Hoogste temperaturen in Europa vandaag:quote:Zuidoost-Europa zucht onder hittegolf
ATHENE/FRANFURT - Griekenland en de Balkanlanden gaan gebukt onder een hittegolf. In Griekenland steeg het kwik tot 45 graden.
Op de Balkan worden temperaturen rond de 40 graden gemeten. Meteorologen uitten zondag de verwachting dat de temperaturen, veroorzaakt door hete luchtmassa's uit Afrika, nog enkele dagen aanhouden.
In Griekenland kwam het tot stroomuitval omdat mensen massaal airconditioning gebruiken. Aan een vergelijkbare hittegolf in 1987 bezweken ongeveer 1500 personen.
In Bulgarije mogen treinen op sommige trajecten nog maar 30 kilometer per uur rijden omdat de rails door de hitte vervormen.
Andere geluiden uit Duitsland: Door een hevig onweer raakten in Frankfurt de landingsbanen van het vliegveld overstroomd. Ongeveer 30.000 passagiers zagen hun vlucht geannuleerd. Ongeveer vijfhonderd gedupeerden moesten de nacht van zaterdag op zondag op de luchthaven doorbrengen. In de stad zelf viel een deel van het tramverkeer stil door omgevallen bomen.
quote:Tunis/Carthage Airport (4 m, Tunesien) 46°
Elefsis Airport (31 m, Griechenland) 46°
Kalamata (8 m, Griechenland) 45°
Antalya (64 m, Türkei) 43°
Sigonella (22 m, Italien) 42°
Ercan Airport (91 m, Zypern) 42°
Akhisar (93 m, Türkei) 42°
Chania Souda (151 m, Griechenland) 42°
Lamia (144 m, Griechenland) 41°
Larissa Airport (74 m, Griechenland) 41°
Eleftherios Venizelos AP (94 m, Griechenland) 41°
Kithira (167 m, Griechenland) 41°
Catania/Fontanarosa (17 m, Italien) 40°
Izmir (120 m, Türkei) 40°
Bodrum / Milas Airport (26 m, Türkei) 40°
Trapani/Birgi (14 m, Italien) 40°
Tripolis (Airport) (652 m, Griechenland) 40°
Santorini (36 m, Griechenland) 40°
West-Side of zat je meer in 't oosten?quote:Op zondag 24 juni 2007 16:10 schreef TheMagnificent het volgende:
Ik heb ooit 53 graden meegemaakt in Side (Turkije).
Ik ging net niet dood zeg maar.![]()
quote:Op zondag 24 juni 2007 16:21 schreef Bolter het volgende:
[..]
West-Side of zat je meer in 't oosten?
moet over 3 weken naar antalya en daar is het over het algemeen toch al niet zo frisjes, hopelijk is de hittegolf dan al voorbijquote:Op zondag 24 juni 2007 15:34 schreef ACT-F het volgende:
Lekker zo'n woestijn temperatuur. Ik hoef gelukkig niet in die regio te zijn![]()
en toch is dat begrijpelijk. kom zelf al jaren aan de spaanse kust dichtbij salou.quote:Op zondag 24 juni 2007 15:47 schreef ChillyWilly het volgende:
Op Cyprus wordt het officieel bijna nooit warmer dan 39 graden
Want boven de 40 hoeft men niet te werken![]()
Moetquote:Op zondag 24 juni 2007 17:24 schreef Slayage het volgende:
[..]
moet over 3 weken naar antalya en daar is het over het algemeen toch al niet zo frisjes, hopelijk is de hittegolf dan al voorbij![]()
Nou is 48 graden wel even wat anders dan de gebruikelijke +/- 35 graden.quote:Op zondag 24 juni 2007 17:18 schreef kawotski het volgende:
Echt Nederlanders.. 'recht' hebben op warm weer, de warmte opzoeken en als ze er eenmaal middenin zitten is het te warm..
quote:Op zondag 24 juni 2007 17:48 schreef Bolter het volgende:
[..]
MoetZeker zo'n paupert-All-in-ik-zet-nog-geen-twee-stappen-buiten-het-resort-vakantie?
Is daar ook een nieuwsbericht van?quote:Op zondag 24 juni 2007 15:30 schreef delapoko het volgende:
Vanmiddag was het officieel 51 graden in Fethiye - Turkije volgens het Turkse Meteorologische Instituut. Daar is het normaal gesproken 30-35 graden. Er zijn al veel doden gevallen in verschillende regio's in Turkije.
51 graden![]()
[afbeelding]
Oh, nou tof danquote:
Jij zit liever met temperaturen van 45+quote:Op zondag 24 juni 2007 17:21 schreef Eddy_Huntington het volgende:
En wij zitten hier verdomme weer in de regen..
moet wel lukkenquote:
Mwoah, ik denk dat het aan de verandering van het klimaat ligt, niet global warming. En 51C is een lekker temperatuurtje. Twee jaar geleden in Egypte in Valley of the Kings ook 50-55C gehad. Was best apart om mee te makenquote:Op maandag 25 juni 2007 10:41 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Is toch niet normaal. In Griekenland ook al 46 graden. Was jaren geleden niet zo vroeg zo warm. En in Duitsland overstromingen. Is het zo dat het meer in het nieuws komt of heeft dit te maken met global warmth?
In 1999 was ik ook in Turkije in de zomer, en toen was het ook aan de zuidkust rond de 50 graden en in Istanbul rond de 40 graden. En nog langer geleden was het in het binnenland eigenlijk standaard in de richting van de 40 graden. Alleen was het toen vaak wel kurkdroog en dat maakte het best wel aangenaam. Alleen moest je niet teveel doen en veel water drinken.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:41 schreef Jeanne_Darc het volgende:
Is toch niet normaal. In Griekenland ook al 46 graden. Was jaren geleden niet zo vroeg zo warm. En in Duitsland overstromingen. Is het zo dat het meer in het nieuws komt of heeft dit te maken met global warmth?
Gewoon een forse wind uit de Sahara. Gebeurd elk jaar wel eigenlijk.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:41 schreef Jeanne_Darc het volgende:
100 x liever 15 graden dan 51!quote:Op zondag 24 juni 2007 17:32 schreef Adelante het volgende:
Ach, hier is het volgende week 15 graden.
Daar heb ik ook gechilled met rond de 50 gradenquote:Op zondag 24 juni 2007 17:30 schreef Bresser het volgende:
[..]
en toch is dat begrijpelijk. kom zelf al jaren aan de spaanse kust dichtbij salou.
daar beginnen ze heel vroeg en eindigen smiddags eerder ivm met de hitte.
ben zelf ook paar dagen in death valley in USA geweest.
warmste plek op aarde, temps boven de 50 graden celcius.
ik liep 200 meter naar de supermarkt om een fles drinken te halen en ik was bekaf toen ik terug was en ik had toen een extreem goede conditie.
Dat is er absoluut, dat is de punt ook niet.quote:
Ja dat bedoelde ik.quote:Op maandag 25 juni 2007 17:44 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Dat is er absoluut, dat is de punt ook niet.
De grote vraag is of het broeikaseffect hier de schuld van is, of dat het gewoon een natuurlijk fenomeen is.
De ijstijd was ook opeens over en ook begin 20ste eeuw waren er verbazingwekkend hoge temperaturen.quote:Op maandag 25 juni 2007 17:44 schreef SeEkEr het volgende:
[..]
Ja dat bedoelde ik.![]()
De meeste wetenschappers denken dat het broeikaseffect de dader is dus dat neem ik dan maar aan.
ik ga genoeg op vakantie, maar zoek de periodes wel uit, ik ga niet in de zomer omdat ik niet goed tegen temperaturen boven de 30 kan, althans ik wil wat kunnen doen ipv op een stretcher liggen.quote:Op zondag 24 juni 2007 18:05 schreef JK het volgende:
[..]
Nou is 48 graden wel even wat anders dan de gebruikelijke +/- 35 graden.
En dat het tè warm is, is wel duidelijk als er al eens 1500 mensen een keer dood zijn gegaan in Griekenland aan de hitte.
Jij gaat zeker nooit op vakantie ofzo![]()
Maar mij hoor je niet snel zeiken op vakantie over de warmte, je bent immers op vakantie en hoeft toch geen ene reet te doen, moet je tuintjes schoffelen met die hitte, dan doe je toch iets fout dan...
Klopt, het is moeilijk/niet te bewijzen dat de opwarming van de aarde alleen te wijten valt aan het broeikaseffect.quote:Op maandag 25 juni 2007 18:09 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
De ijstijd was ook opeens over en ook begin 20ste eeuw waren er verbazingwekkend hoge temperaturen.
Dus dat wetenschappers het zeggen, zegt niet echt veel. Overigens geloof ik best dat het broeikaseffect er debet aan is, alleen is het niet een vaststaand feit.
Eerlijk gezegd is voor mij elke graad boven de 30 er 1 teveel...quote:Op maandag 25 juni 2007 12:29 schreef AminBen het volgende:
50![]()
Met 40 is het wel heerlijk de hele dag bij de Middelandse Zee te liggen![]()
Ik kan me anders zomers herinneren waarbij het ook in NL niet echt prettig vertoeven was, met temperaturen boven 30 graden. Afgelopen zomer, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 25 juni 2007 19:04 schreef kawotski het volgende:
[..]
ik ga genoeg op vakantie, maar zoek de periodes wel uit, ik ga niet in de zomer omdat ik niet goed tegen temperaturen boven de 30 kan, althans ik wil wat kunnen doen ipv op een stretcher liggen.
Met zo'n fijne luchtvochtigheid van 100% ja....quote:Op maandag 25 juni 2007 22:20 schreef Light het volgende:
[..]
Ik kan me anders zomers herinneren waarbij het ook in NL niet echt prettig vertoeven was, met temperaturen boven 30 graden. Afgelopen zomer, bijvoorbeeld.
Ook in Griekenland blijft het warm:quote:Op maandag 25 juni 2007 18:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
[afbeelding]
Code rood voor oosten (tot 42°C) en zuiden (tot 45°C) van Italië.
Ik moest hele dagen werken toenquote:Op maandag 25 juni 2007 22:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Met zo'n fijne luchtvochtigheid van 100% ja....Dat soort dagen zijn echt niet te harden. Alleen als je geen zak hoeft te doen en heel de dag aan het water kan liggen vind ik dat tof.
Goh als ik nu kijk op meteoalarm zijn ze al wat gematigerder met Griekenland, geen rood meer.quote:Op maandag 25 juni 2007 22:26 schreef Light het volgende:
[..]
Ook in Griekenland blijft het warm:
[afbeelding]
Ik keek bij de kaart van morgen, die van vandaag valt mee (nouja)quote:Op maandag 25 juni 2007 22:32 schreef Party_P het volgende:
[..]
Goh als ik nu kijk op meteoalarm zijn ze al wat gematigerder met Griekenland, geen rood meer.
je vergeet er nog 1 waardoor ik lekker kan wielrennen en motorrijden: Geen Hooikoorts !! Kom maar op met die regen.. alhoewel.. geen hooikoorts maar wel rijden in de regen.. hmmmquote:Op maandag 25 juni 2007 22:52 schreef DemonRage het volgende:
Elk weer heeft zo z'n voor-en nadelen:
Wat we op het moment in Nederland hebben... temperaturen van 15 tot 20 graden met flinke (onweers-)buien:
+ Leuk om te zien en te fotograferen.
+ Aangename lucht en temperatuur om 's nachts te slapen.
+ Minder muggen en ander ongedierte actief.
+ Je zweet je tenminste niet kapot na een beetje inspanning.
+ Planten in de tuin niet zo snel uit.
- Weinig te beleven buiten.
- Geen weer om te zwemmen of buiten te sporten.
- Op de fiets is het altijd nog maar de vraag of je droog aankomt.
Zoals in o.a. Griekenland... temperaturen van 35 tot 45 graden en brandende zon:
+ Zonnig weer maakt vaak vrolijk
+ Zwemmen
+ 's avonds barbequen (misschien net iets te warm voor om met je snufferd boven te hangen)
+ Veel activiteiten in de openlucht
+ Vrouwen in luchtige kleding
- Na een kleine inspanning zweet je je kapot
- Moeilijk in slaap komen van de hitte
- Snel verbranden als je gaat zwemmen
- Snel vermoeid en suf (vooral later in de hittegolf)
40 of meer graden komt vaker voor, dat is niet gelinkt aan broeikasgas. Vervelend is het echter wel, te meer daar er steed meer toeristen komen, die niet weten hoe je met hitte om moet gaan en het zonder airco amper redden.quote:Op maandag 25 juni 2007 18:59 schreef kawotski het volgende:
Deze hitte hoort er gewoon bij, of het een gevolg is van broeikasgassen valt nog te bezien, dat weten we pas over 13 jaar. De langste periode tussen 2 elfstedentochten was ook 20 jaar dus daarvan uitgaande is nog niets echt bewezen en zitten we gewoon in een warme periode.
ik heb de kachel nog net niet aangezet maar t scheelt niet veel met die winterse temperaturenquote:Op dinsdag 26 juni 2007 19:52 schreef TommyGun het volgende:
Dan liever 't weer wat we atm in NL hebben
Laat dat nou net één van de warmste gebieden zijn op dit momentquote:Op woensdag 27 juni 2007 12:35 schreef Qasi het volgende:
Wij gaan over 20 dagen naar Kusadasi! In godsnaam, laat het dan onder de 40 graden zijn... Anders ga ik echt dood....![]()
Die hitte is er vorig jaar ook geweest in Turkije, wel ietsje minder, maar daar was het ook wel 40 graden in de schaduw, als ik de plaatselijke bevolking moest geloven. Die hadden er zelf trouwens ook erg veel last van (de warmte dus).quote:Op woensdag 27 juni 2007 10:53 schreef Frutsel het volgende:
Warmte in turkije
quote:Tourists flee Greek island fire
ATHENS, June 27 (Reuters) - Tourists and locals fled fires sweeping the Greek island of Poros on Wednesday as firefighters, planes and a helicopter battled to control the flames.
Fire brigade officials and islanders said hotels and homes in the Neorion area of Poros, some two hours from the port of Piraeus near Athens, had been evacuated.
Greece is experiencing its worst heatwave in 110 years that has already killed eight people, with temperatures reaching 46 Celsius (114.8 F).
"This is the biggest fire on the island that I have seen," long-time Poros resident Mike Stuart told Reuters by phone. "Water taxis are evacuating people from Neorion and taking them to the town (of Poros)."
Television pictures showed the fire raging on Poros -- with homes and hotels only a few hundred metres away -- destroying pine forests, with black smoke billowing across the straits to the mainland town of Galata.
"The fire is now in full swing. Efforts to extinguish it are under way," a fire official told Reuters.
The official said two planes, a helicopter and dozens of firefighters were battling the blaze, whose cause was not known.
"The fire is in the area which is popular among locals and tourists," an official at the Poros mayor's office told Reuters. "We have no information if and how many houses have been burnt down but this is an inhabited area."
quote:Fires burn across sizzling Greece, two dead
ATHENS, June 28 (Reuters) - Two men were killed on Thursday in a forest fire in Greece, which is battling dozens of blazes on the sixth day of a relentless heatwave.
A forest fire trapped the victims' car near the town of Volos in central Greece in the early hours. They got out and attempted in vain to flee.
Dozens of firefighters and planes battled to contain the blaze, which was fanned by strong winds, officials said.
About 100 firefighters backed by five planes and a helicopter fought another large forest fire in central Greece as temperatures across the country held above 40 degrees Celsius (104 fahrenheit) for a sixth consecutive day. They have reached 46 degrees.
Before Thursday's deaths, Greece's worst heatwave in 110 years had killed at least 10 people, many from heatstroke.
Four people have also died of suspected heatstroke in Cyprus since temperatures soared above 40 degrees centigrade (104 fahrenheit) on June 22.
Cypriot authorities said they were also probing the death of an eight-month old infant on Wednesday evening. His twin brother was taken to hospital in a comatose state.
Exploding World War Two mines deep in the lush pine forest near Dervenochoria, some 100 kilometres north of Athens, further hampered firefighters' work, officials said.
"This is a very serious fire in Dervenochoria which is in full development at the moment," a fire brigade official told Reuters.
"Operations in the forest are extremely dangerous because of mines left over from the war and because of strong winds which fan the fire."
About 100 firefighters, 18 fire trucks, five airplanes and a helicopter were coordinating efforts to rein in the blaze, which the official said had damaged holiday homes.
Officials suspect the fire started after small explosions around electricity pylons that may have overheated due to the weather.
Israel sent three fire-fighting aircraft to nearby Cyprus on Thursday to fight a forest fire raging in the southern Limassol district. Cypriot meteorological officials said temperatures would abate by Saturday, but another heatwave was on the way next week.
51 graden, daar wordt je niet vrolijk van.quote:Op zondag 24 juni 2007 15:30 schreef delapoko het volgende:
Vanmiddag was het officieel 51 graden in Fethiye - Turkije volgens het Turkse Meteorologische Instituut. Daar is het normaal gesproken 30-35 graden. Er zijn al veel doden gevallen in verschillende regio's in Turkije.
51 graden![]()
[afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |