abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50848283

Biografie:
Frank Boeijen wordt geboren op 27 november 1957 in Nijmegen. In zijn jeugd zorgen zijn oudere broers en zussen voor zijn muzikale opvoeding met Bob Dylan en Neil Young.

Zelf begint hij samen met de 7 jaar oudere Wout Pennings te musiceren, met wie hij in eigen beheer de eerste LP maakt: Frank Boeijen en Woutje Pennings. Die plaat wordt gehoord door een platenmaatschappij en zij willen het graag uitbrengen. Onder leiding van producer Rob de Nijs wordt de plaat opnieuw opgenomen en komt uit onder de titel Boeijen & Pennings. Om de plaat te promoten worden er enkele optredens gepland en ter ondersteuning vraagt Frank leeftijdsgenoten bassist Nels Busch en drummer Henk Wanders live mee te spelen.
Als er onenigheid ontstaat over de vervolgkoers, verlaat Wout Pennings het toneel. In zijn plaats komt Wil Theunissen. Hiermee is een begin gekomen aan de Frank Boeijen Groep. De ambitie is vanaf het begin duidelijk: met Nederlandstalige popmuziek het land veroveren.

Probleem is dat pop in de moers taal nog niet echt populair is. Daarvoor moet er hard en gemotiveerd gerepeteerd worden, vindt Frank. In de zomer wordt er een eerste democassette gemaakt, die bij platenmaatschappij Telstar (van Johnny Hoes) terecht komt. Hoes is geïnteresseerd; hij heeft ook al Doe Maar onder contract. Begin 1981 gaat de Groep de studio in. Van de eerste langspeelplaat wordt Transport uit Bangkok op single uitgebracht, maar het is de achterkant Verjaardagsfeest die door Frits Spits wordt opgemerkt. De dj begint het nummer te draaien wat resulteert in een plaats in de tipparade van de Nederlandse Top 40 en enkele radio- en tv-optredens. Dit bescheiden succes toont aan dat de Groep op de goede weg is. Een jaar na het debuut zit men weer in de studio voor de opname van een nieuw album. Jos Haagmans (toetsen en achtergrondvocalen) is inmiddels de Groep komen versterken.

Met het eerste bescheiden succes op zak, gaan de heren moedig voorwaarts. Nederpop wordt populair en samen met DOe Maar is de Frank Boeijen Groep de kopploeg van deze nieuwe stroming. Linda verschijnt op single en dat wordt de eerste echte hit voor de Nijmegenaren. De successen blijven komen: Zwart Wit, 1.000.000 Sterren, Kronenburgpark, De Verzoening, Welkom In Utopia... Allemaal hits.

Aan het einde van de jaren tachtig komt Zeg Me Dat Het Niet Zo Is uit. Een ballad die uit zal groeien tot één van de bekendste en meest geliefde liedjes van Frank Boeijen en zijn Groep. De CD waar het lied op staat Een Zomer Aan Het Eind Van De Twintigste Eeuw zal later de laatste studio-plaat van de Boeijen Groep blijken te zijn. De bijbehorende theatertournee (op CD verschenen als Hier Komt De Storm) wordt nog gevolgd door een jubileumtour van de Frank Boeijen Groep, aangevuld met extra muzikanten drummer Norman Bonink en gitarist Peter van Benthem.

In 1991 houdt de Frank Boeijen Groep op te bestaan. Na ruim succesvolle 10 jaren wil Frank een andere kant op, met meer vrijheid. Die nieuw verworven vrijheid gebruikt hij... Wilde Bloemen is de naam van zijn eerste solo-CD; daarop werkt hij samen met een breed scala aan gastmuzikanten. Zo horen we

Henny Vrienten (Doe Maar), Henk Hofstede en Robert Jan Stips (The Nits) en werkt ook snarenmeester Harry Sacksioni mee. De plaat wordt opgenomen in de studio van Maarten Peters (ex-Frank Boeijen Groep).
Voor de theatertour Wilde Bloemen roept Frank de hulp in van eerder genoemde Norman Bonink en Peter van Benthem. Daarnaast spelen ook Lené te Voortwis (bas) en Ton Snijders (toetsen) mee. Deze muzikanten zullen nog jaren meegaan als nieuwe "Boeijen-band".

Na 5 jaar als solo-artiest door het leven te zijn gegaan wordt het tijd voor een overzichtsdocument van de voorbije jaren: de dubbelaar Stormvogels verschijnt. Op deze CD is Boeijen niet alleen te horen. Ook bevriende muzikanten met wie hij in de jaren daarvoor heeft samengewerkt spelen mee. Zo horen we de mannen van The Nits, maar ook Stef Bos, Liesbeth List en Ramses Shaffy.

Hierna wordt het tijd voor een wereldreis. Boeijen trekt zich terug om lang en ver op reis te gaan. Tijdens zijn verblijf in het buitenland overlijden kort na elkaar zijn beide ouders. Een groot verlies dat samen met zijn reis door met name Azië resulteert in een nieuw album: Vaderland.

In 2001 wordt bekend dat drummer Norman Bonink de band zal verlaten en een overstap maakt naar Bløf. Norman wordt daar de opvolger van de verongelukte drummer Chris Götte. Boeijen is op dat moment druk doende zijn plaat Heden af te ronden. Op die plaat toevalligerwijs (?) een duet met Bløf-zanger Paskal Jacobsen (Geen Gevaar).

Het 25-jarig jubileum van Frank Boeijen wordt uitgebreid gevierd. De aftrap is in Antwerpen waar Frank twee avonden met enkele gasten het Sportpaleis vult. Zo'n 25.000 toeschouwers zijn hierbij aanwezig. Deze avonden worden opgenomen voor de DVD Live In Antwerpen.
In het kader van zijn jubileum krijgt hij ook de Radio 2 Zendtijdprijs toegekend en daarmee krijgt het het Gala van het Nederlands Lied aangeboden.
Als klap op de vuurpijl ontvang Frank in zijn jubileumjaar ook nog een de Edison voor zijn gehele oeuvre.

In 2006 toert Frank samen met Mathilde Santing door de theaters met de show Even. Een avond vol (voornamelijk) nieuwe en oude composities van Boeijen, gebracht door beiden.
In 2007 gaat de tournee As van start, genoemd naar de dubbel-CD met DVD die in het najaar van 2006 uit is gekomen. De CD's bevatten liedjes die Boeijen in de afgelopen jaren heeft geschreven, al dan niet met anderen.
Op As zijn niet alleen Daniël Lohues en Stef Bos te gast. Ook is de Frank Boeijen Groep bij elkaar gekomen voor deze plaat..!

Discografie:

Boeijen & Pennings:
1977: Frank Boeijen en Woutje Pennings
1978: Boeijen & Pennings

Frank Boeijen Groep:
1981: Frank Boeijen Groep
1982: Twee
1983: 1001 Hotel
1984: Kontakt
1985: Foto Van Een Mooie Dag
1986: In Natura
1987: Welkom In Utopia
1988: Onderweg (verzamel-CD)
1988: Dans In Slow Motion
1989: Een Zomer Aan Het Eind Van De 20e Eeuw
1990: Hier Komt De Storm (Live 1980-1990)

Frank Boeijen:
1991: Wilde Bloemen
1993: Jazz In Barcelona
1994: De Ontmoeting
1995: Stormvogels (Live 1990-1995)
1996: Het Spokende Lied (eigen beheer tbv fanclub)
1997: Vaderland
1997: Het Mooiste en Het Beste (verzamel-CD)
1999: De ballade van de dromedaris
1999: Live Door De Jaren Heen (verzamel-CD (live))
1999: IJsbloemen (eigen beheer tbv fanclub)
2001: Heden
2003: Schaduw van de liefde
2004: Toen En Nu (verzamel-CD)
2006: As (2-CD & 1 DVD)

(OT geschreven door Sammy3000 met behulp van de biografie en discografie op http://www.frankboeijen.nl)

Vorige topics:
* Frank Boeijen!
* Frank Boeijen #2: "Wat doet u hier, meneer?'

[ Bericht 0% gewijzigd door Michiel72 op 26-06-2007 09:45:09 ]
pi_50848456
Hier verder...
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 01:52 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Twee mannen zo stil heb ik nog nooit gehoord.. Suzanne ook niet. Hij heeft echt z'n favorieten.
Twee Mannen Zo Stil heeft Boeijen samen met Stef Bos opgenomen. Heb het ze wel eens samen zien/horen doen. Dacht dat Frank het een paar jaar geleden ook solo zong in zijn theatertour.
Stef Bos zingt het nummer ook solo...
pi_50855392
Suzanne heb ik afgelopen tour gehoord, was 1 van de 6 (!) nummers die ze deden in de toegift.
pi_50868723
Nieuw deeltje alweer

Zijn er hier trouwens fanclubleden? Ik ben sinds een paar maandjes lid, erg leuk die downloads!
Mind the gap
pi_50871086
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 19:21 schreef Nicole22 het volgende:
Nieuw deeltje alweer

Zijn er hier trouwens fanclubleden? Ik ben sinds een paar maandjes lid, erg leuk die downloads!
Ik zit er over na te denken om lid te worden. Wat houdt dat precies in dan, die downloads?
pi_50905866
Opening van de Nijmeegse zomerfeesten, ik ben erbij .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_50994786
Zowel Vaderland als Ballade Van De Dromedaris staan nu op Marktplaats.
Als je ze nog wilt, heb je een kans...
pi_50997855
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 10:49 schreef Michiel72 het volgende:
Zowel Vaderland als Ballade Van De Dromedaris staan nu op Marktplaats.
Als je ze nog wilt, heb je een kans...
Mhm, ik ben niet zo'n Marktplaatser. Bovendien is Stanley_Climbfall voor me aan het kijken, als ik me niet vergis. Toch bedankt
pi_51208651
Ik hoorde trouwens dat de CD's verkrijgbaar zijn bij mediamarkt, mss ook hier in de buurt. (Rotterdam)
Ga ik ff kijken, ik denk van niet, maar je weet het nooit. Behalve als Stanley nu druk allerlei dingen aan t regelen/zoeken is, dat is ook zo lullig
pi_51291654
pi_51300378
quote:
Op maandag 9 juli 2007 14:49 schreef PietjePuk007 het volgende:
Tekstverklaren met Frank Boeijen
Ik zag het vanmiddag Ach ja, tis komkommertijd he
Mind the gap
pi_51339874
En part 2 om het volledig te houden, zelfs de "reaguurders" vinden het niks .
  woensdag 11 juli 2007 @ 00:48:46 #13
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_51347045
kronenburgerpark
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_51422351
Nou, bij de Mediamarkt in Rotterdam heb ik geen "Ballade van de Dromedaris" en/of "Vaderland" gevonden. Ze hadden überhaupt maar 4 CD's van Frank
Ik ben gister wel lid geworden van FBI, dat wil zeggen; ik heb mn gegevens en geld opgestuurd, nu is het wachten op een bevestiging.
pi_51811985
Helemaal geen reacties over fantastische concert in z'n thuishaven, Nijmegen (waalkade) . Ik kende erg weinig nummers maar Kronenburger Park was het kippenvelmoment van de avond .

Fantastische 10minuten versie waarbij het publiek helemaal los ging .
pi_51827335
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 00:48 schreef Houniet het volgende:
kronenburgerpark
Vraag niet om de weg, want iedereen is de weg kwijt!
"Sans toi, les émotions d'aujourd'hui ne seraient que la peau morte des émotions d'autrefois.."
pi_51829347
Ik ben van plan 19 augustus naar zn, voor zover ik weet, laatste concert van dit jaar te gaan. Hij treedt dan op in Eeklo in België. Geen idee waar dat is, maar mn OV is dan in ieder geval weer geldig...Ik wil hem wel eens zien met drummer.
pi_54966840
Niet meer naar het concert gegaan in Eeklo, maar heb inmiddels wel alle albums op Het Spokende Lied na. Jammergenoeg niet meer verkrijgbaar, nu kan ik mijn collectie niet compleet maken.

Zijn er hier mensen die 36,9 c hebben?
pi_55025828
Ik ben hem weer aan het herontdekken. Maar eigenlijk nooit helemaal weggeweest. 'Kleine blonde prinses', 'De wind nam hem mee', 'De ontmoeting'... stuk voor stuk meesterwerkjes.
pi_70908528
Is er sinds december 2007 niet gepost over Frank Boeijen of is er ook een ander topic?
Jimmy Carter:
"Sometimes God answers prayers with 'Yes'
Sometimes He answers prayers with 'No'
Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
pi_71267695
Mensen?

Ik ben vandaag voor het eerst in lange tijd weer eens op zijn site geweest.

Is er recentelijk nieuw materiaal uitgebracht eigenlijk?
Jimmy Carter:
pi_71512888
Heeft hij nog opgetreden op de Zomerfeesten?
Jimmy Carter:
pi_73971542
Ik heb m afgelopen zomer gezien in Genk. Was ie zo stoned als een garnaal, maar wel De Ontmoeting gehoord
Begin november komt zijn nieuwe album Camera uit.
De schaarse fragmenten zijn veelbelovend!
pi_74401529
Nog een paar dagen en dan komt zijn nieuwste cd Camera uit....Dat wordt weer genieten geblazen!!
2 unieke cluboptredens in Doornroosje Nijmegen en Tivoli Utrecht!!!! Eindelijk: met drummer
  donderdag 5 november 2009 @ 11:47:31 #25
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_74414156

mooi nummer, ben benieuwd naar het album
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')