quote:Van Hanegem open voor gesprek
UTRECHT - Co Adriaanse hult zich in stilzwijgen. De droomkandidaat van FC Utrecht om Foeke Booy als trainer op te volgen, onthoudt zich op zijn vakantieadres in Spanje van elk commentaar op de serieuze belangstelling vanuit de Domstad.
Zijn woordvoerder Willem Zeijlmans wil slechts bevestigen dat het kamp-Adriaanse op de hoogte is van de Utrechtse interesse. Op de vraag of Adriaanse eventueel belangstelling heeft om bij FC Utrecht in dienst te treden weigert hij een antwoord te geven. ,,Geen commentaar.’’
In Utrecht zoemt inmiddels ook de naam van Willem van Hanegem rond als een potentiële kandidaat. Net zoals die van Frans Adelaar, Gert Kruys, Erwin Koeman en John van Loen. Voor zo ver bekend is, in afwachting van een reactie van Adriaanse, nog geen van die kandidaten officieel benaderd.
,,Via-via heb ik begrepen dat mijn naam ook op het lijstje van de club voorkomt,’’ zegt Van Hanegem. Dat laatste is niet verwonderlijk, want voorzitter Jan Willem van Dop en Van Hanegem onderhouden al jaren een vriendschappelijke relatie, die dateert uit de tijd dat ze beiden bij Feyenoord werkten.
Van Hanegem noemt FC Utrecht een ’interessante’ club. ,,Ik heb lang in Utrecht gewoond en heb twee jaar voor die club gespeeld. Ik sta absoluut open voor een gesprek. Ik zal niet, zoals Louis van Gaal ooit deed, roepen dat de cirkel dan rond is. Maar het zou wel grappig zijn. Als voetballer heb ik met veel plezier bij Feyenoord, AZ en FC Utrecht gespeeld. Alleen in Utrecht ben ik later niet als hoofdcoach teruggekeerd.’’
De Kromme werkte wél als assistent in Galgenwaard. Dat was tussen 1986 en 1989. ,,Een mooie tijd. Ik heb Nol de Ruiter nog als hoofdtrainer meegemaakt.’’
Het is een pikant detail dat Van Hanegem niet alleen met de huidige chef-scout van FC Utrecht heeft samengewerkt, maar ook met technisch manager Piet Buter. In het seizoen 1990-1991 was hij bij Wageningen diens assistent.
FC Utrecht-voorzitter Jan Willem van Dop wilde absoluut NOG niet ingaan op de uitnodigende woorden van Van Hanegem. ,,Wij reageren op geen enkele naam. Maar ik verzeker dat we druk bezig zijn om een opvolger voor Foeke Booy te vinden.’’
Opnieuw benadrukte Van Dop dat de zoektocht zeker niet morgen zal zijn afgerond en dat de eerste training van FC Utrecht onder leiding zal staan van John van Loen en David Nascimento. ,,Morgen redden we niet, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we er op zeer korte termijn uitkomen.
Sportweek.nlquote:'FC Utrecht zo goed als rond met Co Adriaanse'
Datum: 6-jul-2007 15:18
FC Utrecht is zo goed als rond met Co Adriaanse. Dat bevestigt een bron binnen de club. De 59-jarige Amsterdammer, voormalig trainer van onder meer AZ, Ajax en FC Porto, stapte in mei met zijn assistenten Jan Olde-Riekerink en Chris Kronshorst op bij Metallurg Donetsk. Hij was een half jaar in dienst van de club. Adriaanse speelde in de zeventiger jaren voor FC Utrecht, in een team met onder andere de Deense international John Steen Olsen en Leo van Veen. (MB)
Dat is wel klote, hoopte eigenlijk dat ie naar Hapoel zou gaan, dan hielden we er nog een kleine transfersom aan over ook.quote:Robin Nelisse meldt zich ’gewoon’ bij eerste training FC Utrecht
Door ROB HARTOG
UTRECHT - Robin Nelisse meldt zich zaterdagochtend op de eerste training van FC Utrecht.
Diverse clubs uit binnen- en buitenland hebben afgelopen weken interesse getoond voor de in de Galgenwaard overbodige spits, maar de Rotterdammer heeft nog geen nieuwe werkgever gevonden. Sparta, VVV en ADO Den Haag hikken aan tegen zijn forse salaris.
Piet Buter, technisch manager van FC Utrecht: ,,Ik heb deze week nog contact gehad met zijn zaakwaarnemer. Er was inderdaad wat sluimerende belangstelling, maar dat heeft nog niet tot iets concreets geleid. We gaan er dus van uit dat Nelisse zich op Zoudenbalch meldt voor de eerste training.’’
Nelisse mag transfervrij bij FC Utrecht vertrekken indien hij een Nederlandse club vindt. Potentiële belangstellenden uit het buitenland moeten een transfersom betalen.
Bij de start van de voorbereiding op het nieuwe seizoen ontbreken Erik Pieters, Loïc Loval en Franck Grandel. Dat drietal hoeft zich pas volgende week zaterdag op de training melden. Buter: ,,Pieters heeft met Jong Oranje meegedaan aan het Europees kampioenschap en Loval en Grandel hebben veel interlands gespeeld met hun land Guadeloupe. Om dat trio rust te geven stromen zij een week later in.’’
Lucian Sanmartean traint komende week nog niet met de spelersgroep mee. De Roemeen werkt al een week een apart programma af om hem helemaal fit te krijgen voor de start van het seizoen. Zoals bekend heeft hij afgelopen twee jaar nauwelijks wedstrijden gespeeld. Buter: ,,We zijn hem aan het opbouwen. Volgens de medische staf gaat het erg goed. Onze deskundigen zijn er van overtuigd dat hij met die speciale aanpak helemaal topfit wordt.’’
De onderhandelingen over een tussentijdse verlenging van de contracten van Sander Keller en Tim Cornelisse liggen stil. Beide spelers hebben te kennen gegeven niet akkoord te gaan met de aanbieding van FC Utrecht. Beiden hebben nog een verbintenis voor één jaar. Met Rick Kruys en zijn zaakwaarnemer wordt wel gepraat. Buter: ,,Daar zit wel muziek in.’’ Het contract van de jonge middenvelder loopt eveneens medio volgend jaar af.
Als "de Taxichauffeur" eenmaal ergens binnen is, volgt zijn kliekje spoedig. Dus Roy Witteman, Paul Mulders, Rick Hooyboer, Arnoud van Toor, Ferdinand Katipana, Martijn Gootjes, Arthur van Metelen en Sukru Mihçi kunnen spoedig een aanbieding van de FC verwachten.quote:Utrecht haalt Wesseling als noodverband
7/7/2007 10:47
In plaats van in Qatar gaat Roy Wesseling per direct aan de slag bij FC Utrecht, voorlopig voor drie maanden.
FC Utrecht voelde zich gedwongen een tijdelijke oplossing te vinden voor een tekort aan trainers. Met het vertrek van hoofdcoach Foeke Booy naar Al-Nassr bemoeit David Nascimento zich meer met de A-selectie. Dat zou teveel ten koste gaan van de Jong FC Utrecht.
'Momenteel is het nog onduidelijk hoe lang deze situatie blijft bestaan', aldus voorzitter Jan Willem van Dop op de website van FC Utrecht. 'Wij vinden de technische begeleiding van Jong FC Utrecht van groot belang en daarom zijn we ook zo blij met de komst van Roy Wesseling.'
Wesseling, die eind juni afzag in het kielzog van Mark Wotte naar Qatar te gaan, krijgt een contract voor drie maanden. 'Hij is een A-trainer met ervaring in de eerste divisie’, aldus Van Dop. 'De kwaliteit van de technische begeleiding voor Jong FC Utrecht is met zijn komst gegarandeerd'.
JC SChaal = ¤ 225.000,-quote:Op zaterdag 7 juli 2007 18:29 schreef k3vil het volgende:
Hoeveel heeft Utrecht nou extra binnengehaald met de prijzen van Foeke? De twee bekers en de jodokus kwak schaal.
God, net alsof Utrecht een ploeg is wat jaarlijks prijzen pakt. Ik vind dat Foeke het uitstekend heeft gedaan met Utrecht, echt prima! Wie weet dat Co nogmaals zijn kunstje weet te flikken.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 18:29 schreef k3vil het volgende:
Hoeveel heeft Utrecht nou extra binnengehaald met de prijzen van Foeke? De twee bekers en de jodokus kwak schaal.
Van de KNVB beker kan ik het niet vinden. Maar zo te zien moeten ploegen als Utrecht het echt van europees voetbal hebbenquote:Op zaterdag 7 juli 2007 18:51 schreef Eilanden het volgende:
[..]
Plus dat Europees voetbal extra euro's heeft opgeleverd
350.000 euroquote:Op zaterdag 7 juli 2007 18:56 schreef k3vil het volgende:
[..]
Van de KNVB beker kan ik het niet vinden.
quote:Adriaanse zegt nee tegen Utrecht
FC Utrecht kan een streep zetten door de naam van Co Adriaanse. De Amsterdamse coach was in beeld om Foeke Booy op te volgen, maar Willem Zeijlmans, diens woordvoerder, meldt dat de komst van Adriaanse niet aan de orde is.
“FC Utrecht heeft contact gezocht, maar Adriaanse zal er niet als trainer aan de slag gaan”, meldt Zeijlmans tegenover het Algemeen Dagblad. “Wel is Co bereid FC Utrecht in de toekomst misschien te helpen.’’
Het afhaken van Adriaanse vergroot de kansen van assistent John van Loen, die nu met David Nascimento tijdelijk de taken van Booy overneemt. Eerder werden ook de namen van Gert Kruys, Frans Adelaar, Willem van Hanegem en Erwin Koeman genoemd.
Ik snap dan ook niet wat die gast deed bij ado den haagquote:Op zondag 8 juli 2007 23:48 schreef thaduck het volgende:
En Mols gaat naar feyenooit...
quote:Van Hanegem nieuwe trainer van FC Utrecht
12/7/2007 10:05
FC Utrecht heeft iets meer dan een week nodig gehad om een nieuwe trainer te vinden. Willem van Hanegem keert terug in De Galgenwaard als opvolger van Foeke Booy.
Van Hanegem (63) neemt de plaats in van Booy, die heeft gekozen voor een nieuwe uitdaging in Saudi-Arabië. Onder meer Co Adriaanse gold als een belangrijke kandidaat voor de vacature, maar de Amsterdammer zag af van een dienstverband in de Domstad.
FC Utrecht wilde geen overhaaste beslissingen nemen en liet de voorbereiding op het Intertoto Cup-avontuur over aan assistenten John van Loen en David Nascimento.
Van Hanegem was als speler en assistent al actief bij FC Utrecht. De oud-international werkte als hoofdtrainer voor Feyenoord, Al Hilal, AZ en Sparta Rotterdam. Sinds zijn vertrek bij de KNVB, waar tot 2004 assistent-bondscoach was, had De Kromme geen club meer.
Zou ik ook zijnquote:Op donderdag 12 juli 2007 10:42 schreef gepparidoga het volgende:
Ik kan hier best wel tevreden mee zijn!![]()
quote:Op donderdag 12 juli 2007 10:50 schreef kavorka het volgende:
Seniele oude man die Utrecht moet gaan leiden? Vreemde beslissing..
quote:Exclusief: Robin Nelisse in Israël
Datum: 12-jul-2007 13:47
Door Sander van Hal
Robin Nelisse is momenteel op trainingsstage bij Beitar Jeruzalem, zo weet Sportweek exclusief te melden. De Israëlische club heeft het vliegticket van de spits van FC Utrecht betaald om hem live aan het werk te kunnen zien. Als zijn verrichtingen bevallen, kan Nelisse een lucratief contract ondertekenen. De Rotterdammer heeft nog een aanbod van het Cypriotische Hapoel Nicosia achter de hand, mocht hij het steenrijke Beitar niet kunnen overtuigen.
Komt Nelisse niet vóór maandag tot een akkoord met een andere club, dan dient hij zich na het weekeinde weer te melden bij FC Utrecht. Daar heeft de spits nog een contract voor een jaar. Doordat hij nooit echt heeft kunnen overtuigen mag hij echter vertrekken, mede doordat hij met zijn riante salaris flink op de begroting drukt.
In Kevin Vandenbergh heeft Utrecht al een vervanger voor Nelisse in huis, al is de nieuwe club van trainer Wim van Hanegem nog altijd op zoek naar een tweede centrumspits
De tering, levert dat zoveel op? Leuk van Willem, past wel bij Utrecht.quote:
Van mij ook wel, en van Wim vast ook als ie Pino live in actie ziet.quote:Op donderdag 12 juli 2007 18:12 schreef Eilanden het volgende:
Nou die spits mag van mij wel komen hoor!
quote:'Ik denk dat het beter kan'
UTRECHT - Willem van Hanegems nieuwsgierigheid heeft hem bij FC Utrecht gebracht. De coach is benieuwd of hij er in slaagt om FC Utrecht anders en beter te laten voetballen dan de ploeg onder zijn voorganger Foeke Booy deed.
,,Soms zit je te kijken en dan denk je dat het beter kan. Voetballen blijft toch het mooiste spelletje van de wereld,'' aldus de oefenmeester.
De coach wil met assistenten David Nascimento en John van Loen een drie-eenheid worden. ,,Ik spreek nooit van assistenten, maar van collega's. We gaan het met zijn drieën doen. Iedereen heeft daarin zijn eigen inbreng.''
Het feit dat hij in Utrecht heeft gewoond, bij de club heeft gespeeld en er in het verleden assistent-trainer is geweest maakten zijn keuze voor de club gemakkelijker. ,,Maar ik ga nu niet flauw doen dat de cirkel rond is ofzo. Daar houd ik niet zo van.'' (ANP)
quote:Van Hanegem: 'Ik zie graag meer voetbal bij FC Utrecht'
Op een drukbezochte persconferentie is Willem van Hanegem donderdag eind van de middag gepresenteerd als nieuwe coach van FC Utrecht. 'Voetbal is het mooiste spelletje ter wereld en ik ben benieuwd hoe het is om FC Utrecht dat spelletje te laten spelen', aldus Van Hanegem.
De nieuwe coach is benieuwd hoe FC Utrecht gaat spelen als hij zijn visie op het team kan loslaten. 'Vroeger was het voor spelers een moeilijke opgave om hier in Utrecht te winnen. Ik heb de indruk dat dat de laatste jaren minder is geworden', zei Van Hanegem op de vraag wat zijn beeld is van de huidige ploeg. 'Ik zie graag meer voetbal, spelers moeten meer gaan samenspelen', aldus de nieuwe coach.
'Willem van Hanegem is de enige kandidaat geweest met wie we serieus hebben gesproken',
vertelde voorzitter Jan Willem van Dop. 'Onze nieuwe coach kan rekenen op een breed
draagvlak binnen de club. Supporters, businessleden, technische staf en de spelers staan achter zijn komst'.
Technisch directeur Piet Buter kent Van Hanegem uit een periode eerder in hun carrière.
'Ik kan me uit die tijd iedere werkdag nog herinneren. Hij heeft toen veel indruk op mij gemaakt', aldus Buter. 'Samen met John van Loen en David Nascimento hebben we met Van Hanegem een driehoek van trainers waarin we veel vertrouwen hebben'.
Zijn komst naar Utrecht had de 63-jarige coach wel beziggehouden de laatste dagen. 'Ik stond gisteren op de golfbaan en ik ben een hele doos ballen kwijtgeraakt, zo slecht speelde ik. Dat geeft aan dat ik wel met FC Utrecht bezig was', zei hij. 'Van de drie ploegen waar ik in Nederland heb gespeeld, ben ik alleen in Utrecht nog niet als coach actief geweest. Het is mooi dat ik nu hier ook in die rol actief kan zijn. Voet bal is het mooiste spelletje ter wereld en vanaf maandag sta ik weer op het veld. Samen met John en David ga ik aan de slag. Ik beschouw hen als gelijkwaardige collega's die erg waardevol zijn voor de club'..
Aanvoerder Gregoor van Dijk is blij met de nieuwe coach. 'Hij is een grote persoonlijkheid met veel ervaring en voetbalverstand. Het is leuk om nu onder hem te gaan voetballen', aldus Van Dijk. Joost Broerse is benieuwd. 'Ik denk, dat het interessant is om te zien hoe hij ervaren en onervaren spelers echt iets kan bijleren', blikte Broerse vooruit.
Middenvelder Hans Somers kende Van Hanegem nog niet persoonlijk, maar is natuurlijk wel op de hoogte van de grote reputatie van de nieuwe coach. 'Ik heb grote verwachtingen', zei hij. 'Na alles wat ik heb gehoord, moet werken met hem wel positief zijn', Ook Alje Schut heeft hoge verwachtingen van de komende periode. 'Als voetballer is trainen bij een coach met zo'n naam gewoon fantastisch', aldus de verdediger.
En daar heeft hij ook wel een punt natuurlijk.quote:Op donderdag 12 juli 2007 20:33 schreef Eilanden het volgende:
Ik denk dat hij als coach heus niet hetzelfde is als analist. Ik had meer de indruk dat hij zich de laatste tijd meer ergerde aan de stomme vragen van Babs
quote:Op donderdag 12 juli 2007 20:35 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En daar heeft hij ook wel een punt natuurlijk.
Tja ik heb de Maarssense 'Ajax is kut ik stap over op Utrecht'-hype van 1999/2000 overleefd geloof ik.quote:Op donderdag 12 juli 2007 20:37 schreef Eilanden het volgende:
[..]![]()
![]()
Voor zo'n dorpeling heb je er best verstand van .. beetje jammer alleen van je beroerde clubkeuze![]()
Die ex-neuzen zijn de echte utregliefhebbers ook liever kwijt dan rijk geloof me.quote:Op donderdag 12 juli 2007 20:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Tja ik heb de Maarssense 'Ajax is kut ik stap over op Utrecht'-hype van 1999/2000 overleefd geloof ik.![]()
Toen stapte vrijwel iedereen uit mijn buurt/ klas die voor Ajax was opeens over op Utrecht.
Maar goed, ik wens Utrecht wel een keer succes. Zo moeten gewoon eens goede spelers hebben, het is een beetje een gijze meute de afgelopen seizoenen.
Jean-Pael de Jong is trouwens ook Maarssenaar volgens mij, ik zag hem vroeger weleens op de club (VV Maarssen).
Bron: www.fc-utrecht.nlquote:Met de ondertekening van drie contracten donderdagavond heeft FC Utrecht zich voor de komende jaren verzekerd van de voetbalkwaliteiten van Hans Somers, Alje Schut en Rick Kruys.
Alle drie de spelers hadden hun lopende contracten al verlengd, maar moesten nog officieel tekenen. Hans Somers tekende een overeenkomst voor de komende drie seizoenen. Technisch directeur Piet Buter heeft veel waardering voor de Belgische middenvelder. 'Hans is een stabiele persoon. Ook in de periode waarin het wat minder ging met hem bleef hij positief', aldus Buter. 'Binnen de club en zeker ook binnen de spelersgroep is hij een gewaardeerde persoonlijkheid'.
0711_7636.jpg
Alje Schut, Rick Kruys, Hans Somers en voorzitter Jan Willem van Dop.
Alje Schut is inmiddels alweer een aantal maanden blessurevrij en hij tekende een contract voor een jaar met een optie voor nog twee voetbaljaargangen. 'Alje kan trots zijn op zichzelf', zei Buter. 'Dat hij vandaag een nieuw contract kan tekenen, heeft hij bereikt door heel hard te werken. Ik hoop voor hemzelf, maar natuurlijk ook voor FC Utrecht dat we de komende jaren nog veel van hem kunnen genieten'.
Het contract van Rick Kruys liep nog een seizoen. Zijn overeenkomst is opengebroken en Kruys blijft nu nog drie seizoenen bij FC Utrecht. 'Rick zit nog niet aan zijn plafond. Hij kan heel belangrijk worden voor FC Utrecht', zei Piet Buter over hem. 'Als er iemand is die kan profiteren van de komst van Willem van Hanegem, dan is het Rick wel'.
Vind je dit echt? Wat zou jij doen als je een mooi salaris had en een mooie baan, dan ga je toch door tot het eind?..quote:Op donderdag 12 juli 2007 22:40 schreef thaduck het volgende:
Voor Alje ben ik ook zeeer blij. Knap wat die jongen toch weer doet, menigeen zou opgegeven hebben. Het contract bevalt me ook, 1 jaar + optie tot verlengen. Als hij blessurevrij blijft gaan we een mooi seizoen met hem zien en als ie daarna vertrekt een prachtig bedrag opstrijken!
quote:,Waarom FC Utrecht? Die club stond toevallig aan de deur. Of ik spelers beter kan maken? Daar is de dokter voor. Nieuwe spelers? Liefst een hele bus vol. Maar eerst wil ik toch even zelf ervaren hoe de spelersgroep in elkaar steekt. Of ik ook op het veld ga staan? Wat denk je, dat ik vanuit huis zo nu en dan wat aanwijzingen doorbel?’’
quote:,,Ik las op internet dat een man vertelde dat zijn vader 20 jaar jonger was geworden toen hij hoorde dat ik de nieuwe trainer ben. Nu maar hopen dat hij na vijf wedstrijden niet weer 20 jaar ouder wordt.
Toch echt jammer dat ie op t moment niks bij Feyenoord doet. Zo iemand heb je nodig in je organisatie. Van mij mag ie persvoorlichter wordenquote:Op vrijdag 13 juli 2007 12:44 schreef PBateman1978 het volgende:
Wat is het toch een held zeg.
[..]
[..]
Ik heb hem liever als coach van Utrecht dan als persvoorlichter van Feyenoordquote:Op vrijdag 13 juli 2007 16:23 schreef EnactedChaos het volgende:
[..]
Toch echt jammer dat ie op t moment niks bij Feyenoord doet. Zo iemand heb je nodig in je organisatie. Van mij mag ie persvoorlichter worden![]()
quote:Waarschijnlijk aangemoedigd door de woorden van Willem van Hanegem, de nieuwe coach van FC Utrecht, overweegt Robin Nelisse alsnog bij de club uit de Domstad te blijven. De spits wil dit weekend nog even kijken hoe zijn kansen liggen bij Hapoel Nicosia, mocht dit niets worden, stopt hij zijn zoektocht naar een nieuwe club en blijft hij in Utrecht.
http://www.voetbalonline.nl/ecNewsitem.asp?ID=54968
Hij kwam niet heel erg veel aan de bal, maar wat ik er van zag:quote:Op zondag 15 juli 2007 11:56 schreef methodmich het volgende:
Nou ja, als Joost een paar zonnebankjes gehad heeft....
Wat voor indruk maakte Vandenbergh op jou Eilanden?
die speaker gelooft gewoon niet dat broerse kan scoren/voetballenquote:Op zaterdag 14 juli 2007 19:44 schreef Eilanden het volgende:
Die speaker van Benschop was trouwens dramatisch![]()
Bij een van de goals riep 'ie: En een mooi doelpunt door nummer 25, Francis Dickoh
In werkelijkheid was de goal gemaakt door nummer 8, Joos Broerse .... errug lastig om die twee uit elkaar te houden![]()
ik denk ook niet dat een trainer in 1 week een elftal gelijk heel anders kan laten spelen. Dat komt nog wel...quote:Op zaterdag 14 juli 2007 19:30 schreef Eilanden het volgende:
Vanmiddag naar Benschop geweest. 6-0 gewonnen (3x Caluwe, Vandenbergh, Broerse en Kruys). Maar om te zeggen dat er sprake was van flitsend aanvallend voetbal .... niet echt
Beste man bij FCU vond ik Caluwe
Prestatiesquote:Op zondag 15 juli 2007 15:37 schreef k3vil het volgende:
Wat zijn eigenlijk de successen van de COACH van Hanegem![]()
Ik wilde zelf dit postenquote:Op zondag 15 juli 2007 16:02 schreef Eilanden het volgende:
[..]
Prestaties
* Landskampioenschap Nederland: 1984 (assistent), 1993
* KNVB-beker: 1984 (assistent), 1994, 1995
* Landskampioenschap Saoedi-Arabië: 1996
* Arabische Europacup 1: 1996
* Kampioenschap Eerste divisie: 1998
Bron: Wiki
Okee, ben erg benieuwd hoeveel goals hij in onze competitie kan gaan maken. In België was het toch wel een aardige afmaker gezien zijn cijfers.quote:Op zondag 15 juli 2007 13:34 schreef Eilanden het volgende:
[..]
Hij kwam niet heel erg veel aan de bal, maar wat ik er van zag:
Speler met oog voor de combinatie, geen speler met een grote 'trucendoos', maar volgens mij wel handig in de kleine ruimte, doelgericht.
quote:’t Kapitaal hoort op het veld’
Door ARD SCHOUTEN TON VOERMANS
UTRECHT - Het plan van Phanos om FC Utrecht voor 1 euro over te nemen komt op een uitgekiend tijdstip. Miljoenenbedrijf Phanos kan de schulden wegnemen en de club een ongekende zwieper naar boven geven.
Zonder nieuw geld rest FC Utrecht maar één keuze: de ambities bijstellen en tevreden zijn met de sportieve middenmoot.
FC Utrecht dreigt opnieuw verstrikt te raken in oplopende tekorten. Vier jaar na de noodgedwongen verkoop van Galgenwaard aan bouwbedrijf Midreth melden ingewijden een tekort van 2,5 miljoen euro en geen of weinig zicht op meer inkomsten.
Voorzitter van de raad van commissarissen Ben Zwagerman wil niets zeggen over de financiën van de voetbalclub. ,,We moeten scherp aan de wind varen, maar dat moesten we een paar jaar geleden ook.’’
Phanos zelf houdt het erop, dat er meer speelt dan een lucratieve financiële deal. Het bedrijf spreekt over een ’lotsverbondenheid’ die het ervaart met FC Utrecht en haar supporters. ,,In deze lotsverbondenheid meent Phanos dat bij FC Utrecht als vierde stad van Nederland een hoger ambitieniveau past dan de huidige financiële mogelijkheden toelaten.’’
Phanos mikt niet alleen op een nieuw stadion bij Leidsche Rijn, het zet ook in op een topelftal: ,,Het kapitaal van FC Utrecht moet op het veld staan.’’ De idee is overigens niet een sterrenteam te kopen, maar een team op te bouwen van jeugdige talentvolle spelers. Phanos-directeur Edwin van der Pol wil geen toelichting geven op de plannen. Hij verwijst naar de twee andere directeuren, vader en zoon Ensing. Zij waren niet bereikbaar voor commentaar.
De huidige hoofdsponsor laat zich in zijn toekomstplannen, waarover morgen B en W van Utrecht praten, heeft al wel vastomlijnde plannen. Zo is de positie van de huidige directieleden van FC Utrecht, Jan Willem van Dop en Rob Venneman al bekend: zij blijven aan.
Naast het nieuwe multifunctionele stadion wil Phanos twintig hectare langs de A2 ontwikkelen, met horeca, een hotel en een kantorenpark. De huidige Galgenwaard wordt gekocht van Joop Leliveld/Midreth. Het stadion zou dan moeten wijken voor bouwplannen.
Phanos zegt dat FC Utrecht vooral zichzelf moet blijven: een club van passie, strijdlust en nooit opgeven. Dat karakter mag niet overboord na de miljoenenimpuls.
Bron: AD
quote:Topsport in ruil voor grond
Door TON VOERMANS ARD SCHOUTEN
UTRECHT - Bij de vierde stad van Nederland hoort een voetbalclub die structureel meedoet om de prijzen. En een veel groter voetbalstadion. In die lijn wil hoofdsponsor Phanos FC Utrecht overnemen.
De vastgoedontwikkelaar uit Houten wil de begroting van FC Utrecht stapsgewijs verviervoudigen en een nieuw stadion bouwen voor 36.000 tot 50.000 mensen.
Wisselgeld is de garantie dat Phanos de 20 hectare bij het nieuwe stadion -dat op een nog onbekende locatie langs de A2 moet komen- mag ontwikkelen tot een trekpleister voor horecabezoekers, zakenmensen en toeristen. Ook de huidige Galgenwaardlocatie aan het Herculesplein in Utrecht-Oost wordt een plek waar Phanos het voor het zeggen heeft qua ontwikkeling.
De huidige FC Utrecht-voorzitter Jan-Willem van Dop, de Raad van Commissarissen en Phanos zelf willen desgevraagd niet reageren op de plannen waar het Utrechtse stadsbestuur zich morgen over buigt.
Het ambitieuze plan van Phanos -dat FC Utrecht wil opkopen voor één euro en wil laten uitgroeien tot een topclub- komt vijf jaar nadat de huidige thuishaven van FC Utrecht een grootscheepse renovatie en uitbreiding achter de rug heeft. Tribunes werden vergroot, skyboxen gebouwd, horecavoorzieningen uitgebreid en een aanpalend sportcentrum wordt ontwikkeld.
De Galgenwaard-metamorfose gebeurde in roerige jaren, waarin FC Utrecht bij de start van de opknapbeurt, in het seizoen 2002-2003, afstevende op een faillissement. Een reddingsplan zorgde ervoor dat de FC het hoofd boven water kon houden. Oud FC-keeper Joop Leliveld -van bouwbedrijf Midreth/Memid- werd eigenaar van het stadion, dat sindsdien door Utrecht wordt gehuurd. Midreth mocht in ruil daarvoor twee prestigieuze bouwproject (twee woontorens) bouwen naast De Galgenwaard en kocht het stadion met een lening die de gemeente Utrecht, tegen gunstige overheidstarieven, afsloot.
Morgen buigt het stadsbestuur zich over de vraag of de tijd rijp is voor een nieuwe Galgenwaarddeal. Phanos belooft de stad Utrecht topvoetbal als het daarvoor gewilde bouwgrond terugkrijgt.
Bron: AD
Misschien wel, maar een nieuw stadion lijkt me (nog) overbodig.quote:
2.5 miljoen tekort ????? Hoe de neuk krijgen ze dat voor elkaar? Tiendalli is voor rond de 2 miljoen verkocht, Braafheid hebben ze nog wat voor gekregen, Fortuné naar Frankrijk, de overstap van Kuyt leverde nog wat zakgeld op en dan heb je nog een tekort van 2.5 miljoen ???quote:FC Utrecht dreigt opnieuw verstrikt te raken in oplopende tekorten. Vier jaar na de noodgedwongen verkoop van Galgenwaard aan bouwbedrijf Midreth melden ingewijden een tekort van 2,5 miljoen euro en geen of weinig zicht op meer inkomsten.
Ik zal heus niet minder juichen bij een goal als Utrecht is overgenomen hoor....quote:Op maandag 16 juli 2007 10:05 schreef MaxPower het volgende:
waar juich je nog voor als je club in handen is van een vastgoedontwikkelaar...
Tenminste nog mensen met verstand!quote:Alle Utrechtse raadsfracties reageren negatief op de plannen van Phanos voor een nieuw FC Utrechtstadion in Leidsche Rijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |