Of iemand veroordeeld gaat worden is nooit te zeggen. Dat blijk wel uit de Nomads zaak waar de rechter eerste wel genoeg bewijs ziet en de tweede keer niet.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:36 schreef gronk het volgende:
Maar aan de andere kant, en ik ben dan misschien maar een juridische leek, je mag toch wel verwachten van het OM dat ze een goede inschatting maken van of iemand veroordeeld gaat worden. En als je iemand per-se achter de tralies wilt hebben, dan moet je je aanklacht maar beter formuleren.Dan moet je maar hard maken dat de hells angels een criminele organisatie is, waar onder andere een moord is gepleegd.

Van alle redenen die er te bedenken zijn om een vrijgespokene niet nog een keer te vervolgen is het gevolg voor de nabestaanden er geen een.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:47 schreef Kees22 het volgende:
Voor nabestaanden is het zuur en bitter, maar een veroordeling alsnog brengt een dode niet tot leven! Hoe dan ook zullen de nabestaanden moeten leren leven met hun verlies.

Inderdaad!quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:36 schreef gronk het volgende:
Tsja, ik kan me in geval van het 'nomads' verhaal wel voorstellen dat justitie zoiets er door probeert te krijgen: je weet dat er drie lui schuldig zijn aan moord, de andere 7 zijn ook geen frisse jongens, dus laten we de gok maar wagen.
Maar aan de andere kant, en ik ben dan misschien maar een juridische leek, je mag toch wel verwachten van het OM dat ze een goede inschatting maken van of iemand veroordeeld gaat worden. En als je iemand per-se achter de tralies wilt hebben, dan moet je je aanklacht maar beter formuleren.Dan moet je maar hard maken dat de hells angels een criminele organisatie is, waar onder andere een moord is gepleegd.

Nee, maar de gevoelens van de nabestaanden worden wel aangehaald als reden om een vrijgesprokene wel nog een keer te vervolgen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:50 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Van alle redenen die er te bedenken zijn om een vrijgespokene niet nog een keer te vervolgen is het gevolg voor de nabestaanden er geen een.

Nou, bij de Nomads viel er niet meer boven tafel te krijgen, dus een poging en tot nu toe met lege handen (maar er is cassatie aangetekend).quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:36 schreef gronk het volgende:
Tsja, ik kan me in geval van het 'nomads' verhaal wel voorstellen dat justitie zoiets er door probeert te krijgen: je weet dat er drie lui schuldig zijn aan moord, de andere 7 zijn ook geen frisse jongens, dus laten we de gok maar wagen.

Het is politiek... Ik vertrouw er dus niet echt op.quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:47 schreef Kees22 het volgende:
Dittrich! Was die niet zelf Mr? Wat een lul dan!
[quote]
Rechter geweest. En dat verklaart dan wel wat... die zitten iedere dag te lunchen met Officieren. Ook goed voor de onafhankelijkheid.
[quote]Maar in de Tweede Kamer zouden de juristen de anderen toch even moeten onderwijzen, lijkt me.

Dat weet ik niet. Weer oprakelen, misschien weer vrijspraak. Het kan ook voor de nabestaanden vervelend zijn. Ook bij nabestaanden leeft wel eens de gedachte "laat maar zitten".quote:Op donderdag 28 juni 2007 23:50 schreef Boze_Appel het volgende:
Van alle redenen die er te bedenken zijn om een vrijgespokene niet nog een keer te vervolgen is het gevolg voor de nabestaanden er geen een.

Inderdaad. NL geeft bizar weinig uit aan rechtspraak en kwaliteit kost geld. Gek genoeg maakt men zich meer zorgen om de enkele mogelijk schuldige die wordt vrijgesproken dan om de ook vele onschuldigen die ten onrechte zijn veroordeeld.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 09:09 schreef _Qmars_ het volgende:
De capaciteit schiet gewoon te kort, en als men meer tijd heeft om een zaak te behandelen, dan kun je ook zorgvuldiger aan een zaak bouwen.

Dat kan zijn dat DNA 1 op de 10mil hetzelfde is.quote:Op donderdag 28 juni 2007 18:38 schreef DS4 het volgende:
Kennelijk heb ik de toon gezet om alleen in onduidelijke one-liners te spreken.
Dus maar wat toelichting. Waarom vind ik het idioot om aan "ne bis in idem" te tornen?
Ten eerste is het al zo oud als het recht. Het is internationaal aanvaard. Het is dus kennelijk een regel die eigenlijk niet ter discussie staat, maar sinds een paar jaar wel.
Waarom? DNA. Vroeger kwam nieuw bewijs zelden boven water. Maar tegenwoordig met DNA en andere forensische opsporingsmogelijkheden is het mogelijk om steeds dieper te graven. Haleluja! hoor ik de meesten denken. De dader achter slot en grendel! Maar... is dat ook zo? Dat valt te betwijfelen. DNA is geen wondermiddel. En het is niet altijd juist. Als er een kans is van 1 op 10.000.000 dat jouw DNA overeenkomt met een gevonden DNA spoor... dan zijn er wereldwijd 6.500 personen die het geweest kunnen zijn. En aangezien het DNA van een aziaat anders is dan van een indiaan zitten die 6.500 personen doorgaans niet compleet over de wereld verspreid. Met 1 op 10 mio wordt ook de Staatsloterij keer op keer gewonnen, of de postcodeloterij. Anders gezegd: toeval bestaat.
Nou is dat al een probleem bij gewone zaken... bij een heropening helemaal. Waarom? Probeer na 10 jaar nog maar eens je onschuld te bewijzen. Immers, als je jezelf wil verdedigen moet je dingen weerleggen. Hoe langer het duurt, hoe kleiner de kans dat het lukt. Zeker als de zaak al een keer de revue heeft gepasseerd.
Één van de redenen (er zijn er meer) om hier niet aan te beginnen.

Wat gebeurd er eigenlijk met iemand, die zelf toegeeft dat hij/zij het wel gedaan heeft. Nadat hij onschuldig verklaard is.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 09:09 schreef _Qmars_ het volgende:
Ik weet niet wat dit kabinet allemaal van plan is, maar ze zijn bezig om in hoog tempo allerlei wetgeving en andere zaken door te voeren. Men moet gewoon van het ne bis in idem beginsel afblijven, hoe vervelend bepaalde uitspraken ook zijn. Dan moet het OM voor sterker bewijs zorgen, of moet men er voor zorgen dat de kop-staart vonissen wegvallen en meer rechters worden aangenomen. De capaciteit schiet gewoon te kort, en als men meer tijd heeft om een zaak te behandelen, dan kun je ook zorgvuldiger aan een zaak bouwen, lijkt mij. Dit is gewoon weer symptoombestrijding.

Het verbaast me eerlijk gezegd dat dat nog niet kon, als er duidelijk nieuw, overtiugend bewijs gevonden wordt. Het is natuurlijk niet de bedoeling voor iedere vage aanwijzing extra de rechtzaak over te doen maar ik kan me gemakkelijk voorstellen dat na een vrijspraak materiaal opduikt dat, indien eerder gevonden, onvermijdelijk tot een veroordeling had geleidt. Het kan toch niet zo zijn dat een misdadiger vrij rondloopt omdat hij zijn sporen net iets langer verborgen kon houden dan dat de zaak duurde? Om maar niet te spreken van criminelen die na de zaak de buit gaan ophalen en daarmee zelf het bewijs aanleveren.quote:Als in een oude zaak echter alsnog nieuwe feiten boven tafel komen, bijvoorbeeld door DNA-onderzoek, moet ook het OM een verzoek kunnen indienen om de zaak opnieuw voor de rechter te brengen.

Niets, omdat je niet twee keer voor hetzelfde feit vervolgd kan worden, mits er een einduitspraak is geweest in de zaak. Als de zaak nog niet voor de rechter is geweest, dan kan het wel.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 10:15 schreef Knarf het volgende:
[..]
Wat gebeurd er eigenlijk met iemand, die zelf toegeeft dat hij/zij het wel gedaan heeft. Nadat hij onschuldig verklaard is.

Ja een civielrechtelijke procedure kan natuurlijk altijd nog. Maar strafrechtelijk (gelukkig maar) niet. Er zijn grenzen aan de macht van de staat.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 12:26 schreef MarkzMan_X het volgende:
@Qmars
Ik kan mij voorstellen dat bij een bekentenis na een onherroepelijke uitspraak het verhaal nog een civielrechtelijke staartje krijgt in de zin van schadevergoeding. Hoogstwaarschijnlijk zal een verzekeraar (in het belang van niet te willen uitkeren) zo'n procedure beginnen.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |