bron nederlands dagbladquote:Kamer wil kind jonger berechten
DEN HAAG - Criminele kinderen moeten nog jonger voor de rechter kunnen worden gedaagd, vindt een ruime meerderheid in de Tweede Kamer. PvdA-Kamerlid Staf Depla denkt aan een leeftijd van acht jaar. Nu kunnen kinderen pas vanaf hun twaalfde strafrechtelijk worden vervolgd. Met een wetswijziging kunnen jonge kinderen die op het verkeerde pad zijn geraakt, pas goed worden aangepakt, stellen CDA, PvdA en VVD.
Wethouders uit de grote steden klagen al langer over steeds jongere kinderen waarmee geen land te bezeilen is. Eén kind zou niet een hele wijk moeten kunnen terroriseren, menen zij. Vrijblijvende projecten tegen de overlast, blijken volgens jongerenwerkers niet te werken. De rechter moet uitkomst bieden.
De VVD wilde de leeftijdsgrens al eerder naar beneden bijstellen. Nu vindt ook CDA-Kamerlid Mirjam Sterk dat er snel naar de huidige leeftijdsgrens moet worden gekeken. Volgende week debatteert de Kamer over de hangjongeren. Daar zullen de fracties hun plannen voorleggen aan de ministers Ella Vogelaar van Wijken en Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken.
,,Het verlagen van de leeftijdsgrens in het strafrecht is een idiote, schandelijke ontwikkeling'', reageert Ybo Buruma, hoogleraar strafrecht in Nijmegen. ,,We schieten helemaal door in het steeds harder straffen. Deze kinderen horen niet in het verdachtenbankje thuis. Het is aan jeugdzorg in te grijpen en het kind en de familie te begeleiden. Door de rechter de klus te laten klaren, ontsla je jeugdinstellingen van hun verantwoordelijkheid.''
,,Met kinderen die zo jong al strafbare feiten plegen, is eigenlijk altijd wat mis'', werpt ook Theo de Roos, de Tilburgse hoogleraar strafrecht, tegen. ,,Deze jongens of meisjes hebben een stoornis of ernstige problemen in de familie. De omgeving van het kind zou daarom gericht moeten worden aangepakt.''
De civiele kinderrechter kan het kind onder toezicht van een voogd stellen. ,,Het strafrecht gebruiken is slechts een cosmetische oplossing'', aldus De Roos. ,,Jonge kinderen zo straffen is een zwaktebod.''
quote:Ybo Buruma, hoogleraar strafrecht in Nijmegen ....
......... Het is aan jeugdzorg in te grijpen en het kind en de familie te begeleiden. Door de rechter de klus te laten klaren, ontsla je jeugdinstellingen van hun verantwoordelijkheid.''..........
Het erge is ook, dat die kinderen het precies weten. Ik jatte vroeger ook wel eens wat, maar na je 12e moest je gewoon stoppen! En na je 15e al helemaal! Die kids weten precies tot welke leeftijd ze naar Bureau Halt moeten etcetera.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 07:45 schreef Maerycke het volgende:
Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. Dertig jaar geleden waren kinderen van 8 inderdaad nog kinderen die wellicht wel eens wat gapten in de winkel, maar daar bleef het dan ook wel bij. Tegenwoordig zijn ze allemaal veel wijzer en komt het inderdaad tot behoorlijke wandaden die een volwassene ook niet zouden misstaan.
Ik ga er wel van uit dat een kind niet als volwassene berecht wordt, maar onder het jeugdrecht valt.
Ik. Echt nooit, ik at ook niet het snoep op dat mijn vriendinnetje had gepikt.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 09:06 schreef Slarioux het volgende:
Wie heeft nou nooit snoep gejat vroeger?
Goedzo.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 09:15 schreef JamesBrownie het volgende:
[..]
Ik. Echt nooit, ik at ook niet het snoep op dat mijn vriendinnetje had gepikt.
1 keer heb ik per ongeluk een schaar meegenomen zonder te betalen, die was ik gewoon vergeten.
Daar mogen ze ook niet mee weg komen, geef ze goede begeleiding, hulp, dat kan ook zonder rechter lijkt mij. Neit zomaar laten lopen iig.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 09:23 schreef Tirion het volgende:
Ik weet niet of dit nu zo'n slecht idee is, het is een raar idee dat iemand kan wegkomen met een serieuze misdaad alleen maar omdat hij of zij 'te jong' is. Nu kan het dus vanaf iemands twaalfde, maar als je voor de gein op de FOK! Frontpage zoekt naar 'jarige' zie je dat kinderen die grens steeds vaker lijken te naderen:Elfjarige slaat klasgenoot (12) dood Jongen (14) verkracht tienjarige meisjes 13-jarigen scheuren rond in bestelbus Tieners filmen verkrachting 12-jarige 13-jarige jongen bedreigt leeftijdsgenootjes met mes Verveeld meisje duwt 67-jarige man in de sloot
Wat? Vind je me er onbetrouwbaar uitzien?quote:
En door de lat lager te legger weten ze het niet?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 07:48 schreef Toeps het volgende:
Het erge is ook, dat die kinderen het precies weten. Ik jatte vroeger ook wel eens wat, maar na je 12e moest je gewoon stoppen! En na je 15e al helemaal! Die kids weten precies tot welke leeftijd ze naar Bureau Halt moeten etcetera.
Verplichte opname heb je ook die verlaging voor nodig aangezien je de vrijheid af moet pakken van dat kind en dat kind van de ouders.quote:Als ze zo'n kind al zouden berechten, zou ik het meer in het teken van verplichte opname willen zien. Maar ja, dan moeten we wel adequate jeugdinstellingen hebben, waar wél therapie wordt gegeven, niet zo'n instelling waar ze alleen maar trucjes leren van nog ergere criminelen...
Nee, maar het is bijzonder om te zien wat er van je geworden is ondanks dat je zo braaf was vroeger.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 09:28 schreef JamesBrownie het volgende:
[..]
Wat? Vind je me er onbetrouwbaar uitzien?
De grens is gesteld bij twaalf jaar omdat tuig die grens inderdaad nadert; het zijn geen achtjarige waarmee de FP gevuld wordt.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 09:23 schreef Tirion het volgende:
Ik weet niet of dit nu zo'n slecht idee is, het is een raar idee dat iemand kan wegkomen met een serieuze misdaad alleen maar omdat hij of zij 'te jong' is. Nu kan het dus vanaf iemands twaalfde, maar als je voor de gein op de FOK! Frontpage zoekt naar 'jarige' zie je dat kinderen die grens steeds vaker lijken te naderen:Elfjarige slaat klasgenoot (12) dood Jongen (14) verkracht tienjarige meisjes 13-jarigen scheuren rond in bestelbus Tieners filmen verkrachting 12-jarige 13-jarige jongen bedreigt leeftijdsgenootjes met mes Verveeld meisje duwt 67-jarige man in de sloot
Misschien, als je eerder ingrijpt en zo'n achtjarige onder behandeling stelt ergens, dan zijn die berichten over twaalfjarigen wel te voorkomen.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 10:35 schreef Gabry het volgende:
[..]
De grens is gesteld bij twaalf jaar omdat tuig die grens inderdaad nadert; het zijn geen achtjarige waarmee de FP gevuld wordt.
Inderdaad. Hoe zwak, lamlendig en wereldvreemd moet je wel niet zijn om je als een in zichzelf gekeerde autist met pleinvrees te laten 'terroriseren' door een kind van 8, en dit dan en masse in een hele wijk.quote:Eén kind zou niet een hele wijk moeten kunnen terroriseren
Is Staf Depla 'de kamer'?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 07:34 schreef sigme het volgende:
[..]
bron nederlands dagblad
De strijd tegen juridisering kan gestaakt worden. Verloren.
Dan zijn het niet die kinderen die de boel terroriseren, maar hun ouders. En dan moeten die aangepakt worden.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 13:39 schreef JamesBrownie het volgende:
Sommige mensen zijn bang om iets te zeggen tegen andermans kinderen, voor je het weet, heb je de grootste ruzie.
quote:Op zaterdag 23 juni 2007 07:45 schreef Toeps het volgende:
Lijkt me dat ze beter de ouders kunnen aanspreken dan. Die desnoods verplichten het kind te laten behandelen. De oorzaak verantwoordelijkheid ligt toch daar.
Verantwoordelijk ligt bij de ouders, maar opvoeden is blijkbaar een taak van de overheid?quote:
nee,daarom moeten de ouders van probleem kinderen ook aangesproken worden op hun manier van opvoeden.of begeleiding krijgen van jeugdzorg.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 21:10 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Verantwoordelijk ligt bij de ouders, maar opvoeden is blijkbaar een taak van de overheid?
Goed straffen die kinderen en die ouders ook als dat van die probleem ouders zijn dan hequote:Op zaterdag 23 juni 2007 19:50 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Is Staf Depla 'de kamer'?![]()
Inhoudelijk een goed plan. Kinderen krijgen steeds meer vrijheden. Met strenger en jonger straffen toon je juist aan dat je ze serieus neemt en verantwoordelijkheid eist. Geen juridisering, maar adequaat inspelen op een tendens. Misdadigers zijn gemiddeld steeds jonger. Alle verantwoordelijkheid bij de ouders leggen helpt zéker niet omdat het vaak om probleemgezinnen gaat, of gezinnen waarbij alles van het kind wordt vergeven (bijvoorbeeld 'zwarte prinsen' uit Antilliaanse een-oudergezinnen).
Het wordt steeds jonger steeds gekker. Dus als jongeren volwassen misdrijven plegen dienen ze ook volwassen berecht te worden.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 09:23 schreef Tirion het volgende:
Wie ben jij (of de overheid) om te bepalen wat goed is voor dat kind?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 21:30 schreef E-Z-R-A het volgende:
nee,daarom moeten de ouders van probleem kinderen ook aangesproken worden op hun manier van opvoeden.of begeleiding krijgen van jeugdzorg.
opvoeden behoort tot de verantwoordelijkheid van de ouders,net als je kind voeden,kleden enz.
als je enkel het kind berecht wordt het dweilen met de kraan open.
kinderen hebben leiding nodig,dus ouders die ze begeleiden.zijn die niet instaat dat te doen,hebben die ouders begeleiding nodig.
Ik denk dat daar toch een hoop mensen voor geleerd hebben. Als dat kind op achtjarige leeftijd al de wet overtreedt, dan zullen de ouders wel niet echt bekwaam in opvoeden zijn hè, en dan laat ik het liever doen door pedagogen die daarvoor geleerd hebben.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 22:43 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Wie ben jij (of de overheid) om te bepalen wat goed is voor dat kind?
Een beetje te kort door de bocht om er op voorhand van uit te gaan dat het aan de ouders ligt.quote:Op zondag 24 juni 2007 10:28 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ik denk dat daar toch een hoop mensen voor geleerd hebben. Als dat kind op achtjarige leeftijd al de wet overtreedt, dan zullen de ouders wel niet echt bekwaam in opvoeden zijn hè, en dan laat ik het liever doen door pedagogen die daarvoor geleerd hebben.
Als je als ouders je kind zo laat ontsporen dan ligt er vaak een deel van de problemen bij de ouders. Dus zou je ze samen verplicht moeten kunnen laten behandelen.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 07:45 schreef Toeps het volgende:
Lijkt me dat ze beter de ouders kunnen aanspreken dan. Die desnoods verplichten het kind te laten behandelen. De oorzaak ligt toch daar.
Pedagogen. Van die net aan 20-ers die net hun school hebben afgemaakt, zelf nog geen kinderen hebben en door een opleiding denken te weten hoe je kinderen moet opvoeden.quote:Op zondag 24 juni 2007 10:28 schreef Toeps het volgende:
Ik denk dat daar toch een hoop mensen voor geleerd hebben. Als dat kind op achtjarige leeftijd al de wet overtreedt, dan zullen de ouders wel niet echt bekwaam in opvoeden zijn hè, en dan laat ik het liever doen door pedagogen die daarvoor geleerd hebben.
En wat wil je eraan doen dan?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 12:55 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Inderdaad. Hoe zwak, lamlendig en wereldvreemd moet je wel niet zijn om je als een in zichzelf gekeerde autist met pleinvrees te laten 'terroriseren' door een kind van 8, en dit dan en masse in een hele wijk.
Als dat de situatie is creeërt zo'n wijk haar eigen monstertjes en verdient niet beter.
Ze staan op jouw grond, je hebt prima het recht om ze gedwongen van jouw land af te zetten.quote:Op zondag 24 juni 2007 10:43 schreef senesta het volgende:
En wat wil je eraan doen dan?
We hebben hier in de buurt ook twee jochies van rond de 9 jaar, als ik aan ze vraag of ze uit mijn tuin willen gaan of van mijn spullen in de tuin willen afblijven zeggen ze: "Ha ha, wat wil je eraan doen dan?!, je mag toch niet aan me komen".
Nou daar sta je dan![]()
Tja, tuurlijk is het mijn land, en uiteindelijk gaan ze ook wel, maar ik kan me voorstellen hoe ze het bloed onder je nagels vandaan halen met dit soort actie's.quote:Op zondag 24 juni 2007 10:46 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Ze staan op jouw grond, je hebt prima het recht om ze gedwongen van jouw land af te zetten.
Wat ben je nou voor watje dat je je laat terroriseren door twee jochies van negen.
Nee natuurlijk, kinderen van die leeftijd halen nooooit kattekwaad uitquote:Op zaterdag 23 juni 2007 09:04 schreef JamesBrownie het volgende:
Mijn dochtertjes zijn vijf en zes, ik kan me nog niet eens voorstellen dat ze een misdaad zouden plegen, kinderen horen lief en onschuldig te zijn op die leeftijd.
Wat er 50, 100 jaar terug natuurlijk wel was was meer sociale controle, alle buren kenden elkaar en als je als kind in die tijd iets uitvrat kon je er zeker van zijn dat je ouders dat ook te horen kregen, en dat je zelfs van de buurman zelf een draai om je oren zou kunnen krijgen.quote:Op zondag 24 juni 2007 11:20 schreef Commensaal het volgende:
[..]
Nee natuurlijk, kinderen van die leeftijd halen nooooit kattekwaad uit![]()
Mensen moeten trouwens eens ophouden met doen alsof dit iets nieuws is. Irritante kinderen zijn van alle tijden, dat was 50, 100, 500 jaar geleden net zo erg als nu. Elke generatie heeft het over 'de jeugd van tegenwoordig'. Het enige dat tegenwoordig volgens mij anders is, is de reactie van buurtbewoners op zulke kinderen. De sociale cohesie en controle is een beetje weg en veel mensen zijn als gevolg daarvan overal bang voor (paranoide) en durven nergens meer wat van te zeggen. Dus moet de overheid het maar oplossen, wat ook de opkomst van partijen als de SP, CDA en Wilders verklaart![]()
Hier zou ik graag een wetenschappelijk bron voor willen.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 07:45 schreef Maerycke het volgende:
Dertig jaar geleden waren kinderen van 8 inderdaad nog kinderen die wellicht wel eens wat gapten in de winkel, maar daar bleef het dan ook wel bij. Tegenwoordig zijn ze allemaal veel wijzer en komt het inderdaad tot behoorlijke wandaden die een volwassene ook niet zouden misstaan.
bij ons in de buurt was een groepje kinderen van hooguit tien jaar die andere kinderen ,ook de mijne,met messen stonden te bedreigen.maar denk maar niet dat je bij die ouders aan hoefde te komen.quote:Op zondag 24 juni 2007 10:36 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Pedagogen. Van die net aan 20-ers die net hun school hebben afgemaakt, zelf nog geen kinderen hebben en door een opleiding denken te weten hoe je kinderen moet opvoeden.
Allemaal van die bizarre vrije school hippies.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |