De ijskristallentheorie is zeer zwak, en slechts onderbouwd door een enkel onderzoek waar zeer veel aan schortte. Deze was niet dubbelblind, de sampelgroottes van het onderzoek verschilden te veel (waarom eigenlijk?) en de grote spreiding van de resultaten vraagt om meer samples. De omgeving was niet gecontroleerd en Emoto (de wetenschapper en believer in kwestie) heeft met verschillende andere dingen geen rekening gehouden en heeft ook geen oor naar een herhaling van het onderzoek onder gecontroleerd mogelijke omstandigheden.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 13:48 schreef elmacho het volgende:
Ik geloof absoluut in de kracht van de gedachten. In die film die werd genoemd "what the bleeb do we know" zie je hierin ook een mooi stukje van. De invloed van gedachten op b.v water. Een van de meest beinvloedbare stoffen meen ik. Na een zegen op water van een monnik hadden ze de stuctuur nogmaals onderzocht en deze bleek werkelijk veranderd te zijn. En zo nog wat meer van dat soort voorbeelden. En dan te bedenken dat ons lichaam uit ongeveer 80% uit water bestaat.
Je zou met de kracht van gedachten ook het geloof in bv genezing/kracht etc van god kunnen verklaren...
Ik heb een waterhoofd, dus ik besta voor 63% uit waterquote:Op vrijdag 29 juni 2007 15:44 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
PS: het menselijk lichaam bestaat "maar" voor 60% uit water voor mannen, en 55% voor vrouwen. Dat is ook een van de redenen waarom vrouwen iets sneller dronken worden.
quote:
Dat ging om de ijskristallen. Maar ik bedoelde voornamelijk de woorden op de flesjes water en de bezegening van de monnik op het water. De verschillen per woord waren duidelijk terug te vinden in de waterstructuur. Zoals ik dat had gezien was dat water niet ingevroren geweest voor dat ie de structuur ging vergelijken. Ik weet niet onder welke omstandigheden dat experiment was uitgevoerd en dus niet zeker weet of dat wel betrouwbaar is. Maar ik neem aan dat het geen klink klare onzin is.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 15:44 schreef StupidByNature het volgende:
[..]
De ijskristallentheorie is zeer zwak, en slechts onderbouwd door een enkel onderzoek waar zeer veel aan schortte. Deze was niet dubbelblind, de sampelgroottes van het onderzoek verschilden te veel (waarom eigenlijk?) en de grote spreiding van de resultaten vraagt om meer samples. De omgeving was niet gecontroleerd en Emoto (de wetenschapper en believer in kwestie) heeft met verschillende andere dingen geen rekening gehouden en heeft ook geen oor naar een herhaling van het onderzoek onder gecontroleerd mogelijke omstandigheden.
Waar Emoto misbruik van maakt:
1)
Het invriezen van "ingedacht" water, waarna de (sneeuw)kristallen, al naar gelang de kwalijkheid van de gedachten, duidelijk vervormd zouden zijn. Daarbij inspelende op de foutieve idee dat alle sneeuwkristallen het toppunt van symetrie zouden tentoon spreiden.
2)
Het voorbij gaan aan de bekende kennis dat de vorm van die kristallen sterk afhankelijk is van de snelheid van invriezen.
Zo sterk dat er ware determinatiegidsen bestaan, zie:
http://www.its.caltech.edu/~atomic/snowcrystals/
Emoto zijn vrieskast, die ooit op zijn website stond, was een toonvoorbeeld voor ongelijk invriezen !
3)
Verschil, zelfs het allerkleinste, kan worden bepaald met behulp van een Nuclear Magnetic Resonance Instrumentt; zie: http://www.msg.ku.edu/~msg/nmr2.html .
Emoto heeft daar (uiteraard) geen belangstelling voor.
PS: het menselijk lichaam bestaat "maar" voor 60% uit water voor mannen, en 55% voor vrouwen. Dat is ook een van de redenen waarom vrouwen iets sneller dronken worden.
Oh, dat zou ook heel goed kunnen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 10:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit lijken mij gewoon positieve instellingen met enkele toevalligheden of mssn wel iets van hogerhand, zegeningen, maar ik vind dit wel iets anders dan jezelf winnaar vd postcodeloterij bedenken. Die secret is teveel hocus pocus simsalabim en hoppa daar staat je ferrari.
Wat grappig dat je Skepsis als bron aanhaalt!quote:Op vrijdag 29 juni 2007 11:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, volgens mij is dat gewoon positief denken, je eigen krachten aanhalen ofzo. NLP is iets anders:
http://www.skepsis.nl/nlp.html
ja dat sowieso..quote:Op vrijdag 29 juni 2007 23:43 schreef Kees22 het volgende:
Ik zou ook niet proberen om een Ferrari te wensen, want ik denk dat dat zich tegen je keert. En al helemaal niet om ietsten nadele van iemand anders te willen.
Ik vind je vergelijking wel heel treffend. Ik hou er niet zo van als mensen een kerk of sekte of school gaan stichten rond een idee, maar ondertussen kunnen mensen wel op verse ideeën gebracht worden.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 14:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Sesamtraat is natuurlijk een educationeel onderbouwt kinderprogramma. Dat de vorm nep is wil nog niet zeggen dat het alleen maar onzin is.
Een van de problemen is, dat mensen in veel van hun wensen nogal dubbel zijn. Met de auto naar de sportschool gaan! Ik moet eigenlijk ..... Dus als de kracht van gedachten bestaat, dan krijg je dus ook dubbele resultaten, die niet van echt te onderscheiden zijn.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 14:18 schreef Duuvelke het volgende:
Pas geleden ook gezien.
Het is allemaal erg overdreven vind ik zelf, natuurlijk is het goed om altijd positief te blijven denken.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je bepaalde gebeurtenissen zelf in de hand hebt door middel van je eigen gedachten. Dit geldt natuurlijk voor zowel positieve als negatieve ervaringen.
Zal zelf vrij weinig doen met dit verhaal....
Ze staan er vast skeptisch tegenoverquote:Op vrijdag 29 juni 2007 23:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Wat grappig dat je Skepsis als bron aanhaalt!
Wat vinden die van jouw geloof???
Dit is een grappig experiment! Proberen? Als we allemaal even goed opletten dat we de drie potjes gelijk behandelen, ben ik heel benieuwd naar de uitslag. Wel proberen te geloven wat je tegen de rijst zegt, natuurlijk! Dat zal nog het moeilijkste zijn.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 19:44 schreef elmacho het volgende:
In zijn boek 'Messages from Water' beschrijft Emoto een experiment dat gemakkelijk met kinderen uit te voeren is. Verdeel een overgebleven restje gekookte rijst of ander graan over twee schone glazen potjes. Plak op het ene potje de woorden 'Dank je wel, rijst!' en op het andere zoiets als 'Stomme rijst!' en zet ze in de vensterbank. Spreek drie weken lang een of meerdere keren per dag de inhoud van elk potje toe met de betreffende tekst en kijk wat er gebeurt. Veel kinderen in Japan deden dit en merkten dat na drie weken de rijst in het ene potje goed rook en blank van kleur was; de rijst in het andere potje was in dezelfde periode bruin verkleurd en bedorven. Onlangs vertelde Emoto die in ons land een lezing gaf dat sommige mensen nog een derde potje hadden gebruikt waarop ze geen papiertje plakten en waar ze verder niet naar omkeken. Tot hun verbazing was de rijst in dat potje er na drie weken erger aan toe dan het bedorven graan uit het oorspronkelijke experiment!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |