Waarom? De gevonden bloedsporen zijn al lang terug te voeren op aanwezigen, slachtoffers en NIET-AANWEZIGEN...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 19:56 schreef calvobbes het volgende:
Laten we die Hells Angels zaak er weer eens even bij pakken.
Bij ieder misdrijf is er een schuldige...quote:Daar kunnen we gerust zeggen dat er een schuldige is.
Maar het is wel een zaak die geen donder te maken heeft met wat we bespreken en verder ook redelijk uniek.quote:Immers er zijn 3 mensen gedood en één van die anderen moet het gedaan hebben.
Dat is niet echt een "waar rook is, is vuur" denkwijze he.
Er loopt nog cassatie, dus alle kans nog voor het OM. Maar als de zaak is afgesloten en er geen rechtsmiddelen meer open staat: jammer. Hoewel ik daar gaarne aan toevoeg dat de kans op meer bewijs vrijwel uitgesloten is, want het zou dan om een verklaring moeten gaan van een van de aanwezigen en aangezien die onder verhoordruk hun mond hebben gehouden en bij praten de familie van de prater gevaar loopt: zal niet gebeuren. Nog afgezien van de vraag of een enkele prater voldoende gaat zijn.quote:Nu is er (vooralsnog) net niet genoeg bewijs om de exacte dader aan te pakken. Dus er is geen sprake van dat ze allemaal onschuldig zijn terwijl ze wel allemaal zijn vrijgesproken. Zoals al eerder gezegd, als je bent vrijgesproken, wil dat nog niet zeggen dat je ook echt niks gedaan hebt.
Stel nu dat er over een paar jaar ineens wel genoeg bewijs is om de dader aan te pakken.
Wat dan? Maar laten gaan?

Dit voorstel is dan ook voor redelijk unieke zaken.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:02 schreef DS4 het volgende:
Maar het is wel een zaak die geen donder te maken heeft met wat we bespreken en verder ook redelijk uniek.
Ik vroeg niet wat voor een bewijs er zou kunnen komen en hoe, ik vroeg wat er gebeurd als er bewijs komt dat de echte dader aanwijst. Wat dan? Die dader maar laten gaan?quote:Er loopt nog cassatie, dus alle kans nog voor het OM. Maar als de zaak is afgesloten en er geen rechtsmiddelen meer open staat: jammer. Hoewel ik daar gaarne aan toevoeg dat de kans op meer bewijs vrijwel uitgesloten is, want het zou dan om een verklaring moeten gaan van een van de aanwezigen en aangezien die onder verhoordruk hun mond hebben gehouden en bij praten de familie van de prater gevaar loopt: zal niet gebeuren.

Jij gaat lukraak naar de supermarkt toe en kijkt thuis dan telkens of je alles hebt om dan vervolgens weer terug te gaan? Denk je echt dat dat beter en sneller is dan alles in één keer zo goed mogelijk doen?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 19:57 schreef DS4 het volgende:
Hoezo? Capaciteitsgebrek en nieuwe zaken die wachten... We denken dat we het hier mee redden: OvJ, succes. Als het onvoldoende is gaan we weer zoeken.
Dat is niet vreemd hoor.
Dit voorstel gaat over een specifieke groep zaken. Ernstige misdrijven waarbij er net niet genoeg bewijs is. Dat is wel wat anders dan een wet invoeren die alle Nederlanders makkelijk kan treffen.quote:Bij alle verruimingen voor het OM werd er iets anders besproken dan de uiteindelijke uitwerking... Zie b.v. de legitimatieplicht.
Ja dus?quote:Per keer dat nieuwe technieken de waarheid boven tafel krijgen, wat een zeldzaamheid is overigens, zijn er ik weet niet hoeveel vrijspraken wegens gebrek aan bewijs. Ik stel dat het zeker 1:100 is.

Da's niet gezegd. Stel dat ze wat wangslijmvlies van je afnemen, en dat een onhandige analiste op een maandagmorgen jouw DNA per ongeluk in het laantje 'sample plaats delict' spuit. Dan mag jij vervolgens uitleggen hoe jouw DNA daar is gekomen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:19 schreef calvobbes het volgende:
Als je onschuldig bent heb je niks te vrezen. Dan zullen die nieuwe technieken je echt niet ineens verdacht maken. Dat je wordt vrijgesproken, wil nog niet zeggen dat je echt niks gedaan hebt.

En hoe vaak is dat gebeurd de laatste jaren?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:23 schreef gronk het volgende:
Da's niet gezegd. Stel dat ze wat wangslijmvlies van je afnemen, en dat een onhandige analiste op een maandagmorgen jouw DNA per ongeluk in het laantje 'sample plaats delict' spuit.
Wie zegt dat?quote:Maar ja, het OM is onfeilbaar, niet?

Best vaak, nog. Het NFI geeft zelf toe dat ze geen veroordelingen kunnen geven, maar alleen kansen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:35 schreef calvobbes het volgende:
En hoe vaak is dat gebeurd de laatste jaren?
Het OM zelf, natuurlijk. Het beroemde 'LAF-principe' (leugen+ambsteed=feit; als een politieagent iets constateert dan heeft-ie bij definitie gelijk, etc.)quote:Wie zegt dat?

Het zijn wetenschappers daar bij het NFI. Die geven allen maar statische gegevens. Al dan niet na uitgebreid en/of herhaald onderzoek.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:40 schreef gronk het volgende:
Best vaak, nog. Het NFI geeft zelf toe dat ze geen veroordelingen kunnen geven, maar alleen kansen.
Ach. Daders zeggen van zichzelf ook altijd dat ze onschuldig zijn.... Bij dit soort dingen heeft altijd iemand het wel verkeerd.quote:Het OM zelf, natuurlijk. Het beroemde 'LAF-principe' (leugen+ambsteed=feit; als een politieagent iets constateert dan heeft-ie bij definitie gelijk, etc.)

Het gaat erom dat zowel het NFI als politie fouten kunnen maken, en last kunnen hebben van tunnelvisie. Dat je dat accepteert wil nog niet zeggen dat je meteen iedereen de straat opstuurt omdat 'de politie het mis *kan* hebben'. Dat soort simpele dogmatiek levert alleen maar ellende op.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:48 schreef calvobbes het volgende:
Het zijn wetenschappers daar bij het NFI. Die geven allen maar statische gegevens. Al dan niet na uitgebreid en/of herhaald onderzoek.
Dus jouw "stel dat" argument vind ik niet echt overtuigend.
..
Ach. Daders zeggen van zichzelf ook altijd dat ze onschuldig zijn.... Bij dit soort dingen heeft altijd iemand het wel verkeerd.

Legitimatieplicht was bedoeld voor terroristen en ondertussen zijn er meer boetes hiervoor uitgeschreven in NL dan er wereldwijd terroristen zijn...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:15 schreef calvobbes het volgende:
Dit voorstel is dan ook voor redelijk unieke zaken.
Wat dat laatste betreft zijn we het eens. Alleen dan blijft staan: waarom een mensenrecht afschaffen voor die paar zaken... Dat is toch idioot?quote:Zie het voorbeeld uit de openingspost. Dat soort misdrijven en bijbehorende rechtzaken gebeuren gelukkig niet vaak.
Als de uitspraak onherroepelijk is geworden: ja. De rechtstaat als geheel is belangrijker dan een individuele zaak.quote:Ik vroeg niet wat voor een bewijs er zou kunnen komen en hoe, ik vroeg wat er gebeurd als er bewijs komt dat de echte dader aanwijst. Wat dan? Die dader maar laten gaan?

Ik doe de supermarkt altijd in 5 minuten, zorg dat ik het essentiële heb en wat ik ben vergeten haal ik de volgende keer. Mijn vriendin werkt met een lijstje en kan zo een uur hier mee zoet zijn. Dus eigenlijk: ja en het blijkt efficiënter.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:19 schreef calvobbes het volgende:
Jij gaat lukraak naar de supermarkt toe en kijkt thuis dan telkens of je alles hebt om dan vervolgens weer terug te gaan? Denk je echt dat dat beter en sneller is dan alles in één keer zo goed mogelijk doen?
Kun jij nu echt niet begrijpen dat dit een wet is die naar aard ALLE Nederlanders treft? Ik zal niet zeggen dat ze er allemaal last van krijgen, integendeel. Maar het treft ALLE Nederlanders. Zonder meer. En ook jij kan de kwalijke gevolgen hier van ondervinden. Maar zoals iedereen die in de auto stapt ga je er vanuit dat het ongeluk jou niet zal treffen... en toch gaan er in het verkeer jaarlijks vele honderden dood.quote:Dit voorstel gaat over een specifieke groep zaken. Ernstige misdrijven waarbij er net niet genoeg bewijs is. Dat is wel wat anders dan een wet invoeren die alle Nederlanders makkelijk kan treffen.
Als je onschuldig bent en wordt vrijgesproken weet je dat het nooit afgelopen is, dat altijd nog een nieuwe ronde kan worden ingezet. Want een herziening komt er niet alleen als het resultaat vooraf vast staat (Louwens is immers na herziening ook weer veroordeeld).quote:Als je onschuldig bent heb je niks te vrezen. Dan zullen die nieuwe technieken je echt niet ineens verdacht maken.

Zeer waarschijnlijk vaker dan dat er na vele jaren nieuw bewijs is op komen draven...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:35 schreef calvobbes het volgende:
En hoe vaak is dat gebeurd de laatste jaren?

Zoals ik net al zei, als je rekening gaat houden met alles wat mis kan gaan, dan moet je dat hele wetboek maar weggooien....quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:59 schreef gronk het volgende:
Het gaat erom dat zowel het NFI als politie fouten kunnen maken, en last kunnen hebben van tunnelvisie.

Juist niet. Je moet dan juist zorgen voor waarborgen waarmee de gevolgen van die fouten zo min mogelijk invloed hebben.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:11 schreef calvobbes het volgende:
Zoals ik net al zei, als je rekening gaat houden met alles wat mis kan gaan, dan moet je dat hele wetboek maar weggooien....

Achja.. Alleen terroristen moeten een ID bewijs bij zich hebben....quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:02 schreef DS4 het volgende:
Legitimatieplicht was bedoeld voor terroristen en ondertussen zijn er meer boetes hiervoor uitgeschreven in NL dan er wereldwijd terroristen zijn...
Het is idioot om daders van ernstige misdrijven rond te laten lopen omdat het bewijs te laat is gevonden.quote:Wat dat laatste betreft zijn we het eens. Alleen dan blijft staan: waarom een mensenrecht afschaffen voor die paar zaken... Dat is toch idioot?
De rechtstaat is geen vast gegeven. Er komen nieuwe wetten bij, oude wetten worden aangepast etc. Ik zou echt niet weten waarom dit voorstel niet in onze rechtstaat past.quote:Als de uitspraak onherroepelijk is geworden: ja. De rechtstaat als geheel is belangrijker dan een individuele zaak.

Dat kan in dit geval ook.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:12 schreef DS4 het volgende:
Juist niet. Je moet dan juist zorgen voor waarborgen waarmee de gevolgen van die fouten zo min mogelijk invloed hebben.

Laten we het verschil tussen mannen die boodschappen doen en vrouwen die boodschappen doen hier maar niet gaan besprekenquote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:09 schreef DS4 het volgende:
Ik doe de supermarkt altijd in 5 minuten, zorg dat ik het essentiële heb en wat ik ben vergeten haal ik de volgende keer. Mijn vriendin werkt met een lijstje en kan zo een uur hier mee zoet zijn. Dus eigenlijk: ja en het blijkt efficiënter.
Leg eens uit dan. Net als ruim 15 miljoen andere Nederlanders pleeg ik geen ernstige misdrijven.quote:Kun jij nu echt niet begrijpen dat dit een wet is die naar aard ALLE Nederlanders treft? Ik zal niet zeggen dat ze er allemaal last van krijgen, integendeel. Maar het treft ALLE Nederlanders. Zonder meer. En ook jij kan de kwalijke gevolgen hier van ondervinden.
Ja dat zijn helaas nadelen die er aan kleven.quote:Als je onschuldig bent en wordt vrijgesproken weet je dat het nooit afgelopen is, dat altijd nog een nieuwe ronde kan worden ingezet. Want een herziening komt er niet alleen als het resultaat vooraf vast staat (Louwens is immers na herziening ook weer veroordeeld).
Misschien wel, misschien niet.quote:Je denkt veel te simplistisch hierover en hebt kennelijk geen idee van de praktijk.

Dat zeg ik dus, dat soort dogmatisch denken is 'the root of all evil'. 't begint hiermee, het volgende moment sta je koran, bijbelteksten of wetteksten te reproduceren, en het moment daarop zit je in een vliegtuig als bestuurder, schiet je een abortusdokter neer, of veroordeel je een onschuldige tot levenslang.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:11 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Zoals ik net al zei, als je rekening gaat houden met alles wat mis kan gaan, dan moet je dat hele wetboek maar weggooien....

O, dan krijg je van mij het voorbeeld van de camera's tegen uitgaansgeweld die ineens de andere kant op gericht gaan worden...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:15 schreef calvobbes het volgende:
Achja.. Alleen terroristen moeten een ID bewijs bij zich hebben....
Die wet is bedoeld om het terroristen moeilijker te maken en daarmoet iedereen een ID bewijs hebben.
Je kan het 1000 keer herhalen, maar ik blijf het naïef vinden.quote:Dit voorstel heeft alleen maar invloed op mensen die verdacht zijn van een ernstig misdrijf waarbij het bewijs NET niet goed genoeg is.
Maar volgens mij heb ik dat pas 6787967 keer gezegd....
Nee, het is idioot om voor een enkele extra veroordeling per vele jaren de beginselen van een rechtstaat te grabbel te gooien.quote:Het is idioot om daders van ernstige misdrijven rond te laten lopen omdat het bewijs te laat is gevonden.
Omdat het kenmerk van een rechtstaat waarborgen betreft die er voor zorgen dat de overheid niet te machtig wordt ten opzichte van de burger. Duizenden jaren lang hebben regimes die allesbehalve passen onder de term rechtstaat aan dit principe niet willen tornen en nu willen wij als rechtstaat dit principe opgeven voor een enkele veroordeling per zoveel jaar?quote:De rechtstaat is geen vast gegeven. Er komen nieuwe wetten bij, oude wetten worden aangepast etc. Ik zou echt niet weten waarom dit voorstel niet in onze rechtstaat past.

Jawel, want het probleem ligt ergens anders. Nl. dat de overheid niet meermaals een burger lastig moet kunnen vallen met een zaak.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:17 schreef calvobbes het volgende:
Dat kan in dit geval ook.
Het onderzoek door verschillende mensen laten bekijken. Technisch bewijs meerdere malen onderzoeken. Rechters laten toetsen of het bewijs de moeite waard is voor een nieuwe zaak.
Lijkt me geen probleem.

Ik heb geen idee waar je nu op doelt. Kun je duidelijker zijn?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:29 schreef DS4 het volgende:
O, dan krijg je van mij het voorbeeld van de camera's tegen uitgaansgeweld die ineens de andere kant
Dat mag.quote:Je kan het 1000 keer herhalen, maar ik blijf het naïef vinden.
En dat vind ik dan weer een zware overdrijving.quote:Nee, het is idioot om voor een enkele extra veroordeling per vele jaren de beginselen van een rechtstaat te grabbel te gooien.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |