abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 juni 2007 @ 12:13:23 #176
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50815896
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:12 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Nee, want ik zeg net dat het metafysische mede oorzaak is van oa de Griekse mythologie. Dus niet alleen het fysische.
Heb je daar ook bewijzen van of is dat je overtuiging?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_50815928
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ten eerste hoef ik niets te verwerpen. Jij geloofd in een God. Ik niet, dus hoef ik ook niets te verwerpen.
Toch is dat wat veel atheisten doen: Ontkennen dat een God bestaat.
quote:
Ten tweede:
Ik heb geen aanwijzingen voor Het Grote Heilige SpagettiMonster, dus ga ik ervan uit dat ie niet bestaat. Niet omdat dat mijn overtuiging is. Het is slechts een logische gevolgtrekking. Als er plotseling een SpagettiMonster voorbij vliegt kan ik mijn inzicht aanpassen "Oh, er is wel een spagettimonster, kijk maar."

Als ik de overtuiging had dat er geen spagettimonster was en hij vliegt voorbij, dan zou ik verklaringen gaan verzinnen waardoor mijn levensovertuiging (geen monster) toch overeind kan blijven. "Het is een rare wolk, of ik heb een vuiltje in mn oog, of het is geen SpagettiMonster maar een MacaroniMonster"

Dit is het fundamentele verschil tussen Atheïsme en een levensovertuiging.
Dat tweede is dus precies wat je ziet bij materialisten/veel atheisten.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  maandag 25 juni 2007 @ 12:20:16 #178
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_50816088
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik de overtuiging had dat er geen spagettimonster was en hij vliegt voorbij, dan zou ik verklaringen gaan verzinnen waardoor mijn levensovertuiging (geen monster) toch overeind kan blijven. "Het is een rare wolk, of ik heb een vuiltje in mn oog, of het is geen SpagettiMonster maar een MacaroniMonster"

Dit is het fundamentele verschil tussen Atheïsme en een levensovertuiging.
Goeie.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  maandag 25 juni 2007 @ 12:22:16 #179
41051 Rasing
pi_50816148
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:14 schreef Dwerfion het volgende:
Nee, want die gaan af op bewijs. Als er bewijs komt voor het bestaan van een Spaghettimonster, nemen ze aan dat His Noodliness wel bestaat. Komt er bewijs voor God, dan pas kunnen ze daarin geloven.

Nu nemen ze gewoon niks aan, want er is niks om aan te nemen. God is een idee.
  maandag 25 juni 2007 @ 12:22:55 #180
pi_50816174
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:14 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Toch is dat wat veel atheisten doen: Ontkennen dat een God bestaat.
[..]

Dat is nog steeds een kwestie van perspectief. Als er iets vreemds gebeurd is dat voor een gelovige een wonder, maar voor een ongelovige alleen maar aanleiding om de boel te onderzoeken. Het verleden heeft uitgewezen dat gebeurtenissen zonder een God uitstekend te verklaren zijn.

Jij vind het niet meer dan logisch dat bepaalde zaken het bestaan van God bewijzen en jij snapt niet dat sommige mensen dat niet meteen accepteren. Daarom vind je Atheïsme een levensovertuiging.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_50816473
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:22 schreef Rasing het volgende:

[..]

Nee, want die gaan af op bewijs. Als er bewijs komt voor het bestaan van een Spaghettimonster, nemen ze aan dat His Noodliness wel bestaat. Komt er bewijs voor God, dan pas kunnen ze daarin geloven.

Nu nemen ze gewoon niks aan, want er is niks om aan te nemen. God is een idee.
Wat had je voor bewijs in gedachten? Praise the Lord!
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
  maandag 25 juni 2007 @ 12:37:20 #182
pi_50816563
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:33 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Precies, God is niet te bewijzen. Ergo God bestaat niet.
pi_50816829
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:58 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik denk dat de ideeen over de griekse goden mede onder invloed van het metafysische zijn ontstaan. Het lijkt me sterk dat de atheist dat ook denkt.
1. Dat jij dat denkt maakt niet dat het zo is
2. Xenu ook? Is dat een van de moppen van god? Wil hij er een multiple choice vraag van maken?

Maar goed, je probeert iets te verdedigen wat je zelf waarschijnlijk niet eens gelooft: dat ongeloof in welke god dan ook een levensovertuiging is. Het is net zo min een levensovertuiging als jouw ongeloof in Xenu en Rael.
pi_50817329
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:46 schreef Autodidact het volgende:

[..]

2. Xenu ook? Is dat een van de moppen van god? Wil hij er een multiple choice vraag van maken?
De christelijke theologie wijst op de aanwezigheid van meer fysische entiteiten dan God alleen. Die zullen dus mede verantwoordelijk zijn.
quote:
Maar goed, je probeert iets te verdedigen wat je zelf waarschijnlijk niet eens gelooft: ...
Toch wel. Leuk om zo te beginnen als iemand niet de verwachte overtuiging heeft
pi_50817815
quote:
Op maandag 25 juni 2007 13:03 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De christelijke theologie wijst op de aanwezigheid van meer fysische entiteiten dan God alleen. Die zullen dus mede verantwoordelijk zijn.
Dus Xenu is een metafysische manifestatie van de Christelijke god?
quote:
Op maandag 25 juni 2007 13:03 schreef Dwerfion het volgende:

Toch wel. Leuk om zo te beginnen als iemand niet de verwachte overtuiging heeft
Ik denk wel dat jij ook weet dat jouw ongeloof in Xenu niet jouw levensovertuiging is. Dat Xenu niet bestaat is waarschijnlijk wel duidelijk, en de momenten dat je aan Xenu hebt gedacht is denk ik op twee handen te tellen. Om het dan je levensovertuiging te noemen is dan erg vreemd.

Het zal ook wel leuk zijn om van anderen te zeggen dat ze een levensovertuiging hebben die ze niet hebben. Een tikkeltje arrogant.
  maandag 25 juni 2007 @ 13:32:36 #186
41051 Rasing
pi_50818226
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:33 schreef Dwerfion het volgende:
Kerel met een baard komt aanvliegen uit een wolk, zegt: "goedemorgen, ik ben God". Hij loopt over water, geneest zieken, legt en passant even uit waarom de evolutietheorie niet waar is, tovert er nog een paar diersoorten bij om zijn punt kracht bij te zetten.

Dan verandert ie een paar ongelovigen in zoutpilaren en zegt ons dat we onze dochters aan roversbendes moeten geven. Dan begin ik te denken dat er iets Goddelijks aan de hand is.
pi_50818373
quote:
Op maandag 25 juni 2007 13:18 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dus Xenu is een metafysische manifestatie van de Christelijke god?
Ik zou eerder aan een manifestatie van de 'kwade' kant van het metafysische denken.
quote:
Ik denk wel dat jij ook weet dat jouw ongeloof in Xenu niet jouw levensovertuiging is. Dat Xenu niet bestaat is waarschijnlijk wel duidelijk, en de momenten dat je aan Xenu hebt gedacht is denk ik op twee handen te tellen. Om het dan je levensovertuiging te noemen is dan erg vreemd.
Mijn ongeloof in Xenu is een levensovertuiging in de zin dat het een onbewezen stellingname is. Dat mijn leven nou centraal staat rondom mijn ongeloof in Xenu, nou nee, dat niet. Natuurlijk zal een atheist zijn ongeloof in de christelijke God niet centraal in zijn leven stellen. Hij zal zichzelf waarschijnlijk wat centraler plaatsen.
pi_50818712
quote:
Op maandag 25 juni 2007 13:32 schreef Rasing het volgende:

[..]

Kerel met een baard komt aanvliegen uit een wolk, zegt: "goedemorgen, ik ben God". Hij loopt over water, geneest zieken, legt en passant even uit waarom de evolutietheorie niet waar is, tovert er nog een paar diersoorten bij om zijn punt kracht bij te zetten.

Dan verandert ie een paar ongelovigen in zoutpilaren en zegt ons dat we onze dochters aan roversbendes moeten geven. Dan begin ik te denken dat er iets Goddelijks aan de hand is.
Tot die tijd blijf ik in ieder geval ignost.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_50819076
quote:
Op maandag 25 juni 2007 13:36 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

Ik zou eerder aan een manifestatie van de 'kwade' kant van het metafysische denken.
Wie weet, misschien is de Christelijke god wel die manifestatie van de kwade kant van Xenu.
quote:

Mijn ongeloof in Xenu is een levensovertuiging in de zin dat het een onbewezen stellingname is. Dat mijn leven nou centraal staat rondom mijn ongeloof in Xenu, nou nee, dat niet.
Precies. Irrelevant eigenlijk hè...Je schijnt prima te weten hoe het is om ongelovig te zijn met betrekking tot allerlei goden - nu de Christelijke nog.
quote:

Natuurlijk zal een atheist zijn ongeloof in de christelijke God niet centraal in zijn leven stellen. Hij zal zichzelf waarschijnlijk wat centraler plaatsen.
Nu maak je wéér dezelfde fout door een dergelijke levenshouding aan atheïsme te koppelen. Een communistische atheïst zalde staat centraal plaatsen, een racistische atheïst zal zijn ras centraal stellen, een natuurliefhebbende atheïst zal de aarde centraal plaatsen, een atheïstische moeder zou haar kinderen centraal stellen. Het enige dat de atheïst niet zal doen is een god centraal stellen; niet Zeus en niet Jahweh.
  maandag 25 juni 2007 @ 14:00:56 #190
pi_50819325
quote:
Op zaterdag 23 juni 2007 15:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik heb geen reden om in God te geloven, net zomin als ik een reden heb om in het Grote SpagettiMonster te geloven. Ik heb dus niet de "levensovertuiging" van ongeloof, ik geloof gewoon niet dat er een God is net zomin dat er een Spagettimonster is.

Jij bent gelovig en jij gaat uit van het bestaan van God. Het is voor jou vanzelfsprekend dat er een God is en jij hebt allemaal redenen en motivaties nodig om niet in God te geloven. Vandaar dat jij Atheïsme ziet als een geloof of levensovertuiging.

Wetenschap gaat uit van aantoonbaarheid, waarschijnlijkheid en empirisch bewijs, ongeacht levensovertuiging. Die in weze neutrale houding heeft het met het Atheïsme gemeen. De wetenschap vind zijn geldigheid in de (controleerbare) werkelijkheid. Een religie vind zijn geldigheid in een boek en het geloof daarin, dit geeft een religie een zwakkere basis dan de wetenschap (en ook het Atheïsme).

Gelovigen proberen die oneerlijke verhouding te compenseren door wetenschap en het Atheïsme af te doen als "alleen maar een ander geloof".
pi_50819886
quote:
Op maandag 25 juni 2007 13:55 schreef Autodidact het volgende:

Precies. Irrelevant eigenlijk hè...Je schijnt prima te weten hoe het is om ongelovig te zijn met betrekking tot allerlei goden - nu de Christelijke nog.
De christelijke levensbeschouwing levert mijns inziens de beste verklaring voor de wereld zoals ik die waarneem. Daarmee verklaar ik ook de andere godsdiensten. De atheistische levensbeschouwing levert me helemaal geen logische verklaring van de wereld zoals ik die waarneem.
  maandag 25 juni 2007 @ 14:19:28 #192
pi_50820129
quote:
Op maandag 25 juni 2007 14:13 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De christelijke levensbeschouwing levert mijns inziens de beste verklaring voor de wereld zoals ik die waarneem. Daarmee verklaar ik ook de andere godsdiensten. De atheistische levensbeschouwing levert me helemaal geen logische verklaring van de wereld zoals ik die waarneem.
Het Atheïsme is ook geen levensbeschouwing. Dat verklaard jouw afwijkende perceptie.

Er zijn verschillende (deel)theoriën over het leven of het heelal. Die zijn logisch. Een verklaring als "God heeft het gedaan" is niet logisch en daarom slechts een levensbeschouwing. Het verklaard niets over de wereld. Het heeft geen voorspellende waarde. Het stelt slechts: "het is zoals het is omdat we het zo geloven."
pi_50820153
quote:

[..]

Wat is volgens jou dan de definitie van een logische verklaring? Uiteindelijk blijven bij het geloof de zelfde vragen open staan, alleen worden die 'verklaart' met Zijn ondoorgrondelijkheid.
pi_50820327
quote:

[..]

Klopt. Zo denkt elke gelovige over zijn godsdienst.

Hoe moeilijk is het trouwens om te begrijpen dat atheisme geen levensbeschouwing is, maar de afwezigheid van een van de beschikbare levensbeschouwingen?
  maandag 25 juni 2007 @ 14:24:20 #195
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_50820338
quote:

[..]

Ik weet niet hoe jij mijn post lees, maar ik neem even aan van een computerbeeldscherm. Ik geloof er geen snars van dat jouw christelijke levensbeschouwing ook maar iets kan uitleggen over hoe dat ding functioneert, hoe je zoiets zou kunnen maken, etc. etc. dat is alleen maar uit te leggen m.b.v. droge, seculiere wetenschap en een wetenschappelijke methode.

Misschien dat jouw christelijke levensbeschouwing een paar niches kan vullen, maar meer ook niet.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_50820807
quote:
Op maandag 25 juni 2007 14:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe jij mijn post lees, maar ik neem even aan van een computerbeeldscherm. Ik geloof er geen snars van dat jouw christelijke levensbeschouwing ook maar iets kan uitleggen over hoe dat ding functioneert, hoe je zoiets zou kunnen maken, etc. etc. dat is alleen maar uit te leggen m.b.v. droge, seculiere wetenschap en een wetenschappelijke methode.

Misschien dat jouw christelijke levensbeschouwing een paar niches kan vullen, maar meer ook niet.
De levensbeschouwing ligt ten grondslag aan de grondslagen van de wetenschap. Waar is er iets? Waarom is er orde? De levensbeschouwing zorgt er voor dat ik wetenschap kan gaan bedrijven. Als er geen reden zou zijn waarom er natuurwetten zouden zijn, zou je niet eens mogen vertrouwen op je ratio die daar een product van is.
  maandag 25 juni 2007 @ 14:38:28 #197
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_50820888
quote:
Op maandag 25 juni 2007 14:36 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

De levensbeschouwing ligt ten grondslag aan de grondslagen van de wetenschap. Waar is er iets? Waarom is er orde? De levensbeschouwing zorgt er voor dat ik wetenschap kan gaan bedrijven. Als er geen reden zou zijn waarom er natuurwetten zouden zijn, zou je niet eens mogen vertrouwen op je ratio die daar een product van is.
Die natuurwetten zijn er ook wel als er geen reden voor is hoor. Je kunt 't altijd proberen, of je een wet kunt opstellen, daar hoeft geen reden voor te zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_50820891
quote:

[..]

De levensbeschouwing ligt ten grondslag aan de grondslagen van de wetenschap. Waar is er iets? Waarom is er orde?
Dat zijn vragen, geen antwoorden.
  maandag 25 juni 2007 @ 14:39:02 #199
41051 Rasing
pi_50820909
quote:
Waarom zou je levensbeschouwing nodig hebben om wetenschap te bedrijven? Wetenschap is juist neutraal wat dat betreft. Je hebt geen christelijke wetenschap of atheïstische wetenschap.
  maandag 25 juni 2007 @ 14:40:59 #200
pi_50820963
quote:

[..]

Wetenschap heeft zich pas afgelopen eeuw echt weten te ontworstelen uit de klauwen van het geloof. Wetenschapper kwamen op de brandstapel vanwege hun wetenschappelijke ideëen als ze niet perfect strookten met de heersende doctrine.

Wetenschap heeft zich kunnen ontwikkelen ondanks religie, niet dankzij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')