abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 juni 2007 @ 14:51:59 #1
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50787352
Na alle K&W topics is het ook wel es tijd om mijn werkpaard eens onder handen te nemen, zij het niet zo ingrijpend. Ik heb nog even examens, maar heb nu een studeerpauze, vandaar dit premature topic.
Zoals sommigen weten ben ik de trotse bezitter van een VW transporter 3 uit 1987.

mijn zus op de achtergrond, met haar auto
Filmpje:




De motoruitvoering die ik heb is de zwakste dieselversie (1.6D) met 50pk op de achterwielen. Dat is dezelfde motor als die fokker met zijn jetta, maar die heeft we de TD versie, met 20 pk meer.

Het is dus een turboloze diesel 4 cilinder in lijn. Dit was een zeer succesvolle motor in zijn tijd, en is dan ook te vinden in ongeveer alle passats, jetta's, golfjes, etc van die tijd. Die motor is eigenlijk te zwak voor die bus en later kwamen er opvolgers zoals de 1.7D, TD, 1.9D, enzovoort. In tegenstelling tot diezelfde motor in de gewone auto's, zit de motor bij de T3 erg scheef in het motorruim, met zijn 55° scheefstelling. Hij zit ook in de lengte, wat maakt dat de versnellingsbak dezelfde vorm heeft als die in de VW kever) Dit heeft te maken met het zo laag mogelijk houden van de laaddrempel. De motor zit bij deze laatste echte transporter achteraan, zoals bij de voorgaande modellen. Dit knabbelt een beetje af van de laadruimte (die is 5.7m³ groot), maar heeft een enorme ruimtewinst in de cabine tot gevolg.
Het zal je niet verbazen dat dit geen snelheidsmonster is met zijn 1800kg en 4 bak met zeer korte verhoudingen. De eerste versnelling eindigt al bij 7km/h De topsnelheid ligt bij dit model rond de 105 (gemeten met GPS), en hij doet er ongeveer 30 seconden over, getuige dit filmpje dat ik gemaakt heb:


Vóór we allen zusammen beginnen lachen met deze ogenschijnlijk belabberde prestaties (bwahaahah, mijn golf 3 variant heeft 1000 keer betere prestaties en zeker als ik hem gechiptuned en gepowerboxt hebt tergelijkertijd )
Bedenk dan dit:
-dit is de bedoeling van zo'n bak:

en hij kan ook nog eens 3.8 ton trekken (edit: foutje: 1.5 ton geremd+1.050 ton lading). Snel zal het niet zijn, maar efficient des te meer.
-heb je zoveel kans om ongestraft snel te rijden? Sinds ik hiermee rijd ben ik ee veel rustigere chauffeur geworden en geniet ik zoveel meer van autorijden. De zithouding is fantastisch, en je kan er uren in zitten, met een zee van ruimte om je heen:


Trouwens, met zo'n busje wil je echt niet aan 150 tegen een boom rijden.
-Je leert anticiperen en vooruit kijken. Je weet dat remmen en optrekken zoveel langer duurt, dus kijk je al ver op voorhand wat je zal moeten doen Je kan ook ver op voorhand kijken, want je zit lekker hoog.
-snel rijden kan iedereen, je hoeft er je voet maar voor neer te duwen.
-met een rustige rijstijl haal je in stadsverkeer 6.6l/100km, rij je wat wilder dan zit je aan 7.5-8liter. Geen buitensporig gebruik dus

Genoeg gezever.
De bedoeling is om hiemee op reis te gaan, en aangezien ik de 4de eigenaar of zo ben, is het onduidelijk wat er al versleten is aan de motor.
Standaard risicovolle dingen als de distributieriem enzo worden dus preventief vervangen;
Ook eens een compressietestje uitvoeren om te zien hoe het gesteld is met het inwendige van de motor.
Sommige wisselstukken worden van de donorcamionette gehaald:

Andere koop je gewoon.


Alsof de duivel ermee speelde, is vrijdag de oliekoeler doorgeslaan toen ik de auto aan de overkant wou parkeren. Dit is een probleem dat durft voor te komen bij deze motoren. De oliekoeler is van aluminium en kan dus inwendig doorrotten. Om dat te voorkomen moet het koelwater om de 2 jaar worden vervangen en moet nagekeken worden dat er minstens 40% antivries inzit (dit werkt als een soort anticorrosie). Iets wat de vorige eigenaars niet hebben gedaan natuurlijk. Resultaat:


Olie in het koelwater. Dit zou evengoed kunnen wijzen op een doorgeslagen koppakking, maar het was snel gechecked wie de schuldige was:


Zelfs bij lage waterdruk kwam er al water in de oliekanalen. Maandag (na mijn examen) wordt de nieuwe oliekoeler besteld. Ook een complete spoeling van olie en waterkanalen is dus nodig.

Verder wordt er hier en daar nog wat gelast, vooral aan dingen die niet structureel zijn. Zo heeft er iemand ooit een gat in het tussenschot geslepen, en dat gaat dan weer dicht.

Ook de buitenkant wordt ontroest en hier en daar ontdeukt. Er is zo onder andere een grote deuk die mijn broer erin gereden heeft:

Hij is er ook al es mee door een witte verfpot gereden enzo, enfin, de buitenkant kan wat werk gebruiken.

Let wel; dit wordt geen restauratieproject (daarvoor zijn mooiere modellen; zoals de T2), maar een soort conservering om er nog een aantal jaar plezier van te hebben. Vandaar dat ik ook geen zware moeite ga steken in lakwerk enzo, tblijft een gebruiksvoorwerp, en kzou niet willen dat ik mij slecht voel om een krasje in de lak.
Hoedanook, de nieuwe kleur zou wel eens dit kunnen worden:

Een duidelijke knipoog naar de a-team bus dus Meer voor de lol uiteraard. De kleur wordt dan matzwart met witte accenten en die rode streep (niet helemaal hetzelfde als de echte a-team kleuren dus).

Swat, het is studeertijd, en hopelijk volgen updates in de loop van volgende weekk en erna.

[ Bericht 0% gewijzigd door MMach op 24-06-2007 22:00:26 ]
pi_50787539
whehehe, dit is wel leuk
Hopeloos benzine verslaafd
  zondag 24 juni 2007 @ 15:11:56 #3
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_50788016
quote:
Op zondag 24 juni 2007 14:57 schreef Youp het volgende:
whehehe, dit is wel leuk
Idd, leuk project, leuke schrijfstijl, daarom tvp
pi_50788086
Meer foto's van je zus? (onverkapte TVP )
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
pi_50788145
quote:
Op zondag 24 juni 2007 15:14 schreef Koploperkopper het volgende:
Meer foto's van je zus? (onverkapte TVP )
  zondag 24 juni 2007 @ 15:24:33 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_50788380
Puik plan.. tvp dus..

Huilen dan.
pi_50788856
yup: tvp
Calm down, please!
  zondag 24 juni 2007 @ 16:13:33 #8
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_50789787
Een topic om te volgen
  zondag 24 juni 2007 @ 16:36:20 #9
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_50790442
Je hebt gelijk, het kan erg leuk zijn om een langzame auto te besturen

Veel succes met het opknappen!
  zondag 24 juni 2007 @ 16:42:44 #10
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50790621
quote:
Op zondag 24 juni 2007 15:14 schreef Koploperkopper het volgende:
Meer foto's van je zus? (onverkapte TVP )
http://mmach.bbackx.com/
Wie zoekt die vindt Bijna allemaal open dirs, en kheb 3 zussen met alledrie Franse namen, dus je zal er wel een paar tegenkomen.
  zondag 24 juni 2007 @ 16:54:18 #11
182073 invine
blablabla etc.
pi_50790949
tvp zeker ben benieuwd!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_50791465
dit is weer een mooi klus project mmach weer zeker de moeite om te volgen
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_50792390
* voelt zich wel een beetje aangesproken
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 24 juni 2007 @ 17:54:51 #14
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_50792680
Geweldige auto. Klasse.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_50792795

Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  zondag 24 juni 2007 @ 18:04:13 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_50793550
quote:
Op zondag 24 juni 2007 17:59 schreef Koploperkopper het volgende:
[afbeelding]

Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  zondag 24 juni 2007 @ 18:40:48 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_50793974
donorcamionette
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 24 juni 2007 @ 18:49:24 #19
127943 pro2call
interessant
pi_50794254


ziet er leuk uit........ TVP dus
pi_50794852
ik tvp voor t busje
2825cc Single Turbo Beast
pi_50795074
Dorothee komen we toch ook elke keer weer tegen he
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  zondag 24 juni 2007 @ 19:43:58 #22
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_50795965
quote:
Op zondag 24 juni 2007 19:08 schreef Ultimora het volgende:
ik tvp voor t busje
TVP voor beide
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
  zondag 24 juni 2007 @ 21:03:05 #24
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_50798858
tvp
The more debt, the better
pi_50798887
quote:
Op zondag 24 juni 2007 19:15 schreef densmee het volgende:
Dorothee komen we toch ook elke keer weer tegen he
Ze mag best op de thee komen.
Op woensdag 4 februari 2009 20:58 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
Ik dacht altijd dat jij een extreme kutuser was, maar je bent best grappig :+
  zondag 24 juni 2007 @ 21:29:22 #26
80068 gfree
Rettekkettet, naar Beter Bed!
pi_50799717
Leuke b/zus.
Saubere Schuhe gefallen jedem!
  zondag 24 juni 2007 @ 21:34:22 #27
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_50799883
Vet project...

Maar, vraagje, mag zo'n ding echt officieel 3.8 ton trekken/???? Of is dat max treingewicht?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  zondag 24 juni 2007 @ 21:59:24 #28
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50800740
quote:
Op zondag 24 juni 2007 21:34 schreef MikeyMan het volgende:
Vet project...

Maar, vraagje, mag zo'n ding echt officieel 3.8 ton trekken/???? Of is dat max treingewicht?
Je hebt gelijk, dat is het max treingewicht. Het is iets van een 1.5 ton geremd+1.050 ton lading dat die kan trekken de motor aankan (even de taalverschillen vermijden). Normaal moet er daarom een tachograaf inzitten (daar heb ik die 3.8 gehaald geloof ik , vanzodra je erboven kan zitten is een tachograaf verplicht). Tenzij je kan aantonen dat het niet voor bedrijfsuitoefening is.
Voor wie het weten wil:
een verkoopsbrochure van de vw transportermodellen uit 1987 (pdf)

[ Bericht 8% gewijzigd door MMach op 24-06-2007 22:15:32 ]
  zondag 24 juni 2007 @ 23:03:33 #29
14188 Go0s
Kever heerscht
pi_50803116
quote:
Op zondag 24 juni 2007 14:51 schreef MMach het volgende:

De motoruitvoering die ik heb is de zwakste dieselversie (1.6D) met 50pk op de achterwielen. Dat is dezelfde motor als die fokker met zijn jetta, maar die heeft we de TD versie, met 20 pk meer.
Bedoel je mijn Jetta toevallig? Doe dan maar 30pk meer Zonder chip en zonder powerbox

Coole bus. TVP
Website
'63er Kever 1200 (resto) - '73er Kever 1835cc (sprinter) - '99er Passat TDI
pi_50805058
Telefoonnummers + msn willen we . Als je nog iets andere velgen eronder zet is ie echt af
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  maandag 25 juni 2007 @ 00:35:46 #31
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_50806049
Deze wil ik wel even volgen.
Leuk project
pi_50806141
WTF, weegt een T3 1.6D 1800 kilo?????

Dat is net zoveel als een Renault Master dCi120, lengte 2, hoogte 2.!!!

Waarom maakt die T3 dan zo vreselijk zwaar?
  maandag 25 juni 2007 @ 01:07:30 #33
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50806885
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:39 schreef RealZeus het volgende:
WTF, weegt een T3 1.6D 1800 kilo?????

Dat is net zoveel als een Renault Master dCi120, lengte 2, hoogte 2.!!!

Waarom maakt die T3 dan zo vreselijk zwaar?
Het gewicht van T3's varieert van ongeveer 1500 tot 2300kg (syncro's, campers). afhankelijk van uitvoering en motor enzo. Wil je het zeker weten, google it up. Wat ze zo zwaar maakt? Ik zou zeggen de gebruikte materialen. Het blijft een bedrijfsvoertuig, dus is het hier en daar wat dikker dan nodig. Heel veel over die gewichten enzo weet ik niet, omdat dat hier in België niet van belang is (in Nederland wordt je belast op gewicht, in België op pk's). Dus niet teveel waarde hechten aan wat ik zeg over gewichten, dat heb ik namelijk nooit in detail bekeken, omdat het er dus voor mij niet toe doet.

Trouwens, dit is iets van 20 jaar oud, dat valt niet meer te vergelijken met hedendaagse modellen he. Andere metalen, meer kunststof nu. (dashboard van deze t3 is bv van plaatstaal)

Qua afmetingen:


In ondergrondse parkeergarages is het soms wat nipt


en msn adressen enzo van m'n zus, daar doe ik niet aan, ik kan je al een blauwtje op voorhand besparen

[ Bericht 12% gewijzigd door MMach op 25-06-2007 01:14:43 ]
pi_50808333


Ondanks dat het nooit opvalt in de serie heeft de A-Team bus een donkergrijze lak boven de rode lijn. Wel leuk om te doen als je dat detail de moeite waard vindt.
En verder nog de doppen van de velgen afhalen (bewaren) en de velgen natuurlijk helemaal rood verfen
  maandag 25 juni 2007 @ 02:31:11 #35
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_50808607
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:13 schreef Jimmeh het volgende:
[img=578xnull]http://aycu27.webshots.com/image/20226/2005061778726504158_rs.jpg[/img]

Ondanks dat het nooit opvalt in de serie heeft de A-Team bus een donkergrijze lak boven de rode lijn. Wel leuk om te doen als je dat detail de moeite waard vindt.
En verder nog de doppen van de velgen afhalen (bewaren) en de velgen natuurlijk helemaal rood verfen
Ik had niet verwacht dat iemand dat zou zeggen, maar toch nog iemand die weet dat de kleur onder en boven de rode streep verschillend is .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  maandag 25 juni 2007 @ 11:34:03 #37
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50814577
Ja, ik weet dat het bovenaan grijs is, vandaar dat er staat 'gelijkend op' Het is bij the a-team ook geen matzwarte verf, maar glanzende. Noem het de persoonlijke toets
Intussen zijn mijn examens voorbij, en heb ik wat aankopen kunnen doen:

Koelwater, olie, nieuwe oliekoeler en keerringen.

Nu alle olie en koelwater er toch uit is ga ik meteen wat dingen aanpassen.
De radiator vooraan is ooit lekgeslagen door een steen, maar is gedicht met antilekdinges.Dat is maar tijdelijk, dus ga ik uit de donorcamionette de voorste radiator swappen. Idem voor de olievulpijp. De andere camionette heeft een licht afwijkende, maar betere, olievulpijp. Dus die wil ik.

trouwens:
als er zich mensen geroepen voelen om te zien hoe de bus eruit zou zien met andere velgen, soep er op los. Ik ben persoonlijk nog steeds weg van de witte stalen velgen.
Voor:

Na:


Ik krijg echt ontwenningsverschijnselen. Al 3 dagen niet met het busje gereden en vandaag moeten rijden met de golf (zie de auto voor het busje op bovenstaande lelijke-velgen-foto) van m'n zus. Sure, een beetje motorpower is wel leuk voor even, maar voor de rest , zo weinig plaats en zo gewoon. Ik hoop dat hij tegen vanavond weer rijdende is.

[ Bericht 11% gewijzigd door MMach op 25-06-2007 11:39:59 ]
pi_50814888
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:13 schreef Jimmeh het volgende:
[afbeelding]

Ondanks dat het nooit opvalt in de serie heeft de A-Team bus een donkergrijze lak boven de rode lijn. Wel leuk om te doen als je dat detail de moeite waard vindt.
En verder nog de doppen van de velgen afhalen (bewaren) en de velgen natuurlijk helemaal rood verfen
Ik dacht dat er twee versies waren. Aflevering 1 t/m 4 moesten het doen zonder de sponsoring van GM. Vanaf aflevering 5 kwam de bullbar, extra lampen en ik dacht ook de grijze bovenkant. In eerdere afleveringen was de bovenkant inderdaad ook grijs, maar lichter.



1983 GMC Vandura [G-1500]

Dan had je nog de stunt-doubles ^^

Ford Ecoline

En zag deze T1 op Google ^^
Calm down, please!
  maandag 25 juni 2007 @ 11:51:21 #39
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50815194
Wehehe, dat is wel vrij drastisch. Ik ga voor iets subtielers. Al heb ik gisteren gedacht dat het misschien wel leuk moet zijn om kogelgaten in de zijkant te hebben. Dan ziet de grote bluts er authentieker uit

Wat ik wel weet van the a team van, is dat die ook vreselijk underpowered was. Voor de burnouts ed moesten ze werken met bleekwater enzo.
Hier een filmpje van de originele bus tegen een vw transporter (fifth gear)
http://www.youtube.com/watch?v=afZdXnClOt8
6.2 Diesel V8, en nog niet vooruit gaan
  maandag 25 juni 2007 @ 12:28:52 #40
142271 James-Hetfield
Give it to me............
pi_50816348
dikke vette tvp
Authority pisses me off. I think everyone should be able to drink and get loud whenever they want.
pi_50818389
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:51 schreef MMach het volgende:
Wehehe, dat is wel vrij drastisch. Ik ga voor iets subtielers. Al heb ik gisteren gedacht dat het misschien wel leuk moet zijn om kogelgaten in de zijkant te hebben. Dan ziet de grote bluts er authentieker uit

Wat ik wel weet van the a team van, is dat die ook vreselijk underpowered was. Voor de burnouts ed moesten ze werken met bleekwater enzo.
Hier een filmpje van de originele bus tegen een vw transporter (fifth gear)
http://www.youtube.com/watch?v=afZdXnClOt8
6.2 Diesel V8, en nog niet vooruit gaan
Amerikanen en efficiënt auto's bouwen
Don't shoot me, i'm just the guitar player
HOME
OTOO
pi_50822176
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:42 schreef Googolplexian het volgende:
En zag deze T1 op Google ^^
[afbeelding]
T2 T1 is de split window.

Leuke zus.
pi_50823701
Transporter Van Project.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
  maandag 25 juni 2007 @ 17:49:44 #44
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50827565
He's aliveeee!
Foto's volgen nog.
Als u mij nu wilt excuseren, ik ga even recreatief rijden.
pi_50828037
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:51 schreef MMach het volgende:
Wehehe, dat is wel vrij drastisch. Ik ga voor iets subtielers. Al heb ik gisteren gedacht dat het misschien wel leuk moet zijn om kogelgaten in de zijkant te hebben. Dan ziet de grote bluts er authentieker uit

Wat ik wel weet van the a team van, is dat die ook vreselijk underpowered was. Voor de burnouts ed moesten ze werken met bleekwater enzo.
Hier een filmpje van de originele bus tegen een vw transporter (fifth gear)
http://www.youtube.com/watch?v=afZdXnClOt8
6.2 Diesel V8, en nog niet vooruit gaan
Dat filmpje roeleert zwaar...

Mijn pa heeft net z'n T5 kapot... de 174pk's zijn waarschijnlijk te zwaar voor de assen van de bus...

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2007 18:04:51 ]
pi_50832839
quote:
Op zondag 24 juni 2007 18:49 schreef pro2call het volgende:
[afbeelding]

ziet er leuk uit........ TVP dus
Holyshit zus van TS
Wat me opviel trouwens aan het A-team busje was dat het zwart in seizoen 1 niet echt matzwart was. In de rest is dit wel het geval geloof ik.
Ik steek je moeder in de fik!
  maandag 25 juni 2007 @ 21:47:40 #47
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_50836628
Wat foto's van vanmiddag.

Aan het werk. ( )

Archont aan het opkuisen na het olieslagveld:


En daar zit ie dan te blinken:

De nieuwe, niet lekke, oliekoeler.

Daarnet een lange testrit gaan doen, en alles functioneert naar behoren. Geen vreemde flikkerende lichtjes/rook. De temperatuur stjgt normaal, normaal geluid, de verwarming werkt normaal dus dat is goed
Helaas is alle oude olie nog niet verdwenen uit het koelwater, ondanks het lange spoelen. Morgen nog maar eens bekijken of dat te verhelpen valt. Olie in het koelwater is niet zo overdreven erg, enkel de sensoren die het koelwaterniveau enzo meten kunnen bedekt raken met een laagje olie, waardoor ze foutmeldingen geven.

[ Bericht 6% gewijzigd door MMach op 27-06-2007 12:01:24 ]
  maandag 25 juni 2007 @ 23:51:14 #48
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_50841871
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 18:09:31 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_50842645
quote:
Op maandag 25 juni 2007 21:47 schreef MMach het volgende:

Archont aan het opkuisen na het olieslagveld:
[afbeelding]
En opkuisen is belangrijk want de politie laat de brandweer anders komen en die sturen een serieuze factuur op.

Was tof werken vandaag, busje rijdt echt super (een tijdje geleden toch, kan alleen maar verbeterd zijn ondertussen)

[ Bericht 7% gewijzigd door Archont op 26-06-2007 12:54:34 ]
pi_50842828
tvp, leuk project (en leuke zus )
Zon, zee en strand, eerst een dagje lol, dan alles vol met zand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')