomen dat ik hier over moet beginnen. In dit geval kies ik liever voor eerlijk en open, met het risico dat ik je er mee kwets of boos maak. Dat is absoluut niet mijn bedoeling en wat mij betreft ben ik je naar aanleiding van bovenstaande uitleg schuldig. Als je tijd, en zin, hebt wil ik je graag proberen duidelijk te maken wat voor mij de precieze nuances zijn, iets wat in een mailtje niet kan. Daarbij serveer ik graag een goeie maaltijd

Grz

Sindsdien heb ik hem er niet meer over gehoord. De contacten zijn het zelfde als voorheen; oppervlakkig en gezellig, maar voor mij is er iets veranderd. Ik weet dat hij een sociaal probleem heeft. Hij kan moeilijk contacten leggen en is onzeker. Dat maakt hem een moeilijk persoon om mee om te gaan. In het dagelijks leven is hij een goede vriend, en ik waardeer hem om zijn intelligentie en kijk op de wereld. We zijn het niet altijd met elkaar eens, wat de communicatie over een heel breed scala aan onderwerpen heel prettig maakt.

Mijn uitnodiging om eens dieper op dit onderwep in te gaan stuitten nu op 'practische' bezwaren, hij kan niet, hij heeft al iets anders ... hij ontloopt me. Ik waardeer hem, en heb hem met mijn eerlijkheid misschien gekwetst, maar dat neemt niet weg dat ik echt geen zin hen om weer een van de hoogtepunten uit mijn festivalseizoen door hem te laten 'verpesten'.

Heeft iemand een vergelijkbare ervaring? Of een advies dat me helpt om mijn zeer gewaardeerde vriendschap met hem niet te verpesten, zonder dat ik weer moet toegeven en weer met hem opgescheept te zitten?
In het zand, is het interessant
pi_50925103
Volgens mij ben jij een moeilijk persoon om mee om te gaan. Zo'n zeikbrief zou ik nieteens lezen.
  donderdag 28 juni 2007 @ 01:49:32 #3
105263 Litso
Interlectueel.
pi_50925209
Ik moet zeggen dat ik je eerlijkheid waardeer. Ik denk dat ik op een heel erg soortgelijke manier Lowlands (maar ook andere festivals en vakantie) ervaar, en ik snap precies wat je vervelend vind aan die vriend. Ik kan me aan de andere kant wel voorstellen dat je hem gekwetst hebt, vooral omdat je zegt dat hij al niet zo sociaal vaardig is, en je het misschien beter in persoon met hem over had kunnen hebben.
Maargoed, de mail is verstuurd en het is duidelijk dat hij nu de boot een beetje afhoudt... het enige wat je kan doen is (zoals je volgens mij al doet) gewoon laten blijken dat je hem verder niet onaardig ofzo vindt, je bent duidelijk geweest in je mail en hij weet nu in elk geval wel hoe jij erover denkt. De rest is aan hem.
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_50925215
Jij bent echt spoorloos en het woord vriend niet waardig voor die persoon.
Daarbij moet hij een rugge graad krijgen.
Goedenavond
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
  donderdag 28 juni 2007 @ 01:51:55 #6
64922 Tjahzi
cant touch me
pi_50925250
Ik haat dat ook wel als iemand achter je aan hobbelt, of jezelf achter iemand aan moet hobbelen.

Daarom ga met een grotere groep, kun je hem afschudden en kan hij met andere mensen een plan trekken.
pi_50925279
Ik vind dit onnodig gezeur, sorry.

Ik kan me je punt absoluut voorstellen hoor, als het niet klikt op z'n festival verpest dat het hele plezierige ervan, maar dit is écht overdreven. Zeg dan gewoon een keer eerlijk in z'n gezicht dat het je spijt maar dat je vorig jaar merkte dat het niet echt klikt op dat gebied tussen jullie, en dat je liever met een ander gaat. Heel die brief en de bijbehorende drama is over the top. Je bent eerlijk en legt je punt uit, dat is erg goed, maar ik had dat véle malen liever gewoon face to face gehoord, als ik hem was.

Ik kan me zijn reactie dus wel voorstellen. Mja, je kan duidelijk blijven maken dat je hem een toffe gozer blijft vinden, maar dat heb je in je mail redelijk onderuit gehaald door hem in principe een humorloos mak schaap te noemen .
  donderdag 28 juni 2007 @ 01:53:26 #8
105263 Litso
Interlectueel.
pi_50925282
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 01:51 schreef Tjahzi het volgende:
Ik haat dat ook wel als iemand achter je aan hobbelt, of jezelf achter iemand aan moet hobbelen.

Daarom ga met een grotere groep, kun je hem afschudden en kan hij met andere mensen een plan trekken.
Maargoed, wat doe je als je niet met een grote groep kan, of het gewoon al duidelijk is dat hij dit jaar weer zo achter je aan gaat hobbelen? Iemand constant proberen te ontlopen of afschudden (wat ik overigens ooit met wat vrienden heb geprobeerd bij een andere 'vriend', op schoolkamp) wordt op den duur voor alle partijen ook gruwelijk irritant en je maakt alles er alleen maar erger mee.
  donderdag 28 juni 2007 @ 01:55:05 #9
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_50925307
Ik denk eigenlijk dat dit de enige goede manier is. Je bent duidelijk en eerlijk geweest, maar niet bot. Hij zal het ongetwijfeld niet leuk hebben gevonden zoiets over zichzelf te lezen, maar uiteindelijk zal hij er beter van worden (mits hij de kritiek ter harte neemt en er iets mee doet). Wat dat betreft heb je hem dus een dienst bewezen.

Dat onzekere dat je op het einde vertelt, las ik ook al terug in je brief. Hij kijkt waarschijnlijk tegen je op, hangt zijn eigen zelfbeeld op aan wat jij doet, vandaar dat hij alle muziek wel best vindt (stel je voor dat hij een band noemt die jij helemaal niks vindt) en achter je aanhobbelt, want wat jij goed vindt, moet hij ook goed vinden, en wat jij grappig vindt, is helemaal het einde. Je bent zijn voorbeeld.

Zo komt het in ieder geval over, ik ben geen psych

Ik denk dat de volgende stap nu aan hem is en dat als dit de vriendschap verpest, daar weinig aan te doen is. Hij moet zien of hij goed met de kritiek kan omgaan, of gaat zitten mokken omdat ie zich op zijn pik getrapt voelt. Als hij zo intelligent is als je zegt, zal het wel goedkomen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_50925318
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 01:53 schreef Litso het volgende:
wordt op den duur voor alle partijen ook gruwelijk irritant en je maakt alles er alleen maar erger mee.
inderdaad.
TS = Big Dramaqueen.
Emo boy toevallig ook?
Als ik dit zo lees heb ik een aantal jaren geleden een zelfde 'vervelende' ervaring gehad. In jouw manier van schrijven herken ik iemand anders. Het ergste is waarschijnlijk dat hij jouw waarschijnlijk arrogant over vindt komen, terwijl je volwassen je hart lucht. Echter komt het geel veel minder pijnlijk over als je dit zakelijk zou aanpakken.

Of je met 'arrogant overkomen' of eigenlijk overkomen als iemand met kennis iemand anders een zelfbeeld kunt aanmeten (of in jouw geval slopen) lijkt mij een open vraag, die je, jezelf best mag stellen.

Ik moet zeggen dat ik mij nog altijd afvraag hoe het in het verleden zo had moeten (of: kunnen) lopen. Dat was helaas niet mijn keuze. Wellicht is het erg dramatisch, maar als je niets voor andere mensen voelt of ze sowieso gaan plaatsje in je hart hebben, dan zal het dumpen van gezelschap waarschijnlijk erg makkelijk gaan. Helaas heb ik er (veel) meer moeite mee.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_50925337
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 01:55 schreef het.ismij het volgende:

[..]

inderdaad.
TS = Big Dramaqueen.
Emo boy toevallig ook?
Jajaja, reageer nou maar weer fatsoenlijk, held.
  donderdag 28 juni 2007 @ 01:58:16 #13
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_50925371
Het is wel een omslachtige manier om hem duidelijk te maken dat je het achter je aan hobbelen niet prettig vindt.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_50925373
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 01:56 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Jajaja, reageer nou maar weer fatsoenlijk, held.
Dat waren mijn normale reacties.
Mijn abnormale nachtelijke reacties hou ik achter.
  donderdag 28 juni 2007 @ 01:58:49 #15
64922 Tjahzi
cant touch me
pi_50925380
quote:
Maargoed, wat doe je als je niet met een grote groep kan, of het gewoon al duidelijk is dat hij dit jaar weer zo achter je aan gaat hobbelen? Iemand constant proberen te ontlopen of afschudden (wat ik overigens ooit met wat vrienden heb geprobeerd bij een andere 'vriend', op schoolkamp) wordt op den duur voor alle partijen ook gruwelijk irritant en je maakt alles er alleen maar erger mee.
1 persoon extra is toch wel ok.

Met 3 personen gaan is altijd kut, krijg je altijd groeps vorming met 2 man en 1 buitestaander.
Vooral na lange dagen met elkaar op te trekken. Die persoon wil zich gewoon in de gesprekken mengen of weet ik veel, of beetje aandacht. Op den duur zorgt dat idd voor irritatie.

Heb die iritatie zelf overigens nog nooit met goeie vrienden tbh.
  donderdag 28 juni 2007 @ 02:03:36 #16
105263 Litso
Interlectueel.
pi_50925441
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 01:58 schreef Tjahzi het volgende:

[..]

1 persoon extra is toch wel ok.

Met 3 personen gaan is altijd kut, krijg je altijd groeps vorming met 2 man en 1 buitestaander.
Vooral na lange dagen met elkaar op te trekken. Die persoon wil zich gewoon in de gesprekken mengen of weet ik veel, of beetje aandacht. Op den duur zorgt dat idd voor irritatie.

Heb die iritatie zelf overigens nog nooit met goeie vrienden tbh.
Och, ik ben meestal met vrienden met wie ik ook met zijn 3en op een leuke manier mijn festival kan beleven. Het gebeurt regelmatig dat we met 3 of 4 man zijn en ieder het grootste deel van de dag alleen rondlopen, en elkaar dan weer eens tegenkomen. Het ligt er maar net aan hoe je een festival beleeft, en ik denk dat ik net als TS echt ontzettend gesteld ben op mijn vrijheid. Ik moet er dan ook niet aan denken iemand mee te hebben die zoals in de OP constant achter je aan hobbelt. Ik kan er zelf ook slecht tegen als iemand geen eigen smaak heeft, maar daar is op zich overheen te komen, maar zodra diegene ook echt aanhankelijk gaat worden ben ik niet vrolijk
  donderdag 28 juni 2007 @ 02:16:22 #17
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_50925620
waarom schrijf je een vriend in godsnaam een brief? Kun je hem dat niet gewoon vertellen? Ik lul altijd alles tegen iedereen en andersom, worden ze echt niet minder vriend om, ook al is het misschien kwetsend.
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
  donderdag 28 juni 2007 @ 02:26:40 #18
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50925722
Mmm, en dat komt er nu pas uit? ipv op het nabeschouwings weekend..
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_50926061
jezus alleen omdat die gast wat simpele grapjes over vrouwen maakt en geen uitgesproken muziek smaak heeft wil je em niet meer meehebben. volgens mij is er maar 1 zeikerd hier en dat ben jij. zie het als een compliment dat hij achter jou aan loopt
pi_50926077
ok, even de reacties samenvattend.

Enerzijds is het redelijk overdreven wat ik gedaan heb, Een brief schrijven is nu eenmaal de manier waarop we in het algemeen communiceren. We zien elkaar niet vaak dus is mail niet zo vreemd. Dat gezegd hebbende wil ik even ingaan op de 'onnodig gezeur' reacie(s).

De persoon waar het over gaat is m.i. onzeker. Een eigenschap waar hij over het algemeen heel goed mee om kan gaan. En een eigenschap die iedereen vaak heeft. Zijn reactie daarop is inderdaad een overdreven vorm van afhankelijkheid. In het normale leven vind ik dat niet zo erg. Ik ken meer van dat soort mensen en heb geen moeite om (en dit klinkt heel vreemd misschien, maar ik zeg het toch) daar wat bijstand in te verlenen. Het is nu eenmaal zo dat je je vrienden helpt, in good times and in bad times.

Wat ik heb proberen duidelijk te maken is misschien dat ik op mijn 'festival vakantie' echt niet op die rol zit te wachten. Ook ik heb behoefte aan ongenegeerd plezier. En dat plezier heb ik met mijn 'stabielere' vrienden wel. De introductie van een van mijn onzekere vrienden in die context was voor mij een last die ik niet wilde. Wat dat aangaat was het dus fout van me om te verwachten van mijn kameraad dat ie zich anders opstelde tegenover mij dan in het normale leven. dat onderscheid kent hij niet, en ik wel.

Het probleem is dat ik bang ben dat hij die brief (nogmaals, geen dramatisch middel, maar een gewone vorm van communicatie) gewoon negeert. Dat terwijl de rest van de brieven (jaja) gewoon door gaat.

Ik wil hier graag met hem over praten om hem duidelijk te maken dat we cool zijn wat betreft de rest, maar dat hij mij in mijn vakantie niet moet nahobbelen en na praten. Terwijl ik dat van hem in het 'dagelijks leven' wel tolereer. Een avondje kan ik goed hebben, een weekend van vier dagen niet.

Anderzijds is het inderdaad zo dat je in een groep je kan verschuilen. De relatieve last die zo'n persoon met zich mee brengt wordt verdeeld over meerdere mensen. Klinkt zwaar, maar grosso modo is het wel zo. Wat betekent dat de ergernis kleiner zou worden als de groep groter is. In dit geval hebben we het over iemand die moeilijk contact maakt. De grootte van de groep heeft geen invloed op zijn gedrag tegenover mij. Ik zoek op die momenten echt even de vrijheid en het relatieveringsvermogen, en vooral ook de drukloze lol, op die mijn andere vrienden me wel kunnen geven. het is immers voor mij ook even weg zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat zijn aanwezigheid normaal een last is. In tegendeel! De stompzinnigheden die een avond leuk maken worden zijn alleen 4 dagen aan een stuk teveel voor me.

Mijn gevoel nu is dat ik er goed aan gedaan heb eerlijk te zijn. Misschien had ik dat eerder moeten doen, maar ik hoopte dat als ik er niet over zou beginnen, hij het ook niet zou doen. Vandaar de drastische eerlijkheid nu.
pi_50926145
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 02:56 schreef cesareborgia het volgende:
jezus alleen omdat die gast wat simpele grapjes over vrouwen maakt en geen uitgesproken muziek smaak heeft wil je em niet meer meehebben. volgens mij is er maar 1 zeikerd hier en dat ben jij. zie het als een compliment dat hij achter jou aan loopt
Het was niet een paar simpele grapjes over vrouwen, het was een niet aflatende stroom aan denigrerende opmerkingen over alles wat vrouw is. Ik ben een man, wat niet betekent dat ik een vrouwenhater ben. Hij profileerde zich wel als zodanig, en dat terwijl ik een van mijn meest gewaardeerde vriendinnen bij me had, die zich er ook enorm aan stoorde. Blijkbaar nsapt hij niet het verschil tussen een grap, en een totaal andere gronhouding ten opzichte van vrouwen. Het was schaamteloos respectloos was hij zei.

Voorbeeld, op een feestje was hij daar met zijn chinese vriendin. Het ging over schoonmaaksters, en hij riep: "als je van een net huis houd, neem je toch gewoon een chineesje, werkt als een tierelier", waar ze bij was. Dat vind ik weinig respectvol. En de opmerkingen waar ik op doel waren van dien aard.

En muzieksmaak is een persoonlijk ding. Ik geef je gelijk dat ik best een prettig gevoel krijg als men mijn smaak als leidraad neemt. Wat weer heel wat anders is dan klakkeloos alles wat ik ok vind geweldig noemen. Het eerste is leuk, het tweede vervelend.
pi_50926191
Waarom heb je niet gewoon tijdens LL 'hé, die grappen beginnen nu echt vervelend te worden, hou 's op' gezegd?
pi_50926200
Waarom noem je hem in je OP een van je beste vrienden, als je omgaan met hem als een "taak" ziet?
.
pi_50926222
waarom noem je hem dan uberhaupt een vriend. zoals jij hem beschrijft geloof ik niet dat deze persoon een vriend van je is of een persoon waar je graag je vrije tijd mee doorbrengt (en dat doe je als het goed is met vrienden)
pi_50926257
Ik los dat soort dingen op een festival gewoon op.
Wij gaan altijd met grote groepen naar festivals, maar op het terrein ben ik voornamelijk alleen.

Lekker je ding doen, bandjes zien die JIJ wilt zien, eten wanneer jij wilt eten en van hot naar her racen.
Dat egocentrische festivalbezoek heb ik dus absoluut ook. Ik wil dingen zien, en heb daarbij geen zin om op anderen te wachten of compromissen te maken (en dus bands die ik graag wil zien te missen). Waarom zou je op een festival alles samen moeten doen? Tussen bands door spreek je gewoon ergens af, en eet/drink je samen wat, en wellicht ga je ook wel even sámen naar een optreden kijken. Maar het moet voornamelijk vrijheid blijheid zijn.

Goed van je dat je zo eerlijk bent geweest, maar wel te laat en via het verkeerde medium.
Een brief is veel te afstandelijk, en daarbij had je het allang moeten melden toen hij je een paar keer vroeg of je naar Lowlands ging.

Al moet ik zeggen dat als iemand mij dan beterschap zou beloven ik niet zou kunnen zeggen dat iemand echt niet mee zou mogen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')