abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 juli 2007 @ 02:03:04 #226
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_51279651
Wat is je dashboardverlichting trouwens knus
pi_51283435
ik moet bekennen dat ik nog nooit, maar dan ook nog nooit ben verblind door iemand zijn mistlichten. (ik ben belg en leg heel wat kilometers af) Daarentegen ben ik wel dikwijls verblind door mensen die hun lichten niet goed afstellen zodat ze te hoog staan. And btw, in Frankrijk hebben ze anti verblindingsplaatjes op de autosnelwegen op de middenberm.
  maandag 9 juli 2007 @ 12:28:28 #228
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51287012
quote:
Op maandag 9 juli 2007 00:09 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Mijn god dat doet belgen en fransozen echt altijd tot mijn grote ergernis. Je begrijpt dat wanneer je dat doet bij een harde bui dat je tegenliggers totaal verblind worden door de straal die laag op het wegdek schijnt en recht in hun ogen weerkaatst in het regenwater? Ik haat het werkelijk als mensen dat doen en zal niet schromen op zo'n moment fijn met mijn grootlicht terug te knipperen. Normaal dimlicht is ruim voldoende bij regenval, ook harde regen. Mist is een totaal ander verhaal.

Dit klinkt misschien vervelend, maar ik kon het niet laten dit te posten. Zie het niet als een persoonlijke aanval svp.
Ik deel archont zijn mening eigenlijk. Ik ben daar nog nooit door verblind, zelfs niet door de sjonnies die dat altijd aan hebben staan, ook niet in de regen. Misschien is dat wel storend als je met een sportauto rijdt en superdicht tegen de grond zit, maar bij een normale auto, echt niet. Je moet ook nooit naar je tegenliggers zitten staren natuurlijk, je moet er altijd naast kijken. Als je verblind wordt door breedstralers, dan moeten die echt al superslecht staan afgesteld. Die zijn niet straffer van lichtsterkte dan gewone lampen, en verlichten een brede strook weg, dicht bij de auto. Zelfs als dat reflecteert, dan nog lijkt mij dat niet meer of minder verblindend dan gewone lichten.

Met grootlicht bedoel ik het gewone licht, wat je standaard aanzet, mes excuses. Hetgeen jullie grootlicht noemen, noem ik phares (verstralers), die zijn pas verblindend.

En ja, de getopte snelheid was 110 geloof ik, who cares anyway. De mensen die je met 210 hebben voorbijgestoken kom je later toch weer tegen aan een of ander stoplicht. Zal ik nog maar eens een verkapte moraalridder spelen? Hardrijden (buiten een cicuit en aanverwanten) is echt geen kunst, of stoer of zo. Op de autosnelweg: voetje naar beneden en je rijdt hard, tadaa. En denk je nu echt dat het op een paar honderd kilometer uitmaakt of je nu 140 of 120 rijdt? Die 20 extra km die je kon afleggen speel je hier en daar toch kwijt, met als verschill dat er uiteindelijk maar een paar minuutjes verschil over houdt. Wat doen die paar minuutjes er nu toe. Op 1000km snelweg achtereen, ok, daar heb je wat voordeel, maar dan nog zou ik liever constant 120 rijden, dan constant 140 en extra moeten opletten dat de medeweggebruikers je zien, flitspalen zoeken in de berm, etc, etc. Het loont gewoon de moeite niet meer om snel te rijden, kheb gisteren misschien 50 flitspalen gezien, en de boetes zijn hoog. Ik kan de flitspalen niet aanmoedigen,maar het moet gezegd, ze doen hun werk goed, ik heb zelfs al geen zin meer om snel te rijden
Toegegeven, als ik eens met een krachtigere auto rijd, dan wil ik ook wel eens 180 of zo halen, gewoon om de snelheid, maar daar is de fun snel af. Met 70 per uur over een nationale weg denderen met het busje vind ik nog altijd spannender en sneller aanvoelen, dan 180 op de autosnelweg met een modern hok.
Bij het busje heb je nog zo echt het gevoel dat je zelf aan het rijden bent en dat je een heleboel aparte stukjes metaal in ongeveer dezelfde baan geleidt. In moderne auto's heb je niet eens het gevoel dat je 180 rijdt. Ok, het wijzertje zegt van wel, de GPS misschien ook, maar het lichte gezoem en wat windgeruis schijnen toch anders te vertellen. Dat heeft ook zo zijn voordelen natuurlijk, en leuk als je lang moet cruisen, maar ik heb bijna nooit een grijns op het gezicht bij een gewone auto. Met het busje kan je constant op de limieten rijden, en nog binnen de wettelijk bepaalde snelheden blijven
Dit maar om te zeggen dat ik er helemaal niks aan vind als een Johhny komt te vertellen dat hij met zijn barrel 250 heeft gehaald op de autosnelweg 'en al de rest was trager dan mij, abwehehee '

[ Bericht 37% gewijzigd door MMach op 09-07-2007 12:46:11 ]
  maandag 9 juli 2007 @ 13:29:32 #229
182073 invine
blablabla etc.
pi_51288951
@MMach je hebt in grootste gedeelte gelijk in je verhaal en je mening qua verlichting deel ik met je maar over harder rijden niet, dat het niks uitmaakt, want dat doet het wel degelijk! Als ik naar friesland rijd vanuit brabant dan doe je daar, mits je aan de snelheid houd en geen files, 3 uur over. Als je nu 140-150 rijd in linker rijbaan en dan soms terugzakt naar 100-120 dan ben je heel wat minuten eerder aan dan een paar minuten. Het maakt degelijk uit of je harder rijd alleen ben je stom als je het niet op de snelweg/buiten de bebouwde kom doet!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_51290813
Tja, leuk progject maar ik blijf die T3's hondenhokken vinden

(zegt een T2 eigenaar )
  maandag 9 juli 2007 @ 17:04:11 #231
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51296461
quote:
Op maandag 9 juli 2007 13:29 schreef invine het volgende:
@MMach je hebt in grootste gedeelte gelijk in je verhaal en je mening qua verlichting deel ik met je maar over harder rijden niet, dat het niks uitmaakt, want dat doet het wel degelijk! Als ik naar friesland rijd vanuit brabant dan doe je daar, mits je aan de snelheid houd en geen files, 3 uur over. Als je nu 140-150 rijd in linker rijbaan en dan soms terugzakt naar 100-120 dan ben je heel wat minuten eerder aan dan een paar minuten. Het maakt degelijk uit of je harder rijd alleen ben je stom als je het niet op de snelweg/buiten de bebouwde kom doet!
Het is even dom om het op de autosnelweg te doen natuurlijk. Niet omdat het gevaarlijk is, maar omdat je met 1 flitsboete heel wat van de gewonnen tijd omzet in geldverlies. Ik heb nu niet echt een idee van de boetes in Nederland, maar 20-30km/h te hard staat hier gelijk aan een fikse boete. Begrijp me niet verkeerd, ik heb absoluut niks tegen mensen die aan die snelheid over de snelweg rijden, verre van, ze mogen het hier voor mijn part zelfs zo inrichten als in Duitsland. Ik probeer gewoon om aan te tonen dat trager rijden in ons land gewoon beter is, los van het feit of het nu efficienter is of niet. Het wemelt hier van de camera's en mobiele flitsers, en dat maakt het grote verschil.
In jouw voorbeeld gaat het al over een grote afstand, iets wat niet zoveel mensen moeten doen (hoop ik toch, anders woon je echt te ver van je werk ), en hoe groter de afstand, hoe groter de tijdswinst wordt natuurlijk.

@hjs, ik deel je mening Het beste zou nog zijn: de techniek van de T3 met een T2/T1 carosserie.
pi_51297573
als ik me aan snelheid houd doe ik er al snel meer dan tien minuten langer over, en dat is over een 50 tal km, baan die ik alle dagen doe, waar ik alle cameras weet staan en alle mogelijk plaatsen waar ze een mobiele camera kunnen zetten in de gaten hou.
  donderdag 12 juli 2007 @ 12:10:43 #233
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51390129
Een of andere vuile bosnimf vond het nodig om mijn spiegel kapot te rijden toen ik geparkeerd stond. Gewoon doorgereden natuurlijk

Das al de 2de keer, en geloof me, daarvoor moet je rapper dan 40 rijden om dat te kunnen breken. Wie rijdt er nu zo snel in smalle straatjes met 10cm speling.
Nu ja,het is gewoon een vlakke spiegel. Die snijd ik zelf wel eens als ik tijd heb.
pi_51390615


I pity the fool who destroyed my mirror!
  donderdag 12 juli 2007 @ 14:38:06 #235
182073 invine
blablabla etc.
pi_51394627
Hoezo is je spiegel in de reflectie nog heel?
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_51399301
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 14:38 schreef invine het volgende:
Hoezo is je spiegel in de reflectie nog heel?
Is niet zo, kijk maar eens goed. Je ziet wel minder barsten dat klopt
pi_51402347
In de reflectie kijk je loodrecht op de barsten, terwijl de kijkhoek ten opzichte van de echte spiegel groter is.
pi_51405689
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 21:03 schreef boertie het volgende:

[..]

Dat kan dus niet in nederland. Alles wat op de auto gemonteerd zit (mistlampen ed) moet ook werken bij de apk.
Absoluut niet waar, achteruit rij lichten bij auto's voor '97 hoeven niet te werken, mist achterlicht hoeft niet te werken als er geen schakelaar aanwezig is. Mistlampen voor hoeven niet te werken als er geen schakelaar aanwezig is.

Wat wel moet werken, dimlicht, groot licht, richting aanwijzers (links en rechts, voor en achter), achterlichten, remlichten.

Dat is alles.

@ MMach, die lampen welke je over hebt, zijn die in de verkoop?
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  donderdag 12 juli 2007 @ 20:13:02 #239
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_51405721
En als je mistlicht hebt móet het controle lampje in de schakelaar branden...
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 12 juli 2007 @ 22:34:07 #240
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_51411036
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 20:13 schreef daNpy het volgende:
En als je mistlicht hebt móet het controle lampje in de schakelaar branden...
Geld alleen voor de achterkant en niet persé in de schakelaar...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 13 juli 2007 @ 00:16:38 #241
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51414581
Mijn controlelampje in de schakelaar brandt, dus niks aan de hand. Maakt trouwens heel veel verschil op onverlichte wegen heb ik daarnet gemerkt

Ik weet niet of ze die gele lamen (al zijn de lampen gewoon wit, en de reflector goudkleuriig) nog verkopen eigenlijk, laat staan dat design. ik gok dat ze ongeveer uit de jaren na '85 komen of zo, dat kan ik eigenlijk niet achtehalen. Misschien dat Hella ze nog maakt, maar ik vrees ervoor
  vrijdag 13 juli 2007 @ 00:19:17 #242
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_51414661
Die vorm wordt nog wel gemaakt door Hella, die gele kleur dacht ik ook...

edit: ff gekeken, Hella maakt de gele iig niet meer.
pi_51415195
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 20:12 schreef PeuRac het volgende:

[..]


Wat wel moet werken, dimlicht, groot licht, richting aanwijzers (links en rechts, voor en achter), achterlichten, remlichten.

Dat is alles.
in belgie is een achtermistlicht wel degelijk een lamp die verplicht moet werken

en echt schijt van je spiegel MMach
  vrijdag 13 juli 2007 @ 00:56:14 #244
182073 invine
blablabla etc.
pi_51415696
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 00:36 schreef Archont het volgende:

[..]

in belgie is een achtermistlicht wel degelijk een lamp die verplicht moet werken
En in nederland niet
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 18:19:03 #245
184154 Drummer-Itchy
Devilstick'd ook
pi_51437828
heeft iemand enig idee waar ik een logo van VW vandaan haal, maar in plaats van dat er VW in staat, staat er een pentagram in.....omgekeerd....

hij moet voorop een VW Polo komen....

zijn deze logo's er ?

of moet ik deze ergens laten maken ?
Niet zeiken maar zuipen !!
En als je toch moet zeiken,
Moet je niet je zeik opzuipen !!
  vrijdag 13 juli 2007 @ 18:29:37 #246
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_51438069
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 18:19 schreef Drummer-Itchy het volgende:
heeft iemand enig idee waar ik een logo van VW vandaan haal, maar in plaats van dat er VW in staat, staat er een pentagram in.....omgekeerd....

hij moet voorop een VW Polo komen....

zijn deze logo's er ?

of moet ik deze ergens laten maken ?
Beetje onderaan de pagina staat er hier eentje.. hoef jehem alleen nog maar om te draaien..
http://evolvefish.com/fish/emblems.html
Verder geen tijd om te zoeken, maar als je op embleem zoekt i.p.v logo dan vind je misschien eerder iets
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
pi_51439288
quote:
Op maandag 9 juli 2007 17:04 schreef MMach het volgende:
maar 20-30km/h te hard staat hier gelijk aan een fikse boete.
Valt best mee. Als je 150 effectief rijdt, dan zit je 30/u teveel. Er zit nog steeds een kleine correctie op, dus je zal maar op 25/u teveel beboet worden, wat 50 + 25x5 = 175¤ is. Inderdaad beu om krijgen, maar echt fiks durf ik ze niet noemen. De kans om geflitst te worden is sowieso bijzonder klein als je ook maar een beetje oplet. Ik rij zelf op de snelweg & op lange 70 of 90/u stukken systematisch 20à30 teveel, en ik ben nog nergens geflitst.

'S nachts moet je er helemaal geen schrik van hebben, wacht op de eerste de beste die aan 160/170 over de snelweg gaat, en hang je er 100m achter. De flits is meer dan fel genoeg om hem duidelijk te kunnen zien en jou tijd genoeg te geven om nog te remmen. (als je natuurlijk op je gemak wil rondrijden & genieten vh rijden zelf is het irritant om op die palen te moeten letten, en heb je 100% gelijk dat je iets onder de maximum gaat zitten)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zaterdag 14 juli 2007 @ 11:16:27 #248
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_51456294
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 19:14 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Valt best mee. Als je 150 effectief rijdt, dan zit je 30/u teveel. Er zit nog steeds een kleine correctie op, dus je zal maar op 25/u teveel beboet worden, wat 50 + 25x5 = 175¤ is. Inderdaad beu om krijgen, maar echt fiks durf ik ze niet noemen. De kans om geflitst te worden is sowieso bijzonder klein als je ook maar een beetje oplet. Ik rij zelf op de snelweg & op lange 70 of 90/u stukken systematisch 20à30 teveel, en ik ben nog nergens geflitst.

'S nachts moet je er helemaal geen schrik van hebben, wacht op de eerste de beste die aan 160/170 over de snelweg gaat, en hang je er 100m achter. De flits is meer dan fel genoeg om hem duidelijk te kunnen zien en jou tijd genoeg te geven om nog te remmen. (als je natuurlijk op je gemak wil rondrijden & genieten vh rijden zelf is het irritant om op die palen te moeten letten, en heb je 100% gelijk dat je iets onder de maximum gaat zitten)
jij was toch dat mannetje dat de hyundai van je ouders kapot had gereden of niet?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_51456784
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 11:16 schreef Catch22- het volgende:
jij was toch dat mannetje dat de hyundai van je ouders kapot had gereden of niet?
Doet dat er hier toe? Snelheid houden op een rechte baan waar weinig verkeer op zit kan iedereen, ook als je pas je rijbewijs hebt. Een ongeluk is niet erg, zolang je eruit leert. Ik rij nu kalm op slecht verlichte / bochtige stukken, dus een dergelijke fout zal ik niet meer tegenkomen (toch niet met dezelfde oorzaak).

Verder zou er totaal niets gebeurd zijn als ik een deftige auto gehad had, een vriend van me is vorige maand nog ergens iets verkeerd uitgekomen met zijn auto waarvan ik zeker weet dat ik met die Hyundai de gracht binnen & overkop geslaan was.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zaterdag 14 juli 2007 @ 12:29:03 #250
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_51457748
je doet alleen vaak alsof je een goede chauffeur bent, terwijl je volgens mij niet kan rijden. Ik heb zelf de meest gekke stunts (onbewust) uitgehaald met een fiat uno 1.0, en dat is toch geen 'deftige' wagen
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_51457885
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 12:29 schreef Catch22- het volgende:
je doet alleen vaak alsof je een goede chauffeur bent
Totaal niet, ik geef MMach volkomen gelijk. Snel rijden is totaal niet moeilijk; iemand die niet kan rijden kan probleemloos snel rijden. Ik rij nu dagelijks (vakantiejob) rond de 3à400km snelweg op de typische "leasebak"-stijl, en dat geeft totaal geen problemen. Ik weet echter ook wel dat jij als taxichauffeur (ja toch?) een pak beter zal kunnen rijden of mij. Logisch ook, jij zit meer op de baan. Voor het snel rijden & ontwijken van flitsers moet je echt niet kunnen rijden.

Planken op de snelweg is zelfs makkelijker dan kalmer rijden. Als je kalm rijdt moet je uitwijken om vrachtwagens ed in te halen, als je je gewoon links zet en blijft rijden moet je maar 2x van vak wisselen. Bij het oprijden en bij het afrijden.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zaterdag 14 juli 2007 @ 13:49:34 #252
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_51459638
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 19:14 schreef Athmozz het volgende:

[..]

'S nachts moet je er helemaal geen schrik van hebben, wacht op de eerste de beste die aan 160/170 over de snelweg gaat, en hang je er 100m achter. De flits is meer dan fel genoeg om hem duidelijk te kunnen zien en jou tijd genoeg te geven om nog te remmen.
Niet om te zeuren ofzo hoor, maar dat lukt niet echt... 165 km/uur = 45,8 m/s. Met een reactietijd van 1 seconde heb je dus nog maar 100 m - 45,8 m= 54,2 meter om 45 km/uur langzamer te gaan...

Beter wat meer afstand houden
pi_51459967
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 13:49 schreef Schlumberger het volgende:
Niet om te zeuren ofzo hoor, maar dat lukt niet echt... 165 km/uur = 45,8 m/s. Met een reactietijd van 1 seconde heb je dus nog maar 100 m - 45,8 m= 54,2 meter om 45 km/uur langzamer te gaan...

Beter wat meer afstand houden
Best mogelijk, aangezien de standaard auto ongeveer 45à50m nodig heeft om van 0 naar 100 te remmen. Verder is een reactietijd van 1s nogal lang, normaal kan je sneller reageren.

(http://www.movit.de/rahmen/stoptbl.htm)

edit; remmen is natuurlijk van 100 naar 0 ipv 0 naar 100


[ Bericht 9% gewijzigd door Athmozz op 14-07-2007 15:17:46 ]
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zaterdag 14 juli 2007 @ 14:13:10 #254
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_51460229
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 14:01 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Best mogelijk, aangezien de standaard auto ongeveer 45à50m nodig heeft om van 0 naar 100 te remmen. Verder is een reactietijd van 1s nogal lang, normaal kan je sneller reageren.

(http://www.movit.de/rahmen/stoptbl.htm)
Dat van die remweg kan inderdaad wel kloppen... maar meestal wordt wel ongeveer 1 seconde aangehouden als gemiddelde reactietijd. Lijkt mij ook vrij lang eigenlijk, maar misschien dat de praktijk uitwijst dat mensen lang niet altijd even scherp achter het stuur zitten.
pi_51465278
even zeggen dat in belgie het volstaat van gewoon sterk te vertragen tijdens de flitsen, zelfs als je nog boven de toegelaten snelheid zit op dat moment is de meting niet geldig. Is iets met dat er twee metingen worden gedaan ,en indien groot verschil op die metingen zit wordt dat geseponeerd omdat dan de nauwkeurigheid niet echt meer klopt of zoiets. Dit geldt voor belgie, voor andere landen weet ik het niet, en enkel met de klassieke radar systemen, de laser systemen die over enkele maanden in gebruik gaan worden genomen hebben dat denk ik niet.
  donderdag 30 augustus 2007 @ 15:47:55 #256
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_52812730
Zo, ik blaas nog even stof van dit topic. De reis die gepland was is niet doorgegaan wegens onvoorziene omstandigheden. Au contraire, ik ben al een week of 6 hard aan het werken tot de school weer begint.
Het busje zou de reis moeiteloos overleefd hebben, want sinds dit topic staat er alweer iets van een 2500 probleemloze km's bij op de klok. Binnen 2 weken heb ik nog eens een weekje vrij, misschien dat we dan eens op reis gaan, wie zal het zeggen.

De update dus.
Een gps, een mp3 speler, dat is allemaal superhandig, maar dat gesleur met al die apparaatjes steekt om de lange duur wat tegen. Op m'n mp3 speler past ook maar 6GB muziek, en vaak heb ik dan niet de muziek bij waar ik op dat moment wil naar luisteren. Naast die luxeproblemen blijft parkeren een crime door de vrijwel geheel gesloten achterkant. Dit alles heeft 1 leutige oplossing: een carpc. En het is daarmee at ik me de afgelopen dagen heb beziggehouden.

Achteraan staat nu een pc, aangesloten op een 230V voeding. Die 230V voeding is afzonderlijk gezekerd, gekoeld, en bedienbaar met en knop in m'n dashboard (de zwarte):

De linkse blauwe bedient de pc die achteraan staat (Pentium 4, 1.5GHz, 521MB ram, 40GB systeemschijf, 80GB dataschijf. De dataschijf is schokbestendiger omdat het een laptopschijf is met een grote buffer, etc). 1 keer klikken is pc aan, ingedrukt houden en hij reset.

Dan blijft er nog het probleem dat je vooraan niet kan zien of de pc aanstaat, dus heb ik dan maar 2 ledjes in de ogen van mijn eend vooraan gestoken:

2 blauwe oogjes die branden als de pc aanstaat, en harder branden bij schijfactiviteit. Het lijfje van de eend is trouwens een ideale plaats voor de wifi stick (wifi om bv met remote desktop een link te hebben naar mijn thuisnetwerk en zo de buspc bedienen als de bus voor m'n deur staat).

Dat alles heeft natuurlijk een scherm nodig. Mijn oog viel op dit scherm:
10.4 inch tft touchscreen met afstandsbediening vga/composite ingangen, alles wat ik maar nodig had.
Omdat het praktisch gemak primeert moest het scherm goed geplaatst worden. Als dat een stuk uit het dashboard slijpen betekent, so be it:


Dat kan je natuurlijk niet zo onafgewerkt laten zitten, dus:






Nu is het een slecht idee om zo'n scherm mooi in het zicht te laten zitten. Daarom heb ik het volgende bedacht:
Een fake en dun front, dat er uit moet zien alsof het daar hoort. De wijzrplaten zijn van papier, maar daarvoor zit een plastieken plaatje waardoor de instrumenten levensecht reflecteren. Een opstaand randje zorgt voor meer 3D effect en een papierhoudertje eronder maakt het compleet.




Zelfs met de deur open is het nog overtuigend.

Een filmpjevan het geheel in werking:


And that's about it


[ Bericht 1% gewijzigd door MMach op 31-08-2007 23:12:17 ]
  donderdag 30 augustus 2007 @ 16:12:50 #257
161944 Mr_Moon
Virtual Insanity
pi_52813449


géniaal!
The secret of creativity is knowing how to hide your sources
pi_52813837
Geniaal inderdaad, respect!

Leuk om zo te lezen, krijg gelijk zin om zelf ook zoiets te doen
Wat voor navigatiesoftware gebruik je eigenlijk, ziet er wel handig uit. Ook voor op een laptop.
pi_52813848
super!
Waar hangt die achteruitrijcamera gemonteerd? Onder je bumper?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  donderdag 30 augustus 2007 @ 16:31:43 #261
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_52814028
Erg tof Vraagje: waar heb je die 230v voeding op aangesloten?? Is het niet makkelijker de normale 12v stroom van je wagen te gebruiken met een spanningsbegrenzer?? Je kunt je computer toch niet aan laten staan als je motor uit is neem ik aan.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  donderdag 30 augustus 2007 @ 16:37:48 #262
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_52814215
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 16:25 schreef Athmozz het volgende:
super!
Waar hangt die achteruitrijcamera gemonteerd? Onder je bumper?
Net naast de trekhaak, uit ondervinding ( ) is het gebleken dat het handig is om weten waar de trekhaak zich bevindt :p


De navigatiesoftware is gewoon tom tom navigator 6.Die heeft geen pc-versie, maar die kan je ofwel laten draaien via een pockt pc emulator (CPU intensief), ofwel via een PDA en het scherm van de PDA via active sync doorlussen naar het grote scherm. Je hebt dan een fractie van een seconde vertraging (1/3 seconde of zo) en geen audio. Wat dan wel een voordeel is is dat je je toucscreen gewoon kan gebruiken, maar bv ook het toetsenbord van je pc, minder gepriegel dus.
Er zijn ook navigatieprogrammas die op pc werken (route 66, mapmonkey, alturion GPS), maar geen enkel werkt zo vlot en duidelijk als tom tom.

En ik heb een 230V omvormer gebruikt omdat ik meer varianten dan alleen 12V nodig had. Die omvormer is rechtstreeks aangesloten op de accu (met dikke stroomkabels van startkabels) en de carosserie met dikke bouten. Daardoor ben ik verzekerd van een redelijk goede en stabiele spanning. Het 12Vcircuit bij die bus heeft nl best wat ruis, en dat wil je niet op je hifi setje horen natuurlijk.
Het belangrijkste nadeel is dat er verlies is. Je gaat immers van 12-14V DC ->230V AC -> 12V DC. Ik hou een 200Watt aan bruikbaar vermogen over(ruim voldoende voor geluid,pc en beeld) , maar de motor levert dus meer dan die 200W. De tijd zal uitwijzen of de 20 jaar oude alternator dat zal blijven trekken, zoniet, ik heb nog een jongere reservealternator, mocht die ook falen, dan gaat er een zwaardere in. Maar alles gaat nu toch al een week zonder problemen.
Mocht het systeem falen, dan gaat de omvormer vanzelf uit en zorgt die ervoor dat er altijd genoeg power overblijft om te starten. De PC gaat gewoon verder als de motor uit staat, maar dat trekt de accu wel leeg natuurlijk, al is het een iets zwaardere accu dan bij een normale auto. Een uurtje of 2 moet wel lukken.

[ Bericht 33% gewijzigd door MMach op 30-08-2007 16:44:49 ]
  donderdag 30 augustus 2007 @ 18:31:25 #263
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_52817137
Goed werk! Ziet er echt supergaaf uit. En nu wel een beetje lief voor je Transporter zijn he, zodat je er nog jaren plezier van hebt
  donderdag 30 augustus 2007 @ 18:43:12 #264
182073 invine
blablabla etc.
pi_52817547
zoooo netjes keep up the good work! word een puike bak!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  donderdag 30 augustus 2007 @ 23:51:12 #265
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_52827679
Die nepmeters deden me meteen denken aan de RR Phantom . Bij de RR kun je een klokje voor je scherm zetten (automagisch uiteraard) .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  donderdag 30 augustus 2007 @ 23:58:17 #266
11102 knep
Mountainfreak
pi_52827847
Gaaf zeg
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:39:16 #267
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_52834591
Respect. Zomaar de zaag in je dashboard durven zetten . Keep up the good work .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_52852638
Gevaarlijk Respect
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_52865209
Dieven komen óók op Fok!
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  zaterdag 1 september 2007 @ 12:55:10 #271
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_52865341
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 12:48 schreef Kluupkluup het volgende:
Dieven komen óók op Fok!
Maar ik weet niet of ze de reis naar België willen maken

De auto ziet er goed uit
pi_52871458
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 12:48 schreef Kluupkluup het volgende:
Dieven komen óók op Fok!
Ze moeten me alleen nog weten lokaliseren , en denk je dat een afneembaar frontje de enige antidiefstal- maatregel is?

(MMach dus, vergeten inloggen)
Vivez si m'en croyez, n'attendez à demain, ceuillez les aujourd'hui les roses de la vie (P. de Ronsard)
pi_52872475
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 18:12 schreef Leonidas het volgende:

[..]

Ze moeten me alleen nog weten lokaliseren , en denk je dat een afneembaar frontje de enige antidiefstal- maatregel is?

(MMach dus, vergeten inloggen)
We hebben bij de onze ook een klein maatregeltje er zelf in gezet waardoor je hem niet kan starten als je het niet weet. Best effectief, want toen ik hem voor de eerste keer voor een onderhoud binnen stak had ik een half uurtje erna al telefoon dat de wagen totaal niet meer reageerde & dat het wss wat langer ging duren dan verwacht

@MMach; lokaliseren kan niet moeilijk zijn. Ik weet al in welke buurt je woont, dus andere forumleden wss ook, en geef toe dat je Transporter nu wél opvalt, zo zullen er zeker geen 2 rondrijden.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52873410
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 18:57 schreef Athmozz het volgende:

[..]

We hebben bij de onze ook een klein maatregeltje er zelf in gezet waardoor je hem niet kan starten als je het niet weet. Best effectief, want toen ik hem voor de eerste keer voor een onderhoud binnen stak had ik een half uurtje erna al telefoon dat de wagen totaal niet meer reageerde & dat het wss wat langer ging duren dan verwacht

@MMach; lokaliseren kan niet moeilijk zijn. Ik weet al in welke buurt je woont, dus andere forumleden wss ook, en geef toe dat je Transporter nu wél opvalt, zo zullen er zeker geen 2 rondrijden.
ja, ok, lokaliseren is 1, stelen is nog net een stap verder. Ik ga het hier niet uitleggen hoe je het het beste kan stelen, maar ik kan je wel vertellen dat áls je (je in het algemeen natuurlijk ) het probeert, je het nog lang zal voelen/horen/zien. Enfin, het zal teveel moeite zijn om de waarde van het scherm te rechtvaardigen. Dan breek je als dief misschien beter een mercedesster af van de dikke bak die ernaast staat of zo.
Vivez si m'en croyez, n'attendez à demain, ceuillez les aujourd'hui les roses de la vie (P. de Ronsard)
pi_52873511
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 19:40 schreef Leonidas het volgende:
Enfin, het zal teveel moeite zijn om de waarde van het scherm te rechtvaardigen.
Niet echt, als daar zo'n groot scherm zit wordt er logischerwijs gedacht dat daar nog wat dure apparatuur in/onder/rond zal zitten, en het lijkt me niet dat zo'n transporter het moeilijkste is om in in te breken, dus je hebt wel gelijk dat je daar dat plankje zet. Prachtig gemaakt trouwens, het zou me ook niet opvallen dat het totaal fake is, hoewel een boost tot 30psi op een NON-turbo kamionnette wel bizar lijkt
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52962421
Ties werkelijk ongeloveloos.
Een voorbeeld ombouwproject
pi_52963253
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 12:55 schreef Mike.Strutter het volgende:

[..]

Maar ik weet niet of ze de reis naar België willen maken
Alsof hij de enige Belg op Fok! is
pi_53172778
Ik ben ook van belgie en ik weet hem zelfs gewoon wonen. En heb het systeem al in levende lijve mogen zien werken. Maarja, ik heb nu eenmaal niet de intentie om iets te stelen van MMach
pi_53183796
Echt top uitgevoerd Die overkapping van dat scherm, is deze van een ander T3-dashboard afkomstig?

Opmerkingetje nog over dat schermpje: had je deze niet beter een klein beetje naar de bestuurderspositie kunnen draaien? Het lijkt me dat je daar mee toch de hinder van lichtreflectie zoveel mogelijk beperkt, die op een aantal van je foto's duidelijk zichtbaar is.
Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
pi_53185948
die overkapping komt idd van andere T3

En die reflecties vallen irl nogal mee, hoewel ik nog niet meegereden heb in fel zonlicht
  zondag 16 september 2007 @ 23:09:16 #281
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_53231562
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 22:07 schreef RRRobert het volgende:
Echt top uitgevoerd Die overkapping van dat scherm, is deze van een ander T3-dashboard afkomstig?

Opmerkingetje nog over dat schermpje: had je deze niet beter een klein beetje naar de bestuurderspositie kunnen draaien? Het lijkt me dat je daar mee toch de hinder van lichtreflectie zoveel mogelijk beperkt, die op een aantal van je foto's duidelijk zichtbaar is.
Mja, bij mij heeft de pasagier evenveel te zeggen over de muziekkeuze als ikzelf, dus die moet er ook iets van zien. Het is ook handig gebleken tijdens wat langere ritten, dan kijkt m'n vriendin naar een afleveringetje Family guy zonder haar in rare bochten te moeten wringen.
Reflecties zijn er inderdaad, maar het wordt pas onleesbaar als de zon er pal op schijnt door een zijruit of zo. Het gebeurt, maar niet echt veel.

De overkapping is idd van mijn reserve T3.
  zondag 16 september 2007 @ 23:11:24 #282
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_53231616
Ik heb het idee dat je Transporter in waarde verdubbeld is sinds je ermee bezig bent gegaan

Edit: Nou ja, dat zeg ik nu wel zo leuk, maar hoeveel geld heb je er inmiddels nou al ingestoken? Eerlijk zeggen
  zondag 16 september 2007 @ 23:21:25 #283
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_53231894
quote:
Op zondag 16 september 2007 23:11 schreef Schlumberger het volgende:
Ik heb het idee dat je Transporter in waarde verdubbeld is sinds je ermee bezig bent gegaan

Edit: Nou ja, dat zeg ik nu wel zo leuk, maar hoeveel geld heb je er inmiddels nou al ingestoken? Eerlijk zeggen
In waarde is ie zeker nog niet verdubbeld En sinds het begin van dit topic is er nog maar een 500tal euro gespendeerd. Daarvoor heb ik geen nieuwe auto die evenveel aan mn eisen voldoet als deze. Het gaat me ook niet om de meerwaarde als voertuig op zich, maar ik wil wel een zekere meerwaarde in de rij-ervaring. Zuinig en goedkoop (zeker op dit moment met een 50/50 diesel/frituurolie-mix), massa's ruimte, relax cruisen met mijn muziek en niet een of andere kutradio met 1001 jingles ertussendoor, connectiviteit voor als je het nodig hebt (even googlen terwijl je op weg bent naar andere dingen in de buurt is altijd handig), degelijk, etc.
Het zal mij een worst wezen dat het een trage&jaren80-design rijdende baksteen is, het is toch mijn baksteen en ik ben er blij mee

Vandaag zat er een hele keuken in, met alle kastjes al ineengestoken. Toen ik naar huis reed en het motortje zwoegde om bergop te raken zat ik toch te grijnzen van oor tot oor, gewoon omdat dat kan met zo'n busje. Ik vrees dat ik later maar moeilijk gewoon zal kunnen raken aan een standaardauto waar in de koffer hoogstens een wasmachine past.
pi_53232127
quote:
Op zondag 16 september 2007 23:21 schreef MMach het volgende:

[..]

In waarde is ie zeker nog niet verdubbeld En sinds het begin van dit topic is er nog maar een 500tal euro gespendeerd. Daarvoor heb ik geen nieuwe auto die evenveel aan mn eisen voldoet als deze. Het gaat me ook niet om de meerwaarde als voertuig op zich, maar ik wil wel een zekere meerwaarde in de rij-ervaring. Zuinig en goedkoop (zeker op dit moment met een 50/50 diesel/frituurolie-mix), massa's ruimte, relax cruisen met mijn muziek en niet een of andere kutradio met 1001 jingles ertussendoor, connectiviteit voor als je het nodig hebt (even googlen terwijl je op weg bent naar andere dingen in de buurt is altijd handig), degelijk, etc.
Het zal mij een worst wezen dat het een trage&jaren80-design rijdende baksteen is, het is toch mijn baksteen en ik ben er blij mee

Vandaag zat er een hele keuken in, met alle kastjes al ineengestoken. Toen ik naar huis reed en het motortje zwoegde om bergop te raken zat ik toch te grijnzen van oor tot oor, gewoon omdat dat kan met zo'n busje. Ik vrees dat ik later maar moeilijk gewoon zal kunnen raken aan een standaardauto waar in de koffer hoogstens een wasmachine past.
Dus de mensen die achter jou rijden denken dat er een frituur in de buurt is?

  zondag 16 september 2007 @ 23:35:00 #285
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_53232210
Eerder een oliebollen-kraam. Het stinkt wel meer dan gewone diesel, maar voor de rest merk je er weinig van.
pi_53232231
quote:
Op zondag 16 september 2007 23:35 schreef MMach het volgende:
Eerder een oliebollen-kraam. Het stinkt wel meer dan gewone diesel, maar voor de rest merk je er weinig van.
pi_53232302
quote:
Op zondag 16 september 2007 23:21 schreef MMach het volgende:

[..]
een standaardauto waar in de koffer hoogstens een wasmachine past.
subtiel
pi_53232514
Echt een vette bak man. Die carPC is echt super.
  maandag 17 september 2007 @ 00:04:50 #289
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_53232967
Afgewerkte of verse frituurolie?
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_53233116
verse
  maandag 17 september 2007 @ 00:26:16 #291
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_53233400
quote:
Op maandag 17 september 2007 00:04 schreef Oosthoek het volgende:
Afgewerkte of verse frituurolie?
Verse @88ct/liter. Afgewerkte is teveel filterwerk voor de beperkte hoeveelheid die ik nodig heb. Ik denk erover om een kleine ombouw te doen naar een 2 tank systeem om op 100% lijnzaadolie te kunnen rijden (77ct/liter en legaal) enkel het starten is dan nog op diesel. Maar dat zijn nog maar vage plannen.
  maandag 17 september 2007 @ 00:38:18 #292
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_53233606
Het leek me al wat vreemd om op afgewerkte olie te rijden aangezien ik vorige keer een kerel ontzettend moeilijke chemische processen heb zien ondergaan om op afgewerkte olie te rijden. Zou toch lullig voor hem zijn als dat niet nodig was geweest

Maar is zonnebloemolie niet goedkoper dan frituurolie? Stomme vraag misschien want ik neem aan dat je hebt uigezocht wat het goedkoopste rijdt.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  maandag 17 september 2007 @ 01:08:17 #293
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_53234046
quote:
Op maandag 17 september 2007 00:38 schreef Oosthoek het volgende:
Het leek me al wat vreemd om op afgewerkte olie te rijden aangezien ik vorige keer een kerel ontzettend moeilijke chemische processen heb zien ondergaan om op afgewerkte olie te rijden. Zou toch lullig voor hem zijn als dat niet nodig was geweest

Maar is zonnebloemolie niet goedkoper dan frituurolie? Stomme vraag misschien want ik neem aan dat je hebt uigezocht wat het goedkoopste rijdt.
Het enige wat moet gebeuren aan gebruikte frituurolie is het filteren, en aangezien dat erg grondig moet gebeuren neemt dat veel tijd en veel stappen in beslag. De meeste oudere diesels kunnen zonder aanpassingen rijden op dat spul (bosch-brandstofpompen, lijnpompen, meer dan genoeg over te vinden op het internet), moderenere motoren veel moeilijker en die hebben vaak last met de viskositeit van de olie en hebben andere verstuivers nodig, etc.

Over de prijs: in Nederland was zonnebloemolie spotgoedkoop in de Lidl, ik geloof iets van een 55ct of zo, sinds een tijdje is dat niet meer zo (omdat de vraag stijgt en het aanbod niet evenredig). Veel nllers gebruik(t)en dat. In België is zonnebloemolie en aanverwanten altijd duur geweest 98ct ongeveer, zelfs in winkels als de Aldi. Frituurolie is bij de betere merken soms zelfs 1.5¤. Ik heb een tijdje veel prijzen vergeleken, ook bij groothandels, maar die vielen tegen. De olie die ik nu gebruik is (plantaardige) frituurolie uit de Lidl dat met zijn 88ct best meevalt.
PPO (of lijnzaadolie) is nog goedkoper. Ik rij met 100% diesel 750km op 1 tank van 50¤ (50liter dus ongeveer). Op 100% PPO zou ik al 1050km kunnen rijden voor 50¤. Dat vind ik al de moeite. Anderzijds doe ik maar 12000km of zo op een jaar, dus misschien is het economisch niet rendabel genoeg om de sprong te wagen. Er kleven namelijk ook wel wat nadelen aan vast. De stank is 1 ding, maar de zuurtegraad is ook belangrijk, olie is zuurder dan diesel. Als je af en toe op frituurolie rijdt, dan is dat juist een positieve eigenschap omdat het residu in je motor afbreekt. Op langere termijn kunnen de effecten minder positief worden. Zo tast het de oliefilm in de cilinders aan waardoor er meer doorslag is naar je motorolie, welke dan door het mengsel van olie en frituurolie, plots omslaat en nagenoeg al zijn goede eigenschappen verliest. Dat is uiterst slecht voor de motor en je moet dus wel vaker je olie wisselen als je langdurig op PPO rijdt.
  maandag 17 september 2007 @ 10:07:16 #294
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_53237664
Zo; nog wat bagage en fietsen erbij en morgenvroeg en route naar la douce France

pi_53237843
Vergeet je de "Baby on Board" sticker niet?
pi_53243648
Cool nog een beetje shag-carpet erin en klaar
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 21 september 2007 @ 16:43:05 #297
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_53360123
Terug van het blitz reisje en het was erg leuk!
De eerste paar dagen rondgecuised in het N-W van Frankrijk:



Een twijfelgevalletje:

Het kraakte wat, maar het hield stand.

's Avonds parkeren met de kont naar zee, en vanuit bed genieten van de zonsondegang



Geen last gehad van koude/nattigheid smorgens. Alleen de fietsen stonden wat in de weg, en die hebben we dan maar elke nacht buiten gezet. Erg goed doenbaar om daar comfortabel te slapen.

Naast een soortgenoot:


En om het kampeergebruik te compenseren:
de laatste nacht geslapen in een 4-sterren luxekasteel, heerlijk


Al bij al hebben we maar een 700-tal km gedaan, dus niet echt veel, maar ik moet zeggen dat dat deel van Frankrijk erg mooi is. Af en toe een steile helling van een procent of 10, waar ik toch met klamme handen achter het stuur zat omdat ik niet zeker wist of we de top wel zouden bereiken, maar het is telkens gelukt (maar het powergebrek was erg voelbaar). Voor de rest een 100 tal km op snelwegen, de rest op provenciale, en soms boereweggetjes. Bijna constant vollegas gegeven en het motortje gaf geen krimp. 20 jaar oud en dat gaat nog gewoon

En de computer heeft km-lange hobbelpijnbanken overleefd, dus ik denk wel dat het goed zit met de schokbestendigheid.
  zaterdag 22 september 2007 @ 01:25:24 #298
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_53372928
Mooie foto's! Zeker die foto van je busje voor dat kasteel is tof

Hoe zit het eigenlijk met ventilatie tijdens het slapen? Was het niet een beetje benauwd?
pi_53375269
Tof man.
AFC Ajax - SS Lazio
29 Aug. Mystery Land 2009
  zaterdag 22 september 2007 @ 11:31:53 #300
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_53376670
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 01:25 schreef Schlumberger het volgende:
Mooie foto's! Zeker die foto van je busje voor dat kasteel is tof

Hoe zit het eigenlijk met ventilatie tijdens het slapen? Was het niet een beetje benauwd?
Het busje heeft een geventileerde laadruimte (het rooster dat je achteraan ziet zorgt daarvoor. Het linkse is waar de motor zijn lucht aanzuigt, dat aan de rechterkant gaat ook naar de motorruimte maar ventileert ook het hele achterste deel. We hadden zelfs geen last van aangedampte ruiten. De temperatuur was ook nog best aangenaam. Ik heb graag dat het erg koud is om te slapen (je hebt tenslotte een deken voor iets), m'n vriendin daarentegen is een echte koukleum. 's avonds hing de temperatuur rond 18-19° achteraan, een mooi compromis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')