Bron: Provincie Drenthequote:Assen geeft pc met internet aan minima.
De gemeenteraad van Assen heeft besloten om gezinnen met een minimuminkomen en met kinderen tussen de 12 en de 16 jaar oud van een computer met internetaansluiting te voorzien.
De raad is van mening dat de pc en het internet zo zijn ingeburgerd in het dagelijks leven, dat het ondenkbaar is voor middelbare scholieren om het zonder te moeten stellen. Met het initiatief wil Assen zich ervan verzekeren dat alle jongeren dezelfde mogelijkheden hebben, aldus een woordvoerster van de gemeente. De stap zou bovendien goed aansluiten bij het rapport 'Meedoen Mogelijk Maken' van de Sociale Dienst. In totaal komen circa tweehonderd gezinnen voor de regeling in aanmerking. Op 1 juni werden bij een eerste reeks gezinnen de gemeentelijke internet-pc's geďnstalleerd. Nog voor september, dus voor de aanvang van het nieuwe schooljaar, moeten alle computers en aansluitingen zijn opgeleverd.
Burgerinitiatief?quote:Op woensdag 27 juni 2007 00:10 schreef moussie het volgende:
doe die prestatieplicht dan ook voor iedereen .. je krijgt die PC aan het begin van het voortgezet onderwijs , je betaald er per maand een x bedrag voor terug aan een fonds .. zeg ¤ 10 .. en als je na 4 jaar de school met een diploma afsluit krijg je het volle bedrag terug, na 5 jaar (tenzij VWO) een gedeelte ..
als je dan idd ma Tokkie, modelletje sbs 6, hebt, reken maar dat die het kind zit te pushen om dat diploma wel te halen, en liefst binnen 4 jaar om het maximale eruit te halen .. win-win ?
mwah, ik denk eerlijk gezegd dat een pushende ouder meer impact heeft op een kind van die leeftijd ..quote:Op woensdag 27 juni 2007 11:02 schreef Loedertje het volgende:
In dat geval krijgen de ouders een beloning, ze hoeven het, inmiddels verouderd systeem, niet terug te betalen.
Je kan beter een puber een leuk bedrag in het vooruitzicht stellen als hij zijn school binnen aanvaardbare normen, afmaakt.
In het belang van de ouders, de kinderen en uiteindelijk ook de overheid, minder jongeren zonder startkwalificatie op de arbeidsmarkt.
Ja, dat geld wat ze overhouden gaat op aan bier & sigaretten ipv een computer voor de kinders (ivm school).quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:16 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Idd helemaal geen slecht idee.. Misschien een klein nadeeltje.. Tokkies zijn niet erg huiverig om schulden te maken.
en waarom zouden de ouders de PC niet mogen gebruiken terwijl de kinderen op school zitten, het zou zo maar kunnen dat ze nog wat leren ook waardoor ze even later wel een baan kunnen vinden ?quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, dat geld wat ze overhouden gaat op aan bier & sigaretten ipv een computer voor de kinders (ivm school).
En wie zegt dat de kinderen de pc daadwerkelijk gaan gebruiken voor school of dat de ouders er niet voor gaan hangen de hele dag?
Daar moet dan wel een soort controle op komen vind ik.
Die controle is dan ingebouwd met de prestatieplicht. Als ze het diploma halen is het doel bereikt. Meer controle moet je niet willen, of er moet iemand van de gemeente op je schoot komen zitten.quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, dat geld wat ze overhouden gaat op aan bier & sigaretten ipv een computer voor de kinders (ivm school).
En wie zegt dat de kinderen de pc daadwerkelijk gaan gebruiken voor school of dat de ouders er niet voor gaan hangen de hele dag?
quote:Op woensdag 27 juni 2007 13:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
er zit een foutje in je rekensom .. nulletje teveel ..quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:22 schreef Kees22 het volgende:
Nou, die drang om dan meteen weer te gaan controleren of er geen misbruik van gemaakt wordt, snap ik niet. Het leuke is, dat dit systeem zelfregulerend is. Want als het kind geen diploma haalt, hebben de ouders die PC zelf betaald en mogen / mochten ze er dus mee doen wat ze wilden. Zelfs als ze het ding meteen doorverkopen, is er nog niks aan de hand, want dan moeten ze toch al die tijd afbetalen.
Of de ouders druk gaan uitoefenen op hun kind, is de vraag. Een van de redenen waarom je tot de echte onderlaag van de samenleving behoort, is nou juist, dat je niet goed kunt plannen en vooruit denken.
Misschien dat er zelfs meer van de kinderen te verwachten is. Die zien een leuk bedragje aan het eind van hun studie: diploma behaald plus geld voor een goed begin van een studie of werk of eventueel een rondreisje.
Ik vind het wel een prachtig, zelfregulerend idee, dat heel goed zonder controle kan. Enige vraag blijft: aan wie moet je aan het eind van de rit het geld betalen: het kind of de ouders?
Even rekenen: 4 jaar voor ¤ 10 per maand wordt ¤ 4.800 betalen. Zelfs als je rekent met een hoge rente kan daar toch wel een PC van ¤ 2.400 van gekocht worden! Daar kun je een netwerkje voor aanleggen!
Dus he kan nog goedkoper. En zelfs renteloos, als je het mij vraagt. Wat als er maar een op de 10 kinderen wel i.p.v. niet zijn/haar school afmaakt, heb je de rente al verdiend!
Moussie: kun je je idee niet naar Assen opsturen? Met de hele afgelopen discussie erbij, dan hebben ze gelijk bijna ALLE voors en tegens die je maar kunt bedenken.
En nog mooier: dan kun j de verschillende systemen met elkaar vergelijken en kijken, welke argumenten nou hout snijden of niet!
Jottum!![]()
Win-win-win!
quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:46 schreef moussie het volgende:
[..]
er zit een foutje in je rekensom .. nulletje teveel ..
Koppelen aan kinderbijslag lijkt me niet voor de hand liggen. Dat is een heel apart systeem.quote:en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zo'n mogelijkheid niet eerder geopperd is, dit soort projecten lopen immers al jaren .. ik neem dan ook aan dat het niet zo wordt gedaan omdat er ook aan deze manier wat haken en ogen zitten ..
het is zowat ideaal voor langdurig werklozen waarvan je met zekerheid weet dat ze de komende 4 jaar niet aan de bak komen, maar hoe moet dat met terugbetalen als de ouder een baan vindt en het automatische afbetalen stopt, om maar 1 dwarsstraat te noemen ..
daar zou dan denk ik heel wat dure bureaucratische rompslomp aan te pas komen ..
misschien dat er wat te doen zou zijn via de kinderbijslag, dat is een constante door de hele jeugd heen, dus zelfs al verandert pa 100 keer van baan en is 2 jaar werkloos in die periode, bij de inning van dat tientje verandert niets .. maar voor zoiets moeten vast weer wetten worden aangepast ..
De maatregel zal sowieso een hoop bureaucratie met zich meebrengen. Maar wat is er tegen dat iemand een baan krijgt ondertussen? Niet alleen de minima hoeven af te betalen, gewoon 1 maatregel voor iedereen. Allen, rijk of arm, zouden de PC moeten krijgen op dezelfde voorwaarden. Dan heb je imo geen dwarsstraten...quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:46 schreef moussie het volgende:
en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat zo'n mogelijkheid niet eerder geopperd is, dit soort projecten lopen immers al jaren .. ik neem dan ook aan dat het niet zo wordt gedaan omdat er ook aan deze manier wat haken en ogen zitten ..
het is zowat ideaal voor langdurig werklozen waarvan je met zekerheid weet dat ze de komende 4 jaar niet aan de bak komen, maar hoe moet dat met terugbetalen als de ouder een baan vindt en het automatische afbetalen stopt, om maar 1 dwarsstraat te noemen ..
daar zou dan denk ik heel wat dure bureaucratische rompslomp aan te pas komen ..
misschien dat er wat te doen zou zijn via de kinderbijslag, dat is een constante door de hele jeugd heen, dus zelfs al verandert pa 100 keer van baan en is 2 jaar werkloos in die periode, bij de inning van dat tientje verandert niets .. maar voor zoiets moeten vast weer wetten worden aangepast ..
aah, dus kinderen een kans geven om het beste uit zichzelf te halen ondanks de beroerde situatie van de ouders is dysgenetica .. vertel me eens, wat zijn die rijke luis kinderen dan die vaak te stom zijn om zelf aan hun reet te kunnen krabben maar evengoed alles hebben omdat pa toevallig goed verdient ?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 04:42 schreef StefanP het volgende:
En weer een stap verder naar het post-apocalyptische, Marxistische ideaal van regressie naar de middeleeuwen. Dysgenetica is een feit.
mwah, het ging niet zozeer om 1 baantje maar om meerdere baantjes, constante veranderingen in het inkomen, en wat je bvb zou moeten doen als er de ouder ineens stopt met betalen ..quote:Op vrijdag 29 juni 2007 07:39 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
De maatregel zal sowieso een hoop bureaucratie met zich meebrengen. Maar wat is er tegen dat iemand een baan krijgt ondertussen? Niet alleen de minima hoeven af te betalen, gewoon 1 maatregel voor iedereen. Allen, rijk of arm, zouden de PC moeten krijgen op dezelfde voorwaarden. Dan heb je imo geen dwarsstraten...
Dat ben ik niet met je eens. Het gaat niet om het actual afbetalen maar om de prikkels die het mee brengt en gezonde gedachtegang erachter. Het mag van mij netto meer kosten als die les er duidelijk uit komt. Als ouders stoppen met betalen dan komt men de PC weer meenemen?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 10:20 schreef moussie het volgende:
[..]
mwah, het ging niet zozeer om 1 baantje maar om meerdere baantjes, constante veranderingen in het inkomen, en wat je bvb zou moeten doen als er de ouder ineens stopt met betalen ..
het is uiteraard niet de bedoeling dat de bureaucratie onder de eindstreep meer kost dan het afbetalen oplevert .. dan is gewoon weggeven aan iedere brugpieper goedkoper
dat zou toch wreed zijn tov de kinderen, die zitten dan midden in het schooljaar, vaak met alle werkstukken en lopende projecten op de schijf ( en 8 van de 10 keer zonder back-up) .. zoals al eerder gezegd, de kids hebben geen macht over het handelen van hun ouders maar worden er wel voor gestraft ..quote:Op vrijdag 29 juni 2007 10:49 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Het gaat niet om het actual afbetalen maar om de prikkels die het mee brengt en gezonde gedachtegang erachter. Het mag van mij netto meer kosten als die les er duidelijk uit komt. Als ouders stoppen met betalen dan komt men de PC weer meenemen?
Tja das ook waar. De praktijk zal in dit geval een passende oplossing vinden denk ik, stap voor stap.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 11:13 schreef moussie het volgende:
[..]
dat zou toch wreed zijn tov de kinderen, die zitten dan midden in het schooljaar, vaak met alle werkstukken en lopende projecten op de schijf ( en 8 van de 10 keer zonder back-up) .. zoals al eerder gezegd, de kids hebben geen macht over het handelen van hun ouders maar worden er wel voor gestraft ..
maar ja, misschien zou men het gewoon moeten proberen, kijken waar het schip strandt
Domme ouders krijgen waarschijnlijk domme kinderen. Moedig dat vooral aan.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 10:09 schreef moussie het volgende:
[..]
aah, dus kinderen een kans geven om het beste uit zichzelf te halen ondanks de beroerde situatie van de ouders is dysgenetica .. vertel me eens, wat zijn die rijke luis kinderen dan die vaak te stom zijn om zelf aan hun reet te kunnen krabben maar evengoed alles hebben omdat pa toevallig goed verdient ?
aah .. laag inkomen = dom ?quote:Op vrijdag 29 juni 2007 18:13 schreef StefanP het volgende:
[..]
Domme ouders krijgen waarschijnlijk domme kinderen. Moedig dat vooral aan.
quote:Thank you, try again.
Ikgeloof dat je in een tijdwarp zit. Postapocalytisch en middeleeuwen lijken me nogal ver uit elkaar te liggen. Blijkbaar heb je de discussie niet gevolgd en zelfs niet naderhand gelezen. Maar goed, gezien de grote afstand zullen we je dat niet euvel duiden.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 04:42 schreef StefanP het volgende:
En weer een stap verder naar het post-apocalyptische, Marxistische ideaal van regressie naar de middeleeuwen. Dysgenetica is een feit.
Volgens de gangbare wetenschap is intelligentie ongeveer 50 % erfelijk en 50 % door opvoeding. De cijfers lopen uiteen, maar dat is het gemiddelde. Dus sleutelen aan de opvoeding heeft nut. Los daarvan vind ik de mensen uit achterstandswijken niet per se dom. Het kost nogal wat om in die situatie te overleven!quote:Op vrijdag 29 juni 2007 18:13 schreef StefanP het volgende:
[..]
Domme ouders krijgen waarschijnlijk domme kinderen. Moedig dat vooral aan.
Thank you, try again.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |