abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 juni 2007 @ 14:51:59 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50787352
Na alle K&W topics is het ook wel es tijd om mijn werkpaard eens onder handen te nemen, zij het niet zo ingrijpend. Ik heb nog even examens, maar heb nu een studeerpauze, vandaar dit premature topic.
Zoals sommigen weten ben ik de trotse bezitter van een VW transporter 3 uit 1987.

mijn zus op de achtergrond, met haar auto
Filmpje:




De motoruitvoering die ik heb is de zwakste dieselversie (1.6D) met 50pk op de achterwielen. Dat is dezelfde motor als die fokker met zijn jetta, maar die heeft we de TD versie, met 20 pk meer.

Het is dus een turboloze diesel 4 cilinder in lijn. Dit was een zeer succesvolle motor in zijn tijd, en is dan ook te vinden in ongeveer alle passats, jetta's, golfjes, etc van die tijd. Die motor is eigenlijk te zwak voor die bus en later kwamen er opvolgers zoals de 1.7D, TD, 1.9D, enzovoort. In tegenstelling tot diezelfde motor in de gewone auto's, zit de motor bij de T3 erg scheef in het motorruim, met zijn 55° scheefstelling. Hij zit ook in de lengte, wat maakt dat de versnellingsbak dezelfde vorm heeft als die in de VW kever) Dit heeft te maken met het zo laag mogelijk houden van de laaddrempel. De motor zit bij deze laatste echte transporter achteraan, zoals bij de voorgaande modellen. Dit knabbelt een beetje af van de laadruimte (die is 5.7m³ groot), maar heeft een enorme ruimtewinst in de cabine tot gevolg.
Het zal je niet verbazen dat dit geen snelheidsmonster is met zijn 1800kg en 4 bak met zeer korte verhoudingen. De eerste versnelling eindigt al bij 7km/h De topsnelheid ligt bij dit model rond de 105 (gemeten met GPS), en hij doet er ongeveer 30 seconden over, getuige dit filmpje dat ik gemaakt heb:


Vóór we allen zusammen beginnen lachen met deze ogenschijnlijk belabberde prestaties (bwahaahah, mijn golf 3 variant heeft 1000 keer betere prestaties en zeker als ik hem gechiptuned en gepowerboxt hebt tergelijkertijd )
Bedenk dan dit:
-dit is de bedoeling van zo'n bak:

en hij kan ook nog eens 3.8 ton trekken (edit: foutje: 1.5 ton geremd+1.050 ton lading). Snel zal het niet zijn, maar efficient des te meer.
-heb je zoveel kans om ongestraft snel te rijden? Sinds ik hiermee rijd ben ik ee veel rustigere chauffeur geworden en geniet ik zoveel meer van autorijden. De zithouding is fantastisch, en je kan er uren in zitten, met een zee van ruimte om je heen:


Trouwens, met zo'n busje wil je echt niet aan 150 tegen een boom rijden.
-Je leert anticiperen en vooruit kijken. Je weet dat remmen en optrekken zoveel langer duurt, dus kijk je al ver op voorhand wat je zal moeten doen Je kan ook ver op voorhand kijken, want je zit lekker hoog.
-snel rijden kan iedereen, je hoeft er je voet maar voor neer te duwen.
-met een rustige rijstijl haal je in stadsverkeer 6.6l/100km, rij je wat wilder dan zit je aan 7.5-8liter. Geen buitensporig gebruik dus

Genoeg gezever.
De bedoeling is om hiemee op reis te gaan, en aangezien ik de 4de eigenaar of zo ben, is het onduidelijk wat er al versleten is aan de motor.
Standaard risicovolle dingen als de distributieriem enzo worden dus preventief vervangen;
Ook eens een compressietestje uitvoeren om te zien hoe het gesteld is met het inwendige van de motor.
Sommige wisselstukken worden van de donorcamionette gehaald:

Andere koop je gewoon.


Alsof de duivel ermee speelde, is vrijdag de oliekoeler doorgeslaan toen ik de auto aan de overkant wou parkeren. Dit is een probleem dat durft voor te komen bij deze motoren. De oliekoeler is van aluminium en kan dus inwendig doorrotten. Om dat te voorkomen moet het koelwater om de 2 jaar worden vervangen en moet nagekeken worden dat er minstens 40% antivries inzit (dit werkt als een soort anticorrosie). Iets wat de vorige eigenaars niet hebben gedaan natuurlijk. Resultaat:


Olie in het koelwater. Dit zou evengoed kunnen wijzen op een doorgeslagen koppakking, maar het was snel gechecked wie de schuldige was:


Zelfs bij lage waterdruk kwam er al water in de oliekanalen. Maandag (na mijn examen) wordt de nieuwe oliekoeler besteld. Ook een complete spoeling van olie en waterkanalen is dus nodig.

Verder wordt er hier en daar nog wat gelast, vooral aan dingen die niet structureel zijn. Zo heeft er iemand ooit een gat in het tussenschot geslepen, en dat gaat dan weer dicht.

Ook de buitenkant wordt ontroest en hier en daar ontdeukt. Er is zo onder andere een grote deuk die mijn broer erin gereden heeft:

Hij is er ook al es mee door een witte verfpot gereden enzo, enfin, de buitenkant kan wat werk gebruiken.

Let wel; dit wordt geen restauratieproject (daarvoor zijn mooiere modellen; zoals de T2), maar een soort conservering om er nog een aantal jaar plezier van te hebben. Vandaar dat ik ook geen zware moeite ga steken in lakwerk enzo, tblijft een gebruiksvoorwerp, en kzou niet willen dat ik mij slecht voel om een krasje in de lak.
Hoedanook, de nieuwe kleur zou wel eens dit kunnen worden:

Een duidelijke knipoog naar de a-team bus dus Meer voor de lol uiteraard. De kleur wordt dan matzwart met witte accenten en die rode streep (niet helemaal hetzelfde als de echte a-team kleuren dus).

Swat, het is studeertijd, en hopelijk volgen updates in de loop van volgende weekk en erna.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 24-06-2007 22:00:26 ]
pi_50787539
whehehe, dit is wel leuk
Hopeloos benzine verslaafd
  zondag 24 juni 2007 @ 15:11:56 #3
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_50788016
quote:
Op zondag 24 juni 2007 14:57 schreef Youp het volgende:
whehehe, dit is wel leuk
Idd, leuk project, leuke schrijfstijl, daarom tvp
pi_50788086
Meer foto's van je zus? (onverkapte TVP )
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_50788145
quote:
Op zondag 24 juni 2007 15:14 schreef Koploperkopper het volgende:
Meer foto's van je zus? (onverkapte TVP )
  zondag 24 juni 2007 @ 15:24:33 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_50788380
Puik plan.. tvp dus..

Huilen dan.
pi_50788856
yup: tvp
Calm down, please!
  zondag 24 juni 2007 @ 16:13:33 #8
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_50789787
Een topic om te volgen
  zondag 24 juni 2007 @ 16:36:20 #9
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_50790442
Je hebt gelijk, het kan erg leuk zijn om een langzame auto te besturen

Veel succes met het opknappen!
  zondag 24 juni 2007 @ 16:42:44 #10
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50790621
quote:
Op zondag 24 juni 2007 15:14 schreef Koploperkopper het volgende:
Meer foto's van je zus? (onverkapte TVP )
http://mmach.bbackx.com/
Wie zoekt die vindt Bijna allemaal open dirs, en kheb 3 zussen met alledrie Franse namen, dus je zal er wel een paar tegenkomen.
  zondag 24 juni 2007 @ 16:54:18 #11
182073 invine
blablabla etc.
pi_50790949
tvp zeker ben benieuwd!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_50791465
dit is weer een mooi klus project mmach weer zeker de moeite om te volgen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_50792390
* voelt zich wel een beetje aangesproken
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 24 juni 2007 @ 17:54:51 #14
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_50792680
Geweldige auto. Klasse.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_50792795

Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  zondag 24 juni 2007 @ 18:04:13 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_50793550
quote:
Op zondag 24 juni 2007 17:59 schreef Koploperkopper het volgende:
[afbeelding]

Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 24 juni 2007 @ 18:40:48 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_50793974
donorcamionette
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 24 juni 2007 @ 18:49:24 #19
127943 pro2call
interessant
pi_50794254


ziet er leuk uit........ TVP dus
pi_50794852
ik tvp voor t busje
2825cc Single Turbo Beast
pi_50795074
Dorothee komen we toch ook elke keer weer tegen he
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 24 juni 2007 @ 19:43:58 #22
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_50795965
quote:
Op zondag 24 juni 2007 19:08 schreef Ultimora het volgende:
ik tvp voor t busje
TVP voor beide
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
  zondag 24 juni 2007 @ 21:03:05 #24
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_50798858
tvp
The more debt, the better
pi_50798887
quote:
Op zondag 24 juni 2007 19:15 schreef densmee het volgende:
Dorothee komen we toch ook elke keer weer tegen he
Ze mag best op de thee komen.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  zondag 24 juni 2007 @ 21:29:22 #26
80068 gfree
Rettekkettet, naar Beter Bed!
pi_50799717
Leuke b/zus.
Saubere Schuhe gefallen jedem!
  zondag 24 juni 2007 @ 21:34:22 #27
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50799883
Vet project...

Maar, vraagje, mag zo'n ding echt officieel 3.8 ton trekken/???? Of is dat max treingewicht?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  zondag 24 juni 2007 @ 21:59:24 #28
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50800740
quote:
Op zondag 24 juni 2007 21:34 schreef MikeyMan het volgende:
Vet project...

Maar, vraagje, mag zo'n ding echt officieel 3.8 ton trekken/???? Of is dat max treingewicht?
Je hebt gelijk, dat is het max treingewicht. Het is iets van een 1.5 ton geremd+1.050 ton lading dat die kan trekken de motor aankan (even de taalverschillen vermijden). Normaal moet er daarom een tachograaf inzitten (daar heb ik die 3.8 gehaald geloof ik , vanzodra je erboven kan zitten is een tachograaf verplicht). Tenzij je kan aantonen dat het niet voor bedrijfsuitoefening is.
Voor wie het weten wil:
een verkoopsbrochure van de vw transportermodellen uit 1987 (pdf)

[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 24-06-2007 22:15:32 ]
  zondag 24 juni 2007 @ 23:03:33 #29
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_50803116
quote:
Op zondag 24 juni 2007 14:51 schreef MMach het volgende:

De motoruitvoering die ik heb is de zwakste dieselversie (1.6D) met 50pk op de achterwielen. Dat is dezelfde motor als die fokker met zijn jetta, maar die heeft we de TD versie, met 20 pk meer.
Bedoel je mijn Jetta toevallig? Doe dan maar 30pk meer Zonder chip en zonder powerbox

Coole bus. TVP
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
pi_50805058
Telefoonnummers + msn willen we . Als je nog iets andere velgen eronder zet is ie echt af
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  maandag 25 juni 2007 @ 00:35:46 #31
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_50806049
Deze wil ik wel even volgen.
Leuk project
pi_50806141
WTF, weegt een T3 1.6D 1800 kilo?????

Dat is net zoveel als een Renault Master dCi120, lengte 2, hoogte 2.!!!

Waarom maakt die T3 dan zo vreselijk zwaar?
  maandag 25 juni 2007 @ 01:07:30 #33
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50806885
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:39 schreef RealZeus het volgende:
WTF, weegt een T3 1.6D 1800 kilo?????

Dat is net zoveel als een Renault Master dCi120, lengte 2, hoogte 2.!!!

Waarom maakt die T3 dan zo vreselijk zwaar?
Het gewicht van T3's varieert van ongeveer 1500 tot 2300kg (syncro's, campers). afhankelijk van uitvoering en motor enzo. Wil je het zeker weten, google it up. Wat ze zo zwaar maakt? Ik zou zeggen de gebruikte materialen. Het blijft een bedrijfsvoertuig, dus is het hier en daar wat dikker dan nodig. Heel veel over die gewichten enzo weet ik niet, omdat dat hier in België niet van belang is (in Nederland wordt je belast op gewicht, in België op pk's). Dus niet teveel waarde hechten aan wat ik zeg over gewichten, dat heb ik namelijk nooit in detail bekeken, omdat het er dus voor mij niet toe doet.

Trouwens, dit is iets van 20 jaar oud, dat valt niet meer te vergelijken met hedendaagse modellen he. Andere metalen, meer kunststof nu. (dashboard van deze t3 is bv van plaatstaal)

Qua afmetingen:


In ondergrondse parkeergarages is het soms wat nipt


en msn adressen enzo van m'n zus, daar doe ik niet aan, ik kan je al een blauwtje op voorhand besparen

[ Bericht 12% gewijzigd door MMach op 25-06-2007 01:14:43 ]
pi_50808333


Ondanks dat het nooit opvalt in de serie heeft de A-Team bus een donkergrijze lak boven de rode lijn. Wel leuk om te doen als je dat detail de moeite waard vindt.
En verder nog de doppen van de velgen afhalen (bewaren) en de velgen natuurlijk helemaal rood verfen
  maandag 25 juni 2007 @ 02:31:11 #35
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_50808607
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:13 schreef Jimmeh het volgende:
[img=578xnull]http://aycu27.webshots.com/image/20226/2005061778726504158_rs.jpg[/img]

Ondanks dat het nooit opvalt in de serie heeft de A-Team bus een donkergrijze lak boven de rode lijn. Wel leuk om te doen als je dat detail de moeite waard vindt.
En verder nog de doppen van de velgen afhalen (bewaren) en de velgen natuurlijk helemaal rood verfen
Ik had niet verwacht dat iemand dat zou zeggen, maar toch nog iemand die weet dat de kleur onder en boven de rode streep verschillend is .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  maandag 25 juni 2007 @ 11:34:03 #37
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50814577
Ja, ik weet dat het bovenaan grijs is, vandaar dat er staat 'gelijkend op' Het is bij the a-team ook geen matzwarte verf, maar glanzende. Noem het de persoonlijke toets
Intussen zijn mijn examens voorbij, en heb ik wat aankopen kunnen doen:

Koelwater, olie, nieuwe oliekoeler en keerringen.

Nu alle olie en koelwater er toch uit is ga ik meteen wat dingen aanpassen.
De radiator vooraan is ooit lekgeslagen door een steen, maar is gedicht met antilekdinges.Dat is maar tijdelijk, dus ga ik uit de donorcamionette de voorste radiator swappen. Idem voor de olievulpijp. De andere camionette heeft een licht afwijkende, maar betere, olievulpijp. Dus die wil ik.

trouwens:
als er zich mensen geroepen voelen om te zien hoe de bus eruit zou zien met andere velgen, soep er op los. Ik ben persoonlijk nog steeds weg van de witte stalen velgen.
Voor:

Na:


Ik krijg echt ontwenningsverschijnselen. Al 3 dagen niet met het busje gereden en vandaag moeten rijden met de golf (zie de auto voor het busje op bovenstaande lelijke-velgen-foto) van m'n zus. Sure, een beetje motorpower is wel leuk voor even, maar voor de rest , zo weinig plaats en zo gewoon. Ik hoop dat hij tegen vanavond weer rijdende is.

[ Bericht 11% gewijzigd door MMach op 25-06-2007 11:39:59 ]
pi_50814888
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:13 schreef Jimmeh het volgende:
[afbeelding]

Ondanks dat het nooit opvalt in de serie heeft de A-Team bus een donkergrijze lak boven de rode lijn. Wel leuk om te doen als je dat detail de moeite waard vindt.
En verder nog de doppen van de velgen afhalen (bewaren) en de velgen natuurlijk helemaal rood verfen
Ik dacht dat er twee versies waren. Aflevering 1 t/m 4 moesten het doen zonder de sponsoring van GM. Vanaf aflevering 5 kwam de bullbar, extra lampen en ik dacht ook de grijze bovenkant. In eerdere afleveringen was de bovenkant inderdaad ook grijs, maar lichter.



1983 GMC Vandura [G-1500]

Dan had je nog de stunt-doubles ^^

Ford Ecoline

En zag deze T1 op Google ^^
Calm down, please!
  maandag 25 juni 2007 @ 11:51:21 #39
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50815194
Wehehe, dat is wel vrij drastisch. Ik ga voor iets subtielers. Al heb ik gisteren gedacht dat het misschien wel leuk moet zijn om kogelgaten in de zijkant te hebben. Dan ziet de grote bluts er authentieker uit

Wat ik wel weet van the a team van, is dat die ook vreselijk underpowered was. Voor de burnouts ed moesten ze werken met bleekwater enzo.
Hier een filmpje van de originele bus tegen een vw transporter (fifth gear)
http://www.youtube.com/watch?v=afZdXnClOt8
6.2 Diesel V8, en nog niet vooruit gaan
  maandag 25 juni 2007 @ 12:28:52 #40
142271 James-Hetfield
Give it to me............
pi_50816348
dikke vette tvp
Authority pisses me off. I think everyone should be able to drink and get loud whenever they want.
pi_50818389
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:51 schreef MMach het volgende:
Wehehe, dat is wel vrij drastisch. Ik ga voor iets subtielers. Al heb ik gisteren gedacht dat het misschien wel leuk moet zijn om kogelgaten in de zijkant te hebben. Dan ziet de grote bluts er authentieker uit

Wat ik wel weet van the a team van, is dat die ook vreselijk underpowered was. Voor de burnouts ed moesten ze werken met bleekwater enzo.
Hier een filmpje van de originele bus tegen een vw transporter (fifth gear)
http://www.youtube.com/watch?v=afZdXnClOt8
6.2 Diesel V8, en nog niet vooruit gaan
Amerikanen en efficiënt auto's bouwen
Don't shoot me, i'm just the guitar player
HOME
OTOO
pi_50822176
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:42 schreef Googolplexian het volgende:
En zag deze T1 op Google ^^
[afbeelding]
T2 T1 is de split window.

Leuke zus.
pi_50823701
Transporter Van Project.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
  maandag 25 juni 2007 @ 17:49:44 #44
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50827565
He's aliveeee!
Foto's volgen nog.
Als u mij nu wilt excuseren, ik ga even recreatief rijden.
pi_50828037
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:51 schreef MMach het volgende:
Wehehe, dat is wel vrij drastisch. Ik ga voor iets subtielers. Al heb ik gisteren gedacht dat het misschien wel leuk moet zijn om kogelgaten in de zijkant te hebben. Dan ziet de grote bluts er authentieker uit

Wat ik wel weet van the a team van, is dat die ook vreselijk underpowered was. Voor de burnouts ed moesten ze werken met bleekwater enzo.
Hier een filmpje van de originele bus tegen een vw transporter (fifth gear)
http://www.youtube.com/watch?v=afZdXnClOt8
6.2 Diesel V8, en nog niet vooruit gaan
Dat filmpje roeleert zwaar...

Mijn pa heeft net z'n T5 kapot... de 174pk's zijn waarschijnlijk te zwaar voor de assen van de bus...

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2007 18:04:51 ]
pi_50832839
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:49 schreef pro2call het volgende:
[afbeelding]

ziet er leuk uit........ TVP dus
Holyshit zus van TS
Wat me opviel trouwens aan het A-team busje was dat het zwart in seizoen 1 niet echt matzwart was. In de rest is dit wel het geval geloof ik.
Ik steek je moeder in de fik!
  maandag 25 juni 2007 @ 21:47:40 #47
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50836628
Wat foto's van vanmiddag.

Aan het werk. ( )

Archont aan het opkuisen na het olieslagveld:


En daar zit ie dan te blinken:

De nieuwe, niet lekke, oliekoeler.

Daarnet een lange testrit gaan doen, en alles functioneert naar behoren. Geen vreemde flikkerende lichtjes/rook. De temperatuur stjgt normaal, normaal geluid, de verwarming werkt normaal dus dat is goed
Helaas is alle oude olie nog niet verdwenen uit het koelwater, ondanks het lange spoelen. Morgen nog maar eens bekijken of dat te verhelpen valt. Olie in het koelwater is niet zo overdreven erg, enkel de sensoren die het koelwaterniveau enzo meten kunnen bedekt raken met een laagje olie, waardoor ze foutmeldingen geven.

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 27-06-2007 12:01:24 ]
  maandag 25 juni 2007 @ 23:51:14 #48
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_50841871
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:09:31 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_50842645
quote:
Op maandag 25 juni 2007 21:47 schreef MMach het volgende:

Archont aan het opkuisen na het olieslagveld:
[afbeelding]
En opkuisen is belangrijk want de politie laat de brandweer anders komen en die sturen een serieuze factuur op.

Was tof werken vandaag, busje rijdt echt super (een tijdje geleden toch, kan alleen maar verbeterd zijn ondertussen)

[ Bericht 7% gewijzigd door Archont op 26-06-2007 12:54:34 ]
pi_50842828
tvp, leuk project (en leuke zus )
Zon, zee en strand, eerst een dagje lol, dan alles vol met zand.
pi_50843060
Mijn god, wat ziet België er toch armzalig uit
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_50843253
Tijd Voor Plezier met jouw zus.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 01:59:19 #53
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_50845140
Als je dat in Nederland flikt en de milieupolitie komt langs heb je ook echt een groot financieel probleem kan ik je vertellen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  dinsdag 26 juni 2007 @ 02:31:05 #54
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_50845503
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 01:59 schreef Oosthoek het volgende:
Als je dat in Nederland flikt en de milieupolitie komt langs heb je ook echt een groot financieel probleem kan ik je vertellen.
En dan zeg je dat je het niet was en het probleem is opgelost .Als ze het zien ben je nat , anders niet .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_50848919
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 02:31 schreef DaMook het volgende:

[..]

En dan zeg je dat je het niet was en het probleem is opgelost .Als ze het zien ben je nat , anders niet .
Dan komen d'r twee ventjes van de milieupolitie en die gaan eens fijn op onderzoek uit. En dan maar hopen dat ze die smoes nooit eerder hebben gehoord en dat je sleutelwerk weer vuil is ... Sta jij in de buurt geparkeerd met een nieuw oliefilter en een schoongemaakt carter dan heb je toch vette pech en valt de acceptgiro binnen drie weken in de bus. Verder is één buurt bewoner die om z'n straat geeft trouwens al genoeg; meeste bekeuringen van de milieupolitie worden uitgedeeld middels steekproeven of naar aanleiding van een telefoontje van de buurman.

Verder is het natuurlijk extreem asosociaal
Calm down, please!
  dinsdag 26 juni 2007 @ 12:06:18 #56
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50852963
Hey hey, ik heb het carter niet gewoon laten uitlopen op straat he!
Nagenoeg alle olie op straat was puur per ongeluk. Probeer jij maar eens uitgutsende olie op te vangen, vermengd met water. Had ik het ergens anders kunnen doen, met betere opvangmogelijkheden, dan had ik het ook gedaan Maar het probleem is dat je zonder water en olie niet al te ver rijdt.

De moraalridders hebben overschot van gelijk, olie op straat is niet de mooiste zaak, maar gebeurt dat op het midden van de autosnelweg, dan hebben er meer mensen last van. En het is opgekuist ook, daar zie je niks meer van. Wat denk je dat de brandweer doet met oliesporen? Juist detergenten erover en kuisen maar, net zoals hier.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 18:36:06 #57
80068 gfree
Rettekkettet, naar Beter Bed!
pi_50867139
Je had er natuurlijk een opvangbak onder kunnen zetten.
Saubere Schuhe gefallen jedem!
  dinsdag 26 juni 2007 @ 19:18:37 #58
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50868575
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 18:36 schreef gfree het volgende:
Je had er natuurlijk een opvangbak onder kunnen zetten.
Jesus christ...
Waaruit leidt jij af dat die er niet onder stonden (er stonden zelfs meerdere onder, maar dat belet niet dat er toch naast kan lopen).
Iedereen zit hier maar af te geven zonder te weten over wat het gaat. Laten we niet overdrijven.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 19:33:06 #59
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_50869240
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 12:06 schreef MMach het volgende:
Hey hey, ik heb het carter niet gewoon laten uitlopen op straat he!
Nagenoeg alle olie op straat was puur per ongeluk. Probeer jij maar eens uitgutsende olie op te vangen, vermengd met water. Had ik het ergens anders kunnen doen, met betere opvangmogelijkheden, dan had ik het ook gedaan Maar het probleem is dat je zonder water en olie niet al te ver rijdt.

De moraalridders hebben overschot van gelijk, olie op straat is niet de mooiste zaak, maar gebeurt dat op het midden van de autosnelweg, dan hebben er meer mensen last van. En het is opgekuist ook, daar zie je niks meer van. Wat denk je dat de brandweer doet met oliesporen? Juist detergenten erover en kuisen maar, net zoals hier.
Netjes hoor. Een schone straat is het halve werk
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 26 juni 2007 @ 19:38:08 #60
132993 TJDoornbos
#TeamToekNip
pi_50871314
quote:
Op maandag 25 juni 2007 01:07 schreef MMach het volgende:

en msn adressen enzo van m'n zus, daar doe ik niet aan, ik kan je al een blauwtje op voorhand besparen
Dat wordt helemaal geen teleurstelling voor ze En als ze pot zijn, zijn het daarna niet meer
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_50877268
Benstig une niederloander uit Belgiëëëéë??
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 23:26:18 #63
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50880240
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 22:22 schreef Turquaz52 het volgende:
Benstig une niederloander uit Belgiëëëéë??
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, das wel correct belgisch
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  dinsdag 26 juni 2007 @ 23:38:56 #64
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50880769
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 20:18 schreef existenz het volgende:

[..]

Dat wordt helemaal geen teleurstelling voor ze En als ze pot zijn, zijn het daarna niet meer
Het is niet persoonlijk bedoeld of zo hoor, maar lange afstanden zijn relatiekillers, ik spreek uit ervaring . Het is jammer dat een relatie om die reden moet eindigen, dus je kan het ook makkelijker te maken door er geen te beginnen op die manier
En turquaz52, ik ben gewoon een Belg, uit Oost-Vlaanderen, dat zal het vreemde accent verklaren denk ik Oops, ik denk dat ik het verkeerd heb begrepen? Je bedoelt dat ik Nederlands spreek en niet Vlaams (Belgisch). Wel, die 2 verschillen echt niet veel. Ik heb natuurlijk het Vlaamse gesproken accent van mijn streek, maar de geschreven taal is net dezelfde hier als bij jullie hoor. (Hoewel er op het forum hier en daar wat Belgen zijn die niet dezelfde regel volgen )

Anyways,
vandaag niet veel gedaan. Aan de overkant van het huis van mijn vriendin staat een voormalige boederij met een heleboel ongebruikte schuren. Eentje daarvan mag ik gebruiken

Makkelijk met dit regenweer

Een paar blutsen weggewerkt/geminderd:
Voor:

Na:

Je ziet er niet veel van, maar ze zijn wat minder diep, en de wielkast ziet er ook normaler uit. De grootste bluts laat ik met vrij veel zekerheid zitten. Ze zit op een erg vervelende plaats wat het uitdeuken fel bemoelijkt. In de hoek van de camionette zitten structurele 'balken' als het ware. Net op die plaats is de carosserie 3 lagen dik, waardoor je aan de binnenkant de deuk niet kan bereiken. Een optie is het hele stuk losslijpen en een vervangstuk vastlassen. Veel werk, met maar weinig opbrengst als het ware. Ik zou liever zien dat de belangrijkste roest aangepakt wordt en de bluts blijft. Voor zo"n bluts wordt ie niet afgekeurd en verzwakt hij ook niet. Van roest daarentegen...

Ook het koelwater opnieuw ververst, om er nog meer olie uit te krijgen.
Dit is het koelwater dat er sinds gisteren in zat;

Het ziet er wel dramatisch uit, maar het valt eigenlijk goed mee. Koelwater is geen helder water of zo, dus dat kleurtje is niet gek. De hoeveelheid resterende olie is minimaal, je ziet een dunne oliefilm drijven op het water. Porsche heeft indertijd met een van zijn mindere motormodellen ook eens last gehad van een lek tussen olie en water kanalen. Zij raadden aan (na de reparatie uiteraard) om een flesje 'shout' (dat is een vlekkenverwijderaar om vlekken uit kleren te verwijderen) in het koelwater te gieten, er 30 minuten mee rondrijden, en daarna de koelvloeistof grondig te verversen. Misschien dat ik dat een dezer dagen ook eens zal doen.
Intussen heeft de motor er alweer 100km opzitten sinds de reparatie, en hij draait vlekkeloos.

Morgen kan ik niet zoveel doen, maar ik zou graag wat roest willen afborstelen met een machinale staalborstel.

[ Bericht 4% gewijzigd door MMach op 26-06-2007 23:46:17 ]
pi_50880785
TVP. Ik voel gewoon dat dit een leuk project wordt om te volgen

Ikzelf hoop ooit nog eens een T2B of T3 in doka-uitvoering te scoren... liefst met 2ltr T4 blok (USA uitvoering?), maar ja, je moet altijd wat te dromen overhouden he.
Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
pi_50881146
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 23:38 schreef MMach het volgende:

[..]

Het is niet persoonlijk bedoeld of zo hoor, maar lange afstanden zijn relatiekillers, ik spreek uit ervaring . Het is jammer dat een relatie om die reden moet eindigen, dus je kan het ook makkelijker te maken door er geen te beginnen op die manier
Volgens half Nederland woon ik in Belgie hoor . Maar toffe bak, vooral als je met de grote bak achterin ook nog wat tofs gaat doen Daar al plannen voor?
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 23:49:13 #67
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50881152
Deuken zien er inderdaad al wat beter uit...

Kun je op die overgebleven deuk niet - net zoals bij de schadehersteller - er wat op lijmen en eruit trekken? Of is het een hele compacte deuk?

Denk dat het geen kwaad kan om dat water nog een paar keer te verversen als ik het zo zie...

Ah well... de waterpomp zal iig wel goed gesmeerd worden zo...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_50881268
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 18:36 schreef gfree het volgende:
Je had er natuurlijk een opvangbak onder kunnen zetten.
je moet wel heel erg achterlijk zijn om dit niet te doen. Dit is idd gebeurt zoals MMach het zei. Maar je kan idd niet alles opvangen, en zelfs hetgeen er naast liep hebben we zo goed en kwaad als mogelijk proberen indammen en opkuisen. Daarna hebben we ervoor gezorgd dat de baan er weer deftig bij ligt, dat er geen accidenten gebeuren door mensen die slippen over gemorste olie.
  dinsdag 26 juni 2007 @ 23:58:54 #69
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_50881585
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 19:18 schreef MMach het volgende:

[..]

Jesus christ...
Waaruit leidt jij af dat die er niet onder stonden (er stonden zelfs meerdere onder, maar dat belet niet dat er toch naast kan lopen).
Iedereen zit hier maar af te geven zonder te weten over wat het gaat. Laten we niet overdrijven.
Ik geef niet af op je hoor . Ik weet wel dat jij altijd altijd netjes doet. Dat heb ik wel gemerkt in je K&W topics .

Relaxte schuur trouwens om in te werken .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  woensdag 27 juni 2007 @ 00:14:23 #70
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50882209
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 23:49 schreef MikeyMan het volgende:
Deuken zien er inderdaad al wat beter uit...

Kun je op die overgebleven deuk niet - net zoals bij de schadehersteller - er wat op lijmen en eruit trekken? Of is het een hele compacte deuk?

Denk dat het geen kwaad kan om dat water nog een paar keer te verversen als ik het zo zie...

Ah well... de waterpomp zal iig wel goed gesmeerd worden zo...
Ik heb nog wat foto's gevonden van de bluts toen het ongeval net was gebeurd.



Je kan zien aan de manier waarop het staal is gebogen, dat het daar vrij dik is. Oorspronkelijk zat er daar ook een hoek, wat ontdeuken zeer moeilijk maakt.
Het 'leuke' aan de hele zaak is dat de veroorzaker van de bluts ons eigen wisselstukkenbusje is

Ik denk dat m'n broer wel heeft geleerd dat het een erg slecht idee is om te remmen voor oranje als je aan 50km/h een busje aan het slepen bent.
  woensdag 27 juni 2007 @ 00:21:12 #71
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50882443
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 23:49 schreef existenz het volgende:

[..]

Volgens half Nederland woon ik in Belgie hoor . Maar toffe bak, vooral als je met de grote bak achterin ook nog wat tofs gaat doen Daar al plannen voor?
Noemen ze u liefdevol reserve-belg?

Wel, de plannen voor de achterkant, die zijn er wel. Maar de achterbak verandert enkel voor die 2 weken kampeervakantie, daarna wordt het weer een laadbak.
Er is plaats genoeg voor een 2 persoonsbed, dus dat komt er in. Dan is er nog plaats voor 2 fietsen en bagage Hoe een en ander er zal uitzien, dat wordt wss bedacht op het moment zelf.
pi_50884897
Die belgen hé, wat maken ze er toch altijd een smeerboel van
pi_50890946
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 01:56 schreef bastiaan_smeding het volgende:
Die belgen hé, wat maken ze er toch altijd een smeerboel van
ik had toch de indruk dat alles heel proper was achtergelaten.
pi_50892221
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 10:56 schreef Archont het volgende:

[..]

ik had toch de indruk dat alles heel proper was achtergelaten.
"Aan het werk, een voze smeerboel was het. Gigantisch veel olie per ongeluk in de goot."

Dat kan je niet echt proper noemen denk ik?
pi_50892604
Boeiend Leuk project hoor!
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:58:30 #76
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50893188
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:34 schreef bastiaan_smeding het volgende:

[..]

"Aan het werk, een voze smeerboel was het. Gigantisch veel olie per ongeluk in de goot."

Dat kan je niet echt proper noemen denk ik?
Ofewel heb je nog nooit aan een auto gewerkt ofwel ken je de eigenschappen van olie niet. 1l olie is genoeg om een oliefilm van 10 000m² te creeren. Een eetlepel olie is dus genoeg om een hele grote plek (je kent die wel, van die regenboogkleuren) te krijgen. Als je dan ook nog enig idee hebt van op welke drukken een oliesysteem van een motor werkt is het niet moeilijk om de som te maken. Dat ligt noch aan het belg zijn, noch aan het niet proper zijn. Dat alles opgekuist is, dat zou ik wel proper vinden. Trouwens, er staat in de goot, niet in de riool, dat is een serieus verschil.
  woensdag 27 juni 2007 @ 13:06:30 #77
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50895735
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 00:14 schreef MMach het volgende:

[..]

Ik heb nog wat foto's gevonden van de bluts toen het ongeval net was gebeurd.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Je kan zien aan de manier waarop het staal is gebogen, dat het daar vrij dik is. Oorspronkelijk zat er daar ook een hoek, wat ontdeuken zeer moeilijk maakt.
Het 'leuke' aan de hele zaak is dat de veroorzaker van de bluts ons eigen wisselstukkenbusje is
[afbeelding]
Ik denk dat m'n broer wel heeft geleerd dat het een erg slecht idee is om te remmen voor oranje als je aan 50km/h een busje aan het slepen bent.
Ik zou er wat op lijmen en trekken

Nu nog goede lijm vinden...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_50901425
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:34 schreef bastiaan_smeding het volgende:

[..]

"Aan het werk, een voze smeerboel was het. Gigantisch veel olie per ongeluk in de goot."

Dat kan je niet echt proper noemen denk ik?
dat kan je wel degelijk erg proper noemen. Als je soms kijkt wat voor vuiligheid je anders vindt op straat of in ons omringende buurlanden. Als je in italië aan je auto werkt moet je dat ook op straat doen, en daar kuisen ze niet alles op hoor.

nogmaals: We hebben zoveel mogelijk ingedamt en opgekuist en in recipiënten gedaan zodanig dat we de gebruikte olie konden naar de juiste centra voeren. Het geen we niet konden opvegen(en dat is echt veel minder dan zelfs een kwart liter) was hetgeen in de putjes in de straat was en daar hebben we voor gezorgd dat de straat proper is achtergelaten. En natuurlijk werk je beter in een garage waar alle voorzieningen zijn, maar een auto van anderhalf ton versleep je niet zomaar even ook hé
  woensdag 27 juni 2007 @ 15:43:37 #79
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50901661
Vandaag bij een bevriend carrosier gaan informeren voor de deuk. Volgens hem is ze niet ontdeukbaar. Enkel het hele achterpaneel vervangen zou de goede manier zijn om de deuk eruit te krijgen. Op die plaats is het een moeilijke las (net achter de rand met de kofferklep zit een hele lasstrook. Werk voor professionals dus. Maar aangezien ik binnenkort weer nood zal hebben aan het busje wegens werkzaamheden(wat dus een deadline stelt voor het spuiten ervan) zal dat voor een andere keer zijn, jammer maar helaas. Ik zal het maar beschouwen als een oorlogswonde Ik vind het ook niet zo erg, en als ik dat paneel ooit vervang is het evenmin erg om de rest al te hebben gespoten. Misschien op het einde van de vakantie als ik nog veel tijd over heb. Ik heb dan nog een probleemje met het feit dat waar de donormobiel staat, er geen electriciteit is.

Vandaag wat aan roestverwijdering gedaan. Ik had verwacht dat het veel erger zou zijn, meestal is het gewoon wat oppervlakkige roest die er zo af was. Geen gaten, dus dat is heel goed. Ik heb nog niet gedaan, maar ik verwacht nog iemand, en het begint te regenen, dus misschien doe ik vanavond verder in de schuur.





Mooier is ie er niet op geworden

Next thing on the list: roestomvormer.
VW heeft een serieuze constructiefout gemaakt bij deze busjes. De bus is opgebouwd uit paneeldelen welke allemaal een omgevouwde rand hebben, en vastgelast zijn met een onderlinge spleet van iets minder dan een mm. Deze spleet is opgevuld met kit, waarover de verf werd aangebracht. Nu, zoveel jaren later, heeft elk busje (ik heb er nog geen gezien van die ouderdom waarbij dat niet voorkwam), is er onherroepelijk vocht in die naden gekropen, want inwendige roest veroorzaakt. Daar is met geen mogelijkheid aan te komen, en als de roest aan de oppervlakte komt is dat een teken dat er veel dieper ook al roest zit.
Zo'n naad is hier te zien:

De enige remedie is de naad zo diep mogelijk uitschuren, en vervolgens roestomvormer aanbrengen. Dit is een chemisch product dat doet wat de naam zegt. Vervolgens opnieuw kitten en oververven. Dit is een probleem dat welliswaar steeds terug zal komen. Gelukkig is het bij deze bus niet zo erg. Ik moet zeggen dat ik wel redelijk onder de indruk ben. Het is tenslotte al 20 jaar lang gebruikt in ons kikkerlandje, zonder het te ontzien, en toch valt de roest heel erg mee, ook onderaan.
pi_50902026
Roest-omvormers (zoals Fertan) zijn een tijdelijke oplossing... letterlijk. Het materiaal blijft poreus en de chemische vulling voorkomt niet dat het (veel grotere) metaal oppervlak verder gaat roesten. Zuurstof zit dan allang in het metaal zelf (zat het trouwens en fabrique al).

De enige goede oplossing is uitsnijden en inlassen. Je kunt ook de Turquaz52 oplossing nemen en hopen dat kaarsvet een nieuw wondermiddel is. (nu al spijt van deze opmerking)

[ Bericht 13% gewijzigd door Googolplexian op 27-06-2007 15:58:02 ]
Calm down, please!
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:01:15 #81
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50902360
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 15:52 schreef Googolplexian het volgende:
Roest-omvormers (zoals Fertan) zijn een tijdelijk oplossing... letterlijk.

De enige goede oplossing is uitsnijden en inlassen. Je kunt ook de Turquaz52 oplossing nemen en hopen dat kaarsvet een nieuw wondermiddel is. (nu al spijt van deze opmerking)
Idd, maar de roest is hier niet dusdanig erg dat er zo ingrijpende maatregelen nodig zijn. Om een perfect busje te krijgen wel, maar zoals in de topicstart is gezet is dit geen restauratieobject. Het is en blijft puur een gebruiksobject, en zal ook zo worden behandeld. Dat wil niet zeggen dat daarom de roest niet zo goed mogelijk wordt aangepakt, want zoiets kan snel verergeren. Die naadcorrosie is zodanig langzaam, dat een nieuwe reparatie ver buiten de geplande levensduur valt. Je kan het zelf zien: na 20 jaar is er zo weinig naardcorrosie. Zelfs al keert het opnieuw terug, het zal niet zoveel erger worden in de komende 10 jaar. Naar ik vermoed zal ik er zolang zelfs niet mee mogen rijden. In de nabije toekomst zie ik wel wetten komen die het verbieden om met 20-30j oude auto's te rijden. Die wetsvoorstellen zijn er nu al in minder drastische mate. Dus je mag het gerust amateuristisch vinden omdat het probleem niet tot op de kern wordt aangepakt, dat vind ik zelf ergens ook, maar al het geld dat ik erin steek is puur verlies, dus dat beperk ik liever. Binnen 2 jaar ben ik afgestudeerd en heb ik het busje niet meer nodig. Al weet ik nu al dat ik er erg veel spijt van zal hebben als ik het wegdoe. Maar c'est la vie

Hehe, kaarsvet, in welk topic is dat te vinden?
  woensdag 27 juni 2007 @ 16:10:52 #82
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50902760
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 15:52 schreef Googolplexian het volgende:
Roest-omvormers (zoals Fertan) zijn een tijdelijke oplossing... letterlijk. Het materiaal blijft poreus en de chemische vulling voorkomt niet dat het (veel grotere) metaal oppervlak verder gaat roesten. Zuurstof zit dan allang in het metaal zelf (zat het trouwens en fabrique al).

De enige goede oplossing is uitsnijden en inlassen. Je kunt ook de Turquaz52 oplossing nemen en hopen dat kaarsvet een nieuw wondermiddel is. (nu al spijt van deze opmerking)
Ligt eraan wat je gebruikt... Spul als noverox, waar ook betere varianten van zijn, maken het spul weer hard... Zodat het niet verder roest... En dat werkt best aardig...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  donderdag 28 juni 2007 @ 21:08:53 #83
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50950690
Vandaag samen met archont verder geschuurd en geplamuurd. Dat ging best aardig. Morgen rijdt ik weer naar de schuur om daar de laatste hand te leggen aan de plamuur en de kale delen te gronden. De andere delen worden licht opgeschuurd. het dak hoop ik dan ook al te kunnen schilderen, daar is niet veel werk aan.
Het is zeker geen superglad werk, zeker de schuifdeur is niet meer goed te krijgen, maar een kniesoor die daarop let
Wielkast vooraan

Achterklep:






Straks oefen ik het spuiten nog es. Ik heb een compressor, maar ik heb net ook een elektrische spraygun gevonden, die wil ik toch ook even testen.
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:05:16 #84
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50952696
Nou, ik vind het best goed werken. Ik heb om es te testen de onderkant van de kruiwagen gespoten en ik vind het goed meevallen. Iets te dik deze keer, maar dat is regelbaar. Geen druipers, mooi egaal:

Wat onderbelicht zodat je de reflectie van het licht iets beter kan zien. (het gaat over het vlak, niet over de buis).

Zo'n resultaat krijg ik met de compressor ook, maar dit is wel iets makkelijker werken eigenlijk.
Ziet er zo ongeveer uit btw:
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:24:01 #85
52517 WhiteAssNigga
Can't Think Of Something
pi_50953410
tvp-tje, leuk project...
Wij Bepalen Wel Wat Hip Is, En Zeker Wat Een Hit Is....
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:34:48 #86
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50953792
Niet verkeer!

Maar die bus is ooit rood geweest ofzo?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_50953975
Origineel is ze volgens mij wit geweest. Maar dan is er rood over geverfd, maar niet overal. onderaan witte band overgebleven. En boven dat alles is dan het grijze gedaan hetgeen niet echt goed is gedaan(veel bulten en putten waar die grijze laag gewoon over is gegaan)

Stof dat dat geeft dat schuren.
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:40:21 #88
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50954000
Bij het schuren hebben we een paar kleuren ontdekt. Vermoedelijk is die bus ooit van een bedrijf geweest, want de bovenkant tot boven de wielen was rood (over het wit), en de onderkant wit. het was ook een bepaald patroon. Het is zeker niet de standaard two tone die je soms zag bij de caravelle's (de luxeuitvoeringen, voor personenvervoer, dus niet een gesloten bestelwagen zoals ik heb):

De bus was oorspronkelijk dus wit, dan wit met rood (van een bedrijf?) en dan dat zilvergrijze van nu.

[ Bericht 9% gewijzigd door MMach op 28-06-2007 22:58:53 ]
  donderdag 28 juni 2007 @ 22:44:37 #89
158507 Komakimo
It's only a state of mind
pi_50954135
zag vanmorgen nog een 2-tone t3, was donderrood met wit/beige. origineel vind ik ze nog altyd t mooist
go round
  zondag 1 juli 2007 @ 18:17:02 #90
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51033339
Lange pauze omdat ik niet kon rijden met een geverfde camionette Ik zeg al op voorhand dat het niet zo goed gelukt is, zodanig dat de ontgoocheling niet al te groot wordt tegen de laatste foto's Alle verf was satijnglanslak, dus het is de bedoeling dat het niet blinkt, of toch niet al te veel.
Beginnen bij het begin dus:
Het dak afplakken:

Het dak gespoten:

In daglicht, na droging:

(het witte gefrutsel zijn lijmresten van de afplaktape die blijkbaar goed bleef plakken op de rubber)
Dat is echt goed gelukt, de verf verdunde goed, het pistool vernevelde perfect, echt een heel goed resultaat.
Vervolgens de rest afplakken, en de kale delen primeren met sneldrogende aviation-verf (verf die ze ook gebruiken in de luchtvaart als metaalprimer. Daar ben ik via m'n broer aangeraakt). Goed spul, droogde zeer snel en mooi:




Dan, als een soort test de bumpers gespoten met zwarte lakverf (uiteraard ontdeuk ik de bumpers niet, die overleven toch niet al te lang als er wat planken enzo opvallen) :

Ook dat is zeer goed gelukt, de verf verdunde deftig, geen druipers (hier is de verf nog nat uiteraard). Maar, ik vertrouwde de verf niet, en ze blonk een beetje teveel na droging Dus, ik achter nieuwe verf, van betere kwaliteit (zelfde als het dak en mijn velgen). Na verdund te hebben zoals aangegeven op het blik, vol goede moed beginnen spuiten:

Even leek het goed te gaan, maar hier zie je al de hinten van verffouten:

De verf moest zoveel verdund worden dat ze niet meer voldoende hechtte en er gewoon afliep
Redelijk zware paniek, want de verf moest er snel terug af voor ze zo in mega druipers opdroogde...

Nu goed, tijd voor een pijlijke beslissing: de rollermethode. Des te pijnlijker omdat je daarmee veel minder goede resultaten kan krijgen dan met spuitwerk. Terwijl ik wist dat ik het zeker goed zou kunnen krijgen met spuitwerk, getuige de andere delen die wel succesvol gespoten waren. Maar bon, de roller dus;

Na 3 lagen met tussentijdse droogtijd was de verf dekkend genoeg. Vanop afstand ziet het er niet slecht uit, van dichtbij:

Er zijn ook strepen enzo. Maar then again, het was al een beetje een rommelbak, erger dan ervoor was moeilijk. Ikzelf heb een beetje moeite met de lakkwaliteit (of het gebrek eraan), maar vreemd genoeg vinden mijn schoonouders enzo het allemaal veel beter dan ervoor. In elk geval, de roest zien we voor een lange tijd niet meer terug, en vanaf 2-3m ziet ze er wel vet uit (vind ik dan, hier thuis moeten ze nog wennen aan zwart).
Dus ja, nog wat pics:



(te bedenken dat alles zo kon zijn als de bumper:)


let niet op m'n shitface, kwas maar halfblij en moe

Die witte dingen die je ziet aan de raamrubbers zijn lijmresten van de afplaktape, dat gaat gewoon weg met wat aceton, dus ik weet dat ze er zijn . Tis nog heel even bezigheidsterapie om ze eraf te krijgen, maar even geen zin.
Nu de verf nog wat laten harden, en dinsdag de rode streep erop. And that's it voor de buitenkant.

Alles beter dan dit denk ik maar:

  zondag 1 juli 2007 @ 18:31:52 #91
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_51033728
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 82% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:09:31 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_51033747
ziet er op de foto's best goed uit hoor!


Weet je al wat het probleem nu echt is geweest? Nog een dunner laatje gebruiken, meerdere laagjes moeten doen om het te dekken? Of was er iets anders?
  zondag 1 juli 2007 @ 18:44:54 #93
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51034039
quote:
Op zondag 1 juli 2007 18:32 schreef winterapfel het volgende:
ziet er op de foto's best goed uit hoor!


Weet je al wat het probleem nu echt is geweest? Nog een dunner laatje gebruiken, meerdere laagjes moeten doen om het te dekken? Of was er iets anders?
Op foto's wel ja . Misschien moet ik er gewoon nog aan wennen. De gewone mensen kijken niet van dichtbij op de lak, meestal zien ze me gewoon passeren, m'n lief vind het goed, haar ouders ook (het moet op hun oprit staan ), en de roest is weg en de naakte delen beschermd. Dat is de hoofdzaak eigenlijk wel. Dus op dat vlak is het wel 'mission accomplished'. Dat ik een auto niet zie als het verlengstuk van m'n lul helpt ook al wel Kheb meer zo het gevoel dat ik iets met potentieel heb verneukt. Maar wennen dus.

Ik tast nog een beetje in het duister over de oorzaak.
Het was alleszins gewoon op dezelfde manier ontvet als het dak en de bumpers, zelfde ondergrond, etc. Het spuitpistool was tussen de spuitbeurten door uitgekuist, en volgens de verfproducent is die verf ook spuitbaar, maar ik vond dat dat niet zo goed lukte. Misschien ligt het wel aan het soort pistool. Met een luchtdrukpistool kan je iets dikker spuiten, met zo'n airless moet het echt zeer vloeibaar zijn. Misschien dat dat minieme verschil het grote verwerkingsverschil maakt. Op het dak zal dat niet zoveel verschil hebben gemaakt omdat het daar geen verticale vlakken waren natuurlijk. Ik denk dat de hoofdschuldige (naast mezelf natuurlijk ) de verf was. Het verschil tussen bumper en gespoten carosserie was zodanig duidelijk dat het bijna de verf moet zijn. 2 verschillende soorten verf voor de zelfde toepassing, maar de ene was wel goed (uniform) verdunbaar, de andere niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 01-07-2007 19:12:05 ]
  zondag 1 juli 2007 @ 18:51:06 #94
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_51034178
Gewoon aan de straat sleutelen

Waarom is het dak nou wit geworden?

Echt leuk om te zien, succes ermee!
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 1 juli 2007 @ 19:08:58 #95
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51034584
quote:
Op zondag 1 juli 2007 18:51 schreef daNpy het volgende:
Gewoon aan de straat sleutelen

Waarom is het dak nou wit geworden?

Echt leuk om te zien, succes ermee!
Ik vind het hem staan, en het past ook zo bij de wielen. Bij de oude vw-busjes en mini's enzo lijkt het ook alsof het dak iets afzonderlijk is, precies zo'n schaal die eropgesmeten is. Geeft zo'n klassieke uitstraling in m'n ogen.

  zondag 1 juli 2007 @ 19:41:07 #96
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_51035523
Oke, ik dacht dat je toch voor grijs zou gaan ivm A-Team replica
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 1 juli 2007 @ 19:51:48 #97
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51035868
quote:
Op zondag 1 juli 2007 19:41 schreef daNpy het volgende:
Oke, ik dacht dat je toch voor grijs zou gaan ivm A-Team replica
Een hele replica wordt het niet, het is al een ander merk&model van busje
Mja, het is dus een verwijzing naar the a-team, het zwarte met de rode streep is bij de meeste mensen wel bekend, en het grijze vind ik ook niet zo mooi (de meeste mensen weten zelfs niet dat het grijze deel erop zat, al was dat maar zo vanaf een bepaald seizoen). Ik hou liever de delen die ik mooi vind, en kan daarmee hetzelfde idee oproepen, en dat is wat telt denk ik. Als je dat (nadat de rode streep erop zit) dwars door de velden ziet rossen zal je wel even denken aan the a-team en nee, ik ga daarmee niet door de velden rijden, er zijn hier wegen, echt
  zondag 1 juli 2007 @ 20:37:16 #98
182073 invine
blablabla etc.
pi_51037291
Ziet er goed uit! Keep up the good work!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_51043255
goed werk MMach. Ik verwacht je binnenkort dan eens op mijnen hof om ne keer een keuring te doen

En mss rijkelijk laat maar mss ook goede tip: eerst een laag of twee met rol, en dan nog een laag spuiten, mss dat dat wel zou helpen
  zondag 1 juli 2007 @ 23:40:51 #100
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_51044400
quote:
Op zondag 1 juli 2007 23:09 schreef Archont het volgende:
goed werk MMach. Ik verwacht je binnenkort dan eens op mijnen hof om ne keer een keuring te doen

En mss rijkelijk laat maar mss ook goede tip: eerst een laag of twee met rol, en dan nog een laag spuiten, mss dat dat wel zou helpen
Dat is zeker geen slecht idee. Ik ga wat afwachten hoezeer het mij stoort. Voor hetzelfde geld valt het mij niet eens meer op. Ik geef het een weekje of 2 en dan zie ik nog wel (tegen dan is de verf ook al goed uitgehard)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')